MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
Choconas schreef:
Despite all my rage, I am still just a rat in a cage!

Die zin wordt echt nooit oud he.

Het is haasje over aan de top. Zou er nog wat veranderen het komende uur?

Arno schreef:
(quote)
Die zin wordt echt nooit oud he.

Geweldige zin inderdaad, geweldig nummer ook nog altijd! ❤️

https://postimages.org/

THE GREATEST HITS OF THE SMASHING PUMPKINS: DE UITSLAG

In mei 2013 werd er een Greatest Hits gespeeld rondom The Smashing Pumpkins met als top 3 door 20 deelnemers bepaald:

1. Silverfuck
2. Thru the Eyes of Ruby
3. Soma

In deze snel ingelaste nieuwe editie konden er heel wat tracks toegevoegd worden, maar zoals verwacht blijven de eerste drie albums toch de grote favorieten en zo gingen we met 20 nummers de finale in.
Deze keer 30 deelnemers die het behoorlijk spannend hebben gemaakt.

Tussen de nummers 1 en 2 zitten slechts 3 punten verschil en de nummer 3 heeft er dan weer 5 minder dan de nummer 2. Wat tot gisterenavond laat wel duidelijk leek werd vandaag volledig op z'n kop gegooid waardoor het ineens spannend werd.

Zouden we dezelfde top 3 krijgen als 12 jaar geleden of denken we er nu anders over?! Eén ding weten we al wel: de albums en nummers van na Mellon Collie and the Infinite Sadness zijn niet erg populair gebleken.

In mei 2016 presenteerde ik mijn top 40 onder de naam The Smashing Pumpkins: The AEROplane Flies High.

Omdat ik nu in rap tempo deze editie als opvulling heb voorgeschoteld (mijn tweede slechts) lijkt het me wel toegestaan om uit dat topic te copy-pasten

Hopelijk hebben jullie toch genoten van een weekje Pumpkins.

20. For Martha

Whenever I run
Whenever I run to you lost one
It's never done
Just hanging on

21 punten
Nummer 1 van: -

Nee het is toch niet Ava Adore die de rode lantaren mag dragen. Het is For Martha geworden, wel afkomstig van hetzelfde album Adore.

Een schitterend nummer. Zou het aan de naam Martha liggen? Tom Waits zingt er immers ook een prachtnummer over. Deze Martha is de moeder van Billy Corgan. Een emotioneel nummer met een mooie opbouw.

19. Ava Adore

It's you that I adore
You'll always be my whore
You'll be a mother to my child
And a child to my heart
We must never be apart
We must never be apart

31 punten

Lange tijd bleef de eerste single van Adore puntloos. Uiteindelijk is het niet op de laatste plaats geëindigd.
Maar hiermee hebben we wel gelijk het laatste nummer van dat album te pakken en komt er niets meer voorbij van alle albums die hierna kwamen. De voorkeur voor de eerste drie albums is een feit.

Zoals bekend was ik erg teleurgesteld over het album Adore en dat begon al met de single Ava Adore. Ik hoorde ze op Mellon Collie al wel deze richting op gaan, maar op dat album vond ik de nummers beter en werkte het gewoon goed. Niet helemaal terecht wellicht, want Ava Adore is een prima nummer dat op Mellon Collie helemaal niet had misstaan.

18. I Am One

I am one as you are three
Try to find messiah in your trinity
Your city to burn
Your city to burn
Try to look for something
In your city to burn, you'll burn
Am I as I seem?
I'm down
Down, so down

32 punten
Nummer 1 van: ranja

De opener van Gish, de allereerste klanken waarmee ik deze band ooit leerde kennen. Dat zo overbekende intro. De intro's van deze band vind ik sowieso altijd behoorlijk kenmerkend.
De gedrevenheid van dit nummer, de bevlogenheid, de dynamiek en dan de cirkelzaag die Billy Corgan heet. Ingrediënten voor een klassiek rocknummer.

17. Starla

I'm in here
Please take me home
Starla dear
I'm all alone

35 punten

Ik leerde dit nummer kennen als b-kant van 'I Am One' (samen met 'Plume'). Het blies me van mijn sokken. Een b-kant? Serieus? Ja, serieus. De Pumpkins waren toen zo goed dat ze dit soort nummers als b-kant uitbrachten. Een wervelwind, een orkaan, een nummer dat je na afloop verdwaasd achterlaat.
Later werd het nog op het album Pisces Iscariot gezet, het te gekke album met b-kanten en andere 'left-overs'.

