Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!
zoeken in:
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 19:30 uur
Ik moet nu weg, dus drop ik 'm nu maar even snel:
1. The Black Saint and the Sinner Lady
2. Haitian Fight Song
3. Better Git It in Your Soul
4. Goodbye Pork Pie Hat
5. Pithecanthropus Erectus
6. Straight, No Chaser
7. Japanese Folk Song
8. Well You Needn't
9. Far Wells, Mill Valley
10. Brilliant Corners
1. The Black Saint and the Sinner Lady
2. Haitian Fight Song
4. Goodbye Pork Pie Hat
5. Pithecanthropus Erectus
6. Straight, No Chaser
7. Japanese Folk Song
8. Well You Needn't
9. Far Wells, Mill Valley
10. Brilliant Corners
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 19:35 uur
EttaJamesBrown schreef:
Het loopt niet hard. Deadline tot na 2voor12, EvilDrSmith
(Geldt ook voor anderen)
Dat komt goed uit, want dat kan ik nog eens goed naar de Monk-moppies luisteren of ze nog een kans in mijn Top 10 maken tussen al de mirakelse Mingus-monumenten.Het loopt niet hard. Deadline tot na 2voor12, EvilDrSmith
(Geldt ook voor anderen)
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 19:41 uur
Johnny Marr schreef:
Bedoel je 23u58, EttaJamesBrown? Ik heb bijna een top 10 maar het vraagt nog wel wat luisterwerk. Lange liederen.
Bedoel je 23u58, EttaJamesBrown? Ik heb bijna een top 10 maar het vraagt nog wel wat luisterwerk. Lange liederen.
Iets van 21:30, nadat Astrid J. mij weer lief gemotiveerd heeft
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 20:20 uur
Mooi weekje zo met veel Mingus en Monk! Tien nummers was wel wat weinig, dus ik heb ze maar gewoon alle 24 gerangschikt.
01. The Black Saint and the Sinner Lady
02. Caravan
03. Well You Needn't
04. Pithecanthropus Erectus
05. Epistrophy
06. Moanin’
07. Goodbye Pork Pie Hat
08. Straight, no chaser
09. Japanese Folk Song
10. II B.S.
11. Monk’s Dream
12. Haitian Fight Song
13. Brilliant Corners
14. Bemsha Swing
15. Pannonica
16. Better Git It in Your Soul
17. Wednesday Night Prayer Meeting
18. Ruby My Dear
19. Far Wells, Mill Valley
20. 'Round About Midnight
21. The Shoes of the Fisherman's Wife Are Some Jive Ass Slippers
22. Hobo Ho
23. (Original) Faubus Fables
24. Ysabel's Table Dance
01. The Black Saint and the Sinner Lady
02. Caravan
03. Well You Needn't
04. Pithecanthropus Erectus
05. Epistrophy
06. Moanin’
07. Goodbye Pork Pie Hat
08. Straight, no chaser
09. Japanese Folk Song
10. II B.S.
11. Monk’s Dream
12. Haitian Fight Song
13. Brilliant Corners
14. Bemsha Swing
15. Pannonica
16. Better Git It in Your Soul
17. Wednesday Night Prayer Meeting
18. Ruby My Dear
19. Far Wells, Mill Valley
20. 'Round About Midnight
21. The Shoes of the Fisherman's Wife Are Some Jive Ass Slippers
22. Hobo Ho
23. (Original) Faubus Fables
24. Ysabel's Table Dance
2
geplaatst: 17 oktober 2025, 21:30 uur
'Tijuana Moods' had ik tijdens mijn luistersessie overgeslagen (en 'The Complete Edition' die ik op dubbel cd al 15 jaar in de kast heb staan is nog nooit in een cd-speler verdwenen: mijn verzamelwoede lijkt soms zo zinloos), ik vermoedde dat die niet tot mijn favoriete albums zou kunnen gaan behoren, maar holy crap, wat is 'Ysabel's Table Dance' een geweldig latinjazzfeest! Geen idee wie die Ysabel was, maar in het hoofd van Charles moet het wel een verschrikkelijke hete bliksem geweest zijn, gelijk aan de 'table snakedance' van Salma Hayek in From Dusk Till Dawn.
