MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
01. Ivo
02. Lorelei

Onvergetelijke tandem uit mijn favoriete album aller tijden.
Eerst de dappere ridder met gitaar en daarna de sirene van Liz Fraser.

03. Five Ten Fifty Fold

Prachtig gearrangeerd nummer, met die weemoedige saxofoon in de achtergrond.

04. How to Bring a Blush to the Snow

Poëzie van het zuiverste ijswater.

05. Shallow Then Halo

Donkerblauwe bas met sublieme gitaarbogen.

06. Pandora

Vlinders, vlinders, vlinders ...

07. Blue Bell Knoll

Prachtig vocaal gearrangeerd nummer van een onderschat album.

08. Pearly Dewdrop's Drops

Klassieker in de typische stijl in plaats van het prachtig ingezongen Song to the Siren.

09. Sugar Hiccup

Lief voorlopertje van mijn nummer 8 in plaats van Heaven or Las Vegas.

10. Donimo

Kathedraal van een afsluiter in plaats van het ontbrekende Seekers Who Are Lovers.

Amen.

GrafGantz schreef:
Kom er net tot mijn grote schok achter dat From the Flag Stones nog geen enkele keer genoemd is in dit topic. Dat was een geheide top 3 notering voor mij maar staat niet in de startlijst en wordt daarna ook door helemaal niemand genoemd. Ben ik dan echt de enige die dit een van hun beste nummers vind?

Zowel jij als ik hebben From the Flagstones genomineerd en ook stoepkrijt vond hem goed.

Het is duidelijk bedtijd, ik ben niet al te scherp meer. Ik heb in het topic gezocht op "Flag" omdat ik dacht dat het "Flag Stones" was i.p.v. "Flagstones". En dan krijg je dus niets als zoekresultaat...

Over en sluiten hier, morgen weer verder. Ik heb nu een lijstje van 10 gereed en ook de top 3 staat al vast, morgen nog wat meer luisteren en de resterende plekken invullen.

dazzler schreef:
Hoe zag je lijst eruit El Ninjo?

Zolang er geen top 10 staat, wil ik hem nog in overweging nemen.

Edit: El Ninjo is blijkbaar niet meer online. We gaan dus gewoon door met de huidige finalelijst.

Ik was er inderdaad weer vandoor....maar te laat is gewoon te laat en pech. Mijn lijstje had anders nog wel voor een herkansing incl. Song to the Siren en Seekers Who Are Lovers gezorgd.

01. Ivo
02. Five Ten Fifty Fold
03. Persephone *
04. Lorelei
05. Musette and Drums *
06. Pearly Dewdrop's Drops
07. Shallow Then Halo
08. Peppermint Pig
09. Beatrix *
10. In Our Angelhood *

Song to the Siren was anders mijn nummer 1 geweest.

Zephyr
Alhoewel er al heel wat prachtnummers zijn weggestemd, blijven er nog net aan genoeg over om een top-10 te maken :

01. Five Ten Fifty Fold
Hét prijsnummer van CT-album nr. 2 voor mij; het prachtige saxofoon-spel geeft een extra dimensie aan dit nummer.

02. Lorelei
Hét prijsnummer van CT-album nr. 3 voor mij; ik word betoverd door een lieve fee.

03. Shallow Then Halo
Mijn kennismaking met de Twins; één van de meest overrompelende muziek-ontmoetingen ooit. Dit nummer gekozen, omdat mijn echte favorieten van Garlands ontbreken in de Finale.

04. Persephone
05. Sugar Hiccup
06. Ivo
07. Donimo
08. Musette and Drums
09. Pandora
10. Garlands

Zephyr schreef:
omdat mijn echte favorieten van Garlands ontbreken in de Finale.

Je bedoelt Blood Bitch, But I'm Not, Blind Dumb Deaf
of Grail Overfloweth want de andere vier zitten er wel in.

Een prima top 10 trouwens waar ik me erg in kan vinden.

Alleen Persephone vind ik wat minder omwille van die iets te nadrukkelijke ritmebox.

Blind Dumb Deaf had het hier ook goed gedaan denk ik, jammer dat die ontbreekt.

dazzler schreef:
Alleen Persephone vind ik wat minder omwille van die iets te nadrukkelijke ritmebox.
Dat is juist de reden dat Persephone bij mij wél hoog in mijn top 10 komt. Heerlijk hoe dat apparaat bijna op hol lijkt te slaan

Zephyr
Van Garlands mis ik vooral Blind Dumb Deaf en Grail Overfloweth. Daarentegen zit Wax and Wane wél in De Finale; n.m.m. het minste nummer van Garlands.

Van Treasure mis ik Amelia het meest; dat nummer was een geheide top-5 notering van mijn kant geweest.

Ik begin een beetje het idee te krijgen dat Garlands slachtoffer is geworden van zijn eigen populariteit. Iedereen lijkt andere favorieten van dat album te hebben en dat heeft uiteindelijk tot weinig unanimiteit in de nominatieronde geleid. Alleen Shallow Then Halo lijkt het bij bijna iedereen wel aardig tot goed te doen.

