MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
De stembussen zijn gesloten! De uitslag volgt aansluitend.

UITSLAG VAN DE GREATEST HITS OF DOVES
https://vinylstylus.wordpress.com/wp-content/uploads/2023/08/rita1192b-1.jpeg

Het leek tijdens de nominaties en eliminaties geen storm te lopen, maar uiteindelijk namen toch liefst 23 stemmers de moeite om een lijstje voor de finale aan te leveren, waarvoor hartelijk dank. Natuurlijk is er altijd teleurstelling, dat vanuit jouw standpunt bekeken een enkele top track niet aan een finaleronde mee mag doen, al is dat wel inherent aan dit spelletje. Zelf vond ik het spijtig dat in deze editie er van alle 6 reguliere albums niet minstens één nummer vertegenwoordigd was in de finale. Maar genoeg geroekoed, tijd voor de uitslag.

20. Last Broadcast
Punten: 6
In lijstjes: 1
Hoogste positie: 5
Album: The Last Broadcast (2002)

Het titelnummer van het tweede album is een weldadig gearrangeerde song vol introspectie, maar blijft bij mij niet genoeg hangen. Blijkbaar was ik niet de enige.

19. Compulsion
Punten: 19
In lijstjes: 3
Hoogste positie: 4
Album: Kingdom of Rust (2009)

Misschien wel het meest ongewone Doves nummer wat ik van ze ken. Met name het verslavende dwingende baswerk is het meest in het gehoor springende kenmerk van dit door Jez Williams gezongen nummer met dansvloer georiënteerde disco, punk en funk invloeden. The Guardian omschreef het destijds gekscherend als volgt; klinkt als LCD Soundsystem, dat Blondie’s Rapture aan het coveren is.

18. One of These Days
Punten: 28
In lijstjes: 7
Hoogste positie: 2
Album: Some Cities (2005)

Wanneer dit nummer voorbij komt moet ik onwillekeurig denken aan songs als Pounding en Words. Het heeft ook die voortstuwende en repetitieve Doves sound, hoewel dit iets experimenteler van aard is. Het kan daardoor heel goed op zichzelf staan en blijft daarbij redelijk snel in je hoofd hangen. Het gitaarsolootje aan het einde van het nummer mag ook niet onvermeld blijven, dus bij deze.

17. Jetstream
Punten: 28

"We zijn altijd gek geweest op onze filmmuziek en dit kenmerkt die sfeer. We wilden altijd al een sci-fi gevoel deuntje maken en dit past in dat plaatje. Tekstueel wilden we dat het een 'Blade Runner'-achtig ding zou zijn en je kunt er stukjes Kraftwerk in horen. We haalden een machine uit een fabriek in Rusland dat voorheen kogels maakte, die voor het metaalachtige geluid zorgde. We hebben het op eBay gevonden, het ziet er gek uit, het lijkt op een militair apparaat", aldus gitarist Jez Williams.

16. N.Y.
Punten: 32
In lijstjes: 8

Een track van het album The Last Broadcast, dat tamelijk verrassende wendingen neemt. Het wordt vooraf gegaan door het bijna onheilspellend aandoende “Where We’re Calling From”, de opmaat naar N.Y. Beide tracks beschouw ik als een twee-eenheid. N.Y. zelf begint rauw en vurig, valt een paar keer terug en werkt ruim halverwege naar een mooie spacerock-achtige climax toe, om uiteindelijk toch weer kalm en beheerst te eindigen. Het geheel doet mij daardoor enigszins progrockerig aan.

15. Firesuite
Punten: 35
Album: Lost Souls (2000)

Op zoek naar een nieuwe identiteit en geluid na de verwoestende studiobrand. Het instrumentale openingsnummer van het debuutalbum Lost Souls is een soort ouverture. Firesuite fungeert figuurlijk gesproken als een opengaand podiumgordijn, en markeert daarmee het officiële begin van Doves. Letterlijk herrezen uit de as van hun voormalige groep Sub Sub.

14. Spellbound
Punten: 39
In lijstjes: 12
Hoogste positie: 4

Een deugdelijke en eenvoudige, maar wel typische Doves song. Zou zomaar passen op de eerste twee albums Lost Souls en Last Broadcast. Je hoort de echo van bijvoorbeeld een nummer als Sea Song. Dit is hoe sfeervolle stadionrock interessant zou kunnen klinken, zonder dat het teveel overgeproduceerd wordt. Maar zo groot werden ze (godzijdank?) nooit.

