MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
GrafGantz schreef:
(quote)

Poeha weet donders goed wie de misschien wel beste mannenstem in de muziekhistorie heeft

Dan had hij wellicht beter voor I’ll Be Over You van Toto moeten gaan, dat zou the best of both worlds betekenen

1. Player - Baby Come Back

Het nonchalante gitaartje, de glijdende toetsenpartijen, de coole bassline, de stemmige samenzang, het granieten refrein: ontiegelijk slick, maar tegelijk ook weerstaanbaar. Voor mij het ultieme yacht rock-nummer. Bijzonder dat dit zo'n beetje het enige wapenfeit van de band is.

2. Michael McDonald - I Keep Forgettin' (Every Time You're Near)

Leren kennen via Regulate, mijn favoriete G-funk-nummer. Mede natuurlijk door de sample, wat ook gewoon een fantastisch nummer is. Die stem inderdaad!

3. Steely Dan - Kid Charlemagne

Fagen mag het er zelf misschien niet mee eens zijn, maar ik vind dat hij zijn muziek wel erg serieus neemt voor iemand die zijn band naar een dildo heeft vernoemd en zijn nummer naar een LSD-dealer. Bovendien is Kid Charlemagne gewoon een dijk van een plaat.

4. Steve Winwood - While You See A Chance

Een beetje een buitenbeentje in deze lijst (neigt wel erg naar synthpop), maar wel een heerlijk nummer; met die fijne, melancholische synths.

5. Donald Fagen - I.G.Y.

Het International Geophysical Year vond plaats in '57/'58 en was een wereldwijde bijeenkomst van wetenschappers om ontwikkelingen die de wereld zouden verbeteren te bespreken. Daar keek Fagen in '82 met weemoed op terug, en ik - met alle recente ontwikkelingen - anno '25 ook.

6. Daryll Hall & John Oates - I Can't Go for That (No Can Do)

Volgens de documentairemakers geen yacht rock, volgens mij heeft juist deze Hall & Oates wel een flinke yacht rock vibe. Bovendien een van mijn favoriete nummers van ze.

7. Rupert Holmes - Escape (The Piña Colada Song)

The torch bearer of all things yacht rock: daar kan ik zelf weinig aan toevoegen.

8. Boz Scaggs - What Can I Say
9. Ace - How Long
10. Steely Dan - Peg

Tijd voor een kort intermezzo:

11. James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There
12. The Doobie Brothers - What A Fool Believes
13. Steely Dan - Deacon Blues
14. George Benson - Give Me The Night
15. Michael McDonald - Sweet Freedom
16. Donald Fagen - New Frontier
17. Bobby Caldwell - What You Won't Do For Love
18. Boz Scaggs - Lowdown
19. Andrew Gold - Lonely Boy
20. Toto - Rosanna
21. Christopher Cross - Ride Like The wind

1. The Doobie Brothers - What A Fool Believes
2. Daryll Hall & John Oates - I Can't Go for That (No Can Do)
3. Michael McDonald - Sweet Freedom
4. Toto - Rosanna
5. Steve Winwood - While You See A Chance
6. Donald Fagen - I.G.Y.
7. Andrew Gold - Lonely Boy
8. Steely Dan - Peg
9. Player - Baby Come Back
10. George Benson - Give Me The Night

Tsja, yacht rock, wat moet je nou met zo'n genre-aanduiding! Het is zo toch wel een samengeraapt zooitje bij mekaar, als ik zo vrij mag zijn. Wel met een gemeenschappelijke deler: radiovriendelijke rock met goed verzorgde (jazz)arrangementen en een sterke ritmesectie. Dat heette vroeger "op volwassenen gerichte rock", oftewel adult-oriented rock. Of soft-rock. Je zou het ook Sky Radio Rock kunnen noemen. Hoe dan ook, er viel genoeg te genieten bij het (her)beluisteren, zeker bij de nummers in mijn top 10. Met de hartelijke groeten nog aan Warren G, en aan Nate Dogg en 2Pac daar ergens in het hiernamaals.

