MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
1. Everlong
2. My Hero
3. This Is a Call
4. Times Like These
5. The Pretender
6. All My Life
7. Breakout*
8. Monkey Wrench
9. Learn to Fly
10. DOA

Eigenlijk net als vorige week met AOR een editie die niet echt aansluit op waar ik tegenwoordig naar luister. Maar in de 90's was FF een band die ik graag hoorde op Kink FM. Destijds zou ik Everlong en My Hero hoger hebben gezet, maar die heb ik intussen toch iets te vaak gehoord vrees ik.

Gedurende deze eeuw zijn FF en mijn muzieksmaak verschillende richtingen op gegaan. Vandaar dat vooral de oudjes komen bovendrijven in mijn lijst. Maar White Limo en Low blijken leuke ontdekkingen uit de nominaties. Learn To Fly valt tenslotte net buiten mijn top 10.

1. This Is a Call
2. I’ll Stick Around
3. Floaty*
4. White Limo*
5. Everlong
6. Monkey Wrench
7. Low*
8. Big Me*
9. Breakout*
10. All My Life

11. Learn to Fly

01. All My Life
02. The Pretender
03. Breakout
04. Arlandria
05. Learn to Fly
06. Bridge Burning
07. My Hero
08. Walk
09. Monkey Wrench
10. Let It Die

Hoppa, lekker schreeuwen

1. Low*
2. Breakout*
3. Learn to Fly
4. Times Like These
5. All My Life
6. White Limo*
7. The Pretender
8. Everlong
9. The Teacher
10. Rope*

1 Times Like These
2 Best of You
2 Everlong
3 My Hero (de akoestische live-versie)
4 Low
5 Learn to Fly
6 Walk
7 Let It Die
8 Long Road to Ruin*
9 These Days
10 Rope

Toch veel nummers bij Foo Fighters die eerder doorsnee zijn en me weinig doen. Des te onbegrijpelijker dat het pompende, meeslepende Best of You er niet doorgeraakt is.

1. Walk
2. Everlong
3. Monkey Wrench
4. I’ll Stick Around
5. The Teacher
6. All My Life
7. Breakout*
8. This Is a Call
9. Learn to Fly
10. My Hero

Prima playlist ondanks het gemis van enkele favorieten. De Foo Fighters waren de afgelopen 1 uur en 3 kwartier harder aan het werk dan ik ..

1. Best of You
1. Everlong
2. Learn to Fly
3. White Limo*
4. This Is a Call
5. My Hero
6. Big Me*
7. All My Life
8. Arlandria*
9. Rope*
10. Bridge Burning

11. Monkey Wrench

Best of You had op 1 gestaan. Onbegrijpelijk.

Ik heb veel plezier beleefd aan deze wat diepere duik in het werk van Grohl & consorten. Bij aanvang kende ik enkele albums, maar los van de laatste worp heb ik er eerlijk gezegd nooit heel aandachtig naar geluisterd. Deze week heb ik een grote inhaalslag kunnen maken. Met name de snellere nummers (die me qua energie doen denken aan één van mijn favoriete bandjes: Pearl Jam) bevallen me over het algemeen uitstekend.

The Teacher was begin van het jaar al op mijn netvlies gekomen door een paar rondjes Prog Ladder (een nominatie van onze muzikale gids van deze week). Te vroeg gesneuveld daar helaas, maar hier eer ik dit heerlijke lange nummer graag met een eerste plaats.

Nummer twee Low is mijn favoriete ontdekking van deze GH. Wat een geweldig gitaarwerk! Zeker met een koptelefoon op weet je niet wat je overkomt, het schiet van links naar rechts door je hoofd.

1. The Teacher
2. Low*
3. No Son of Mine
4. All My Life
5. Long Road to Ruin*
6. Rope*
7. The Pretender
8. DOA
9. Let It Die
10. Bridge Burning

1. The Pretender
2. Bridge Burning
3. White Limo*
4. Everlong
5. Learn to Fly
6. The Teacher
7. All My Life
8. Long Road to Ruin*
9. Walk
10. Times Like These

1. White Limo*
2. Everlong
3. Learn to Fly
4. The Pretender
5. My Hero
6. Walk
7. The Teacher
8. Rope*
9. All My Life
10. Times Like These

1. Everlong
2. Times Like These
3. Long Road to Ruin*
4. Walk
5. Arlandria*
6. The Teacher
7. I’ll Stick Around
8. Floaty*
9. The Pretender
10. These Days*

01. Everlong
02. I’ll Stick Around
03. This Is a Call
04. Times Like These
05. Floaty*
06. The Pretender
07. Rope*
08. Monkey Wrench
09. Breakout*
10. Learn to Fly

1. The Teacher
2. Everlong
3. Times Like These
4. Walk
5. White Limo*
6. My Hero
7. Arlandria*
8. Bridge Burning
9. Floaty*
10. Learn to Fly

Favoriete band van mijn vrouw

[Winnaar: Dream Widow - Lacrimus dei Ebrius 8,5]
1. White Limo*
2. The Pretender
3. The Teacher
4. Bridge Burning
5. All My Life
6. I’ll Stick Around
7. No Son of Mine
8. Low*
9. This Is a Call
10. Breakout*

Mochten mensen nog bezig met de laatste loodjes, laat het dan weten. Ik moet nog wat lijstjes verwerken, dus je hebt nog even.

Voor de rest en speciaal voor Poek tot de einduitslag een pauzemuziekje:

UITSLAG VAN DE GREATEST HITS VAN FOO FIGHTERS!!!

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d06619cae425800015300dc/f31742db-5b50-4b79-93bd-f656554c3a30/Foo+Fighters+13.jpeg

18 mensen leverden hun lijstje met hun Foo Fighters top 10 in. Dat wordt zeer gewaardeerd!

