Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!
zoeken in:
0
geplaatst: 5 september 2025, 22:30 uur
7. Times Like These
60 punten, 10 keer genoemd
Afkomstig van One By One en de nummer 1 van dumb_helicopter. Er zijn twee verschillende versies van de videoclip en er is ook ook nog een acoustische versie van het nummer.
60 punten, 10 keer genoemd
Afkomstig van One By One en de nummer 1 van dumb_helicopter. Er zijn twee verschillende versies van de videoclip en er is ook ook nog een acoustische versie van het nummer.
1
geplaatst: 5 september 2025, 22:36 uur
6. All My Life
60 punten, 12 keer genoemd
Meteen ook het laatste nummer van One By One en de nummer 1 van vigil. Kan me nog herinneren hoe lekker dit openingsnummer erin ging toen ik de eerste keer het album opzette. Over er lekker in knallen gesproken. Schijnt oorspronkelijk een instrumentaal nummer geweest te zijn, maar ben toch blij dat ze het doorontwikkeld hebben. Hoewel het schijnt te gaan over orale sex geven aan vrouwen. Ook dat haalde ik er niet uit...
60 punten, 12 keer genoemd
Meteen ook het laatste nummer van One By One en de nummer 1 van vigil. Kan me nog herinneren hoe lekker dit openingsnummer erin ging toen ik de eerste keer het album opzette. Over er lekker in knallen gesproken. Schijnt oorspronkelijk een instrumentaal nummer geweest te zijn, maar ben toch blij dat ze het doorontwikkeld hebben. Hoewel het schijnt te gaan over orale sex geven aan vrouwen. Ook dat haalde ik er niet uit...
1
geplaatst: 5 september 2025, 22:43 uur
5. Walk
61 punten, 10 keer genoemd
Het werd wel weer tijd voor een nummer van Wasting Light en is de nummer 1 van Ries_72. Hoewel het ook een geweldig nummer is, wil ik hier even de aandacht vestigen op de fantastische clip. Dit is een hommage aan de erg sterke (mocht je hem nog nooit gezien, ga dat zien! Echt de moeite meer dan waard) film Falling Down. Natuurlijk wordt die ook een beetje op de hak genomen, maar er zit vooral heel veel (dus terechte) liefde voor die film in.
61 punten, 10 keer genoemd
Het werd wel weer tijd voor een nummer van Wasting Light en is de nummer 1 van Ries_72. Hoewel het ook een geweldig nummer is, wil ik hier even de aandacht vestigen op de fantastische clip. Dit is een hommage aan de erg sterke (mocht je hem nog nooit gezien, ga dat zien! Echt de moeite meer dan waard) film Falling Down. Natuurlijk wordt die ook een beetje op de hak genomen, maar er zit vooral heel veel (dus terechte) liefde voor die film in.
2
geplaatst: 5 september 2025, 22:47 uur
4. White Limo
63 punten, 8 keer genoemd
Voor mij is het toch wel een echte verrassing dat dit nummer de hoogste genoteerde is van Wasting Light. Het kwam binnen via de nominatieronde en is ook het hoogt genoteerde nummer dat dat gelukt is. De nummer 1 van Hedser en EvilDrSmith. Met natuurlijk een heerlijke gastrol van Lemmy in de clip.
63 punten, 8 keer genoemd
Voor mij is het toch wel een echte verrassing dat dit nummer de hoogste genoteerde is van Wasting Light. Het kwam binnen via de nominatieronde en is ook het hoogt genoteerde nummer dat dat gelukt is. De nummer 1 van Hedser en EvilDrSmith. Met natuurlijk een heerlijke gastrol van Lemmy in de clip.
2
geplaatst: 5 september 2025, 22:53 uur
3. The Teacher
70 punten, 10 keer genoemd
Toch wel de volgende verrassing wat mij betreft, al was het mijn eigen nummer 1, maar ook die van 50tracks, All Day Watcher en johannesB. Afkomstig van het laatste album But Here We Are. Een album, maar zeker ook dit nummer wat in het teken staat van rouw vanwege het overlijden van Taylor Hawkins en Dave Grohl's moeder. Dat geeft een bijzonder a-typisch, maar toch onmiskenbaar Foo Fighters nummer van maar liefst 10 minuten. Ik had echt nooit verwacht dat ik een Foo Fighters nummer ooit zou kunnen nomineren voor de Progladder, maar het bleek dus toch te kunnen. Een nieuw hoogtepunt in hun carrière.
