MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
1 The Babys - A Piece Of The Action*
2 Eddie Money - Take Me Home Tonight*
3 Asia - Heat Of The Moment
4 Boston - More Than a Feeling
5 Foreigner - Cold As Ice
6 Journey - Don't Stop Believin'
7 John Parr - St Elmo's Fire
8 Yes - Owner of a Lonely Heart*
9 Rainbow - Since You Been Gone
10 REO Speedwagon - Keep on Loving You

Het toeval wil dat ik een paar dagen geleden ook bij Send Me An Angel uit kwam EttaJamesBrown, alleen dan niet vanwege de AOR maar vanwege het Australie thema bij Ooit in de top 40. Het nummer bleek de Top 40 nooit te hebben gehaald. Ik krijg er alleen totaal geen AOR vibes bij maar meer (Italo-) disco want dit was in de 90s een echte knaller in de Spaanse disco's. Grappig dat een nummer zo'n verschillende associalties weet op te roepen.

Nog drie uurtjes wellicht willen Leonidas55 Jester BlauweVla herman vielip Martijn JonkersRoxy6Edgar18 dominicano fonso Justus18 voskatook nog stemmen

Casartelli (moderator)
Titmeister schreef:
1. Journey - Don't Stop Believin'
Mijn all-time karaoke favourite.
Dit officieuze Amerikaanse volkslied leent zich er goed voor inderdaad. All-time favourite is hier iets te veel eer, maar een favoriet toch zeker wel.

2. Bryan Adams - Run to You
3. Boston - More Than a Feeling
4. Toto - Hold The Line
5. Survivor - Eye of The Tiger*
6. REO Speedwagon - Keep on Loving You
7. Heart - Alone
8. Boston - Don't Look Back
9. Journey - Separate Ways (World Apart)*
10. John Parr - St Elmo's Fire

2. Heart - Alone
3. Yes - Owner of a Lonely Heart*
4. Toto - Hold The Line
5. Survivor - Burning Heart
6. Journey - Separate Ways (World Apart)*
7. REO Speedwagon - Keep on Loving You
8. Foreigner - Cold As Ice
9. Boston - More Than a Feeling
10. Asia - Heat Of The Moment

Heerlijke GH! Van de nummers die in de tweede ronde zijn afgevallen mis ik Diesel en Frank Stallone. M'n nummer 1 stond al meteen vast. Ontelbare keren gehoord, maar nog altijd ijzersterk. Pure emotie

1. Foreigner - That Was Yesterday
2. Bryan Adams - Run to You*
3. Def Leppard - Animal
4. Asia - Heat Of The Moment
5. Yes - Owner of a Lonely Heart*
6. The Babys - Isn't It Time
7. Eddie Money - Take Me Home Tonight*
8. Boston - More Than a Feeling
9. REO Speedwagon - Keep on Loving You
10. Heart - Alone

Diesel en The Outfield werden gemist, al blijft er genoeg lekkers over. Geen muziek die ik snel uit mezelf opzet, maar zo af en toe...

1. Eddie Money - Take Me Home Tonight*
Heerlijke synths, goed refrein. Ooit leren kennen via een briljante dj-set van Diplo (BBC Essential Mix) die het doodleuk mixte met Soulja Boy's Crank Dat.

2. REO Speedwagon - Keep on Loving You
3. The Babys - A Piece Of The Action*
4. Asia - Heat Of The Moment
5. Survivor - Eye of The Tiger*
6. Journey - Don't Stop Believin'
7. Heart - Alone
8. Foreigner - That Was Yesterday
9. Yes - Owner of a Lonely Heart*
10. Toto - Hold The Line

Ik heb wel een periode gehad dat ik veel AOR luisterde, maar dat is al een tijdje geleden. Grappig om er dan weer eens in te duiken, en de pareltjes te zoeken. Jammer dat de iets minder bekende AOR-sterren zoals Triumph en Night Ranger het niet gehaald hebben, maar dit is natuurlijk ook een heel mooie lijst. Journey is toch wel de naam die als eerste in me opkomt als ik aan AOR denk, en ze staan dan ook niet voor niets met 2 nummers in m'n top 3. Het beste nummer uit deze selectie is voor Boston. Wellicht iets minder AOR, maar wel het beste nummer voor mij.