16. Soma

Nothing left to say
And all I've left to do
Is run away
From you
And she led me on, down
With secrets I can't keep

47 punten

Dat zijdezachte, dat snoeiharde en allemaal in één nummer. Het is en blijft de kracht van de Pumpkins. Dit vind ik echt een hemels nummer. Zo eentje die echt emoties weet op te roepen.

In 2013 nog goed voor brons, nu duidelijk minder populair.

15. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right)

Love is a sentimental heart
Life is a sentimental way
Spy the fragile heart so cursed
As he walks across this earth

51 punten
Nummer 1 van: wendyvortex

Eigenlijk had ik dit nummer hoger verwacht: de wens was groot dat dt nummer het zou halen, maar het eindresultaat valt me een beetje tegen.

Een lang, grillig nummer maar toch zeer bekende b-kant. Een behoorlijke fan-favorite en ook ik vind het een sterk nummer.

14. Drown

No matter where you are
I can still hear you when you drown
You've traveled very far
Just to see you I'll come around
When I'm down
All of those yesterdays
Coming around

59 punten

De soundtrack behorende bij de film Singles was indertijd een must-have gezien de artiesten die er op stonden. Maar het was vooral het nummer van de Pumpkins waar ik meest nieuwsgierig naar was. Drown bleek een juweeltje volgens beproefd Pumpkins recept. Gierende gitaren, afgewisseld met bijna stiltes.
Waarom ze dit nummer op de verzamelaar Rotten Apples zo verminkt hebben (lees ingekort) is me nog steeds een raadsel.

Ook leuk: live op Pinkpop (waar ik bij was).

13. Hummer

Faith lies in
The ways of sin
I chased the charmed
But I don't want them anymore

67 punten
Nummer 1 van: andré en voskat.

Uiteindelijk valt het allemaal wel mee voor voskat die weinig hoop koesterde voor Hummer. Ik denk voor velen een nummer dat ook best in hun top 10 had kunnen staan, bij mij ook, maar er zijn simpelweg te veel goede nummers om uit te kiezen.

Een roerige tijd ten tijde van de opnames. Een verslaafde drummer waar telkens voor zijn leven moest worden gevreesd. Een Corgan die mede daardoor de dictator moest uithangen, maar zelf ook zelfmoordneigingen had. Dat moet voor producer Butch Vig een hel geweest zijn. Maar ja, er komen wel meesterwerkjes uit voort voor ons muziekliefhebbers. En Hummer is zo'n meesterwerkje.

12. Siva

I spin off and lose my head
Throwing stray a spark instead
Gather strenghth down in my heel
And dig it in the world I peel

71 punten
Nummer 1 van: DjFrankie

Siva, de heerlijke rechttoe, rechtaan rocker.

11. Porcelina of the Vast Oceans

As far as you take me, that's where I believe
The realm of soft delusions, floating on the leaves
On a distant shoreline, she waves her arms to me
As all the thought police, are closing in for sleep
The dilly dally, of my bright lit stay
The steam of my misfortunes
Has given me the power to be afraid

74 punten
Nummer 1 van: johannesB

Wat valt er te zeggen over een hemels nummer als Porcelina of the Vast Oceans? Niets, helemaal niets. Dit is ogen dicht en genieten, om je vervolgens mee te laten sleuren door het geweld. Een epische track die van mij ook gerust 15 minuten had mogen duren.

10. Rhinoceros

Planned a show
Trees and balloons
Ice cream snow
See you in June

84 punten
Nummer 1 van: Outlaw104

Dat ik een zwak voor Gish heb is een understatement. Rhinoceros is in een warm bad stappen, totdat de cirkelzaag wordt opgestart en je moet oppassen niet je polsen door te snijden in dat zelfde bad.
Enorme tegenstrijdigheden in dit nummer: je wordt heftig heen en weer geslingerd.
Machtig! Nirvana kon het, maar de Pumpkins misschien nog wel beter.

