Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!
zoeken in:
3
geplaatst: 22 mei 2025, 10:26 uur
Ben net naar Frankrijk vertrokken en heb geen laptop bij me, maar ik zal mijn top 10 straks vandaag achterop mijn treinticket schrijven en vervolgens overtypen op mijn telefoon.
1
geplaatst: 22 mei 2025, 10:41 uur
1. Chelsea Hotel #2
2. Famous Blue Raincoat
3. The Partisan
4. Sisters of Mercy
5. The Future
6. You Want It Darker
7. Story of Isaac *
8. Suzanne
9. First We Take Manhattan
10. Who By Fire
2. Famous Blue Raincoat
3. The Partisan
4. Sisters of Mercy
5. The Future
6. You Want It Darker
7. Story of Isaac *
8. Suzanne
9. First We Take Manhattan
10. Who By Fire
1
geplaatst: 22 mei 2025, 11:15 uur
01:Famous Blue Raincoat
02: Joan of Arc
03: Sisters of Mercy
04: So Long, Marianne
05: Story of Isaac *
06: Chelsea Hotel #2
07: Suzanne
08: The Future
09: The Partisan
10: Who By Fire
02: Joan of Arc
03: Sisters of Mercy
04: So Long, Marianne
05: Story of Isaac *
06: Chelsea Hotel #2
07: Suzanne
08: The Future
09: The Partisan
10: Who By Fire
6
geplaatst: 22 mei 2025, 13:13 uur
1. Sisters of Mercy
“If your life is a leaf that the seasons tear off and condemn
They will bind you with love that is graceful and green as a stem”
Kalm dagje op het werk en ik kan driekwart van zijn oeuvre wel dromen, dus jullie mogen jullie borst natmaken voor een veel te lange fangirlpost van mijnentwege.
Want wat een oeuvre heeft deze man toch bij elkaar geschreven, het zette mijn muziekwereld op zijn kop toen ik hem rond mijn 15de ontdekte, en nu al die jaren later geniet ik nog steeds zoals toen. Nog altijd een van mijn grootste muzikale en literaire helden.
Sisters Of Mercy blijft wel mijn favoriet van hem, staat ook al iedere keer wanneer ik op deze site een top 100 favoriete nummers ooit publiceer in de top 20. De tekst is prachtig - daarvoor kan je hem wel op boodschap sturen uiteraard - en ook van het muzikale luik ben ik groot fan, net een muziekdozenwinkel die tot leven komt. Puur onversneden genot, elke keer opnieuw.
2. You Want It Darker
“There's a lullaby for suffering
And a paradox to blame”
Tot vlak voor het einde bleef de beste man topnummers schrijven die eruit springen binnen een groter oeuvre, ook een teken dat we met een topper te maken hebben mijns inziens.
Leonard wordt, terecht natuurlijk, voornamelijk geroemd om zijn teksten, maar als arrangeur is hij ook niet te onderschatten vind ik. In deze parel ben ik bijvoorbeeld erg te spreken over de manier waarop het ‘magnified sanctified’-stukje als enige in het nummer vocaal gedubbletrackt wordt, komt echt op precies het goede moment.
3. The Future
“Give me back my broken night, my mirrored room, my secret life
It's lonely here, there's no one left to torture
Give me absolute control over every living soul
And lie beside me, baby, that's an order!”
Gelukkig toch nog één nummer van The Future in de finale, ik was even bang dat we ze allemaal kwijt zouden spelen. Ik denk mijn favoriete Cohen-plaat op de eerste twee na, dus nog voor Songs Of Love And Hate en dergelijke. Kom vechten dan!
Het titelnummer is wel meteen een van de grootste hoogtepunten. Wat een tekst weer! Wat ik ook zo bewonder aan ome Len is zijn complete controle over taal. In Sisters Of Mercy kon hij bijvoorbeeld niet sierlijker klinken, op The Future is zijn taal dan weer hard en scherp en botter dan de botste bijl. Hij laat het zo simpel lijken, maar dat is het geenszins!
4. Avalanche
“You say you've gone away from me
But I can feel you when you breathe”
Oh help, ik heb al een heel A4’tje volgeluld en we zitten nog maar aan de nummer 4! Laat ik het bij Avalanche kort houden: een van de meest sinistere, meest evil klinkende nummers die ik ken. Is dit echt de man achter Suzanne? Met een kale gitaarlijn kan hij even goed uit de voeten als met het blik violen van zijn debuut. Wat een held.