1. Boston - More Than a Feeling
2. Journey - Separate Ways (World Apart)*
3. Journey - Don't Stop Believin'
4. Boston - Don't Look Back
5. The Babys - A Piece Of The Action*
6. Heart - Alone
7. Asia - Heat Of The Moment
8. John Parr - St Elmo's Fire
9. The Babys - Isn't It Time
10. Bryan Adams - Run to You*

Helaas niet gelukt tijdig te beginnen aan de lijst, zeker nu ik zie dat de deadline vroeg ligt. Grote kans dat Since You've Been Gone mijn nummer 1 was geweest. Voor wat het waard is...

Jammer maar moet je dadelijk eens kijken wat voor impact dat gehad had Bonk wat mij betreft heb je overigens nog wel een half uurtje

O dan, kom ik een heel eind, want het meeste ken ik wel.

Ja, aan dat half uurtje had ik net nodig

1. Rainbow - Since You Been Gone
2. Foreigner - Cold As Ice
3. Toto - Hold The Line
4. REO Speedwagon - Keep on Loving You
5. Def Leppard - Animal
6. Survivor - Eye of The Tiger*
7. Journey - Don't Stop Believin'
8. Boston - More Than a Feeling
9. The Babys - Isn't It Time
10. Foreigner - That Was Yesterday

Onze huizen zijn weer mooi geverfd en we hebben mee kunnen galmen met muziek uit onze/mijn jeugd. En ondertussen beleven we een soort collectieve coming out van de AOR liefhebbers op MusicMeter. Ondanks het rituele dansje over de genre grenzen en het feit dat het niet ieders favoriete muzieksoort is hebben maar liefst 54 mensen een finalelijstje ingestuurd Dat is zelfs meer dan bij de Greatest Hits of Greatest Hits 2024). Top en dank daarvoor. Maar het werd een levendige stemming ook door mensen die juist niet gestemd maar wel geluisterd hebben en er iets van vonden. Bovendien hebben we ook deelnemers in eerder ronden die helaas niet in de gelegenheid waren (of geen zin hadden) een finale lijst in te zenden.

Uiteindelijk heeft elk genre zijn eigen Bohemian Rhapsody. Of niet? Hoe je het ook organiseert uiteindelijk komen de bekende namen toch bovendrijven. Is dat erg?
gigage schreef al "Het leuke ervan zijn de nominaties. Even wat meepikken wat je vergeten was. Het heeft mij in ieder geval een erg leuke playlist met ontdekkingen opgeleverd".

Zelfs met nummers van deze eeuw. Of zoals EvilDrSmith schreef: "Maar het allerstomst is toch wel dat de meest recente nummers uit 1987 stammen. Ne-gen-tien ze-ven-en-tach-tig!" Ach ja het zegt ongetwijfeld iets over onze gemiddelde leeftijd. Maar die muziek van toen is toch ook veel beter dan die van nu zegt deze B(oomer)OR. Het zegt ook iets over het genre. In dit zeer lezenswaardige artikel op de Nederlandse Wikipedia over AOR staat niet voor niets het volgende tussenkopje: Vanaf de jaren '90: tanende belangstelling. De hoogtijdagen van de AOR liggen simpelweg in de 70s en 80s. Net als de Grunge en Eurodance bij de 90s horen.

Overigens in dat artikel ook het volgende: In de documentaire The Nine Lives of Ozzy Osbourne wordt Paranoid van Black Sabbath gebruikt als voorbeeld van hardrock (soms ook metal genoemd), maar in ieder geval geen AOR. Producer Rick Rubin zegt daarin dat Ozzy zo kan zingen dat de gitaren een groot monster zijn waar hij bovenop kan dansen. Dit illustreert hoe in hardrock zang en gitaar gelijktijdig om de aandacht strijden. Bij AOR, zoals bij Journey krijgt de zang juist meer ruimte doordat de gitaar vaak naar de achtergrond verdwijnt en toetsenpartijen een grotere rol spelen. Hardrockbands kiezen meestal voor een tweede gitarist, terwijl AOR-bands eerder een toetsenist toevoegen.