Met name in de eerste helft spat de castagnettenjazz in alle sexy kronkeligheden uit de speakers.
Ik was nog helemaal onbekend met 'Let My Children Hear Music', maar WAT EEN PLAAT! Die is met een komeet heel hoog in mijn schier oneindig lange wantlijst geschoten.
Ik dacht dat The Clown zijn beste plaat was, maar nee: ik heb een nieuwe favoriete Mingus-plaat. Wat een gave winst en kennisverrijking van deze week!
1. Ysabel's Table Dance (10:26)
2. II B.S. (4:46)
3. Hobo Ho (10:07)
4. Haitian Fight Song (11:57)
5. The Black Saint and the Sinner Lady (39:27)
6. Better Get Hit in Yo' Soul (5:50)
7. Moanin' (7:57)
8. Wednesday Night Prayer Meeting (5:39)
9. Pithecanthropus Erectus (10:36)
10. The Shoes of the Fisherman's Wife Are Some Jive Ass Slippers (9:34)
bubbling under:
11. Caravan. Sorry Thelonious, er was net een Mingus te veel om je nog in mijn Top 10 op te nemen.
Met name in de eerste helft spat de castagnettenjazz in alle sexy kronkeligheden uit de speakers.
Ik was nog helemaal onbekend met 'Let My Children Hear Music', maar WAT EEN PLAAT! Die is met een komeet heel hoog in mijn schier oneindig lange wantlijst geschoten.
Ik dacht dat The Clown zijn beste plaat was, maar nee: ik heb een nieuwe favoriete Mingus-plaat. Wat een gave winst en kennisverrijking van deze week!
1. Ysabel's Table Dance (10:26)
2. II B.S. (4:46)
3. Hobo Ho (10:07)
4. Haitian Fight Song (11:57)
5. The Black Saint and the Sinner Lady (39:27)
6. Better Get Hit in Yo' Soul (5:50)
7. Moanin' (7:57)
8. Wednesday Night Prayer Meeting (5:39)
9. Pithecanthropus Erectus (10:36)
10. The Shoes of the Fisherman's Wife Are Some Jive Ass Slippers (9:34)
bubbling under:
11. Caravan. Sorry Thelonious, er was net een Mingus te veel om je nog in mijn Top 10 op te nemen.
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 21:35 uur
Finale! Greatest hits of Mingus & Monk
We starten zo ongeveer met de finalelijst. ‘t Is even wachten op alle musici. Niet alle muzikanten zijn even strak in de tijd. Verslavinkje hier, vriendinnetje daar en andere vriendinnetje daarverderop. Geeft niets, want als ze het podium opgaan, gaan ze 100% los.
24. Met 0 stemmen…. Faubus of Fables. oh wacht, er komt een berichtje binnen.
Edit: de lijnen dicht, ik tel nu de inbreng van de dokter
We starten zo ongeveer met de finalelijst. ‘t Is even wachten op alle musici. Niet alle muzikanten zijn even strak in de tijd. Verslavinkje hier, vriendinnetje daar en andere vriendinnetje daarverderop. Geeft niets, want als ze het podium opgaan, gaan ze 100% los.
24. Met 0 stemmen…. Faubus of Fables. oh wacht, er komt een berichtje binnen.
Edit: de lijnen dicht, ik tel nu de inbreng van de dokter
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 21:47 uur
23. Bemsha Swing - Monk
22. monk’s Dream
Twee pareltjes van de meester. En onder andere te vinden op zijn prachtplaat uit 1954
https://www.musicmeter.nl/images/cover/134000/134252.jpg?cb=1570920541
Wat een heerlijke hoes, wat een fijne gruizelige muziek. Ik vind dit een van zijn leukste onbevangen plaatjes.
