MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
1. Four Tet - 31 Bloom
2. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent
3. Yushh - < 3URNRG
4. Artemas - i like the way you kiss me
5. Florence Adooni - Otoma da Naba

6. Katerina - One
7. Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments
8. Cindy Lee - Kingdom Come
9. Julia Holter - Something in the Room She Moves
10. Adrianne Lenker - Free Treasure
11. Vampire Weekend - Classical
12. Vampire Weekend - Mary Boone

panjoe (moderator)
1. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent
2. Four Tet - 31 Bloom
3. Cindy Lee - Kingdom Come
4. Yushh - < 3URNRG
5. Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments

6. Vampire Weekend - Mary Boone
7. Katerina - One
8. Artemas - i like the way you kiss me
9. Florence Adooni - Otoma da Naba
10. Adrianne Lenker - Free Treasure
12. Julia Holter - Something in the Room She Moves

1. Katerina - One
2. Artemas - i like the way you kiss me
3. Vampire Weekend - Classical
4. Adrianne Lenker - Free Treasure
5. Julia Holter - Something in the Room She Moves

1. Adrianne Lenker - Free Treasure
2. Julia Holter - Something in the Room She Moves
3. Four Tet - 31 Bloom
4. Vampire Weekend - Classical
5. Vampire Weekend - Mary Boone

6. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent

Door haar schitterende optreden afgelopen vrijdag in Brussel wipt Adrianne nipt boven Julia. Hoe was het bij jullie, Choconas? Frustrerend dat jullie wel Ruined kregen, had die ook heel graag gehoord!

Schitterende finale, de top 3 is magistraal

Johnny Marr schreef:
Schitterende finale, de top 3 is magistraal

Eens, al is gehele top 10 gewoon goed. En 11 en 12 zijn ook nog wel prima.

1. Vampire Weekend - Mary Boone
2. Four Tet - 31 Bloom
3. Artemas - i like the way you kiss me
4. Florence Adooni - Otoma da Naba
5. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent

6. Katerina - One
7. Vampire Weekend - Classical
8. Yushh - < 3URNRG
9. Adrianne Lenker - Free Treasure
10. Cindy Lee - Kingdom Come
11. Julia Holter - Something in the Room She Moves
12. Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments

1. Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments
2. Vampire Weekend - Classical
3. Julia Holter - Something in the Room She Moves
4. Katerina - One
6. Four Tet - 31 Bloom

7. Yushh - < 3URNRG
8. Cindy Lee - Kingdom Come
9. Florence Adooni - Otoma da Naba
10. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent
11. Adrianne Lenker - Free Treasure
12. Artemas - i like the way you kiss me

Zeer fijne finale, Amirtha is een fantastische ontdekking dit jaar en Vampire Weekend levert nog 'ns een ijzersterke plaat af met deze twee songs als absolute sterkhouders (wat mij betreft).

1. Adrianne Lenker - Free Treasure
2. Cindy Lee - Kingdom Come
3. Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments
4. Julia Holter - Something in the Room She Moves
5. Katerina - One

Prachtige finale!

1. Artemas - i like the way you kiss me
3. Vampire Weekend - Classical
4. Four Tet - 31 Bloom

Johnny Marr schreef:
Door haar schitterende optreden afgelopen vrijdag in Brussel wipt Adrianne nipt boven Julia. Hoe was het bij jullie, Choconas? Frustrerend dat jullie wel Ruined kregen, had die ook heel graag gehoord!

Het was bloedmooi, indrukwekkend hoe Adrianne slechts met haar gitaar en stem (en in het tweede gedeelte wat begeleiding door de bevriende muzikant Nick Hakim op piano) zo weet te schitteren. Ze was verkouden, had een grappig en vreemd verhaal over zuigende stofzuigers, ging een paar keer de mist in met haar teksten, maar dat droeg allemaal bij aan de algehele concertbeleving. Afsluiten met een ontketende versie van het breekbare Ruined was briljant. Andere hoogtepunten waren Orange, Ingydar, Anything, Real House en de soloversie van Simulation Swarm. Blij dat ik er (weer) bij was!

Ingydar, Real House, anything en idd vooral Simulation Swarm waren achterlijk mooi, bijna niet te vatten.

Bij ons sloot ze af met symbol, ook niet misselijk, maar had toch liever Ruined voor de kiezen gekregen.

anything is de hedendaagse versie van Astral Weeks. Kom knuffelen dan, Koenr! Folkgenot!