Ik had een paar Paaseieren verstopt in de startlijst met name Don't You Know What love is van Touch. Dat hielp niet echt. Die had verreweg de meest tegenstemmen in de vorige ronde.

Maar goed de lijstjes zijn geteld en we hebben een uitslag. Dankzij Bonk hebben nu 17 van de 21 nummers hebben tenminste 1 keer een eerste plaats gehaald. Onze onbetwiste nummer 1 staat in 9 lijstjes op de eerste plaats en staat ook in de meeste lijstjes genoteerd (43).

21. Rainbow – Since You Been Gone (1979)

Punten: 75
Aantal lijstjes: 17
Nr. 1-posities: 1 (Bonk)

Bonk kwam net op tijd om Rainbow een eerste plaats op te leveren. Het was niet genoeg om van de laatste plaats af te komen. Since You Been Gone werd in 1979 uitgebracht door de Britse rockband Rainbow, als single van het album Down to Earth. Het is geschreven door de Russ Ballard, die het zelf al in 1976 had opgenomen. De versie van Rainbow, met zanger Graham Bonnet, werd de bekendste uitvoering.

Het was de eerste Rainbow-plaat zonder Ronnie James Dio; Ritchie Blackmore koos voor een meer toegankelijke en radiovriendelijke sound. De single werd een van de eerste Rainbow-hits in meerdere landen. En zet maar vast in de agenda op 24 oktober presenteert EvilDrSmith in dit theater de Greatest Hits van Ronnie James Dio met op nummer 1 Love Is All.

Cultuurbarbaren

20. Survivor – Burning Heart (1985)

Punten: 77
Aantal lijstjes: 18
Nr. 1-posities: 0

Burning Heart werd in 1985 uitgebracht en stond op de soundtrack van de film Rocky IV. Het nummer werd geschreven door Frankie Sullivan en Jim Peterik, die eerder ook verantwoordelijk waren voor Eye of the Tiger.

De tekst verwijst expliciet naar de Koude Oorlog en de confrontatie tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie, gesymboliseerd in de film door het gevecht tussen Rocky Balboa en Ivan Drago. De videoclip combineerde bandbeelden met fragmenten uit de film.

Volgens Frankie Sullivan kende AOR moeilijke jaren rond 1979-1980, maar in de jaren tachtig verschoof de belangstelling. Waar in de jaren zeventig lange solo’s en jams centraal stonden, kwam nu het lied zelf meer op de voorgrond. Het publiek zocht nummers die konden dienen als soundtrack van hun leven.

19. Journey – Separate Ways (Worlds Apart) (1983)

Punten: 82
Aantal lijstjes: 13
Nr. 1-posities: 1 (50tracks)

De Journey AOR klassiekers Wheel In The Sky ontbrak (ten onrechte) in de finale. Het werd gecompenseerd door mijn persoonlijke nummer 1 die met de hakken over de sloot de finale haalde. Separate Ways (Worlds Apart) is de openingstrack van het album Frontiers uit 1983. Het is geschreven door Steve Perry en Jonathan Cain.

De videoclip werd in één dag opgenomen in een scheepswerf in New Orleans. De clip werd destijds veel bekritiseerd omdat de bandleden daarin zogenaamd “lucht-instrumenten” bespelen. Ook de cameravoering en het acteerwerk werden als houterig ervaren. Door die redenen kreeg de clip destijds een slechte naam, maar in de loop van de tijd ontwikkelde hij juist een cultstatus.

De combinatie van de uitgesproken keyboardriff, de volle productie, en de sterke vocale lijn van Steve Perry die goed tot zijn recht komt doordat de gitaarpartijen deels naar de achtergrond worden geschoven maakt het tot een typisch AOR nummer.

18. Cheap Trick – Surrender (1978)

Punten: 88
Aantal lijstjes: 16
Nr. 1-posities: 1 (Rudi S)

Surrender kwam uit in 1978 als single en stond op het album Heaven Tonight. Het werd geschreven door gitarist Rick Nielsen en werd de eerste Cheap Trick-single die de Billboard Hot 100 bereikte.