5. Story of Isaac *
“Thought I saw an eagle
But it might have been a vulture
I never could decide
Then my father built an altar
He looked once behind his shoulder
He knew I would not hide”
Van de godsdienstlessen op de lagere school kan ik me nog wel herinneren dat ik het verhaal van Isaak en Abraham wel een beetje eng vond, en er weinig van snapte. Abraham krijgt opdracht van god om zijn eigen zoon aan hem te offeren, die is daar nog voor te porren ook, en vlak voor de bijl zijn zoon de nek zal breken zegt god ‘nee laat maar, was gewoon een test om te zien of je wel genoeg van me hield hihi’. Sorry maar tegenwoordig is de term daarvoor ‘toxisch as fuck’, als ik Abraham was geweest, dan had ik mijn lidkaart alweer ingediend.
Het is natuurlijk wel een goed verhaal, gothic avant la lettre. En Leonard bouwde er een prachtige tekst rond, dat op het einde een beetje zijn Vietnam-protestlied lijkt te worden. Beklijvend.
6. Suzanne
“Suzanne takes you down
To her place near the river”
Het nummer waarmee het allemaal begon, de transitie van poëet naar poëet-muzikant, van lokaal succesje naar wereldfaam. Het is hem gegund, want deze parel blijft overeind.
7. Hey, That's No Way to Say Goodbye
“You know my love goes with you as your love stays with me
It's just the way it changes, like the shoreline and the sea”
Prachtige melancholie, vol rake frazen en, opnieuw, heel fraai gearrangeerd (al lijkt me dit eerder het werk van producer John Simon, Leonard zelf was naar het schijnt geen fan van de franjes die hij aan Songs Of Leonard Cohen toevoegde. Ik gelukkig wel).
Wat dan wel een goede manier van afscheid nemen is, laat Leonard in het midden, waarschijnlijk omdat een goede manier in dit geval niet te vinden valt.
8. Master Song *
“Your master took you travelling
Well at least that's what you said”
Nog een pareltje van het debuut, man wat een absoluut meesterwerk blijft dat toch ook. Een wat donkerder nummer, meteen een mooi contrast met openingstrack Suzanne. Leonard is altijd op zoek naar iemand om te aanbidden, een guru, een vrouw, een god, het maakt hem niet uit.
9. Famous Blue Raincoat
“Yes, and thanks for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good, so I never tried”
De gedoodverfde nummer 1 in de eindlijst? Ik zou er niks op tegen hebben. Wat een emotie, wat een sfeer, wat een verslagenheid, maar ook met een zekere opluchting, of beeld ik me dat in? Niet voor één gat te vangen, deze parel. Wanneer in de finale van de MuMeLadder?
10. First We Take Manhattan
“They sentenced me to twenty years of boredom
For tryin' to change the system from within”
Dat gedateerde synthmelodietje blijft zo geweldig he, wat een contrast ook met zijn eerdere werk. Toen Leonard met die goedkope keyboard aan kwam zetten bij de opnames verklaarde iedereen hem voor gek, maar het bleek net wat de nummers op I’m Your Man nodig hadden. Zeker bij deze, waarin het de American Psycho-kwaliteiten van de tekst alleen nog maar wranger in de verf zet, net als de backing vocals trouwens. Heerlijk!
11. Everybody Knows *
“Everybody knows that the boat is leaking
Everybody knows the captain lied”
Leonard Cohen: *snuit zijn neus*
ArthurDZ: wow, zo briljant!
Ook buiten mijn top 10 valt er nog meer dan genoeg te genieten voor mij (en dat te bedenken dat er nog genoeg topfavorieten de finale niet eens gehaald hebben). Ik ben voorlopig dus nog niet uitgefand. That’s how it goes/and everybody knows!
12. Dance Me to the End of Love
“Show me slowly what I only know the limits of”
Aan de oppervlakte een van Leonard’s meest romantische nummers, ik zou het bijna voorleggen als openingsdans voor mijn eigen trouw. Maar volgens de maestro zelf gaat dit liedje over de mensen die gedwongen werden in dezelfde concentratiekampen op te treden als waarin ze zelf werden vastgehouden en spoedig zouden sterven. Brrrr, laat maar dan. Maar wel een machtig mooie song.
