Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
0
geplaatst: 5 april 2024, 19:03 uur
Eindstand Greatest Hits Of Ultravox & Relatives
Met dank aan 24 stemmers komen we tot de volgende eindlijst. Het leek lange tijd een two horse race te gaan worden uiteindelijk nam de nummer 1 een ruime voorsprong.
De onderste 5 nummers blijven ook duidelijk achter
22. Visage - Visage * 11 Punten en in 3 Lijstjes
21. Ultravox - One Small Day (11 Punten - 4 Lijsten)
20. Visage - Mind of a Toy (12 Punten - 3 Lijsten)
19, Ultravox - White China *
Alweer het tweede nummer van het Lament album. Het derde nummer haalt net de Top 10.
18. Ultravox - The Thin Wall * (21 Punten - 6 Lijsten)
Een van de twee nummers van het Rage in Eden album in de eindlijst
Met dank aan 24 stemmers komen we tot de volgende eindlijst. Het leek lange tijd een two horse race te gaan worden uiteindelijk nam de nummer 1 een ruime voorsprong.
De onderste 5 nummers blijven ook duidelijk achter
22. Visage - Visage * 11 Punten en in 3 Lijstjes
21. Ultravox - One Small Day (11 Punten - 4 Lijsten)
20. Visage - Mind of a Toy (12 Punten - 3 Lijsten)
19, Ultravox - White China *
Alweer het tweede nummer van het Lament album. Het derde nummer haalt net de Top 10.
18. Ultravox - The Thin Wall * (21 Punten - 6 Lijsten)
Een van de twee nummers van het Rage in Eden album in de eindlijst
0
geplaatst: 5 april 2024, 19:05 uur
We maken een sprongetje naar de middenmoot.
17. Ultravox - Hiroshima Mon Amour * (36 Punten - 6 Lijsten)
Het oudste nummer in de eindlijst en enige nummer van het Ha!-Ha!-Ha!-album uit 1977. Daarmee ook het enige Ultravox nummer uit de John Fox-era. Solo doet Fox het aanzienlijk beter met 3 noteringen tegen 0 van Midge Ure-solo.
16. Ultravox - Passing Strangers * (38 Punten - 8 Lijsten)
Het Vienna-album uit 1980 is hier duidelijk het meest geliefd. Er staan maar liefst 6 nummers van het album in de finale. Het album kende alles behalve een vliegende start. Maar nadat de Vienna begin 1981 als derde single van het album uitkwam was dat het begin van de wereldwijde doorbraak voor de band. Dit Passing Strangers was de tweede single van het album en was weinig succesvol met slechts een 57ste plek in de UK chart.
15. Visage - The Damned Don't Cry * (40 Punten - 9 Lijsten)
Alweer het derde van de vier Visage nummers in de finalelijst. Het laagst genoteerde nummer die in een van de 24 lijstjes de eerste plaats heeft gehaald. De #1 van andré.
14. Ultravox - All Stood Still * (45 Punten - 11 Lijsten)
En gelijk de eerste Ultravox track met een nummer 1 positie. De #1 van Premonition.
13. John Foxx - No One Driving * (46 Punten - 9 Lijsten)
12. Ultravox - Visions in blue (48 Punten - 9 Lijsten)
De nummer 1 van blur8.
11. Ultravox - New Europeans * (53 Punten - 12 Lijsten)
De nummer 1 van motel matches.
17. Ultravox - Hiroshima Mon Amour * (36 Punten - 6 Lijsten)
Het oudste nummer in de eindlijst en enige nummer van het Ha!-Ha!-Ha!-album uit 1977. Daarmee ook het enige Ultravox nummer uit de John Fox-era. Solo doet Fox het aanzienlijk beter met 3 noteringen tegen 0 van Midge Ure-solo.
16. Ultravox - Passing Strangers * (38 Punten - 8 Lijsten)
Het Vienna-album uit 1980 is hier duidelijk het meest geliefd. Er staan maar liefst 6 nummers van het album in de finale. Het album kende alles behalve een vliegende start. Maar nadat de Vienna begin 1981 als derde single van het album uitkwam was dat het begin van de wereldwijde doorbraak voor de band. Dit Passing Strangers was de tweede single van het album en was weinig succesvol met slechts een 57ste plek in de UK chart.
15. Visage - The Damned Don't Cry * (40 Punten - 9 Lijsten)
Alweer het derde van de vier Visage nummers in de finalelijst. Het laagst genoteerde nummer die in een van de 24 lijstjes de eerste plaats heeft gehaald. De #1 van andré.
14. Ultravox - All Stood Still * (45 Punten - 11 Lijsten)
En gelijk de eerste Ultravox track met een nummer 1 positie. De #1 van Premonition.