01. Steely Dan - Kid Charlemagne
02. Steely Dan - Peg
03. Steely Dan - Deacon Blues
04. Christopher Cross - Ride Like The Wind
05. Donald Fagen - I.G.Y.
06. Toto - Rosanna
07. Bobby Caldwell - What You Won't Do For Love
08. Michael McDonald - I Keep Forgettin' (Every Time You're Near)
09. The Doobie Brothers - What A Fool Believes
10. Ace - How Long

Tijd voor een tegengeluid.
Poek schreef:
Rick Beato (die een boel van de muzikanten in de documentaire kent) is ook erg negatief over de term. Maar argumenten als "het gooit een boel muziek die best anders is op een hoop" zijn niet erg overtuigend.
Wat een geweldig filmpje en treffende samenvatting van die HBO-doc. Als je nu precies wil weten hoe yacht klinkt: dit filmpje volstaat. Hoe harder Rick de term afzeikt met argumenten, des te duidelijker worden de kaders van dit genre en bevestigt hij juist het bestaansrecht voor deze achteraf verzonnen substroming. Dank voor het plaatsen!

Met anderhalf argument geef ik Rick echter gelijk: 'Rosanna' van Toto hoort hier niet tussen, dat is AOR. En die gitaarsolo in 'Ride Like The Wind' is ook veel te goed voor een neuzelgenre als yachtrock.
Laten uitgerekend deze twee nummers mijn Top 2 bezetten. Vast geen toeval.

De bizar hoge opkomst en het opmerkelijk enthousiasme over de playlist voor deze editie van Greatest Hits vind ik dan ook echt mindblowing. Luister ik in een parallel universum, waar ben ik in verzeild geraakt? Vooral mannen van mijn generatie, zeker?

Alleen mijn nummer 1 krijgt een 8, maar dat vind ik dan ook geen yachtrock. En na de Top 6 duikelen mijn cijfers al onder de 7. Na mijn Top 10 zelfs al onder de 6, dus ik krijg precies tien liedjes bij elkaar geschraapt die ik nog best okay tot redelijk goed vind. Het hiervoor al gestrande Seals & Crofts 'Summer Breeze' zou ook nog een zeven hebben gescoord, wellicht onder invloed van deze cover waardoor ik het nummer leerde kennen.

Wel extra kudo's aan Marco dB voor de geweldige omschrijving. Bij mannen met borsthaar en te open blousejes moet ik altijd denken aan een docent van ruim middelbare leeftijd van mijn studie in de 90s die hier ook enorm veel last van had: zijn grijze borsthaar golfde welig boven zijn drie losgemaakte knoopsgaten van zijn blouseje naar buiten, dit tot afgrijzen van mijn vrouwelijke medestudenten, terwijl hij vermoedelijk het tegenovergestelde effect probeerde te bewerkstelligen. Goh, hoe heette die overbehaarde kwibus ook alweer? In mijn herinnering leek hij wel wat op een grijze Bobby Kimball met een ziekenfondsbrilletje.

TOP 10 (met mijn cijfer plus het percentage ‘yacht’ volgens yacht of nyacht)
1. Toto – Rosanna 8 (95,75%)
2. Christopher Cross - Ride Like The Wind 7,5 (93,75%)
3. Michael McDonald - Sweet Freedom 7,5 (77%)
4. Andrew Gold - Lonely Boy 7,3 (29,5%)
5. Ace - How Long 7 (86,75%)
6. Michael McDonald - I Keep Forgettin' (Every Time You're Near) 7 (98,5%)
7. Steve Winwood - While You See A Change 6,8 (afwezig)
8. James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There 6,8 (78,25%)
9. Player - Baby Come Back 6,5 (71,5%)
10. Daryll Hall & John Oates - I Can't Go for That (No Can Do) 6 (42,75%)

Johnny Marr schreef:
Toto niet op 1, Poeha? Verrassend.
Nee, vind Toto ook niet echt yacht rock, om eerlijk te zijn. Een paar uitzonderingen daargelaten. Maar dat hangt ook meer af van mijn (niet beschreven) definitie van het genre yacht rock.

EvilDrSmith

Ik ben het grotendeels met je eens hoor Bas maar ik dacht laat ik de sfeer niet verpesten op dit ronddobberende bootje. Maar goed dat kan ik uiteraard altijd aan jou overlaten

Nou, ok, die finale lijst.
Twee ervan vind ik goed en het meeste van de rest is meest vrij neutraal niet storend dus ook maar een lijstje.

