MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
5
Masters Of Reality - The Blue Garden
Aantal punten: 80
Aantal stemmen: 14
Aantal tegenstemmen in ronde 2: 2
Aantal eerste plaatsen: 1 likeahurricane
Aantal tweede plaatsen: 2
Aantal derde plaatsen: -
Afkomst van welk album: Masters of Reality (The Blue Garden) (1988)

Titelnummer van het album waar het allemaal mee begon. Een van de allermooiste hoezen in mijn collectie. Al is er ook een andere, Amerikaanse en veel minder mooie hoes van verschenen, maar ik ben toch blij dat ik die destijds, ik vermoed begin jaren 90, voor een luttele ƒ6,90 in Concerto Amsterdam ook heb gekocht.

Bovenstaande clip nam ik op toen de Masters vorig jaar optraden in Tivoli/Vredenburg. Chris was een paar dagen eerder gevallen tijdens het concert in de Effenaar, dus hij speelde zittend, met nog meer pijn in zijn lijf dan gebruikelijk. Maar na jaren van afwezigheid klonk de band weer fantastisch: al was het geluid tijdens dit eerste nummer nog niet helemaal gefinetuned. Vorige maand trad de band op in Doornroosje, n.a.v. het nieuwe album 'The Archer', en daar werd het als derde nummer gespeeld, terwijl het bij de andere concerten van de korte tour als slotnummer van de reguliere set werd gespeeld.

4
Queens Of The Stone Age - A Song for the Dead
Aantal punten: 83
Aantal stemmen: 11
Aantal tegenstemmen in ronde 2: 5
Aantal eerste plaatsen: 4 danny de punk, willemdeux, Jizze en dumb_helicopter
Aantal tweede plaatsen: 1
Aantal derde plaatsen: -
Afkomst van welk album: Songs for the Deaf (2002)

We gaan weer terug naar Pinkpop 2003 en mozeskriebel, wat een gruwelijk rampestampende versie! Ik heb nu spijt dat ik het nummer uit mijn eigen Top 10 heb gelaten. Silly me! 't Heeft evenzogoed de meeste nummer 1-plekken verworden, net zoveel als de winnaar van het spelletje: vier stuks. Evenzogoed ook vijf tegenstemmen in de tweede ronde. Mixed feelings dus over dit nummer. Maar die laatste zeventig seconden, daar kan je eigenlijk niet omheen, want: damn! Dat zijn misschien wel de beste zeventig seconden van het hele album dat ik toch al de beste rockplaat van de 21e eeuw vind. Dat vond ik destijds al en toen was de eeuw pas net goed en wel begonnen. Hieronder mijn recensie die ik schreef voor een ezine, waaaaay back in september 2002.

HELL YEAAH! WAT EEN OORVERDOVEND GAVE PLAAT!

Deze plaat klopt gewoon helemaal! Zo heel af en toe heb ik van die platen waarvan ik me eigenlijk schaam om ze in het openbaar op een discman te draaien. Had ik dat vorig jaar met Spoiler, nu heb ik dat met deze nieuwe QOTSA: ik kan namelijk niet stil blijven zitten, staan of lopen als ik deze muziek hoor. Ik MOET gewoon meegaan in die verslavende groove, die meesterlijke riffs, die geweldige songs! En zo sta ik weer half headbangend, semi-airgitarend en met m'n rechtervuist slaand op m'n bovenbeen me helemaal met adrenaline vol te pompen met deze bezwerende muziek, terwijl ik door een winkelstraat loop, in de trein zit, of gewoon op m'n werk alwaar ik vreemde blikken van m'n collegae krijg toegeworpen.

Vooral de eerste vier tracks behoren tot het beste wat er ooit in de groovende rock is uitgebracht: 'You Think I Ain't Worth A Dollar, But I Feel Like A Millionaire' (toffe titel!), 'No One Knows', 'First It Giveth' en 'A Song For The Dead': nummers die de zompige groove van Kyuss, de liedjes van Foo Fighters en het warme, melodieuze geluid van Masters Of Reality in zich verenigen. Gek is dat eigenlijk niet, want de productie lag in handen van Josh Homme zelf (ex-Kyuss) en hij heeft veel samengewerkt met Chris Goss van Masters Of Reality. En daarbij speelt ene Dave Grohl (Nirvana/Foo Fighters) zowaar mee op drums. Ja, inderdaad, weer op drums! Voor het eerst sinds Nirvana trommelt Dave weer.

