MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Volgens wikipedia hebben we beiden gelijk.
Vincent van Gogh - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Maar het belangrijkste is dat je begrijpt wat ik bedoel.

01. Le Plat Pays (Mijn Vlakke Land)
02. Amsterdam
03. Ne Me Quitte Pas (Laat Me Niet Alleen)
04. Bruxelles
05. Le Moribond
06. Les Bourgeois (De Burgerij)
07. Marieke
08. La Chanson des Vieux Amants
09. Il Neige sur Liège *
10. Vesoul

Is hier niet iets misgegaan? Ik zie in de lijst Pourquoi Faut-Il Que les Hommes s'Ennuient staan en die wilde ik graag in mijn top drie zetten, maar ik zie hetzelfde nummer ook bij het rijtje afvallers staan.

Na even vergelijken lijkt het mij dat Les Paumés in de finalelijst hoort te staan. Die haalt mijn top 10 zeker niet, maar het lijkt mij wel zo eerlijk deze te vervangen. En ik weet niet of dat voor de reeds ingeleverde lijstjes nog wat uit gaat maken.

dazzler schreef:
3de RONDE finale

Pourquoi Faut-Il Que les Hommes s'Ennuient *

Deadline 3de ronde is vrijdagavond om 20.00u.

De opmerking van remcodulac klopt.
Ik ben te snel geweest met het wissen van de "lange" titel.

Het nummer in de quote hierboven haalde de finale NIET.

In plaats daarvan haalde dit nummer WEL de finale.

Les Paumés du Petit Matin (De Nuttelozen van de Nacht) *

Mijn excuses.

Uiteraard mag je je top 10 nog aanpassen, mocht dat nodig blijken.

Ik verschuif daarom de deadline naar 21.00u.

Ik wijzig hem:

1. Vesoul
2. Le Plat Pay (Mijn Vlakke Land).
3. La Chanson des Vieux Amants
4. Mathilde
5. Les Paumés du Petit Matin (De Nuttelozen van de Nacht)
6. Le Moribond
7. La Valse à Mille Temps
8. Marieke
9. Les Bourgeois (De Burgerij)
10. La Mort

1. Il Neige sur Liège *
2. Ne Me Quitte Pas (Laat Me Niet Alleen)
3. Amsterdam
4. Le Plat Pays (Mijn Vlakke Land)
5. Vesoul
6. Le Moribond
7. La Valse à Mille Temps
8. Marieke
9. Jef
10. La Chanson des Vieux Amants

Heel veel Brel gedraaid deze week en sommige nummers ben ik wel echt gaan waarderen, mede door de lovende commentaren hier. Dus ook Jef en Vesoul in mijn top 10, die ik eerder nog wegstemde. Maar het verschil tussen de nummer 5 t/m 14 is niet zo gek groot.

1. Ne Me Quitte Pas (Laat Me Niet Alleen)
2. Le Plat Pays (Mijn Vlakke Land)
3. Amsterdam
4. Ces Gens-là
5. Voir un Ami Pleurer
6. Vesoul
7. Marieke
8. Jef
9. La Valse à Mille Temps
10. Le Moribond

Nou, vooruit, dit moet hem dan maar zijn:

01. Ces Gens-là

Brel fungeert hier als het doorgeefluik voor de verbitterde tirade van iemand die de liefde van zijn leven mist omdat hij niet goed genoeg is voor de familie. Het knappe hier is, dat Brel zonder zelf commentaar te geven ons het gevoel geeft dat de man in zijn diepste wezen niet anders is dan hen die hij beschimpt. En dit alles zonder afbreuk te doen aan de oprechtheid van die tirade zelf.

Van dit nummer ken ik covers in het Engels door The Walkabouts en in het Nederlands door Herman van Veen. Beiden behorend tot mijn favoriete artiesten en ze maken allebei een zeer goede eigen versie, maar het niveau van het origineel wordt toch niet gehaald en voor mij wil dat heel wat zeggen.

02. Vesoul

De manier waarop Brel de accordeonist hier opjaagt ("Chauffe! Chauffe!") en deze daaraan ook nog gevolg weet te geven. Supersnel en voorzover ik kan beoordelen elke noot raak en het rockt meer dan welke gitaarvirtuoos uit de "echte" rockwereld ooit voor elkaar heeft gekregen. En Brel maar verder opstuwen. Adembenemend.

