MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Tijd voor een inhaalslag na een vakantie/verhuizing waardoor ik even een paar weken niet op deze site was. Dat heeft de toevoer van metaal niet gestopt zo te zien. Eens zien wat jullie genomineerd hebben.

Deel 1

sunn O))) - Glory Black: 6
Dit soort metal wekt bij mij enorm veel weerzin op. Niet slecht, zeker niet, dus een onvoldoende kan ik niet geven.

In Aeternum - Bow To None: 7,5
Lekkere schop onder de kont na de vorige. Gewoon een fijn deathmetal nummertje voor tussendoor.

Vreid - From These Woods: 8,3
Ah, terug bij de atmospheric/post- black. Sinds daar een discussie over is gevolgd begin januari hebben mensen merkbaar moeite gedaan om andere genres te nomineren. Toch merk ik dat dit het soort muziek is dat ik associeer met dit topic, en een nummer als deze maakt dat tot een warme associatie. Sfeervol, episch, lekker blackened sausje!

Chat Pile - Masks: 9
De vorige plaat ging lekker, en deze nieuwe track zeker ook! Sterke Killing Joke-smaak, maar dat geeft niets. Te gek nummer dit!

Black Label Society - Name in Blood: 7
Met Zakk Wylde heb ik nooit veel gehad, maar dit klinkt erg degelijk.

De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres: 8
Sterke track, zeg. Geen idee waar te beginnen met een geschreven reactie. Er zit heel veel in en blijft 13 minuten lang boeien, erg knap!

Ponte del Diavolo - Spirit, Blood, Poison, Ferment!: 7,5
Interessante track, zoals zovelen al gezegd hebben. Goede zangeres en wat proggy-aandoend geheel daardoor. Wellicht de moeite om een albumpje van op te zetten.

01-03: Matador - Hooks (ProGNerd / 3 / 7,67)
03-03: Misotheist - De Pinte (ABDrums / 0 / 0)

Ik ben weer eens heel druk met van alles en nog wat, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om de mooie nominatiestreak te zien sneuvelen. Dan trakteer ik jullie meteen ook maar op een ruim twintig minuten durend epos. Dat zal jullie leren!

Maak Kennis met Metal Anno 2026

Vargrav - Moonfrost Storms

Klinkt lekker oldschool, maar iets aan de productie / mixing staat mij niet helemaal aan; de piepgeluidjes (weet even niet welk instrument het is) vind ik niet heel prettig klinken aan de oren. Op zich een kleinigheidje, de rest is gewoon puik. 0,1 bonuspunt omdat de bandnaam een palindroom is. - 8,2

Lili Refrain - Nagal

De discussie of dit wel of geen metal is vind ik niet zo boeiend, net als het nummer zelf. Gewoon niet echt mijn ding. - 6

Harboured - Dead Ringer

Prima nummer. De screams vind ik heel vet, de clean vocals vind ik nogal dertien in een dozijn. - 7,5

Matador - Hooks

Vind dit wel tof klinken, erg fijn gitaargeluid en een keer wat minder depressief en duister dan gemiddeld in dit topic. Iets minder groot fan van de vocals. - 7,9

Edit: nominatie van ABDrums hierboven luister ik later, duurt me nu even te lang. Heb bijzonder slecht geslapen en mijn lijf schreeuwt om nicotine dus ik verlies wss m'n aandacht te snel

Misotheist - De Pinte: 8,0
Lange track, maar eigenlijk voelt het als 5 minuten. En dat zegt veel over hoe goed ik m vind!

Bij de intro dacht nu ik even 'oh nee 20 min dodelijk trage funeral doom' maar die gedachte bleek onterecht. Het is best wel goed, maar desalniettemin ben ik na 10 min toch echt wel al klaar met het nummer en dan moet ik nog de helft! Ik kan daarom niet echt hoger gaan dan 7.

Inhaalslag deel 2

Worm - Witchmoon: The Infernal Masquerade (Feat. Marty Friedman): 8,1
Epische track! Tof duister nummer die me wat doet denken aan de sympho black uit de jaren 90. De lekker nostalgisch aandoende video heeft ook een charme. Had niet verwacht tot het einde geboeid te zijn.

Bizarrekult - Håp: 6
Deze pakt me een stuk minder. Het trage ritme hobbelt wel lekker, maar nergens word ik van de vloer geveegd of stijgt het nummer zelf op.

Vargrav - Moonfrost Storms: 8
Ik moest meteen aan Finland denken, en jawel, deze band blijkt Fins. Ik hou van dit geluid, vol met bombastisch toetsengeweld dat uitstijgt boven de wervelwind aan blastbeats en tremolo riffs. Nog lekker wat galm op die hoge grunts en we zijn aangekomen op de muzikale poolgrens. Heerlijk.