De tekst speelt met de generatiekloof tussen een tiener en zijn ouders. De moeder waarschuwt haar zoon voor meisjes en soa’s, geïllustreerd met een verhaal over een soldaat wiens penis zou zijn afgevallen door een “Indonesian junk disease”. De vader bevestigt haar verhaal door te verwijzen naar haar diensttijd bij de WACs in de Filipijnen. Later ontdekt de tiener dat zijn ouders helemaal niet zo braaf zijn als hij dacht: hij treft ze ’s nachts stoned en luisterend naar zijn Kiss-platen. De verwijzing naar Kiss was bedoeld als een bedankje; Cheap Trick was in 1977 voorprogramma tijdens de Love Gun Tour van Kiss.

Surrender bevat een melodische opbouw, een radiovriendelijk refrein en een sound die goed aansloot bij de AOR-beweging van die tijd. Cheap Trick bevindt zich vaak en ook hier op de grens tussen powerpop en AOR.

17. The Babys – Isn’t It Time (1977)

Punten: 95
Aantal lijstjes: 22

Isn’t It Time werd in 1977 uitgebracht als single en stond op het album Broken Heart. Het nummer is geschreven door Jack Conrad, een Amerikaanse bassist en songwriter die veel actief was als sessiemuzikant in Los Angeles, en Ray Kennedy, een Amerikaanse zanger en songwriter die eerder werkte met onder anderen The Beach Boys en Jeff Beck en later ook als soloartiest actief was. De zang is van John Waite, met achtergrondzang van The Babettes, een groep zangeressen die de band ook live ondersteunde.

De single groeide uit tot een van de grootste successen van The Babys en behaalde hoge posities in internationale hitlijsten, waaronder in de Verenigde Staten en Australië.

16. The Babys – A Piece Of The Action (1978)

Punten: 96
Aantal lijstjes: 19
Nr. 1-posities: 2 (Paparis, Guessmaker)

Op 16 gelijk die ander van The Babys. A Piece Of The Action haalt precies 1 punt meer. A Piece of the Action stond in 1978 op het album Head First van de Britse/Amerikaanse rockband. De band bestond toen naast zanger John Waite uit toetsenist Jonathan Cain (die zagen we op 19 bij Journey waar hij later naar toe ging) en gitarist Wally Stocker.

De track is een van de meer herkenbare voorbeelden van hun overgang van pure rock naar een melodieuzere, radiovriendelijke stijl. Het werd uitgebracht als single, maar kreeg vooral bekendheid binnen de albumcontext.

RonaldjK zei bij de finale lijst wat ik nu mis is werk van/met Steve Walsh en John Waite. Hij gaf een mooie kijktip: Over Waite (dus ook over The Babys en Bad English) is trouwens een docu gemaakt, die op de nodige platformen beschikbaar is: The Hard Way. En dan nog zo maar een TopPop opname.

15. Boston – Don’t Look Back (1978)

Punten: 99
Aantal lijstjes: 20

Don’t Look Back werd in 1978 uitgebracht als single en als titeltrack van het tweede studioalbum van Boston. Het nummer is geschreven door bandleider Tom Scholz, die naast gitaar ook verantwoordelijk was voor de productie.De single bereikte hoge posities in de Amerikaanse hitlijsten. De sound is opgebouwd rond de gelaagde gitaarpartijen en de kenmerkende zang van Brad Delp.

Ik citeer mijzelf even uit Ooit in de top 40: In latere jaren werd het nummer gebruikt in diverse series, waaronder Supernatural en That ‘70s Show. Op 19 augustus 2007 speelde Boston het nummer als afsluiting van een herdenkingsconcert voor Brad Delp. Op 14 maart van dat jaar werd bekend dat Delp zelfmoord had gepleegd. Hij liet meerdere afscheidsbrieven na. Over de inhoud is niets bekend gemaakt behalve dat aan zijn T-shirt een briefje zat met de tekst "Mr. Brad Delp. 'J'ai une âme solitaire'. I am a lonely soul.