13. The Man Who Told Everything
Punten: 41
In lijstjes: 8
Hoogste positie: Nr. 1 van Pinsnider

De derde single van het debuutalbum. Het leunt duidelijk op de post-Britpop sfeer, als ik het zo mag verwoorden. Voor mij persoonlijk is deze track de afgelopen jaren aanzienlijk in waardering gestegen, ondanks de lichtelijk klagerige zang van Goodwin, maar dat irriteert steeds minder. De singleversie heeft als subtitel “Summer Version” meegekregen en bevat een iets andere mix dan de albumversie.

Hoogste positie UK singles chart: #32

12. Snowden
Punten: 45
In lijstjes: 9
Hoogste positie: Nr. 1 van Choconas

De tweede single van het derde album. En ik spreek puur op persoonlijke titel, als ik beweer dat dit met kop en schouders de mooiste track van Some Cities is. Een prachtige en dromerige orkestrale song met luchtige gitaar en echoënde strijkers. Snowden verdween uitgezonderd het thuisland redelijk snel in de anonimiteit, terwijl tegelijkertijd Speed of Sound (van u weet wel) alle hitlijsten bestormde. De single versie werd geremixt door de veelgevraagde producer, mixer en geluidstechnicus Rich Costey.

Hoogste positie UK singles chart: #17

11. Here It Comes
Punten: 49
In lijstjes: 12

Net als Sea Song verscheen deze ook als EP (de laatste release op het eigen label) in aanloop naar het debuutalbum. Een mooie rol op de piano is hier weggelegd voor het officieuze vierde bandlid Martin Rebelski. Hij werkte mee aan alle albums van Doves en daarnaast speelde hij ook mee met de band op tour.

Hoogste positie UK singles chart: #73

10. Winter Hill
Punten: 63
In lijstjes: 13

De tweede single van het vierde studioalbum. Het stond al ten tijde van het debuutalbum in de steigers, maar er werd nooit verder aan gewerkt. Bijna 10 jaar later alsnog afgemaakt en op plaat gezet. Het was overigens wel de eerste keer, dat een single van de band niet de top 100 haalde. Ook niet aanwezig op de zorgvuldig samengestelde verzamelaar The Places Between. Trek vervolgens zelf uw conclusie.

Hoogste positie UK singles chart: #148

9. Black and White Town
Punten: 77
In lijstjes: 11
Hoogste positie: Nr. 1 van herman

De eerste single van het derde album en tevens de tweede top10 notering in de Britse charts. Zoals wel vaker bij songs van Doves is er de stuwende beat, die verzorgd wordt door de drums/percussie van Andy Williams, maar vooral de eenstemmigheid van piano en gitaren vallen hier op. Dit ter begeleiding van teksten over sociale vervreemding, wanhoop en onbehagen. De invloeden van Northern soul, waar vooraf veel naar werd geluisterd door de bandleden, komen op dit album en nummer duidelijk naar voren.

Hoogste positie UK singles chart: #6

8. Words
Punten: 84
In lijstjes: 16
Hoogste positie: Nr. 1 van DjFrankie, aERodynamIC, El Ninjo

De aftrap op het tweede album begint met een soundscape intro, waarna deze naadloos overgaat in Words. De leadzang wordt in dit nummer door gitarist Jez Williams op zich genomen. Dit had wat mij betreft zo op single mogen verschijnen en is daarbij ook nog eens een live favoriet van veel Doves fans. Een geremixte versie getiteld Live for City werd, evenals Pounding, een tijdlang gedraaid bij het begin van de thuiswedstrijden in het stadion van Manchester City, dankzij de steun van de band aan het team. De intro van Words is ook gebruikt als achtergrondmuziek voor de FA Cup verslaggeving van ITV.

7. The Cedar Room
Punten: 91
Hoogste positie: Nr. 1 van starsailor, johan de witt

De eerste single van het debuutalbum. Er verscheen vooraf de release van het album al een (debuut) EP met als titel Cedar, waarop de volledige versie van het nummer. Het is meeslepend en bovendien straalt het iets mysterieus uit. En ondanks z’n lengte houdt het echter de aandacht vast zonder echt veel van richting te veranderen.

Hoogste positie UK singles chart: #33

Black and White Town heb ik echt helemaal grijsgedraaid, geweldig nummer.

Verder verrassend dat Snowden niet eens in de top 10 staat. Blijkbaar is Some Cities niet zo geliefd als ik dacht. Ik dacht eigenlijk wel dat dit een potentiële winnaar was. Werkelijk geen idee welke song dat nu zou zijn. Maakt het wel spannend.

