MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 2004 !

zoeken in:
Mooie top-3 maar Stash eindigde veel te laag!

herman schreef:

20. Usher featuring Lil' John & Ludacris - Yeah (26, 4)
(de nummer 1 van Reijersen)

(afbeelding)

Uhmmm, Alicia Keys was mijn nummer 1 hoor!

Ik zie nu dat ik mijn sheet de nummer 1 en 2 bij jou heb omgedraaid. Zal het even aanpassen, maar voor de stand maakt het niet uit.

herman schreef:
....... maar voor de stand maakt het niet uit.

Hè jammer

dazzler schreef:
(quote)

Ja, ik ben ook teleurgesteld met de 8e plaats voor No Doubt. Had hem zelf op 3 gezet

Een verdiende eerste plaats! Kelis pas op 5 en 6 stelt toch wat teleur. Ik vraag me af als er maar 1 van haar nummers genomineerd was of die dan hoger had gescoord...

Wat O-Zone verder op 4 staat te doen is mij een raadsel.

Trick Me eindigt terecht in de top-10 maar waarom dat andere Kelis-nummer erbij moest is mij een raadsel. Die No Doubt-cover vind ik ook overroepen (vond ik destijds beter dan nu).

Kelis niet eens in de top 3!

Toch een winnaar waar ik wel mee kan leven. Zelfs een top 3 waar ik mee kan leven.

Ik snap je aversie jegens Kelis volledig. Het is geen oude blanke man met een gitaar...

Ik heb de cover van No Doubt en het origineel van Talk Talk vanavond na elkaar gedraaid en ik moet zeggen dat de nummers elkaar weinig ontlopen. Vind die van No Doubt zelfs iets beter. Maar ik ben ook nooit fan geweest van Talk Talk.

De versie van No Doubt is dé versie voor mij. Maar dat komt vooral omdat ik die versie gewend ben. De versie van Talk Talk is voor mij eigenlijk de cover.

GrafGantz schreef:
Ik snap je aversie jegens Kelis volledig. Het is geen oude blanke man met een gitaar...
Veel goedkoper komen ze niet. Zelfs niet van jou.

Ik zeg niet dat de cover van No Doubt slecht is (een verkrachting is het niet) maar het voegt weinig toe. Het origineel van Talk Talk vind ik ook beter (en in geval van twijfel kies ik steeds voor het origineel).

chevy93 schreef:

(quote)

Inkoppertje inderdaad.

Precies de nummer 1 die ik wel verwacht had. O-Zone op 4, echt lachwekkend

chevy93 schreef:

(quote)

Ik denk een top 10 waar ik me tot nu toe het minste kan in vinden.
En als het zo doorgaat wordt het alleen nog maar erger bij de latere edities.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ja, ik ben ook teleurgesteld met de 8e plaats voor No Doubt. Had hem zelf op 3 gezet

Het is een theorie, maar zou het kunnen dat sommige users bewust kutnummers
bovenaan zetten om volgens hen nog grotere kutnummers die bij anderen geliefd zijn
de kop in te drukken? Neen, zo'n vaart loopt het niet. Ik ben gewoon een slechte verliezer.

Iemand die het allemaal niet meer begrijpt.
Verdedigers van de goede smaak die ik vroeger nog enigszins
een punt vond hebben, verbazen me steeds meer en meer.

Worlds apart.

musicfriek schreef:
Precies de nummer 1 die ik wel verwacht had. O-Zone op 4, echt lachwekkend

Dat is ook lachwekkend. Maar er staat ook zo veel slechts in. Maar imo uitstekende covernummers zoals "Its'my Life" en "Mad World" moeten natuurlijk met grote afstand van de rest op de hoogste posities belanden van deze 2004 top 10.

Als er één nummer was die met afstand op de hoogste positie moest belanden was het wel Stash. Maar in Nederland was het onbekend en in Vlaanderen té grijsgedraaid. De top-3 vind ik wel OK, maar ik snap nog steeds niet wat de cover van No Doubt zo geweldig maakt (voegt zoals eerder gezegd weinig toe aan het origineel van Talk Talk).
O-Zone is natuurlijk niet hoogstaand maar het nummer is wel uniek en zomers.