Dat is ook de reden waarom ik een Greatest Hits van Cocteau Twins
altijd wat voor me uitgeschoven heb. Bands met een volstrekt eigen geluid
hebben vaak geen uitgesproken favorieten. Iedereen kiest zijn eigen lievelingen.

En als er dan wat minder users opduiken, krijg je een vis noch vlees eindresultaat.
Dus laat ons hopen dat we zoveel mogelijk top 10 lijstjes kunnen bijeen sprokkelen.

Vlees noch vis klinkt wel erg negatief. Je kunt het ook van de andere kant bekijken en concluderen dat dit het spel alleen maar spannender maakt. Ik heb het idee dat deze Greatest Hits een niet te voorspellen finale gaat opleveren en dat maakt een spel als dit eigenlijk alleen maar leuker.

Natuurlijk sneuvelen er voor iedereen wat favorieten, maar je kunt er gerust vanuit gaan dat de beste nummers uiteindelijk toch wel boven komen drijven. Ik baal enorm dat Blood Bitch de finale (en zelfs de tweede ronde) niet gehaald heeft, maar ik weet drommels goed dat die in de finale toch maar weinig had kunnen klaarspelen.

1. The Thinner the Air *
2. Persephone *
3. Shallow Then Halo
4. Musette and Drums *
5. Wax and Wane *
6. Lazy Calm
7. In Our Angelhood *
8. Blue Bell Knoll
9. Garlands
10. Lorelei

Dit is hem dan: Mijn top 10. De eerste vier albums van Cocteau Twins zijn bij mij favoriet en dat is duidelijk terug te zien. De top 4 bevat van ieder van die vier albums precies een nummer en slaat een klein gat met de nummer 5. Ook daarachter houden deze albums elkaar redelijk in evenwicht. Blue Bell Knoll is het enige 'recentere' nummer dat mijn top 10 haalt, maar daarvan deden er sowieso maar weinig mee in deze finale.

Mijn favoriete Cocteau Twins-nummer haalde de finale niet (Blood Bitch) en daardoor twijfel ik eigenlijk nog steeds of ik nu wel het goede nummer op 1 heb gezet. Het niveauverschil tussen de toppers is te verwaarlozen en de meeste nummers zijn eigenlijk maar moeilijk vergelijkbaar.
Ik heb voor The Thinner the Air gekozen, omdat dit nummer me meer weet te betoveren dan de rest. Daar is Victorialand sowieso erg goed in, maar dit nummer steekt duidelijk boven de rest uit. Ook boven Lazy Calm dat een wat luchtigere toon heeft dan dit ietwat onheilspellende The Thinner the Air.

Over het betoverende Victorialand kan ik het enkel maar eens zijn.
Maar waarom ben ik dan de enige die smelt voor How to Bring a Blush to the Snow?

Aquila
dazzler schreef:
krijg je een vis noch vlees eindresultaat.

Zeker met het laatste lijstje gaat Shallow Then Halo nog steeds goed (noem dat maar eens vleesch noch visch). Five Ten Fifityfold was tot nu toe de sluikse favoriet geworden, maar die krijgt nu een keer 'zéro points' al blijft het nummer koploper denk ik.

Na twee avonden luisteren, schuiven, herluisteren en nog meer schuiven (en luisteren) is de kogel door de spreekwoordelijke kerk:

1. Lorelei
2. Donimo *
3. Sugar Hiccup
4. Musette and Drums *
5. Wax and Wane *
6. Persephone *
7. Pandora
8. Beatrix *
9. Pearly Dewdrop's Drops
10. The Hollow Men *

Ik heb maar een CT album op de volle 5* staan, het moge geen verbazing wekken dat dat Treasure is. De helft van m'n top 10 is van dit album afkomstig waarvan de twee sterkste nummers goed genoeg zijn voor de bovenste plaatsen.

Shit, Cocteau Twins! Te laat om nog favorieten toe te voegen. Eigen schuld, dikke bult.
Toch blijft er een heel aardige lijst over, maar wat wil je van deze kwaliteitsband!
Enige gemisten: In the Gold Dust Rust, My Love Paramour, She Will Destroy You, Seekers Who are Lovers, The Spangle Maker, Theft and Wandering Around Lost, Whales Tails.

1/2. The Hollow Men/Shallow Then Halo

Gedeelde eerste plaats. Onmogelijk om deze eeneïge tweeling te scheiden. Blijft een fascinerend duo, de combi van bas en gitaar is fenomenaal.

3. How to Bring a Blush to the Snow

Ik sluit mij helemaal aan bij Daz, betoverend nummer met verrassende en complexe overgangen. Bijna klassiek te noemen.

4. Musette and Drums

Het einde laat je verbijsterend en leeg achter.

5. Sea Swallow Me

The Moon and the Melodies is een ideale ochtendplaat. Relaxend met een dubbele espresso is het trio Sea Shallow Me, Memory Gongs en She Will Destroy You dé ideale start, beter kun je de dag niet beginnen.