Lili Refrain - Nagal: 7,8
Leuke nominatie! Snap dat het enige discussie betreft metalheid opwekt, maar ik snap de associatie met metal ook. Zodra de gitaren erin springen moet ik aan Iron Maiden denken, hoewel het nooit echt volwaardig overgaat op metalpassages (riffs enzo). Wel een mooi sfeervol stuk muziek dat doet uitnodigen om de artiest te verkennen.

Harboured - Dead Ringer: 8,5
Lekker dit! Fijn die afwisseling tussen de cleanere zangstukken en de screamstukken waar het gaspedaal ook lekker ingetrapt wordt.

Matador - Hooks: 8,5
Weer zo'n lekker nummer. Heerlijk dat ritme in het begin en het wordt alleen nog maar toffer naarmate het nummer vordert.

Misotheist - De Pinte: 8
Oef, 21 minuten. Echter ze vlogen voorbij. Ik ga deze nog eens moeten opzetten, want er gebeurt erg veel, maar wat ik mee gekregen heb is wel zodanig goed dat ik met vertrouwen een 8 kan geven alvast. Prachtige intensiteit, knap nummer.

Gaat iets te lang door, ja.

7

Misotheist - De Pinte

Valt best mee hoe lang dit is, Dopesmoker is pas lang! Nee grapje, 21 minuten is natuurlijk best lang maar heb er bij dit nummer ook niet zo heel veel moeite mee. Vet nummer, fijn drumgeluid ook. 8,3

01-03: Matador - Hooks (ProGNerd / 5 / 7,94)
03-03: Misotheist - De Pinte (ABDrums / 4 / 7,83)
05-03: Millhaven - Gravity (GaiusBertus / 0 / 0)

Het Belgische Millhaven (ooit bekend als The Curse of Millhaven) verdient wat mij betreft wat meer aandacht op deze site. Ze maken blackend (melo)death dat zo in het straatje van God Dethroned past.
Dat gezegd hebbende vind ik zelf deze nieuwe single niet ontzettend speciaal (doch wel lekker, vooral het geriff aan het einde), maar wellicht zet het mensen aan om hun vorige album Dualism uit 2024 eens te luisteren, want dat is echt een hele fijne naar mijn mening.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

Millhaven - Gravity: 7

Niets mis mee 7,5

Dieter schreef:
Niets mis mee 7,5

Eens met het statement en het cijfer.

01-03: Matador - Hooks (ProGNerd / 5 / 7,94)
03-03: Misotheist - De Pinte (ABDrums / 4 / 7,83)
05-03: Millhaven - Gravity (GaiusBertus / 3 / 7,33)
06-03: Achryma - Hollowlight (ProGNerd / 0 / 0)

Er is nog maar weinig over deze band te vinden, maar ik vind ze geweldig en heb inmiddels leuk conact met ze via Bandcamp...

Laten we wel de 2 dagen tussen de nominaties aanhouden.

Apollo schreef:
Laten we wel de 2 dagen tussen de nominaties aanhouden.

Sorry, was in m'n enthousiame een paar uurtjes te vroeg inderdaad...

Ik snap je enthousiasme wel, ik vind dit ook heel goed. Prachtige sombere intro, mooie melodieus en zwaar middenstuk. De afsluiting vind ik wel iets minder, met zo'n soort fade-out alsof ze niet wisten hoe dit te eindigen. Maar wel dikke 8 van mij.

03-03: Misotheist - De Pinte

Erg fraai hoe de intro schoonheid en elegantie met een mistige onheilspellendheid combineert. Een heel machtig epos wanneer alles op volle toeren draait. Er zijn een paar secties waar het drumwerk rampestampend achterblijft bij de maniakale riffs en zanger, maar dat zijn details in het grote plaatje. Productie is volumineus en ruimtelijk, een goede basis voor een dergelijk beklemmende sfeer. Dadelijk het hele album luisteren.

8,5

05-03: Millhaven - Gravity

Nieuwe zanger? Ik herinner mij een andere, harigere zanger toen ik ze ooit live zag. Ze zijn weer lekker overboord gegaan met de productie, dan krijg je generieke metal uit studio Brussel.

5,5

06-03: Achryma - Hollowlight

Het meest obscure nummer tot nu toe: 0 maandelijkse luisteraars. Intro is mij te lang voor wat er gebeurt. 1 minuut zou hetzelfde effect hebben gehad. De vocalen vind ik niet overtuigend en instrumentaal is het niet interessant, dat verpakt in een compositie met wel heel weinig bouwblokken (6:38 ietsje meer spanning) maakt het wel een kale bedoeling.

5,6

Gast
geplaatst: vandaag om 02:00 uur

geplaatst: vandaag om 02:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.