MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Ah zo! Ik dacht nog dat je misschien post-Eno bedoelde, maar ik had niet aan de tekst gedacht eigenlijk.

Helaas zijn de twee beste nummers in de eliminatieronde gesneuveld
1. Slave to Love (Bryan Ferry)
2. Jealous Guy

Daarom is dit nu mijn top 10

1. Both Ends Burning *
2. Let's Stick Together (Bryan Ferry)
3. More Than This
4. Love is the Drug
5. Avalon
6. Re-Make/Re-Model
7. Same Old Scene
8. Street Life
9. The Thrill of It All
10. Mother of Pearl

De eerste vijf nummers vind ik (zeer) fraai, de laatste vijf heb ik er een beetje bij moeten slepen. Ik hou dus duidelijk minder van Roxy Music uit de jaren 70, hoewel het briljante Both Ends Burning nu dus zelfs de koppositie in mijn top 10 heeft veroverd.

Oei, zonder Sea Breezes, Don't Stop the Dance, The Bogus Man en Amazona ziet mijn top 5 er heel anders uit...

1. A Song for Europe
- Gelukkig staat deze er nog wel in. Met afstand het beste nummer van RM.

2. Avalon
3. Love is the Drug
4. In Every Dream Home a Heartache
5. Both Ends Burning
6. If There Is Something
7. For Your Pleasure
8. Ladytron
9. Do the Strand
10. More Than This

Top 10:

1. If There Is Something
2. In Every Dream Home a Heartache
3. A Song for Europe
4. Re-Make/Re-Model
5. Mother of Pearl *
6. Do the Strand
7. Virginia Plain
8. For Your Pleasure
9. Love is the Drug
10. More Than This

Aquila
01. Both Ends Burning *
02. If There Is Something
03. In Every Dream Home a Heartache
04. Out of the Blue *
05. Do the Strand

De Top 5 wordt gevormd door nummers van Viva! Dat is mijn favoriete Roxy Music album (enige nadeel is dat het te kort is en geen compleet concert betreft). ranboy roemde al de compleet nieuwe uitvoeringen: wild, brutaal, direct en zeer dynamisch. Alle uitvoeringen op Viva! vind ik beter dan de originele studio versies, dus ik stem bij met name de Top 3 op de live-versies (hint @dazzler mochten deze nummers in de Top 10 geraken ). Both Ends Burning is voor mij op dat live album eigenlijk een Siamese tweeling met het ingetogen Chance Meeting, maar dat nummer zagen we helaas niet terug. Die energie is onovertroffen. If There is Something haalt zijn schoonheid in deze versie uit de stemmingswisselingen en de lengte. Het stukje vanaf zo’n 6 minuten geeft emotionele diepgang, zeer sterk te horen bij Ferry. Ik weet niet of het door de invloed van John Wetton komt (Eddie Jobson's viool o.a), maar het doet me wel eens denken aan King Crimson in hun glorie periode (1973-1974) - Chance Meeting is daarvan ook een schoolvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor In Every Dream Home (gaat rond vijf minuten helemaal los), misschien wel de beste tekst die een Roxy Music nummer ooit had, persoonlijk en ontnuchterend. Do the Strand tot slot is denk ik het nummer dat ik het vaakst in mijn hoofd heb: “Here’s a new sensation. A powerful creation. etc…” (ik zing (in gedachten gelukkig) tenminste altijd powerful, het moet geloof ik 'fabulous' zijn)

06. A Song for Europe
07. The Thrill of It All
08. Re-Make/Re-Model
09. Avalon
10. 2 H.B. *

Een plekje ingeruimd voor Avalon. Na de single Jealous Guy (waar ik dol op was - vind het zelfs beter dan het origineel) was dat wel mijn eerste kennismaking. Love is the Drug en Street Life vallen hiermee buiten de boot. Laat nu uitgerekend net Love is the Drug dazzler's nummer 1 zijn... Gentleman Ferry heb ik altijd een beetje merkwaardige combi gevonden met Humprey Bogart, dat is toch altijd een zelfingenomen, vaak morsig, achter-de-ellebogen type (ook in Casablanca waar het nummer aan refereert) iets dat ik niet bij Ferry vind passen, maar goed het hoeft natuurlijk niet autobio te zijn. Verder staan er opvallend veel albumopeners in de eindlijst (en oom in mijn lijst). Re-Make/Re-Model laat er weinig twijfel over bestaan wat voor vlees we in de kuip hebben, en Country Life markeert dan wel een lichte koerswijziging, de opener The Thrill of it All is nog typisch "oude" Roxy Music. Street Life had dat rijtje zo kunnen aanvullen.

