MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
1. Bangles - Manic Monday
2. Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U
3. Sheila E. - A Love Bizarre *
4. The Time - Jungle Love
5. Sheila E. - The Glamorous Life
6. Jill Jones - Mia Bocca *
7. Sheena Easton - 101 *
8. Chaka Kahn - I Feel for You
9. Patti Labelle - Yo Mister
10. Sheila E. - The Belle of St. Mark *

Inmiddels staan alle nummers in de dubbele cijfers, zijn er zes de 100 punten al gepasseerd en blijkt Jill Jones voor een aantal een ontdekking (en daar alleen al is mijn missie geslaagd).

Er kan nog tot 20.00 uur een top 10 worden ingeleverd.

Wil je dat nog doen? Haast je dan met 100MPH om het voor elkaar te krijgen.

herman schreef:
Jammer dat er zo weinig op Spotify staat, dan wordt het wat lastig luisteren. Wil nog wel even zeggen dat Martika's Love... Thy Will Be Done echt een schitterend nummer is.

Echt alles staat op Youtube. De clipjes zijn een leuke bonus.

aERodynamIC schreef:
Inmiddels staan alle nummers in de dubbele cijfers, zijn er zes de 100 punten al gepasseerd en blijkt Jill Jones voor een aantal een ontdekking (en daar alleen al is mijn missie geslaagd).

Er kan nog tot 20.00 uur een top 10 worden ingeleverd.

Wil je dat nog doen? Haast je dan met 100MPH om het voor elkaar te krijgen.

(embed)

Ook jammer dat deze het niet heeft gehaald. Heerlijk nummer.

Minneapolis schreef:
(quote)

Volgens mij is de finalelijst ook niet zo heel onbekend op enkele nummers na. Maar die zijn inderdaad zo opgezocht..

Maar 25 deelnemers in de finale is echt heel wat meer dan ik vooraf verwacht had. Dus de moeilijkheidsgraad zonder Spotify lijst valt mee.

https://postimages.org/

En de lijnen zijn gesloten. Later vanavond de resultaten.

Minneapolis schreef:
(quote)

Dat klopt. Maar YouTube op het werk is niet echt een optie. Spotify wel.

En ik vind het altijd wel fijn alles na te luisteren, ook al kan ik sommige nummers wel dromen (in ieder geval 8 van de 21, bij de rest voor mij toch veel onbekenden).

Enfin, ben benieuwd naar de eindstand.

GREATEST HITS OF PRINCE COVERS & SATELLITE ACTS - DE UITSLAG

https://postimg.cc/PCWLBDht

Vijfentwintig stemmers in de finale hebben bepaald wat zich het beste door Prince geschreven maar niet onder zijn naam uitgebrachte nummer mag noemen, of wat de beste satelliet act is zo u wilt.

21. Sheena Easton - Sugar Walls

10 punten

Sheena werkte in de jaren '80 regelmatig met Prince. Het leverde haar zelfs twee duetten op een Prince album op. U Got the Look (Sign O' the Times) en The Arms of Orion (Batman).
Nummers die misschien hoger waren geëindigd als ze mee hadden mogen doen. Van Sugar Walls waren jullie blijkbaar iets minder gecharmeerd.

Eerlijk is eerlijk: ik had het vooraf aan dit spel hoger ingeschat.

20. Kid Creole & The Coconuts - The Sex of It

10 punten

Evenveel punten als Sheena, maar werd één keer net een plaatsje hoger gezet en kreeg vier stemmers achter zich in plaats van drie.

Ik vond het indertijd een opmerkelijke samenwerking: Kid Creole die een Prince nummer vertolkt? Opvallend, maar zeer aanstekelijk. Voortgekomen uit een ontmoeting tussen Prince en August Darnell tijdens de Lovesexy tour in 1988, maar door de platenmaatschappij on hold gezet waardoor het twee jaar later pas werd uitgebracht.

The Sex of It overleefde de tweede ronde maar net en zwijnde er doorheen omdat er geen tie-break meer volgde. Het was toen al duidelijk dat dit nummer wat minder support zou krijgen en dat is gebleken.

19. D'Angelo - She's Always in My Hair

11 punten

D'Angelo is een fan en ziet Prince als één van zijn inspirators. Zo gaf hij een emotionele vertolking van Sometimes It Snows in April als tribute vlak na het overlijden van Prince. Prince fans zijn erg kritisch als het gaat om covers, maar deze vertolking werd behoorlijk gewaardeerd.