13. John Foxx - No One Driving * (46 Punten - 9 Lijsten)
12. Ultravox - Visions in blue (48 Punten - 9 Lijsten)
De nummer 1 van blur8.
11. Ultravox - New Europeans * (53 Punten - 12 Lijsten)
De nummer 1 van motel matches.
0
geplaatst: 5 april 2024, 19:11 uur
10. Ultravox - Sleepwalk *(60 Punten - 14 Lijsten)
En we gaan de Top 10 in met de nummer 1 van vigil. De eerste single van Vienna, haalde in Engeland de 29e plaats van de charts.
9. Ultravox - Dancing with Tears in My Eyes (68 Punten - 12 Lijsten)
De hoogst genoteerde track van het Lament album. Dancing with Tears in My Eyes is naast Vienna het enige nummer dat de Nederlandse Top 40 heeft gehaald en haalde daarin de 6e plaats als hoogste positie in 1984.
Dancing with Tears in My Eyes staat ook al sinds het begin in 1999 in de Top 2000 van Radio 2. Daarin was in 2002 900 de hoogste positie.
Hier haalt het maar net de Top 10 en had niet veel gescheeld of het nummer was gesneuveld in de tweede ronde.
En we gaan de Top 10 in met de nummer 1 van vigil. De eerste single van Vienna, haalde in Engeland de 29e plaats van de charts.
9. Ultravox - Dancing with Tears in My Eyes (68 Punten - 12 Lijsten)
De hoogst genoteerde track van het Lament album. Dancing with Tears in My Eyes is naast Vienna het enige nummer dat de Nederlandse Top 40 heeft gehaald en haalde daarin de 6e plaats als hoogste positie in 1984.
Dancing with Tears in My Eyes staat ook al sinds het begin in 1999 in de Top 2000 van Radio 2. Daarin was in 2002 900 de hoogste positie.
Hier haalt het maar net de Top 10 en had niet veel gescheeld of het nummer was gesneuveld in de tweede ronde.
1
geplaatst: 5 april 2024, 19:18 uur
8. John Foxx - Europe After The Rain (69 Punten - 11 Lijsten)
Europe After The Rain heeft de meeste nummer 1 posities in de 24 lijstjes. %stemmers vinden dit het beste nummer: Mjuman WesleyX16 Marco dB Alicia en johan de witt
7. Ultravox - Astradyne * (77 Punten - 11 Lijsten)
Het openingsnummer van de Europese versie van het Vienna album is de nummer 1 van Casartelli
Europe After The Rain heeft de meeste nummer 1 posities in de 24 lijstjes. %stemmers vinden dit het beste nummer: Mjuman WesleyX16 Marco dB Alicia en johan de witt
7. Ultravox - Astradyne * (77 Punten - 11 Lijsten)
Het openingsnummer van de Europese versie van het Vienna album is de nummer 1 van Casartelli
1
geplaatst: 5 april 2024, 19:34 uur
6. John Foxx - Underpass (87 Punten - 15 Lijsten)
De hoogst genoteerde van John Foxx. Haalt Europe After The Rain maar liefst 5x een eerste plek. Underpass lukt dat geen enkele keer en moet het van de regelmaat hebben. Terug te vinden in 15 lijstjes.
5. Ultravox - Hymn (92 Punten - 17 Lijsten)
Na de belevenissen van Mjuman met dit nummer in Engeland ga ik er toch anders naar luisteren. Weer wat geleerd. Stond na 4 lijstje met drie keer een nummer 1 positie bovenaan. Daar bleef het bij naast de nummer 1 van likeahurricane Brunniepoo aERodynamIC bleef de score achter.
4. Ultravox - Reap the Wild Wind (94 Punten - 16 Lijsten)
Met twee punten meer eindigt het openingsnummer van Quartet uit 1992 net boven Hymn, het andere nummer van dit succesalbum. De nummer 1 van Martijn Jonkers.
In onze eigen MuMe Top 2000 hebben in de 17 jaar van het bestaan 3 Ultravox nummers gestaan. Reap The Wild Wind stond tussen 2007 en 2013 genoteerd - 2007 - 1752 met als hoogste positie 641.
De hoogst genoteerde van John Foxx. Haalt Europe After The Rain maar liefst 5x een eerste plek. Underpass lukt dat geen enkele keer en moet het van de regelmaat hebben. Terug te vinden in 15 lijstjes.
5. Ultravox - Hymn (92 Punten - 17 Lijsten)
Na de belevenissen van Mjuman met dit nummer in Engeland ga ik er toch anders naar luisteren. Weer wat geleerd. Stond na 4 lijstje met drie keer een nummer 1 positie bovenaan. Daar bleef het bij naast de nummer 1 van likeahurricane Brunniepoo aERodynamIC bleef de score achter.