22. monk’s Dream
Twee pareltjes van de meester. En onder andere te vinden op zijn prachtplaat uit 1954
https://www.musicmeter.nl/images/cover/134000/134252.jpg?cb=1570920541
Wat een heerlijke hoes, wat een fijne gruizelige muziek. Ik vind dit een van zijn leukste onbevangen plaatjes.
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 21:54 uur
21. wednesday Night Prayer Meeting - Mingus
Voor mij iets te gejaagd al snap ik de drive. Als ik dan toch door de duivel himself achter de hielen word gezeten, dan in Antibes
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20427.jpg?cb=1641565302
Wat een opening!
Voor mij iets te gejaagd al snap ik de drive. Als ik dan toch door de duivel himself achter de hielen word gezeten, dan in Antibes
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20427.jpg?cb=1641565302
Wat een opening!
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 22:02 uur
20. Epistrophy - Monk
19. Straight No Chaser - Monk
18. Pannonica - Monk
Ja, jullie zijn duidelijk bij het loslaten van Monk in deze fase. Ik vind ze alledrie prachtig. Voor jullie Pannonica op piano (en niet zoals op Brilliant Corners op celeste):
https://www.musicmeter.nl/images/cover/149000/149161.jpg?cb=1738216080
Dat de aanleiding Kathleen Annie Pannonica Rothschild - baronnes - is, weten jullie natuurlijk
19. Straight No Chaser - Monk
18. Pannonica - Monk
Ja, jullie zijn duidelijk bij het loslaten van Monk in deze fase. Ik vind ze alledrie prachtig. Voor jullie Pannonica op piano (en niet zoals op Brilliant Corners op celeste):
https://www.musicmeter.nl/images/cover/149000/149161.jpg?cb=1738216080
Dat de aanleiding Kathleen Annie Pannonica Rothschild - baronnes - is, weten jullie natuurlijk
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 22:15 uur
17. The Shoes of the fishermans’s wife are some jive ass slippers
Was nu Mingus de Beethoven van de jazz? Vast. Wat vooral mooi is dat in de jaren 70 Mingus helemaal niet mee ging doen met de vernieuwing. Bitches Brew? In de open haard. Het album Let my children hear Music is orgastisch, theatraal en ietwat over de top. Moeilijk ook. Dit is het Zappa-album van Mingus
Was nu Mingus de Beethoven van de jazz? Vast. Wat vooral mooi is dat in de jaren 70 Mingus helemaal niet mee ging doen met de vernieuwing. Bitches Brew? In de open haard. Het album Let my children hear Music is orgastisch, theatraal en ietwat over de top. Moeilijk ook. Dit is het Zappa-album van Mingus
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 22:24 uur
16. Brilliant Corners
15. ‘Round Midnight
14. Ruby, my dear
Ja, jullie zijn duidelijk bij het loslaten van Monk in deze fase. Ik vind ze alledrie prachtig. Superbitch had zelfs Brilliant Corners bovenaan. Is wel zo.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20461.jpg
Deze draai ik met enige regelmaat, zelfs -of juist - tijdens werktijd
15. ‘Round Midnight
14. Ruby, my dear
Ja, jullie zijn duidelijk bij het loslaten van Monk in deze fase. Ik vind ze alledrie prachtig. Superbitch had zelfs Brilliant Corners bovenaan. Is wel zo.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20461.jpg