01 Toto - Rosanna
02 Ace - How Long
03 Steve Winwood - While You See A Chance
04 Andrew Gold - Lonely Boy
05 Player - Baby Come Back
06 Christopher Cross - Ride Like The wind
07 Rupert Holmes - Escape (The Piña Colada Song)
08 James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There
09 Boz Scaggs - Lowdown
10 George Benson - Give Me The Night

EvilDrSmith schreef:
Tijd voor een tegengeluid.

Alleen mijn nummer 1 krijgt een 8, maar dat vind ik dan ook geen yachtrock. En na de Top 6 duikelen mijn cijfers al onder de 7. Na mijn Top 10 zelfs al onder de 6, dus ik krijg precies tien liedjes bij elkaar geschraapt die ik nog best okay tot redelijk goed vind.

Dan ben je toch postiever dan ik, m'n top 2 ruimschoots een 8 maar vanaf 3 gaat het al richting 6½ waarna dan een hele reeks komt tussen de 5½ en 6½ ongeveer. Juist vooral Steely Dan e.d. schiet daar dan nog flink onder.

Gezien de populariteit van dit topic (deze week) heb ik me ook maar eens aan de yacht rock gewaagd. Conclusie, het kan er mee door, maar na een kleine twee uur was ik toch wel behoorlijk uit geyachtrockt. Een hoop middelmaat met hier en daar een positieve uitschieter. Anderzijds, echte draakjes zaten er niet tussen.

1. Bobby Caldwell - What You Won't Do For Love
2. George Benson - Give Me The Night
4. Toto - Rosanna
5. Daryll Hall & John Oates - I Can't Go for That (No Can Do)
6. Michael McDonald - I Keep Forgettin' (Every Time You're Near)
7. James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There
8. Donald Fagen - I.G.Y.
9. The Doobie Brothers - What A Fool Believes
10. Player - Baby Come Back

1. Toto - Rosanna
2. Christopher Cross - Ride Like The wind
5. James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There
6. Michael McDonald - I Keep Forgettin' (Every Time You're Near)
7. Boz Scaggs - Lowdown
8. Boz Scaggs - What Can I Say
9. George Benson - Give Me The Night
10. The Doobie Brothers - What A Fool Believes

37 lijstjes binnen. Maar ik mis eigenlijk nog de top 10 van twee stemmers uit de eerste ronde remcodulac en herman. Zou leuk zijn als jullie ook nog een lijstje zouden insturen. Je hebt nog tot 19:00 uur. Geldt uiteraard voor iedereen die nog niet gestemd heeft.

Ja, ik was "al" bezig

01. Michael McDonald - I Keep Forgettin' (Every Time You're Near)
02. Steely Dan - Peg
03. Christopher Cross - Ride Like The wind
04. Steely Dan - Kid Charlemagne
05. The Doobie Brothers - What A Fool Believes
06. Donald Fagen - I.G.Y.
07. Player - Baby Come Back
08. Daryll Hall & John Oates - I Can't Go for That (No Can Do)
09. Boz Scaggs - What Can I Say
10. Steve Winwood - While You See A Chance

Of bleef je het vergeten?

38 stemmers voor deze niks aan de hand muziek, muziek voor met een cocktail in de hand op een rustig kabbelende zee. En dan nog weten wij het beter dan de bedenkers van een genre, de bedenkers van de term yacht rock. Maar toen las ik ergens:

De discussie over welke nummers of artiesten als yacht rock kunnen worden beschouwd, is een tijdverdrijf op zich geworden. Dat is deze week prima gelukt. Dank daarvoor

De term yacht rock is afkomstig van de komische webserie Yacht Rock, die in 2005 werd uitgezonden op de LA-gebaseerde website Channel 101. De makers, JD Ryznar, Hunter Stair en Lane Farnham, bedachten een fictief verhaal over het leven van echte yacht rock-artiesten zoals Michael McDonald, Kenny Loggins, The Doobie Brothers en Hall & Oates. In de serie werden ze neergezet als een groep vrienden en rivalen die muziek maakten in Marina del Rey, Los Angeles. Hoewel de gebeurtenissen verzonnen waren, gaf de show een beeld van de soepele muziekstijl die destijds de softrockscene domineerde. Yacht Rock groeide uit tot een cultfavoriet en droeg bij aan de hernieuwde belangstelling voor de artiesten die erin voorkwamen.