Maar er is meer, want de warmbloedige whiskeydoordrenkte stem van Mark Lanegan (ex-Screaming Trees en sinds overlijden van Phil Lynott sowieso de man met de mooiste stemgeluid in rockland) geeft de licht psychedelische 'Hanging Tree' een zalvend geluid mee. En als ze het navolgende 'Go With The Flow' op single uitbrengen met die meesterlijk meerstemmige melodie, dan wordt het geheid een knaller van een hit. Dat de boog niet altijd tot het uiterste gespannen kan zijn, bewijzen enkele nummers die het 2de gedeelte van de ruim een uur durende CD vullen. Tracks als het tikje zeurend overkomende 'Gonna Leave You', het lome 'God Is In The Radio' en de opvallend sixties-garagerock-gelijkende 'Another Love Song' zijn stuk voor stuk heerlijke songs (en zouden op veel andere CD's de hoogtepunten vormen), maar waarbij ik wel weer even uit mijn stonertrance ontwaak. De nummers zijn trouwens aan elkaar gelinkt door diverse radiofragmenten, alsof het een soundtrack zou moeten zijn voor 'a trip through a lonesome desert in your car with the radio on ten'. Het enige echt matige nummer is de opvallend vrolijke, luchtige afsluiter: een rock&rollende sixties song 'Everybody's Gonna Be Happy' dat misschien in Austin Power's nieuwe film nog wat glorie had kunnen vergaren. Jammer dat de CD op deze manier moet eindigen.

Maar iedere rockliefhebber die zichzelf een beetje serieus neemt kan gewoon niet om deze CD heen die QOTSA's vorige CD 'R' wel heel erg ver naar de achtergrond drukt. Mooie vormgeving ook: de kunst van eenvoud goed verstaan en hun symbool voor de letter "Q" zou ik graag als lettertype installeren. En als je snel bent en in het bezit van een DVD-speler: hier en daar kom je nog de eerste CD-versie tegen die een bonus-DVD bevat. Daarop een kleine 20 minuten live opnames, waar o.a. Josh Homme een gigantische, osseworstrauwe scheur opentrekt tijdens een of ander klein instore-concert.

3
Queens Of The Stone Age - No One Knows
Aantal punten: 85
Aantal stemmen: 14
Aantal eerste plaatsen: 1 All Day Watcher
Aantal derde plaatsen: 3
Afkomst van welk album: Songs for the Deaf (2002)

In mijn bovenstaande recensie had ik op de verkeerde single gewed. Ik gokte dat 'Go With The Flow' een hit zou worden, maar het werd uiteindelijk dit nummer dat een hit werd.
*kuch*
Een hit. Precies twee weken in de Top 40, waarbij het twee keer op de 39e plaats bleef hangen. Een van de kleinste hits in de geschiedenis van de Top 40. Maar goed, ze hebben er wel een!
Sellouts.

De band wist met dit nummer het zelfs te brengen tot de vermaarde The Tonight Show van Jay Leno. Goh, die Leno was toen net zo oud als dat ik nu ben. En ik nog googelen om te kijken wanneer hij was overleden, omdat ik dacht dat hij hier al 75 jaar was ofzo.
Hij leeft trouwens nog steeds en heeft nu pas die leeftijd.

2
Kyuss - Demon Cleaner*
Aantal punten: 87
Aantal stemmen: 16
Aantal tegenstemmen in ronde 2: 0
Aantal eerste plaatsen: 1 Johnny Marr
Aantal derde plaatsen: 3
Afkomst van welk album: (Welcome to) Sky Valley (1994)

