MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter

zoeken in:
Ik snap de magere cijfers wel: inherent aan de schelle productie.
Maar hoe ouder ik word, hoe gaver ik deze verrotte, galmende badkamersound vind.
't Geeft een lekker obscure undergroundfeel met zich mee. Menig demotape klinkt beter.
De geitenkuttenvettige roomboterversie van 'The Final Kill' (double basssss!) had ik eigenlijk nog nooit gehoord (dank!) en ik snap dat mensen daar een voorkeur aan geven, maar ik ben opgegroeid (twee jaar na de release) met het smerige, rommelige, maar o zo giftige geluid van het origineel en voor mijn oren "klopt" dit helemaal.
Ik luister dit liever dan wat Megadeth de afgelopen pak 'em beet 35 jaar heeft gemaakt (ja, dat is inclusief 'Rust In Piece'). En dan vind ik dit nog een van de mindere nummers van het debuut.
Beide versies uiteindelijk allebei een 8

Megadeth is voor mij met afstand de minste van de 4. Ook live heel saai. Raar stemmetje. Muzikaal hebben ze wel toppers gemaakt, met name Peace Sells en Holy Wars zijn uitstekend! Maar echt een fan zal ik nooit worden.

5,9

Johnny Marr je vergeet A Tout Le Monde

Maar ze hebben toch wel een fraaie discografie opgebouwd , ook de laatste twee albums zijn niet slecht.
De minste van de vier zegt mijn niet zoveel wat die andere drie zijn ( ook) heel goed.

Ze hebben ook altijd goeie gitaristen gehad en Marty Friedman is mijn favoriet van alle gitaristen die in dit topic mee mogen doen.

19 stemmers voorlopig voor het titelnummer van Megadeth's debuutalbum en gelukkig gaat het met deze band nog wel goed komen is de verwachting, want overtuigen doet Killing Is My Business... met een 6,65 niet echt

1 | Anthrax - Deathrider | 7,2795 | 22 stemmers
2 | Megadeth - Killing Is My Business… and Business Is Good! | 6,6553 | 19 stemmers

Verder met allereerste nummer dat Metallica op heeft genomen. James Hetfield schreef het nummer met zijn oude band Leather Charm en samen met Lars Ulrich bewerkte hij het nummer tot de versie die op debuutalbum Kill 'em All zou verschijnen. Voordat het als openingsnummer op dat debuutalbum kwam, werd het al uitgebracht op het verzamelalbum Metal Massacre (1982) en de 'No Life 'til Leather' demo uit datzelfde jaar.

3. Metallica - Hit the Lights

The Big 4 of Thrashmetal playlist op Spotify

Nee hoor, op die Metal Massacre plaat betrof het een andere band, ene Mettallica.
https://thecorroseum.org/comps/coversbig/metalmassacre1a-back.jpg
Triple AAA-fucking classic. Ik gooi er gewoon een 10 tegenaan, ken mij het verdomme.
10

EvilDrSmith schreef:
Nee hoor, op die Metal Massacre plaat betrof het een andere band, ene Mettallica.
Ik had het gelezen inderdaad

Rudi S schreef:
Johnny Marr je vergeet A Tout Le Monde

10+ voor Hit the lights. Meteen een carrièrehoogtepunt wat mij betreft, heel veel beter hebben ze niet gemaakt.

Het voelt een beetje cliché om Hit the lights gelijk van een hoog cijfer te voorzien maar....wat moet je anders?? Wát een binnenkomer is en blijft dit. Ik was zó blij en tegelijk verrast toen ze met dit nummer begonnen in Gelsenkirchen tijdens het Big 4 concert. Wat een feest1 Cijfer; 9

Hit the Lights: 8,0

Metallica - Hit the Lights: 8

Een fijnere start dan Megadeth of Anthrax als je het mij vraagt. Nog met één voet in de heavy metal.

3. Metallica - Hit the Lights
En dit laat maar weer horen waarom ik bij Metallica er wel direct in ben gekomen. Heerlijk deze.
9

Leuk topic, ik haak graag aan. Hieronder mijn beoordeling van de eerste drie nummers, met een kleine introductie over hoe ik tegen de band als geheel aankijk.

