MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
1. Julia Holter - Spinning
2. Carne Doce - Noite dos Tristes
3. Beth Gibbons - Floating on a Moment
4. A. G. Cook - Silver Thread Golden Needle
5. Kali Uchis - Te Mata

Stemmers, let op! Vanavond 20:00 gaat de uitslag richting Arrie.

1. Eefje de Visser - Heimwee
2. Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It
3. Julia Holter - Spinning
4. Erika de Casier - Lucky
5. Irène Drésel - Fluo

Helaas geen tijd meer om integraal te beluisteren, dus obv eerdere luisterbeurten:

1. Irène Drésel - Fluo
2. Kali Uchis - Te Mata
3. Romare - Discotheque
4. Beth Gibbons - Floating on a Moment
5. Julia Holter - Spinning

Vele malen mindere finale dan die van Dec23

1. A. G. Cook - Silver Thread Golden Needle
2. Eefje de Visser - Heimwee
4. Irène Drésel - Fluo
5. Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It

Prima finale om het jaar mee af te trappen, hoor

1 Julia
2 A. G.
3 Erika
4 Kali
5 Irène

De deadline uit het oog verloren, dan maar een keertje op het gevoel stemmen, mag ook al 'ns..

1. Irène Drésel - Fluo
2. Kali Uchis - Te Mata
4. Carne Doce - Noite dos Tristes
5. Romare - Discotheque

6. Erika de Casier - Lucky
7. LA+CH x SVDP x BACKXWASH - BLVCK
8. Bicep - CHROMA 001 HELIUM
9. Beth Gibbons - Floating on a Moment
10. A. G. Cook - Silver Thread Golden Needle

11. Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It
12. Eefje de Visser - Heimwee

De dames heersen hier toch wel, voskat weet zulke dingen.

Uitslag onderweg.

WACHT!

Arrie, wil je deze nog meenemen? Ik had even gemist dat er (al) een deadline was.

2. Irène Drésel - Fluo
3. Kali Uchis - Te Mata
4. LA+CH x SVDP x BACKXWASH - BLVCK
5. Beth Gibbons - Floating on a Moment

6. A. G. Cook - Silver Thread Golden Needle
7. Eefje de Visser - Heimwee
8. Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It
9. Carne Doce - Noite dos Tristes
10. Erika de Casier - Lucky
11. Bicep - CHROMA 001 HELIUM
12. Romare - Discotheque

Prima top drie met Julia's nieuwe topper, Irenes beste nummer op Rose Fluo en weer eens een ouderwets lekkere Kali. Het lijkt een eeuwigheid geleden dat we In My Dreams de jaarfinale in stemden. Daarachter zitten ook nog best wat aardige nummers, maar voor een maandfinale (zeker die van de eerste maand van het jaar) vind ik het toch wat magertjes. De liefde voor Noite dos Tristes voel ik niet zo (mooi liedje, maar ook best wel saai), Erika komt met een frisse eigenzinnige track, maar hij doet mij jammer genoeg niets en van Bicep ben ik stukken beter gewend. Discotheque tenslotte is aan mij niet besteed, de kwaliteit daarvan ontgaat me.

Iets met een dubbele standaard

AOVV schreef:
De dames heersen hier toch wel, voskat weet zulke dingen.

Juistem.
A. G. telt ook.

Mausie schreef:
Iets met een dubbele standaard
Het verschil tussen een al afgesloten ladder en een nog niet gepresenteerde finale .

1. Kendrick Lamar - King Kunta
2. GZA - Liquid Swords
3. Pink Floyd - Wish You Were Here
4. Big Thief - UFOF
5. Foals - Spanish Sahara
6. The Haunted Youth - Broken
7. The Police - Message In A Bottle

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTk4ZjIxYjItYTkyZC00ZWEwLWI4MTEtNzBiNmNjYTg2NDI2XkEyXkFqcGdeQVRoaXJkUGFydHlJbmdlc3Rpb25Xb3JrZmxvdw@@._V1_.jpg

Edgar18 schreef:
(quote)
Het verschil tussen een al afgesloten ladder en een nog niet gepresenteerde finale .
...tussen een ladder zonder duidelijke deadline en eentje met deadline

Edgar18 schreef:
Arrie, wil je deze nog meenemen? Ik had even gemist dat er (al) een deadline was.

