MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
odi
Ultha: 9,2
Fantastisch nummer van een fantastische album en een fantastische band !!

Plaguewielder: 6
Doet me niet zoveel helaas.

Xenosis: 5
Hier word ik heel onrustig van… not my cup of tea

01-04: Godthrymm - Truth in my own (GaiusBertus / 9 / 7,05)
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 8 / 8,46)
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 5 / 6,46)
07-04: Xenosis - Spore Whore (The_CrY / 4 / 5,93)
09-04: Helgafell - Harrying of the North (GaiusBertus / 0 / 0)

“The Harrying of the North” is een campagne die door Willem de Veroveraar gevoerd is in het noorden van Engeland om de “vikingen” daar definitief te “pacificeren”. Het schijnt nogal gruwelijk geweest te zijn, eigenlijk gewoon een vorm van genocide. “Goed” thema dus voor een atmosferisch (en folky) black metal nummer.

Het begint vrij agressief om vervolgens in de tweede helft over te gaan over in een melancholische herdenking van de teloorgang van de Angelsaksische koninkrijken: “Fair Albion, a lineage wanes,
as William takes his throne.” De andere manier van zang vergt dan even een paar momenten om te wennen maar past mijns inziens dan goed bij het onderwerp van het nummer en het verhaal dat het vertelt.

De andere drie nummers van het album zijn overigens ook nog de moeite waard, maar ik vond zelf deze het meest bijzonder.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

Heb een nominatie voor de 11e, ik ben te traag doordeweeks om op tijd te nomineren, zaterdag moet lukken.

Ultha - 9
Plaguewielder - 7
Xenosis - 6
Helgafell - 7,5

Een hoop gebruikelijke sfeerschep-ingrediënten. Vanzelfsprekend is het effectief en klinkt over het algemeen wel aardig, maar ik hoor niet een aspect dat erboven uitsteekt. De samenzang is kantje boord naar mijn mening.

6,8

geplaatst:
Xenosis - Spore Whore: 7,5
Helgafell - Harrying of the North: 8,1

geplaatst:
Even bijblijven:

05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore: 8
Had wat meer enthousiasme verwacht hier, maar goed; voor mij persoonlijk een leuke ontdekking die me benieuwd maakt naar hun hele album dat binnenkort verschijnt...

07-04: Xenosis - Spore Whore: 6,5
Tja: Technical Death; voor mij vaak hit or miss, zoals al meermaals aangegeven

09-04: Helgafell - Harrying of the North: 7,5
Past me wel, sfeervol, maar ben het wel een beetje eens met Apollo eerlijk gezegd.

geplaatst:
Helgafell - Harrying of the North: 7,5!
Sfeervol af.

geplaatst:
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 9 / 8,52)
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 7 / 6,76)
07-04: Xenosis - Spore Whore (The_CrY / 7 / 6,24)
09-04: Helgafell - Harrying of the North (GaiusBertus / 5 / 7,48)
11-04: Warning - Stations (Apollo / 0 / 0)

20 jaar na het tweede album komt deze albumaankondiging uit het niets. Van week tot week begin ik inmiddels gewend te raken aan verrassingen. Hoewel de aangekondigde liveshows al enige vermoedens op hadden geroepen. Wie 'Watching from a Distance' kan waarderen zal hier ook mee uit de voeten kunnen, zo niet dan niet, denk ik. Normaal gesproken wanneer ik een nummer plaats weet ik dat tenminste een specifiek iemand het goed zal vinden, ditmaal is het precies andersom: ik weet op voorhand dat een specifiek iemand hier geen drol aan vindt.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

geplaatst:
Helgafell - Harrying of the North: 7,5
Warning - Stations: 8

geplaatst:
Graufar - Via Necropolis - 7,25

Gutvoid - Chasm of Displaced Souls - 6

Winterfylleth - The Unyielding Season - 5,75

Dimmu Borgir - Ulvgjeld & Blodsodel - 6,5

Graufar was verrassend goed en een beetje teleurgesteld door Dimmu Borgir, maar het album gaat sowieso geluisterd worden.

geplaatst:
Warning: ik ben vaag bekend met die andere band, 40 Watt Sun. Wat daarvoor geldt, geldt voor dit nummer ook grotendeels: de zang is bijzonder in positieve en negatieve zin, de muziek is traaaaaag en er gebeurt maar weinig bijzonders of afwisselends. Deze doom band is wat zwaarder met de gitaren, maar verder vind ik het grotendeels hetzelfde en niet per se slechts, maar ook ongelofelijk saai. Niet verkeerd op de achtergrond, maar niet om echt te gaan luisteren (die zelfkastijdende teksten doen me ook weinig).