Zijn overlijden had bij EvilDrSmith net zoveel impact als dat van Ronnie James Dio. Misschien ook nog een Boston Greatest Hits EvilDrSmith ? Je zou na vandaag kunnen denken dat daar veel belangstelling voor is.

14. Def Leppard – Animal (1987)

Punten: 107
Aantal lijstjes: 22
Nr. 1-posities: 2 (El Ninjo, Johnny Marr)

Animal werd in 1987 uitgebracht als single van het album Hysteria. Met dit album stuurde Def Leppard bewust richting een AOR-sound. Producer Mutt Lange speelde daarin een sleutelrol. Na het succes van Pyromania (1983) wilde de band breder aanslaan, niet alleen bij hardrockpubliek maar ook op de mainstream radio.

Het was de eerste grote hit van Def Leppard in hun thuisland Groot-Brittannië, waar het de top 10 bereikte. Het nummer werd geschreven door de bandleden samen met Lange, die verantwoordelijk was voor de kenmerkende gelaagde sound van het album. De opname kende een lange productietijd; Hysteria werd meerdere jaren uitgesteld door onder meer het auto-ongeluk van drummer Rick Allen, die daarna met een aangepaste elektronische drumkit verderging.

Binnen AOR is dit een typisch voorbeeld van de jaren tachtig-benadering: een strak geproduceerde mix van melodieuze zang, gitaarriffs die toegankelijk blijven, en een refrein dat nadrukkelijk is ontworpen voor stadions en arena’s.

13. John Parr – St. Elmo’s Fire (Man in Motion) (1985)

Punten: 115
Aantal lijstjes: 26
Nr. 1-posities: 2 (Brunniepoo, jeroentjuhh)

St. Elmo’s Fire (Man in Motion) werd in 1985 uitgebracht als single en stond op de soundtrack van de film St. Elmo’s Fire. Het nummer werd geschreven door David Foster en John Parr. David Foster was een Canadese producer en songwriter die eerder werkte met Chicago (Hard to Say I’m Sorry), Peter Cetera (The Glory of Love) en later Whitney Houston (I Have Nothing). John Parr was een Britse zanger en songwriter die een jaar eerder doorbrak met Naughty Naughty en later onder meer filmmuziek schreef voor The Running Man.

De toevoeging Man in Motion verwijst naar de Canadese atleet Rick Hansen, die destijds een wereldtour maakte om aandacht te vragen voor dwarslaesieonderzoek.

De single bereikte in de Verenigde Staten de eerste plaats in de Billboard Hot 100 en werd internationaal een grote hit. Voor John Parr betekende het zijn grootste succes.

12. Asia – Heat of the Moment (1982)

Punten: 127
Aantal lijstjes: 21
Nr. 1-posities: 1 (musicborst)

Heat of the Moment werd in 1982 uitgebracht als de eerste single van het debuutalbum Asia. Het nummer is geschreven door John Wetton en Geoff Downes. Wetton was eerder bassist en zanger bij King Crimson en UK, terwijl Downes toetsenist was bij The Buggles en kort bij Yes. De tekst ontstond volgens Wetton als een soort excuses aan een vroegere partner; de beroemde regel “It was the heat of the moment” schreef hij bijna terloops, uiteraard zonder te beseffen dat het zou uitgroeien tot een wereldwijd anthem.

De single werd een grote hit en bereikte de top 5 in de Amerikaanse Billboard Hot 100. Het droeg sterk bij aan het commerciële succes van het debuutalbum, dat wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht.

11. Eddie Money – Take Me Home Tonight (1986)

Punten: 138
Aantal lijstjes: 25
Nr. 1-posities: 4 (herman, Ries_72, Von Helsing, yeahyeahyeah)

Nu gaat het hard. Vier keer op nummer 1 maar toch net niet in onze Top 10. Take Me Home Tonight werd in 1986 uitgebracht als single van het album Can’t Hold Back. Het nummer is geschreven door de Britse songwriters Michael Leeson en Peter Vale, die het aanvankelijk als demo aanboden aan Hall & Oates. Zij sloegen het echter af, waarna het nog kort circuleerde zonder dat een artiest het wilde opnemen. Eddie Money hoorde de demo tijdens de voorbereidingen van zijn comebackalbum en besloot het te gebruiken. Hij voegde het idee toe om Ronnie Spector te laten meezingen, waarbij zij in het refrein haar eigen hit Be My Baby (1963) citeerde. Voor Spector betekende dit haar terugkeer in de schijnwerpers na een lange periode van stilte.