9. Mayonaise

Fool enough to almost be it
Cool enough to not quite see it
Doomed
Pick your pockets full of sorrow
And run away with me tomorrow
June

84 punten
Nummer 1 van: Johnny Marr

Net als de nummer 10 een resultaat van 84 punten en de nummer 1 van één user, maar net iets meer op een tweede plek gezet.

Een bloem die ontluikt. Zo ervaar ik dit nummer. Zoals het zich langaam ontvouwt. De emoties, de drums, de snijdende zang. Een bloedmooi nummer van Siamese Dream en volgens mij ook wel een fanfavoriet.

8. 1979

Shakedown 1979, cool kids never have the time
On a live wire right up off the street
You and I should meet
Junebug skipping like a stone
With the headlights pointed at the dawn
We were sure we'd never see an end to it all
And I don't even care to shake these zipper blues

91 punten
Nummer 1 van: Ries_72

Lange tijd behoorde dit behoorlijk succesvolle nummer van de Pumpkins niet tot mijn favorieten. Ik vond het geluid te clean. Toch was dit hun enige hitje in de top 40.
Inmiddels ben ik het veel meer gaan waarderen en voor jullie was dat zeker het geval, want een top 10 notering.

7. Silverfuck

I hear your winter
I hear your rain
I've failed your summer ways
And I feel no pain

107 punten
Nummer 1 van: EvilDrSmith

En daarvoor wil ik terug naar 1994, Pinkpop. Crowded House had zijn set net afgesloten in een enorme regenbui, na een dag zonneschijn. Wij kwamen natuurlijk voor dé band die daarna zouden optreden.
Inmiddels een stuk bekender dan toen ik ze op dat andere festival (Metropolis 1992) zag. Silverfuck kreeg in die jaren een heerlijke bewerking in de vorm van de toevoeging van 'Somewhere over the Rainbow' en 'Bang bang you're dead'; wat een heerlijk stuk was dat toch telkens.
Zelf vond Billy het optreden kut. Ik vond het geweldig in die kolkende massa.

De nummer 1 van 2013 is zes plaatsen gekelderd. Aan de dokter heeft het niet gelegen.....

6. Cherub Rock

Freak out
And give in
Doesn't matter what you believe in
Stay cool
And be somebody's fool this year
'cause they know
Who is righteous, what is bold
So I'm told

115 punten

De eerste kennismaking met Siamese Dream was in de vorm van single Cherub Rock. Vooruit, ik had een jaar eerder al kennis gemaakt met een aantal nummers van dat album tijdens het optreden in Rotterdam, maar dat is toch net even anders.

Cherub Rock was een magistrale eerste kennismaking en liet al horen dat Siamese Dream een ongelooflijke klassieker zou gaan worden. En dat was nog maar 1 nummer (waar ook alleraardigste b-kanten op stonden).

5. Thru the Eyes of Ruby

Wrap me in always, and drag me in with maybes
Your innocence is treasure, your innocence is death
Your innocence is all I have
Breathing underwater, and living under glass

123 punten
Nummer 1 van: aERodynamIC, ArthurDZ, El Ninjo, yeahyeahyeah, Rudi S.

Tot afgelopen middernacht leek dit de onbetwiste winnaar te worden met vijf keer een eerste plaats, maar de laatste users waren wat minder enthousiast waardoor de tweede plaats van 2013 zelfs niet meer haalbaar bleek.

Voor mij persoonlijk het ultieme Pumpkins nummer!

Ik heb wel eens zitten denken wat mijn nummer 1 van de MuMe-ladder zou moeten zijn. Prince? Sigur Rós? Nee, het zou dit nummer zijn. Thru the Eyes of Ruby is voor mij hét nummer.
De gevoelens die het indertijd opriep waren ongelooflijk. Muziek die ik letterlijk in m'n lijf voel, die al m'n emoties in een aantal minuten weet te pakken.

Bij dit nummer heb ik dat dus. Ik vind dit zo ongelooflijk goed, en het heeft in de loop der jaren nooit aan kracht ingeboet.

4. Today

Today is the greatest
Day I've ever known
Can't live for tomorrow,
Tomorrow's much too long
I'll burn my eyes out
Before I get out

124 punten
Nummer 1 van: likeahurricane

Als we het over een echte klassieker hebben dan is dit er eentje! Het intro is lange tijd mijn ringtone geweest en is herkenbaar uit duizenden.
Een geweldig nummer afkomstig van Siamese Dream. Een onverwoestbaar nummer.

