Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!
zoeken in:
2
geplaatst: 5 juni 2025, 23:42 uur
ranja schreef:
De eerste keer dat ik Smashing Pumpkins hoorde was op tv, volgens mij een registratie van Ein Abend in Wien, legendarisch festival in Rotterdam. Ik vond het geweldig, later leerde ik wat singles kennen en toen het eerste album uitkwam leende ik die netjes van de bieb om op te nemen op cassette.
De eerste keer dat ik Smashing Pumpkins hoorde was op tv, volgens mij een registratie van Ein Abend in Wien, legendarisch festival in Rotterdam. Ik vond het geweldig, later leerde ik wat singles kennen en toen het eerste album uitkwam leende ik die netjes van de bieb om op te nemen op cassette.
Alleen de volgorde klopt niet helemaal. Gish was al uitgekomen toen het concert in de Doelen plaatsvond.
Ik heb in mijn leven een paar 'concertmissers': niet naar Tom Waits omdat ik het te duur vond (had ik nu maar), Nirvana in Paradiso uitverkocht en ik greep dus naast kaarten. elke keer Bowie laten gaan met als gevolg nooit live gezien, Kate Bush in Londen: geen kaarten kunnen krijgen op dagen dat ik zou kunnen en.....The Smashing Pumpkins missen in de Doelen.
Juist vanwege de release van Gish (waar ik echt helemaal verliefd op werd) wilde ik ze live zien en dat kon dus op Ein Abend in Wien. Maar omdat vrienden allemaal afhaakten had ik geen zin om alleen te gaan. Gelukkig zag ik ze het jaar erna dus op Metropolis. En misschien als ik dan toch geweest was had ik Nirvana ook gezien (alhoewel ik die kans niet eens zo groot acht, want zo bekend waren ze toen nog niet). Ik denk dat ik eerder naar Sonic Youth zou zijn gegaan of zo.
Hier de Pumpkins in De Doelen:
Als, als, als.......
En als iemand dat ene nummer nog van de nul punten wil afhalen: tot morgen 20.00 uur blijven de lijnen open.
0
geplaatst: 5 juni 2025, 23:48 uur
En voor de liefhebbers wat meer van de uitzending (gepresenteerd door Jan Rot):
En Nirvana:
En Nirvana:
0
geplaatst: 5 juni 2025, 23:50 uur
aERodynamIC schreef:
Alleen de volgorde klopt niet helemaal. Gish was al uitgekomen toen het concert in de Doelen plaatsvond.
(quote)
Ok, dat verklaart wel waarom ze die wel speelden maar niet op het album stond. Ik leerde het wel in die volgorde kennen, song, debuutalbum.
0
geplaatst: 5 juni 2025, 23:53 uur
ranja schreef:
Ok, dat verklaart wel waarom ze die wel speelden maar niet op het album stond. Ik leerde het wel in die volgorde kennen, song, debuutalbum.
(quote)
Silverfuck werd indertijd al wel live gespeeld. Het Metropolis optreden vond ik toen ook wat merkwaardig omdat de helft uit onbekende nummers bestond, waaronder Silverfuck en andere Siamese Dream nummers die nog onbekend waren (zie de video in mijn eerste post waar het hele concert staat). En op Ein Abend in Wien speelden ze dus ook Silverfuck en dat nummer werd op tv uitgezonden.
Denk dat je het dus hebt over de reportage die ik net gepost hebt. Ik was helemaal vergeten dat Jan Rot dat presenteerde, maar nu ik het zojuist weer zag kwamen de herinneringen aan die uitzending naar boven

1
geplaatst: 6 juni 2025, 00:00 uur
Laat ik het dan maar zijn
1. Disarm
2. Thru the Eyes of Ruby
3. Bullet with Butterfly Wings
4. Ava Adore
5. Porcelina of the Vast Oceans
6. Soma
7. Mayonaise
8. Drown
9. Hummer
10. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
1. Disarm
2. Thru the Eyes of Ruby
4. Ava Adore
5. Porcelina of the Vast Oceans
6. Soma
7. Mayonaise
8. Drown
9. Hummer
10. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
1
geplaatst: 6 juni 2025, 00:07 uur
1. Hummer
2. Cherub Rock
3. Mayonaise
4. Soma
5. 1979
6. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
7. Silverfuck
8. Today
9. I Am One
10. Thru the Eyes of Ruby
11. Ava Adore
2. Cherub Rock
3. Mayonaise
4. Soma
5. 1979
6. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
7. Silverfuck
8. Today
9. I Am One
11. Ava Adore
1
geplaatst: 6 juni 2025, 00:28 uur
1. Disarm
2. Tonight, tonight
3. Starla
4. Today
5.Thru the Eyes of Ruby
6. For Martha
7. 1979
8. Porcelina of the Vast Oceans
9. Mayonaise
10. Bullet with Butterfly Wings
2. Tonight, tonight
3. Starla
4. Today
5.Thru the Eyes of Ruby
6. For Martha
7. 1979
8. Porcelina of the Vast Oceans
9. Mayonaise
0
geplaatst: 6 juni 2025, 00:34 uur
Opvallend dat het wat Hummer betreft echt alles of niets is.