1. Artemas - i like the way you kiss me
2. Vampire Weekend - Classical
3. Vampire Weekend - Mary Boone
4. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent
5. Adrianne Lenker - Free Treasure

Niet de beste finale. Top-2 is nog degelijk, maar daarna daalt het niveau snel.

1. Cindy Lee - Kingdoms Come
2. Adrianne Lenker - Free Treasure
3. Julia Holter - Something in the Room She Moves
4. Vampire Weekend - Classical

Cindy Lee❤️ nog 31 andere mooie keuzes om te nomineren de komende maanden!

Finale met wisselende kwaliteit. Wel 6 toppertjes.

1. Four Tet - 31 Bloom
3. Katerina - One
4. Julia Holter - Something in the Room She Moves
5. Yushh - < 3URNRG

6. Florence Adooni - Otoma da Naba

01. Julia Holter - Something in the Room She Moves
02. Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments
03. Adrianne Lenker - Free Treasure
04. Florence Adooni - Otoma da Naba
05. Katerina - One

06. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent
07. Cindy Lee - Kingdom Come
08. Four Tet - 31 Bloom
09. Yushh - < 3URNRG
10. Vampire Weekend - Mary Boone
12. Artemas - i like the way you kiss me

Nou, het is inmiddels 19 uur geweest, dus de hoogste tijd om de stembussen te sluiten. Ik ga eerst nog even eten en bankhangen, maar daarna zal ik de maandpresentatie opstarten. Tot later in dit theater!

12. Yushh - < 3URNRG (21 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van Coma Cat)

Yushh (oftewel Jen Hartley) heeft de twijfelachtige eer om deze maandfinale af te trappen. De DJ komt uit Bristol, ooit zo’n beetje de wereldhoofdstad van de triphop. Zelf leunt ze meer op Bristol bass, jungle, broken beat en techno. De afgelopen jaren heeft Yushh uitgebreid getoerd door het Europese festival- en clubcircuit. Ze heeft ook haar eigen platenlabel, Pressure Dome, waarop ze naar verluidt "vooruitstrevende, soundsystem-ready UK techno" uitbrengt van onder meer Sputnik One, Caldera, Ido Plumes en Cando. Ze heeft ook muziek uitgebracht op bekende Britse dancemuzieklabels als Rhythm Section, All Centre en Wisdom Teeth. Haar debuut-EP (met de geweldige titel Look Mom No Hands) bracht ze een jaar geleden uit en werd geprezen door publicaties als Resident Advisor en Juno. Ook in 2023 verscheen de EP Siro Silo op het label Well Street. Beide EP’s heeft Mausie toegevoegd op MusicMeter, maar tot nog toe heeft er niemand op gestemd. Het nummer < 3URNRG heeft Maurice van de Wisdom Teeth-verzamelaar Club Moss geplukt (reeds 1 stem op MusicMeter). Wij juryleden bleken ook best wel van haar energie te houden, 21 punten is niet niks, maar we kregen kennelijk toch meer energie van de elf andere finalisten. Behalve Coma Cat dan, die zette het bovenaan zijn lijstje.

Veelbelovend begin, benieuwd naar de rest

11. Florence Adooni - Otoma da Naba (26 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Arrie en yeahyeahyeah)

Florence Adooni maakt deel uit van de zeer vitale Frafra-gospel scene in Ghana. De Frafra zijn een etnische subgroep die in het noorden van Ghana leven. De stijl van Adooni, die geboren en getogen is in de Ashanti-hoofdstad Kumasi, wijkt echter af van de originele Frafra-gospel zoals die in het noorden wordt gespeeld. Kumasi is de tweede stad van Ghana (ruim 2 miljoen inwoners) en wordt wel beschouwd als het epicentrum van highlife. Wie niet goed weet wat highlife is, verwijs ik graag naar de geweldige Greatest Hits of afrobeat & highlife die ons aller Titmeister vorige maand organiseerde. Florence Adooni heeft zich volgens haar platenlabel Philophon omringd met de “beste jonge high-life muzikanten van de stad en combineert nu op unieke wijze de ziel van de noordelijke savanne en het geluid van de regenwoudregio, waardoor het beste van beide culturen samensmelt tot één unieke gebeurtenis.” Haar debuutsingle op Philophon, Mam Pe'ela Su'ure, heeft alvast veel bijval geoogst in Ghana en de rest van de wereld. Verder heeft Florence lokaal reeds een reeks albums onder haar eigen naam uitgebracht en heeft ze samengewerkt met andere muzikanten, zoals Guy One, Alogte Oho's Sounds of Joy en Jimi Tenor. Het aanstekelijke nummer Otoma da Naba heeft mij alvast nieuwsgierig gemaakt naar meer muziek van deze Ghanese zangeres. Haar debuutalbum op Philophon (A.O.E.I.U.) wordt in de herfst verwacht. Kennelijk speelde ze vorig jaar op Metropolis in Rotterdam en treedt ze op 22 mei aanstaande op in de kleine zaal van Paradiso. Ik overweeg een bezoekje aan Amsterdam over twee weken.

