MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
geplaatst:
Warning - 10
Throwing Bricks, Ontaard - 8,3
Sanctuary - 7,2

Warning vind ik echt fantastisch. Daar kan ik geen genoeg van krijgen. Ik kijk heel hard uit naar het nieuwe album.

geplaatst:
13-04: Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists // 3,5

Wat een vermoeiend geheel om naar te luisteren. Prima dat we fascisten allemaal kut vinden, maar volgens mij deel je ze op deze generieke en oppervlakkige manier meer eer toe dan ze verdienen. Met andere woorden: ik denk dat het probleem vooral groot wordt gemaakt door de mensen die een hekel aan fascisten in metal hebben, dan de daadwerkelijke fascisten in metal zelf. Ik wil er nog wel meer over zeggen, maar laat het eerst hier maar bij. Eén ding moet me nog wel van het hart: het is een gevaarlijke ontwikkeling dat begrippen als 'fascisme' volledig van hun inhoudelijke en historische relevantie worden beroofd, doordat het lukraak op Jan en alleman wordt geplakt. Het verwordt tot een zinloos containerbegrip dat totaal geen zeggenskracht meer heeft, iets dat bloedlink is gezien de beladenheid van de thematiek waar het aan refereert. Dat nabrander nog even dus.

Goed, dat over de thematiek. Ik snap niet zo goed waarom we op een drie minuten durend intro worden getrakteerd dat nergens heen lijkt te gaan. Het riffwerk vanaf 3:20 is inderdaad sterk, maar het voelt over de gehele linie gewoon als iets dat een band als Amenra al eerder heeft gedaan - en notabene vele malen beter zelfs. Ook muzikaal vind ik het dus niet echt steekhoudend wat hier wordt neergezet. En dan zijn negen minuten toch ineens vrij lang.

Ohja, ik herinner me dat ik Throwing Bricks & Ontaard in 2024 live heb gezien in VERA. Toen was ik ook niet echt overtuigd. Gelukkig maakten Ortega (fuck wat een show) en Ultha (één nummer gehoord, want de trein vertrok...) dat meer dan goed.

15-04: Sanctuary - Not Of The Living // 5,8

Ik sluit me geheel en volledig aan bij GaiusBertus. Dit soort metal heeft zijn uitwerking al heel lang geleden op mij verloren en glijdt eigenlijk volledig langs me heen. Voor de puristen en oudgedienden kan ik me voorstellen dat dit smullen is - slecht vind ik het ook niet - maar ik kan er gewoon niet zo veel mee.

geplaatst:
Sanctuary 8

geplaatst:
Sanctuary 8,5

odi
geplaatst:
Helgafell : 6,5
Warning : 8,2
Throwing Bricks & Ontaard : 8
Sanctuary : 6,5

geplaatst:
Mag ik er straks eentje in gooien, of staat iemand anders te popelen met een nominatie?

geplaatst:
GaiusBertus schreef:
Mag ik er straks eentje in gooien, of staat iemand anders te popelen met een nominatie?

Ik had dezelfde geplaatst denk ik, dus kom maar door met FitD!

geplaatst:
GaiusBertus schreef:

Ik heb er ook nog wel één liggen, maar ga gerust je gang.

geplaatst:
Okay, Apollo had me al door

01-04: Godthrymm - Truth in my own (GaiusBertus / 10 / 7,11)
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 10 / 8,55)
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 9 / 6,48)
07-04: Xenosis - Spore Whore (The_CrY / 9 / 6,33)
09-04: Helgafell - Harrying of the North (GaiusBertus / 10 / 7,2)
11-04: Warning - Stations (Apollo / 8 / 7,39)
13-04: Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists (ProGNerD / 8 / 6,1)
15-04: Sanctuary - Not Of The Living (The_CrY / 6 / 7,08)
17-04: Fires in the Distance - Of Radiance and Levitation (GaiusBertus / 0 / 0)

Een van mijn favoriete (melancholische) melodeath bands komt weer met nieuw materiaal! Wel met een andere zanger: ik mis wel de lage grom van de vorige maar de clean vocals (!) van de nieuwe zanger zijn dan wel weer erg goed. Muzikaal is het een beetje in de lijn van vorige albums, alhoewel het wel lijkt alsof ze de piano (en de Christopher Hitchens quotes) wel (ietsjepietsje) minder toepassen.