Of het is je nummer 1 of hij haalt het lijstje niet eens.

1
geplaatst: 6 juni 2025, 09:11 uur
1. Porcelina of the Vast Oceans
2. Mayonaise
3. Soma
4. Drown
5. Hummer
6. Cherub Rock
7. Thru the Eyes of Ruby
8. Silverfuck
9. For Martha
10. Disarm
2. Mayonaise
3. Soma
4. Drown
5. Hummer
6. Cherub Rock
7. Thru the Eyes of Ruby
8. Silverfuck
9. For Martha
10. Disarm
2
geplaatst: 6 juni 2025, 10:29 uur
Overgenomen van mijn "De top 100 van..." zo'n ruim 5 jaar geleden en onderstaande geldt in grote lijnen nog steeds:
1. Rhinoceros
2. Bodies
2. Porcelina of the Vast Oceans
3. Today
4. Silverfuck
5. Siva
6. Drown
7. Disarm
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Cherub Rock
In de zomer van 1993 nam ik, na af en toe eens een los nummer te hebben gekocht, een jaarabonnement op muziekblad Oor. Waarom weet ik dat nog zo goed? Nu wel, als nieuwe abonnee kreeg je een welkomstgeschenk en in mijn geval was dat het nieuwe album van Smashing Pumpkins, "Siamese Dream" geheten. Op dat moment had ik nog nooit van hen gehoord, maar afgaande op de recensie leek het wel in mijn straatje van toen te passen, dus koos ik als Hollandse krent niet voor een lager bedrag aan korting op het lidmaatschap.
De waardering voor dit album was dermate groot, dat ik twee jaar later, zonder enige twijfeling, de opvolger "Mellon Collie..." aanschafte. Langzaam maar zeker kreeg ik, na meerdere goede verhalen gehoord te hebben over eersteling "Gish", ook de behoefte deze met terugwerkende kracht op te nemen in de verzameling. En dat was een voltreffer van de bovenste plank. Vond ik de gitaarmuren van de Pompoenen op de 2e en 3e soms net wat te hard 'right in the face', op het debuut heerst een meer broeierige spanning, wat me net wat beter ligt. Favoriet 'Rhinoceros' is daar een prachtige exponent van: een ingetogen dromerige start evolueert naar psychedelische rock om tenslotte met kolossale gitaarriffs zijn hoogtepunt te bereiken. Wat een juweel!
De waardering voor dit album was dermate groot, dat ik twee jaar later, zonder enige twijfeling, de opvolger "Mellon Collie..." aanschafte. Langzaam maar zeker kreeg ik, na meerdere goede verhalen gehoord te hebben over eersteling "Gish", ook de behoefte deze met terugwerkende kracht op te nemen in de verzameling. En dat was een voltreffer van de bovenste plank. Vond ik de gitaarmuren van de Pompoenen op de 2e en 3e soms net wat te hard 'right in the face', op het debuut heerst een meer broeierige spanning, wat me net wat beter ligt. Favoriet 'Rhinoceros' is daar een prachtige exponent van: een ingetogen dromerige start evolueert naar psychedelische rock om tenslotte met kolossale gitaarriffs zijn hoogtepunt te bereiken. Wat een juweel!
1. Rhinoceros
2. Bodies
2. Porcelina of the Vast Oceans
3. Today
4. Silverfuck
5. Siva
6. Drown
7. Disarm
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Cherub Rock
1
geplaatst: 6 juni 2025, 11:30 uur
Greatest hits of the nineties:
1. 1979
2. Tonight, Tonight
3. Porcelina of the Vast Oceans
4. Ava Adore
5. Disarm
6. Rhinoceros
7. Drown
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Bullet with Butterfly Wings
10. Today
1. 1979
2. Tonight, Tonight
3. Porcelina of the Vast Oceans
4. Ava Adore
5. Disarm
6. Rhinoceros
7. Drown
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Bullet with Butterfly Wings
10. Today
1
geplaatst: 6 juni 2025, 11:32 uur
De top 4 zit erg dicht bij elkaar. Vier nummers die tegen de '10' aanzitten en al jaren bij de bovenste 200 staan in mijn allertijdenlijst.