5,5

geplaatst:
Ik ben te moe om naarstig typend mijn beoordelingen van toelichting te voorzien, maar zie wel de noodzaak om wat cijfers uit te delen voordat ik te ver achter op schema geraak. Daarom derhalve:

05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore // 6
07-04: Xenosis - Spore Whore // 6,5
09-04: Helgafell - Harrying of the North // 7,1
11-04: Warning - Stations // 6,7

geplaatst:
Ik heb voor morgen een primeur: ik wil graag een live-opname nomineren. Ik ben niet zo van de live albums, maar voor deze intense door maarliefst 13 man (niet letterlijk bedoeld want de vocalist staat aardig haar vrouwtje... ) gebrachte bak herrie maak ik graag een uitzondering.

geplaatst:
Iedereen gaat dan graag uitzonderingen maken, maar album en live versies is appels met peren vergelijken. Eventueel allebei plaatsen en cijfers voor de albumversie?

geplaatst:
Apollo schreef:
Iedereen gaat dan graag uitzonderingen maken, maar album en live versies is appels met peren vergelijken. Eventueel allebei plaatsen en cijfers voor de albumversie?

In dit geval bestaat er geen studio-versie, maar is er alleen een live-registratie van deze samenwerking die dan wel weer als live-album is uigebracht...

geplaatst:
Is het die Poolse band die ik even niet zo snel kan vinden op de mobiel?

geplaatst:
Nee, wat dichter bij huis: Utrecht...

geplaatst:
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 9 / 8,52)
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 8 / 6,66)
07-04: Xenosis - Spore Whore (The_CrY / 8 / 6,28)
09-04: Helgafell - Harrying of the North (GaiusBertus / 8 / 7,47)
11-04: Warning - Stations (Apollo / 4 / 6,8)
13-04: Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists (ProGNerD / 0 / 0)

Dit jaar lukt niet, maar misschien toch ook maar 's naar Roadburn...

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

geplaatst:
Warning - Stations: 7

Voor een Apollo nominatie weinig spannend, zoals GaiusBertus ook al opmerkt, maar ook niet slecht...

geplaatst:
5,5 kan ik niet veel mee

geplaatst:
Warning - Stations: 7
De stem van deze man komt soms zwaar in mn irritatiezone en soms kan ik m goed voelen. Vorige week zag ik deze ook langskomen op youtube, maar toen heb ik m uitgezet in een golf van irritatie. Nu bij herbeluistering, speciaal voor Apollo, heb ik m gewoon uitgezeten. Ik geef m een 7 omdat er wel gewoon zeer degelijk gedoomed wordt. Voor de speellengte mis ik wel wat variatie en intensivering. Buiten de uitzonderlijk expressieve zanger lijkt de band niet zoveel met dynamiek te spelen, wat ik in dit genre wel een beetje een vereiste vind.

Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists: 9
Boze mensen muziek! Het schuurt en kraakt aan alle kanten terwijl Shira de longen uit haar lijf zingt om een punt te maken. Ja dit gaat er wel in hoor! Heerlijke dynamiek en opbouw en voelbare woede over de staat van de wereld.

geplaatst:
Weg met fascisten, zijn we het allemaal wel over eens. Ik vind het zulke saaie thematiek in muziek, zonder te luisteren kun je de lyrics al min of meer voorspellen en krijg je precies dezelfde boodschap als alle andere boze bands. De vocaliste laat alles overdreven aangezet klinken, zal ook wel de bedoeling zijn maar voor mij klinkt dat niet oprecht krachtig en zelfs een tikkeltje gênant. Net als die mannen die heel hard schreeuwen in de sportschool als ze wat zware gewichten tillen. Riff op 03:27 is wel echt sterk en maakt wel wat goed, maar voor de rest vind ik er niets aan.

