menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
avatar van Sandokan-veld
Tribal Gathering haalt me de woorden uit mijn mond. Jammer dat heel hun werk na de eerste twee albums weer massaal wordt genegeerd, ten koste van juweeltjes als Off He Goes en Immortality. Ook jammer dat de winnaar eigenlijk al vanaf het begin vaststaat.

Ga desondanks proberen nog wat motivaties te schrijven bij mijn top 10.

Cured
1. Alive
2. Even Flow
3. Black
4. Yellow Ledbetter
5. Unthought Unknown
6. Jeremy
7. Oceans
8. Given To Fly
9. Once
10. Nothing As It Seems

notes:
- Ik had wel enkele andere pareltjes uit de vorige ronde willen kiezen, niet zozeer Off He Goes, maar daar is de songtitel al te negatief .
- ik vind Ten nu eenmaal verreweg het beste album en daarom heb ik ook 6 nummers ervan in deze top-10, hoewel ik er zelf nog één mis, nml. Garden.

avatar van Joy4ever
1. Black
2. Rearviewmirror
3. Given to Fly
4. Unthought Known *
5. Release *
6. Oceans *
7. Spin the Black Circle *
8. Porch *
9. Alive
10. Nothing As It Seems

avatar van starsailor
1. Given to Fly
2. Black
3. Even Flow
4. Rearviewmirror
5. Once
6. Oceans
7. Porch *
8. Spin the Black Circle *
9. Alive
10. Betterman

avatar van Marty McFly
1. Corduroy
2. Daughter
3. Given to Fly
4. Betterman
5. Dissident
6. Spin the Black Circle
7. Rearviewmirror
8. Black
9. Jeremy
10. Release

avatar van nelis
1. Black
2. Daughter
3. Jeremy
4. Nothing As It Seems
5. Alive
6. Betterman
7. Once
8. Dissident
9. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town
10. Given To Fly

avatar van herman
Inderdaad jammer van het hoge Ten-gehalte en het puberale Spin the Black Circle (vond ik leuk toen ik 15 was maar nu echt niet meer), daar hadden best wat nummers van No Code dat nu helemaal niet vertegenwoordigd is tegenover mogen staan. Eigenlijk vind ik alleen Black en Jeremy echt van het hoogste niveau, de rest van Ten ben ik wel klaar mee.

1. Unthought Known
Ik heb dit liedje goed leren kennen door iemand op wie ik stapelverliefd was, zij stuurde dit me eens toe. Sindsdien is het misschien wel mijn favoriete Pearl Jam-liedje. Het wint vandaag in ieder geval op punten van Black.

2. Black
Dit kan ik ook wel koppelen aan de vrouw uit mijn vorige tekstje. Die laatste twee regels zijn hartverscheurend en uit het leven gegrepen. Verder ook bijzonder dat dit nummer helemaal geen refreinen en coupletten heeft, maar gewoon een soort stream of consciousness is van Eddie Vedder die zijn hart uitstort.

3. Jeremy
Ook een prachtig nummer van Ten, heerlijk ook bij mee te brullen. Dat kon Vedder wel goed: zijn demomen van zich afzingen. De b-kant Yellow Ledbetter was me overigens nooit in het bijzonder opgevallen (ik heb de single), ook nu weer niet.

4. Rearviewmirror
Hoogtepuntje op VS., waarschijnlijk mijn meest gedraaide Pearl Jam-plaat. Heb die altijd wat beter gevonden dan Ten, dat op een bepaalde manier nog iets teveel een jaren '80 hardrockgeluid heeft. VS. klinkt meer als de jaren '90, mijn jaren '90.

5. Given to Fly
Een latere single, alhoewel nu ook alweer 15 jaar oud. Yield was eigenlijk het Pearl Jam-album waarbij ik afhaakte (de latere kocht ik in de uitverkoop), maar dit blijft een mooi nummer.