"The impossible is possible tonight" vind ik altijd een prachtige regel en daarom mijn nummer 1.
1. Tonight, Tonight
2. Disarm
3. 1979
4. Today
5. Bullet with Butterfly Wings
6. Cherub Rock
7. Rhinoceros
8. Mayonaise
9. I Am One
"The impossible is possible tonight" vind ik altijd een prachtige regel en daarom mijn nummer 1.
1. Tonight, Tonight
2. Disarm
3. 1979
4. Today
5. Bullet with Butterfly Wings
6. Cherub Rock
7. Rhinoceros
8. Mayonaise
9. I Am One
0
geplaatst: 6 juni 2025, 11:37 uur
voskat schreef:
er passen maar 10 in een top 10

2
geplaatst: 6 juni 2025, 11:55 uur
1 Tonight, Tonight
2 Disarm
3 Today
4 Zero
4 Cherub Rock
5 Bullet with Butterfly Wings
6 Rhinoceros
6 Tarantula
7 I Am One
8 Silverfuck
9 Siva
10 Thru the Eyes of Ruby
dominicano fonso doe je mee? Je hebt nog tot vanavond.
2 Disarm
3 Today
4 Zero
4 Cherub Rock
5 Bullet with Butterfly Wings
6 Rhinoceros
6 Tarantula
7 I Am One
8 Silverfuck
9 Siva
10 Thru the Eyes of Ruby
dominicano fonso doe je mee? Je hebt nog tot vanavond.
1
geplaatst: 6 juni 2025, 12:00 uur
1. Mayonaise
2. Cherub Rock
3. Soma
4. Hummer
5. Thru the Eyes of Ruby
6. Silverfuck
7. Siva
8. Disarm
9. Rhinoceros
10. I Am One
2. Cherub Rock
3. Soma
4. Hummer
5. Thru the Eyes of Ruby
6. Silverfuck
7. Siva
8. Disarm
9. Rhinoceros
10. I Am One
1
geplaatst: 6 juni 2025, 12:36 uur
1. Bullet with Butterfly Wings
2. Silverfuck
3. Disarm
4. Porcelina of the Vast Oceans
5. Hummer
6. Tonight, Tonight
7. Today
8. Rhinoceros
9. Cherub Rock
10. Ava Adore
2. Silverfuck
3. Disarm
4. Porcelina of the Vast Oceans
5. Hummer
6. Tonight, Tonight
7. Today
8. Rhinoceros
9. Cherub Rock
10. Ava Adore
1
geplaatst: 6 juni 2025, 13:07 uur
1. Tonight, Tonight
2. Silverfuck
4. Cherub Rock
5. Disarm
6. Porcelina of the Vast Oceans
7. Mayonaise
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Drown
10. Starla
2. Silverfuck
4. Cherub Rock
5. Disarm
6. Porcelina of the Vast Oceans
7. Mayonaise
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Drown
10. Starla
1
geplaatst: 6 juni 2025, 13:08 uur
1. Tonight, Tonight
2. 1979
4. Disarm
5. Today
6. Ava Adore
7. Silverfuck
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Starla
10. I Am One
2. 1979
4. Disarm
5. Today
6. Ava Adore
7. Silverfuck
8. Thru the Eyes of Ruby
9. Starla
10. I Am One
1
geplaatst: 6 juni 2025, 14:14 uur
1. Tonight, Tonight
2. Ava Adore
3. Disarm
4. Rhinoceros
5. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
6. 1979
7. Bullet with Butterfly Wings
8. Starla
9. Siva
10. Cherub Rock
2. Ava Adore
3. Disarm
4. Rhinoceros
5. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
6. 1979
7. Bullet with Butterfly Wings
8. Starla
9. Siva
10. Cherub Rock
3
geplaatst: 6 juni 2025, 14:41 uur
Ahhhh, de Pumpkins. Zoals ik al eerder zei ben ik vooral bekend met Siamese Dream en Mellon Collie, maar ze hebben in de loop der jaren meer parels afgeleverd en een hoop daarvan heb ik heel hoog zitten. Zoals met zoveel topbands missen er nog een aantal platen die wat mij betreft ook in de finale mochten staan, zoals Galapogos, Here Is No Why en Quiet. Maar goed, er was genoeg om uit te kiezen en het was al moeilijk genoeg om te moeten rangschikken.
