MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
geplaatst:
Leuk idee.

Misschien een doekje voor het bloeden ABDrums omdat ik met mijn wild guess je verrassing weg heb genomen; was niet m'n bedoeling. Maar ik was er net zelf onverwacht tegenaan gelopen en las toen je bericht, dus dat kon eigenlijk niet missen...

geplaatst:
Apollo schreef:
(quote)

Moeten de ballen hebben om een hoog cijfer te geven?

Als we er voor kiezen om collectief een nominatie te doen, wat historisch zou zijn voor dit topictype volgens mij, dan lijkt het mij logisch dat die nominatie hoog zou moeten eindigen in de eindranking. Het zou toch gek zijn dat je met z'n allen een nummer nomineert dat door diezelfde 'met z'n allen' niet goed wordt beoordeeld. Dat was mijn redenering, los van het feit dat niet alle nummers op het album mogelijk even geweldig zijn (ik heb de plaat (nog) niet beluisterd trouwens, doe ik onderweg naar Gaerea vanavond).

Trouwens over deze nominatie van Conifère: je kunt de band nu ook luisteren op Spotify als je wilt, ook het geweldige L'impôt du sang van twee jaar geleden.

geplaatst:
ABDrums schreef:
Trouwens over deze nominatie van Conifère: je kunt de band nu ook luisteren op Spotify als je wilt, ook het geweldige L'impôt du sang van twee jaar geleden.

Mijn dag kon al niet meer stuk, top! Vespéral ook zie ik.

odi
geplaatst:
Phendrana: 7
Cruel Force: 5
Wazzara: 8,5
Melechesh: 6
Conifère: 8,5

geplaatst:
Apollo schreef:
We kunnen er ook een collectieve nominatie van maken? 'Blind' is een van mijn favoriete tracks vanwege het slotstuk, maar die had wel langer mogen duren.

Blind is inderdaad goed, maar ik vind juist het gepijnigde en ongemakkelijke begin goed en het laatste stuk iets te langdradig. Ik weet nog niet wat mijn favoriete track is, maar in ieder geval niet Last Light, die vind ik te lang voor wat er verder in gebeurt.

Komen we vandaag uit een nominatie van Neurosis, of doet iemand toch iets onbekenders? Ik heb iig wat dingen op mijn lijstje.

geplaatst:
Gaat puur om de laatste minuut in 'Blind', die is toch niet te lang? De aanloop duurt te lang ja. Dat is in het algemeen mijn kritiekpunt op het album dat er een aantal secties zijn waar het momentum verloren gaat.

'First Red Rays' dan? Heb ik ook als highlight.
Een onbekend nummer vind ik eigenlijk wel interessanter voor dit draadje, niet ten nadele van de kwaliteit van Neurosis, maar volgens mij kent iedereen Neurosis wel en de discussie is er ook al. Ruim 8 maanden de tijd om alsnog Neurosis te nomineren indien gewenst.

edit: of een dubbele nominatie op deze zondag? Gezien het een collectieve nominatie zal zijn, gaat het niet ten koste van iemand zijn kans iets te nomineren.

geplaatst:
Wat we hier ook doen, ik ga zo nog 's even lekker zitten (of beter: wandelen) voor de nieuwe Neurosis.

(ik heb - uiteraard - ook nog wel wat liggen trouwens; mooie Belgische release die ik al sinds de 2e single begin vorig jaar hoog op de verlanglijst had staan. Zo te zien heb jij die ook al in de peiling GaiusBertus...? )

geplaatst:
Apollo schreef:
Gaat puur om de laatste minuut in 'Blind', die is toch niet te lang? De aanloop duurt te lang ja. Dat is in het algemeen mijn kritiekpunt op het album dat er een aantal secties zijn waar het momentum verloren gaat.

Ik vind het een geweldig nummer, maar juist het eerste stuk het beste. En het einde ook, het is bij een nieuwe luisterbeurt vooral het rustigere middenstuk wat ik iets minder vind, haalt inderdaad het tempo er uit. Maar ik zou wel voor deze zijn als nominatie.

geplaatst:
ProGNerD schreef:
(ik heb - uiteraard - ook nog wel wat liggen trouwens; mooie Belgische release die ik al sinds de 2e single begin vorig jaar hoog op de verlanglijst had staan. Zo te zien heb jij die ook al in de peiling GaiusBertus...? )

Jaaa inderdaad fantastische plaat, ik worstel alleen nog even met welke track de beste nominatie zou zijn.

geplaatst:
Ik nomineer zo eentje van de nieuwe Neurosis, akkoord? Ben nog even druk bezig...

geplaatst:
ABDrums schreef:
Ik nomineer zo eentje van de nieuwe Neurosis, akkoord? Ben nog even druk bezig...