13. The Partisan
“There were three of us this morning
I'm the only one this evening”
Cover/vertaling van een Frans verzetsliedje uit WOII. Het leed dat mensen elkaar aandoen, niet te bevatten. Wel een gezellig blokje zo.
14. Take This Waltz
“There's a shoulder where Death comes to cry”
Ook deze entry heeft een brugje naar de vorige, want dit is de andere cover/vertaling in de finale. Dit keer van een gedicht van Lorca, een grote held van meneer Cohen. Een idyllische versie van het 19de eeuwse Wenen wordt moeiteloos opgeroepen voor mijn geestesoog, jullie willen niet weten. Staat overigens veel te laag, net als alle volgende en vorige entry’s op de nummer 1 na, die precies goed staat.
15. Dress Rehearsal Rag *
“That's not the electric light, my friend, that is your vision growing dim”
Vuil en duister als het goorste kraakpand, deze Dress Rehearsal Rag. Maar meeslepend, zo meeslepend! Ik snap wel waarom men in ’71 zo schrok van Songs Of Love And Hate, maar achteraf gezien een van zijn allerbeste platen.
16. Who By Fire
“And who by avalanche, who by powder”
De twee afgevaardigden van New Skin staan schandalig laag in mijn lijstje helaas. Niet mijn favoriete plaat van de beste man, maar er valt meer dan genoeg te genieten, waaronder deze.
17. So Long, Marianne
“I used to think I was some kind of Gypsy boy
Before I let you take me home”
Had gemakkelijk zijn meest corny, popiejopie huppelwijsje kunnen worden, maar de gravitas van de meester, de prachtige tekst en zanglijn, zorgen ervoor dat in die valstrik niet getrapt wordt.
18. Chelsea Hotel #2
“You told me again, you preferred handsome men
But for me you would make an exception”
Ok, hoe is deze zo laag in de ranking terechtgekomen? Laten we het erop houden dat de concurrentie moordend was, en dat het dat ook geweest zou zijn met een finale van 30 of 40 of 50 liedjes.
19. Joan of Arc
“And something in me yearns to win
Such a cold and lonesome heroine”
Voor mij niet één van dé prijsbeesten op Songs Of Love And Hate, vandaar wellicht deze schandalig lage notering. Want het blijft natuurlijk wel een goed nummer, gewoon niet één waar ik iets speciaals mee heb.
20. Hallelujah
“It goes like this, the fourth, the fifth
The minor fall, the major lift”
Ondertussen waarschijnlijk bekender dan Suzanne, vermoed ik. Het zij zo. Ik kan dit nummer zeker aanhoren, maar ik vind het zelf niet één van zijn betere. Ja wat betreft Leonard lijdt ik wel een beetje aan het LMR-syndroom zo blijkt. Dan had ik veel liever If It Be Your Will van hetzelfde album hier gezien, is in mijn ogen de betere versie van dit nummer en zou makkelijk top 5 gehaald hebben. Maar zoals gezegd, dit is ook wel een leuk liedje hoor.
Zo zeg, vier A4'tjes volgeschreven, misschien maar goed dat we geen finale met 30,40 nummers doen
1. Sisters of Mercy
2. You Want It Darker
3. The Future
4. Avalanche
5. Story of Isaac *
6. Suzanne
8. Master Song *
9. Famous Blue Raincoat
“If your life is a leaf that the seasons tear off and condemn
They will bind you with love that is graceful and green as a stem”
Kalm dagje op het werk en ik kan driekwart van zijn oeuvre wel dromen, dus jullie mogen jullie borst natmaken voor een veel te lange fangirlpost van mijnentwege.

Want wat een oeuvre heeft deze man toch bij elkaar geschreven, het zette mijn muziekwereld op zijn kop toen ik hem rond mijn 15de ontdekte, en nu al die jaren later geniet ik nog steeds zoals toen. Nog altijd een van mijn grootste muzikale en literaire helden.