Overigens, ben ik de enige die tegen het einde van Otoma da Naba aan de Lambada moet denken?

10. Mount Kimbie ft. King Krule - Empty and Silent (28 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door panjoe, nummer 1 van panjoe)

Mount Kimbie is een Engelse elektronische muziekformatie uit Londen. De band werd opgericht in 2008 en bestond oorspronkelijk uit het duo Dominic Maker en Kai Campos. Ze bouwden voort op het geluid van de Britse dubstepscene en brachten in 2009 de EP's Maybes en Sketch on Glass uit, die lovende kritieken oogstten. Hun debuutalbum Crooks & Lovers uit 2010 kreeg nog meer bijval, waarop Mount Kimbie in 2012 bij Warp Records tekende. In 2016 traden drummer Marc Pell en toetseniste Andrea Balency-Béarn toe als live-leden van Mount Kimbie en in 2023 werden zij volwaardige leden in aanloop naar het vierde album van de band, The Sunset Violent. Op dat album, dat een maand geleden verscheen, is Mount Kimbie op twee nummers de samenwerking aangegaan met King Krule. Dat is een Engelse zanger, songwriter, muzikant, rapper en platenproducer, die in zijn muziek elementen van punkjazz met hiphop, darkwave, triphop en post-punk mengt. Empty and Silent is één van de twee samenwerkingen tussen Kimbie en Krule en het resultaat klinkt, voor mij toch wel verrassend, toch vooral als post-punk. Binnenkort maar eens de rest van het album beluisteren.

09. Cindy Lee - Kingdom Come (29 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van Snoeperd en ArthurDZ)

Cindy Lee is het dragqueen popproject van de Canadese muzikant Patrick Flegel. Geen onbekende voor ons juryleden natuurlijk, want I Want You To Suffer en Heavy Metal sloegen hier volgens mij behoorlijk aan. Flegel was in een vorig leven de gitarist en zanger van de band Women, een Canadese indierockband die overigens alleen uit mannen bestond. De groep bracht twee albums uit, maar spatte plotsklaps uit elkaar in 2010 na een knallende ruzie tussen Patrick Flegel en de rest van de band, nota bene op het podium tijdens een optreden in de Lucky Bar in Victoria (nomen est omen). Na de ontbinding van de band en de dood van gitarist Christopher Reimer, richtte Patrick Flegel in 2012 de band Cindy Lee op. De overige twee leden van voorheen Women, Matthew Flegel (Patricks broer) en Michael Wallace, vormden de band Preoccupations (voorheen Viet Cong), ook bepaald geen onbekende hier op MusicMeter (geweldige liveband ook!). Cindy Lee heeft intussen bepaald niet stilgezeten, ik tel zeven albums in twaalf jaar. Het meest recente (dubbel)album Diamond Jubilee (32 nummers, ruim 2 uur) mag je denk ik gerust hun meest ambitieuze album noemen. Ik heb nog lang niet alle nummers gehoord, maar ik hoor steevast aangename echo’s uit de jaren ’60 en ’70, met goede melodieën en heerlijke gitaarpartijen. Dat is eigenlijk precies zoals ik dit nummer Kingdom Come ook zou omschrijven.

