MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Orgineel vs. Sample K.O.

zoeken in:

panjoe (moderator)
1-3

2-4 Prodigy in hun meeste vette fase, Voodoo People is hun ultieme track

principal2000 schreef:
Fijn dat je het toch weer hebt gevonden Panjoe.
(Duidelijke) winst voor Welcome To The Terrordome! Gelukkig maar, want het is echt een topnummer van P.E.. Al realiseer ik me dat hun muziek voor de niet-hip-hoppers hier soms te heftig kan zijn.

Muziek van Public Enemy te heftig???? ---> He Got Game

Jammer, dat de old school hip-hoppers het dit keer laten afweten. Hoewel dit nummer van Prodigy verre van slecht is, is Give The Drummer Some natuurlijk een echte klassieker!
Orgineel: James Brown - Get Up Offa T...
Sample1: Boogie Down Productions - S...
Sample2: Michael Jackson - I Can't L...
1-0-0

Met pijn in mijn hip-hop hart geef ik James Brown de punten. BDP levert hier natuurlijk een zeer grote en dikke, vette klassieker af die nog veelvuldig gesampled is in latere hip-hop nummers. Eigenlijk geldt hetzelfde verhaal voor dit (en vele andere) nummer van James Brown. Dubbel zuur is het overlijden van DJ Scott LaRock na het uitstekende debuutalbum van BDP. Urban Dance Squad heeft het nog kort hierover in Famous When You're Dead. Ik verwacht niet dat de King Of Pop punten gaat scoren, tenzij laxus zijn avatar (te veel) eer aan wil doen. Michael heeft talloze nummers die veel beter zijn op zijn naam staan.

2-0-0

Inderdaad Prinicpal Michael heeft betere gemaakt

Gaat JB met een povere 2-0-0 winnen. Het ziet erna uit van wel....

Mb.
3-0-0. De productie van die zogenaamde ''klassieker'' vind ik maar vervelend.

Maar het is en blijft wel een klassieker. Zelfs gebruikt als intro voor Yo!Maar fijn dat je ook gestemd hebt.

Dankzij Mb. een iets ruimere overwinning voor JB. De volgende is wat flauw, maar ik vond het wel grappig. Zo zie je maar, rappers koesteren hun jeugd(sentimenten). En wij maar geloven dat het stoere mannen zijn.
Origneel: Intro The New Scoobie Doo M...
Sample: MF Doom - Hey!
0-1
Een nipte overwinning voor MF Doom. Redelijk wat nummers van Operation Doomsday vind ik toch wat te taai en soms zelfs wat saaiig. Eigenlijk is de waarde van een oorspronkelijke pressing van dit album in mijn ogen flink overdreven. Scoobie Doo heb ik vroeger wel gekeken, maar er zijn andere tekenfilms met leukere intro's.

Mb.
0-2.

principal2000 schreef:
Maar het is en blijft wel een klassieker. Zelfs gebruikt als intro voor Yo!Maar fijn dat je ook gestemd hebt.

Dit nummer staat toch niet zozeer bekend als een klassieker? Niet zoals het album in ieder geval. Het doet er voor de rest ook niet zo toe, want ik mag best vinden dat de productie niet zo geslaagd is.

panjoe (moderator)
0-3

Leuke sample, dope nummer.

1-4 en dik ook!

Scooooooooooooby?...Yeah Shaggy!...Where are youuuuuuuuuuuuuuuuuu?

Een all time favorite in huize papa en mama van Poeha still love it, MF Doom doet het ook leuk.

P.S. Kun je die battles niet ietsje langer laten staan, principal? Ik ben niet altijd zo vroeg in de avond online
Die vorige: 3-0-1 (geweldig album van MJ voor mij)

1-5 leuke sample ja.

