MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Faithless!

zoeken in:
01. Winter
02. God
03. Spark
04. 1,000 Oceans
05. Crucify
06. Cornflake Girl
07. Jackie's Strength
08. Silent All These Years
09. Icicle
10. Past the Mission

1. Jackie's Strength
2. Spark
3. 1,000 Oceans
4. Winter
5. Crucify
6. Cornflake Girl
7. Precious Things*
8. Tear in Your Hand*
9. A Sorta Fairytale
10. God

01. 1000 Oceans
02. Winter
03. Hey Jupiter
04. Spark
05. Crucify
06. Silent All These Years
07. Past the Mission *
08. God *
09. China *
10. Precious Things *

1.Crucify
2.God*
3.Cornflake Girl
4.Hey Jupiter
5.Silent All These Years
6.Winter
7.Past the Mission*
8.Jackie's Strength
9.Spark
10.Little Earthquakes*

Is er een Spotifylijstje?

1. Winter
2. Cornflake Girl
3. Crucify
4. China*
5. Spark
6. Silent All These Years
7. A Sorta Fairytale
8. Pretty Good Year
9. Flying Dutchman
10. Tear in Your Hand*

1. Spark
2. Little Earthquakes*
3. God*
4. Silent All These Years
5. Jackie's Strength
6. Precious Things*
7. Past the Mission*
8. Bliss*
9. Cornflake Girl
10. Winter

1. Crucify
2. Winter
3. Precious Things*
4. Tear in Your Hand*
5. Spark
7. Cornflake Girl
8. Little Earthquakes*
9. Past the Mission*
10. Pretty Good Year

Tussen alle Eurosonic door had mevrouw Bonk nog enige stress om een top 10 te maken, want ook dat was natuurlijk een zeer serieuze opgave, maar het is gelukt!

1. Precious Things
2. Winter
3. Yes, Anastasia
4. Spark
5. Icicle
7. Hey Jupiter
8. Flying Dutchman
9. Pretty Good Year
10. Crucify

Leuk om weer eens wat Tori te draaien. Opvallend dat er wel erg weinig van Boys for Pele in de finale zit. Opvallend dat er met Flying Dutchman een b-kantje instaat dat ik nog niet kende. Mooie ontdekking, al haalt ie mijn lijst niet.

Verder lijkt Hey Jupiter op een gegeven moment wel erg veel op Purple Rain van Prince. Had ik me nooit eerder gerealiseerd.

1. Crucify
2. God*
3. Silent All These Years
4. Pretty Good Year
5. Winter
6. Past the Mission*
7. Little Earthquakes*
8. Spark
9. Precious Things*
10. Cornflake Girl

1. Crucify
2. Jackie's Strength
3. Winter
4. Spark
5. Cornflake Girl
6. Precious Things*
7. Silent All These Years
8. Hey Jupiter
9. A Sorta Fairytale
10. Little Earthquakes*

Het begin van A Sorta Fairytale doet me trouwens denken aan het begin van Limonadeglazen Wodka van Spinvis, maar dat kan ook mij liggen.

Een finale vol prachtige songs. Als ik ontroerd wil worden, zet ik Tori Amos op. Zij is toch de zangeres die me het meest weet te raken.

1. Winter
2. Tear in Your Hand*
3. Crucify
4. 1,000 Oceans
5. Cornflake Girl
6. China*
7. A Sorta Fairytale
8. Spark
9. Precious Things*
10. Bliss*

Naar Tori aan het luisteren…

Ik ben hier uiteindelijk op uitgekomen:

01. Spark
02. Crucify
03. Precious Things*
04. Cornflake Girl
05. God*
06. Icicle*
07. Silent All These Years
08. Winter
09. Little Earthquakes*
10. Jackie's Strength

1. Crucify
2. Winter
3. Cornflake Girl
4. Pretty Good Year
5. Silent All These Years
6. Past the Mission*
7. China*
8. Yes, Anastasia*
9. God*
10. Hey Jupiter

Ik heb al haar albums wel geluisterd, maar de eerste twee blijven favoriet.

https://postimages.org/

UITSLAG GREATEST HITS of TORI AMOS

'All these things are true'

Gaat Winter er wederom vandoor met de winst zoals vooraf verwacht? Gaat China ook nu die tweede plaats opeisen? En hoe zal het de vorige bronzen positie voor Hey Jupiter deze keer vergaan?

