MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Knock-out: Albums (Versie 5)

zoeken in:
Daily Operator
Je kan ook echt van te voren weten of een album beter is

Arrie schreef:
Een genre bij voorbaat afschrijven is natuurlijk ook onzin.

Precies. Ik heb tamelijk weinig met hiphop maar ben dankzij een eerdere game naar Cannibal OX gaan luisteren en kan niet anders zeggen dan dat het een schot in de roos is geweest: The Cold Vein staat vol inventieve beats, knappe lyrics en het één en ander wordt nog met de nodige urgentie gebracht ook.

Maar goed, ik begrijp dat er twee redenen zijn om aan die games mee te doen: om nieuwe muziek te ontdekken, of om je eigen bij voorbaat vastgestelde favorieten te zien winnen.

Daily Operator schreef:
Je kan ook echt van te voren weten of een album beter is
Ja dat kan. Als ik pakweg Joy Division tegen een door mij niet beluisterde plaat van Frans Bauer of 50 Cent zie staan, dan stem ik. En niet op Frans Bauer of 50 Cent. Omdat ik heel heel zeker weet dat ik JD beter vind. Dat is voor mij dan weer de essentie van het spelletje. En Dieter doet eigenlijk niet heel veel anders dan de hiphop liefhebbers die haast zonder uitzondering en evengoed met vooringenomen stellingen op de hiphopplaat in de battle stemmen en tegen ieder belegen standaardwerk uit de rockhoek. En gelijk hebben ze

232. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) vs. Death Cab for Cutie - Plans (2005)

Yann Samsa
2-0 natuurlijk...

Deze van Pink Floyd mag wel door.

Rhythm & Poetry schreef:
Deze van Pink Floyd mag wel door.
dat vind ik dan weer heel erg niet

4-1

niemand kent Plans denk ik te weten

VanDeGriend schreef:
(quote)
Ja dat kan. Als ik pakweg Joy Division tegen een door mij niet beluisterde plaat van Frans Bauer of 50 Cent zie staan, dan stem ik. En niet op Frans Bauer of 50 Cent. Omdat ik heel heel zeker weet dat ik JD beter vind. Dat is voor mij dan weer de essentie van het spelletje. En Dieter doet eigenlijk niet heel veel anders dan de hiphop liefhebbers die haast zonder uitzondering en evengoed met vooringenomen stellingen op de hiphopplaat in de battle stemmen en tegen ieder belegen standaardwerk uit de rockhoek. En gelijk hebben ze

Waar baseer je op dat hip-hoppers ook met vooringenomen stelling stemmen?

VanDeGriend schreef:
niemand kent Plans denk ik te weten

jawel hoor. tikje emo, maar altijd nog beter dan Pink Floyd

4-2

Arrie schreef:
(quote)

Ik heb het nu een keer gedaan om jullie oude rockers een lesje te leren. En het voelt niet goed.

Daily Operator
VanDeGriend schreef:
(quote)

Het ging hier ook niet over 3e rangs artiesten als 50 Cent.
Ik vind het gewoon jammer dat mensen bij voorbaat zo denken.
Als iedereen zo dacht was er nu maar 1 soort muziek geweest.

Daily Operator schreef:
Het ging hier ook niet over 3e rangs artiesten als ....
Voor iedere artiest, stroming of anderszins zijn genoeg mensen te vinden die dat derderangsmuziek vinden. Proofs my point.

Arrie schreef:

Wellicht wat te sterk geformuleerd en zeker geen waarde-oordeel. Maar, algemeen gesteld, stemmen ouwe rockers op Pink Floyd, Hip-Hop liefhebbers op de hip-hop plaat, studenten op de obscure underdog, metalheads op Iron Maiden enzovoorts. Niks mis mee toch. Ieder zijn meug.

En ja, dit is natuurlijk een flagrante veralgemenisering, maar denk toch dat het best een beetje waar is. En waarom. Omdat ieder zo zijn eigen muziekjes het leukst vindt.