6. Pounding
Punten: 93
Hoogste positie: Nr. 1 van Finn, andré, Ries_72, Outlaw104

De tweede single van The Last Broadcast. Een op het gehoor eenvoudige beat, waarbij de drummer ogenschijnlijk alleen maar aan het beuken is. Geen fills, geen fancy dingen, gewoon dezelfde onveranderlijke ijzersterke beat. Alsof een klein kind voortdurend op een speelgoedtrommel staat te hameren. Maar het is een briljant nummer, het werkt gewoon, ik blijf er over de gehele lengte fascinerend naar luisteren.

Hoogste positie UK singles chart: #21

5. Caught by the River
Punten: 98
In lijstjes: 15
Hoogste positie: Nr. 1 van Jizze

De derde single en tevens de afsluiter van het album. Een rechttoe rechtaan akoestische radiovriendelijk nummer met een emotionele ondertoon. Groots en meeslepend. Dit soort nummers zouden toch ook hier op het Europese vasteland moeiteloos een stadion moeten kunnen vullen? Ok, een Ziggodome dan? Een AFAS Live op z'n minst toch?

Hoogste positie UK singles chart: #29

herman schreef:
Verder verrassend dat Snowden niet eens in de top 10 staat. Blijkbaar is Some Cities niet zo geliefd als ik dacht. Ik dacht eigenlijk wel dat dit een potentiële winnaar was. Werkelijk geen idee welke song dat nu zou zijn. Maakt het wel spannend.

Verrassend en teleurstellend, fantastisch nummer en mijn absolute favoriet! Voor de overwinning zet ik mijn geld nu op het titelnummer van Kingdom of Rust.

4. Sea Song
In lijstjes: 15
Hoogste positie: Nr. 1 van Hedser, jetstreamer, All Day Watcher, 50tracks

Het voortstuwende en beetje trippy-achtige Sea Song verscheen al op de Sea EP in aanloop naar het debuut eind jaren 90. In deze hoedanigheid werd het ook één van de pijlers op het debuutalbum. Typisch een nummer wat dagenlang in je hoofd blijft hangen. Kenmerkend zijn de (prachtige) mondharmonica begeleiding en de nauwelijks verstaanbare zang van Goodwin.

Hoogste positie UK singles chart: #80

3. Catch the Sun
Hoogste positie: Nr. 1 van sj0n88

De tweede single van het debuutalbum. Een aanstekelijke rocker en samen met Here It Comes zijn dit muzikaal gezien de meest directe composities op het album. Catch the Sun werd vijf jaar later nog eens gecoverd door Jamie Cullum. Ik ken die beste man niet zo goed, daar ga ik hopelijk niets aan missen?

Hoogste positie UK singles chart: #32

2. There Goes the Fear
Punten: 109
In lijstjes: 19
Hoogste positie: Nr. 1 van Poek

De eerste single van het tweede album, dat op dezelfde dag werd vrijgegeven en weer verwijderd. Slimme marketingtruc of niet, feit blijft dat There Goes the Fear tot nu toe de grootste commerciële hit in de discografie van Doves is. Handelend over de bereidheid om spijt de rug toe te keren en resoluut naar de toekomst te kijken.

Hoogste positie UK singles chart: #3

1. Kingdom of Rust
Punten: 132
In lijstjes: 19
Hoogste positie: Nr. 1 van likeahurricane, Casartelli, vigil, motel matches

Na een stroef begin was er na een kwart van alle lijstjes geen houden meer aan. De glorieuze winnaar.

De eerste single van het gelijknamige vierde album. Na een voor de band tumultueuze periode van vier jaar tussen het vorige en dit album bestond het gevaar dat het een herhalingsoefening en ratjetoe van ideeën op de nieuwe plaat zou worden, maar met deze single als eerste indruk werd iedereen zeer positief verrast. Er zit een lichte country vibe in het couplet, die vervolgens wordt opgesierd met strijkers. Het hemelse refrein en dat harde bruggetje halverwege krijg je op de koop toe. Het vier jaar wachten meer dan waard.

Hoogste positie UK singles chart: #28

Iedereen die heeft meegedaan in welke ronde dan ook bedankt daarvoor.