Aquila schreef:
Laat nu uitgerekend net Love is the Drug dazzler's nummer 1 zijn...

Heel invloedrijk nummer trouwens. De heren van Chic pikten de baslijn op
voor tal van hun hits. En leg het ook maar eens naast de studioversie van Psycho Killer.

Mijn nummer 1 had ook Avalon kunnen zijn of Dance Away.
Of de intro van Take a Chance with Me (als intro's nummers op zich zouden zijn).

Het eerste album vind ik net iets beter dan Avalon,
maar die nummers zijn vooral heel intrigerend om te beluisteren.
Een kruitvat van invloeden die later in de jaren 70 en 80 hun weg zullen vinden
bij tal van new wave groepjes die de mosterd bij Ferry en Eno haalden.

Nummer 1 hits zijn bij toch meestal hitsingles met nostalgische meerwaarde.

Zo, hier is mijn top 10 van deze muzikaal gezien zeer interessante band!

1. A Song for Europe
2. Street Life
3. Out of the Blue
4. Both Ends Burning
5. Editions of You
6. Virginia Plain
7. Mother of Pearl
8. The Thrill of It All
9. In Every Dream Home a Heartache
10. Let's Stick Together (Bryan Ferry)

1. Same Old Scene

Beste nummer van Roxy Music. Geniaal gezongen door Bryan Ferry. Muziek gemaakt in 1980 klinkt nu nog steeds als een klok. Allerlei instrumenten en zang passen heel goed bij elkaar. Mooi dus!

2. More Than This
3. Avalon
4. Love is the Drug
5. Let's Stick Together (Bryan Ferry)
6. For Your Pleasure *
7. Both Ends Burning *
8. Out of the Blue
9. Virginia Plain
10. Street Life

Casartelli (moderator)
01 Virginia Plain
02 Do the Strand
03 Love is the Drug
04 In Every Dream Home a Heartache
05 A Song for Europe
06 For Your Pleasure *
07 Ladytron *
08 If There Is Something
09 Same Old Scene
10 Both Ends Burning *

"Consistent". Het woord dook al enkele malen eerder op en het is weer relevanter dan ooit nu ik uit deze set behoorlijk gelijken een top-10 mag maken. Dat de songs qua vorm een beetje geclusterd zijn met twee ouwe rockers op 1 en 2, drie betrekkelijk epische nummers op 4, 5 en 6 en twee nieuwere rockers op 9 en 10 is toeval.

De startlijst stak al behoorlijk goed in elkaar. Niet minder dan 5 van mijn nominaties haalden de 3e ronde. Dat ik er uiteindelijk maar 3 van in mijn toptien opgenomen heb, is toch wel veelzeggend.

Dat de eerste twee platen elk met 3 nummers genoteerd staan, zegt iets over mijn waardering voor deze twee albums, maar het beeld is ook enigszins vertekend door de beschikbare nummers. Als het collectief voornamelijk hier keus overlaat... dat collectief doet trouwens ook hier behoorlijk enthousiast mee. Gezien de kennelijke populariteit van de band, ook onder een aantal prominente Musicmeteraars, is het dan weer enigszins verbazend dat de band niet in de Top 250 staat. Hoewel ik persoonlijk ook weer geen enkel album over de hele linie goed vind... dus dat is dan weer niet consistent.

Goed... 1x Stranded, 2x Siren en 1x Flesh + Blood maken het af. Inderdaad geen Avalon (maar ook geen Country Life en door omstandigheden ook geen Manifesto), maar het ligt allemaal vrij dicht bij elkaar. Enige uitzonderingen zijn het minder overtuigende Mother of Pearl en het ultralullige Let's Stick Together. Waarom dat nou als enige Ferry-solonummer over moest blijven...?