Sisters Of Mercy blijft wel mijn favoriet van hem, staat ook al iedere keer wanneer ik op deze site een top 100 favoriete nummers ooit publiceer in de top 20. De tekst is prachtig - daarvoor kan je hem wel op boodschap sturen uiteraard - en ook van het muzikale luik ben ik groot fan, net een muziekdozenwinkel die tot leven komt. Puur onversneden genot, elke keer opnieuw.
2. You Want It Darker
“There's a lullaby for suffering
And a paradox to blame”
Tot vlak voor het einde bleef de beste man topnummers schrijven die eruit springen binnen een groter oeuvre, ook een teken dat we met een topper te maken hebben mijns inziens.
Leonard wordt, terecht natuurlijk, voornamelijk geroemd om zijn teksten, maar als arrangeur is hij ook niet te onderschatten vind ik. In deze parel ben ik bijvoorbeeld erg te spreken over de manier waarop het ‘magnified sanctified’-stukje als enige in het nummer vocaal gedubbletrackt wordt, komt echt op precies het goede moment.
3. The Future
“Give me back my broken night, my mirrored room, my secret life
It's lonely here, there's no one left to torture
Give me absolute control over every living soul
And lie beside me, baby, that's an order!”
Gelukkig toch nog één nummer van The Future in de finale, ik was even bang dat we ze allemaal kwijt zouden spelen. Ik denk mijn favoriete Cohen-plaat op de eerste twee na, dus nog voor Songs Of Love And Hate en dergelijke. Kom vechten dan!
Het titelnummer is wel meteen een van de grootste hoogtepunten. Wat een tekst weer! Wat ik ook zo bewonder aan ome Len is zijn complete controle over taal. In Sisters Of Mercy kon hij bijvoorbeeld niet sierlijker klinken, op The Future is zijn taal dan weer hard en scherp en botter dan de botste bijl. Hij laat het zo simpel lijken, maar dat is het geenszins!
4. Avalanche
“You say you've gone away from me
But I can feel you when you breathe”
Oh help, ik heb al een heel A4’tje volgeluld en we zitten nog maar aan de nummer 4! Laat ik het bij Avalanche kort houden: een van de meest sinistere, meest evil klinkende nummers die ik ken. Is dit echt de man achter Suzanne? Met een kale gitaarlijn kan hij even goed uit de voeten als met het blik violen van zijn debuut. Wat een held.
5. Story of Isaac *
“Thought I saw an eagle
But it might have been a vulture
I never could decide
Then my father built an altar
He looked once behind his shoulder
He knew I would not hide”
Van de godsdienstlessen op de lagere school kan ik me nog wel herinneren dat ik het verhaal van Isaak en Abraham wel een beetje eng vond, en er weinig van snapte. Abraham krijgt opdracht van god om zijn eigen zoon aan hem te offeren, die is daar nog voor te porren ook, en vlak voor de bijl zijn zoon de nek zal breken zegt god ‘nee laat maar, was gewoon een test om te zien of je wel genoeg van me hield hihi’. Sorry maar tegenwoordig is de term daarvoor ‘toxisch as fuck’, als ik Abraham was geweest, dan had ik mijn lidkaart alweer ingediend.
Het is natuurlijk wel een goed verhaal, gothic avant la lettre. En Leonard bouwde er een prachtige tekst rond, dat op het einde een beetje zijn Vietnam-protestlied lijkt te worden. Beklijvend.
6. Suzanne
“Suzanne takes you down
To her place near the river”
Het nummer waarmee het allemaal begon, de transitie van poëet naar poëet-muzikant, van lokaal succesje naar wereldfaam. Het is hem gegund, want deze parel blijft overeind.
“You know my love goes with you as your love stays with me
It's just the way it changes, like the shoreline and the sea”
Prachtige melancholie, vol rake frazen en, opnieuw, heel fraai gearrangeerd (al lijkt me dit eerder het werk van producer John Simon, Leonard zelf was naar het schijnt geen fan van de franjes die hij aan Songs Of Leonard Cohen toevoegde. Ik gelukkig wel).
Wat dan wel een goede manier van afscheid nemen is, laat Leonard in het midden, waarschijnlijk omdat een goede manier in dit geval niet te vinden valt.