Samen met de winnaar komt het nummer in de meeste lijstjes voor: zestien stuks
Ik kon maar een liveversie van de originele band vinden op YT. Die is het dan ook geworden.
Over singles gesproken: dit nummer is ook op single verschenen. Zowel vinyl als cd. Ik heb de cd-single, maar die vinyl 7" is inmiddels een behoorlijk gezocht kleinood geworden waar je op Discogs zo €100,- voor moet neerleggen.
https://i.discogs.com/sRQ-FoaRsE4BFyszcBZBCFGc6cx7DBPJjOjkmBL5h9U/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTY1OTg5/OS0xMTQ1MzY1MjY5/LmpwZWc.jpeg

1
Kyuss - Gardenia
Aantal punten: 103
Aantal stemmen: 16
Aantal eerste plaatsen: 4 wendyvortex, yeahyeahyeah, zaaf, Choconas
Aantal tweede plaatsen: 3
Aantal derde plaatsen: 1
Afkomst van welk album: (Welcome to) Sky Valley (1994)

De winnaar! En met vier eerste plekken, drie tweede plekken en nog een derde plek ook een overtuigende winnaar. Dat maakt dat het derde album van Kyuss, '(Welcome to) Sky Valley', de Top 2 bezet. Gezien de ratings op deze site wellicht ook niet verwonderlijk. 544 stemmen met een gemiddelde score van maar liefst 4,21. Na Nas en The God Machine het hoogst scorende album van 1994 (een live EP van Tool niet meegeteld).

De winnaar verdient een goede opname en gelukkig is die ook voorradig. Van het illustere Rock Palast, live at Bizarre Festival 95. Wat was Kyuss toch een ongelooflijk vette band. Blij dat ik ze in ieder geval twee keer live heb gezien in de originele bezetting. En voor degenen die misschien denken dat John Garcia een wat stoïcijnse, introverte en in zichzelf gekeerde man is (dat heb ik tenminste lange tijd gedacht): dat bleek een enorme misvatting. Ik mocht hem een keer interviewen tijdens een tournee van Hermano in 2006 en het bleek een heel zachtaardige, vriendelijke en praatgrage man te zijn. Misschien had ik het ook wel (onbedoeld) slim aangepakt, want ik liet hem foto's zien van mijn zoon, toen zes maanden jong, en John bleek een enorme familieman te zijn en smolt van die foto's. Gevolg was wel dat we alleen maar aan het kletsen waren over het ons familieleven en ik had al weinig spreektijd met de band, want ze zouden binnen het half uur al op het podium staan.
Ergo: interview mislukt, gesprek geslaagd.

De Top 20:
1. Kyuss - Gardenia
2. Kyuss - Demon Cleaner*
3. Queens Of The Stone Age - No One Knows
4. Queens Of The Stone Age - A Song for the Dead
5. Masters Of Reality - The Blue Garden
6. Kyuss - Green Machine
7. Mark Lanegan - One Hundred Days (met Chris Goss)*
8. Queens Of The Stone Age - Regular John
9. Queens Of The Stone Age - Go with the Flow
10. Kyuss - El Rodeo
11. Kyuss - Thumb*
12. Masters Of Reality - Domino*
13. Masters Of Reality - Third Man on the Moon
14. Queens Of The Stone Age - The Lost Art of Keeping a Secret
15. Thin White Rope - Red Sun*
16.Nebula - To The Centre
17. Masters Of Reality - High Noon Amsterdam*
18. Queens Of The Stone Age - Feel Good Hit of the Summer
19. Unida - If Only Two*
20. Kyuss - One Inch Man

Het wordt inmiddels weer licht buiten, dus tijd om mijn nest in te duiken. Nogmaals dank voor jullie deelname en ik geef het zandvrije stokje nu over aan Hedser voor een week lang muziek van een andere rasentertainer, Robbie Williams.

Bedankt voor de prachtige week in de woestijn, EvilDrSmith

Thnx EvilDrSmith het zand ligt inmiddels in dikke lagen op mijn auto

heerlijke lijst, bedankt voor het samenstellen EvilDrSmith

Live meelezen met de presentatie zat er gezien het tijdstip niet in, maar het was ook heerlijk leesvoer tijdens het ontbijt. Bedankt, EvilDrSmith!

Een kleine kanttekening: #14 The Lost Art had wel één 2e plaats, namelijk van mij

Mooie verhalen, EvilDrSmith. Ik denk dat ik Kyuss toch iets meer luisterminuten moet geven. Natuurlijk ben ik wel een softie die meer van het rustiger werk houd.