6. Elderly Woman Behind The Counter in a Small Town
7. Just Breathe
8. Nothing As It Seems
9. Corduroy
10. Daughter

avatar van Joy4ever
herman schreef:
het puberale Spin the Black Circle

Wat is er in vredesnaam puberaal aan Spin the Black Circle

avatar van Dungeon
Geen Rats helaas.


1. Jeremy
2. Even Flow
3. Daughter
4. Eldery Woman Behind a te Counter in a Small Town
5. Once
6. Yellow Ledbetter
7. Black
8. Porch
9. Rearviewmirror
10. Unthought Known

avatar van Co Jackso
1. Black
2. Betterman
3. Porch
4. Release
5. Yellow Ledbetter
6. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town
7. Unthought Known
8. Daughter
9. Given to Fly
10. Corduroy

Beetje twijfelachtig of ik Black op 1 zou zetten. Toch iets teveel gehoord, maar als ik eerlijk ben hoort hij er wel thuis. Verder een schitterend en afwisselend rijtje met prachtige nummers. De mannen mogen trots op zichzelf zijn

avatar van sheep67
1. Black
2. Betterman
3. Yellow Ledbetter*
4. Daughter
5. Rearviewmirror
6. Even Flow
7. Nothing As It Seems
8. Dissident
9. Alive
10. Porch*

avatar van thelion
1. Black
2. Alive
3. Jeremy
4. Dissident
5. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town
6. Betterman
7. Just Breathe
8. Once
9. Daughter
10. Unthought Know

avatar van ArthurDZ
1. Betterman
2. Jeremy
3. Black
4. Corduroy *
5. Even Flow
6. Daughter
7. Alive
8. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town *
9. Rearviewmirror
10. Nothing As It Seems

Alleen mijn nummer tien komt niet uit één van de eerste drie albums. Dat zegt meer over de kwaliteit van de eerste drie albums dan over de kwaliteit van het latere werk, trouwens. I Am Mine en Who You Are zijn de gemiste afwezigen deze keer.

avatar van ranboy
1. Black
2. Oceans *
3. Jeremy
4. Nothing As It Seems
5. Just Breathe
6. Given to Fly
7. Betterman
8. Alive
9. Daughter
10. Yellow Ledbetter *

Geweldige band, geweldige zanger, en dat al ruim 20 jaar .

johannesA
1. Yellow Ledbetter *
2. Betterman
3. Black
4. Alive
5. Given to Fly
6. Release *
7. Rearviewmirror
8. Dissident
9. Spin the Black Circle *
10. Corduroy *

Toen ik voor het eerst Alive hoorde, was ik een jaar of 16 en zat ik in 5havo met wat lotgenoten die ook van gitaarmuziek hielden. Bleach van Nirvana passeerde de revue en ook Slayer en Megadeth hield ons bezig.

Toen ik op een dag Alive hoorde, was ik direct verkocht. Ik zal het nooit meer vergeten. Ik heb Ten meteen aangeschaft, want ik wilde Eddie Vedder zijn. Het album stelde mij eigenlijk een beetje teleur, want niet alle nummers waren even goed als Alive. Maar doordat er toen nog geen downloads waren, heb ik het album zovaak gedraaid, dat ik elke noot zowat kon. Toen ik op MuMe begon stond Ten ook in mijn top 10.

Eigenlijk vind ik nu Ten steeds minder worden, maar de euforie ten tijde van Alive zal me altijd bijblijven.

De opvolger Vs. was ook wel prima maar het hallelujah gevoel was er niet meer.

Daarna hebben ze nog veel erg mooie liedjes gemaakt, maar de albums werden wel wat minder, doordat de afzonderlijke liedjes nogal van kwaliteit verschillen. Een topper wordt evensnel afgewisseld met een draak, zeg maar.