Deze draai ik met enige regelmaat, zelfs -of juist - tijdens werktijd
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 22:31 uur
13. II B.S.
12. Ysabel’s Table Dance
Onze EvilDrSmith heeft Ysabel bovenaan en stelt de vraag: Geen idee wie die Ysabel was, maar in het hoofd van Charles moet het wel een verschrikkelijke hete bliksem geweest
Welaan, ik weet dat ook niet. Wat wel weet dat Mingus een tijdje naar Mexico was om af te coolen. Hij was daar, zoals hij zelf schrijft: “minus a wife”. In jouw complete editionkun je dat vast ergens terugvinden
Dus ja, Ysabel was inspirerend. Tijuana Moods is de Sketches of Spain, maar dan uit Mexico
12. Ysabel’s Table Dance
Onze EvilDrSmith heeft Ysabel bovenaan en stelt de vraag: Geen idee wie die Ysabel was, maar in het hoofd van Charles moet het wel een verschrikkelijke hete bliksem geweest
Welaan, ik weet dat ook niet. Wat wel weet dat Mingus een tijdje naar Mexico was om af te coolen. Hij was daar, zoals hij zelf schrijft: “minus a wife”. In jouw complete editionkun je dat vast ergens terugvinden
Dus ja, Ysabel was inspirerend. Tijuana Moods is de Sketches of Spain, maar dan uit Mexico
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 22:47 uur
Wat een raar blokje is dit hierboven. Mijn gouden en zilveren plek eindigen niet eens in het linkerrijtje.
Nou, dat doe ik wel alleen een tafeldansje met Ysabel.
Nou, dat doe ik wel alleen een tafeldansje met Ysabel.
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 22:48 uur
11. Japanese Folk Song - Monk
Ze zeggen dat dit een honderd jaar oud liedje is uit Japan dat Monk een eigen sausje heeft gegeven. Ze zeggen dat dit liedje in La La Land een sleutelrol in de onzekerheid van de hoofdrolspeler met een veel te mooie vrouw met evenzoveel talent speelt. Ze zeggen dat ik dit liedje op mijn accordeon net zo onzeker, onvast en emotioneel kan spelen. Is niet waar: zo mooi is ze niet
Van zijn allermooiste plaat. Kan ik elke dag horen, vooral tijdens lange werkdagen met moeilijke notities, vragende collega’s, vragende directeuren en vragende klanten.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/41000/41818.jpg?cb=1606973223
Ze zeggen dat dit een honderd jaar oud liedje is uit Japan dat Monk een eigen sausje heeft gegeven. Ze zeggen dat dit liedje in La La Land een sleutelrol in de onzekerheid van de hoofdrolspeler met een veel te mooie vrouw met evenzoveel talent speelt. Ze zeggen dat ik dit liedje op mijn accordeon net zo onzeker, onvast en emotioneel kan spelen. Is niet waar: zo mooi is ze niet
Van zijn allermooiste plaat. Kan ik elke dag horen, vooral tijdens lange werkdagen met moeilijke notities, vragende collega’s, vragende directeuren en vragende klanten.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/41000/41818.jpg?cb=1606973223
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:04 uur
10. Hobo Ho
Er zijn dagen waar dit het allermooiste liedje van Mingus is, vooral rond minuutje 1. Ik ervaar dit liedje als een schoolmeester die je voor straf in een hoek laat staan. En je daar stiekem afgeknepen scheetjes laat. Rond 7 minuten worden het natte scheetjes en begin je te zweten. Na 8 en halve minuut is de overgave en mag je naar huis voor een schone onderbroek. Wel een stuk wijzer geworden
Teunnis heeft waarschijnlijk een betere duiding bij zijn favoriet
Er zijn dagen waar dit het allermooiste liedje van Mingus is, vooral rond minuutje 1. Ik ervaar dit liedje als een schoolmeester die je voor straf in een hoek laat staan. En je daar stiekem afgeknepen scheetjes laat. Rond 7 minuten worden het natte scheetjes en begin je te zweten. Na 8 en halve minuut is de overgave en mag je naar huis voor een schone onderbroek. Wel een stuk wijzer geworden
Teunnis heeft waarschijnlijk een betere duiding bij zijn favoriet
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:10 uur
Welja jôh, gooi mijn derde plek nu ook al maar op tafel. Nou, dan knijp ik er ook maar van tussen. Met een schone onderbroek en niet naar, maar ván huis. Nee, ze heet geen Ysabel.
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:11 uur
9. Well, You Needn’t - Monk
“Coltrane, Coltrane!”, dat is de man die Monk in de top 10 krijgt. Nipt en z’n laatste. Vanaf hier wordt het Mingus, Mingus, Mingus.
Wat ik zo mooi vind is dat Monk toen al wist dat Coltrane the next level was. Niet per se voor mij.