Ach Mark, wat een held. Hebben we al een keer een GH met zijn oeuvre gedaan? Zo niet, dat schrijf ik me meteen in om dat te gaan doen.

En The Greatest Hits of Mark Lanegan? Yep, die is al geweest, samen met The Screaming Trees. Heeft ene EttaJamesHaas ooit gepresenteerd.

Greatest Hits of - Mark Lanegan /screaming trees

EttaJamesBrown schreef:

En The Greatest Hits of Mark Lanegan? Yep, die is al geweest, samen met The Screaming Trees. Heeft ene EttaJamesHaas ooit gepresenteerd.

Met een van de mooiste presentaties ooit

Jammer genoeg deze editie door tijdgebrek gemist, maar zal even teruglezen.

GREATEST HITS OF ROBBIE WILLIAMS
https://media.1815.io/jfk/i/full/2024/11/Robbie-Williams.jpg

Als er nou iemand veel hits heeft gescoord en hier nog nooit aan de beurt is geweest, is het Robbie Williams wel. Een perfecte artiest dus om een Greatest Hits mee te spelen. Williams begon zijn artiestenbestaan als lid van boyband Take That, maar stapte daar al gauw uit om een solocarrière na te jagen. En met succes, want hij scoorde hit na hit en eenmaal in 2008 had hij al meer albums verkocht in de UK dan welke andere Britse soloartiest dan ook. Zijn reputatie als ras entertainer maakte hem ook een ontzettend populaire liveartiest: in 2006 haalde hij het Guiness Book of World Records omdat hij in één dag 1,6 miljoen tickets voor zijn nieuwe tour verkocht.

Anno 2025 liggen Williams’ hoogtijdagen qua populariteit al een tijdje achter ons, al trok hij wel de aandacht met een documentaire en een biografische speelfilm, beide zeer de moeite waard. Robbie is misschien niet de meest Musicmeter-fähige artiest, maar ik hoop dat jullie toch met zijn allen mee gaan spelen. Voor mij is het in elk geval een grote held uit mijn jeugd en er zijn er hier vast meer voor wie dat geldt.

De startlijst:

Advertising Space
Angels
Bodies
Candy
Come Undone
Feel
Kids
Let Me Entertain You
Love My Life
Millennium
Mr. Bojangles
Radio
Rock DJ
She's Madonna
She's the One
Somethin' Stupid
Strong
Supreme
The Road to Mandalay
Tripping

Welke nummers ontbreken hier? Post een lijstje van maximaal 10 favorieten die in jouw ogen door moeten naar de volgende ronde. De 10 nummers met de meeste stemmen gaan door.

Deadline: maandag 12 mei om 20:00 uur.

Zou Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe de naam van het topic aan willen passen? Bedankt!

Bedankt voor de vette stonerpresentatie, EvilDrSmith! Leuke editie!!

All Day Watcher schreef:
Een kleine kanttekening: #14 The Lost Art had wel één 2e plaats, namelijk van mij
Ai, #14 heeft de podiumplaatsen van #15 meegekregen. Scherp gezien. Dank.
#14 had bij jou een tweede plek en bij twee anderen nog een derde plek. De puntentelling klopt gelukkig wel. Turven én helder blijven is 's nachts een extra uitdaging.

Difficult for Weirdo
It Was a Very Good Year
Karma Killer
Last Days of Disco
Lazy Days
Let Love Be Your Energy
Me and My Monkey
Old Before I Die
Starstruck
Your Gay Friend

EttaJamesBrown schreef:

Het eerste het beste wat ik daar lees is dat er in 2017 een reünieconcert was geweest van The Screaming Trees, met Mark én de Conner-broertjes.https://images.assetsdelivery.com/compings_v2/armi1961/armi19612302/armi1961230200012.jpg
!!!Daar wist ik niks van???