Het voornaamste dat de cover van No Doubt toevoegt aan het origineel is dat de tekst zowaar te verstaan is

ALBUM FINALE 2004

Zelfde regels als bij de andere jaargangen.
Gewoon je top 10 plaatsen, graag met enkele lyrische beschouwingen.
Nummer 1 = 12 punten, 2 = 10 punten, 3 = 8 punten en zo tot 10 = 1 punt.

Air - Talkie Walkie (2004)
Anouk - Hotel New York (2004)
Arcade Fire - Funeral (2004)
DuvelDuvel - Aap-O-Theek (2004)
Eminem - Encore (2004)
Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004)
Green Day - American Idiot (2004)
Guns N' Roses - Greatest Hits (2004)
Incubus - A Crow Left of the Murder (2004)
Interpol - Antics (2004)
John Legend - Get Lifted (2004)
Kanye West - The College Dropout (2004)
Kasabian - Kasabian (2004)
Keane - Hopes and Fears (2004)
Kelly Clarkson - Breakaway (2004)
Kings of Leon - Aha Shake Heartbreak (2004)
KT Tunstall - Eye to the Telescope (2004)
Kubus - Buitenwesten (2004)
Madvillain - Madvillainy (2004)
Marillion - Marbles (2004)
Mark Lanegan Band - Bubblegum (2004)
Morrissey - You Are the Quarry (2004)
N*E*R*D - Fly Or Die (2004)
Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004)
Norah Jones - Feels Like Home (2004)
Novastar - Another Lonely Soul (2004)
Ozark Henry - The Sailor Not the Sea (2004)
Placebo - Once More with Feeling (2004)
R.E.M. - Around the Sun (2004)
Rammstein - Reise, Reise (2004)
Robbie Williams - Greatest Hits (2004)
Saybia - These Are the Days (2004)
Soulwax - Any Minute Now (2004)
Sufjan Stevens - Seven Swans (2004)
The Killers - Hot Fuss (2004)
The Libertines - The Libertines (2004)
The Streets - A Grand Don't Come for Free (2004)
The Veils - The Runaway Found (2004)
U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb (2004)
Within Temptation - The Silent Force (2004)

De ondergrens lag trouwens op 194 stemmen.
Deadline albumfinale is dinsdagavond omstreeks 20.00u.

Eén album steekt hier met kop en schouders bovenuit, verder nog 2 albums met 4,5*, voor de rest moet ik kiezen tussen de vele 4*-albums.

1. Arcade Fire - Funeral 5*
Hét debuut van de naughties: origneel, emotioneel, afwisselend en meeslepend. Een album dat je blijft draaien.

2. The Veils - The Runaway Found 4,5*
Vorig jaar pas ontdekt en het was een aangename verrassing: mooie zang en instrumentatie en pakkende songs, zulke albums mogen ze steeds blijven maken.

3. Ozark Henry - The Sailor Not the Sea 4,5*
In de lijn van vorig album en dus minder verrassend maar wederom een prachtig en sfeervol album.

4. Morrissey - You Are the Quarry 4*
Geslaagde come-back, zelfs één van de beste van Morrissey.

5. Sufjan Stevens - Seven Swans 4*
De opvolger vind ik nog beter maar dit is toch al een sterk folky singer-songwritersalbum.

6.Green Day - American Idiot 4*
Deze punkpopband is volwassen geworden ... met prima kritische songs.

7. U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb 4*
De vertrouwde U2-sound verveelt mij nooit al vind ik hun jaren '80-werk beter.

8. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand 4*
Sterk en dansbaar debuut (dansvloerbritpop kun je het noemen), al waardeerde ik het destijds iets meer.

9. Interpol - Antics 4*
Ligt in dezelfde lijn als het debuut hoewel ietsje meer poppy maar doet er eigenlijk niet voor onder.

10. Novastar - Another Lonely Soul 4*
Geslaagde opvolger van Belgische singer-songwriter en wat bombastischer, al vind ik het debuut nog wat beter.

Moeten we nog spelen voor de nummer 1. Die plaats kan the Arcade Fire toch moeilijk ontgaan.

(Zoals gewoonlijk alleen albums die ik in bezit heb.)

01. Mark Lanegan Band - Bubblegum (2004)
Heerlijk gruizig rockalbum van deze zanger met het fenomenale stemgeluid. Een van zijn beste albums.