08. Adrianne Lenker - Free Treasure (29 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van pauljojo, Johnny Marr en VladTheImpaler)

Ook Adrianne Lenker is absoluut geen onbekende in de Song van het Jaar. Met wisselend succes heeft ze hier al talloze malen meegedaan, zowel solo als met Big Thief. Recentelijk wisten Ruined, Sadness as a Gift en Real House (helaas) niet tot de maandfinale door te dringen, maar Fool en deze Free Treasure lukte dat wel. Ik kan er niet altijd de vinger op leggen waarom het ene nummer het wel en het andere het niet redt, maar de Song van het Jaar-jury heeft natuurlijk altijd gelijk. Ik heb het al wel eens vaker geschreven, maar Adrianne Lenker is voor mij zonder meer één van de meest opwindende en intrigerende liedjesschrijvers van de laatste tien jaar. Lenker is een ongelooflijk talent, die op elk album haar bekwaamheid als verhalenverteller en muzikant toont. Haar liedjes zijn vaak intieme, prachtige verhalen die uit het leven gegrepen zijn, waarbij ze grote onderwerpen als trauma, verdriet en verlangen niet schuwt. Haar nieuwe album heb ik nog niet zo vaak geluisterd, laat staan doorgrond, maar de “nieuwe” nummers die afgelopen zondag in het Concertgebouw voorbij kwamen, konden me allemaal uitstekend smaken (vooral Ruined en Real House!). Ook Free Treasure is weer een pareltje, waarop Lenkers prachtige, breekbare stem en akoestische gitaarspel geweldig uit de verf komen. In een interview met OOR geeft Lenker aan dat het nummer over de natuur gaat en over de mooie, aangename dingen die gewoon gratis deel uitmaken van het leven. "Het wonder van het zien van een boom of een weide. Een goed gesprek. Samen zijn.” Free Treasure is overigens geschreven samen met Big Thief-drummer James Krivchenia en geproduceerd samen met Phil Weinrobe. De mannelijke vocalen die je hoort zijn van Mat Davidson en hij is tevens te horen op akoestische gitaar.

07. Katerina - One (32 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van JoaMuse en Arno)

Al tijdens de nominatieronde voorspelde Mausie een danceslagveld en zo geschiedde: in de eerste halve finaleladder sneuvelden alle dancenummers, behalve eentje: One. Genomineerd door Mausie, uiteraard. Katerina Andonov is een Fins-Bulgaarse DJ. Ik kan niet ontzettend veel over haar vinden, maar het schijnt dat ze in haar thuisstad Helsinki met haar uitgebreide DJ-sets een wezenlijk onderdeel is geworden van de elektronische muziekscene. Katerina runt zelf de labels Émotsiya en Kotarak en heeft muziek uitgebracht op labels als Running Back, Cómeme, Hivern Discs, Tigersushi en Rhythm Section. Ze haalt volgens Crack Magazine inspiratie uit “natuurlijke texturen, ambient en G-Funk, wat zorgt voor een echt eigenzinnige stijl”. Het nummer One verscheen in maart op de gelijknamige EP op het (Berlijnse) label Rekids. Bandcamp heeft het over “stevige basdrums, rijke analoge synthlijnen en rustgevende melodieën met vocalen” en daar kan ik me wel bij aansluiten. Maar bovenal is het een heerlijk dromerig housenummer dat hier verdienstelijk de zevende plaats behaalt (plek 1 was echt te hoog gegrepen). Ik sta hier allicht niet te boek als de grootste danceliefhebber, maar dit nummer vind ik tamelijk briljant.

06. Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments (33 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van AOVV)

Amirtha Kidambi's Elder Ones heeft al wel eens eerder deelgenomen aan de Song van het Jaar. Het negen-en-half minuten durende experimentele Dance of the Subaltern van het New Yorkse jazzcollectief (toen nog onder de naam Elder Ones) wist in 2019 de maandfinale te bereiken (negende plaats) en reikte in de Grote Finale maar liefst tot de 116e plaats. In de februari-editie van dit jaar deed Farmer's Song mee, maar die werd helaas zeer nipt uitgeschakeld door Caroline Polachek. Gelukkig heeft New Monuments wel weer de maandfinale weten te bereiken, met zelfs nog een beter resultaat dan in 2019. De groep, geleid door jazzzangeres Amirtha Kidambi (Amerikaanse met Indiase wortels), lijkt op dit nummer (en op het fraaie gelijknamige album), weer alles op alles te willen zetten om door middel van opzwepende en viscerale muziek de status quo te veranderen. Kidambi reflecteert volgens eigen zeggen op diepgaande systemische ongelijkheden en verkent thema's als raciale ongelijkheid, rampkapitalisme, het verval van de Amerikaanse infrastructuur, het (racistische) politiewezen, een groeiende opstand van witte suprematisten en een opkomende vloed van rassenhaat tegen immigranten, zwarte en bruine mensen en Aziatische Amerikanen. Met haar activisme toont ze verwantschap met tijdgenoten als Matana Roberts, Irreversible Entanglements en de betreurde Jaimie Branch. In april was ik (samen met Koenr) getuige van een geweldig optreden van dit collectief tijdens het Rewire-festival, in een volgepakte zaal in het Koorenhuis. Met name het nummer New Monuments maakte toen grote indruk op mij. Amirtha kondigde het nummer volgens mij aan als een oproep om toch eens haast te maken met het vervangen van al onze koloniale monumenten door nieuwe.