4. Ultravox - Reap the Wild Wind (94 Punten - 16 Lijsten)
Met twee punten meer eindigt het openingsnummer van Quartet uit 1992 net boven Hymn, het andere nummer van dit succesalbum. De nummer 1 van Martijn Jonkers.
In onze eigen MuMe Top 2000 hebben in de 17 jaar van het bestaan 3 Ultravox nummers gestaan. Reap The Wild Wind stond tussen 2007 en 2013 genoteerd - 2007 - 1752 met als hoogste positie 641.
2
geplaatst: 5 april 2024, 19:38 uur
3. Ultravox - The Voice (110 Punten - 18 Lijsten)
We maken een sprongetje de Top 3 in. Ook The Voice stond in onze MuMe Top 2000 van 2011-2014 met als hoogste positie 876. Met afstand het hoogste nummer van Rage in Eden uit 1981. De nummer 1 van Outlaw104 en van ondergetekende.
We maken een sprongetje de Top 3 in. Ook The Voice stond in onze MuMe Top 2000 van 2011-2014 met als hoogste positie 876. Met afstand het hoogste nummer van Rage in Eden uit 1981. De nummer 1 van Outlaw104 en van ondergetekende.
3
geplaatst: 5 april 2024, 19:47 uur
2. Ultravox - Vienna (134 Punten - 20 Lijsten)
Nog een grotere sprong naar de nummer 2. Het hoogstgenoteerde Ultravox nummer is uiteraard Vienna. De nummer 1 van wendyvortex LucM en Simon77. Vienna is het trademark nummer van Ultravox en verreweg het meest succesvolle nummer. Nummer 1 in de Nederlandse Top 40, al sinds het begin in de Radio 2 Top 2000 (106 als hoogste positie) en vanaf het tweede jaar ook in onze MuMe Top 2000. 40 als hoogste positie maar het afgelopen jaar in een keer gezakt naar 469.
Daar is ooit het volgende geschreven (met dank aan Gretz en El Ninjo): Wat Vienna zo goed maakt is misschien moeilijk te omschrijven. Vienna is een, eigenlijk wel hét, schoolvoorbeeld van de synthpop variant van The New Romatics, gekenmerkt door sfeer en een duidelijke voorliefde voor het abstracte. De lyrics zijn derhalve ook bijzonder vaag maar juist daarom wel multi-interpretabel, dit in tegenstelling tot het punk genre dat destijds net over haar hoogtepunt heen was. Zeker in Europa was er begin jaren '80 een duidelijke behoefte aan dit soort sentimenten. Men ging van 'anti' naar 'anders' en van rauw naar subtiel. Vienna is wat dat betreft een tijdsdocument en dat is zowel de kracht als de zwakte van het nummer. Voor iemand die weinig op heeft met die stroming en het gevoel wat er bij hoort zal Vienna allicht gedateerd klinken, voor fans echter is het een creatief hoogtepunt en een pionierend stuk. Muzikaal gezien is het, in mijn oren, simpelweg fantastisch, want het nummer combineert warm en koud in een geweldige fusie. De kille synths met een hoofdrol voor de baslijn tegen de prachtige dramatische viola en gedragen door de werkelijk sublieme vocalen van Midge Ure. De optelsom van deze kwaliteiten maakt het nummer voor mij een meesterwerk en het feit dat het toch nog altijd een behoorlijk uniek stuk is maakt dat de gedateerde sfeer vooralsnog tijdloos blijft aanhoren.
Kleine toevoeging. Ik las ooit dat de kleine trommels in het nummer het tempo van de hartslag spelen en dat dit een belangrijke bijdrage voor het succes zou vormen.
Nog een grotere sprong naar de nummer 2. Het hoogstgenoteerde Ultravox nummer is uiteraard Vienna. De nummer 1 van wendyvortex LucM en Simon77. Vienna is het trademark nummer van Ultravox en verreweg het meest succesvolle nummer. Nummer 1 in de Nederlandse Top 40, al sinds het begin in de Radio 2 Top 2000 (106 als hoogste positie) en vanaf het tweede jaar ook in onze MuMe Top 2000. 40 als hoogste positie maar het afgelopen jaar in een keer gezakt naar 469.