Toch is uit hun selectie top nummers een top tien te destilleren, waar heel weinig bands tegenop kunnen en ik blijf ze eeuwig dankbaar voor Alive.

avatar van El Ninjo
Zelden zo'n zware bevalling gehad in dit topic...de top 5 stond eigenlijk wel redelijk vast maar op een enkele uitzondering na kwam bijna alles in aanmerking voor een plaats in de top 10 (en niet om 'm op te vullen maar omdat ze allemaal geweldig vind) en als ik 'm over 2 uur maak ziet mijn top 10 er wellicht net weer iets anders uit alhoewel de bovenste 7 er denk ik wel in blijven zouden staan....afijn, met onderstaande moeten we het uiteindelijk doen voor dit spel.

01. Alive
02. Rearviewmirror
03. Black
04. Betterman
05. Given to Fly
06. Unthought Known *
07. Jeremy
08. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town *
09. Corduroy *
10. Just Breathe

avatar van LucM
Het is erg moeilijk om een top-10 samen te stellen, de 20 songs zijn alle 20 prima en zeer sterk aan elkaar gewaagd ... en dat geldt voor hun ganse oeuvre al vind ik Ten er iets bovenuit steken (4 nummers daaruit in mijn top-10). Jammer dat mijn favorieten van No Code en Riot Act het niet hebben gehaald, toch twee onderschatte Pearl Jam-albums.

1. Black
2. Alive
3. Jeremy
4. Given to Fly
5. Rearviewmirror
6. Unthought Known *
7. Yellow Ledbetter *
8. Even Flow
9. Daughter
10. Just Breathe

avatar van Joy4ever
Joy4ever schreef:
1. Black
2. Rearviewmirror
3. Given to Fly
4. Unthought Known *
5. Release *
6. Oceans *
7. Spin the Black Circle *
8. Porch *
9. Alive
10. Nothing As It Seems


Nog even een kleine toelichting op bovenstaande.

Hoewel ik twee favoriete PJ nummers mis, te weten Present Tense en Light Years, heb ik er toch wel wat moois van kunnen maken . Black zal vrijwel zeker altijd mijn favo PJ nummer blijven. En voor mij ook het mooiste nummer ooit gemaakt. Zoveel emotie in één nummer. En tekstueel echt prachtig. De laatste vier zinnen zijn epic. Hoe mooi wil je het hebben? Maar ook het stukje "And now my bitter hands cradle broken glass of what was everything, All the pictures have all been washed in black, Tattooed everything..." is van pure schoonheid. Ik kan een boek schrijven over Black. Wat het nummer voor mij heeft betekent op moment van release maar ook de periode daarna. Nog steeds kippenvel. In de live uitvoering perst Eddie er op het laatst nog het "We belong together" uit. Wauw. Hoewel ik blij ben met studioversie zoals ie is. Niks meer aan doen. Een monument in de muziekgeschiedenis.

Goede twee is Rearviewmirror. Het verhaal gaat dat Eddie dit nummer schreef toen hij er alleen op uitging. Zonder de bandleden. Eddie heeft zich gerold in de brandnetels. Op zoek naar zijn diepste innerste. Hij kwam terug met Rearviewmirror. Waanzinnig nummer. Ook tekstueel weer van grote schoonheid. "Once and for all, I'm far away, I hardly believe, Finally the shades... are raised". Dit heeft mijn ogen vaak genoeg geopend in zijn situaties waarin ik me bevond. Dat je op een gegeven helderheid van zaken kreeg. "The shades are raised". Thanks Eddie.

Given to Fly is voor mij een mooie derde. Wat een drive heeft dit nummer! En wat een prachtige tekst wederom. Naast een geweldig vocalist is Eddie ook zeer begenadigd songwriter. Eén van de beste die ik ken. In mijn muzikale wereld vind ik enkel in Trent Reznor zijn gelijke. Maar goed, terug naar Given to Fly. Topnummer. Mooi stukje wanneer Eddie zingt: "And he still gives his love, he just gives it away, The love he receives is the love that is saved". Eén van de beste PJ songs. Definitely.