De cover van b-kant She's Always in My Hair (te vinden op de soundtrack van Scream 2) doet het hier niet zo best. De finale is behaald door de startlijst. Zou het daar ook in gestaan hebben als dit niet het geval was?!

18. Alicia Keys - How Come You Don't Call Me Anymore?

17 punten

Nummer 1 van: dynamo d

Alicia deed het ook niet zo best in de finale. Pas toen dynamo d het nummer als zijn nummer 1 aangaf kwam ze van de gehate nul punten af en Funky Bookie trok het nog op naar 17 punten.

Ik vermoed dat Prince het er niet mee eens zou zijn geweest dat ze hier zo weinig support mocht ontvangen. Hij heeft altijd grote bewondering voor Alicia gehad en ze mocht ook een aantal keer met hem samen op het podium in duet.

Poeha - > dynamo d

Ik had hem al aangepast

Je bent wel mega-snel... op het puntje van je stoel zeker???

D'Angelo's - She's Always in My Hair was naast André Cymone's - The Dance Electric, de tweede zeer toffe verrassing in deze editie. Ben van beiden al een aantal dagen aan het genieten. Alleen daarvoor al dank, Eric.

aERodynamIC schreef:
Je bent wel mega-snel... op het puntje van je stoel zeker???
Absoluut, maar mag ik, dit is toch een "zooitje" geweldige nummers bij elkaar, zeg

17. Jill Jones - G-Spot

19 punten

Voor sommigen dé ontdekking van deze editie en dat doet me goed. Ik blijf het zeggen: het beste Prince-album niet gezongen door Prince. Ga op zoek naar dat album uit 1987 zou ik zeggen.

Zowel Alicia (mooie versie wel) als D'Angelo (één van de weinige grote live artiesten van de laatste jaren die een dampende funky show neer kunnen zetten) hadden wat hoger gemogen van mij.
En ik herhaal mezelf: al het getoeter op G-spot is erg fijn.

16. Sheena Easton - 101

19 punten

Blijkbaar stond het verkeerde nummer in de startlijst want 101 is er door de nominatie ronde doorheen gekomen en eindigt hoger dan Sugar Walls.

Voor mij zelf eigenlijk een herontdekking van het nummer. Ik was meer blijven hangen bij Sugar Walls.

Evenveel stemmers als op G-Spot, maar wist een keer de derde plaats te behalen door user ranja.

15. Patti Labelle - Yo Mister

23 punten

Ook hier was het enthousiasme wat minder groot dan ik verwacht had. En als ik dit nummer hoor dan denk ik: waar is Mavis Staples gebleven?!

Hoe dan ook een fijn nummer met zoals al deze nummers een zeer groot Prince-stempel.

aERodynamIC schreef:
16. Sheena Easton - 101

(embed)

19 punten

Blijkbaar stond het verkeerde nummer in de startlijst want 101 is er door de nominatie ronde doorheen gekomen en eindigt hoger dan Sugar Walls.

Voor mij zelf eigenlijk een herontdekking van het nummer. Ik was meer blijven hangen bij Sugar Walls.

Evenveel stemmers als op G-Spot, maar wist een keer de derde plaats te behalen door user ranja.

IK vond het altijd al een geweldig nummer van Sheena, helaas geen hit. Ik kwam er eigenlijk pas deze week achter dat het een Prince nummer was Veel beter dan Sugarwalls vind ik wel.

14. The Time - The Bird

29 punten

Iedereen die Purple Rain gezien heeft kent The Time. Morris Day komt aardig in de buurt van Prince als het gaat om podium uitstraling en vooral humor.

Het is dus niet gek dat The Time met twee nummers in de finale staat, tevens de twee bekende hits van de band.

Mijn wens was jarenlang de band een keer live te kunnen zien en dat heb ik jaren geleden dan ook uiteindelijk waar kunnen maken toen ik ze zag optreden in de BB King Blues Club in New York.
Dat is nog steeds een avond die vers in mijn geheugen zit. Wat een feest kan deze groep maken zeg.