8. Master Song *
“Your master took you travelling
Well at least that's what you said”
Nog een pareltje van het debuut, man wat een absoluut meesterwerk blijft dat toch ook. Een wat donkerder nummer, meteen een mooi contrast met openingstrack Suzanne. Leonard is altijd op zoek naar iemand om te aanbidden, een guru, een vrouw, een god, het maakt hem niet uit.
9. Famous Blue Raincoat
“Yes, and thanks for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good, so I never tried”
De gedoodverfde nummer 1 in de eindlijst? Ik zou er niks op tegen hebben. Wat een emotie, wat een sfeer, wat een verslagenheid, maar ook met een zekere opluchting, of beeld ik me dat in? Niet voor één gat te vangen, deze parel. Wanneer in de finale van de MuMeLadder?
“They sentenced me to twenty years of boredom
For tryin' to change the system from within”
Dat gedateerde synthmelodietje blijft zo geweldig he, wat een contrast ook met zijn eerdere werk. Toen Leonard met die goedkope keyboard aan kwam zetten bij de opnames verklaarde iedereen hem voor gek, maar het bleek net wat de nummers op I’m Your Man nodig hadden. Zeker bij deze, waarin het de American Psycho-kwaliteiten van de tekst alleen nog maar wranger in de verf zet, net als de backing vocals trouwens. Heerlijk!
11. Everybody Knows *
“Everybody knows that the boat is leaking
Everybody knows the captain lied”
Leonard Cohen: *snuit zijn neus*
ArthurDZ: wow, zo briljant!
Ook buiten mijn top 10 valt er nog meer dan genoeg te genieten voor mij (en dat te bedenken dat er nog genoeg topfavorieten de finale niet eens gehaald hebben). Ik ben voorlopig dus nog niet uitgefand. That’s how it goes/and everybody knows!
12. Dance Me to the End of Love
“Show me slowly what I only know the limits of”
Aan de oppervlakte een van Leonard’s meest romantische nummers, ik zou het bijna voorleggen als openingsdans voor mijn eigen trouw. Maar volgens de maestro zelf gaat dit liedje over de mensen die gedwongen werden in dezelfde concentratiekampen op te treden als waarin ze zelf werden vastgehouden en spoedig zouden sterven. Brrrr, laat maar dan. Maar wel een machtig mooie song.
13. The Partisan
“There were three of us this morning
I'm the only one this evening”
Cover/vertaling van een Frans verzetsliedje uit WOII. Het leed dat mensen elkaar aandoen, niet te bevatten. Wel een gezellig blokje zo.
14. Take This Waltz
“There's a shoulder where Death comes to cry”
Ook deze entry heeft een brugje naar de vorige, want dit is de andere cover/vertaling in de finale. Dit keer van een gedicht van Lorca, een grote held van meneer Cohen. Een idyllische versie van het 19de eeuwse Wenen wordt moeiteloos opgeroepen voor mijn geestesoog, jullie willen niet weten. Staat overigens veel te laag, net als alle volgende en vorige entry’s op de nummer 1 na, die precies goed staat.
15. Dress Rehearsal Rag *
“That's not the electric light, my friend, that is your vision growing dim”
Vuil en duister als het goorste kraakpand, deze Dress Rehearsal Rag. Maar meeslepend, zo meeslepend! Ik snap wel waarom men in ’71 zo schrok van Songs Of Love And Hate, maar achteraf gezien een van zijn allerbeste platen.
16. Who By Fire
“And who by avalanche, who by powder”
De twee afgevaardigden van New Skin staan schandalig laag in mijn lijstje helaas. Niet mijn favoriete plaat van de beste man, maar er valt meer dan genoeg te genieten, waaronder deze.
17. So Long, Marianne
“I used to think I was some kind of Gypsy boy
Before I let you take me home”
Had gemakkelijk zijn meest corny, popiejopie huppelwijsje kunnen worden, maar de gravitas van de meester, de prachtige tekst en zanglijn, zorgen ervoor dat in die valstrik niet getrapt wordt.
18. Chelsea Hotel #2
“You told me again, you preferred handsome men
But for me you would make an exception”
Ok, hoe is deze zo laag in de ranking terechtgekomen? Laten we het erop houden dat de concurrentie moordend was, en dat het dat ook geweest zou zijn met een finale van 30 of 40 of 50 liedjes.