70 punten, 10 keer genoemd
Toch wel de volgende verrassing wat mij betreft, al was het mijn eigen nummer 1, maar ook die van 50tracks, All Day Watcher en johannesB. Afkomstig van het laatste album But Here We Are. Een album, maar zeker ook dit nummer wat in het teken staat van rouw vanwege het overlijden van Taylor Hawkins en Dave Grohl's moeder. Dat geeft een bijzonder a-typisch, maar toch onmiskenbaar Foo Fighters nummer van maar liefst 10 minuten. Ik had echt nooit verwacht dat ik een Foo Fighters nummer ooit zou kunnen nomineren voor de Progladder, maar het bleek dus toch te kunnen. Een nieuw hoogtepunt in hun carrière.
0
geplaatst: 5 september 2025, 22:58 uur
2. The Pretender
75 punten, 12 keer genoemd
Afkomstig van Echoes, Silence, Patience and Grace en de nummer 1 van Jizze. Een nummer wat alles wat de Foo Fighters typeert maar ook zo goed maakt herbergt. Knallende muziek, met af en toe een verstilling, zang, die gaat van rustig tot toebijtend en schreeuwend, een knap gemaakte indrukwekkende videoclip en een heerlijke opbouw.
75 punten, 12 keer genoemd
Afkomstig van Echoes, Silence, Patience and Grace en de nummer 1 van Jizze. Een nummer wat alles wat de Foo Fighters typeert maar ook zo goed maakt herbergt. Knallende muziek, met af en toe een verstilling, zang, die gaat van rustig tot toebijtend en schreeuwend, een knap gemaakte indrukwekkende videoclip en een heerlijke opbouw.
0
geplaatst: 5 september 2025, 23:00 uur
Oh shit The Teacher, daar heb ik op één of andere manier overheen gekeken. Die had bij mij wel ergens rond plek 5 gescoord 

2
geplaatst: 5 september 2025, 23:04 uur
1. Everlong
114 punten, 15 keer genoemd
Hoewel er wel wat verrassingen te benoemen waren, geldt dat niet voor de winnaar. Met een straatlengte voorsprong en de nummer 1 van Simon77, Johnny Marr, motel matches en Choconas. Wat ik toch wel beschouw als het anthem van de Foo Fighters waar eigenlijk standaard de concerten mee afgesloten worden, sluit dus ook deze Greatest Hits af en kan me nauwelijks voorstellen dat iemand daar problemen mee heeft.
114 punten, 15 keer genoemd
Hoewel er wel wat verrassingen te benoemen waren, geldt dat niet voor de winnaar. Met een straatlengte voorsprong en de nummer 1 van Simon77, Johnny Marr, motel matches en Choconas. Wat ik toch wel beschouw als het anthem van de Foo Fighters waar eigenlijk standaard de concerten mee afgesloten worden, sluit dus ook deze Greatest Hits af en kan me nauwelijks voorstellen dat iemand daar problemen mee heeft.
2
geplaatst: 5 september 2025, 23:09 uur
Nogmaals dank aan alle deelnemers en hoop dat jullie een beetje genoten hebben van dit weekje Foo Fighters. Altijd fijn om te lezen dat het geleid heeft tot een betere (her)waardering bij sommigen.
Ik draag het stokje over aan Titmeister voor iets waar ik totaal niet in thuis ben, maar neem dat hij het wel verder zal toelichten. Veel plezier!
Ik draag het stokje over aan Titmeister voor iets waar ik totaal niet in thuis ben, maar neem dat hij het wel verder zal toelichten. Veel plezier!
1
geplaatst: 5 september 2025, 23:13 uur
Was deze GH lekker? Zijn we er heerlijk los op gegaan? HELL YEAH!