Na gisteren Unthought Known weer een keer beluisterd te hebben wil ik toch nog een kleine wijziging aanbrengen in mijn Top 10. Release vind ik toch wel een stuk mooier, sterker vooral. En heeft alleen maar aan waarde gewonnen omdat ik mijn vader recent verloren heb in de dood. "Oh dear dad, Can you see me now? I am myself, Like you somehow". Pffff....

Hieronder mijn definiteve Top 10. Hoewel de onderste 6 nummers niet in mijn eigen PJ Top 10 staan.

1. Black
2. Rearviewmirror
3. Given to Fly
4. Release *
5. Unthought Known *
6. Oceans *
7. Spin the Black Circle *
8. Porch *
9. Alive
10. Nothing As It Seems

PEARL JAM

avatar van vigil
PJ Top 10

1. Black
2. Even Flow
3. Betterman
4. Once
5. Jeremy
6. Daughter
7. Yellow Ledbetter
8. Rearviewmirror
9. Alive
10. Dissident

avatar van dazzler
Een bedenking die me maar niet los laat.

Het valt mij op dat bij sommige "grote" bands die over een aanzienlijk oeuvre beschikken
in dit spelletje toch één song torenhoog boven de concurrentie uittorent (in dit geval: Black).

Hoe verklaar je zoiets?

* De rest van het oeuvre van de band is minder sterk dan we durven toegeven.
De band dankt zijn naam hoofdzakelijk aan enkele iconische songs, zoals Black.

* Het nummer in kwestie heeft een bijzondere uitstraling, een zekere impact die zowel
liefhebbers als die hards aanspreekt. Er bestaat dus toch zoiets als objectiviteit in de muziek.

* Black heeft zelf als song een mythische status. Eigenlijk zijn andere songs niet echt
minder goed, maar we gaan (on)bewust voor die ene song waarmee we de band vereenzelvigen.
Dat verklaart misschien ook waarom in de MuMeLadder jaarlijks dezelfde songs bovendrijven.

Ik werp dit gewoon even op, omdat deze vaststelling me als man achter het spelletje
al bijna twee jaar lang fascineert. Plots gaan we toch (bijna) allemaal voor die ene song,
zelfs bij een band waarvan we vinden dat het een grote naam is met een respectabel oeuvre.

Een andere vaststelling in het spel die me blijft bezighouden, maar hier niet ter zake doet
is dat bepaalde fans vaak graag die ene, grote, commerciële hit elimineren. Ook al heeft
de band het vaak aan dat nummer te danken dat ze een groter publiek wist te bereiken.
Meer nog, misschien hebben we die band zelf leren kennen dankzij die ene, grote hit.

Okee, ik ga nu maar eens een tussenstand berekenen.

Cured
Ik kan me voorstellen dat Alive sommigen de keel uithangt en dat ze het toch niet het beste nummer vinden. Ik zelf vind dat ook niet zo direct, maar het was de combinatie bij mij van de impact en de kracht van de song en ja, soms heb ik er ook geen zin in.....

avatar van Dexter
1. Given to Fly
2. Betterman
3. Jeremy
4. Unthought Known
5. Black
6. Oceans
7. Yellow Ledbetter
8. Rearviewmirror
9. Daughter
10. Just Breathe

avatar van ArthurDZ
Ik denk trouwens dat Black iets universeels heeft dat iedereen aanspreekt.