De single groeide uit tot een van Money’s grootste successen en bereikte de top 5 van de Amerikaanse Billboard Hot 100.

10. Foreigner – That Was Yesterday (1985)

Punten: 142
Aantal lijstjes: 29
Nr. 1-posities: 4 (Martijn Jonkers, motel matches, Casartelli, dynamo d)

Op 10 de eerste van Foreigner. That Was Yesterday werd in 1985 uitgebracht als single van het album Agent Provocateur. Het nummer is geschreven door Mick Jones en Lou Gramm. De tekst behandelt de nasleep van een verbroken relatie, waarbij het verleden wordt afgesloten maar de emotionele sporen nog aanwezig zijn. Mick Jones noemde dit later zijn meest complete nummer, omdat het volgens hem precies de balans vond tussen persoonlijke emotie en het grootse, stadiongerichte geluid waar Foreigner in die periode voor bekendstond.

De videoclip werd geregisseerd door Jim Yukich, die in die jaren veel clips maakte voor grote rock- en popacts. De clip laat de band optreden in een groots aangeklede setting met veel gebruik van licht- en rookmachines, wat het typische jaren tachtig-arena-gevoel versterkt. De clip leunt sterk op close-ups van Lou Gramm, die de emotionele lading van de tekst moet overbrengen. Er zitten ook fragmenten in die spelen met abstracte beelden en projecties, iets dat vaker terugkwam in Foreigner-clips uit die periode.

Het was de tweede single van het album, na de wereldhit I Want to Know What Love Is. Hoewel het die hit niet evenaarde, bereikte het wel de Amerikaanse top 20 en de Nederlandse Top 40.

9. Survivor – Eye of the Tiger (1982)

Punten: 150
Aantal lijstjes: 27
Nr. 1-posities: 1 (aERodynamIC)

Op 9 de tweede van Survivor in onze eindlijst. Eye of the Tige” werd in 1982 uitgebracht als single en stond op het gelijknamige album van Survivor. Het nummer werd geschreven door Frankie Sullivan en Jim Peterik, op speciaal verzoek van Sylvester Stallone. Hij vroeg de band een nieuw themalied te maken voor de film Rocky III, nadat Queen geen toestemming had gegeven om Another One Bites the Dust te gebruiken.

De single werd wereldwijd een enorme hit: in de Verenigde Staten stond het zes weken op nummer 1 in de Billboard Hot 100 en het groeide uit tot een van de meest herkenbare filmsongs aller tijden. Jim Peterik vertelde later dat Stallone hen al een vroege versie van de film liet zien, en dat het beeld van Rocky en Clubber Lang in de ring hen hielp om de stuwende riff en de tekst “rising up, back on the street” te bedenken.

De videoclip van Eye of the Tiger werd opgenomen in de straten van Chicago, de thuisstad van Survivor. De clip laat de bandleden zien terwijl ze door een woonwijk lopen met hun instrumenten in de hand en uiteindelijk samen spelen in een loods. De clip is bewust eenvoudig werd gehouden, om het straatgevoel en de energie van de film Rocky III te benadrukken. Er zijn geen scènes uit de film zelf te zien, iets wat in die tijd bij soundtracks vaak wél gebeurde. De clip werd veel uitgezonden op MTV, dat toen nog maar kort bestond, en droeg sterk bij aan de wereldwijde bekendheid van het nummer.

8. Foreigner – Cold As Ice (1977)

Punten: 154
Aantal lijstjes: 25
Nr. 1-posities: 4 (Shaky, gigage, wendyvortex, RonaldjK)

Op 8 gelijk al de tweede van Foreigner. Cold As Ice ging met 0 tegenstemmen de vorige ronde door maar haalt te weinig hoge posities voor een hoger klassering in de eindlijst. Cold As Ice werd in 1977 uitgebracht als single van het debuutalbum Foreigner. Het nummer is geschreven door Lou Gramm en Mick Jones. De tekst richt zich tot een vrouw die materialistisch en emotieloos wordt neergezet, met de waarschuwing dat dit gedrag uiteindelijk een hoge prijs zal hebben.