03. Il Neige sur Liège *

Een zeer mooie tekening van een winters landschap. In al zijn eenvoud een poëtisch meesterwerk. Je voelt de sneeuw vallen, je drijft met de stad mee op de Maas. En toch blijf je met de zanger op een beschouwende afstand zonder dat dit tegenstrijdig overkomt.

04. Le Plat Pays (Mijn Vlakke Land)

Vooral de Nederlandstalige versie, maar de Franse mag er toch ook zijn. Op een of andere manier geeft de Franse uitspraak van de Vlaamse steden er een charmante draai aan. Het gevaar daarbij is dat het mogelijk minder waarachtig overkomt, daarom toch voorkeur voor het Nederlands.

05. La Chanson des Vieux Amants

De versie die ik ken is die met de violen. Steeds net niet over de top. Doseren is volgens mij ook een grote kracht van Brel, zowel tekstueel als muzikaal. Dat valt niet altijd op doordat hij in zijn voordracht allesbehalve doseert. Wel heb ook ik hier Herman van Veen (daar is hij weer) op de achtergrond spelen. Soms zelfs ernaast. Goh, wat had ik graag eens een duet van die twee gehoord.

06. Voir un Ami Pleurer

In vertaling in Vlaanderen misschien het bekendst door Johan Verminnen, bij mij (opnieuw) door Herman van Veen.

07. Au Suivant *

Er is een Engelse versie van Gavin Friday die ik in al zijn vinnigheid misschien wel liever heb. Daar staat tegenover dat Brel er meer het spijtend berusten in legt en dat geeft het diepte. Een lied over een ontmaagding in een rijdend bordeel van het leger; je moet er maar opkomen.

08. Jef

Hierover is alles wel zo'n beetje gezegd door dazzler. Je voelt mee met Jef. En met de zanger, inderdaad, want dat is het wezen van het nummer, denk ook ik.

09. Marieke

Hier val ik telkens weer voor de mix van Frans en Nederlands. Geen idee hoe dat komt. Misschien omdat Nederlands mijn taal is en na al die mooie Franse woorden waarvan de betekenis niet automatisch binnenkomt het herhaalde "Zonder liefde, warme liefde" zo vol op het gezicht landt. Ja, inderdaad, dan waait alleen maar die stomme wind en de zee is grijs. En dan nog eens dat zand dat over dat vlakke land schuurt. Kom op, Marieke! Die man heeft je liefde echt nodig!

10. Mathilde

Al was het alleen maar voor de manier waarop de herauten met hun bazuinen de (weer)komst van Mathilde aankondigen.

Voorwaar een mooie top 10. Toch is er ook veel moois afgevallen, dus ik kan het niet laten een alternatieve top 10 te maken van nummers die niet in de finalelijst staan:

X01. Vieillir
X02. Orly
X03. Pourquoi Faut-Il Que les Hommes s'Ennuient
X04. Fernand
X05. Les Vieux
X06. Les Bonbons
X07. On n'Oublie Rien
X08. Zangra
X09. J'Arrive
X10. La Quête

Moeilijk te zeggen welk lijstje ik prefereer, al is Vieillir mijn eigenlijke nummer 1 en zijn ook Orly en Pourquoi Faut-Il... sterk genoeg om te concurreren met de top 3 zoals hij hierboven staat.

Weet je wat: het is gewoon een gelijkspel. Eigenlijk heeft de man te veel moois gemaakt om je tot 1 top 10 te beperken en misschien zijn deze 2 ook nog wel te weinig. Want heus, ik vind Ne Me Quitte Pas dus ook geweldig.

herman schreef:
Heel veel Brel gedraaid deze week en sommige nummers ben ik wel echt gaan waarderen, mede door de lovende commentaren hier. Dus ook Jef en Vesoul in mijn top 10, die ik eerder nog wegstemde. Maar het verschil tussen de nummer 5 t/m 14 is niet zo gek groot.

Daar doen we het voor.

Wilde ik eerst zeggen dat dazz' oproep tot commentaren goed gewerkt had... niet. En daar is dan opeens Remco.