De muziekstijl zelf ontstond in de jaren ’70 en ’80 en kenmerkt zich door een glasheldere productie, harmonische verfijning met invloeden uit jazz en funk, en een sterke verbondenheid met Los Angeles, waar veel van deze muziek werd gemaakt. Producers zoals Ted Templeman en Gary Katz brachten extreme precisie in hun opnames, terwijl topmuzikanten met een klassieke achtergrond de complexe akkoorden en ritmes verzorgden. De grooves van yacht rock vonden later hun weg naar hiphopproducties in steden als LA, Atlanta en New York.

We gaan aftellen naar nummer 1

21 . Boz Scaggs - What Can I Say
Aantal punten: 18
In hoeveel lijstjes: 7
Aantal keer nummer 1: 0
Yacht or nyacht score: geen

20 . Bobby Caldwell - What You Won't Do For Love
Punten: 41
Lijstjes: 7
Nummer 1: Edgar18
Yacht or nyacht score: 73,50%

19 . Rupert Holmes - Escape (The Piña Colada Song)
Punten: 65
Lijstjes: 11
Nummer 1: laxus11
Yacht or nyacht score: 35,25%

18 . Player - Baby Come Back
Punten: 65
Lijstjes: 20
Nummer 1: Titmeister
Yacht or nyacht score: 71,50%

Deze staat natuurlijk veel te laag. Titmeister beschrijft het perfect. "Het nonchalante gitaartje, de glijdende toetsenpartijen, de coole bassline, de stemmige samenzang, het granieten refrein: ontiegelijk slick, maar tegelijk ook weerstaanbaar. Voor mij het ultieme yacht rock-nummer. Bijzonder dat dit zo'n beetje het enige wapenfeit van de band is".

17 . 68 13 1 Steely Dan - Deacon Blues
Punten: 68
Lijstjes: 13
Nummer 1: motel matches
Yacht or nyacht score: 91,00%

16 . Ace - How Long
Punten: 79
Lijstjes: 19
Nummer 1: Geen
Yacht or nyacht score: 86,75%

En dan al de tweede van Boz Scaggs

15 . Boz Scaggs - Lowdown
Punten: 82
Lijstjes: 15
Nummer 1: pureshores
Yacht or nyacht score: 89,00%

14 . Donald Fagen - New Frontier
Punten: 82
Lijstjes: 12
Nummer 1: wendyvortex yeahyeahyeah
Yacht or nyacht score: 59,00%

13 . James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There
Punten: 90
Yacht or nyacht score: 78,25%

12 . Donald Fagen - I.G.Y.
Punten: 91
Lijstjes: 19
Nummer 1: Martijn Jonkers
Yacht or nyacht score: 65,00%

11 . George Benson - Give Me The Night
Punten: 92
Lijstjes: 18
Nummer 1: jeroentjuhh DjFrankie
Yacht or nyacht score: 83,75%

George Benson blijft net buiten de Top 10. Wat Give Me The Night bijzonder maakt, is de samenwerking tussen Benson en Rod Temperton, de songwriter achter hits als Rock With You en Thriller van Michael Jackson. Temperton schreef het nummer met Quincy Jones als producer, waardoor het zowel jazzy als popgericht was. De ritmische groove en warme achtergrondzang van Patti Austin dragen bij aan de ontspannen sfeer die goed aansluit bij het yacht rock-gevoel.

10 . Steely Dan - Kid Charlemagne
Punten: 92
Lijstjes: 13
Nummer 1: andré AstroStart Choconas en bij mijzelf
Yacht or nyacht score: 90,75%%

"Is there gas in the car? Yes, there's gas in the caaaaar." Beter wordt het niet. Zoals AstroStart het treffend beschrijft!

Kid Charlemagne is uitgebracht in 1976 op het album The Royal Scam. Het is een nummer dat vaak wordt genoemd in discussies over yacht rock, maar tegelijkertijd elementen bevat die het buiten de kern van het genre plaatsen. Het nummer combineert jazzrock, funk en complexe harmonieën met een glasheldere productie, wat typische kenmerken zijn van yacht rock.

Wat Kid Charlemagne bijzonder maakt, is de virtuoze gitaarsolo van Larry Carlton. Het nummer heeft een strak, funky ritme en een verfijnde muzikale opbouw, wat typerend is voor Steely Dan’s stijl. De tekst is geïnspireerd door de opkomst en ondergang van Owsley Stanley, een legendarische LSD-producent uit de jaren ’60, en bevat cryptische, ironische verwijzingen naar de hippiecultuur.