Wat is deze mooi:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/96000/96006.jpg?cb=1748253612
Het straalt alles uit. Het is speels, het is krakkemikkig, het past precies maar eigenlijk ook niet. Vrienden, dit album is in alle poriën meta voor mijn beeld over Thelonious Monk
“Coltrane, Coltrane!”, dat is de man die Monk in de top 10 krijgt. Nipt en z’n laatste. Vanaf hier wordt het Mingus, Mingus, Mingus.
Wat ik zo mooi vind is dat Monk toen al wist dat Coltrane the next level was. Niet per se voor mij.
Wat is deze mooi:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/96000/96006.jpg?cb=1748253612
Het straalt alles uit. Het is speels, het is krakkemikkig, het past precies maar eigenlijk ook niet. Vrienden, dit album is in alle poriën meta voor mijn beeld over Thelonious Monk
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:26 uur
8. Moanin’
Ja luisteraars, zo begin je een prachtig liedje. Het begin is het eind is het begin. Wij zwervers mogen tussentijds luisteren. Wel doen
Ja luisteraars, zo begin je een prachtig liedje. Het begin is het eind is het begin. Wij zwervers mogen tussentijds luisteren. Wel doen
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:30 uur
7. Pithecanthropus Erectus
De Archibald Strohalm van Mingus. Vroeg begrepen vingeroefening.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/17000/17127.jpg?cb=1712081579
Klinkt alsof Rick Rubin aan de knoppen zat
De Archibald Strohalm van Mingus. Vroeg begrepen vingeroefening.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/17000/17127.jpg?cb=1712081579
Klinkt alsof Rick Rubin aan de knoppen zat
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:40 uur
6. Haïtian Fight Song - Mingus
Soms is een vergadering, een project, een belofte een cluster-fuck. Dan zoek je gezamenlijke doelen, brede kaders, verbondenheid en een helder einddoel. Of je gaat ruziën, vechten en de vrouwen van de tegenstander de jouwe maken. Wat ze in Haïti deden weet ik niet precies, maar een rommelige boel zal het geweest zijn.
Maak er maar eens een liedje over. Ik vind de poging van Mingus verdedigbaar.
Soms is een vergadering, een project, een belofte een cluster-fuck. Dan zoek je gezamenlijke doelen, brede kaders, verbondenheid en een helder einddoel. Of je gaat ruziën, vechten en de vrouwen van de tegenstander de jouwe maken. Wat ze in Haïti deden weet ik niet precies, maar een rommelige boel zal het geweest zijn.
Maak er maar eens een liedje over. Ik vind de poging van Mingus verdedigbaar.
1
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:46 uur
5. Far Wells, Mill Valley - Mingus
Tja, dEUS die kent dit ook. Nu kende ik rond 1996 Mingus niet en had ik wel In a Bar Under the Sea en vond ik het een uitdagend plaatje. Dus ja, ook bij mij viel het kwartje later. Laat dat nu precies de reden zijn waarom ik jullie bij MuMe zo leuk en interessant vind. Dank, aERodynamIC
Tja, dEUS die kent dit ook. Nu kende ik rond 1996 Mingus niet en had ik wel In a Bar Under the Sea en vond ik het een uitdagend plaatje. Dus ja, ook bij mij viel het kwartje later. Laat dat nu precies de reden zijn waarom ik jullie bij MuMe zo leuk en interessant vind. Dank, aERodynamIC
0
geplaatst: 17 oktober 2025, 23:56 uur
4. Caravan
Mooiste liedje in deze editie! Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. Duke Ellington is een grootheid die z’n plek hier verdient. De versie met Duke, Roach en Mingus is formidabel. De versie met Thelonious Monk is een ochtendoefening met havermout - geen kloten-
https://www.musicmeter.nl/images/cover/59000/59786.jpg
Prachtplaat
Mooiste liedje in deze editie! Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. Duke Ellington is een grootheid die z’n plek hier verdient. De versie met Duke, Roach en Mingus is formidabel. De versie met Thelonious Monk is een ochtendoefening met havermout - geen kloten-
https://www.musicmeter.nl/images/cover/59000/59786.jpg
Prachtplaat
1
geplaatst: 18 oktober 2025, 00:04 uur
EvilDrSmith schreef:
Oh, verrek: ik had naar de Mingus-versie geluisterd. Ik vond 'em ook al zo opmerkelijk "progressief" en gepeperd voor Monks doen. Dus zelfs de 11e plek bij mij was voor Monk te hoog gegrepen. 11. Caravan. Sorry Thelonious, er was net een Mingus te veel om je nog in mijn Top 10 op te nemen.