13. Wendy & Lisa - Lolly Lolly (according to Prince)

32 punten

Nummer 1 van: johannesB

Een nummer dat veel bijval kreeg in de nominatieronde. Waterfall mag dan misschien het bekendste nummer zijn van Wendy & Lisa, maar die mocht niet meedoen.

Lolly Lolly is te vinden op het tweede album van wat voorheen een liefdeskoppel was. Wendy & Lisa speelden een grote rol in de film Purple Rain en waren misschien wel het bekendste gezicht van The Revolution.
Het oorspronkelijke nummer kan niet meedoen met deze editie, maar Prince maakte een remix en die versie werd als single uitgebracht.

In de finale was de concurrentie wellicht wat te groot, want de top 10 is niet behaald, maar het is mooi dat dit nummer door ronde 1 weer naar boven is gehaald.

12. André Cymone - The Dance Electric

38 punten

Blijkbaar de tweede ontdekking voor een aantal mensen. Een typisch Prince-nummer gezongen door jeugdvriend André Cymone. Cymone speelde in het begin in de begeleidingsband van Prince.

De versie van Prince zelf verscheen in 2017 in de Purple Rain deluxe box.

Voor degenen die dit nummer nu ontdekt hebben: er is nog een langere versie. En we weten dat die extended versions vaak nog net even leuker zijn.

11. Apollonia 6 - Sex Shooter

43 punten

Toen Denise Matthews Vanity 6 verliet moest Prince op zoek naar een vervangster. Na audities werd dat Patricia Kotero en zo kreeg zij een grote rol in de film Purple Rain en scoorde samen met Brenda Bennett en Susan Moonsie een hit met Sex Shooter.

En wie kent de beruchte scene niet?!

Lake Minnetonka heb ik afgelopen zomer zelf nog bezocht. Hoort erbij toch?!

Van de dames werd hierna niet heel veel bijzonders vernomen. Patricia maakte nog wat muziek en haalde na de dood van Prince weer het nieuws door in het openbaar af te geven op Sheila E. en daarna luwde ook dat weer.

aERodynamIC schreef:
Ga op zoek naar dat album uit 1987 zou ik zeggen.

Haha.. dat heb ik serieus vanavond gedaan (voor een schappelijke prijs op Discogs gekocht). Ooit, way back dus, had ik een copy op een bandje, maar ik besef me door dit topic dat het een gat in mijn platen collectie is. Dus bedankt voor de inspiratie.

10. Martika - Love... Thy Will Be Done

71 punten

Over de top waren we het eigenlijk wel eens. Je ziet ook best een gat tussen de bovenste tien en de nummers daaronder.

Van Martika had ik hoge verwachtingen en ze heeft ze ook waargemaakt. Elk jaar weer staat dit nummer op mijn lijstje om te nomineren voor de MuMe ladder, maar ook elk jaar haalt het het net niet. Misschien eind dit jaar eens verandering in brengen, want dit is toch een wonderschoon nummer dat zelfs niet Prince-liefhebbers wel kunnen waarderen.

9. Sheila E. - The Belle of St. Mark

82 punten

Oh wat was ik verliefd als puber op Sheila. Er werden op mijn trouwdag zelfs grappen over gemaakt.

Live heb ik haar meerdere malen gezien (het begon al in 1987 tijdens de SOTT tour) en afgelopen zomer zag ik haar in een jazzclub in Minneapolis. Ze kondigde aan dat je klaar moest zitten om selfies te nemen tijdens het nummer A Love Bizarre. Dat deed ik dus, want ik zat op een gunstige plek. En eindelijk op de foto met je jeugdliefde is een kans die je je niet moet laten ontnemen.
Nou die foto mislukte jammerlijk en Sheila vond daar ook wat van want trok een gezicht van 'echt kerel, wat doe jij nou?'. Maar gelukkig wist één van mijn vrienden het voorval te filmen en dat blijft een hilarisch filmpje.

Sheila ligt onder vuur bij veel fans omdat ze onwaarheden zou verkopen en zichzelf net wat te veel zou profileren na de dood van Prince. Ik snap dat wel, maar ja... voor mij is en blijft ze het drumbeest waar ik ooit een oogje op had en waar ik nog steeds graag naar kijk, zelfs nu ze wat ouder is nog: want een podium beest is en blijft het.

Ook deze editie van Greatest Hits blijkt ze geliefd.