Deze dames hebben de top 10 niet weten te behalen:

20. Icicle* 22

19 Tear in Your Hand* 22

18. Bliss* 23 (nummer 1 van dix)

17. Flying Dutchman 26 (nummer 1 van dynamo d)

16. A Sorta Fairytale 27

En ook deze dames kwamen te kort om in de top 10 te belanden. Deze keer wist Hey Jupiter het dus niet te schoppen tot het podium; het lukte zelfs niet om een plaatsje bij de bovenste tien te bemachtigen.

15. Little Earthquakes* 29

14. Past the Mission* 33

13. Yes, Anastasia* 33

12. 1,000 Oceans 52 (nummer 1 van El Ninjo)

11. Hey Jupiter 55

Ik ben rond 22.00 uur terug voor de top 10. Wat zijn jullie favoriete Tori meisjes?

10. Precious Things*

62 punten

Nummer 1 van: Sting en Bonk

Tori vertelde dat Precious Things voortkomt uit haar ervaringen met religieuze opvoeding en het loskomen daarvan — en hoe dit samenhing met haar relaties en seksualiteit. Haar grootmoeder, die streng protestants was, drong haar op dat vrouwen “zich goed moesten gedragen” en dat seks vóór het huwelijk je “uit het koninkrijk van God” zou zetten. Dit inspireerde gevoelens van strijd en opstandigheid die in de song naar voren komen.

09. Jackie's Strength

63 punten

Nummer 1 van: EttaJamesBrown

In het nummer refereert ze aan Jacqueline Kennedy (Jackie O.) en de kracht die zij toonde na de moord op haar man, president John F. Kennedy. Tori’s moeder had haar verteld dat ze als baby op het gras werd gelegd en bad voor Jackie’s strength toen ze dit nieuws hoorde. Die gedachte — hoe Jackie krachtig moest zijn in zo’n dramatische situatie — werd een symbool voor de innerlijke kracht die Tori nodig dacht te hebben op haar eigen “grote dag”.

08. God*

64 punten

Nummer 1 van: -

In een interview uit 1994 zei Tori dat het lied voortkomt uit een gevoel van ontwrichting tussen mannelijke en vrouwelijke macht — en hoe religieuze ideeën daar vaak ongelijk mee omgaan. Ze zei letterlijk:

“Er is een **scheiding van macht — mannelijke en vrouwelijke macht — en er is een scheiding binnen mijn eigen wezen. (…) Dat is hoe het nummer God is geschreven. Het institutionele God dat in de boeken de universum regeert, moet ter verantwoording worden geroepen. Ik wil wel een kopje thee met hem drinken en gewoon een kleintje bijpraten.”

07. Pretty Good Year

70 punten

Het nummer is geïnspireerd door een brief van een 23-jarige fan uit Noord-Engeland (Greg) die aan haar schreef dat hij het gevoel had dat zijn leven “voorbij” was en dat alles al gedaan was. Dit raakte haar diep en gaf de aanleiding voor het lied.

06. China*

73 punten

Nummer 1 van: likeahurricane en aERodynamiC

China is een lied over emotionele afstand en het bouwen van muren tussen twee mensen, zelfs als ze lichamelijk dicht bij elkaar zijn — het komt voort uit haar eigen poëtische manier van beschrijven “wat er gebeurt in relaties als intimiteit moeilijk wordt.”

05. Spark

103 punten

Nummer 1 van: andré en Choconas

In een interview uit 1998 vertelt Amos dat zij Spark schreef na dat zij een miskraam kreeg — ze was drie maanden zwanger en erg enthousiast over het worden van moeder, maar verloor het kind plotseling en leed daarna aan diep verdriet en leegte. De songs op het album From the Choirgirl Hotel (waar Spark de opener van is) hielpen haar om met die emoties om te gaan.

“Ik verloor mijn baby. Ik leefde door een eindeloos, diep verdriet vanwege dat verlies. Elk lied werd een schuilplaats, want je voelt gewoon leegte nadat je die vonk van nieuw leven in je hebt gehad.” — Tori Amos over Spark.

Ze legt uit dat die periode haar veranderde: het gaf haar capabelheid om lief te hebben, maar het verlies liet een scala aan emoties achter — woede, verdriet, en verwarring — die zich door het nummer uiten.