05. Vampire Weekend - Classical (36 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van AstroStart en Mausie)

Vampire Weekend is ook niet weg te slaan uit het Song van het Jaar-topic. Ze waren zelfs de winnaars van de 2019-editie van dit gebeuren met het nummer Harmony Hall. Of ik moet eigenlijk winnaar zeggen, want het album Father of the Bride was in feite een soloalbum van Ezra Koenig. Het nieuwe album Only God Was Above Us is het eerste album van de band als trio, na het vertrek van Rostam Batmanglij in 2016 (al heeft hij wel wat productiewerk gedaan op het album). Het nummer Classical van Vampire Weekend gaat over maatschappelijke klassen en hoe deze langzaamaan verschuiven op basis van sociopolitieke en geopolitieke omstandigheden. Het woord "klassiek" refereert aan het begrip klassieke muziek, maar is ook een speelse knipoog naar het woord “klasse” (class en classical). Het nummer mengt indierock met elementen van jazz (die heerlijke saxofoon!) en is geproduceerd door zanger Ezra Koenig en producer Ariel Rechtshaid. Vergeef me de woordspeling, maar het is echt weer een klassiek Vampire Weekend-nummer.

04. Four Tet - 31 Bloom (37 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van sj0n88 en Martijn Jonkers)

Four Tet is nog zo'n vaste klant in dit topic. Sterker nog, ik denk dat er weinig tot niets is dat ik over dit eenpersoonskwartet kan zeggen dat jullie nog niet weten. Want ja, Kieran Hebden, zoals de Britse DJ eigenlijk heet, heeft de finale al veelvuldig gehaald en staat sowieso al ruim twee decennia aan de top van de elektronische muziek. 31 Bloom klinkt echt weer als een typisch Four Tet-nummer, je kunt wel zeggen dat de goede man over het algemeen behoorlijk trouw blijft aan zijn eigen geluid. Zo trouw zelfs dat het mij niet zou verbazen als er een soortgelijk nummer uit de computer kwam rollen als je AI zou vragen om een Four Tet-nummer te maken. Neemt niet weg dat 31 Bloom wel weer gewoon lekker wegluistert. Oh, en Four Tet op plek vier, dat is wel weer heel mooi, of niet soms ArthurDZ en Arno?

03. Artemas - i like the way you kiss me (37 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door esteban, nummer 1 van dumb_helicopter, Dance Lover en esteban)

Artemas Diamandis (1999) is een Engels-Cypriotische zanger, liedjesschrijver en platenproducer. Hij groeide op in een dorpje in Oxfordshire en wilde al op jonge leeftijd zanger worden. Het bekijken van de documentaire Kurt Cobain: Montage of Heck op 16-jarige leeftijd inspireerde hem voor het eerst tot het schrijven van liedjes. Op 17-jarige leeftijd maakte Artemas zijn eerste zogenaamde "very bad rock song", die op de lokale radio werd gedraaid. Vorig jaar bracht Artemas de single If U Think I'm Pretty uit, die kort daarna viral ging. In februari 2024 bereikte het nummer de UK Singles Chart, maar volgens mij hebben wij het nummer hier nog niet voorbij horen komen. De single I Like the Way You Kiss Me, uitgebracht op 19 maart 2024, deed het nog een stuk beter in de hitlijsten. Het nummer piekte op nummer drie in de UK Singles Chart, stond bovenaan de hitlijsten in Duitsland en Litouwen en piekte binnen de top tien van de hitlijsten in verschillende landen, waaronder Australië, Oostenrijk, Nieuw-Zeeland, Ierland en Noorwegen. Ook hier moet Artemas het doen met een derde plaats en daar mag hij best een beetje trots op zijn.

