MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:
Niet zo sterk als 'We Are The Pigs', zeker niet, maar dit is wederom een nummer waarin ik me niet erger aan het timbre van de zanger. Of zou ik er langzaam gewend aan raken? Nee toch?
Het maakt het allemaal wel een stuk genietbaarder, ook al stijgt het niet tot grote hoogtes.
7

Youth Anthem 10

EvilDrSmith schreef:
Niet zo sterk als 'We Are The Pigs', zeker niet, maar dit is wederom een nummer waarin ik me niet erger aan het timbre van de zanger. Of zou ik er langzaam gewend aan raken? Nee toch?
Het maakt het allemaal wel een stuk genietbaarder, ook al stijgt het niet tot grote hoogtes.
7

Ik moest eerst helemaal niets van Brett's stem hebben in het begin, maar dat sloeg toch vrij snel om. Er is dus nog hoop voor jou

Een 16de plek voor New Generation!

11. Suede - So Young (7,962 25 stemmen)
12. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)
13. Oasis - Whatever (7,896 25 stemmen)
14. Blur - Parklife (7,852 25 stemmen)
15. Suede - Stay Together (7,817307692 26 stemmen)
16. Suede - New Generation (7,78 20 stemmen)
17. Pulp - Lipgloss (7,769230769 26 stemmen)
18. Blur - There's No Other Way (7,752 25 stemmen)
19. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
20. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)

21. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)

#32: Oasis – Some Might Say (1995)

Een kleine vier maanden na Whatever verscheen diens opvolger al. Noel Gallagher heeft Some Might Say later nog aangestipt als het meest Oasis-y Oasis-nummer: alle karakteristieken van de band zitten er volgens hem in, en worden, uiteraard, perfect uitgevoerd.

Het zou, 32 liedjes in deze competitie, ein-de-lijk de eerste nummer 1-hit worden in de UK voor één van deze vier bands (en er zullen er nog vijf volgen, ra ra dewelke). De song verdreef Take That’s Back For Good na vier weken van de eerste plek, en zou het zelf een weekje uithouden alvorens van de troon gestoten te worden door Dreamer van Livin' Joy.

Op de b-kant ook twee van de meest geliefde Oasis-nummers die nooit op een studioalbum zijn uitgebracht: Talk Tonight en Acquiese.

9

Anthempje hoor!

Ja, deze is nog steeds wel leuk.

7,75

9,4
Een van m’n favo’s van de broertjes.

Oasis – Some Might Say 6

9.5

Toppertje ook

Hier waren ze echt op hun hoogtepunt

10

#32: Oasis – Some Might Say: 9,3

9,5

Een van hun beste singles.

9,5 Suede - New Generation
Lange tijd hun beste gevonden. Die blazers in de opbouw naar het refrein zijn een geweldige toevoeging. Verder is de laatste minuut geweldig, zeker in combinatie met de video. De levenslust spat er vanaf.

8,5 Oasis - Some Might Say
Een van hun betere singles (de beste moet nog komen). Ook wel opvallend dat deze 5,5e minuut duurt, maar deze wordt niet onnodig lang gerekt zoals Whatever.

5,5 minuut? Oh, dan stop ik onmiddellijk met luisteren naar de videoclipversie en slinger ik de albumversie wel aan. Zelden tot nooit dat een single-edit beter is dan de albumversie.

Gave gitaarsound. Deze bevalt me ook prima.
7,8

Suede - New Generation: 6,5
Oasis - Some Might Say: 9,9

9,9

(omdat er 2 nog net ff beter zijn)

8,2

Verveelt nog steeds niet

Some Might Say pakt warempel de toppositie over van Animal Nitrate (maar er zijn nog kapers op de kust hoor, zie onder bijvoorbeeld)! Vanaf nu wordt de top 10 louter bevolkt door nummers met 8+ gemiddeld.

1. Oasis - Some Might Say (8,541304348 23 stemmen)
2. Suede - Animal Nitrate (8,41 25 stemmen)
3. Oasis - Live Forever (8,395833333 25 stemmen)
4. Pulp - Babies (8,375925926 27 stemmen)
5. Pulp - Razzmatazz (8,325 24 stemmen)
6. Pulp - Do You Remember The First Time (8,234 25 stemmen)
7. Suede - The Wild Ones (8,192 25 stemmen)
8. Oasis - Supersonic (8,182692308 26 stemmen)
9. Suede - We Are The Pigs (8,14375 24 stemmen)
10. Blur - To The End (8,080434783 23 stemmen)

11. Blur - Girls & Boys (7,9625 28 stemmen)

#33: Pulp – Common People (1995)

Pulp zagen we in dit topic voor het laatst met Do You Remember The First Time, entry 20. Zo goed als heel het Definitely Maybe/Parklife-era lang geen spoor van Pulp te bekennen in de Britse scene, dus. Waar waren ze al die tijd mee bezig geweest? Het antwoord bleek: schaven aan hun eigen era-bepalende album. In mei 1995 kregen we daar het eerste voorsmaakje van mee.

Of zeg maar gerust: smaakbommetje. Want Common People werd door zowel pers als publiek meteen omarmd als een instant klassieker en een ‘Zeer Belangrijk Statement’.

Liedje én band kregen vooral vleugels door hun invalbeurt voor eigenlijke Glastonbury 1995-headliner The Stone Roses, die op het laatste moment moesten afzeggen. Pulp greep de kans en zette een wervelende show neer, waarin Common People het onbetwiste hoogtepunt bleek. Pulp werd in één klap even groot, belangrijk en smaakbepalend geacht als Blur en Oasis. Van underdogs naar top dogs, en dat in slechts een luttele vijftien jaar. Hoewel Jarvis later memoreerde dat het door het massieve succes van Common People plots toch allemaal heel snel aanvoelde. Te snel, zelfs.

Dus Common People is waarschijnlijk de tweede van zes Britse nummer 1-hits in dit topic, denken jullie? Fout! Common People verkocht inderdaad als een tierelier, normaal gezien meer dan genoeg om op 1 te komen, maar helaas bleek de timing van de single nogal ongelukkig: net in dezelfde periode brachten acteurs Robson Green en Jerome Flynn van de populaire tv-serie Soldier Soldier hun versie van Unchained Melody op single uit, wat de hit van het jaar 1995 werd. Het ergste van al was nog dat de twee eigenlijk helemaal geen zangcarrière ambieerden en de single tegen hun zin opnamen, alleen omdat ze anders niet van platenbaas Simon Cowell af konden komen. Simon Cowell: ook jaren voor X-Factor en Idols al de gedoemde vijand van de goede smaak.

Er valt nog heel wat meer te zeggen over dit nummer, zo is ook diens ontstaansgeschiedenis een lang maar goed verhaal. Om deze tekst behapbaar te houden ga ik er hier niet op in, maar geïnteresseerden raad ik zeker deze uitstekende mini-documentaire aan: New British Canon - The Story Of Common People

Gast
geplaatst: vandaag om 22:08 uur

geplaatst: vandaag om 22:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.