Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
5
geplaatst: 3 januari 2024, 19:11 uur
Een nieuw jaar, een nieuwe audiovisuele scheurkalender in de zwaardere contreien!
Al 11 jaar lang gaan we op zoek naar het beste metalnummer van het jaar en in 2024 gaan we op zoek naar de opvolger van deze winnaars van de afgelopen jaren:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
2022: Messa - Rubedo
2023: <To Be Announced>
De spelregels van de voorbije jaren zullen we proberen aanhouden, in die zin dat elk nummer er minstens 48 uur moet staan vooraleer een volgende nominatie geplaatst wordt. Om de berekening etc. wat makkelijker te maken, heb ik een spreadsheet voorzien voor dit topic:
Maak Kennis met Metal Anno 2024
Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand - dit is althans de betrachting.
Het nummer moet uit 2024 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
Veel plezier, beste metalvrienden, die ik hieronder in een moment van betamelijke vrijheid even tag:
ABDrums AOVV B.Robertson Dieter dumb_helicopter EvilDrSmith Interlude Jelle78 (als je nog zin hebt, haak gerust in) Johnny Marr odi ProGNerD ranboy Spul The_CrY
PS: Ben ik mensen vergeten? Maak hen gerust lekker voor dit topic! Wie neemt de verantwoordelijkheid voor de eerste herrie?
PS2: Hier is het topic van verleden jaar terug te vinden. En hier de spreadsheet die ik, met tegen de klok strijdende terugwerkende kracht, aan het maken ben over 2023.
Al 11 jaar lang gaan we op zoek naar het beste metalnummer van het jaar en in 2024 gaan we op zoek naar de opvolger van deze winnaars van de afgelopen jaren:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
2022: Messa - Rubedo
2023: <To Be Announced>
De spelregels van de voorbije jaren zullen we proberen aanhouden, in die zin dat elk nummer er minstens 48 uur moet staan vooraleer een volgende nominatie geplaatst wordt. Om de berekening etc. wat makkelijker te maken, heb ik een spreadsheet voorzien voor dit topic:
Maak Kennis met Metal Anno 2024
Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand - dit is althans de betrachting.

Het nummer moet uit 2024 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
Veel plezier, beste metalvrienden, die ik hieronder in een moment van betamelijke vrijheid even tag:
ABDrums AOVV B.Robertson Dieter dumb_helicopter EvilDrSmith Interlude Jelle78 (als je nog zin hebt, haak gerust in) Johnny Marr odi ProGNerD ranboy Spul The_CrY
PS: Ben ik mensen vergeten? Maak hen gerust lekker voor dit topic! Wie neemt de verantwoordelijkheid voor de eerste herrie?

PS2: Hier is het topic van verleden jaar terug te vinden. En hier de spreadsheet die ik, met tegen de klok strijdende terugwerkende kracht, aan het maken ben over 2023.
1
geplaatst: 3 januari 2024, 19:50 uur
Dank je AOVV om het nieuwe topic te openen, ik ben er helaas nog niet aan geraakt. 
Zie je het zitten om evt. nog een link naar het vorige topic te posten in je oorspronkelijke bericht?

Zie je het zitten om evt. nog een link naar het vorige topic te posten in je oorspronkelijke bericht?
2
geplaatst: 3 januari 2024, 20:08 uur
Benieuwd welk nummer de plek van <To Be Announced> gaat invullen.
Ik wil in de loop van de avond wel het spits afbijten, tenzij er iemand al te popelen staat?
Maar dat doe ik dan ná het koken, terwijl ik ondertussen ga luisteren naar een paar voorgaande winnaars. Want een winnaar of niet, van de band Decoherence heb ik zelfs nog nooit gehoord.
Ik wil in de loop van de avond wel het spits afbijten, tenzij er iemand al te popelen staat?
Maar dat doe ik dan ná het koken, terwijl ik ondertussen ga luisteren naar een paar voorgaande winnaars. Want een winnaar of niet, van de band Decoherence heb ik zelfs nog nooit gehoord.

0
geplaatst: 3 januari 2024, 20:16 uur
Kom maar door met je nominatie Bas, we wachten hem met smart af. En eet smakelijk. 

0
geplaatst: 3 januari 2024, 20:20 uur
EvilDrSmith schreef:
Want een winnaar of niet, van de band Decoherence heb ik zelfs nog nooit gehoord.
Want een winnaar of niet, van de band Decoherence heb ik zelfs nog nooit gehoord.
Om binnen het thema te blijven: die hap ga je wel lusten.