Lastig kiezen, voor mij ligt het zwaartepunt in het midden van het album, First Red Rays, Blind en Seething and Scattered en de afsluiter wellicht; benieuwd welke je kiest, maar komt vast goed...

geplaatst:
01-03: Matador - Hooks (ProGNerd / 13 / 7,97)
03-03: Misotheist - De Pinte (ABDrums / 12 / 7,88)
05-03: Millhaven - Gravity (GaiusBertus / 12 / 6,62)
06-03: Achryma - Hollowlight (ProGNerD / 12 / 6,63)
08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair (Apollo / 11 / 7,25)
10-03: Lamb of God - Into Oblivion (legian / 12 / 6,52)
12-03: Phendrana - Cathexis (Apollo / 12 / 7,48)
14-03: Cruel Force - Savage Gods (GaiusBertus / 10 / 7,28)
16-03: Wazzara - Zessa (Reborn) (ProGNerD / 7 / 7,96)
18-03: Melechesh - In Shadows, In Light (The_CrY / 7 / 7,1)
20-03: Conifère - Faits d'Armes en Chants (Apollo / 5 / 8,12)
22-03: Neurosis - First Red Rays (ABDrums / 0 / 0)

Zowel de nominatie als de band behoeft intussen geen enkele introductie meer. Het was alleen de vraag welk nummer hier op de rol zou komen. Ik heb even getwijfeld en mijn keuze is uiteindelijk toch gevallen op het verpletterende First Red Rays. Het album kan bij mijn in de (nabije) toekomst op nog vele luisterbeurten rekenen om alles voldoende in te laten dalen in ieder geval. Een jaarlijstkandidaat!

Maak Kennis met Metal Anno 2026

geplaatst:
Fantastisch nummer, enige puntje van kritiek is wat Apollo ook al noemde, dat ze er rond minuut 3:30 wel net iets te veel de snelheid uit halen. 8,75

geplaatst:
Ben het niet eens met dat kritiekpunt, juist door daar zo hard af te remmen komt 5:38 extra lekker binnen dreunen. 9,5

Ik probeer binnenkort weer even een inhaalslag te doen, maar deze van Neurosis kon ik niet skippen.

geplaatst:
8

geplaatst:
08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair // 7,5

Het becijferen van deze nominatie heb ik even voor me uitgesteld, omdat ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet. Als er iets doom-achtigs voorbij komt, dan moet ik altijd even schakelen en een juist moment vinden om ernaar te luisteren om het goed op waarde te kunnen schatten. Doom is een beetje 'hit or miss' bij mij. Gelukkig is deze nominatie wel een hit, hoewel de compositie me misschien wat te eenvormig is. Daar had meer uit kunnen worden gehaald. Het psychedelische sausje, de ronkende baslijnen en het massieve geluid spreken me wel aan.

14-03: Cruel Force - Savage Gods // 6

Het is zeker niet erbarmelijk slecht, maar dit nummer gaat volledig langs me heen. Ik proef vergane glorie en blijf bij het persoonlijke standpunt dat ik altijd al heb verkondigd: als je thrash maakt anno nu, doe er dan iets extra's mee in plaats van het te beperken tot pure thrash. Vektor is en blijft daar het sprekende voorbeeld van, die King Crimsoniaanse en Voivodiaanse progressieve invloeden laten doorsijpelen in hun ziedende en epische thrashescapades. Dát is goed uitgevoerde thrash. Dit vind ik een herhaling van zetten die voorspelbaar is en notabene vroeger veel beter is uitgevoerd.

