MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Deftones

zoeken in:
9. Around the Fur

46 punten, 10 keer genoemd

De titelsong van het tweede album, waarmee de naam en faam van de Deftones nog even verder gevestigd werd. Overigens scoorde het bij ons blijkbaar nog steeds niet geweldig, want het album kwam niet verder dan plek 99 in de album top 100. Album met een iconische, maar niet beslist mooie hoes als je het mij vraagt. Achteraf was Moreno er ook niet meer zo blij mee.
Het was de bedoeling dat er een videoclip van dit nummer zou komen met beelden van de tour in Japan, maar omdat er werd ingebroken in de tourbus is die er nooit gekomen.

8. Leathers

48 punten, 9 keer genoemd

Afkomstig van Koi No Yokan. Het kwam al twee maanden voor het album uit, oa op cassettesingle (wie kent die nog?) met Rosemary als B-kantje te verkrijgen tijdens hun tour. Ook was de track eerst gratis te downloaden van de site, voor het op I-Tunes kwam. Wat een brute track blijft het toch. Voor mij persoonlijk het hoogtepunt van het heerlijke Koi No Yokan, maar volgens jullie was er nog een ander nummer beter.

7. Passenger

Nummer 1 van: legian
57 punten, 7 keer genoemd

Het nummer waar Deftones het meest klinkt als Tool. Maar dat zal wel iets ermee te maken hebben dat Maynard Keenan meedoet op en meeschreef aan dit nummer. Heerlijk gelaagd en intens nummer, waarbij de stemmen van Maynard en Moreno elkaar heerlijk afwisselen.

6. Bored

Nummer 1 van: EvilDrSmith
64 punten, 10 keer genoemd.

Eén van de singles van het debuutalbum Adrenaline. Het wist nou niet bepaald direct potten te breken bij het grote publiek, maar de klasse van de band was er echt al in al zijn glorie terug te horen. In de clip vallen locaties te zien die belangrijk waren in de ontwikkeling van de band. Overleefde hier ternauwernood de eliminatieronde, maar wist in de finale dus toch best hoge ogen te gooien.

5. Rosemary

Nummer 1 van: berend94
71 punten, 11 keer genoemd

Dit is wel het hoogst genoteerde nummer van Koi No Yokan. En wat voor één! Deftones geeft hier wat mij betreft even een masterclass ‘Hoe bouw ik een nummer goed en spannend op’ weg. Ik las ergens dat dit het dichtste is wat Deftones bij Doom Metal gekomen zijn. Hoewel ik al die genrebepalingen niet zo interessant vind, snap ik wel wat er bedoeld wordt. De instrumentale stukken zijn ook echt gelaagd.

4. My Own Summer (Shove It)

Nummer 1 van: Heino, dumb_helicopter, Simon77
78 punten, 12 keer genoemd

Ondanks meerdere eerste plekken kwam dit nummer van Around the Fur niet inde buurt van het podium, waar het erg spannend was wie welke plek zou pakken. Maar goed, dat wil niet zeggen dat dit geen topnummer is. Voor de opnames van de clip viel Chi Cheng van één van de kooien af in het water, waarna hij zei de geur nog een week in zijn dreadlocks geroken te hebben. Eén van de nummers waar Deftones echt naam maakte! Omdat ze lieten horen hoe dynamisch hun nummers konden zijn. Afwisseling, zowel in instrumentaal als op vocaal vlak, waarin ingetogenheid en intensiteit elkaar afwisselen. Die strot van Moreno in dit nummer met van die heerlijke screams. Nu-metal in optima forma.

3. Digital Bath

Nummer 1 van: itchy, Bonk, All Day Watcher
94 punten, 14 keer genoemd

Halverwege leek dit nummer af te stevenen op de winst, maar redde dat dus uiteindelijk niet. Van het fenomenale album White Pony en één van de singles van dit album. Het zou gaan over dat Moreno zich een voorstelling maakte hoe het zou gaan als een vrouw tijdens een feest in bad geëlektrocuteerd zou worden als hier een apparaat ingegooid zou worden. Daarna wordt ze dan wel weer keurig afgedroogd en aangekleed. Dat dit soort toch wel enigszins verontrustende gedachtes kunnen leiden tot dit soort geweldige muziek!

itchy zei het treffend:

Ik hou van de slepers van Deftones, en dit blijft gewoon de beste. Het contrast tussen de atmosferische coupletten en het peilloos diepe refrein met kippenvelopwekkende zang blijft eindeloos boeien. Dit nummer heeft een bijna Joy Division-achtige neerslachtigheid.