4,0

geplaatst:
Ik vind het wel best vet, lekkere riffs, het geschreeuw van de vrouw doet me wel wat aan Julie Christmas denken. Minpunten wel voor het steenkolen-English-accent van de zangeres. En sowieso is de productie niet zo goed (dik) als een studio versie. 7,5

geplaatst:
Winterfylleth - The Unyielding Season - 7.4
Lekker strak gespeeld, prima sfeer en weet mij je als luisteraar makkelijk mee te sleuren. Luister goed weg, werkt perfect op de achtergrond tijdens het werk merk ik.

Dimmu Borgir - Ulvgjeld & Blodsodel - 4.6
Ik las ergens wat over kitch, daar kan ik me wel in vinden. Vooral met die bigger than life opening. Het lijkt meer een episch filmisch geheel dan een lekker nummer. Muzikaal weet het mij dus niet echt te boeien. Qua zang ook niet trouwens, deze vindt ik maar moeilijk uit te zitten eigenlijk.

Godthrymm - Truth in my own - 7.6
Hier zitten wel wat lekkere muzikale passages in. De zang had van mij iets meer naar voren in de mix gemogen. Nu valt het wat toch wat weg. Hoewel dat wel weer bijdraagt aan de garage sound hier. Muzikaal redelijk rechttoe rechtaan, knalt wel lekker maar het mist voor mij wat punch om echt een indruk achter te laten. Deze werkt ook wel weer goed tijdens het werk. En vermaakt los daarvan ook wel merk ik.

Ultha - To Part The Abelia Springs - 8.8
Tja... Black Metal en ik zijn vaker geen dan wel vrienden. Dus al die nominaties zijn soms wel een uitdaging. Ik hoor eigenlijk maar bar weinig verschil tussen al die nummers. Bijzonder om te lezen dat er dan geen nummer zoals deze is, ik hoor gewoon de zoveelste Black Metal voorbij komen. Alleen zitten hier wat Synths in verwerkt. Als dat het is dan kunnen ze de volgende keer er een pamfluit in zetten, of een didgeridoo. Een koortje heb ik ook wel vaker gehoord en dat sfeervolle ritualistische is ook al vaker mijn oren gepasseerd. Dus vernieuwend vindt ik het allerminst.
Dat het goed klinkt, ja dat wel. Dit is dan wel weer een Black Metal nummertje waar ik vrienden mee kan worden. Het album gaat in ieder geval op de luisterlijst, want dit nummer klikt goed. Erg goed. De opening zorgt voor een heerlijke trance, de drums vormen als ruis een heerlijke focuspunt. De zang ligt mij niet helemaal, maar stoort gelukkig ook niet. En het gitaarwerk is de kers op de spreekwoordelijke taart voor de fijne afwisseling. Ohja en wat Synths en een koortje maken het geheel dan mooi af. Het is vooral ramstrak in elkaar gezet en loopt heerlijk door. Die 12 minuten vliegen voorbij.

Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore - 5
Deze weet mij niet te boeien. Het gaat het ene oor in en het andere oor uit. Zal vast wat moois inzitten, maar ik hoor het er niet in terug helaas.

Xenosis - Spore Whore - 6.8
Ik lees Tech Death dus zit me al weer voor te bereiden op het sneltreinvaart gefriemel. Het is niet iets wat ik zelf snel opzet, maar als het langskomt vermaak ik mij er eigenlijk wel altijd mee. Niet alles klinkt even lekker in het gehoor, wat een hoger cijfer tegenhoud maar het is overwegend erg vermakelijk.

Helgafell - Harrying of the North - 5.7
Weer een sfeervol Blackmetal nummer met een folky inslag. Deze gaat ook eigenlijk volledig langs mij heen. Ik hoor halverwege wel eventjes een leuk folky deuntje langskomen wat lekker relaxt klinkt. Dat samen met de zang doet me een beetje denken een Vikings. Verder wordt ik met deze geen vriendjes

Warning - Stations - 6.7
Hemel wat traag dit. De zang is wel erg fijn, muzikaal mag het tempo van mij wel even wat tandjes omhoog eigenlijk. Nu kabbelt het teveel voort zonder enige vorm van urgentie of interesse. Afgezien van het tempo klinkt het wel wat prima.

Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists - 3
Ja meid, ik luister. Maar je schreeuwt maar een beetje in de microfoon. Misschien even wat duidelijker praten aangezien zingen je ook niet lukt. Oh wacht je wilt gewoon je agressie eruit schreeuwen. Ok. Ik schakel vast door naar iets anders... Wel een vermakelijk gitaar riffje, maar verder...

Goed, ik ben weer bij. Voorlopig (?) ook mijn laatste bijdrage hier. Nog even een weekje werken en dan ben ik er een maand tussenuit. Daarna maar eens kijken of / in welke hoedanigheid ik weer naar MuMe terugkeer.

geplaatst:
Niet gedacht jou hier nog positief te horen over een black metal bijdrage, legian. Fijn om te lezen dat het in de smaak valt. Een cryptische afsluiting, ik mag toch hopen dat je in ons selecte gezelschap actief blijft...?

geplaatst:
01-04: Godthrymm - Truth in my own (GaiusBertus / 10 / 7,11)
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 10 / 8,55)
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 9 / 6,48)
07-04: Xenosis - Spore Whore (The_CrY / 9 / 6,33)
09-04: Helgafell - Harrying of the North (GaiusBertus / 9 / 7,27)
11-04: Warning - Stations (Apollo / 6 / 6,82)
13-04: Throwing Bricks & Ontaard - Acid to Fascists (ProGNerD / 5 / 5,8)
15-04: Sanctuary - Not Of The Living (The_CrY / 0 / 0)

Zo, nog een band met een comeback. Deze kon ik niet laten. Hierna zal ik me weer wat gedeisd houden qua nominaties.

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet [/quote]

geplaatst:
Heel degelijke heavy metal, luistert lekker weg maar heeft niet echt iets waar ik echt van overeind ga zitten.

7

geplaatst:
3 mensen tussen je eigen nominaties vind ik niet onredelijk.

Weer een comeback waar ik afgaand op de naam al enthousiast van word! Sanctuary heeft een aantal enorme krakers gemaakt waaronder een van de beste thrashers ooit: 'Battle Angels'. Aan zulk jeugdsentiment kan ik wel een 10 kwijt. Warrel Dane (R.I.P.) was van essentieel belang voor die 10. Deze comebacksong heeft in het neefje van Dio niet de minste plaatsvervanger achter de microfoon. Had ik hem al eens eerder gehoord bij Witherfall, maar hier vind ik hem, misschien wel door de muziek, beter uit de verf komen. Ander stemgeluid en toch klinkt het als Sanctuary, knap!

8,0

geplaatst:
ABDrums schreef:
Niet gedacht jou hier nog positief te horen over een black metal bijdrage, legian. Fijn om te lezen dat het in de smaak valt. Een cryptische afsluiting, ik mag toch hopen dat je in ons selecte gezelschap actief blijft...?

Ik zit al lange tijd te dubben over mogelijke alternatieven voor MuMe. Enerzijds gedreven door verschillende veranderende privé omstandigheden, een veranderende interesse in en consumptie van muziek, en door een eigenlijk steeds minder gebruiksvriendelijke website/forum als deze. Dat laatste werd vooral duidelijk toen Jordy Vijfsterren lanceerde, helaas is hij er weer mee gestopt maar ik was al overgestapt.

En aangezien ik vanaf volgende week er een maand tussenuit ben vond ik dat wel een mooi moment om eens te kijken hoe de tijd zonder MuMe mij bevalt. Of ik hier helemaal verdwijn denk ik niet, qua database hier houd ik het sowieso wel aan, in ieder geval ook om die te verplaatsen naar elders. Maar of ik nog echt actief blijf hier weet ik niet.
Heeft trouwens niets met de gezelligheid op het forum te maken

Gast
geplaatst: vandaag om 23:12 uur

geplaatst: vandaag om 23:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.