MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
Electronisch tromgeroffel....

1. Pet Shop Boys - Always on my mind (Brenda Lee en/of Gwen McRae en/of B.J. Thomas) 160 punten van 25 stemmers, nummer 1 van Poeha, andré, johan de witt, vigil, Casartelli Ries_72, motel matches en mijzelf.

Elvis Presley schreef:
Mislukking is een groot woord, maar minder dan het origineel:
Pet Shop Boys - Always on my mind

Minder dan welk origineel? Ik vermoed dat de gebruiker zichzelf bedoelde, maar er waren anderen eerder. Maar van wie is het origineel dan wel? Nou, van eh... ik weet dat eigenlijk niet. Wikipedia zegt "first recorded by Brenda Lee and first released by Gwen McCrae (as "You Were Always on My Mind") in March 1972. Lee's version was released three months later in June 1972 “. Dan is er ook nog B.J. Thomas die het volgens andere bronnen als eerste opgenomen heeft (maar pas veel later uitbracht). Misschien moet je hier spreken van verschillende originelen? En voor mij is de versie van PSB de originele versie, of in ieder geval de versie die ik het eerste kende. Een mooie winnaar van dit spel!

Dank voor deze originele (hihi) editie Poek!

Bedankt Poek deze was zeer leuk en best een heel prima eindlijst voor gehate muziekjes

Over covers gesproken: de Britse band After the Fire had een grote hit in de VS met Der Kommisar (in het Engels). Maar in de komende GH gaat het origineel vast hoge ogen gooien. dynamo d gaat ons er meer over vertellen.

Poek schreef:
En voor mij is de versie van PSB de originele versie, of in ieder geval de versie die ik het eerste kende.
Voor mij helaas die van Willie Nelson
Ik weet niet zeker of ik al wist dat dat niet het origineel was toen ik die van de Pet Shop Boys voor het eerst hoorde.

Covers... het is en blijft wat om over te discussiëren. Als jaren '80 tiener wist ik van heel veel nummers niet eens dat het covers waren. Het kan verkeren.

Leuke editie, maar wat nu de meest gehate cover is? Joost mag het weten... en die covert er ook op los.

Geinige editie. Die valse #1, ik hield mijn hart vast. Tja veel van deze conversatie waren voor mij originelen. En dan heb je daar MyMe (vaak) voor om je terecht te wijzen.
Dank, Poek (of was het toch Poeha)?

aERodynamIC schreef:
Covers... het is en blijft wat om over te discussiëren. Als jaren '80 tiener wist ik van heel veel nummers niet eens dat het covers waren. Het kan verkeren.

Leuke editie, maar wat nu de meest gehate cover is? Joost mag het weten... en die covert er ook op los.

Deze:
Ward schreef:
1. Avril Lavigne - Chop Suey!
(ook volgens Koenr).

Zou Friseenjung ook veel gehaat zijn? Vast wel!

Poek schreef:
Over covers gesproken: de Britse band After the Fire had een grote hit in de VS met Der Kommisar (in het Engels). Maar in de komende GH gaat het origineel vast hoge ogen gooien. dynamo d gaat ons er meer over vertellen.

Dank je wel voor de organisatie van afgelopen week. Ik neem het stokje over en daar komt Der Kommissar inderdaad in voor

Zou Casartelli, panjoe, cosmic kid of DjFrankie de titel van het topic willen veranderen in Greatest Hits of #7: Falco ? Alvast hartelijk dank!

Sodejuu.... dat Pet Shop Boys überhaupt een punt scoort is onbegrijpelijk voor mij. Gelukkig verschillen smaken, dus lekker van genieten als je van die versie houdt.

Dank voor dit geinige weekje Poek.

Poek schreef:
(quote)

Deze:
(quote)
(ook volgens Koenr).

Dat is ook maar een beetje napraten, want dat staat op geen enkel album, alleen live en volgens mij vooral als grap gedaan.
Om dan al die grote hits te negeren en zoiets eenmaligs als slechtste cover te noemen is wel erg veel eer.

GREATEST HITS of FALCO

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/sh/6/60/Falco.jpg

Falco, geboren als Johann Hölzel in Wenen, was een Oostenrijkse poppionier en -icoon die pop, rock en rap combineerde met scherpzinnige, of niet fijnzinnige en ook wel controversiële Duitstalige teksten met her en der fragmenten in het Engels. Zijn internationale doorbraak kwam met “Der Kommissar” (1981), gevolgd door wereldsucces met “Rock Me Amadeus” (1985).