Daar is ooit het volgende geschreven (met dank aan Gretz en El Ninjo): Wat Vienna zo goed maakt is misschien moeilijk te omschrijven. Vienna is een, eigenlijk wel hét, schoolvoorbeeld van de synthpop variant van The New Romatics, gekenmerkt door sfeer en een duidelijke voorliefde voor het abstracte. De lyrics zijn derhalve ook bijzonder vaag maar juist daarom wel multi-interpretabel, dit in tegenstelling tot het punk genre dat destijds net over haar hoogtepunt heen was. Zeker in Europa was er begin jaren '80 een duidelijke behoefte aan dit soort sentimenten. Men ging van 'anti' naar 'anders' en van rauw naar subtiel. Vienna is wat dat betreft een tijdsdocument en dat is zowel de kracht als de zwakte van het nummer. Voor iemand die weinig op heeft met die stroming en het gevoel wat er bij hoort zal Vienna allicht gedateerd klinken, voor fans echter is het een creatief hoogtepunt en een pionierend stuk. Muzikaal gezien is het, in mijn oren, simpelweg fantastisch, want het nummer combineert warm en koud in een geweldige fusie. De kille synths met een hoofdrol voor de baslijn tegen de prachtige dramatische viola en gedragen door de werkelijk sublieme vocalen van Midge Ure. De optelsom van deze kwaliteiten maakt het nummer voor mij een meesterwerk en het feit dat het toch nog altijd een behoorlijk uniek stuk is maakt dat de gedateerde sfeer vooralsnog tijdloos blijft aanhoren.
Kleine toevoeging. Ik las ooit dat de kleine trommels in het nummer het tempo van de hartslag spelen en dat dit een belangrijke bijdrage voor het succes zou vormen.
5
geplaatst: 5 april 2024, 20:06 uur
1. Visage - Fade to Grey (155 Punten - 22 Lijsten)
Het was een tijdje een nek-aan-nek race met Vienna maar uiteindelijk demareerde Fade To Grey weg om met een ruime voorsprong eerste te worden. In 22 van de 24 lijstjes terug te vinden. Nummer 1 bij DjFrankie EvilDrSmith El Ninjo en dazzler.
Het nummer doet het ook goed in onze MuMe Top 2000. Na een aarzelend begin met een 1546e plaats in 2007 staat Visage dit jaar op een keurige 189e plaats. Twee keer stond het nummer hoger: 161 in 2015 en de hoogste positie behaalde Fade To Gray in 2013: 135. Het nummer stond alle 17 edities genoteerd.
In de Top 2000 van Radio 2 stond het nummer 2 keer genoteerd en kwam nooit hoger dan 1908. Het was ook de enige hit in Nederland met in 1981 een piek op nummer 22.
In Visage kwam nogal wat talent samen: leden van de Rich Kids, Ultravox en Magazine speelden de plaat vol in de studio van Martin Rushent, die goed oplette en een jaar later binnenliep als producer van Dare van de Human League. Fade to Grey was eigenlijk een instrumental nummer van Billy Currie en Chris Payne. Later voegde Muidge Ure de tekst toe. Drummer en club-DJ Rusty Egan en zanger Midge Ure bedachten het concept samen met Steve Strange: Visage was bedoeld als de ultieme soundtrack van de feestavonden die zij organiseerden in de Blitz club.
Het gezicht van Fade To Grey werd Steve Strange. Muzikaal leverde hij geen bijdrage aan het nummer. Zijn verdienste lag in het image van de band: de kleding, de make up en de promotie. Hij was het gezicht in de doorbraak video van Kevin Godley en Lol Creme. Brigitte Arendt spreekt de franse tekst op het nummer.
Een mooie clip en een mooi nummer. Ik dank een ieder voor de bijdrage en geef het stokje graag door aan Titmeister voor de Greatest Hits of Afrobeat & Highlife. Ik ben benieuwd.
Het was een tijdje een nek-aan-nek race met Vienna maar uiteindelijk demareerde Fade To Grey weg om met een ruime voorsprong eerste te worden. In 22 van de 24 lijstjes terug te vinden. Nummer 1 bij DjFrankie EvilDrSmith El Ninjo en dazzler.
Het nummer doet het ook goed in onze MuMe Top 2000. Na een aarzelend begin met een 1546e plaats in 2007 staat Visage dit jaar op een keurige 189e plaats. Twee keer stond het nummer hoger: 161 in 2015 en de hoogste positie behaalde Fade To Gray in 2013: 135. Het nummer stond alle 17 edities genoteerd.
In de Top 2000 van Radio 2 stond het nummer 2 keer genoteerd en kwam nooit hoger dan 1908. Het was ook de enige hit in Nederland met in 1981 een piek op nummer 22.
In Visage kwam nogal wat talent samen: leden van de Rich Kids, Ultravox en Magazine speelden de plaat vol in de studio van Martin Rushent, die goed oplette en een jaar later binnenliep als producer van Dare van de Human League. Fade to Grey was eigenlijk een instrumental nummer van Billy Currie en Chris Payne. Later voegde Muidge Ure de tekst toe. Drummer en club-DJ Rusty Egan en zanger Midge Ure bedachten het concept samen met Steve Strange: Visage was bedoeld als de ultieme soundtrack van de feestavonden die zij organiseerden in de Blitz club.