0
geplaatst: 4 januari 2024, 00:49 uur
Die hap smaakte idd zeker net zo lekker als de pan nasi die ik had gemaakt!
Laat ik eens exotisch van start gaan, om al dat verdomde snertweer van de afgelopen maanden een beetje te compenseren. Niet zozeer muziektechnisch, maar qua land van herkomst.
Black metal uit Cuba, dat vind ik wel een lollige en niet alledaagse combinatie.
Al is de nieuwigheid er wel vanaf, want het nieuwe album 'A Pale Crown' blijkt al het zesde (!) album te zijn, welke aanstaande vrijdag uitkomt. Daarbij woont mastermind Dakkar de laatste jaren in Spanje, dus de sigaar is ingewisseld voor een sangria: al met al blijft het een zonnige variant van black metal. Hoewel, in de clip natuurlijk geen zon te zien.
04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / / )
Laat ik eens exotisch van start gaan, om al dat verdomde snertweer van de afgelopen maanden een beetje te compenseren. Niet zozeer muziektechnisch, maar qua land van herkomst.
Black metal uit Cuba, dat vind ik wel een lollige en niet alledaagse combinatie.
Al is de nieuwigheid er wel vanaf, want het nieuwe album 'A Pale Crown' blijkt al het zesde (!) album te zijn, welke aanstaande vrijdag uitkomt. Daarbij woont mastermind Dakkar de laatste jaren in Spanje, dus de sigaar is ingewisseld voor een sangria: al met al blijft het een zonnige variant van black metal. Hoewel, in de clip natuurlijk geen zon te zien.
04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / / )
0
geplaatst: 4 januari 2024, 13:38 uur
7,2
Muzikaal weinig Cubaans in te ontdekken idd. Maar dat gold voor Black Void Cult en Mexicaans natuurlijk net zo...
Muzikaal weinig Cubaans in te ontdekken idd. Maar dat gold voor Black Void Cult en Mexicaans natuurlijk net zo...

0
geplaatst: 5 januari 2024, 13:20 uur
Fijn begin inderdaad, klinkt gewoon goed! Volledige plaat ook maar 'ns gaan checken. 
7,6

7,6
2
geplaatst: 5 januari 2024, 19:33 uur
Dit is 'm dus geworden!
2023: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 8 / 8,54)
Het staat iedereen vrij na te gaan of dat tot op de letter klopt, uiteraard.
Mooie aanvulling in ieder geval!
De sheet voor 2024 is ondertussen ook bijgewerkt: Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets - docs.google.com
2023: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 8 / 8,54)
Het staat iedereen vrij na te gaan of dat tot op de letter klopt, uiteraard.

Mooie aanvulling in ieder geval!
De sheet voor 2024 is ondertussen ook bijgewerkt: Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets - docs.google.com
0
geplaatst: 5 januari 2024, 20:22 uur
Wat een eer! Wanneer kan ik de bos bloemen en felicitaties in ontvangst nemen? 

3
geplaatst: 6 januari 2024, 00:25 uur
ABDrums schreef:
'k Wil niet naar Cuba, dat is me te zoet.
Heb ik altijd de slechtste zin uit de hele tekst gevonden. Te zoet? Terwijl die sigarenroker met zijn dictatoriale scepter zwaaide? Tss, hadden Henk en Henk daar niet even iets spitsvondigers uit de hoek kunnen komen? Tevens, die daaropvolgende zin dat het in Polen te goed gaat, getuigde ook van een volkomen verkeerd, wereldvreemd wereldbeeld. 'k Wil niet naar Cuba, dat is me te zoet.
Ze hadden 'zoet' en 'goed' moeten vervangen in 'fout' en 'koud': hupsakee, meteen maar even de songtekst van een nederklassieker verbeterd.

Enfin, over naar trve frostbitten Cuban black metal.
Het is allemaal heel erg verantwoord jaren 90-black en strafpunten voor het totale gebrek aan originaliteit, maar die worden gecompenseerd door de juiste dissonante snaar en sfeer.
Ook ik beland in de zevens: 7,4
Gefeliciteerd, volkomen terecht ook. Ik heb sinds een week of twee (eindelijk) het goudgekleurde vinyl in bezit. Een van de meest gedraaide nummers van het afgelopen jaar in huize Smit. Hopelijk gaan ze het nummer spelen op Roadburn.
0
geplaatst: 6 januari 2024, 10:06 uur
04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / 10 / 7,40)
06-01: Bipolar Architecture - Death of the Architect (ProGNerD / / )
Hierbij mijn 1e bijdrage voor het nieuwe jaar, een van de 1e aankomende 2024 releases (02-02) van m'n geliefde Pelagic Records label waar ik erg naar uitkijk. Afgaande op de 2 vrijgegeven singles past dit - niet geheel onverwacht
- precies in m'n straatje:
Ook de 1e single Alienated kan ik aanbevelen om even te checken...
(misschien ook een goed moment voor legian om in te stappen in dit topic ?)
06-01: Bipolar Architecture - Death of the Architect (ProGNerD / / )
Hierbij mijn 1e bijdrage voor het nieuwe jaar, een van de 1e aankomende 2024 releases (02-02) van m'n geliefde Pelagic Records label waar ik erg naar uitkijk. Afgaande op de 2 vrijgegeven singles past dit - niet geheel onverwacht
- precies in m'n straatje:Ook de 1e single Alienated kan ik aanbevelen om even te checken...
(misschien ook een goed moment voor legian om in te stappen in dit topic ?)
1
geplaatst: 6 januari 2024, 10:10 uur
ProGNerD schreef:
Gelukkig zijn wij hier allen bekend met die song, omdat je die in de vorige jaargang (14 december om precies te zijn) hebt genomineerd.