Hoewel Steely Dan vaak wordt genoemd in yacht rock-lijsten vanwege hun gepolijste studioproductie en jazzy invloeden, hebben hun nummers meestal een scherpere, meer cynische toon dan de typische zorgeloze yacht rock-sound. Toch past Kid Charlemagne vanwege de muzikale precisie, de melodieuze zang en de ritmische groove in het genre.

9 . Michael McDonald - I Keep Forgettin' (Every Time You're Near)
Punten: 102
Lijstjes: 21
Nummer 1: Marco dB remcodulac
Yacht or nyacht score: 98,50%

Hard core yacht rock. I Keep Forgettin' (Every Time You’re Near) kwam uit in 1982 op het album If That’s What It Takes. Met zijn soepele productie, warme elektrische piano en soulvolle zang belichaamt het nummer de ontspannen, gepolijste sound die yacht rock zo'n beetje definieert.

McDonald schreef het nummer samen met Ed Sanford en baseerde het deels op het nummer I Keep Forgettin’ van Leiber & Stoller uit 1962, dat werd uitgevoerd door Chuck Jackson. Zijn versie kreeg een moderne, R&B-georiënteerde productie met een ritmische groove die typerend is voor yacht rock. De baslijn en de percussie geven het een funky ondertoon, terwijl de harmonieën – gezongen door zijn zus Maureen McDonald – een extra laag soul toevoegen.

Het nummer werd later veel gesampled, vooral in hiphop en R&B. De bekendste sample is te horen in het hier al een paar keer genoemde Regulate (1994) van Warren G en Nate Dogg, waarin de originele groove en melodielijn prominent terugkomen.

8. Andrew Gold - Lonely Boy
Punten: 112
Lijstjes: 18
Nummer 1: johan de witt vigil
Yacht or nyacht score: 29,50%

Lonely Boy komt uit 1976. Het nummer wordt vaak genoemd in yacht rock-discussies, maar zich op de grens van het genre bevindt. Zie ook de Yacht or nyacht score van 29,50%. De song heeft de gepolijste productie en melodieuze opbouw die passen bij yacht rock, maar ook een meer rechttoe-rechtaan rockgeluid met sterke singer-songwriterinvloeden.

Het nummer vertelt het verhaal van een jongen die zich zijn hele leven achtergesteld voelt, eerst door de geboorte van zijn zusje en later door het gevoel vergeten te worden. Hoewel Gold later aangaf dat het geen autobiografisch nummer was, wist hij met zijn heldere zang en meeslepende pianospel een emotionele lading over te brengen. De opbouw is dynamisch, met een melancholische sfeer in de coupletten en een krachtige, bijna theatrale climax in het refrein.

Qua sound sluit Lonely Boy aan bij de muziek van artiesten als 10cc en Todd Rundgren, met rijke harmonieën en een zorgvuldig opgebouwde arrangement. De productie – mede verzorgd door Peter Asher – zorgt voor een helder en warm geluid, wat het nummer net een plekje in de yacht rock lijsten geeft.

7. Steely Dan - Peg
Punten: 112
Nummer 1: Johnny Marr
Yacht or nyacht score: 92,00%

Peg kwam een jaar later uit dan onze nummer 10. Het stond in 1977 op het album Aja. Het nummer heeft een strak funk-achtig ritme, jazzy akkoorden en een glasheldere productie, wat het een veelgenoemde track maakt binnen yacht rock en een 92% score haalt bij Yacht or nyacht.

Wat Peg bijzonder maakt, is de nauwgezette aanpak van Donald Fagen en Walter Becker in de studio. De iconische gitaarpartij, uiteindelijk ingespeeld door Jay Graydon, was het resultaat van meerdere sessiegitaristen die auditie deden voor de perfecte sound. Ook de achtergrondzang van Michael McDonald voegt een extra laag souplesse toe, met zijn herkenbare harmonieën die het refrein een vloeiende, bijna dromerige kwaliteit geven.

Tekstueel is Peg enigszins cryptisch, maar lijkt het te gaan over een jonge actrice of model die doorbreekt in Hollywood. De combinatie van lichtvoetige, haast ironische teksten en geavanceerde muzikale structuren is typisch voor Steely Dan, die bekendstaan om hun cynische ondertoon en perfectionistische werkwijze.