Thanks Bonk
Thanks Bonk
1
geplaatst: 5 september 2025, 23:21 uur
Bedankt Bonk! Mooi dat Wasting Light zo goed heeft gescoord.
2
geplaatst: 6 september 2025, 01:12 uur
Greatest Hits of Ethio-jazz
De directe aanleiding voor deze Greatest Hits is de afscheidstournee van de vader van de Ethio-jazz, Mulatu Astatke, die over 1,5 week ook Paradiso en Doornroosje is ons land aandoet.
Ethio-jazz is een genre dat westerse jazz mixt met traditionele Ethiopische muziek. Typerend voor de muziek is de pentatonische toonladder; gebruik.van het westerse jazz-instrumentarium, aangevuld met traditionele Ethiopische instrumenten als de krar (soort luit) en masenqo (snaarinstrument); en de melancholische sfeer. Centraal is de muziek staat heg thema 'Tezeta', wat zoveel betekent als 'nostalgie' of 'heimwee' - niet geheel afwijkend van het Kaapverdiaanse 'Sodade'.
Ethio-jazz ontstond in de jaren '50, verrassend genoeg kwam de eerste fusie van Armeense immigranten. Het genre werd grootgemaakt in de jaren '60 door Mulatu en andere namen als Getatchew Mekurya, Mahmoud Ahmed, Hailu Mergia, Girma Bèyènè en Tilahun Gèssèsse. Zoals wel vaker, verdween de muziekstroming in de vergetelheid na de opkomst van het communisme in het land.
Het Franse label Buda bracht daar verandering in, door vanaf eind jaren '90 de Ethiopiques-verzamelaars uit te brengen. In de 21e eeuw brachten grootheden als Mulatu Astatke en Getatchew Mekurya (o.a. met de Nederlandse punkband The Ex) weer nieuw werk uit. Tevens kwam er een golf nieuwe bands - vaak niet eens uit Ethiopië - die een moderne twist aan het genre gaven, zoals The Heliocentrics, The Sorcerers, The Daktaris en Black Flower.
De startlijst:
Akalé Wubé - Jawa Jawa
Alemayehu Eshete - Telantena Zare
Emahoy Tsegué-Maryam Guèbrou - Song of Abayi
Getatchew Mekurya - Shellela
Getatchew Mekurya - Yègènèt Muzika
Girma Bèyènè - Enkèn Yèlélèbesh
Hailu Mergia - Tche Belew
Kibrom Birhane - Mender
Mahmoud Ahmed - Erè Mèla Mèla
Mahmoud Ahmed - Kulun Mankwalesh
Menelik Wossenachew - Fikir Ayarejim
Mulatu Astatke - Tezeta
Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta
Mulatu Astatke - Yèkèrmo Saw
Mulatu Astatke & the Heliocentrics - Cha Cha
Muluqèn Mèllèsse - Eté Endénesh Gèdawo
Tèshomè Meteku - Hasabé
The Sorcerers - In Pursuit of Shai Hulud
Tilahun Gèssèsse - Yne Filagote
Walias Band - Muziqawi Silt
Iedereen mag minimaal 2 en maximaal 10 extra nummers aandragen. Hierbij maximaal 4 per artiest.
Deadline: maandag 8-9 19:00
Voor wat inspiratie:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DXcadB69DKC8c?si=esMi9-OITqS87Ick64ARVA&pi=Uy6PgaDSSg-KS
Catalogue - Buda Musique - budamusique.com
Ethio-Jazz - Music genre - Rate Your Music Just a moment... - share.google
De directe aanleiding voor deze Greatest Hits is de afscheidstournee van de vader van de Ethio-jazz, Mulatu Astatke, die over 1,5 week ook Paradiso en Doornroosje is ons land aandoet.
Ethio-jazz is een genre dat westerse jazz mixt met traditionele Ethiopische muziek. Typerend voor de muziek is de pentatonische toonladder; gebruik.van het westerse jazz-instrumentarium, aangevuld met traditionele Ethiopische instrumenten als de krar (soort luit) en masenqo (snaarinstrument); en de melancholische sfeer. Centraal is de muziek staat heg thema 'Tezeta', wat zoveel betekent als 'nostalgie' of 'heimwee' - niet geheel afwijkend van het Kaapverdiaanse 'Sodade'.