En verder geloof ik ook niet zo dat de spelers van dit spelletje altijd maar iedere plaat kennen en dat dus best veel vanuit vooringenomen stellingen gestemd wordt. En vaak klopt die vooringenomenheid ook. Zie mijn Frans Bauer voorbeeld.

Verder vind ik het allemaal niet zo'n probleem. het is tenslotte maar een.....eh...bloedserieuze aangelegenheid

VanDeGriend schreef:
Het ging hier ook niet over 3e rangs artiesten als .... Voor iedere artiest, stroming of anderszins zijn genoeg mensen te vinden die dat derderangsmuziek vinden. Proofs my point.

Nee, dat zijn mensen die denken dat ze de hele stroming derderangsmuziek vinden, omdat ze er een klein deel van kennen.

Er zijn overigens heel wat hip-hoppers die Pink Floyd geweldig vinden.

Arrie schreef:
Nee, dat zijn mensen die denken dat ze de hele stroming derderangsmuziek vinden, omdat ze er een klein deel van kennen.
Tja ergens houdt het op he. Als je van een stroming tig platen hebt beluisterd die je allemaal tot op het bot irriteren, dan kan ik me voorstellen dat de strijd gestreden is. Ik ken zelf misschien 5 platen uit het Nederlandstalige populaire smartlappen genre (om dat ridicule voorbeeld maar weer te pakken) en die stroming schrijf ik af. En als ik daardoor pareltjes mis, dan neem ik dat verlies als een man

Er zijn trouwens evengoed mensen die een stroming geweldig vinden terwijl ze daar ook maar zip van kennen.

Zelf luister ik gelukkig veelal naar artiesten en cd's en niet naar stromingen. Dan pik je inderdaad het meeste op.

Maar goed, ondertussen vliegt ook het onbeluisterde Plans eruit tegen een overbekend standaardwerk

Casartelli (moderator)
Het is toch ook niet het eind van de wereld als je een keer niet kunt stemmen?

5-3 overigens

Arrie schreef:
(quote)

Er zijn overigens heel wat hip-hoppers die Pink Floyd geweldig vinden.

Je hebt me niet horen zeggen dat hiphop derderangsmuziek is.
Het is gewoon mijn ding niet. Ieder zijn meug, laten we het daar maar op houden....

En het maakt dan natuurlijk ook heel erg uit hoe gevarieerd die vijf platen in het genre zijn. In het geval van hip-hop, als je vijf gangsta rap hebt beluisterd, en die vond je allevijf niks, dan zegt dat natuurlijk nog niet veel. Natuurlijk; ergens houdt het op. Maar ik weet dat er genoeg rockisten zijn, om ze zo maar te noemen, die alleen de hip-hop kennen die ze op de radio horen en op tv zien.
En dat geldt voor alle genres. Als ik vijf platen van Nickelback, 3 Doors Down, Kane, Tokio Hotel, en dat soort bands zou kennen, zou ik het rockgenre ook afschrijven. Terwijl dat allemaal populaire bands zijn, die op radio en tv zijn. Zo krijg je al snel een verkeerd beeld.

Ik ben Plans aan het beluisteren overigens, en je kan zometeen een stem op Plans verwachten. Ik had het album toch nog op m'n pc staan om te beluisteren, dus ik vond het een mooie gelegenheid ervoor.

Mee eens. Als je je baseert op wat op de radio komt dan zou je als kritische muziekliefhebber alle genres wel af kunnen schrijven ook. En ik vrees ook best dat veel mensen "alle hip-hop kutmuziek" vinden omdat ze 50 Cent en Eminem ruk vinden. Their loss toch...

Casartelli schreef:
Het is toch ook niet het eind van de wereld als je een keer niet kunt stemmen?
Exactly

Maar goed...het staat dus zo 5-4 ?

Ja, of het laatste nummer van het album moet het wel heel erg verpesten.

Edit:

5-4

233. The Game - The Documentary (2005) vs. Bon Iver - For Emma, Forever Ago (2007)

Ruby1966
0-1

Benno
0-2

Gast
geplaatst: vandaag om 07:12 uur

geplaatst: vandaag om 07:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.