19. Joan of Arc
“And something in me yearns to win
Such a cold and lonesome heroine”
Voor mij niet één van dé prijsbeesten op Songs Of Love And Hate, vandaar wellicht deze schandalig lage notering. Want het blijft natuurlijk wel een goed nummer, gewoon niet één waar ik iets speciaals mee heb.
20. Hallelujah
“It goes like this, the fourth, the fifth
The minor fall, the major lift”
Ondertussen waarschijnlijk bekender dan Suzanne, vermoed ik. Het zij zo. Ik kan dit nummer zeker aanhoren, maar ik vind het zelf niet één van zijn betere. Ja wat betreft Leonard lijdt ik wel een beetje aan het LMR-syndroom zo blijkt. Dan had ik veel liever If It Be Your Will van hetzelfde album hier gezien, is in mijn ogen de betere versie van dit nummer en zou makkelijk top 5 gehaald hebben. Maar zoals gezegd, dit is ook wel een leuk liedje hoor.
Zo zeg, vier A4'tjes volgeschreven, misschien maar goed dat we geen finale met 30,40 nummers doen

1. Sisters of Mercy
2. You Want It Darker
3. The Future
4. Avalanche
5. Story of Isaac *
6. Suzanne
8. Master Song *
9. Famous Blue Raincoat
1
geplaatst: 22 mei 2025, 13:35 uur
Keuzestress hier, maar dit is het uiteindelijk geworden:
1. Famous Blue Raincoat
2. Everybody Knows *
3. Avalanche
4. First We Take Manhattan
5. Chelsea Hotel #2
6. The Future
7. You Want It Darker
8. The Partisan
9. So Long, Marianne
10. Suzanne
1. Famous Blue Raincoat
2. Everybody Knows *
3. Avalanche
4. First We Take Manhattan
5. Chelsea Hotel #2
6. The Future
7. You Want It Darker
8. The Partisan
9. So Long, Marianne
10. Suzanne
6
geplaatst: 22 mei 2025, 14:00 uur
ArthurDZ schreef:
Ik denk mijn favoriete Cohen-plaat op de eerste twee na, dus nog voor Songs Of Love And Hate en dergelijke. Kom vechten dan!
Ik denk mijn favoriete Cohen-plaat op de eerste twee na, dus nog voor Songs Of Love And Hate en dergelijke. Kom vechten dan!
Je bent gek.
Kutzooi dat Last Year's Man er op het nippertje nog uitviel. Met jullie kutsmaak ook altijd. Songs of Love and Hate is met verre afstand het magnum opus van meneer Cohen. De eerste blackmetalplaat als je het zonder oogkleppen bekijkt, gelijk da ge 't zou moeten bekijken, in zijn context gezet, zonder den boel op te blazen en al diene zievere...
Nee serieus, Avalanche is toch gewoon een akoestisch blackmetalnummer? Wat jij, Don Cappuccino?
1. Famous Blue Raincoat
2. Avalanche
3. Suzanne
4. You Want It Darker
5. Dress Rehearsal Rag *
6. Joan of Arc
7. The Partisan
8. Who By Fire
9. Master Song *
10. Hey, That's No Way to Say Goodbye
11. Story of Isaac *
12. So Long, Marianne
Slowgaze schreef:
Ben net naar Frankrijk vertrokken en heb geen laptop bij me, maar ik zal mijn top 10 straks vandaag achterop mijn treinticket schrijven en vervolgens overtypen op mijn telefoon.
Dit is wel heel straat, haha. Heerlijk.
1
geplaatst: 22 mei 2025, 14:16 uur
Gelukkig bleef mijn nummer 1 gespaart van eliminatie, al kneep ik hem wel even toen ik hem in een zestal lijstjes voorbij zag komen.