Al met al vind ik het wel weer een heel mooi stukje atmosferische melodeath geworden; behalve de clean vocals weinig verrassingen, maar dat hoeft ook niet altijd, zeker niet als de kwaliteit al hoog is zoals bij deze band, dus ik kijk zeer uit naar het volledige album ergens later dit jaar in juni.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

geplaatst:
7

geplaatst:
Even wat inhaalwerk doen!
Warning- stations: 5,5
Throwing bricks- acid to fascists: 7,0
Sanctuary- not for the living: 7,3
Fires in the distance- of radiance and levitation: 7,8

Er is een stijgende lijn te zien

geplaatst:
7

geplaatst:
Deze had ik niet willen nomineren, maar had hem al wel op het vizier staan. Mooie nominatie! Ik luister later.

geplaatst:
Shame on me ; deze stond nog niet op mijn radar, maar dat hebben we snel gecorrigeerd want als ze de lijn van hun debuut en 2e album voortzetten dan wordt dit zeker interessant...

geplaatst:
Fires in the Distance - Of Radiance and Levitation: 7,5

geplaatst:
Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists: 8

(als ik er live bij was geweest had de score nog hoger geweest...)

geplaatst:
Godthrymm - Truth in My Own - 7

Ultha - To Part the Abelia Springs - 5,75

Plaguewielder - Son of the Serpent, Son of the Whore - 6

Helgafell - Harrying of the North - 5,5

Warning - Stations - 6,5

Godthrymm heeft de meest interessante track vam deze batch, rest deed me niet zoveel.

geplaatst:
7,4

odi
geplaatst:
7,5

geplaatst:
Sanctuary - Not Of The Living: 7

Lekkere old-skool !

geplaatst:
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 9 / 6,48)
13-04: Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists (ProGNerD / 9 / 6,31)
15-04: Sanctuary - Not Of The Living (The_CrY / 8 / 7,25)
17-04: Fires in the Distance - Of Radiance and Levitation (GaiusBertus / 5 / 7,28)
19-04: Sotabosc - El batec dels Maquis / Records vius en la foscor (ProGNerD / 0 / 0)

Heerlijke atmosferische post-black met een historisch tintje over de strijd van de Catalaanse guerrilla's tijdens de Spaanse burgeroorlog: indrukwekkend !

Ga d'r maar 's "even" lekker voor zitten...

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

geplaatst:
Ah jammer, ik had eigenlijk ook graag weer eens willen nomineren. Het historische thema maakt gelukkig wel nieuwsgierig en daardoor veel goed.

geplaatst:
Sotabosc: de stemmige intro en outro vind ik eigenlijk het beste, verder hoor ik vooral veel wat ik vaker bij (post) black hoor: geschreeuw, tremelo, blast beats. Niet verkeerd maar ook niet echt bijzonder. 7

geplaatst:
7,5

13-04: Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists (ProGNerD / 9 / 6,31)
15-04: Sanctuary - Not Of The Living (The_CrY / 8 / 7,25)
17-04: Fires in the Distance - Of Radiance and Levitation (GaiusBertus / 5 / 7,28)
19-04: Sotabosc - El batec dels Maquis / Records vius en la foscor (ProGNerD / 2 / 7,25)
21-04: Dystopia - De Ultieme Roeping (ABDrums / 0 / 0)

Ik was van plan om deze track begin april al met jullie te delen, maar ene Duitse blackmetalgezelschap genaamd Ultha gooide toen compleet onaangekondigd en verrassend roet in het eten. Deze hebben jullie dus nog van me te goed. Ik besef me ter dege dat ik met de lengte van het nummer niet iedereen tevreden zal stemmen, alsmede mogelijk met de muzikale richting ervan, maar fijn: jullie doen het er maar mee.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

In één woord: gaaf! In twee woorden: Nederlandse zang! 8

Twee lappen van 18 minuten achter elkaar. Jullie vragen veel van me
Ik ga er tzt even goed voor zitten, voor beide nominaties.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:48 uur

geplaatst: vandaag om 06:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.