0
geplaatst: 18 oktober 2025, 00:05 uur
2. Goodbye Pork Pie Hat
Beide liedjes van het fijne album:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/501.jpg
De grap van de titel snapte ik direct en ik vond ik geen grap: heb enkele jaren Latijn gedaan op het gymnasium en vond grammatica ruk. Had graag toen les gehad in jazz van Mingus en Monk
2. Goodbye Pork Pie Hat
Beide liedjes van het fijne album:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/501.jpg
De grap van de titel snapte ik direct en ik vond ik geen grap: heb enkele jaren Latijn gedaan op het gymnasium en vond grammatica ruk. Had graag toen les gehad in jazz van Mingus en Monk
2
geplaatst: 18 oktober 2025, 00:37 uur
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14141.jpg?cb=1681393921
1. the Black Saint and the sinner lady
Natuurlijk gaat deze winnen. Zowel hermeneutisch, holistisch als teleologisch op de plek waar het hoort. Je begrijpt dat, ook als je het niet snapt waarom, je met moeilijke woorden doen waarom wel. Praten over muziek? Laten we gaan dansen om een gedicht.
Wellicht weten Brunniepoo, Johnny Marr en Choconas, de duiding van dit Gordiaans Knoopsel
All Day Watcher, kom maar door
1. the Black Saint and the sinner lady
Natuurlijk gaat deze winnen. Zowel hermeneutisch, holistisch als teleologisch op de plek waar het hoort. Je begrijpt dat, ook als je het niet snapt waarom, je met moeilijke woorden doen waarom wel. Praten over muziek? Laten we gaan dansen om een gedicht.
Wellicht weten Brunniepoo, Johnny Marr en Choconas, de duiding van dit Gordiaans Knoopsel
All Day Watcher, kom maar door
2
geplaatst: 18 oktober 2025, 07:24 uur
Mooi werk, EJB. Het is goed dat deze minder toegankelijke muziek eens een week aan bod komt. Ik ben het wel niet eens met de opvatting dat Mingus beter zou zijn dan Monk, maar zo'n resultaat kun je krijgen met een klein aantal deelnemers. In elk geval hebben we ons weer kunnen verdiepen in boeiende muziek.
0
geplaatst: 18 oktober 2025, 08:56 uur
Bedankt! Ik heb tevergeefs geprobeerd aan te haken in de finale om deze artiesten te leren kennen. Twee thuiswerkdagen leken ideaal om de playlist eens goed tot me te nemen. Maar het “buiten de lijntjes kleuren” dat je al benoemde, maakte het voor mij helaas minder geschikte achtergrondmuziek om bij te werken.
Datzelfde geldt overigens ook voor Aerosmith. Probeer je concentratie maar eens vast te houden als Steven Tyler in je oor schreeuwt...
2
geplaatst: 18 oktober 2025, 09:03 uur
GREATEST HITS OF AEROSMITH – RONDE 1
https://laut.de/Aerosmith/aerosmith-169735.jpg
Aerosmith, oftewel de Bad Boys from Boston, is één van de grootste Amerikaanse rockbands aller tijden, met meer dan 150 miljoen verkochte albums en een plekje in de Rock and Roll Hall of Fame. In mijn middelbare schooltijd stonden zij een tijdlang bovenaan mijn lijstje met favoriete artiesten.
De stijl van Aerosmith kan worden omschreven als blues-geïnspireerde hardrock, met de rauwe, vaak schreeuwerige vocalen van Steven Tyler en een moddervette sound als opvallende kenmerken.