1. So Long, Marianne
2. Suzanne
3. Famous Blue Raincoat
4. Hey, That's No Way to Say Goodbye
5. Sisters of Mercy
6. Dance Me to the End of Love
7. Avalanche
8. First We Take Manhattan
9. The Partisan
10. Hallelujah
1. So Long, Marianne
2. Suzanne
3. Famous Blue Raincoat
5. Sisters of Mercy
6. Dance Me to the End of Love
7. Avalanche
8. First We Take Manhattan
9. The Partisan
10. Hallelujah
4
geplaatst: 22 mei 2025, 14:22 uur
1
geplaatst: 22 mei 2025, 15:16 uur
1. Avalanche
2. Famous Blue Raincoat
3. Who By Fire
4. Sisters of Mercy
5. Everybody Knows *
6. You Want It Darker
7. So Long, Marianne
8. Chelsea Hotel #2
9. The Future
10. The Partisan
2. Famous Blue Raincoat
3. Who By Fire
4. Sisters of Mercy
5. Everybody Knows *
6. You Want It Darker
7. So Long, Marianne
8. Chelsea Hotel #2
9. The Future
10. The Partisan
1
geplaatst: 22 mei 2025, 17:14 uur
1. Chelsea Hotel #2
2. Famous Blue Raincoat
3. Sisters of Mercy
4. Avalanche
5. You Want It Darker
6. Suzanne
7. Who By Fire
8. Master Song
9. The Partisan
2. Famous Blue Raincoat
3. Sisters of Mercy
4. Avalanche
5. You Want It Darker
6. Suzanne
7. Who By Fire
8. Master Song
9. The Partisan
1
geplaatst: 22 mei 2025, 17:35 uur
1. Suzanne
2. Famous Blue Raincoat
3. So Long, Marianne
4. You Want It Darker
5. Dance Me to the End of Love
6. First We Take Manhattan
7. Sisters of Mercy
8. Hey, That's No Way to Say Goodbye
9. Hallelujah
10. Avalanche
2. Famous Blue Raincoat
3. So Long, Marianne
4. You Want It Darker
5. Dance Me to the End of Love
7. Sisters of Mercy
8. Hey, That's No Way to Say Goodbye
9. Hallelujah
10. Avalanche
1
geplaatst: 22 mei 2025, 18:06 uur
1. Suzanne
2. So Long, Marianne
3. Everybody Knows *
4. Dance Me to the End of Love
5. Sisters of Mercy
7. Famous Blue Raincoat
8. Hallelujah
9. Story of Isaac *
10. You Want It Darker
2. So Long, Marianne
3. Everybody Knows *
5. Sisters of Mercy
7. Famous Blue Raincoat
8. Hallelujah
9. Story of Isaac *
10. You Want It Darker
0
geplaatst: 22 mei 2025, 18:53 uur
Ik haak nog in de finale in
waarschijnlijk ergens morgenmiddag net voor de deadline
waarschijnlijk ergens morgenmiddag net voor de deadline
1
geplaatst: 22 mei 2025, 19:04 uur
1. Famous Blue Raincoat
2. Suzanne
[Im Your Man]
3. Story of Isaac *
5. You Want It Darker
6. Chelsea Hotel #2
7. First We Take Manhattan
8. Hallelujah
9. Everybody Knows *
10.Take This Waltz
2. Suzanne
[Im Your Man]
3. Story of Isaac *
5. You Want It Darker
6. Chelsea Hotel #2
7. First We Take Manhattan
8. Hallelujah
9. Everybody Knows *
10.Take This Waltz
1
geplaatst: 22 mei 2025, 19:28 uur
1. Suzanne
2. So Long, Marianne
3. Hey, That's No Way to Say Goodbye
4. Avalanche
5. Take This Waltz
6. Sisters of Mercy
7. Hallelujah
8. The Partisan
9. Who By Fire
10. Dance Me to the End of Love
2. So Long, Marianne
4. Avalanche
5. Take This Waltz
6. Sisters of Mercy
7. Hallelujah
8. The Partisan
9. Who By Fire
1
geplaatst: 22 mei 2025, 19:58 uur
1. Hallelujah
2. You Want It Darker
3. Suzanne
4. Famous Blue Raincoat
5. Sisters of Mercy
6. Chelsea Hotel #2
7. Who By Fire
8. So Long, Marianne
9. Everybody Knows *
2. You Want It Darker
3. Suzanne
4. Famous Blue Raincoat
5. Sisters of Mercy
6. Chelsea Hotel #2
7. Who By Fire
8. So Long, Marianne
9. Everybody Knows *
1
geplaatst: 22 mei 2025, 20:57 uur
1. First We Take Manhattan
2. Avalanche
4. Famous Blue Raincoat
5. Suzanne
6. Joan of Arc
7. Master Song *
8. Dress Rehearsal Rag *
9. So Long, Marianne
10. Everybody Knows *
2. Avalanche
4. Famous Blue Raincoat
5. Suzanne
6. Joan of Arc
7. Master Song *
8. Dress Rehearsal Rag *
9. So Long, Marianne
10. Everybody Knows *
1
geplaatst: 22 mei 2025, 22:14 uur
1. Famous Blue Raincoat
2. Avalanche
3. The Stranger Song
4. Last Year's Man
3. Who By Fire
4. The Partisan
5. Hey, That's No Way to Say Goodbye
6. Suzanne
7. You Want It Darker
8. Hallelujah
9. Story of Isaac *
10. Sisters of Mercy
11. Dance Me to the End of Love
12. Dress Rehearsal Rag *
13. Master Song *
14. Take This Waltz
15. Joan of Arc
16. Chelsea Hotel #2
17. First We Take Manhattan
18. The Future
19. So Long, Marianne
20. Everybody Knows *
Dat was geen gemakkelijke opgave.