11 april - Edgar18 (90's Girl Groups)
18 april - Brunniepoo (Miles Davis)
25 april - Teunnis (John Coltrane)
2 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
9 mei - Hedser (Robbie Williams)
16 mei - Titmeister (Godspeed You! Black Emperor)
23 mei - herman (Bob Dylan 1962-1969)
30 mei - 123poetertjes (JPEGMAFIA)
6 juni - voskat (Current 93 & Death In June)
13 juni - Bonk (Foo Fighters)
20 juni - motel matches (Morphine & Soul Coughing)
27 juni - hoi123 (Ichiko Aoba)
4 juli - cosmic kid (Oasis)
11 juli - dynamo d (Rob de Nijs)
18 juli - All Day Watcher (Aerosmith of The Jayhawks)

Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki

Greatest Hits of - MusicMeterWiki

Op naar de volgende Greatest Hits georganiseerd door Edgar18.
90's Girl Groups, dat lijkt me erg interessant.

Choconas schreef:
(quote)

Verrassend en teleurstellend, fantastisch nummer en mijn absolute favoriet! Voor de overwinning zet ik mijn geld nu op het titelnummer van Kingdom of Rust.

Nou, de kassa kan rinkelen!
Schitterend nummer ook, voor mij ook een van de favorieten. Ook wel leuk dat de playlist hier al naar vernoemd was.

Bedankt voor wat fijne Doves-uurtjes, Outlaw104!

Eens, prachtig nummer inderdaad!

Dank voor het organiseren, Outlaw104.

Het was een lekker weekje met een band die een beetje uit mijn spotlights was verdwenen.

Bedank Outlaw104 voor het in het zonnetje zetten van een band die volgens mij altijd wat in de schaduw staat van Elbow. Niet helemaal terecht bleek deze week.

GREATEST HITS OF 90'S GIRL GROUPS

https://www.theaureview.com/wp-content/uploads/2019/07/spicegirls_groep_0.jpg

Girl Groups, of op z’n Nederlands ‘een meidenband’. Afgaand op de definitie zoals Wikipedia hem aanhoudt is een girl group “een muzikale groep, doorgaans bestaande uit jonge zangeressen, die voornamelijk pop- en r&b-nummers zingen”. Hierin zit hem gelijk het onderscheid met all-female bands, want die bespelen ook instrumenten, iets wat bij de gemiddelde girl group niet gangbaar is.

In de jaren ’60 luisterden ze naar namen als The Velvelettes, The Flirtations, The Crystals en The Shangri-Las. Ze kwamen, zagen, overwonnen, maar verdwenen ook weer vlotjes, toen de populariteitsgolf waarop ze surften werd overgenomen door vier Britse jongens en singer-songwriters als Dylan. Zo’n vijf jaar geleden zette Poek ze in dit topic al eens in het zonnetje. Be My Baby van The Ronettes werd destijds gekozen als populairste 60’s Girl Group song.

Gelukkig was daar in de jaren ’90 een revival. Aan de hand van de Spice Girls, de populairste van allemaal, schoten de meidengroepen (wederom) als paddenstoelen uit de grond. De een met meer succes dan de ander. In Amerika waren het veelal R&B groepen die succes hadden, terwijl in Europa popmuziek de boventoon voerde. Hoogste tijd om Poeks 60's editie een vervolg te geven en te kijken wat de populairste girl group song van de jaren '90 is.

In de startlijst vinden jullie twintig hits van meidengroepen uit de jaren ’90. Een aantal afkomstig uit Amerika (veelal de meer R&B georiënteerde acts) en een aantal afkomstig uit Engeland en de rest van Europa (veelal de meer pop georiënteerde acts). Uiteraard neem ik ook Nederlandse toppers als Close II You, Wow en Linda, Roos en Jessica mee in deze startlijst.

Aan jullie het verzoek hier tien nominaties aan toe te voegen. Let op, het nummer moet in de jaren ’90 uitgebracht zijn. Bij twijfel graag even checken. Tien nominaties per persoon, waarvan maximaal vier van één groep.

De startlijst:

702 - Where My Girls At?
All Saints - Never Ever
B*Witched - C'est La Vie
Brownstone - If You Love Me
Close II You - Baby Don't Go
Destiny's Child - Say My Name
En Vogue - My Lovin' (You're Never Gonna Get It)
Eternal - Stay
Jade - Don't Walk Away
Linda, Roos & Jessica - Ademnood
O Die 3 - Jongens
Salt 'n Pepa - Let's Talk About Seks
Solid HarmoniE - I Want You to Want Me
Spice Girls - Wannabe
SWV - Weak
The Chicks - Wide Open Spaces
Tic Tac Toe - Warum?
TLC - Waterfalls
Wow - Keer Op Keer
Xscape - Just Kickin' It

Deadline voor het nomineren is maandag a.s. 20:00.

Zou Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe de naam van het topic aan willen passen? Bedankt!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:09 uur

geplaatst: vandaag om 11:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.