02. The Veils - The Runaway Found (2004)
De productie laat ietsje te wensen over, maar dit is een prima debuut van deze band. Nux Vomica, album nummer twee, is echter voorlopig hun meesterwerk.

03. Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004)
Zeer fraai album. Let Love In vind ik nog iets beter, maar dit zou zomaar nummer twee op het lijstje kunnen zijn.

04. Arcade Fire - Funeral (2004)
Prachtig album, eigenlijk even goed als The Veils en Nick Cave. De twee opvolgers vind ik nog net iets beter.

05. Interpol - Antics (2004)
Langzamerhand begin ik deze steeds meer te waarderen. Zo goed als hun debuutalbum zal hij echter waarschijnlijk niet worden. Toch een zeer solide opvolger.

06. Within Temptation - The Silent Force (2004)
Deze band wordt niet zo erg gewaardeerd hier, maar dit vind ik toch een prima album. Mooie productie ook.

07. Sufjan Stevens - Seven Swans (2004)
Best een mooi album, maar deze blijft toch flink in de schaduw staan van Illinois.

08. R.E.M. - Around the Sun (2004)
Een beetje een saai album van REM. Vooral het tweede deel bevat enkele weinig opwindende nummers.

09. The Killers - Hot Fuss (2004)
Een paar knallers, maar ook een flink aantal nummers dat ver onder de maat is.

10. Kings of Leon - Aha Shake Heartbreak (2004)
Hun minste album. (In ieder geval van de eerste vier ; De nieuwste ken ik nog niet.)

afvallers :
Green Day - American Idiot (2004)
Deze band kan me niet meer zo boeien.

Dit album was nog wel oke (maar is inmiddels ook stof aan het verzamelen). Nadien kon deze band me totaal niet meer boeien.

1. Arcade Fire - Funeral
Fantastische debuutplaat van deze band uit Montréal. Misschien wel mijn favoriete nieuwkomer van de 00's. Er zit zoveel drive en emotie in dit album... heb ze afgelopen maandag live gezien in Dusseldorf en daarna dit album weer terug in mijn top 10 gezet.

2. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand
Helemaal stukgedraaid in 2004. Ook nog een fantastisch concert zien geven op (toen nog het kleine veld op) Pinkpop. Het ene liedje zingt nog beter mee dan het andere. Blijft een hele goede plaat, zij het wel een beetje tijdsgebonden.

3. The Veils - The Runaway Found
Pas weer eens herbeluisterd en me beseft hoe goed dit album eigenlijk wel niet is. De eerste zeven nummers werken echt als een emotionele stoomwals: de een nog intenser dan de ander. Daarna krijg je vier liedjes om bij op adem te komen. Helaas hebben The Veils dit niveau nooit meer kunnen benaderen.

4. Sufjan Stevens - Seven Swans
Mijn kennismaking met Sufjan Stevens, een van mijn favoriete singersongwriters. Het openingsnummer en het titelnummer zijn groots. Ik twijfel nog of ik deze of Illinoise zijn beste album vind.

5. Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus
Cave heeft me nooit zoveel gedaan, maar dit jaar vond een collega dat dat echt niet kon en kreeg ik dit album te leen. Het was eigenlijk voor het eerst dat ik een Cave-plaat kon waarderen, al zet ik het nog steeds niet snel op. Maar goed, niet elke noot hoeft per direct gekraakt te worden.

6. Kasabian - Kasabian
In het kielzog van Franz Ferdinand was dit een van de andere Britse hoogvliegers uit die tijd. Een album met een paar hele goede songs, waarvan Reason is Treason mijn favoriet is.

7. Interpol - Antics
Na het debuut maakte Interpol een wat luchtiger plaat en dat ging ze best goed af. Ben deze langer blijven draaien dan het debuut, maar uiteindelijk behoort dit album ook niet tot de overblijvers uit 2004.

8. Soulwax - Any Minute Now
NY Excuse. Dat is het eigenlijk. De single waarmee Soulwax ein-de-lijk terug kwam na 6 jaar geen nieuw materiaal te hebben uitgebracht. Vind de eerste versie beter dan de versie die later op het album is beland. Maar achteraf was dit album slechts het bouwpakket waarmee uiteindelijk het fantastische Night Versions werd gemaakt.