2. Avalanche
3. The Stranger Song
4. Last Year's Man
3. Who By Fire
4. The Partisan
6. Suzanne
7. You Want It Darker
8. Hallelujah
9. Story of Isaac *
10. Sisters of Mercy
11. Dance Me to the End of Love
12. Dress Rehearsal Rag *
13. Master Song *
14. Take This Waltz
15. Joan of Arc
16. Chelsea Hotel #2
17. First We Take Manhattan
18. The Future
19. So Long, Marianne
20. Everybody Knows *
Dat was geen gemakkelijke opgave.
1
geplaatst: 22 mei 2025, 23:50 uur
1. Suzanne
2. Joan of Arc
3. Famous Blue Raincoat
4. You Want It Darker
5. So Long, Marianne
7. Sisters of Mercy
8. Avalanche
9. Dress Rehearsal Rag *
2. Joan of Arc
3. Famous Blue Raincoat
4. You Want It Darker
5. So Long, Marianne
7. Sisters of Mercy
8. Avalanche
9. Dress Rehearsal Rag *
1
geplaatst: 23 mei 2025, 10:21 uur
1. First We Take Manhattan
2. Hallelujah
3. Everybody Knows *
4. Suzanne
5. So Long, Marianne
6. Famous Blue Raincoat
7. Who By Fire
8. Dress Rehearsal Rag *
9. Avalanche
2. Hallelujah
3. Everybody Knows *
4. Suzanne
5. So Long, Marianne
6. Famous Blue Raincoat
7. Who By Fire
8. Dress Rehearsal Rag *
9. Avalanche
1
geplaatst: 23 mei 2025, 10:37 uur
01. Famous Blue Raincoat
02. Avalanche
03. Sisters of Mercy
04. Suzanne
05. You Want It Darker
06. Chelsea Hotel #2
07. Master Song *
08. Dress Rehearsal Rag *
09. The Partisan
02. Avalanche
03. Sisters of Mercy
04. Suzanne
05. You Want It Darker
06. Chelsea Hotel #2
07. Master Song *
08. Dress Rehearsal Rag *
09. The Partisan
1
geplaatst: 23 mei 2025, 12:33 uur
Hoe is I'm Your Man gesneuveld? 
1. Suzanne
2. Dance Me to the End of Love
3. Famous Blue Raincoat
5. Avalanche
6. You Want It Darker
7. Joan of Arc
8. So Long, Marianne
9. Master Song *
10. Story of Isaac *

1. Suzanne
3. Famous Blue Raincoat
5. Avalanche
6. You Want It Darker
7. Joan of Arc
8. So Long, Marianne
9. Master Song *
10. Story of Isaac *
1
geplaatst: 23 mei 2025, 12:39 uur
Ik had het je graag verteld, maar ik heb werkelijk waar geen flauw idee. Het heeft er wellicht mee te maken dat ik letters in de regel aan de onderkant begin te schrijven. Op de basisschool hebben de leerkrachten al snel maar de moed opgegeven.
1
geplaatst: 23 mei 2025, 14:48 uur
Alle 20 zijn ruim 8+, wat een oeuvre!
1. Everybody Knows *
3. The Partisan
4. Famous Blue Raincoat
6. Who By Fire
7. You Want It Darker
8. Avalanche
8. Chelsea Hotel #2