Het gezicht van Fade To Grey werd Steve Strange. Muzikaal leverde hij geen bijdrage aan het nummer. Zijn verdienste lag in het image van de band: de kleding, de make up en de promotie. Hij was het gezicht in de doorbraak video van Kevin Godley en Lol Creme. Brigitte Arendt spreekt de franse tekst op het nummer.
Een mooie clip en een mooi nummer. Ik dank een ieder voor de bijdrage en geef het stokje graag door aan Titmeister voor de Greatest Hits of Afrobeat & Highlife. Ik ben benieuwd.
0
geplaatst: 5 april 2024, 20:18 uur
5 april - Titmeister (afrobeat & highlife)
12 april - 50Tracks (Dylan Covered) (omdat ik afgelopen week ook al ingevallen ben sta ik mijn plaats graag af aan een andere geïnteresseerde)
19 april - Poek (HI-NRG (electronische uptempo disco) 1977-1992)
26 april - herman (Mega Dance 1993 - 1996)
3 mei - Edgar18 (Eurovisie Songfestival)
10 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
17 mei - jordidj1 (Kurt Vile)
24 mei - dynamo d (Earth, Wind & Fire)
31 mei - EttaJamesBrown (World Party)
7 juni - Bonk (Dave Matthews (Band))
14 juni - Arno (De Jeugd van Tegenwoordig)
12 april - 50Tracks (Dylan Covered) (omdat ik afgelopen week ook al ingevallen ben sta ik mijn plaats graag af aan een andere geïnteresseerde)
10 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
0
geplaatst: 5 april 2024, 21:00 uur
5 april - Titmeister (afrobeat & highlife)
21 juni - motel matches (Rock Ballads)
21 juni - motel matches (Rock Ballads)
1
geplaatst: 5 april 2024, 21:03 uur
Bedankt 50tracks voor een fijne week. Mooi aanleiding om eens voorbij de hits te kijken. Viel zeker niet tegen.
1
geplaatst: 5 april 2024, 22:10 uur
Bedankt voor deze fraaie week 50tracks. Goede timing ook, sinds enkele weken net weer de U-vox afslag genomen.
1
geplaatst: 5 april 2024, 22:20 uur
Ultravox Top10:
na een teleurstellende nr.2 wel fraaie Nr1 uit de Friends familie
elke Ultravox herwaardering is natuurlijk altijd super welkom..
na een teleurstellende nr.2 wel fraaie Nr1 uit de Friends familie
elke Ultravox herwaardering is natuurlijk altijd super welkom..
1
geplaatst: 5 april 2024, 23:27 uur
Thanks 50tracks voor deze fijne week. Ultravox, John Foxx en Visage staan bij mij weer op de radar 

3
geplaatst: 6 april 2024, 00:15 uur
Greatest Hits of afrobeat & highlife
Traditionele highlife kwam al in het begin van de 20e eeuw op in met name Ghana, maar de doorbraak van afrobeat volgde vanaf eind jaren '60. Het genre putte uit de traditionele West-Afrikaanse muziek, zoals highlife, maar ook Yoruba en Igbo muziek, en mengde dat met elementen uit de westerse jazz en funk. Hoewel de scheidslijnen tussen beide genres vaag zijn, is afrobeat vaak wat ritmischer, gitaar-gedreven en langer uitgesponnen, terwijl highlife melodieuzer en sterker op de blazers leunt. In ieder geval hebben beide genres gemeen dat ze vaak upbeat zijn en oorspronkelijk uit West-Afrika komen - met name Nigeria en Ghana.
Verreweg de bekendste artiest uit deze stroming is natuurlijk Fela Kuti. Ik heb lang getwijfeld om een Greatest Hits alleen voor hem te doen - wat zeker terecht zou zijn - maar ik zou het jammer vinden als de rest van de muziek uit deze fantastische genres daardoor onderbelicht zouden blijven. Daarom spelen we de komende week met de beste muziek uit afrobeat en highlife. Aan jullie de vraag om de startlijst aan te vullen met maximaal 10 extra nummers. Omdat de genredefinitie vaag is, zal ik niet heel strikt zijn met de nominaties. Wat sowieso niet mee mag doen zijn afrobeats-artiesten (zoals Burna Boy en Wizkid) - want een compleet ander genre - en dance-remixes. Niet-Afrikaanse afrobeat-artiesten als The Dakhtaris en Souljazz Orchestra mogen wel. Laatste beperking is maximaal 3 nummers per artiest.