Er is veel voor een aantal nummers te zeggen. Hummer blinkt uit in variatie, 1979 behoort tot een van hun fijnste popnummers, de rustige aanloop van Soma, die vervolgens uitmondt in een explosie van geluid en Bullet With Butterfly Wings met die tomeloze agressie waar ik ontzettend van kan genieten.
Maar mijn uiteindelijke nummer 1 is de plaat waarmee ik de Pumpkins leerde kennen. Een plaat die al jaren een van mijn persoonlijke favorieten is: Tonight, Tonight. Er zit zoveel in waar ik van hou in een nummer: de warme melodische klanken, het algehele gevoel van euforie en melancholie en vooral de bloedmooie orkestrale symfonieën. De plaat neemt je mee op een trip (iets wat ook naar voren komt in de geweldige videoclip) en laat je niet gaan tot je alles hebt gezien. Er wordt toegewerkt naar een climax en doet dat met verve. Bij het aanbreken van de laatste klanken van de plaat, heerst er voor mij een gevoel van berusting, maar vooral ook elatie. Een roes waar je bijna niet uit wilt komen. Tonight, Tonight is een tour de force van net iets meer dan vier minuten waarin voor mij alles naar voren komt wat de Pumpkins zo goed maakt. In één woord: schitterend.
1. Tonight, Tonight
2. Hummer
4. 1979
5. Soma
6. Cherub Rock
7. Rhinoceros
8. Today
9. For Martha
Er is veel voor een aantal nummers te zeggen. Hummer blinkt uit in variatie, 1979 behoort tot een van hun fijnste popnummers, de rustige aanloop van Soma, die vervolgens uitmondt in een explosie van geluid en Bullet With Butterfly Wings met die tomeloze agressie waar ik ontzettend van kan genieten.
Maar mijn uiteindelijke nummer 1 is de plaat waarmee ik de Pumpkins leerde kennen. Een plaat die al jaren een van mijn persoonlijke favorieten is: Tonight, Tonight. Er zit zoveel in waar ik van hou in een nummer: de warme melodische klanken, het algehele gevoel van euforie en melancholie en vooral de bloedmooie orkestrale symfonieën. De plaat neemt je mee op een trip (iets wat ook naar voren komt in de geweldige videoclip) en laat je niet gaan tot je alles hebt gezien. Er wordt toegewerkt naar een climax en doet dat met verve. Bij het aanbreken van de laatste klanken van de plaat, heerst er voor mij een gevoel van berusting, maar vooral ook elatie. Een roes waar je bijna niet uit wilt komen. Tonight, Tonight is een tour de force van net iets meer dan vier minuten waarin voor mij alles naar voren komt wat de Pumpkins zo goed maakt. In één woord: schitterend.
1. Tonight, Tonight
2. Hummer
4. 1979
5. Soma
6. Cherub Rock
7. Rhinoceros
8. Today
9. For Martha
0
geplaatst: 6 juni 2025, 15:13 uur
er lijkt wel verschil te zitten in de liefhebbers die voor de violen en rustige liedjes gaan en die voor de noisy alt rock gaan 

1
geplaatst: 6 juni 2025, 15:35 uur
1. Disarm
2. Today
4. Tonight, Tonight
5. 1979
6. Thru the Eyes of Ruby
7. Rhinoceros
8. Drown
9. Hummer
10. Cherub Rock
2. Today
4. Tonight, Tonight
5. 1979
6. Thru the Eyes of Ruby
7. Rhinoceros
8. Drown
9. Hummer
10. Cherub Rock
1
geplaatst: 6 juni 2025, 15:48 uur
Wat mij betreft klopt dat helemaal, Ranja. Ik ben van de noisy alt.rock. En dat was deze week onverwacht fijn genieten! Ik heb de afgelopen 25 jaar nauwelijks naar de Pumpkins geluisterd. Menig band kan na zoveel jaar enorm gaan tegenvallen. Tand des tijds, verandering van smaak, voortschrijdend inzicht.
Zo niet met de Pumpkins. Althans, hun eerste albums. Ik vind het nog minstens net zo sterk als weleer. Vooral de noisy en/of beuknummers. Het was derhalve redelijk makkelijk een Top 10 te destilleren uit deze Top 20, want ongeveer de helft vond ik écht sterk tot briljant, de andere helft vond ik leuk tot goed. En als ik alle Pumpkins-nummers had mogen noemen die ik écht sterk vind, dan was het met gemak een Top 30 geworden. Maar toch, die paar nummer die ik deze week luisterde van ná 'Mellon Collie' hebben mijn beeld en smaak over de band ook niet veranderd: de Pumpkins waren relevant van 1991-1995. Daarna was het klaar.