6. Michael McDonald - Sweet Freedom
Punten: 135
Nummer 1: GrafGantz Poeha
Yacht or nyacht score: 77,00%

En daar hebben we Michael McDonald alweer. En ook Rod Temperton komt weer voorbij. Sweet Freedom komt uit 1986, laten we het yacht rock-track met een duidelijke popinslag noemen. Het nummer werd geschreven door McDonald samen met Rod Temperton. Zie George benson op nummer 11.

Het nummer werd oorspronkelijk opgenomen als titelsong voor de film Running Scared, een actiekomedie met Billy Crystal en Gregory Hines. Qua muzikale structuur ligt Sweet Freedom dicht bij de stijl die McDonald eerder ontwikkelde met The Doobie Brothers, maar het bevat ook de strakke studioproductie die typerend was voor midden jaren ’80 pop en R&B. De achtergrond zang is van Siedah Garrett die we ook kennen van Madonna, Michael Jackson (I Just Can't Stop Loving You) en het duet met Dennis Edwards in Don't Look Any Further.

5. Daryll Hall & John Oates - I Can't Go for That (No Can Do)
Punten: 139
Lijstjes: 28
Nummer 1: ArthurDZ
Yacht or nyacht score: 42,75%

I Can't Go for That (No Can Do) staat na onze nummer 1 in de meest lijstjes (28). Tussen onze nummer 6 en nummer 2 zit slechts 1 lijstjes. 10 punten dus. Daryl Hall & John Oates, brachten het nummer in 1981 uit op het album Private Eyes.

Het nummer ontstond tijdens een studiosessie, waarin Daryl Hall op een Roland CompuRhythm-drumcomputer een basisbeat creëerde. Bassist John Siegler voegde de kenmerkende, pulserende baslijn toe, en Hall improviseerde vervolgens het refrein en de melodie. De relaxte, hypnotiserende sfeer van het nummer werd versterkt door subtiele blazers en sfeervolle achtergrondharmonieën.

Lyrisch gezien gaat I Can’t Go for That (No Can Do) over persoonlijke grenzen, zowel in relaties als in de muziekindustrie. Hall heeft later aangegeven dat het deels geïnspireerd was door zijn eigen ervaring met platenmaatschappijen die hem probeerden te sturen in een richting waar hij niet achter stond.

Het nummer had niet alleen impact binnen de softrock- en yacht rock-scene, maar werd later ook veelvuldig gesampled in de hiphop- en R&B-wereld. De baslijn vormde de basis voor Billie Jean van Michael Jackson, en artiesten als De La Soul en Simply Red gebruikten elementen van de track in hun muziek.

Punten: 139
Lijstjes: 23
Nummer 1: Rudi S ranboy Outlaw104 Poek musicfriek
Yacht or nyacht score: Geen

Net zoveel punten als Hall & Oates maar van vijf stemmers het favoriete nummer. Geen hard core yacht rock maar meer een nummer dat elementen van yacht rock combineert met progressieve rock en synthgedreven pop. While You See A Chance komt van het album Arc of a Diver uit 1980.

Het nummer opent met een iconische geworden synthesizerintro, gecreëerd met een Oberheim OB-X, die per toeval ontstond toen de originele drumtrack per ongeluk werd gewist. De mix van warme keyboardklanken, melodieuze gitaarpartijen en Winwoods soulvolle zang past goed binnen het yacht rock-geluid. Tekstueel draait het nummer om kansen grijpen en vooruit blijven kijken, een thema dat goed aansloot bij de nieuwe fase in Winwoods carrière.

3. Christopher Cross - Ride Like The Wind
Punten: 142
Lijstjes: 24
Yacht or nyacht score: 93,75%

Onze nummer 4 staat in 5 lijstjes op nummer 1, onze nummer 3 opmerkelijk genoeg in geen een. De kampioen van de regelmaat. Als het nummer van zickzelf al niet genoeg yacht rock is wordt dat versterkt door, daar is hij weer, de achtergrond zang van Michael McDonald.

Ride Like the Wind was in 1979 de leadsingle van het debuutalbum van Christopher Cross en een van de meest kenmerkende yacht rock-nummers. Een 93,75 score. Met zijn soepele productie, pulserende ritme en melodieuze arrangementen vertegenwoordigt het nummer de verfijnde West Coast-sound.