In de jaren ’70 vestigden ze hun naam met enkele grote hits, waarna het een tijdje stiller werd. Tot de bandleden in de late jaren ’80 de tweede grote piekperiode in hun carrière beleefden, die zo’n tien jaar zou duren. Als veertigers maakten ze handig gebruik van MTV om populair te blijven. Pas begin 21e eeuw, na drie decennia in de spotlights, verdwenen ze uit het zicht van het grote publiek.
Schade aan Steven Tylers stembanden betekende uiteindelijk in 2024 het einde van de band. En daarmee moest ik hen definitief toevoegen aan mijn lijstje van artiesten die ik graag ooit had willen zien, maar wat niet meer gaat gebeuren (ze zijn daar in goed gezelschap van onder andere The Band en Queen met Freddy Mercury).
Maar… toen verscheen meneer Tyler in juli dit jaar ineens als een 77-jarige jonge hond op het podium tijdens het marathon-afscheidsconcert van Black Sabbath, met een stem die klonk als vanouds. Sindsdien draait de geruchtenmachine natuurlijk op volle toeren, zeker omdat hij inmiddels ook als gast bij optredens van maatje Joe Perry op de planken heeft gestaan. Een hervatting van hun afgebroken afscheidstournee schijnt er niet in te zitten, maar mogelijk hebben de mannen wel oren naar een eenmalige, grootse afscheidsshow. Dat zou toch een mooie en verdiende afsluiting van hun lange carrière zijn. Wordt (hopelijk) vervolgd…
Van 1973 tot 2012 maakte Aerosmith 15 studio-albums en 9 officiële live-albums. De gemiddelde beoordeling daarvan op MuMe vind ik met 3,48 wat tegenvallen, maar de band won in juni 2024 met Dream On wél de Greatest Hits of Rock Ballads, georganiseerd door motel matches. Tot een eigen GH heeft dit vervolgens nooit geleid, maar die fout gaan we deze week enthousiast herstellen.
Dit wordt mijn vierde GH als organisator en het is de eerste keer dat de artiest daadwerkelijk meerdere hits heeft gescoord
. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt bij het bepalen van de startlijst. Ik heb me gebaseerd op de Billboard Hot 100, de bekendste hitlijst uit Aerosmiths thuisland. Ze hebben maar liefst 28x die lijst gehaald, waarvan 8x de top 10 en 1x een nummer 1 hit. Uit al die nummers heb ik de hoogste 20 noteringen geselecteerd:
Amazing
Angel
Come Together
Crazy
Cryin'
Dream On
Dude (Looks Like a Lady)
Falling in Love (Is Hard on the Knees)
I Don't Want to Miss a Thing
Jaded
Janie's Got a Gun
Last Child
Livin' on the Edge
Love in an Elevator
Pink
Rag Doll
Sweet Emotion
The Other Side
Walk This Way
What It Takes
Alle nummers zijn te vinden in deze playlist:
Greatest Hits of Aerosmith – Startlijst
De band heeft natuurlijk nog veel meer singles en ook een hoop gave albumtracks geproduceerd. Ik wil jullie vragen om 10 nummers te nomineren die de lijst nog mooier, completer en opwindender maken. Minder mag eventueel ook (met een minimum van 5) maar houd er wel rekening mee dat je stemmen dan naar rato minder zwaar meetellen.
Deadline: maandag 20 oktober om 20:00.
Veel luisterplezier gewenst en succes met het bedenken van goede toevoegingen. Ik kijk uit naar jullie lijstjes. Tussendoor zal ik jullie proberen te entertainen met wat weetjes over de band.
Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe: wil één van jullie de topic titel aanpassen? Alvast bedankt!
https://laut.de/Aerosmith/aerosmith-169735.jpg
Aerosmith, oftewel de Bad Boys from Boston, is één van de grootste Amerikaanse rockbands aller tijden, met meer dan 150 miljoen verkochte albums en een plekje in de Rock and Roll Hall of Fame. In mijn middelbare schooltijd stonden zij een tijdlang bovenaan mijn lijstje met favoriete artiesten.