Mb.
Het is natuurlijk makkelijk om principal al het werk te laten doen, maar ik help hem bij deze eventjes met een SUPERBATTLE. Ja, dat moet uiteraard met hoofdletters geschreven worden. Bij deze de nummers:

Origineel: Les McCann & Eddie Harris - Go On And Cry
Sample #1: Cella Dwellas - Good Dwellas
Sample #2: Dreams Warriors - California Dreamin'
Sample #3: Lords of the Underground - No Pain
Sample #4: Warren G - Runnin' Wit' No Breaks [Ft. Jah Skillz, Bo Roc, G Child & The Twinz]
Sample #5: Funkmaster Flex - Freestyle [with Erick Sermon]
Sample #6: Cormega - Define Yourself [Ft. Tradegy & Havoc]
Sample #7: ADL - Love Trippin'
Sample #8: Living Legends - Flawless
Sample #9: Trainspotters - Growin' Up
Sample #10: Snafu & Tuk - That's Why
Sample #11: Jin - Mr. Popular
Sample #12: Lady Paradox - Juicy Grub [Ft. Yousif]

Om deze SUPERBATTLE te kunnen organiseren moest ik zoeken naar een vaak gebruikte sample. Ik moest meteen denken aan de klassieker van Les McCann & Eddie Harris genaamd Go On And Cry. Het origineel is al geweldig, maar ik vind het vooral interessant hoe datzelfde deuntje toch steeds een andere nuance wordt opgelegd (in de verschillende Hip-Hop nummers). Ik herkende zes nummers die dit deuntje hadden gesampled, maar met behulp van bepaalde bronnen kwam ik zelfs tot 14 nummers die uit het origineel hadden gesampled! Ik heb er dus twee weggelaten, want die vielen niet goed te vergelijken.

--> Opmerking: Je geeft 7, 5, 3, 2 en 1 punt(en) weg. Het nummer met de meeste punten wint de battle.

Mb.
Punten: 7-5-3-2-1.

[1] Origineel: Les McCann & Eddie Harris - Go On And Cry +1
[7] Sample #2: Dreams Warriors - California Dreamin' +7
[5] Sample #3: Lords of the Underground - No Pain +5
[2] Sample #4: Warren G - Runnin' Wit' No Breaks [Ft. Jah Skillz, Bo Roc, G Child & The Twinz] +2
Sample #7: ADL - Love Trippin'
[3] Sample #10: Snafu & Tuk - That's Why +3

Deadline: Zondag 10 juli 19:00.

->> Opmerking: Laat de volgorde van de nummers zoals het is - hopelijk blijft het zo overzichtelijk.

Sommige nummers zijn gewoon gemaakt om gesampled te worden. Go On And Cry is zo'n nummer. Dat wil overigens niet zeggen dat het origineel een slecht nummer is. Integendeel juist. Het origineel verslaat met gemak enkele latere ''versies''. Het origineel krijgt echter ook tegenstand. Wat dacht je bijvoorbeeld van de klassieker van de Cella Dwellas? Rauw en onversneden, maar ook typisch jaren 90'. Toch vind ik de rap ietsjes tekort komen - de tweede rapper mist echt een lekkere flow. Dan komt echter de klassieker van de Dream Warriors. Alles klopt aan dit nummer. De sample is vrij duidelijk gebruikt, maar de rappers zijn echt een toevoeging. Speels bekleden ze het decor. Het is echt zo'n nummer waarbij ik iets heb van: ja, dit is waarom Hip-Hop zo tof is. Het nummer van de Lords of the Underground is ook heel leuk. Er zit een lekker ritme in hun versie, maar dat komt ook door die duidelijk drums. De kroonprins van G-Funk - we hebben het inmiddels over Warren G dus - is ook aanwezig in deze battle. Dat kan nooit verkeerd zijn. We gooien het ook nog over de oude school met Erick Sermon op de freestyle. Allerminst een slechte freestyle, maar als nummer komt het tekort. Cormega dan? Geen kleine naam natuurlijk, maar Cormega is niet zo aan mij besteed. De Zweedse rapper ADL vind ik dan leuker om naar te luisteren - ondanks het feit dat de sample wel erg duidelijk is in deze. De Living Legends timmeren al een tijd aan de weg, maar fan ben ik nooit geweest. De sample is wel leuk gebruikt. Trainspotters waren me nog onbekend, maar of ik geïnteresseerd ben naar verder materiaal? Nee, want daarvoor is het te standaard. Het nummer van Snafu & Tuk heeft naast de sample ook qua bass wat weg van dat van de Cella Dwellas. Er is echter één ding dat hun versie beter maakt: ze zijn betere rappers. Jin was een bekende battle-MC, maar deze battle gaat hij toch zeker verliezen. Veruit het slechtste nummer van de lijst. We sluiten af met de Britse Lady Paradox. Ik weet niet wat Pat D in haar ziet, maar ik vind de Lady maar een matige femcee. Dus!