Opvallend dat er geen videoclip is van dit nummer, maar ze trad op bij TopPop en Countdown, dus bij deze.

8. Chaka Kahn - I Feel for You

84 punten

Nummer 1 van: Minneapolis

Voor Minneapolis zijn eerste single en die moest op nummer 1. Ook de andere deelnemers konden niet om deze jaren '80 hit heen.

Ik weet niet of andere mensen deze ervaring delen: voor mij was deze versie mijn kennismaking van het nummer. In 1984 kocht ik Purple Rain en de singles daarvan en daarna ging ik met terugwerkende kracht terug in de Prince discografie. Ik denk dat ik in 1985 bij het tweede album uitkwam waar het origineel te vinden is. I Feel for You is dus niet speciaal voor Chaka geschreven maar een cover.

Prince en Chaka zijn door de jaren heen goed bevriend geweest en dit nummer mag best een typische jaren '80 evergreen genoemd worden.

Met Stevie op de mondharmonica, ook live:

Het origineel:

7. Jill Jones - Mia Bocca

89 punten

Nummer 1 van: yeahyeahyeah, andré en Marty McFly

Hoe blij ben ik dat Jill Jones alsnog ontdekt is door sommigen van jullie.

Voor mij begon de ontdekking al vroeg. Toen ik op 20 juni 1987 in de Galgenwaard zat werd voordat Madhouse als voorprogramma begon het album van Jill Jones een paar keer gedraaid en dat leverde publieksparticipatie op vooral bij het nummer Mia Bocca, waar het publiek op de maat meeklapte.

Ik heb veel concerten meegemaakt maar nooit heb ik de spanning en zindering in het publiek voorafgaand aan de start van een concert zo meegemaakt als toen en dat bleek hier dus al uit.

Jill zou je overigens ook kunnen kennen uit de 1999 periode waar Jill te zien is in de videoclips die bij dat album horen (denk aan het bekende 1999), en ze speelde mee in Purple Rain en Graffiti Bridge.

6. Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U

101 punten

Nummer 1 van: Outlaw104, El Ninjo en laxus11

Het verhaal moge bekend zijn: Prince schreef Nothing Compares 2 U voor satellietband The Family (die overigens te zien zal zijn tijdens de Purple Jam in TivoliVredenburg op de sterfdag van Prince, komende 21 april) en Sinéad nam het op als cover. De video maakte enorme indruk op velen en Sinéad scoorde er een wereldhit mee.

Wellicht ook bekend dat Sinéad en Prince beslist geen vrienden waren. Volgens Sinéad kregen de twee ruzie toen ze bij hem thuis langs ging en dat schijnt uit de hand gelopen te zijn. Wat er van waar is zal niemand ooit echt weten en het doet er verder niet toe. Beide artiesten waren niet de makkelijkste.

Prince nam het nummer na het succes van Sinéad zelf ook op. De versie met Rosie Gaines verscheen op zijn eerste verzamelalbum.

Het origineel voor wie het niet kent:

Beter dan de versie van Sinéad of niet?

5. Vanity 6 - Nasty Girl

108 punten

Nummer 1 van: wendyvortex

Naast de poster van Sheila hing er ook eentje van Vanity. Een iets pikantere ook. Voor veel pubers een wet dream zullen we maar zeggen. Ze hebben er niet voor niets een nummer over opgenomen

Al in 1982 bleek dat Prince meer wilde uitbrengen dan alleen onder zijn eigen naam en Vanity 6 was daarvan het gezicht. Wat vooral opviel was dat de dames in lingerie optraden.

Leadzangeres Denise Matthews stapte uit het trio voordat de opnames van Purple Rain begonnen. Ze speelde daarna in wat films, raakte aan de drugs waardoor ze later als gevolg van haar verslaving een niertransplantatie moest ondergaan en werd uiteindelijk een zeer vroom Christen die dat ook luid en duidelijk verkondigde.

In februari 2016 overleed ze, twee maanden voor Prince. Veel mensen beweren dat Denise de grote liefde van Prince was. Of dat zo is weten we natuurlijk niet, wel dat hij tijdens zijn laatste (piano) tour haar een eerbetoon gaf (ook aan Bowie trouwens).

Gast
geplaatst: vandaag om 07:06 uur

geplaatst: vandaag om 07:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.