9. The Killers - Hot Fuss
De Amerikaanse tegenhanger van Franz Ferdinand. Een paar redelijke nummers, maar iets te schreeuwerig en oppervlakkig om echt te kunnen boeien. Na 2004 heb ik deze volgens mij nooit meer opgezet.

10. Air - Talkie Walkie
En nog zo'n plaat die ik nooit meer draai... maar wel beter dan de andere albums (5) die ik nog kende uit de lijst.

01. Air - Talkie Walkie
02. Keane - Hopes and Fears
03. Interpol - Antics
04. Arcade Fire - Funeral
05. Sufjan Stevens - Seven Swans
06. Saybia - These Are the Days
07. The Veils - The Runaway Found
08. Novastar - Another Lonely Soul
09. R.E.M. - Around the Sun
10. Marillion - Marbles

1. Morrissey - You Are the Quarry
2. Keane - Hopes and Fears
3. Marillion - Marbles
4. Novastar - Another Lonely Soul
5. Soulwax - Any Minute Now
6. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand
7. U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb
8. Saybia - These Are the Days
9. KT Tunstall - Eye to the Telescope
10. Green Day - American Idiot

1. Arcade Fire - Funeral
2. Interpol - Antics
3. The Streets - A Grand Don't Come for Free
4. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand
5. Mark Lanegan Band - Bubblegum
6. Madvillain - Madvillainy
7. Kanye West - The College Dropout
8. Air - Talkie Walkie
9. Morrissey - You Are the Quarry
10. R.E.M. - Around the Sun

Er is voor mij een duidelijk patroon te herkennen in de de laatste trits GH's. Wederom ken ik slechts 11 albums en hoeft er maar eentje af te vallen (een zwakke U2 plaat). R.E.M. mag dus nog net meedoen met eveneens een zwakke en zelfs saaie plaat. Opvallend dat er verder nog niemand op Madvillain gestemd heeft, met 340 stemmen een gemiddelde van 4,13. Maar het is natuurlijk hiphop, en de liefhebbers daarvan doen niet of nauwelijks mee aan dit spel.

Nummer 1 staat lichtjaren voor op de concurrentie.

Wat persoonlijke 2004 favorieten die niet mee mochten spelen dit jaar:

Jens Lekman - When I Said I Wanted to Be Your Dog
Max Richter - The Blue Notebooks
Brian Wilson - SMiLE
Stars - Set Yourself on Fire
Erlend Øye - DJ-Kicks
Anna Ternheim - Somebody Outside
Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender

1. The Veils - The Runaway Found
2. Arcade Fire - Funeral
3. Novastar - Another Lonely Soul
4. The Killers - Hot Fuss
5. R.E.M. - Around the Sun
6. John Legend - Get Lifted
7. Saybia - These Are the Days
8. KT Tunstall - Eye to the Telescope
9. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand
10. Morrissey - You Are the Quarry

Tribal Gathering schreef:
Dit album was nog wel oke (maar is inmiddels ook stof aan het verzamelen). Nadien kon deze band me totaal niet meer boeien.
Ik deel exact dezelfde mening

1. Arcade Fire - Funeral (2004)
2. Interpol - Antics (2004)
3. Morrissey - You Are the Quarry (2004)
4. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004)
5. Green Day - American Idiot (2004)
6. U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb (2004)
7. The Killers - Hot Fuss (2004)
8. The Libertines - The Libertines (2004)
9. Soulwax - Any Minute Now (2004)
10. The Veils - The Runaway Found (2004)

GrafGantz schreef:
Er is voor mij een duidelijk patroon te herkennen in de de laatste trits GH's. Wederom ken ik slechts 11 albums en hoeft er maar eentje af te vallen (een zwakke U2 plaat).

Zo gaat het bij mij ook. Het gros van mijn favorieten wordt ook niet echt bestemd. Van de 13 platen die ik 4,5* of 5* geef staan er maar 2 in deze lijst. Nu probeer ik nog wel eens platen uit omdat ze hier populair zijn, maar die komen zelden hoger dan 3* uit. We hebben gewoon niet meer zo'n populaire smaak vrees ik. En in de 00s treedt sowieso meer versplintering op, denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:17 uur

geplaatst: vandaag om 05:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.