De stijl van Aerosmith kan worden omschreven als blues-geïnspireerde hardrock, met de rauwe, vaak schreeuwerige vocalen van Steven Tyler en een moddervette sound als opvallende kenmerken.
In de jaren ’70 vestigden ze hun naam met enkele grote hits, waarna het een tijdje stiller werd. Tot de bandleden in de late jaren ’80 de tweede grote piekperiode in hun carrière beleefden, die zo’n tien jaar zou duren. Als veertigers maakten ze handig gebruik van MTV om populair te blijven. Pas begin 21e eeuw, na drie decennia in de spotlights, verdwenen ze uit het zicht van het grote publiek.
Schade aan Steven Tylers stembanden betekende uiteindelijk in 2024 het einde van de band. En daarmee moest ik hen definitief toevoegen aan mijn lijstje van artiesten die ik graag ooit had willen zien, maar wat niet meer gaat gebeuren (ze zijn daar in goed gezelschap van onder andere The Band en Queen met Freddy Mercury).
Maar… toen verscheen meneer Tyler in juli dit jaar ineens als een 77-jarige jonge hond op het podium tijdens het marathon-afscheidsconcert van Black Sabbath, met een stem die klonk als vanouds. Sindsdien draait de geruchtenmachine natuurlijk op volle toeren, zeker omdat hij inmiddels ook als gast bij optredens van maatje Joe Perry op de planken heeft gestaan. Een hervatting van hun afgebroken afscheidstournee schijnt er niet in te zitten, maar mogelijk hebben de mannen wel oren naar een eenmalige, grootse afscheidsshow. Dat zou toch een mooie en verdiende afsluiting van hun lange carrière zijn. Wordt (hopelijk) vervolgd…
Van 1973 tot 2012 maakte Aerosmith 15 studio-albums en 9 officiële live-albums. De gemiddelde beoordeling daarvan op MuMe vind ik met 3,48 wat tegenvallen, maar de band won in juni 2024 met Dream On wél de Greatest Hits of Rock Ballads, georganiseerd door motel matches. Tot een eigen GH heeft dit vervolgens nooit geleid, maar die fout gaan we deze week enthousiast herstellen.
Dit wordt mijn vierde GH als organisator en het is de eerste keer dat de artiest daadwerkelijk meerdere hits heeft gescoord
. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt bij het bepalen van de startlijst. Ik heb me gebaseerd op de Billboard Hot 100, de bekendste hitlijst uit Aerosmiths thuisland. Ze hebben maar liefst 28x die lijst gehaald, waarvan 8x de top 10 en 1x een nummer 1 hit. Uit al die nummers heb ik de hoogste 20 noteringen geselecteerd:Amazing
Angel
Come Together
Crazy
Cryin'
Dream On
Dude (Looks Like a Lady)
Falling in Love (Is Hard on the Knees)
I Don't Want to Miss a Thing
Jaded
Janie's Got a Gun
Last Child
Livin' on the Edge
Love in an Elevator
Pink
Rag Doll
Sweet Emotion
The Other Side
Walk This Way
What It Takes
Alle nummers zijn te vinden in deze playlist:
Greatest Hits of Aerosmith – Startlijst
De band heeft natuurlijk nog veel meer singles en ook een hoop gave albumtracks geproduceerd. Ik wil jullie vragen om 10 nummers te nomineren die de lijst nog mooier, completer en opwindender maken. Minder mag eventueel ook (met een minimum van 5) maar houd er wel rekening mee dat je stemmen dan naar rato minder zwaar meetellen.
Deadline: maandag 20 oktober om 20:00.
Veel luisterplezier gewenst en succes met het bedenken van goede toevoegingen. Ik kijk uit naar jullie lijstjes. Tussendoor zal ik jullie proberen te entertainen met wat weetjes over de band.
Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe: wil één van jullie de topic titel aanpassen? Alvast bedankt!
* denotes required fields.