Of je nu van zijn muziek houdt of niet maar Falco was van groot belang voor de Europese popmuziek omdat hij als een van de eersten liet zien dat niet-Engelstalige pop met een eigen stijl wereldwijd succesvol kon zijn. Met “Rock Me Amadeus” bereikte hij in 1985 de nummer-1-positie in de Verenigde Staten, een unicum voor een Duitstalig nummer. Falco combineerde pop, funk en vroege rap met ironische, maatschappijkritische teksten en een sterk gearticuleerde artistieke persona, waarin Europese stedelijke cultuur en historische verwijzingen (zoals naar Mozart en Wenen) centraal stonden.

Falco’s muziek is onmiskenbaar doordrenkt van de bombastische, soms cheezy popesthetiek van de jaren tachtig: glanzende synthesizers, theatrale poses en een nadrukkelijk geconstrueerde sterpersona. Tegelijkertijd gebruikte Falco deze overdrijving als ironisch instrument. Achter de schijnbaar makkelijke pop schuilen maatschappijkritiek, zelfspot en culturele verwijzingen naar macht, roem en vervreemding. Juist door die combinatie van camp, concepten en commercie wist hij de Europese pop een zelfbewustere stem te geven en te laten zien dat ook ogenschijnlijk kitscherige pop impact kan hebben.

Een cruciale rol in zijn succes speelden de Nederlandse producers Bolland & Bolland, die Falco’s werk voorzagen van een internationale, strak geproduceerde sound. Samen creëerden zij hits als “Rock Me Amadeus”, “Vienna Calling” en “Jeanny”. Falco overleed op 6 februari 1998 op 40-jarige leeftijd bij een auto-ongeluk in de Dominicaanse Republiek. Zijn overlijden maakte abrupt een einde aan een carrière die werd gekenmerkt door internationale roem, artistieke ambitie en persoonlijke worstelingen. Falco geldt door enkele grote hits nog altijd als een iconische en invloedrijke figuur in de Europese popgeschiedenis. Daarom deze Greatest Hits!

Der Kommissar, Jeanny en Rock Me Amadeus zijn al geplaatst voor de finale. Warum? Weil es seine größten Hits sind und ich nicht weiß, wie viele Teilnehmer in der zweiten Runde dabei sind.

Startliste:

Body Next to Body [met Brigitte Nielsen]
Coming Home (Jeanny Part 2, ein Jahr Danach)
Der Kommissar
Egoist
Ganz Wien
Jeanny
Junge Roemer
Maschine Brennt
Mutter, der Mann mit dem Koks Ist Da
Nachtflug
Neo Nothing - Post of All
Out of the Dark
Push! Push!
Rock Me Amadeus
The Sound of Musik
The Spirit Never Dies (Jeanny Final)
Titanic
Verdammt Wir Leben Noch
Vienna Calling
Wiener Blut

Nominieren Sie mindestens 2, höchstens 10 Falco-Songs, die nicht auf der Startliste stehen.
Ter inspiratie een overzicht van zijn albums en singles: Falco - MusicMeter.nl en Falco discography - Wikipedia - en.wikipedia.org

Spotify: Greatest Hits of Falco
Alleen deze staat niet op Spotify. Zie daarom Youtube: The Spirit Never Dies (Jeanny Final)

Deadline: 20:00 uur maandag 5 januari 2026

Merci Poekie! Ik vond vele gehate covers gewoon prima of op z'n minst heel plezant.

Nostalgie en soundtracks hebben gewonnen in mijn lijst. (Mad World = Donnie Darko / Everybody's Gotta Learn Sometime = Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

Falco.... ik heb welgeteld 1 album (Falco 3) en 1 single (Rock Me Amadeus) in de kast staan. Dat hij zoveel albums heeft gemaakt zie ik nu pas

Was gisteren niet op m'n best en vandaag pas om 21:00 uur thuis, dus licht gefrustreerd dat ik geen lijstje in heb kunnen dienen. Bij deze dus nog voor spek ende bonen:

1. No Doubt - It's My Life
2. Alien Ant Farm - Smooth Criminal
3. DNA feat. Suzanne Vega - Tom's Diner
4. Therapy? - Diane
5. Beck - Everybody's Gotta Learn Sometime
6. Pet Shop Boys - Always on my mind
7. Paul Young - Love Will Tear Us Apart
8. The Communards met Sarah Jane Morris - Don’t Leave Me This Way
9. Sixpence None the Richer - There She Goes
10. Mathilde Santing - Wonderful Life

Helden von Heute
Hinter Uns Die Sintflut
Männer des Westens

Falco = held
Ik kom over een paar uur zeker met een lijstje!