3. Tonight, Tonight

Time is never time at all
You can never ever leave without leaving a piece of youth
And our lives are forever changed
We will never be the same
The more you change the less you feel

142 punten
Nummer 1 van: jordidj1, Simon77, dumb_helicopter, Arno, dominicano fonso, dynamo d, Porcupine Head.

En dan die magistrale opener van Mellin Collie and the Infinite Sadness. Ook de videoclip is prachtig en geheel in stijl van het artwork van het album.
Een nummer dat wel wat airplay kreeg maar uiteindelijk de top 40 niet wist te halen. Ach, wij weten wel beter dat dit gewoon heel mooi is.

Aanvankelijk liep het nog niet zo heel vlot met Tonight, Tonight, maar ineens stond het telkens op de eerste plaats en toen schoot het omhoog. Naar de eerste plaats zelfs. Uiteindelijk net niet gelukt, maar het verschil met de nummers 1 en 2 is miniem.

2. Bullet with Butterfly Wings

The world is a vampire, sent to drain
Secret destroyers, hold you up to the flames
And what do I get, for my pain?
Betrayed desires, and a piece of the game

145 punten
Nummer 1 van: Titmeister en Choconas.

Alleen al dat 'The World is a Vampire'....... ik vond het een geweldige nieuwe single en ik keek hoopvol uit naar de opvolger van Siamese Dream. De band was nu groot en ik moest ze delen met heel wat meer mensen, ook tijdens concerten waar de zalen steeds groter werden.
Het was echt bijzonder om dit mee te maken: 'jouw bandje' groter zien groeien. Ik heb het niet vaak op deze manier meegemaakt.

Bullet with Butterfly Wings ging niet eens zo heel hard uit de startblokken, maar bereikte heel vaak de top 3 in alle lijstjes waardoor het uiteindelijk net naast de winst greep.

1. Disarm

Disarm you with a smile
And cut you like you want me to
Cut that little child
Inside of me and such a part of you
Ooh, the years burn

147 punten
Nummer 1 van: EttaJamesBrown, motel matches, willemdeux, BlackFinch, 50tracks.

Ondanks het feit dat 1979 eigenlijk het enige kleine hitje in Nederland is geweest voelt het alsof Disarm hun grootste is. Hopelijk haalt het ooit de finale van de MuMe-ladder. Het zou er mooi in passen.

Het ultieme lieve liedje van de band maar met die venijnige openingstekst. Die strijkers zijn om van te watertanden. Huiveringwekkend. Alles klopt aan dit nummer. Zo mooi, zo mooi

Aanvankelijk zag het er niet naar uit dat het de winnaar zou worden, het verschil met de nummers 2 en 3 is dan ook miniem, maar ergens verrast het niet. Toch?!

Mooie winnaar.

Leuk dat ik mocht inspringen voor mijn tweede greatest hits (smaakt naar meer). Het was wel weer een klus dus hopelijk heb ik geen fouten gemaakt (heb een paar keer diep moeten zuchten toen het weer eens mis ging met de telling).

Ach, als iedereen maar een leuk weekje heeft gehad.

Ik weet even niet wie er nu aan de beurt is.

De hele lijst:

1. Disarm 147
2. Bullet with Butterfly Wings 145
3. Tonight, Tonight 142
4. Today 124
5. Thru the Eyes of Ruby 123
6. Cherub Rock 115
7. Silverfuck 107
8. 1979 91
9. Mayonaise 84
10. Rhinoceros 84

11. Porcelina of the Vast Oceans 74
12. Siva 71
13. Hummer 67
14. Drown 59
15. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right) 51
16. Soma 47
17. Starla 35
18. I Am One 32
19. Ava Adore 31
20. For Martha 21

Iedereen dank voor het meedoen.

https://postimages.org/

The killer in me is the killer in you, my love! Die zin mag er ook wel zijn.

Mijn felicitaties aan #kampviolen!

Bedankt voor deze prachtige editie met Smashing Pumpkins, aERodynamIC. Merk wel dat ik ze hier steeds minder draai, dus zo'n weekje in de spotlights doet mij weer beseffen hoe goed ze waren. Thumbs up ook voor de presentatie!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:45 uur

geplaatst: vandaag om 11:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.