16-03: Wazzara - Zessa (Reborn) // 7

Op twee vlakken houd ik een 'net niet'-gevoel aan deze nominatie over. Ten eerste het instrumentale gedeelte. Dat is prima en goed verzorgd, maar het komt zo degelijk en 'netjes' over. Alsof van te voren bewust is afgesproken om precies binnen de gangbare lijntjes te kleuren en geen vreemde fratsen uit te halen. Ik voel gewoon dat dat gevoel over wordt gebracht in de muziek. Ten tweede de zangeres. Daar geldt eigenlijk precies hetzelfde voor. Ze doet me denken aan Jennie-Ann Smith van Avatarium, die ook een heel mooie stem heeft, maar wat mij betreft over het algemeen te braaf zingt zonder uit de bocht te durven vliegen. Het behoudene karakter spat met andere woorden van de track af. Is het daarmee slecht? Nee. Had er meer ingezeten? Absoluut. Ik kan er toch wel een mager zeventje aan kwijt, maar echt niet meer dan dat.

Edit: Je had beter een andere track uit kunnen kiezen hahaha. Ik ben het hele album toch gaan luisteren en vind de eerste drie tracks alle drie nu al beter dan deze nominatie.

geplaatst:
ABDrums schreef:
Je had beter een andere track uit kunnen kiezen hahaha. Ik ben het hele album toch gaan luisteren en vind de eerste drie tracks alle drie nu al beter dan deze nominatie.

Vreemd.

10. Omdat het kan.

geplaatst:
Johnny Marr schreef:
Vreemd.

10. Omdat het kan.

Je weet dat ik het hier over wazzara heb hè, en niet over Neurosis?

geplaatst:
ABDrums schreef:
(quote)

Je weet dat ik het hier over wazzara heb hè, en niet over Neurosis?

Ah oeps nee, dan heb ik misgelezen.

geplaatst:
08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair (Apollo / 12 / 7,27)
14-03: Cruel Force - Savage Gods (GaiusBertus / 11 / 7,16)
16-03: Wazzara - Zessa (Reborn) (ProGNerD / 8 / 7,84)
18-03: Melechesh - In Shadows, In Light (The_CrY / 7 / 7,1)
20-03: Conifère - Faits d'Armes en Chants (Apollo / 5 / 8,12)
22-03: Neurosis - First Red Rays (ABDrums / 3 / 8,75)

Ik laat het even aan ProGNerD om een andere interessante release uit België te nomineren en kom zelf met blackened death uit Oostenrijk. Ik kan niet zeggen dat het allemaal bijster origineel is wat deze mannen maken, maar het is naar mijn mening wel allemaal heel goed uitgevoerd en zorgt voor een eindresultaat dat toch wel heel lekker in het gehoor ligt.

Ik vind dit nummer zelf het beste van het album, met zijn dwingende mars van bass en percussie, maar de rest van het album is zeker ook niet verkeerd, tenminste, als blackened death je kan bekoren natuurlijk.

geplaatst:
4:00 is bruut. Hard stuk.

8

Lekker nummer.

geplaatst:
Conifère - Faits d'Armes en Chants: 7,5!

Neurosis- First red rays: 8,8
Geweldig nieuw album van Neurosis, misschien wel hun 3e beste imo. Nummer is ook zeer hard.

Graufar- Via Necropolis: 8.0!!
Alle drie erg goed, damn.

geplaatst:
Vind Wazzara goed, maar ik wil eerst het album horen, nog geen tijd voor gehad.

Melechesh - In Shadows, In Light

Vet dat ze terug zijn! Helaas enkel een EP'tje. Wat modernere productie, maar herkenbare riffstructuren en sound. Dit geeft extra hoop om de band live aan het werk te gaan zien. De band is in Nederland gehuisvest, maar het laatste optreden in Nederland stamt alweer uit 2018...

8,0

Conifère - Faits d'Armes en Chants

Een van mijn hoogste cijfers ooit ging naar Conifère in 2024. Dit nummer is op zich wel in lijn met de kwaliteit van weleer, toch vind ik het net niet de 9,5 die ik de opener (en ook de afsluiter) van 'L'impôt du sang' had gegeven.

9,0

Neurosis - First Red Rays

Genoeg over gezegd. Miserere Luminis heeft deze jaargang nog zeker niet gewonnen en wie weet wat 2026 nog meer voor ons in petto heeft. Voor mijn persoonlijke album rangschikking: 'Sidera' blijft met kop en schouders bovenaan mijn jaarlijst. Dit album verwacht ik heel vaak terug te zien op de andere jaarlijsten.

8,0

Graufar - Via Necropolis

Blackened death of black metal? Wat mij betreft dat laatste.