avatar van Joy4ever
Alive trok ook bij mij uiteraard de eerste aandacht. Ik weet nog dat dat nummer voorbijkwam op MTV. Liefde op het eerste gehoor. Hoewel ik het nummer zelf nooit echt sterk heb gevonden. Het was meer de emotie, de helpende hand van Eddie voor degenen die met zichzelf in de knoop zaten dat moment. I'm still alive!! Maar Black was voor mij in ieder geval bij de eerste beluistering al gelijk een moment van . Dat nummer is zo waanzinnig mooi. Het raakte mij in het diepste van mijn ziel. Zoals geen ander nummer dat tot op dat moment gedaan had. En dat is tot op de dag van vandaag nog steeds zo. Maar ik zie genoeg lijstjes hier waar Black niet eerste staat. Pearl Jam heeft kwalitatief genoeg minstens zulke goede songs gemaakt als Black maar ik denk dat de kracht van Black met name zit in de pure magie ervan.

avatar van herman
Toch heb ik wel het idee dat de status van Black door de jaren heen enorm gegroeid is. Het is ook geen hit geworden (niet eens een single geweest), maar staat ondertussen wel erg hoog in allerlei top 100-aller-tijden-achtige lijstjes. Dat was in de jaren '90 toch echt nog niet zo. Zelf vond ik het altijd wel een mooi nummer, maar het is pas de laatste 2 jaar dat het ook voor mij een 5*-nummer is. Ik denk dat het een redelijk universeel nummer is.

Alive heb ik eigenlijk nooit heel bijzonder gevonden, dat liet me volkomen koud toen het een hit werd en toen ik een paar jaar later Ten leerde kennen ging mijn voorkeur ook direct uit naar andere songs. Ik denk dat het ook wel eens tegen hits (in dit spelletje) werkt dat ze zijn doodgedraaid, voor mij geldt dat wellicht bij Alive. Sommige nummers kunnen dat beter hebben dan anderen.

Ik zie trouwens dat Black tot 2009 niet eens in de Top 2000 stond. Nu wordt die lijst natuurlijk erg gemanipuleerd door Radio 2, maar in de jaren daarna is het toch flink gestegen: van 803 naar 452 naar 40.

avatar van dazzler
Voor de statistieken.

Er zijn 18 lijstjes geteld.

Black stond

8 keer op 1
2 keer op 2
4 keer op 3

1 keer op 5
2 keer op 7
1 keer op 8

De kloof met de nummer 2 bedraagt op dit moment al 55 punten.

Er is geen enkel nummer dat meer dat 13/18 keer genoemd werd, behalve Black: 18/18.

Ik houd het niet bij, maar dit ruikt toch wel naar een record in Greatest Hits.

avatar van Joy4ever
Eddie heeft altijd geweigerd om Black uit te brengen als single. Daar had hij persoonlijke redenen voor. Ik ben er wel blij om, zou toch iets van de glans wegnemen. Maar wel bizar, wat herman al zegt, dat Black in vrijwel alle eindlijstjes op radio en TV zo hoog eindigt terwijl het nooit als single is uitgebracht. Ik heb ook nooit iemand gehoord die Black een slecht nummer vind. Daarnaast spreekt naar ik mag aannemen de tekst ook veel mensen aan. Dat in combinatie met de prachtige melodie + stem van Eddie.

dazzler schreef:
Ik houd het niet bij, maar dit ruikt toch wel naar een record in Greatest Hits.

avatar van nelis
Black is voor mij de ultieme kippenvel plaat, altijd geweest ook, vanaf het moment dat ik Ten beluisterde.
Ik heb Black ook live mogen horen, en dat was nog beter als op het album.
Black is voor mij de beste song ever.

avatar van laxus11
Top 10:

1. Jeremy
2. Black
3. Yellow Ledbetter *
4. Even Flow
5. Alive
6. Release *
7. Dissident
8. Once *
9. Spin the Black Circle *
10. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town *

avatar van ranboy
Destijds is Black wel gewoon als single op de radio gedraaid, ik heb hem toen ook in mijn eigen top 40 gezet, tot nummer 1 aan toe. Het album kende ik nog niet. Dat het geen single zou zijn geweest, hoor ik nu voor het eerst en klinkt erg raar in mijn oren.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.