Desalniettemin beviel de band toen uitstekend. Ik luister deze later!
0
geplaatst: 6 januari 2024, 10:25 uur
Hmm, dat was ik alweer vergeten eerlijk gezegd... 
Dat bevestigt wel m'n enthousiasme over deze band trouwens, maar als dit tegen de regels is hier of mensen het niet leuk vinden dat er zo kort achter elkaar 2 singles hier genomineerd worden, laat maar weten, dan gooien we er een andere nominatie in

Dat bevestigt wel m'n enthousiasme over deze band trouwens, maar als dit tegen de regels is hier of mensen het niet leuk vinden dat er zo kort achter elkaar 2 singles hier genomineerd worden, laat maar weten, dan gooien we er een andere nominatie in

0
geplaatst: 6 januari 2024, 10:40 uur
Dat valt wel mee, we hebben immers nog een heel jaar met fantastische nominaties voor de boeg.
Het vorige nummer van Bipolar Architecture viel hier behoorlijk in de smaak gezien de score, dus het zal je vergeven worden. En ik heb hier nog nooit iemand horen klagen over nominaties, dus maak je geen zorgen!
Het vorige nummer van Bipolar Architecture viel hier behoorlijk in de smaak gezien de score, dus het zal je vergeven worden. En ik heb hier nog nooit iemand horen klagen over nominaties, dus maak je geen zorgen!

0
geplaatst: 6 januari 2024, 11:27 uur
ProGNerD schreef:

Herinner me dat we daarom in vorige edities zo lang mogelijk probeerden om alleen nummers te nomineren van albums die ook daadwerkelijk in dat jaar uitkwamen, waardoor Bipolar Architecture nu dus voor het eerst aan bod zou komen. Maar de mensen die zich daar het sterkst voor maakten zijn niet meer actief in deze topics.
Vind het wel leuk om variatie te hebben maar verder niet echt een probleem hiermee hoor.
1
geplaatst: 6 januari 2024, 11:35 uur
Hoe dan ook, deze bevalt me beter dan de vorige single. Ofwel de productie begint te groeien, ofwel deze track lijkt meer ademruimte te hebben in de instrumentatie. De grunts blijven wat minder mijn stijl, maar wel lekkere gitaren en opbouw. Dit kan ik wel een albumpje aan.
7,5
7,5
2
geplaatst: 6 januari 2024, 14:21 uur
ProGNerD schreef:

Ach, maakt niet zoveel uit joh. We proberen inderdaad zoveel mogelijk songs van albums die in 2023 worden uitgebracht te nomineren, maar ik bezondig me er in alle enthousiasme ook wel 'ns aan.. Zoals vorig jaar met Ihsahn.

Ik heb de spreadsheet voor 2024 trouwens uitgebreid met een kolom "Tekst". Als alle gegevens (datum, song, nominator) zijn ingevuld en elk uitgedeeld cijfer is ingevuld, kan je de waarde uit die cel kopiëren en aanvullen als er nog stemmen zijn uitgedeeld (geldt ook voor aanpassen van oudere nominaties trouwens, dat scheelt toch wat rekenwerk neem ik aan).
Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets - docs.google.com
0
geplaatst: 6 januari 2024, 14:42 uur
Ben hier vorig jaar ook even komen buurten, maar merk dat ik er simpelweg de tijd niet voor heb om hier echt mee te draaien en bij te blijven. Ik lees hier wel af en toe nog eens mee hoor

0
geplaatst: 6 januari 2024, 18:42 uur
Voor de geïnteresseerden: het album werd toegevoegd.

Bipolar Architecture klinkt weer erg degelijk (en nog wel wat meer ook), ga ik nog 'ns nader beluisteren!
* denotes required fields.