Ethio-jazz ontstond in de jaren '50, verrassend genoeg kwam de eerste fusie van Armeense immigranten. Het genre werd grootgemaakt in de jaren '60 door Mulatu en andere namen als Getatchew Mekurya, Mahmoud Ahmed, Hailu Mergia, Girma Bèyènè en Tilahun Gèssèsse. Zoals wel vaker, verdween de muziekstroming in de vergetelheid na de opkomst van het communisme in het land.
Het Franse label Buda bracht daar verandering in, door vanaf eind jaren '90 de Ethiopiques-verzamelaars uit te brengen. In de 21e eeuw brachten grootheden als Mulatu Astatke en Getatchew Mekurya (o.a. met de Nederlandse punkband The Ex) weer nieuw werk uit. Tevens kwam er een golf nieuwe bands - vaak niet eens uit Ethiopië - die een moderne twist aan het genre gaven, zoals The Heliocentrics, The Sorcerers, The Daktaris en Black Flower.
De startlijst:
Akalé Wubé - Jawa Jawa
Alemayehu Eshete - Telantena Zare
Emahoy Tsegué-Maryam Guèbrou - Song of Abayi
Getatchew Mekurya - Shellela
Getatchew Mekurya - Yègènèt Muzika
Girma Bèyènè - Enkèn Yèlélèbesh
Hailu Mergia - Tche Belew
Kibrom Birhane - Mender
Mahmoud Ahmed - Erè Mèla Mèla
Mahmoud Ahmed - Kulun Mankwalesh
Menelik Wossenachew - Fikir Ayarejim
Mulatu Astatke - Tezeta
Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta
Mulatu Astatke - Yèkèrmo Saw
Mulatu Astatke & the Heliocentrics - Cha Cha
Muluqèn Mèllèsse - Eté Endénesh Gèdawo
Tèshomè Meteku - Hasabé
The Sorcerers - In Pursuit of Shai Hulud
Tilahun Gèssèsse - Yne Filagote
Walias Band - Muziqawi Silt
Iedereen mag minimaal 2 en maximaal 10 extra nummers aandragen. Hierbij maximaal 4 per artiest.
Deadline: maandag 8-9 19:00
Voor wat inspiratie:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DXcadB69DKC8c?si=esMi9-OITqS87Ick64ARVA&pi=Uy6PgaDSSg-KS
Catalogue - Buda Musique - budamusique.com
Ethio-Jazz - Music genre - Rate Your Music Just a moment... - share.google
0
geplaatst: 6 september 2025, 08:04 uur
Kan Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe de topictitel aanpassen?
Kleine tagronde voor potentieel geïnteresseerde users:
123poetertjes, 50tracks, aerobag, ArthurDZ, chartsmaster, Choconas, Dance Lover Edgar18, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, herman, hoi123, jeroentjuhh, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, pauljojo, philtuper, Superbitch, Teunnis, wendyvortex, yeahyeahyeah
Kleine tagronde voor potentieel geïnteresseerde users:
123poetertjes, 50tracks, aerobag, ArthurDZ, chartsmaster, Choconas, Dance Lover Edgar18, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, herman, hoi123, jeroentjuhh, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, pauljojo, philtuper, Superbitch, Teunnis, wendyvortex, yeahyeahyeah
0
geplaatst: 6 september 2025, 09:16 uur
Mahmoud Ahmed ken ik dan nog wel maar van de rest heb ik nog nooit gehoord.
1
geplaatst: 6 september 2025, 10:31 uur
Dit lijkt me zeker een interessante editie. Ben nog zoekende in het genre:
Mulatu Astatke - Munaye
Mulatu Astatke - Gubelye
Mulatu Astatke - Motherland
Mulatu Astatke - Mulatu’s mood
Enne, ik zou ook 4 van Mulatu & Black Jesus Experience willen toevoegen. Mag dat?