2. Change (In the House of Flies)

Nummer 1 van: dynamo d
95 punten, 12 keer genoemd

Ook uiteraard afkomstig van het geweldige White Pony. Eén van de eerste nummers waar je echt kan spreken van een teameffort, doordat alle bandleden een bijdrage geleverd hebben in de ontwikkeling van deze song, die in een soort jamsessies steeds verder ontwikkeld werd. Het relatief nieuwe lid van de band, Frank Delgado, bedacht dat de synthesizer ook nog een goede toevoeging zou zijn. En het werd de grootste commerciële hit van Deftones tot nu toe. In de VS dan, hier haalde het de hitlijst niet eens, maar in de Mainstream Rock Billboard haalde het de 9e plek en werd het zo’n 4 miljoen keer verkocht aldaar.
Hier haalde het slechts één eerste plek, maar dus wel het podium. Met slechts één punt meer dan de nummer drie en slechts drie punten minder dan de nummer 1.

1. Be Quiet and Drive (Far Away)

Nummer 1 van: jordidj1, Dwejkk_, motel matches, Johnny Marr, Choconas
98 punten, 14 keer genoemd

Tweede single van Around the Fur en bereikte de 29e plaat in de US Billboard en de 50e in de UK en daarmee de eerste hitnoteringen van de band. Eén van de nummers waarop je hoort dat Deftones veel meer dan alleen nu-metal maakte, al vind ik die genrediscussie altijd wat lastig en ook wel overbodig. Goede muziek, daar gaat het om! En zo, daar hebben we hier wel mee te maken! Alles klopt, zang, gitaren, drums, alles.
Wat zeg ik, de glorieuze winnaar van deze Deftones Greatest Hits!

Staat ook bizar hoog in de RYM singles aller tijden, deze. Prachttrack!

Bedankt Bonk.

https://concertcrap.com/wp-content/uploads/2023/11/6L4A7561-572x381.jpg

Daarmee zijn we aan het einde aan een weekje Deftones! Ik heb ervan genoten, ik hoop jullie ook. Altijd fijn dat het weer (her)nieuw(d)e kennismakingen, herwaarderingen of gewoon veel luistergenot heeft opgeleverd.

Nogmaals dank aan iedereen die meegedaan heeft en de mooie verhalen!
Ik geef het stokje over aan motel matches voor een weekje filmmuziek!

Mooie editie, bedank Bonk!

Kalender:
6 maart - motel matches (Oscars - winnaars en nominaties)
13 maart - All Day Watcher (John Denver)
20 maart -
27 maart - voskat (Pulp)
3 april - Shaky (Little Richard)
10 april - aERodynamIC (Prince - deeper cuts)
17 april - jordidj1 (20s mainstream pop)
24 april - dynamo d (Shocking Blue)
1 mei - Bonk (Protestsongs)
8 mei -
15 mei - EvilDrSmith (Chris Cornell - Soundgarden / Audioslave / Temple Of The Dog)

Informatie over het spel en over voorgaande edities (links graag mee kopiëren):
Lijst van Greatest Hits of...-edities
Greatest_Hits_of - spelregels
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale)

Verdorie, ik heb blijkbaar zitten suffen en helemaal niet meer gebruikgemaakt van mijn stemrecht. Heb uit principiële overwegingen alsnog een lijstje in elkaar gezet, maar het is zoooo moeilijk kiezen bij deze band:

1. Leathers
2. Entombed
3. Hexagram
4. Rosemary
5. Minerva
6. Knife Prty
7. Diamond Eyes
8. Hole in the Earth
9. Digital Bath
10. Feiticeira

Ik miste je al Slowgaze! Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat pas gebeurde, toen ik de lijnen al gesloten had, dus dat was te laat om je nog even te taggen. Goed dat je alsnog je lijstje hebt ingediend. Die had er eventueel wel voor gezorgd dat Digital Bath nog over Change was heen gegaan.

Bonk schreef:
Ik miste je al Slowgaze! Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat pas gebeurde, toen ik de lijnen al gesloten had, dus dat was te laat om je nog even te taggen.

Maakt niet uit, ik had zelf ook even beter op moeten letten. Het is sowieso een mooie eindlijst geworden zo, en dank voor het organiseren en uitrekenen!

Bedankt Bonk voor dit heerlijke weekje Deftones!

Gast
geplaatst: vandaag om 07:52 uur

geplaatst: vandaag om 07:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.