1. Silverfuck
2. Siva
Slunk (EP 'Lull')
X.Y.U.
Bury Me
Tristessa
Siamese Dream (Broadway Rehearsals Demo)
4. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
5. Rhinoceros
6. Starla
Hello Kitty Kat (12"'Today')
7. Thru the Eyes of Ruby
Girl Named Sandoz (EP 'Peel Sessions')
Zero
Geek U.S.A.
8. Drown (full length versie van OST 'Singles')
An Ode To No One
Pissant (12" 'Cherub Rock')
Moleasskiss (Soundworks Demo)
9. I Am One
Ache (Silverfuck Rehearsal Demo)
Snail
STP (Rehearsal Demo)
Honeyspider (12" 'Tristessa')
10. Cherub Rock
Zo niet met de Pumpkins. Althans, hun eerste albums. Ik vind het nog minstens net zo sterk als weleer. Vooral de noisy en/of beuknummers. Het was derhalve redelijk makkelijk een Top 10 te destilleren uit deze Top 20, want ongeveer de helft vond ik écht sterk tot briljant, de andere helft vond ik leuk tot goed. En als ik alle Pumpkins-nummers had mogen noemen die ik écht sterk vind, dan was het met gemak een Top 30 geworden. Maar toch, die paar nummer die ik deze week luisterde van ná 'Mellon Collie' hebben mijn beeld en smaak over de band ook niet veranderd: de Pumpkins waren relevant van 1991-1995. Daarna was het klaar.
1. Silverfuck
2. Siva
Slunk (EP 'Lull')
X.Y.U.
Bury Me
Tristessa
Siamese Dream (Broadway Rehearsals Demo)
4. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)
5. Rhinoceros
6. Starla
Hello Kitty Kat (12"'Today')
7. Thru the Eyes of Ruby
Girl Named Sandoz (EP 'Peel Sessions')
Zero
Geek U.S.A.
8. Drown (full length versie van OST 'Singles')
An Ode To No One
Pissant (12" 'Cherub Rock')
Moleasskiss (Soundworks Demo)
9. I Am One
Ache (Silverfuck Rehearsal Demo)
Snail
STP (Rehearsal Demo)
Honeyspider (12" 'Tristessa')
10. Cherub Rock
0
geplaatst: 6 juni 2025, 16:24 uur
Ik ga toch twijfelen nu of het een programma van spcifiek Ein Abend in Wien was of een jaaroverzicht van concerten in 1991. Zo lang geleden dat dingen door elkaar gaan lopen. In heb het nog ergens op een v2000 band staan (maar ja geen speler meer en ik denk trouwens dat die band ook al een keer weggegooid is)
Live Smashing Pumpkins maar ook Pixies en Cramps, die stonden helemaal niet op Ein Abend in Wien. Was het dan wel dezelfde uitzending? Hm... die van Cramps is wel te vinden op youtube trouwens maar zonder veel context.
0
geplaatst: 6 juni 2025, 16:27 uur
Dat kun je wel stellen.
Rond middernacht leek het een flinke overwinning voor één specifiek nummer te worden, maar nu 7 nummers over de 100 punten hebben gekregen en de verschillen nog vrij klein zijn is het voor zo'n vijf nummers denk ik nog mogelijk om op de eerste plaats te eindigen vanavond. De laatste stemmers gaan dus het verschil uitmaken.
Tot 20.00 uur kan het nog...... wie biedt?
0
geplaatst: 6 juni 2025, 16:33 uur
Ik heb ooit een top 40 gepresenteerd op deze site en dan zie ik dat mijn top 3 het niet best heeft gedaan: ik mis Rocket en Window Paine. Mijn nummer 1 daarentegen doet het dan weer prima.
1
geplaatst: 6 juni 2025, 17:00 uur
1. Disarm
2. 1979
4. Tonight, Tonight
5. Today
6. Cherub Rock
7. Siva
8. Rhinoceros
9. Ave Adore
10. Porcelina of the Vast Oceans
2. 1979
4. Tonight, Tonight
5. Today
6. Cherub Rock
7. Siva
8. Rhinoceros
9. Ave Adore
10. Porcelina of the Vast Oceans
3
geplaatst: 6 juni 2025, 17:05 uur
Despite all my rage, I am still just a rat in a cage! 
01. Bullet with Butterfly Wings
02. Cherub Rock
03. Drown
04. Siva
05. Hummer
06. Thru the Eyes of Ruby
07. Silverfuck
08. 1979
09. Mayonaise
10. Soma

01. Bullet with Butterfly Wings
02. Cherub Rock