2. Irène Drésel - Fluo
3. Kali Uchis - Te Mata
4. LA+CH x SVDP x BACKXWASH - BLVCK
5. Beth Gibbons - Floating on a Moment

6. A. G. Cook - Silver Thread Golden Needle
7. Eefje de Visser - Heimwee
8. Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It
9. Carne Doce - Noite dos Tristes
10. Erika de Casier - Lucky
11. Bicep - CHROMA 001 HELIUM
12. Romare - Discotheque

Prima top drie met Julia's nieuwe topper, Irenes beste nummer op Rose Fluo en weer eens een ouderwets lekkere Kali. Het lijkt een eeuwigheid geleden dat we In My Dreams de jaarfinale in stemden. Daarachter zitten ook nog best wat aardige nummers, maar voor een maandfinale (zeker die van de eerste maand van het jaar) vind ik het toch wat magertjes. De liefde voor Noite dos Tristes voel ik niet zo (mooi liedje, maar ook best wel saai), Erika komt met een frisse eigenzinnige track, maar hij doet mij jammer genoeg niets en van Bicep ben ik stukken beter gewend. Discotheque tenslotte is aan mij niet besteed, de kwaliteit daarvan ontgaat me.

Heb 'm er bij opgeteld!

We gaan beginnen, wel alvast een disclaimer. Ik bood mezelf aan, deels omdat ik momenteel echt wat afleiding kan gebruiken. Even mezelf forceren, want eigenlijk voel ik me nog steeds niet in de mood voor MusicMeter of wat dan ook. Ik doe m’n best om er wat moois van te maken!

Ik heb geen taglijst paraat maar bedankt aan iedereen die gestemd heeft

12. LA+CH x SVDP x BACKXWASH - BLVCK (14 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door Poek, nummer 1 van Poek)

“As an angry trans woman, I don’t know any other way I can rap. This is the logical conclusion for me… I never knew my voice could sound like that. It comes from a place of inside rage.”

Aldus Ashanti Mutinta aka Backxwash. Ze groeide op in Zambia en dat zal, vermoed ik, niet makkelijk zijn geweest als je het gevoel hebt dat je in het verkeerde lichaam geboren te zijn. Wellicht bevooroordeeld maar ik heb zo het idee dat dergelijke zaken in een land als Zambia behoorlijk taboe zijn. Gelukkig verhuisde ze naar Canada, alwaar ze haar boosheid kwijt kon in een eigengereide mix van hip-hop en metal. Eveneens opererend vanuit Canada is SVDP, wat staat voor Shan Vincent de Paul. Dit gaat dan weer om een rapper met Tamil roots, een volk uit Sri Lanka en het zuiden van India. Samen gaan ze hier los over een beat van LA+CH, over wie ik verder weinig kan vinden. Dat ze met deze banger slechts een twaalfde plaats halen, zal wellicht hun boosheid verder voeden zodat ze de volgende keer nóg een tikkie harder komen. Alsnog een mooie finaleplaats voor dit trio natuurlijk!

11. Romare - Discotheque (18 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart)

We vliegen over naar het Verenigd Koninkrijk, alwaar Archie Fairhrst ons meeneemt de discotheek in. Archie vernoemde zich naar Romare Bearden, een mij tot nog toe onbekende kunstenaar die veel samenwerkte met de Afro-Amerikaanse gemeenschap in het zuiden van de VS. Een kunstliefhebber dus. Het verbaast me niks, ik volg Romare al wat langer, en hij heeft wat prachtige introspectieve electronica gemaakt. Hier kiest ie dus echter voor de dansvloer, en dat doet ie met verve! Heerlijk voetjes van de vloer, en het levert hem een mooie elfde plaats op.

10. Bicep - CHROMA 001 HELIUM (18 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers)

Helium is de eerste release op het nieuwe Chroma-label. Maar Chroma is meer dan een label voor Bicep, er zijn ook specifieke events aan gekoppeld, en een visuele identiteit. Het is ook een plek waar ze hun underground club producties kwijt kunnen. Helium is dus zo'n plaat, en het is overduidelijk dat we in Engeland blijven. De productie, de rap-vocals, alles ademt Brits aan deze plaat. En ja, deze bassen wil je absoluut in een club horen. Helaas zal ik niet zoveel meer in Londen te vinden zijn, anders was ik daar graag een club ingegaan om deze banger live mee te maken.

9. Beth Gibbons - Floating on a Moment (24 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van Choconas, hoi123, Arrie)

Mijn eigen nominatie, zowaar! Al jaaaren fan van Portishead, en dus ben ik zeer enthousiast met solomuziek van Beth, met haar prachtige, smachtende stem. En ik ben er zeer mee verguld, voornamelijk om de reden dat ze hier ook een ander geluid verkent: waar Portishead voor mijn gevoel vaak meer de melancholie en het donkere opzoekt, voelt Floating on a Moment juist heel licht voor mij. Het is enorm fijn om Beth's stem in deze context te horen. In mei komt haar album uit, dus wellicht zitten er wel meer finaleplaatsen aan te komen voor Beth!