1. Virginia Plain
3. Street Life
4. Do the Strand
5. A Song for Europe
6. Mother of Pearl *
7. Re-Make/Re-Model
8. For Your Pleasure *
9. Love is the Drug
10. If There Is Something

Ik heb nog niets berekend, maar heb de indruk dat een hoop songs dicht op elkaar gaan eindigen.

Spannend zal het dus zeker worden. En dat kunnen we enkel maar toejuichen.

Volgende groep in dit spel ligt al vast: een broederpaar was de spil van de band.

The National? of toch waarschijnlijk niet ... met was bedoel je je natuurlijk dat ze niet meer bestaan.

dazzler schreef:

Volgende groep in dit spel ligt al vast: een broederpaar was de spil van de band.

Oasis! Of misschien Split Enz/Crowded House?

DjFrankie (moderator)
1 Love is the Drug
2 Virginia Plain
3 Do the Strand
4 Let's Stick Together (Bryan Ferry)
5 Both Ends Burning *
6The Thrill of It All
7 Street Life
8 Same Old Scene
9 If There Is Something
10 In Every Dream Home a Heartache

01. Do the Strand
02. Editions of You *
03. In Every Dream Home a Heartache
04. Avalon
05. Virginia Plain
06. If There Is Something
07. More Than This
08. Street Life
09. Out of the Blue *
10. A Song for Europe

1. In Every Dream Home a Heartache
2. If There Is Something
3. Out of the Blue *
4. The Thrill of It All
5. A Song for Europe
6. For Your Pleasure *
7. Ladytron *
8. Street Life
9. Editions of You *
10. Re-Make/Re-Model

dazzler schreef:
Ik heb nog niets berekend, maar heb de indruk dat een hoop songs dicht op elkaar gaan eindigen.

Spannend zal het dus zeker worden. En dat kunnen we enkel maar toejuichen.

Jammer, dan zie je me over een week weer. Hopelijk.

01 The Thrill of It All
02 A Song for Europe
03 In Every Dream Home a Heartache
04 Out of the Blue *
05 Editions of You *
06 Both Ends Burning
07 For Your Pleasure
08 Ladytron
09 Re-Make/Re-Model
10 If There Is Something

De ijzersterke start van het album Country Life met The Thrill of It All kan mij nog steeds tot tranen toe beroeren.

Zelden een band tegengekomen met 5 zulke sterke albums in de jaren '70 als Roxy Music. En dat wil wat zeggen, als je het over dat decennium hebt.

Het bonte, stevigere werk van Ferry e.a. heeft wel mijn voorkeur, maar regelmatig heeft de band ook een geweldige Weltschmerz song of een nummer vol weemoed en verlangen.

Heel soms wordt er in dat kader in een competitie als deze onopgemerkte briljantes vergeten, zoals deze, de afsluiter van Stranded:

Sunset

Alles dat na 1976 is uitgebracht vormt, hoe keurig verzorgd ook, geen enkele competitie voor dat oudere werk van Roxy Music.

dazzler schreef:
2 Brothers on the 4th Floor?

Neen, de Blue Diamonds natuurlijk.

Na veel wikken en wegen en continu schuiven is dit het geworden...er stond zoveel moois in de lijst dat ik met pijn in het hart enkele nummers buiten de top 10 heb moeten laten.

1..Do the Strand
2. Both Ends Burning *
3. A Song for Europe
4. Virginia Plain
5. Editions of You *
6. The Thrill of It All
7. In Every Dream Home a Heartache
8. Street Life
9. 2 H.B. *
10. Mother of Pearl *

1. Both Ends Burning *
3. Out of the Blue *
4. Do the Strand
5. Virginia Plain
6. For Your Pleasure *
7. If There Is Something
8. A Song for Europe
9. Editions of You *
10. The Thrill of It All

1. A Song for Europe
2. If There is Something
3. Ladytron
4. Mother of Pearl
5. Virginia Plain
6. Love is the Drug
7. Out of the Blue
8. 2HB
9. In Every Dream Home a Heartache
10. For Your Pleasure

Nog knap lastig. Ik heb Roxy Music ontdekt via de film Velvet Goldmine, waarin een gelegenheidsband bestaande uit leden van Sonic Youth en Placebo (als ik het goed onthouden heb) een paar covers speelt van het debuut van Roxy Music. Toen ik het album met de originelen kocht schrok ik wel even: vond het hopeloos gedateerd klinken. Maar daar ben ik van terug gekomen, gelukkig. Hoe beter ik de band leer kennen, hoe hoger ik ze aansla.