Damn... wat een geweldige presentatie: ik trapte er bijna drie volle pagina's lang met open ogen in. Tot je bericht van "29 september 2016, 20:26 uur": toen schoot ik eindelijk wakker uit mijn naïviteit. Ojee! Ik zat zelfs al vergeefs setlist.fm te raadplegen.
Bijna negen jaar na dato: dank voor deze prachtige prank (zo kwam-ie dus op mij over)! Jij Ralph Inbar van MusicMeter jij.
En 'One Hundred Days' blijkt afgelopen week toch maar mooi gestegen van #12 naar #7 in de Greatest Hits-reeks.
Zo, nu vlug weer over naar Robbie.

Eternity
Karma Killer
Lazy Days
Let Love Be Your Energy
Me and My Monkey
Nan's Song
No Regrets
Sexed Up
Summertime
Viva Life on Mars

I Will Talk and Hollywood Will Listen
I Wouldn’t Normally Do This Kind of Thing
Karma Killer
Last Days of Disco
Lazy Days
Me and My Monkey
No Regrets
Old Before I Die
Rudebox
We're the Pet Shop Boys

Eternity
Karma Killer
Let Love Be Your Energy
Lovelight
Me and My Monkey
No Regrets
Old Before I Die
Rudebox
Sexed Up
We’re the Pet Shop Boys

David's Song 
Different
Ghosts
Karma Killer
Keep On
Life Thru a Lens 
Me and My Monkey
Mixed Signals
Monsoon
No Regrets

South of the Border
Karma Killer
Me and My Monkey
Sexed Up
Eternity
Let Love Be Your Energy
Last Days of Disco
Viva Life on Mars
Lazy Days
Old Before I Die

Karma Killer
Let Love Be Your Energy
Make Me Pure
Me and My Monkey
No Regrets
Rudebox
Sexed Up
Something Beautiful
The 90’s
Viva Life on Mars

Deze 11 nummers kregen 3 of meer stemmen en gaan mee naar de volgende ronde:

7 - Karma Killer
7 - Me and My Monkey

5 - Let Love Be Your Energy
5 - No Regrets

4 - Lazy Days
4 - Old Before I Die
4 - Sexed Up

3 - Eternity
3 - Last Days of Disco
3 - Rudebox
3 - Viva Life on Mars

ELIMINATIERONDE

We gaan met 31 nummers de eliminatieronde in:

Angels
Advertising Space
Bodies
Candy
Come Undone
Eternity
Feel
Karma Killer
Kids
Last Days of Disco
Lazy Days
Let Love Be Your Energy
Let Me Entertain You
Love My Life
Me and My Monkey
Millennium
Mr. Bojangles
No Regrets
Old Before I Die
Radio
Rock DJ
Rudebox
Sexed Up
She's Madonna
She's the One
Somethin' Stupid
Strong
Supreme
The Road to Mandalay
Tripping
Viva Life on Mars

Van dit rijtje moeten er 11 afvallen, zodat we met 20 nummers de finale ingaan. Post daarom een lijstje met de 10 nummers die jij het minst graag door ziet gaan naar de finale.

Deadline: woensdag 14 mei om 21:00

Spotify playlist: https://open.spotify.com/playlist/4CprWkJI1pt1S2AbAwP8hR?si=9b80f9797cec450d

Advertising Space
Bodies
Candy
Eternity
Love My Life
Radio
Rudebox
Somethin' Stupid
Tripping
Viva Life on Mars

Candy
Karma Killer
Last Days of Disco
Let Love Be Your Energy
Love My Life
Me and My Monkey
Radio
Sexed Up
Somethin' Stupid
Viva Life on Mars

Bodies
Candy
Eternity
Last Days of Disco
Lazy Days
Let Love Be Your Energy
Love My Life
Rudebox
Sexed Up
Viva Life on Mars

Advertising Space
Bodies
Candy
Mr. Bojangles
Radio
Rock DJ
Rudebox
She's the One
Somethin' Stupid
Strong

Advertising Space
Bodies
Candy
Eternity
Love My Life
Mr. Bojangles
Radio
Somethin' Stupid
Tripping
Viva Life on Mars

Bodies
Karma Killer
Last Days of Disco
Lazy Days
Let Love Be Your Energy
Love My Life
Rudebox
Sexed Up
Tripping
Viva Life on Mars

Gast
geplaatst: vandaag om 23:17 uur

geplaatst: vandaag om 23:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.