02. Vampire Weekend - Mary Boone (42 punten, 16 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Titmeister, hoi123 en DjFrankie)

Vampire Weekend had deze maand nog een ijzer in het vuur, namelijk Mary Boone. Ook Mary Boone is echt wel weer typisch Vampire Weekend, met Ezra Koenigs herkenbare stemgeluid, de dromerige instrumentale begeleiding en een engelenkoortje op de achtergrond. Ik had het niet meteen herkend, maar het nummer bevat een sample van Back to Life (However Do You Want Me) van Soul II Soul feat. Caron Wheeler. Beresford Romeo, Caron Wheeler, Nellee Hooper en Simon Law zijn dan ook vermeld als medeschrijvers van Mary Boone (samen met Koenig). Het nummer is wellicht niet heel verfrissend, maar wel goed genoeg om de Song van het Jaar-jury te overtuigen. Hoewel, eerlijk is eerlijk, de maandwinst was wel ver buiten bereik deze keer. Overigens, wie is nu die Mary Boone, waar dit nummer naar vernoemd is? Boone is een gevallen Amerikaanse kunsthandelaar en -verzamelaar. Als eigenaar en directeur van de Mary Boone Gallery speelde ze een belangrijke rol in de New Yorkse kunsthandel van de jaren tachtig. Boone promootte tientallen hedendaagse kunstenaars, waaronder Eric Fischl, Ai Wei Wei, Barbara Kruger, Laurie Simmons, Peter Halley, Ross Bleckner en Jean-Michel Basquiat. In 2019 werd ze veroordeeld tot 30 maanden gevangenisstraf voor belastingontduiking en in 2020 kwam ze weer vrij. Dit nummer is naar verluidt niet bedoeld als een ode aan Mary Boone, maar verhaalt over generaties van ambitieuze mensen in verschillende industrieën die van heinde en verre naar New York komen om daar naam voor zichzelf te maken. Zoals Mary Boone zelf, een dochter van Egyptische immigranten die opgroeide in een dorp in Pennsylvania. Maar ook alle kunstenaars die door de jaren heen met wisselend succes haar aandacht probeerden te trekken.

01. Julia Holter - Something in the Room She Moves (55 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Edgar18, Choconas, Zwammer, Teunnis en 123poetertjes)

Het was een maandfinale met een paar nieuwelingen en een hoop oude bekenden. De maandwinst is uiteindelijk ook voor een oude bekende, namelijk niemand minder dan Julia Holter. De januari-editie wist ze al winnend af te sluiten met Spinning en nu doet ze dat nog eens dunnetjes over met Something in the Room She Moves, het titelnummer van haar nieuwe album. Of nou ja, dunnetjes, 55 punten en een voorsprong van 13 punten op de nummer twee, dat is niet mis! Maar helemaal terecht, wat mij betreft, want Something in the Room She Moves is alvast één van de mooiste nummers die in 2024 zijn verschenen, mijn favoriete nummer op Julia's nieuwe album en misschien zelfs wel mijn favoriet binnen haar inmiddels imposante oeuvre. Luister maar naar de prachtige, engelachtige zang van Julia, de schitterende houtblazersarrangementen, de geweldige basloopjes (Jaco Pastorius is nooit ver weg) en de magistrale opbouw van het nummer. De dromerige muziek van Julia Holter is werkelijk uniek te noemen en dat is heden ten dage een groot goed. Als ik dan toch een referentie mag noemen: Something In The Room She Moves doet me qua sfeer en arrangementen regelmatig denken aan The Hissing of Summer Lawns, mijn favoriete album van Joni Mitchell. Geen twee druppels water, verre van dat, slechts een associatie tussen het werk van twee eigenzinnige artiesten, die ik allebei zeer waardeer. Julia zag ik dit jaar eveneens op het Rewire-festival, in het Paard, op dezelfde avond als Amirtha Kidambi's Elder Ones. Koenr was er ook weer bij. Een heel mooi concert, waarbij de nieuwe nummers uitstekend uit de verf kwamen. Julia oogde meer op haar gemak, relaxter en minder in zichzelf gekeerd dan tijdens de eerdere optredens die ik van haar zag (in 2016, in de Tolhuistuin en op Le Guess Who?). Ze permitteerde zich zelfs enkele schoonheidsfoutjes. Wat een topartiest is het toch ook!
Julia, I < 3URNRG! ❤️❤️❤️

Mijn nominatie in de TOP 3, nice!

Hulde aan Choconas!

Prachtige presentatie Choconas!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:46 uur

geplaatst: vandaag om 18:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.