Mb.
Niet aandringen. Iedereen zijn beurt.

EDIT: Dream Warriors winnen, zoals verwacht. Plaats maar een nieuwe, principal.

[4] Origineel: Les McCann & Eddie Harris - Go On And Cry +3
[14] Sample #2: Dreams Warriors - California Dreamin' +7
[6] Sample #3: Lords of the Underground - No Pain +1
[2] Sample #4: Warren G - Runnin' Wit' No Breaks [Ft. Jah Skillz, Bo Roc, G Child & The Twinz]
[2] Sample #7: ADL - Love Trippin' +2
[8] Sample #10: Snafu & Tuk - That's Why +5

->> Opmerking: Laat de volgorde van de nummers zoals het is - hopelijk blijft het zo overzichtelijk.

Die hiphoppers zijn ook altijd zo ongeduldig.

panjoe (moderator)
Ik herkende hem gelijk toen ik hem hoorde, maar van een andere:

Toch?

[6] Origineel: Les McCann & Eddie Harris - Go On And Cry + 2
[21] Sample #2: Dreams Warriors - California Dreamin' + 7
[11] Sample #3: Lords of the Underground - No Pain + 5
[3] Sample #4: Warren G - Runnin' Wit' No Breaks [Ft. Jah Skillz, Bo Roc, G Child & The Twinz] + 1
[2] Sample #7: ADL - Love Trippin'
[11] Sample #10: Snafu & Tuk - That's Why + 3

Leuke battle Mb.. Al moet ik wel zeggen dat het een beetje vermoeiend werd om iedere keer dezelfde sample te horen. Hoewel de deadline verstreken is, wil ik mijn score toch nog graag achterlaten.

Ow ja, ik ben even afwezig geweest i.v.m. North Sea Jazz. Excuses dat ik dat niet even van te voren had laten weten. Het was een nogal hectisch weekend.

Morgen plaats ik een nieuwe tenzij iemand anders me voor is.

Mb.
Klopt panjoe. Zo zie je maar weer dat dit een veelgebruikte sample is. Verder zou ik CYNE geen punten hebben gegeven.

remcodulac schreef:
Die hiphoppers zijn ook altijd zo ongeduldig.

Niemand heeft in principe de deadline gehaald natuurlijk.

PS: Volgende keer zet ik hem kleiner op. 5 nummertjes dan?

Mb. schreef:
PS: Volgende keer zet ik hem kleiner op. 5 nummertjes dan?

Lijkt me beter.

Mb.
Ik vind het ook een verslavend deuntje, dus ik heb zeker kunnen genieten. Met Snafu & Tuk zelfs nog een ontdekking gedaan.

Origineel: Grant Green - Luanna's Theme
Sample: Digable Planets - Black Ego

0-1
Mooi sfeervol orgineel van wederom een film: The Final Comedown. Echter gaan mijn punten toch naar Digable Planets.Tijdens North Sea Jazz werd ik tijdens het opbouwen en voorbereiden van een optreden, verrast door de klanken van Digable Planets. Deze groep behoort tot één van mijn favorieten binnen de hip-hop en vind ik onderschat. Er zijn niet veel hip-hop albums die meer in de buurt komen van jazz dan de (helaas slechts) 2 album van Digable Planets. Daarbij zijn het nog eens uitstekende MC's (waaronder een dame) die elkaar goed aanvullen, elkaar voldoende afwisselen en goed flowen. Onlangs nog in een ander spel -ondanks mijn verzet- verbannen naar de Hall Of Shame ( ). Mogelijk volgt nog meer samplewerk van deze groep, want ik vind dat zij erg goed sample zoekwerk verrichten.

0-2

allebei lekker loom

Speciaal voor Poeha blijft deze battle nog wat langer staan. Maar 2 reacties vind ik bovendien nog wat karig.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:06 uur

geplaatst: vandaag om 03:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.