Love is the Drug is zo'n nummer waarvan ik me de eerste keer dat ik het hoorde nog kan herinneren op de dansvloer en ik was meteen verkocht. Dus sowieso een prominente rol voor het debuut en die single in mijn top 10. Verder ben ik vooral van de lange nummers, waarvan A Song for Europe toch wel mijn favoriet is. Het enige nummer wat ik mis is Bittersweet, die was bij mij als 3e geëindigd.

Ranboy en Aquila hebben me wel nieuwsgierig gemaakt naar Viva! Die ga ik de komende dagen ook nog wel draaien.

Ben benieuwd naar Milli Vanilli volgende week.

01. Love is the Drug
02. Virginia Plain
03. Do the Strand
04. A Song for Europe
05. Let's Stick Together (Bryan Ferry)
06. Avalon
07. Same Old Scene
08. Mother of Pearl *
09. For Your Pleasure *
10. More Than This

Top 3 is in dit geval puur jeugdsentiment. Ook wel eens leuk, voor een keertje.

En mooi dat volgende week Ron en Russell eindelijk de aandacht krijgen die ze verdienen.

1. Out of the Blue
2. For Your Pleasure
3. A Song for Europe
4. Avalon
5. 2 H.B.
6. Editions of You
7. Re-Make/Re-Model
8. If There Is Something
9. Ladytron
10. The Thrill of It All

Het moge duidelijk zijn, geweldige band! Dat geweldig nummers als Do the Strand, Mother of Pearl en More Than This m'n top 10 niet eens halen, zegt genoeg.

tussenstand na 21 lijstjes ...

Ik tel 10 verschillende nummer 1 hits so far.

Ik voorspel dat velen verrast zullen opkijken vanavond.

118
107
86
86
84
78
72
70
61
56

46
44
40
38
37 * Same Old Scene
33
29
29
29
12 * 2 H.B.

Even ook het nummer uit de tie-break van de eliminatieronde ingevuld.
Vaak eindigen die onderaan. Maar Same Old Scene doet het niet slecht.

Deadline van deze finale is vanavond om 20.00u.

De lijstjes zo bekijkend zie ik het positief in dat A Song for Europe wel eens de 1e plaats zou kunnen pakken

Top 10:

01. Avalon
02. Same Old Scene
03. Both Ends Burning *
04. Mother of Pearl *
05. More Than This
06. Love is the Drug
07. A Song for Europe
08. Let’s Stick Together (Bryan Ferry)
09. For Your Pleasure *
10. Out of the Blue *

De lijst blijkt uiteindelijk te bestaan uit zeven albums. De albums vind ik niet allemaal even goed, maar er blijkt toch vaak wel minimaal één briljant nummer op te staan. Wat de meesten zien in In Every Dream Home a Heartache kan ik overigens niet begrijpen ... Al met al een goede band!

Aquila
Het is tamelijk onvoorspelbaar. Ik dacht dat de post-1976 nummers wel tussen 11 en 20 terecht gingen komen, maar dan popt er weer een lijstje met plaatsen 1 en 2 voor Avalon en Same Old Scene op.

Soms zie je ook weer ineens een paar keer If There Is Something, dan weer Virginia Plain, Both Ends Burning en A Song for Europe. Had het idee dat het daarom nóg dichter op elkaar zou zitten, maar 1 en 2 onderscheiden zich wel in dazzler lijstje. Wie weet wint er een song met weinig eerste plekken, maar wel telkens 6-8 punten in de lijstjes. Do the Strand of zo of Love is the Drug, of....

Leuk

Casartelli (moderator)
remcodulac schreef:
En mooi dat volgende week Ron en Russell eindelijk de aandacht krijgen die ze verdienen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.