Ja oeps, als ik Edgar's punten optel, moet ik natuurlijk wel de volgorde aanpassen Moment!

8. Carne Doce - Noite dos Tristes (24 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo)

Carne Doce is Portugees voor zoet vlees, en is een band afkomstig uit Brazilië. Mijn Portugees is verder niet zo sterk, maar ik begrijp dat de teksten vaak een politieke lading hebben en zangeres Salma Jo met name zingt over de vrouwelijke ervaring. In tegenstelling tot Backxwash is er echter weinig boosheid te horen, dit is juist zeer prettig in het gehoor liggend, en mij persoonlijk viel het nummer aanvankelijk dan ook niet zo op. Bij vaker beluisteren gaat het zich echter steeds verder in je hoofd nestelen, en zo scoren de Brazilianen een nette achtste plaats.

7. Kali Uchis - Te Mata (27 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr)

Wereldwijd doet Spaanstalige muziek het waanzinnig goed, genres als reggaeton zetten echt recordnummers neer qua streaming. Kali Uchis doet soms ook mee in die hoek, dat geldt onder andere voor haar recente single, Labios Mordidos met Karol G. Kali scoort daar ook uitstekend mee, maar desalniettemin laat ze zich niet verleiden om helemaal die kant op te gaan. Te Mata heeft juist weer een traditioneler geluid, met fraaie orchestratie, maar ook alle ruimte voor haar stemgeluid. Doordat Kali telkens weer haar eigen ding blijft doen, scoort ze aan de ene kant wereldhits maar blijft ze ook goed scoren in ons SvhJ-topic, met ditmaal een sterke 7e plaats.

6. Erika de Casier - Lucky (30 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van JoaMuse, ArthurDZ)

Erika de Casier scoorde aan aantal jaar geleden in mijn herinnering erg goed op MuMe met tracks als Little Bit en Polite. Zelf was ik in ieder geval een totale sucker voor het smoothe geluid. In de tussentijd heeft Erika niet stil gezeten, sterker nog, deze Deense heeft een paar wereldhits geschreven voor K-pop groep NewJeans. Nu is het weer tijd voor haar eigen muziek, en daar is weinig aan veranderd. Nog steeds erg smooth, wat 2 Step-invloeden, en met haar zang weet ze je helemaal te verleiden. Mij wel in ieder geval.

5. A. G. Cook - Silver Thread Golden Needle (33 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van Coma Cat)

A.G. Cook, de grote man achter PC Music. Dit label is grotendeels verantwoordelijk voor de opkomst van hyperpop. Hyperpop, zijn dat niet allemaal van die korte nummers? Ja, vaak wel, maar hier gaat Alexander Guy gewoon voor tien minuten aan hyperpopbliss! Een ware epic. Kan je dit überhaupt nog hyperpop noemen, want het is geen popliedje? Het is namelijk een instrumentale track die zich continu ontwikkelt. Maar wel met de bekende hyperpop-esthetiek. Naar mijn mening werkt dat fantastisch en is dit tien minuten lang genieten. Ik vind dit ook typisch een plaat die ik hoog zou verwachten in dit topic, en dat maakt Cook dan ook waar met deze vijfde plaats.

4. Eefje de Visser - Heimwee (33 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van Gretz, sj0n88)

Tot nu toe wilde ik wel telkens wat toelichting schrijven bij de artiest, maar bij Eefje lijkt dat me totaal overbodig. Inmiddels is een track als Scheef met gemak een moderne klassieker te noemen, of niet dan Gretz? Maarja, die Top 2000 hè? Dat is d'r nog steeds niet gelukt.
Dus hierbij weer wat nieuwe muziek, en wie weet zit daar dan eindelijk die Top 2000-klassieker ertussen. Heimwee is weer een typisch dromerig Eefje-popliedje. Je weet inmiddels wat je kan verwachten van Eefje en dat doet ze dan ook goed. Deze vierde plek is alvast een start, en we gaan het weer meemaken aan het eind van dit jaar...

Wacht, wat is eigenlijk de tiebreaker bij een gelijke stand? Door Edgars punten hebben de nummer 2 en 3 evenveel punten namelijk.

Nummeréénposities!

hoi123 schreef:
Nummeréénposities!

En daarna? (die zijn dus ook gelijk)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:32 uur

geplaatst: vandaag om 04:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.