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik deze week geen tijd en ruimte gehad heb om de presentatie goed voor te bereiden, dus het zullen geen hele uitgebreide verhalen worden. Maar eigenlijk vind ik dat wel passen bij een band als de Foo Fighters. Niet te veel lullen, maar gewoon knallen!!!

We beginnen met de vier nummers die de top 20 niet haalden:

24. DOA, 4 punten, 2 keer genoemd en afkomstig van In Your Honour

23. These Days, 9 punten, 5 keer genoemd en afkomstig van Wasting Light

22. Big Me, 11 punten, 3 keer genoemd en afkomstig van het debuutalbum

21. No Son of Mine, 15 punten, 3 keer genoemd, afkomstig van Medicine at Midnight

Daarmee zijn de albums In Your Honour (waar dus Best of You ernstig van werd gemist door menigeen) en Medicine at Midnight ook meteen uitgespeeld.

20. Let it Die

16 punten, 4 keer genoemd.

Afkomstig van Echoes, Silence, Patience. Overleefde de eliminatieronde ternauwernood en wist in de finale dan ook geen hoge ogen te gooien. Live is de Foo Fighter natuurlijk een bijzonder fijne band weet ik uit eigen ervaring, dus er zullen geregeld livefilmpjes langskomen.

19. Arlandria

20 punten, 4 keer genoemd

Al het tweede nummer van Wasting Light, maar zeker niet het laatste.

18. Rope

22 punten, 8 keer genoemd

Dan ook meteen de derde maar van Wasting Light, maar wat een dijk van een album was dat toch. Ontstaan tijdens de tour van het voorgaande album tijdens al het wachten waar zo'n tour ook uit bestaat.

17. Bridge Burning

26 punten, 6 keer genoemd

Oké, misschien gaat het toch wel snel met die nummers van Wasting Light. Laatste single, maar eerste nummer van dat album. En wat begint dat toch alleen al heerlijk doordat Dave Grohl je toeschreeuwt: "These Are My Famous Last Words"

16. Floaty

27 punten, 5 keer genoemd

Van het titelloze debuutalbum, met een filmpje uit de beginjaren, waar ze nog wat minder gepolijst en juist lekker vuig en rommelig klinken.

15. Long Road To Ruin

32 punten, 6 keer genoemd

Afkomstig van Echoes, Silence, Patience and Grace. Kwam binnen via de nominatieronde. De clip is weer een voorbeeld van dat de Foo Fighters er op zijn zachtst gezegd niet vies zijn van een verkleedpartijtje en een toneelstukje. Je moet er van houden, maar ik kan er toch zeer geregeld om gniffelen.

14. Monkey Wrench

32 punten, 8 keer genoemd

Afkomstig van het tweede album The Colour and the Shape. Volgens Grohl gaat het nummer over: "about realising that you are the source of all of the problems in a relationship and you love the other person so much, you want to free them of the problem, which is actually yourself."
Ik had het er eerlijk gezegd niet uitgehaald, maar hoewel ze ook zeker maatschappelijk betrokken zijn, gaat het mij bij de Foo Fighters ook iets minder over de boodschap.

Toch even een intermezzo naar aanleiding van voorgaande opmerking als voorbeeld van de maatschappelijke betrokkenheid en hoe ze dit geregeld met een kwinkslag weten te brengen. Maakt voor mij wel dat ik de band nog meer waardeer dan alleen op basis van de muziek.

13. Breakout

35 punten, 8 keer genoemd

Afkomstig van There is Nothing To Lose en zo spelen en zingen (of schreeuwen zo u wilt) ze hier ook!

12. Low

37 punten, 7 keer genoemd

Met dit nummer van One By One hebben we de eerste nummer 1 te pakken, namelijk die van dynamo d en de grootste ontdekking van All Day Watcher die al terecht refereerde aan het heen en weer schietende gitaarwerk. In de clip speelt Jack Black ook mee.

11. I'll Stick Around

44 punten, 6 keer genoemd

Afkomstig van het debuut en meteen ook de tweede nummer 1, namelijk die van andré. De tekst gaat over Courtney Love. Dus als je wil weten hoe Dave over haar denkt, lees de tekst.

10. This is a Call

46 punten, 8 keer genoemd

Tevens afkomstig van het debuut, waar de Foo Fighters eigenlijk nog de one-man-band was van Dave Grohl. Voor yeahyeahyeah het hoogtepunt uit het oeuvre. Het filmpje is het eerste live-optreden op de nationale televisie bij David Letterman.

9. My Hero

52 punten, 9 keer genoemd

Afkomstig van The Colour and the Shape, maar ik denk dat niemand het mij kwalijk neemt dat ik hier kies voor het erg ontroerende filmpje van het live-optreden tijdens het herdenkingsconcert voor Taylor Hawkins (held!) met zijn zoon op de drums. Krijg nog elke keer dikke lagen kippenvel als ik het zie. Kijk dat mannetje eens slaan, op de plek waar zijn vader had moeten zitten. In elke slag zit lading en venijn.

8. Learn to Fly

59 punten, 11 keer genoemd

Afkomstig van There is Nothing Left to Lose. Nummer 1 van dominicano fonso.
Ik noemde al eerder dat de Foo Fighters ook bekend staan om hun clips waar ze geregeld van alles uit de kast halen, maar ik denk toch dat dit hun meest bekende clip is. Er wordt een heel verhaal verteld in die 4,5 minuut op een vrij geniale wijze. Met enige hulp van de jongens van Tenacious D.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:57 uur

geplaatst: vandaag om 12:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.