6. Lazy Calm

Kan gerust bij het bovenstaande trio gevoegd worden (ook uit dezelfde tijd). Ben geen sax liefhebber, maar op dit nummer is het een aanwinst.

7. Wax and Wane

En wederom een hoofdrol voor de bas van Heggie, een toegankelijk nummer met een voorzichtige alternatieve hitpotentie.

8. Pandora

Hemelse elfjesmuziek met af en toe de typische galmgitaar a la Guthrie, zodat het niet te liefelijk wordt.

9. Ivo

Bij velen verguisd, maar imo een mooi begin van Treasure.

10. Sugar Hiccup

Had hier net zo goed zusje Pearly Dewdrop's Drops kunnen vermelden. Gewoon goed gemakkelijk in het gehoor liggend nummer voor alle momenten

Premonition schreef:
1/2. The Hollow Men/Shallow Then Halo

3. How to Bring a Blush to the Snow

Ik sluit mij helemaal aan bij Daz, betoverend nummer met verrassende en complexe overgangen. Bijna klassiek te noemen.

Dan zet ik ze in die volgorde op 1 (The Hollow Men) en op 2 (Shallow Then Halo).

How to Bring a Blush to the Snow

Eindelijk iemand die het begrepen heeft.

1. Musette and Drums
2. Lorelei
3. Blue Bell Knoll
4. In Our Angelhood
5. Beatrix
6. Fifty Ten Fiftyfold
7. Ivo
8. The Thinner the Air
9. Persephone
10. Peppermint Pig

dazzler schreef:
09. Sugar Hiccup

Vervangen door Sea Swallow Me (The Moon and the Melodies)

tussenstand na 10 lijstjes

59
59
53
47
46
35
28
27
24
20

18
18
17
16
15
15
15
14
10
9

5 Garlands

Deadline om 20.00u. Uitslag vermoedelijk later op de avond.

freddze schreef:
Was vanmorgen:

1. Shallow Then Halo
2. The Hollow Men
3. Lorelei
4. Musette and Drums
5. Wax and Wane
6. Lazy Calm
7. Five Ten Fifty Fold
8. Beatrix
9. The Thinner the Air
10. Garlands

Wordt nu:

1. Shallow Then Halo
2. The Hollow Men
3. Musette and Drums
4. Lorelei
5. Wax and Wane
6. Lazy Calm
7. Beatrix
8. The Thinner the Air
9. Garlands
10. Five Ten Fifty Fold

Ik vind dat Beatrix opvallend goed scoort. Een sfeervol nummer
dat ik vooral in de context van het Treasure album sterk tot zijn recht vind komen.

Maar zo alleenstaand vind ik de andere Treasure finalisten toch beter.
Interessant om te merken dat heel wat anderen daar anders over denken.

Grappig, ik draai net mijn laatste rondje mijn top 10 en ben juist bij Beatrix aangekomen. Staat nu op 4, maar ik vroeg me af of deze niet lager moest.

dazzler schreef:
Ik vind dat Beatrix opvallend goed scoort. Een sfeervol nummer
dat ik vooral in de context van het Treasure album sterk tot zijn recht vind komen.

Maar zo alleenstaand vind ik de andere Treasure finalisten toch beter.
Interessant om te merken dat heel wat anderen daar anders over denken.

Daar ben ik het mee eens, is bij mij dan ook het laagst genoteerde nummer van Treasure. Al heb jij Ivo op 1 staan die bij mij de top 10 niet eens haalt, die vind ik blijkbaar dus nog minder dan Beatrix. Of misschien ben ik gewoon erg koningsgezind, wie zal het zeggen.

Aquila
Ik vind Beatrix dan weer met afstand het beste nummer op Treasure. Ik kan nog steeds niet zo goed uit de voeten met de sfeer ervan. En Beatrix is eigenlijk het enige nummer waar ik écht mee uit de voeten kan - vooral omdat het zo duister begint. De rest is me te dromerig sprookjesachtig. Otterley en vooral Pandora kan ik ook nog wel smaken, maar Donimo zet ik na een minuut af.

Hele Treasure overhoop gehaald, maar Beatrix staat nog steeds op 4...

01. How to Bring a Blush to the Snow
02. The Thinner the Air *
03. Persephone *
04. Beatrix *
05. Blue Bell Knoll
06. Pandora
07. Lorelei
08. Lazy Calm
09. Peppermint Pig *
10. Ivo

Eigenlijk mis ik alleen Aikea-Guinea hier.

1. Donimo *
2. Musette and Drums *
3. Pandora
4. Lazy Calm
5. Persephone *
6. Five Ten Fifty Fold
7. How to Bring a Blush to the Snow
8. Peppermint Pig *
9. In Our Angelhood *
10. The Thinner the Air *

Geen doen, zowel de wat alternatieve, sferische als sprookjesachtige (Treasure op een the Gathering's Mandylion manier) albums hebben hun uitschieters. Dit is echt een top 10 die volgende week compleet anders kan zijn.

Aquila
Volgens mij loopt alles zo uiteen dat het best spannend blijft.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:21 uur

geplaatst: vandaag om 15:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.