04. Cornflake Girl

107 punten

Tori zegt dat het lied gaat over bepaald soort verraad onder vrouwen — plekken waar vrouwen elkaar juist níet steunen, maar elkaar kwetsen op manieren die soms subtieler zijn dan mannen dat doen. In een interview zei ze: “Dat nummer gaat over verraad, en over hoe vrouwen elkaar kunnen verkopen op manieren die mannen nooit doen.” Ze benadrukt dat het haar teleurstelt hoe sommige vrouwen anderen behandelen.

03. Silent All These Years

114 punten

Nummer 1 van: Superbitch, wendyvortex, ECooper en GrafGantz

Tori zegt dat Silent All These Years gaat over je stem leren horen nadat je die jarenlang hebt onderdrukt — letterlijk en figuurlijk. Ze schreef het tijdens een periode waarin ze reflecteerde op zichzelf en hoe moeilijk het was geweest om echt te zeggen wat ze voelde en dacht. Het idee is dat je jarenlang stil bent gebleven — silent all these years — en dat je langzaam leert om je eigen stem te herkennen en te gebruiken.

Tori heeft later benoemd dat het nummer niet alleen persoonlijk is, maar ook raakt aan hoe vrouwen in het algemeen kunnen worden gesmoord door sociale verwachtingen, onderdrukking of patriarchale druk. Het werd zelfs in verband gebracht met bredere gesprekken over het niet gehoord worden, zoals in tijden rond het Anita Hill‑proces — een gebeurtenis die in de VS het debat over vrouwen en macht in het publieke domein versterkte — omdat het thema een stem hebben of krijgen daar centraal stond.

02. Crucify

152 punten

Nummer 1 van: pureshores, Johnny Marr, herman, motel matches en Brunniepoo

Tori gebruikt in Crucify de metaforiek van kruisiging, nagels en een ‘savior’ (redder) — beelden uit de christelijke traditie — om te vragen waarom we onszelf pijn doen of oordelen opleggen. Het refrein “Why do we crucify ourselves…?” is dus geen letterlijke religieuze boodschap, maar een krachtige metafoor voor interne straffen, schuldgevoel en het gevoel “niet goed genoeg te zijn” onder sociale druk.

01. Winter

188 punten

Nummer 1 van: johan de witt, EvilDrSmith, vigil, Simon77 en JoaMuse

Tori vertelde in een interview dat Winter spontaan uit haar piano kwam als een lied over haar vader en haar relatie met hem — het ontstond uit herinneringen aan hun interacties en het idee dat ouders kinderen moeten leren voor zichzelf te kunnen zorgen, omdat ze er niet altijd kunnen zijn.

Een terugkerende regel in de song — “When you gonna love you as much as I do” — komt rechtstreeks uit de dialoog tussen de verteller en haar vader in de tekst en draait om je eigenwaarde en zelfliefde leren omarmen. Je kunt het zien als een vader die zijn kind aanspoort zichzelf evenveel te waarderen als hij dat doet.

Het was een lekker weekje Tori Amos en ik heb zin in haar concert in april in Carré. Het is immers al weer twaalf jaar geleden dat ik haar live heb meegemaakt.

Dank aan alle deelnemers.

Het presenteren van de einduitslag ging met horten en stoten omdat de site er regelmatig uitlag, maar het is gelukt

De winnaar zagen we wel aankomen en dat werd dan ook een overtuigende winst, maar de nummers twee en drie zijn veranderd ten opzichte van de vorige editie.

De complete lijst:

01. Winter 188
02. Crucify 152
03. Silent All These Years 114
04. Cornflake Girl 107
05. Spark 103
06. China* 73
07. Pretty Good Year 70
08. God* 64
09. Jackie's Strength 63
10. Precious Things* 62
11. Hey Jupiter 55
12. 1,000 Oceans 52
13. Past the Mission* 33
14. Yes, Anastasia* 33
15. Little Earthquakes* 29
16. A Sorta Fairytale 27
17. Flying Dutchman 26
18. Bliss* 23
19. Icicle* 22
20. Tear in Your Hand* 22

KALENDER

Ik draag het stokje over aan cosmic kid en ik wil graag een Prince: deeper cuts Greatest Hits organiseren in de week dat het tien jaar geleden is dat hij overleed.