Mulatu Astatke - Munaye
Mulatu Astatke - Gubelye
Mulatu Astatke - Motherland
Mulatu Astatke - Mulatu’s mood
Enne, ik zou ook 4 van Mulatu & Black Jesus Experience willen toevoegen. Mag dat?
0
geplaatst: 6 september 2025, 11:30 uur
Rudi S schreef:
Mooie gelegenheid om meer te ontdekken

EttaJamesBrown schreef:
Dat is in mijn ogen ook Mulatu
ik wil eigenlijk voorkomen dat het een verkapte GH van hem wordt.
1
geplaatst: 6 september 2025, 11:39 uur
Titmeister schreef:
ik wil eigenlijk voorkomen dat het een verkapte GH van hem wordt.
(quote)

(quote)
ik wil eigenlijk voorkomen dat het een verkapte GH van hem wordt. Prima. Wellicht dat ik morgen nog aanvul op basis van andermans nominaties.
1
geplaatst: 6 september 2025, 12:49 uur
Een verlaat DANKJEWEL aan Bonk voor zijn werk rond de Foo Fighters top zoveel en de bijbehorende afspeellijsten. Tevens dank aan de andere deelnemers. Door familieomstandigheden had ik niet de tijd om mijn top 10 te bepalen, maar omdat ik nu met jullie hulp een persoonlijke afspeellijst heb, is het helemaal goed. Op een rustiger moment ga ik de eindlijst eens lezen. 

0
geplaatst: 6 september 2025, 20:12 uur
Ik ga zelf voor deze 10:
Getatchew Mekurya - Antchi Hoye
Getatchew Mekurya - Muziqa Heywete
Hailu Mergia - Anchin Kfu Ayinkash
Kolonel Djafaar - Phil's First Tear
Mahmoud Ahmed - Yèshèga Lidj Nègèr
Mulatu Astatke - Kasalèfkut Hulu
Mulatu Astatke - Mulatu
Mulatu Astatke - Nètsanèt
The Sorcerers - Summoning the Monkey God
Tilahun Gèssèsse - Alègntayé
Getatchew Mekurya - Antchi Hoye
Getatchew Mekurya - Muziqa Heywete
Hailu Mergia - Anchin Kfu Ayinkash
Kolonel Djafaar - Phil's First Tear
Mahmoud Ahmed - Yèshèga Lidj Nègèr
Mulatu Astatke - Kasalèfkut Hulu
Mulatu Astatke - Mulatu
Mulatu Astatke - Nètsanèt
The Sorcerers - Summoning the Monkey God
Tilahun Gèssèsse - Alègntayé
0
geplaatst: 6 september 2025, 20:42 uur
Het is niet mijn bedoeling om het spel van Titmeister te vervuilen met andere berichten en wellicht kan ik het beter ergens anders plaatsen, maar weet dan niet zo goed waar.
Maar wat ik me afvroeg: is er een reden dat we dit spel starten op de vrijdag/zaterdagochtend? Ik merk dat ik het zowel als deelnemer als organisator fijner zou vinden dat het zou lopen van zondagavond tot een week later. Als organisator heb je dan het hele weekend om te werken aan de presentatie, maar ook als deelnemer heb je dan eventueel het weekend nog om de lijst te gaan luisteren. Wellicht is er een goede reden voor waarom het nu zo is en ben ik de enige die dit logischer vindt, maar vroeg het me toch af of het alleen voor mij geldt.
Maar wat ik me afvroeg: is er een reden dat we dit spel starten op de vrijdag/zaterdagochtend? Ik merk dat ik het zowel als deelnemer als organisator fijner zou vinden dat het zou lopen van zondagavond tot een week later. Als organisator heb je dan het hele weekend om te werken aan de presentatie, maar ook als deelnemer heb je dan eventueel het weekend nog om de lijst te gaan luisteren. Wellicht is er een goede reden voor waarom het nu zo is en ben ik de enige die dit logischer vindt, maar vroeg het me toch af of het alleen voor mij geldt.
