MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter

zoeken in:
10
Beste metal ballad ooit.

Megadeth - My Last Words: 7,0
Metallica - Fade to Black: 7,5

10

En My Last Words een 7,3

10000

26. Megadeth - My Last Words // 7,5
27. Metallica - Fade to Black // 9,8

Fade to Black, meesterlijk: 10

Armed and Dangerous 7.7
My Last Words 7.8
Fade to Black 9.4

Zo, nu ik weer terug ben van een lang weekend door Schotland touren, whiksy drinken en distillerijen bezoeken als vrijgezellen feestje. Is het eventjes tijd om een kleine inhaalslag te maken hier. Alvorens ik er weer een paar weken tussen uit ga vanwege mijn bruiloft, huwelijksreis en bijkomen van alle drukte. Dus hierbij voorlopig even mijn laatste ongezouten mening over deze topnummers. Het is duidelijk te merken dat de 2e albums bij alle vier de band een stap voorwaarts is. Niveau gaat aanzienlijk omhoog en dat is wel weer genieten geblazen. Ergens in januari stap ik weer in om dan het achterstallige werk in te halen.

Dus mensen tot volgend jaar

21. Anthrax - A.I.R. - 8.2
Zo lekkere opener dit, knallend begin weer van de heren van Anthrax. Ze gaan hier gewoon door waar ze mee begonnen waren en dat klinkt hier weer heel erg fijn. Heerlijk speels, snel en fijn nummer dit. De zang had van mij wel iets naar voren gemogen in de mix merk ik. Want juist hier klinkt de zang ook erg fijn. Maar goed dit is een prima stapje voorwaarts zo.

22. Megadeth - Good Mourning/Black Friday - 7.8
Ik vindt het altijd wel leuk om te leren dat metal artiesten christelijk zijn, vooral omdat er toentertijd best wel wat weerstand was tegen de 'muziek van de duivel'. Tegenwoordig kom ik trouwens nog steeds best veel christenen tegen die Metal echt als verkeerde (duivels) muziek zien. Levert meestal wel vermakelijke gesprekken op. De zanger van Slayer was dacht ik toch ook christen? Anyway, dat heeft verder niets met dit nummer te maken. Megadeth gaat bij de tweede worp voor een revanche. Erg fijne muzikale opening, zijn zang is het nog steeds niet. De snelheid zit er wel goed en ook deze loopt weer erg lekker door. Valt me op dat ze hier zichzelf wat meer ruimte geven om de ideeën uit te werken, wat het nummer alleen maar ten goede komt.

23. Metallica - Creeping Death - 9.5
Ja, good old Metallica. Dit album was voor mij een van de laatste die ik echt ben gaan waarderen. Maar sindsdien is die niet uit mijn collectie weg te denken. Heerlijk album en dit nummer bewijst maar weer eens waarom. Heerlijk nummer dit.

24. Slayer - At Dawn They Sleep - 8
Lekker groovy begin van het nummer dit. Heerlijk zo. Voor mij wel de band met de best passende zanger, niet de beste maar zijn zang past wel perfect bij de muziek. Die ook hier weer lekker venijnig in elkaar zit. Slayer is net zoals Anthrax wat meer rechttoe rechtaan metal, alleen dan met een zwaardere inslag. Ze missen een beetje de creativiteit zoals Megadeth en Metallica op de nummers hier wel tonen. Valt me nu wel wat meer op zo. Maar, ook deze blijft genieten.

25. Anthrax - Armed and Dangerous - 8.8
Oeh, qua zang is dit veruit het beste van de vier bands. Het trage begin liet me even denken hier een simpele rechttoe rechtaan ballad te moeten horen. Maar dat gaat niet op, heerlijke opbouw en erg fijn verloop in het nummer. En ja de zang zorgt hier voor een pluspuntje zeg. Daar konden de andere bands nog wel wat van leren.

26. Megadeth - My Last Words - 7.4
En ook de tweede worp bevalt een stuk beter dan hun vorige plaat. Ook hier muzikaal gewoon meer aandacht om alles over te brengen. De zang blijft voor mij het grootste minpunt en deze is wat minder interessant dan Good Mourning/Black Friday dus hij valt wat lager uit. Maar ze zijn op de goede weg.

27. Metallica - Fade to Black - 9.3
Aah, Ballad time. Ik heb het meestal niet zo met ballads, het levert veelal toch wat cliché zeurderige nummers. Maar dit is wel weer echt een fantastisch meesterwerkje zeg. Ze schieten vooralsnog duidelijk boven de rest uit.

26. Megadeth - My Last Words
De vuile vuigheid van het debuut met het gevoel van pakkende hooks van hun latere albums en daaroverheen de vlijmscherpe riffs: it doesn't get any better than this.
You, come on! Next victim! Your turn to die!
10

27. Metallica - Fade to Black
Mijn cijfers voor de vijf tracks van 'Ride The Lightning' zullen erg eenzijdig uitpakken.
10

Zoals al wat gevreesd zakte het gemiddelde van My Last Words nog wat. En zoals eigenlijk wel enigszins verwacht pakt Fade to Black de koppositie over van Creeping Death. Met 9x een 10 van de 19 stemmers komt Fade to Black tot een 9,43 gemiddeld.

1 | Metallica - Fade to Black | 9,4342 | 19 stemmers
2 | Metallica - Creeping Death | 9,1619 | 21 stemmers
3 | Metallica - Whiplash | 8,4909 | 22 stemmers
4 | Metallica - The Four Horsemen | 8,4900 | 20 stemmers
5 | Metallica - Hit the Lights | 8,3960 | 25 stemmers
6 | Megadeth - My Last Words | 8,3706 | 17 stemmers
7 | Megadeth - Good Mourning/Black Friday | 8,3100 | 20 stemmers
8 | Metallica - Motorbreath | 8,2065 | 23 stemmers
9 | Anthrax - Armed and Dangerous | 8,1706 | 17 stemmers
10 | Metallica - Seek & Destroy | 8,0438 | 24 stemmers

Geen Slayer meer in de top 10 op dit moment, de eerste nummers van de band staan op de plekken 12 t/m 15 gezellig bijelkaar. Maar vandaag een nieuwe kans voor Slayer. Crypts of Eternity is met 6:40 het langste nummer op Hell Awaits en daarmee is er ruim voldoende tijd voor teksten over de diepe krochten van de hel en het vervloeken en vermoorden van priesters. En ruim voldoende tijd voor gitaarsolo's van King en Hanneman uiteraard.

28. Slayer - Crypts of Eternity

The Big 4 of Thrashmetal playlist op Spotify

legian, wat leuk. Geniet van de komende weken en tot ergens in januari.

28. Slayer - Crypts of Eternity
Van die lekker lastige riffs en hoekige structuren. Zo ondoorgrondelijk en ontoegankelijk heeft Slayer hierna nooit meer geklonken. Met misschien wel net zoveel ideeën en verschillende riffs als heel 'Reign In Blood' bij elkaar.
9

7,2

Hell Awaits vind ik als geheel niet de beste plaat van Slayer (ook zeker niet de slechtste, maar die zullen we in dit topic gelukkig niet behandelen). Dus ook dit nummer vind ik niet zo memorabel. De lastige riffs en hoekige structuren die EvilDrSmith noemt maken dat ik dit nummer niet echt fijn vind luisteren. Het loopt niet helemaal lekker voor mijn gevoel. Nee, na het zeer charmante debuut wordt Slayer voor mij pas echt goed met de platen die na Hell Awaits komen.

9,5

Dit is hoe ik Slayer het liefst hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.