Startlijst:
Babatunde Olatunji - Jin-Go-Lo-Ba (Drums of Passion)
Celestine Ukwu & His Philosophers National - Okwukwe Na Nchekwube
Ebo Taylor - Love and Death
Ebo Taylor & Pat Thomas - Ene Nyame 'A' Mensuro
E.T. Mensah - Ghana Freedom
Fela Kuti & the Africa '70 - Gentleman
Fela Kuti & the Africa '70 - Water No Get Enemy
Fela Kuti & the Africa '70 - Zombie
Gyedu Blay-Ambolley - Highlife
Joni Haastrup - Greetings
K. Frimpong - Kyenkyen Bi Adi M'awu
Kiki Gyan - Disco Dancer
King Sunny Adé - Ja Funmi
Marijata - I Walk Alone
Orlando Julius - Disco Hi-Life
Osibisa - Sunshine Day
Seun Kuti & Egypt 80 - Black Times
Steve Monite - Only You
Tony Allen & the Afro Messengers - Ariya
William Onyeabor - Fantastic Man
Deadline Ronde 1: maandag 8-4 19.00
https://open.spotify.com/playlist/17ticeNqyktwo5p6o9QYbM?si=KN1PepGVSlyNNUU6UmwLww&pi=e-ZJFu_bdwSG6V
Traditionele highlife kwam al in het begin van de 20e eeuw op in met name Ghana, maar de doorbraak van afrobeat volgde vanaf eind jaren '60. Het genre putte uit de traditionele West-Afrikaanse muziek, zoals highlife, maar ook Yoruba en Igbo muziek, en mengde dat met elementen uit de westerse jazz en funk. Hoewel de scheidslijnen tussen beide genres vaag zijn, is afrobeat vaak wat ritmischer, gitaar-gedreven en langer uitgesponnen, terwijl highlife melodieuzer en sterker op de blazers leunt. In ieder geval hebben beide genres gemeen dat ze vaak upbeat zijn en oorspronkelijk uit West-Afrika komen - met name Nigeria en Ghana.
Verreweg de bekendste artiest uit deze stroming is natuurlijk Fela Kuti. Ik heb lang getwijfeld om een Greatest Hits alleen voor hem te doen - wat zeker terecht zou zijn - maar ik zou het jammer vinden als de rest van de muziek uit deze fantastische genres daardoor onderbelicht zouden blijven. Daarom spelen we de komende week met de beste muziek uit afrobeat en highlife. Aan jullie de vraag om de startlijst aan te vullen met maximaal 10 extra nummers. Omdat de genredefinitie vaag is, zal ik niet heel strikt zijn met de nominaties. Wat sowieso niet mee mag doen zijn afrobeats-artiesten (zoals Burna Boy en Wizkid) - want een compleet ander genre - en dance-remixes. Niet-Afrikaanse afrobeat-artiesten als The Dakhtaris en Souljazz Orchestra mogen wel. Laatste beperking is maximaal 3 nummers per artiest.
Startlijst:
Babatunde Olatunji - Jin-Go-Lo-Ba (Drums of Passion)
Celestine Ukwu & His Philosophers National - Okwukwe Na Nchekwube
Ebo Taylor - Love and Death
Ebo Taylor & Pat Thomas - Ene Nyame 'A' Mensuro
E.T. Mensah - Ghana Freedom
Fela Kuti & the Africa '70 - Gentleman
Fela Kuti & the Africa '70 - Water No Get Enemy
Fela Kuti & the Africa '70 - Zombie
Gyedu Blay-Ambolley - Highlife
Joni Haastrup - Greetings
K. Frimpong - Kyenkyen Bi Adi M'awu
Kiki Gyan - Disco Dancer
King Sunny Adé - Ja Funmi
Marijata - I Walk Alone
Orlando Julius - Disco Hi-Life
Osibisa - Sunshine Day
Seun Kuti & Egypt 80 - Black Times
Steve Monite - Only You
Tony Allen & the Afro Messengers - Ariya
William Onyeabor - Fantastic Man
Deadline Ronde 1: maandag 8-4 19.00
https://open.spotify.com/playlist/17ticeNqyktwo5p6o9QYbM?si=KN1PepGVSlyNNUU6UmwLww&pi=e-ZJFu_bdwSG6V
1
geplaatst: 6 april 2024, 00:27 uur
Even een tagronde voor mogelijk geïnteresseerden. Excuses aan diegene die onterecht wel, aldan niet getagd zijn:
123poetertjes, 50tracks, aerobag, aERodynamIC, AOVV, Arno, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Brunniepoo, Choconas, Coma Cat, Dance Lover, Edgar18, El Ninjo, EvilDrSmith, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, Martijn Jonkers, Mausie, musicfriek, niels94, panjoe, pauljojo, philtuper, Poeha, Poek, remcodulac, shimahero, sj0n88, Superbitch, Teunnis, voskat, yeahyeahyeah
123poetertjes, 50tracks, aerobag, aERodynamIC, AOVV, Arno, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Brunniepoo, Choconas, Coma Cat, Dance Lover, Edgar18, El Ninjo, EvilDrSmith, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, Martijn Jonkers, Mausie, musicfriek, niels94, panjoe, pauljojo, philtuper, Poeha, Poek, remcodulac, shimahero, sj0n88, Superbitch, Teunnis, voskat, yeahyeahyeah
0
geplaatst: 6 april 2024, 08:02 uur
Kan Casartelli of cosmic kid de topictitel aanpassen? Thanks!