Anthrax - Deathrider

Hoewel ik het debuut van Anthrax wel in de kast heb staan heb ik het maar weinig geluisterd. Maar dit nummer klinkt toch wel lekker. Wel heel erg geïnspireerd op Metallica, zonder ook maar een moment in de buurt te komen van de genialiteit van die band. Een eigen geluid zouden ze pas vanaf Spreading The Disease gaan ontwikkelen en dan wordt het pas echt goed. Maar dat we hier een band met veel potentie aan het werk horen is duidelijk.
6,5

Megadeth - Killing Is My Business... and Business Is Good!

Voor mij is Megadeth één van de meest overschatte metalbands die er zijn, met de meest vervelende, zeikerige, over het paard getilde frontman die ik mij kan voorstellen. Tenminste, zo komt Dave Mustaine op mij over. Misschien is hij in het dagelijks leven wel een hele aardige vent, ik heb het hier alleen over zijn uitstraling en hoe dat op mij overkomt.
Muzikaal hebben ze zeker goede dingen gedaan. Dave Mustaine kan gitaarspelen en heeft goede nummers geschreven. Maar mijn hemel, elke keer als hij z’n mond opendoet wil ik het weer uitzetten. Zo ook bij dit nummer. Er zitten een paar leuke riffs in, maar die stem…. Ik gooi het er in mijn eerste comment over Megadeth maar meteen allemaal uit, zodat ik niet bij elk Megadeth nummer hoef te herhalen hoe kut ik de stem van Dave Mustaine vind.
5

Metallica - Hit The Lights

Metallica is één van mijn favoriete bands. Hun eerste vier albums zijn wat mij betreft klassiekers. Dit nummer klinkt zoveel makkelijker en soepeler dan de voorgaande twee. Alsof hier helemaal geen beginnende band aan het werk is. Even een overgang naar een lager tempo, het wordt eruit gegooid alsof ze het al jaren doen. Maar wel met de energie en branie van een beginnende band. Heel knap.
9,5

Met twee 10'en en een 9,6 schoot Hit the Lights uit de startblokken. Het gemiddelde is wel wat gezakt, maar na 18 stemmers staat er alsnog een ruime 8,5 en wodt de leiding stevig gegrepen.

1 | Metallica - Hit the Lights | 8,5444 | 18 stemmers
2 | Anthrax - Deathrider | 7,2457 | 23 stemmers
3 | Megadeth - Killing Is My Business… and Business Is Good! | 6,5725 | 20 stemmers

Het zal geen verrassing zijn dat het nu de beurt aan Slayer is. Het eerste nummer dat we gaan beoordelen is hier op Musicmeter het meest als favoriet aangevimkte nummer van het debuutalbum.

4. Slayer - Black Magic

Deze blijft het weekend staan, zondagavond plaats ik de volgende.

The Big 4 of Thrashmetal playlist op Spotify

odi
9,1

Wat een nummer is dit joh! Show no Mercy is samen met Kill ‘m All toch wel één van m’n eerste echte metal ervaringen en nog steeds echt goed!

9,5 omdat er nog betere nummers van Slayer gaan komen.

Dieter schreef:
Wat een nummer is dit joh! Show no Mercy is samen met Kill ‘m All toch wel één van m’n eerste echte metal ervaringen en nog steeds echt goed!
Ook al echt bij het uitkomen in 1983?
Ik kan me dan vervelendere puberervaringen voorstellen.

Ik ben een stuk kritischer, maar dan ook weer niet zó'n stuk.
Eigenlijk maar een klein beetje.
Wat heet, nee: ik ben helemaal niet kritisch, want gruwelijk vette shit.
9,2

Metallica - Hit the Lights: 8,7

Slayer - Black Magic: 9,2

Verdomme ga ik thrash ook nog echt leuk vinden door dit topic zeker, je zult het altijd beleven...

Gast
geplaatst: vandaag om 02:16 uur

geplaatst: vandaag om 02:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.