8,0

Op 3 kantjeboord voldoendes ben ik met 8,0'en aan het strooien. Bij nader inzien plak ik nu al een cijfer op Wazzara, want ik ben op dreef. Ik ga mee met wat al gezegd is. Wat een spanningsboog richting het einde en ik heb een zwak voor deze melodieuze stijl doom / post-metal met zangeres, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Stemgeluid doet mij denken aan Raven van Dool.

8,5

Wat een maand zeg. We stemmen maart inmiddels op een 7,51 gemiddeld, dat is 0,40 hoger dan januari en februari. Wat zal EvilDrSmith wel niet over hebben voor al dit moois?

geplaatst:
Apollo schreef:
Wat zal EvilDrSmith wel niet over hebben voor al dit moois?

Die zit al steigerend in z'n stoel volgens mij, zeker omdat er weer 'ns een zangeres voorbij komt. Ben benieuwd naar je bevindingen en (naar verwachtingen) lange epistel, Doc!

geplaatst:
7,5

odi
geplaatst:
Neurosis: 8,5

Graufar: 7,5

geplaatst:
08-03: All Them Witches - Red Rocking Chair (Apollo / 12 / 7,27)
14-03: Cruel Force - Savage Gods (GaiusBertus / 11 / 7,16)
16-03: Wazzara - Zessa (Reborn) (ProGNerD / 9 / 7,91)
18-03: Melechesh - In Shadows, In Light (The_CrY / 8 / 7,21)
20-03: Conifère - Faits d'Armes en Chants (Apollo / 7 / 8,16)
22-03: Neurosis - First Red Rays (Collectief / 7 / 8,79)
24-03: Graufar - Via Necropolis (GaiusBertus / 6 / 7,83)
26-03: Gutvoid - Chasm of Displaced Souls (Apollo / 0 / 0)

Aangetrokken door de hoes (door Kjell Åge Meland), gebleven voor de muziek. Deze afsluiter van het album wordt voorafgegaan door een andere epic van 12 minuten, beide nummers zijn voor mij de hoogtepunten van de plaat vanwege de vele omwentelingen. Death metal valt pas in de smaak als het progressive is, toch? 12 minuten vliegen dan misschien ook weer snel voorbij.

geplaatst:
Ik heb er alvast eentje in de peiling voor zaterdag, met jullie welbevinden, jongens !

(het is dan tenslotte al weer bijna 2 weken geleden sinds m'n laatste... )

geplaatst:
Gutvoid -- bevat verschillende interessante stukken, maar is voor zijn 12 minuten mij ook net wat te eentonig om van 'goed' naar 'echt goed' te gaan: 7

geplaatst:
Neurosis - First Red Rays - 7.8
Neurosis met een nieuw album, dat is toch wat. Ik zal niet doen of ik bekend ben want verder dan de naam kom ik niet. Maar dat ze nogal hoog aangeschreven staan is mij wel bekend. Tot dusver ben ik eigenlijk nooit echt toegekomen aan het serieus beluisteren van de band. Maar deze nieuwe release heeft al wel wat digitale rondjes gedraaid. Mijn algehele mening daarover laat ik nog even wachten.

Het nummer is een interessante, want hier begint de plaat mij pas goed vast te pakken. Het nummer begint prima, maar zo halverwege wordt de aandacht en interesse past echt getrokken. Om vervolgens over te gaan in Blind die het goed afmaakt. In album vorm werkt het nummer voor mij dan ook beter dan zo los. Hoewel het na enkele luisterbeurten wel steeds beter valt, maar dat zal ook gewenning zijn gok ik.
Ik krijg wel het gevoel naar een jaren 90/2000 band te luisteren trouwens. Qua stijl en sound doet het mij daar enorm aan denken.

Graufar - Via Necropolis - 6.8
Dit is wel lekker uitgewerkt inderdaad. Gaat mij alleen wat te lang door zonder al te veel afwisseling. Maar dit is niet vervelend om te horen.

Gutvoid - Chasm of Displaced Souls - 7.3
Een lekker portie Death Metal op zijn tijd kan ik wel waarderen. Helemaal als het wat proggy wilt zijn. Hier hoor ik wel lekker elementen terugkomen, maar het geheel gaat voor mij te lang op dezelfde voet door dat het eigenlijk meer een soort white noise wordt dan echt lekkere muziek. Dat klinkt misschien negatief (ergens is dat ook wel), maar het positieve effect is dat het een prima trance veroorzaakt waarin ik wel lekker gefocust door kan gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:07 uur

geplaatst: vandaag om 06:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.