Muss ich denn sterben um zu leben?

Falco stond laatst op een nette positie in mijn artiesten Top 100, dus een flinke favoriet hier!

Ik ben sowieso wel een verzamelaar maar met de ene artiest is dat fanatieker dan met de andere. Ik heb even gekeken en qua Falco heb ik toch best veel eigenlijk. 16 cds (waarvan de meeste als heruitgave met 2 a 3 schijfjes), 10 x 7" single, 4 cd-singles, 2 lps en 3 x 12". Laatst nog via mijn goede muziekvriend/toeleverancier/ruilmaat pureshores de Der Kommissar EP (1997 Jason Nevins and Club69 remixes) op de kop getikt

America
Charisma Kommando
Cowboyz and Indianz
Genie und Partisan (A Fascinating Man) (Bolland Project)
Helden von Heute
Les Nouveaux Riches
Munich Girls
No Time for Revolution
Pusher
Tricks

Nog best lastig hoor, de startlijst is redelijk voorspelbaar (ook logisch) maar ook steengoed! Mijn favoriete album is Data Groove maar dat behoorlijk alternatieve album kent niemand dus daar moet ik ook niet al te veel van nomineren want dat maakt geen enkele kans. Qua nominaties zal behalve Helden von Heute geen enkel liedje het heel makkelijk halen denk ik. Misschien nog Nouveaux Riches al is dat misschien meer hoop dan realiteit.

vigil schreef:
Mijn favoriete album is Data Groove maar dat behoorlijk alternatieve album kent niemand dus daar moet ik ook niet al te veel van nomineren want dat maakt geen enkele kans.
Juist wel. Ik verwacht niet al teveel nominatielijsten hier (en wil me al langere tijd gaan verdiepen in het werk van Johann). Grote(re) kans dat ze het dan juist nu wel halen.

Poeha schreef:
(quote)
Juist wel. Ik verwacht niet al teveel nominatielijsten hier (en wil me al langere tijd gaan verdiepen in het werk van Johann). Grote(re) kans dat ze het dan juist nu wel halen.

Daar heb je zeker een punt Freek! Nou ja, ik ga het zien.

Ik ga me alvast verdiepen in dat Data de Groove album (en zijn overige albums), wat je noemde. Misschien dat ik mogelijk ook nog wat nominaties kan indienen.

Wij feliciteren Jeanny alvast

Nou bederf je de sfeer

Bij mij is de sfeer nog prima, bij Jeanny daarentegen...

Auf der Flucht
Data de Groove
Emotional
Garbo
Hit Me
Les Nouveaux Riches
No Time for Revolution
Nur mit Dir
Time
Zuviel Hitze

Ooit in Wenen geweest en daar een tentoonstelling gezien over de geschiedenis van de Oostenrijkse popmuziek. Veel aandacht voor 2 zaken: de downtempo-scene (Krüder en Dorfmeister etc.) en uiteraard Falco. Die laatste kreeg heel veel aandacht en was ook net iets meer beveiligd.

Enige nummer dat ik hier mis is Einzelhaft in de schitterende Peter Krüder-remix, maar aan 9 anderen kom ik niet zo snel. Mocht ik nog tijd hebben ga ik wel in de nominatielijstjes grasduinen.

herman schreef:
Ooit in Wenen geweest en daar een tentoonstelling gezien over de geschiedenis van de Oostenrijkse popmuziek. Veel aandacht voor 2 zaken: de downtempo-scene (Krüder en Dorfmeister etc.) en uiteraard Falco. Die laatste kreeg heel veel aandacht en was ook net iets meer beveiligd.

Enige nummer dat ik hier mis is Einzelhaft in de schitterende Peter Krüder-remix, maar aan 9 anderen kom ik niet zo snel. Mocht ik nog tijd hebben ga ik wel in de nominatielijstjes grasduinen.

Het hoeven er geen 10 te zijn: minimaal 2 - maximaal 10

Na een paar uur grasduinen door zijn oeuvre, komen er de volgende nummers uit, waarbij ik vooral van Einzelhaft onder de indruk was (dus eens met herman, ook al had hij die mix op het oog):

Auf der Flucht
Bar Minor 7 / 11 (Jeanny Dry)
Data de Groove
Einzelhaft
Emotional
Les Nouveaux Riches
Tanja P. Nicht Cindy C.
The Star of Moon and Sun
Time
Tut-Ench-Amon (Tutankhamen)

wal en schip:
Ihre Tochter
Tricks

Nog iemand met een paar nominaties?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:57 uur

geplaatst: vandaag om 20:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.