Basa Basa - Homowa
Christy Azuma and Uppers International - Din Ya Sugri
Fela Kuti & the Africa '70 - Igbe
Fela Kuti & the Africa '70 - Sorrow Tears and Blood
Kiki Gyan - 24 Hours in a Disco
Marijata - No Condition Is Permanent
Oscar Sulley - Bukom Mashie
Pat Thomas - Anoma
William Onyeabor - Atomic Bomb
William Onyeabor - Good Name
Basa Basa - Homowa
Kiki Gyan - 24 Hours in a Disco
Pat Thomas - Anoma
0
geplaatst: 6 april 2024, 08:50 uur
Ik twijfel een beetje of ik hieraan mee wil doen. Ik heb weinig tijd om te luisteren (alles max. 1 keer, en dan hoop ik dat het niet allemaal plaatkantvullende nummers zijn), en dan wordt het al snel 10x Fela erbij, 10x rest eraf, top10 van Fela - wat niet echt recht doet aan jouw opzet...
0
geplaatst: 6 april 2024, 08:52 uur
Tijd is ook mijn probleem, ik probeer voor de finale aan te haken.
1
geplaatst: 6 april 2024, 09:35 uur
Fela and the Africa 70 - Shakara (Oloje)
Fela Anikulapo Kuti & Africa 70 - Coffin for Head of State
Fela Ransome-Kuti and The Africa '70 with Ginger Baker - Let's Start
Gyedu Blay Ambolley & The Steneboofs - Simigwa-Do
Odion Iruoje - Anogo / Giri
Odion Iruoje - Ikebe
Rob - Make It Fast, Make It Slow
The 3rd Generation Band - Because of Money
Tony Allen - Afro Disco Beat
William Onyeabor - Why Go to War
Fela Anikulapo Kuti & Africa 70 - Coffin for Head of State
Fela Ransome-Kuti and The Africa '70 with Ginger Baker - Let's Start
Gyedu Blay Ambolley & The Steneboofs - Simigwa-Do
Odion Iruoje - Anogo / Giri
Odion Iruoje - Ikebe
The 3rd Generation Band - Because of Money
Tony Allen - Afro Disco Beat
William Onyeabor - Why Go to War
1
geplaatst: 6 april 2024, 09:37 uur
Aṣa - Jailer (2007)
Babatunde Olatunji - Akiwowo (Chant to the Trainman) (1959)
Fela Kuti & The Africa '70 - Everything Scatter (1975)
Femi Kuti - Demo Crazy (2008)
Keziah Jones - The Funderlying Undermentals (1992)
King Sunny Adé & His African Beats - Ma Jaiye Oni (1982)
Osibisa - Music for Gong Gong (1971)
Rhian Benson - Gold Sky (2003)
William Onyeabor - Better Change Your Mind (1978)
Yemi Alade - Johnny (2014)
Babatunde Olatunji - Akiwowo (Chant to the Trainman) (1959)
Fela Kuti & The Africa '70 - Everything Scatter (1975)
Femi Kuti - Demo Crazy (2008)
Keziah Jones - The Funderlying Undermentals (1992)
King Sunny Adé & His African Beats - Ma Jaiye Oni (1982)
Osibisa - Music for Gong Gong (1971)
Rhian Benson - Gold Sky (2003)
William Onyeabor - Better Change Your Mind (1978)
Yemi Alade - Johnny (2014)
1
geplaatst: 6 april 2024, 10:09 uur
Leuk, zo te zien ga ik veel ontdekken in deze editie. Het nummer van Florence Adooni is trouwens mijn meest actuele nominatie in een GH ooit, gisteren uitgebracht 
Cos-Ber-Zam - Ne Noya
Dan Boadi & The African Internationals - Money Is The Root Of Evil
De Frank Professionals - Afe Ato Yen Bio
Florence Adooni - Otoma Da Naba
Idrissa Soumaoro Et L'Eclipse De L'I.J.A. - Nissodia
International Soleil Band - Ta Lassa
Orchestre Poly-Rythmo De Cotonou - Noude Ma Gnin Tche De Me
Shina Williams And His African Percussionists - Agboju Logun
T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Ne Te Faches Pas

Cos-Ber-Zam - Ne Noya
Dan Boadi & The African Internationals - Money Is The Root Of Evil
Florence Adooni - Otoma Da Naba
Idrissa Soumaoro Et L'Eclipse De L'I.J.A. - Nissodia
International Soleil Band - Ta Lassa
1
geplaatst: 6 april 2024, 10:49 uur
yeahyeahyeah schreef:
Leuk, zo te zien ga ik veel ontdekken in deze editie. Het nummer van Florence Adooni is trouwens mijn meest actuele nominatie in een GH ooit, gisteren uitgebracht
Instant classic, of niet? Zal hem vandaag eens opzetten

Verder zie ik dat ik, ondanks zorgvuldige selectie, De Frank Professionals en Orchestre Poly-Rythmo ben vergeten. Die gaan in mijn lijst ipv Kiki Gyan en Marijata.