1
geplaatst: 6 september 2025, 21:13 uur
Prima om dat hier te plaatsen. Volgens mij is het simpele antwoord dat we het zo doen omdat we het altijd zo hebben gedaan. Ik ben ook wel in om de cyclus van zondag tot zondag te doen. Afgelopen nacht heb ik na een verjaardagsfeestje nog de GH opgestart, doe ik liever op een zondagavond.
1
geplaatst: 7 september 2025, 08:18 uur
Als deelnemer moet ik wel zeggen dat ik meer tijd heb in de week om te luisteren dan in het weekend dus ik zou het bij voorkeur zo laten.
0
geplaatst: 7 september 2025, 08:27 uur
Ik weet niks van dit hoekje muziek behalve Astatke, maar deze dame hoort daar volgens mij ook bij en maakt echt fantastische muziek:
Tsehaytu Beraki - Iley Li Habelmalet
0
geplaatst: 7 september 2025, 10:18 uur
Fathead schreef:
Ik weet niks van dit hoekje muziek behalve Astatke, maar deze dame hoort daar volgens mij ook bij en maakt echt fantastische muziek:
Dank voor de tip, mij nog onbekend, maar idd erg fraaie muziek. Wel iets traditioneler en minder jazz dan de meeste Ethio-jazz, maar zou wat mij betreft zeker mee mogen doen. Als je er nog minimaal eentje bijplaatst (van haar of van Mulatu), kan ik het als nominatielijstje meenemen

0
geplaatst: 7 september 2025, 11:23 uur
Bonk schreef:
Ik merk dat ik het zowel als deelnemer als organisator fijner zou vinden dat het zou lopen van zondagavond tot een week later. Als organisator heb je dan het hele weekend om te werken aan de presentatie, maar ook als deelnemer heb je dan eventueel het weekend nog om de lijst te gaan luisteren.
Ik merk dat ik het zowel als deelnemer als organisator fijner zou vinden dat het zou lopen van zondagavond tot een week later. Als organisator heb je dan het hele weekend om te werken aan de presentatie, maar ook als deelnemer heb je dan eventueel het weekend nog om de lijst te gaan luisteren.
Ik voel wel iets voor dit voorstel, zeker bezien als organisator. De eerste deadline zou ik dan op dinsdagavond zetten, zodat de nominatieronde iets korter wordt (op maandag zie ik nu zelden nog lijstjes binnenkomen).
De tweede deadline op donderdag, zodat er meer aandacht aan de definitieve 20 nummers gegeven kan worden. Zowel de doordeweek als weekend luisteraars hebben dan voldoende luistertijd.
En tot slot op zondag ergens eind van de middag, begin van de avond de lijnen sluiten.
Als er meer voorstanders zijn kunnen we eventueel een paar proefrondjes draaien? Daar werk ik volgende maand graag aan mee, mits er voor of na mij een paar organisatoren zijn die aan willen haken.
0
geplaatst: 7 september 2025, 11:30 uur
Zo zal iedereen zijn persoonlijke voorkeuren hebben. Ik ben er geen voorstander van om op zondagavond een uitslag te moeten maken en publiceren. Dat zou voor mij wel een reden kunnen zijn om geen Greatest Hits meer te organiseren. Zondagmiddag zou eventueel wel een alternatief zijn.
0
geplaatst: 7 september 2025, 12:33 uur
Als ik op zaterdag een competitiewedstrijd heb ga ik erna of ervoor geen GH presenteren, dat zijn 18 weken per jaar die ik bij een verschuiving naar zondag wel zou kunnen. Maar er blijven genoeg weken over dat het me niet veel uitmaakt.
0
geplaatst: 7 september 2025, 12:42 uur
Ik vind de huidige cyclus wel fijn. Vooral bij bandjes die ik niet (goed) ken en het weekend gebruik om nominaties te beluisteren.
Ook als organisator vind ik het leuk om de finale op vrijdagavond te doen: finalelijstje op de speakers, Duvel on da site en typen maar
Ook als organisator vind ik het leuk om de finale op vrijdagavond te doen: finalelijstje op de speakers, Duvel on da site en typen maar
* denotes required fields.