De single was een van de eerste successen van de band en bereikte de top 10 in de Verenigde Staten. Daarmee vestigde Foreigner zich direct als een belangrijke naam binnen de AOR-stroming. Mick Jones vertelde later dat het nummer aanvankelijk in slechts één middag werd geschreven, maar dat de krachtige piano-intro en de directe tekst het meteen tot een live-favoriet maakten.

Binnen AOR valt het nummer op door de combinatie van piano-akkoorden en gitaar, de scherpe zanglijn van Lou Gramm en de duidelijke focus op een catchy refrein. Het is een vroeg voorbeeld van hoe Foreigner rock en popgevoel combineerde tot een geluid dat geschikt was voor zowel radio als arena’s.

7. Bryan Adams – Run to You (1984)

Punten: 164
Aantal lijstjes: 31
Nr. 1-posities: 3 (cosmic kid, Bucquoy, Poeha)

Run to You werd in 1984 uitgebracht als de eerste single van Bryan Adams’ vierde studioalbum Reckless. Het nummer is geschreven door Bryan Adams en zijn vaste co-auteur Jim Vallance. Oorspronkelijk was het bedoeld voor Blue Öyster Cult, maar die band wees het af. Adams besloot het nummer zelf op te nemen en maakte er zijn eerste Amerikaanse top 10-hit van.

De tekst draait om een man die toegeeft aan verleiding en een geheime relatie, wat het een donkerder randje geeft dan veel van Adams’ andere hits. De videoclip, geregisseerd door Steve Barron (bekend van onder andere Take On Me en Billie Jean), laat Adams zien in een mistig, herfstachtig landschap, afgewisseld met bandbeelden. De filmische sfeer sloot aan bij het thema van overspel en gaf het nummer extra lading. Dankzij veelvuldige rotatie op MTV werd Run to You wereldwijd bekend en hielp de clip mee aan de doorbraak van het album Reckless.

Reckless groeide uit tot zijn grootste commerciële succes uit de jaren tachtig. Het bereikte de nummer 1-positie in de Amerikaanse Billboard 200 en verkocht wereldwijd meer dan 12 miljoen exemplaren.
Van het album kwamen zes singles uit, die allemaal de top 20 van de Amerikaanse Billboard Hot 100 haalden.

6. Toto – Hold the Line (1978)

Punten: 176
Aantal lijstjes: 30

Hold The Line is het enige nummer in de Top 10 dat bij nieman op de eerste plaats is geëindigd. Hold the Line kwam in 1978 uit als debuutsingle van Toto en stond op hun eerste, titelloze album. Het nummer is geschreven door toetsenist David Paich, die ook de zanglijnen ontwikkelde. De leadzang is van Bobby Kimball.

De single werd meteen een internationaal succes en bereikte de top 10 in de Verenigde Staten. Het succes vestigde Toto in één klap als serieuze band, iets wat bijzonder was omdat de leden daarvoor vooral als sessiemuzikanten bekend waren. Paich vertelde later dat het nummer al grotendeels klaar was toen Toto net gevormd was; de eenvoudige maar krachtige pianoriff werd het startpunt voor hun carrière.

De videoclip is gemaakt, in een periode dat promotiefilmpjes nog vaak eenvoudig van opzet waren. In de clip is Toto te zien tijdens een live-uitvoering in een studio-achtige setting, afgewisseld met close-ups van de bandleden. Er wordt vooral de nadruk gelegd op de muzikale uitvoering, met veel aandacht voor de pianoriff van David Paich en de zang van Bobby Kimball. Het was een typische performance-video, bedoeld om het nieuwe gezicht van de band aan het publiek te presenteren. Omdat Toto destijds nog voornamelijk bekendstond als collectief van sessiemuzikanten, hielp de clip om hen te profileren als zelfstandige rockband.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:32 uur

geplaatst: vandaag om 04:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.