Basa Basa - Homowa
Pat Thomas - Anoma
0
geplaatst: 6 april 2024, 12:00 uur
Mag het nummer dat in de huidige SVHJ-ladder zit, "A Lemine Me" hier meedoen?
1
geplaatst: 6 april 2024, 12:04 uur
Johnny Marr schreef:
Wat mij betreft wel, valt wel onder de noemer moderne highlife.
1
geplaatst: 6 april 2024, 19:59 uur
Hier kijk ik wel naar uit. Beginlijst is alvast mooi.
Ebo Taylor - Heaven
Ebo Taylor - Oye Atar Gyan
Fela Kuti & The Africa 70 - Confusion
Marijana - No Condition Is Permanent
Momo Joseph - War For Ground
Monomono - Tire Loma Da Nigbehin
Pat Thomas & Kwashibu Area Band - Gyae Su
Steve Monite - Things Fall Apart
Er zitten er wel een aantal bij die misschien eerder AfroFunk bestempeld worden of richting Soukous gaan.
Enkele die ik niet selecteerde omdat ze misschien te fel afwijken van het genre, maar ook favorieten:
-Tabu Ley Rochereau - Hafi Deo
-Rex Rabanye - O Nketsang
-Franco & Madilu System - Mamou
-Guts - Kenke Cornor
Ebo Taylor - Heaven
Ebo Taylor - Oye Atar Gyan
Fela Kuti & The Africa 70 - Confusion
Marijana - No Condition Is Permanent
Momo Joseph - War For Ground
Monomono - Tire Loma Da Nigbehin
Pat Thomas & Kwashibu Area Band - Gyae Su
Steve Monite - Things Fall Apart
Er zitten er wel een aantal bij die misschien eerder AfroFunk bestempeld worden of richting Soukous gaan.
Enkele die ik niet selecteerde omdat ze misschien te fel afwijken van het genre, maar ook favorieten:
-Tabu Ley Rochereau - Hafi Deo
-Rex Rabanye - O Nketsang
-Franco & Madilu System - Mamou
-Guts - Kenke Cornor
1
geplaatst: 6 april 2024, 21:47 uur
Heel tof Tit, maar ik vrees dat luistertijd me gaat nekken. Laat ik in ieder geval goed beginnen en (uit de losse pols) tien nummers aandragen.
BCUC - The Journey With Mr. Van Der Merwe
Damara - Mmamakhabtha
Fela Kuti & the Africa '70 - Confusion
Fela Kuti & the Africa '70 - Lady
Harari - Oya Kae
Kokoroko - Abusey Junction
L'Orchestre Kanaga de Mopti - N'do N'do
Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou - Noude Ma Gnin Tche de Me
William Onyeabor - When the Going Is Smooth & Good
BCUC - The Journey With Mr. Van Der Merwe
Damara - Mmamakhabtha
Harari - Oya Kae
Kokoroko - Abusey Junction
L'Orchestre Kanaga de Mopti - N'do N'do
Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou - Noude Ma Gnin Tche de Me
1
geplaatst: 6 april 2024, 23:19 uur
Thanks voor het taggen Titmeister en wat een verfrissende en originele editie!
Ebo Taylor - Odofo Nnyi Ekyir Biara
Janka Nabay & the Bubu Gang – Feba
Loshh - Í
Peter King – African Dialects
Rex Williams - You Are My Heart
Ebo Taylor - Odofo Nnyi Ekyir Biara
Janka Nabay & the Bubu Gang – Feba
Loshh - Í
Peter King – African Dialects
Rex Williams - You Are My Heart
1
geplaatst: 7 april 2024, 10:45 uur
Alogte Oho & His Sounds of Joy - A Lemine Me
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.