16 januari - cosmic kid (Faithless)
23 januari - 50Tracks (Down Under - The Aussies)
30 januari - Shaky (Rock en Pop 60's Bobbys)
6 februari -
13 februari -
20 februari - EvilDrSmith (Mark Lanegan)
27 februari - Bonk (Deftones)
6 maart - motel matches (Oscars - winnaars en nominaties)
13 maart -
20 maart - dynamo d (Shocking Blue)
27 maart -
3 april -
10 april -
17 april - aERodynamIC (Prince - deeper cuts)

Informatie over het spel en over voorgaande edities (links graag mee kopiëren):
Lijst van Greatest Hits of...-edities
Greatest_Hits_of - spelregels
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale)

Mooi en prachtig vormgegeven aERodynamIC en dankzij jouw topic komt Little Earthquakes weer in mijn nieuwe album Top 10....

Voor andete liefhebbers voor dit album.....https://www.youtube.com/live/jzJuA93DVJI?si=ZZZqcmjIgqxSFTqr

https://youtu.be/jmk0AVNRBIY?si=ndej-ypjajsqbWr6 .....zo fenomenaal goed....live....zuiver gezongen , gespeeld en intens in alle kwetsbaarheid , alleen achter een piano en een bak publiek voor je....

Na mijn "1e" vrouw , Kate Bush , komt absoluut Tori Amos❤️....(mijn partner heeft andere kwaliteiten )

cosmic kid (moderator)
GREATEST HITS OF FAITHLESS

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhx3YkHGgrBQ9bJdPI64JhyGdjap_jeCoIXDsP-U32uHP7MZR-NLcIWIxkcr7AI9w7SitOFTvkdccTOCXfv2FOQJ8aGPvSt1zV17NUQGZJrQPsp1xugKkNz_dNB7w6AhfpC5WLv6Kph2io/s400/faithless.jpg

Dankjewel voor een week je Tori Amos en voor de mooie presentatie aERodynamIC. We blijven grotendeel in de 90es deze week met de Greatest Hits van Faithless. Opgericht in 1995 door kernleden Maxi Jazz, Rollo Armstrong en Sister Bliss sloeg Faithless als één van de eerste bands een brug tussen (euro)dance en de "serieuzere" muziekliefhebber (hoe die er ook uit mag zien). Hun eerste album, Reverence, staat nog altijd als een huis en hebben ze nooit meer geevenaard. Mijn eigen kennis houdt op na Outrospective, samen het debuutalbum de enige fysieke vertegenwoordigers van deze band in huize cosmic kid. Hoog tijd om mijn kennis up te daten en wellicht die van jullie ook.

De startlijst bestaat uit de nummers met de meeste stemmen op de albumpagina's en lijkt me een aaridge dwarsdoorsnede. Eens zien of jullie die kunnen aanvullen met andere albumtracks, outtakes, remixes en wat al niet meer.

De startlijst:

Bombs
Bring My Family Back
God Is A DJ
I Want More: Part 2
Insomnia
Last This Day
Liontamer
Mass Destruction
Miss U Less, See U More
Muhammad Ali
No Roots
Not Going Home
One Step Too Far
Salva Mae
Spiders, Crocodiles & Kryptonite
Take The Long Way Home
Tarantula
The Garden
We Come 1
Why Go?

De opdracht is bekend. Noem maximaal 10 liedjes die in de startlijst ontbreken. De deadline hiervoor is maandagavond 19 januari om 20.00 uur.
Op de artiestenpagina staan 2 users die deze band in hun top 10 hebben staan: cddrive en MusicMasters en die het wellicht leuk vinden om aan te haken. De rest weet de weg wel, vermoed ik.

Spotify lijstje: Greatest Hits Of Faithless - playlist by Paddy Monster | Spotify - open.spotify.com

Sting schreef:
Na mijn "1e" vrouw , Kate Bush , komt absoluut Tori Amos❤️....(mijn partner heeft andere kwaliteiten )

Zo lang ze maar niet jaloers is dan

Ook voor mij staan Kate en Tori torenhoog als favoriet en daar voeg ik Joni aan toe. Madonna en Kylie zijn dan voor de fun en Amy voor de wiegende heupen

Gast
geplaatst: vandaag om 20:01 uur

geplaatst: vandaag om 20:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.