Het nummer vertelt het verhaal van een ontsnapte crimineel die op de vlucht is naar de Mexicaanse grens. Cross schreef het in één nacht en baseerde de tekst deels op de outlaw-verhalen uit oude westerns. De strakke ritmische drive, versterkt door Steve Gadds kenmerkende drumwerk, geeft het nummer een gevoel van urgentie, terwijl de warme synthesizers en gelaagde achtergrondzang het een dromerige, gepolijste sfeer geven.

2. Toto - Rosanna
Punten: 144
Nummer 1: SBube Simon77 All Day Watcher EvilDrSmith ranja johannesB
Yacht or nyacht score: 95,75%

Er zijn stemmers die dit geen echte yacht rock vinden. Het is wel het nummer met de meeste nummer 1 noteringen en een 95,75 score bij Yacht or nyacht.

Rosanna komt van het album Toto IV uit 1982. Het nummer is vooral beroemd om zijn ritmische groove, bekend als de "half-time shuffle", ingespeeld door drummer Jeff Porcaro. Dit unieke patroon, beïnvloed door Bernard Purdie en John Bonham, gaf Rosanna een soepele, bijna swingende feel die zowel strak als losjes aanvoelt.

Hoewel vaak gedacht wordt dat Rosanna gaat over actrice Rosanna Arquette, die destijds een relatie had met toetsenist Steve Porcaro, ontkende de band dat het nummer direct over haar ging. Tekstueel is het een klassiek liefdesverhaal over verlangen en spijt, gezongen door Bobby Kimball.

Rosanna past binnen yacht rock vanwege de glasheldere productie, complexe maar soepele ritmiek en de mix van rock, jazz en R&B-invloeden.

1. The Doobie Brothers - What A Fool Believes
Punten: 198
Lijstjes: 30
Nummer 1: T.O. bikkel2 thelion Hedser Jizze
Yacht or nyacht score: 100%

Alle discussies ten spijt is onze afgetekende nummer 1 ook het enige nummer met een yacht or nyacht score van 100%. What a Fool Believes komt van het Doobies album Minute by Minute uit 1978. De combinatie van glasheldere productie, verfijnde harmonieën en een soepele, maar complexe muzikale structuur maakt het een perfect voorbeeld van de West Coast-sound die het genre definieert. En uiteaard de aanwezigheid van Michael McDonald.

Het nummer werd geschreven door Michael McDonald en Kenny Loggins en draait tekstueel om een man die zichzelf voor de gek houdt over een verloren liefde. De melodie beweegt zich speels over een onvoorspelbare akkoordprogressie, terwijl McDonald's kenmerkende falsetzang en de strakke ritmische drive het nummer zijn vloeiende, luchtige karakter geven. De subtiele synthesizers, funky baslijnen en gelaagde achtergrondzang versterken de gepolijste sfeer.

What a Fool Believes kunnen we zien als hét ultieme yacht rock-nummer!

Met dank aan 38 stemmers geef het stokje graag door aan cosmic kid. Ga ik me verheugen op een deep dive in het U2 oeuvre

Schema:
14 maart - cosmic kid (U2, albumtracks)
21 maart - All Day Watcher (Gazpacho)
28 maart - aERodynamIC (Prince covers, songs & satellite bands)
4 april - Outlaw104 (Doves)
11 april - Edgar18 (90's Girl Groups)
18 april - Brunniepoo (Miles Davis)
25 april - Teunnis (John Coltrane)
2 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
9 mei - Hedser (Robbie Williams)
16 mei - Titmeister (Godspeed You! Black Emperor)
23 mei - herman (Bob Dylan 1962-1969)
30 mei - 123poetertjes (JPEGMAFIA)
6 juni - voskat (Current 93 & Death In June)
13 juni - Bonk (Foo Fighters)
20 juni - motel matches (Morphine & Soul Coughing)
27 juni - hoi123 (Ichiko Aoba)

Heerlijke week! Machtige lijst. Thanx 50tracks

Mooie lijst en een hele fijne presentatie 50tracks!
Dank hiervoor

Al heb ik niet veel met dit genre (de nummer 1 vind ik zelfs een behoorlijk zeiknummer), ik vond het toch leuk om erin te duiken, vooral vanwege alle ditjes, datjes en discussies. En als vanouds weer heerlijk gepresenteerd met boeiende info, dank 50tracks!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:25 uur

geplaatst: vandaag om 14:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.