Hier mijn Top 10, incl. niet hoogstaand commentaar, maar als erom gevraagd wordt...

1. Ne Me Quitte Pas
Het ongetwijfelde meesterwerk van hem. De winnaar die van tevoren al vast stond. De tekst is simpel, maar vanwege het Frans klinkt het nog emotioneler. Brel klonk nergens meer gebroken dan hier. De laatste snik van een gebroken man.

Liefhebbers zouden de Ré-enregistrement uit 1972 ook eens moeten horen.

2. Le Plat Pays
Ik prefereer hier toch de Franse versie van Mijn Vlakke Land. In het Nederlands wil Brel nog wel eens knullig klinken en dat komt Mijn Vlakke Land niet echt ten goede.

3. Voir Un Ami Pleurer
Behalve de titel heb ik geen flauw idee wat er gezegd wordt. De Nederlandse versie van Herman van Veen is overigens zwaar inferieur aan deze magistrale chanson.

4. La Valse a Mille Temps
Dat ik niet zo ben van zijn vrolijke up-tempo nummers merkte ik bij deze finale. Toch viel deze goed. Steeds sneller, steeds mooier.

5. La Chanson Des Vieux Amants
Al bij die eerste pianoakkoorden smelt ik. Dat is zo hemeltergend mooi. In het Nederlands schitterend vertolkt door Herman van Veen (tekst door Nijgh), als Liefde van Later. Hoewel het origineel nog even wat mooier is.

6. Vesoul
7. Les Flamandes
8. Marieke
9. Il Niege sur Liège
10. Ces Gens-Là

dynamo d schreef:
1. La Chanson des Vieux Amants

Weergaloos mooi nummer. Jacques Brel is wat mij betreft één van de grootste zangers ooit. Niemand kon met een unieke timing zo veel emotie en gevoel in zijn liedjes brengen als Brel. Wat ook zo bijzonder is dat als je naar hem luistert dat je er allerlei beelden en gevoelens, ook wat betreft je eigen leven, bij krijgt.

2. Amsterdam
3. Le Plat Pays (Mijn Vlakke Land)
4. Bruxelles
5. Il Neige sur Liège *
6. Mathilde
7. Marieke
8. Les Bourgeois (De Burgerij)
9. La Mort *
10. Jef

Ik pas mijn top 10 aan vanwege De Nuttelozen van de Nacht:

1. La Chanson des Vieux Amants

Weergaloos mooi nummer. Jacques Brel is wat mij betreft één van de grootste zangers ooit. Niemand kon met een unieke timing zo veel emotie en gevoel in zijn liedjes brengen als Brel. Wat ook zo bijzonder is dat als je naar hem luistert dat je er allerlei beelden en gevoelens, ook wat betreft je eigen leven, bij krijgt.

2. Amsterdam

Mooiste nummer over onze hoofdstad
Jammer dat de haven nu niet meer zo tot de verbeelding spreekt als in de tijd van Brel

3. Le Plat Pays (Mijn Vlakke Land)
4. Bruxelles
5. Les Paumés du Petit Matin (De Nuttelozen van de Nacht) *
6. Il Neige sur Liège *
7. Mathilde
8. Marieke
9. Les Bourgeois (De Burgerij)
10. La Mort *

GREATEST HITS OF JACQUES BREL !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (24) Mathilde (6)

12. (23) La Valse à Mille Temps (5)

13. (22) Les Bourgois (De Burgerij) (6)

14. (18) Ces Gens-là (3) en de nummer 1 van remcodulac

15. (17) Quand On n'A Que l'Amour (3)

16. (16) Jef (4) en de nummer 1 van dazzler

17. (15) Au Suivant * (3)

18. (12) Les Paumés du Petit Matin (De Nuttelozen van de Nacht) * (2)

19. (11) Les Flamandes * (3)

20. (02) La Mort * (2)

La Mort is duidelijk het kneusje.
Voor de rest ligt alles eerder dicht bij elkaar.

Toch sneuvelen twee nummer 1 liedjes buiten de top 10.
De top 5 onderscheidt zich van de rest en was behoorlijk spannend.

Er waren 12 deelnemers, waarvoor dank.

10. (27) Marieke (10)

Lage scores en niemands nummer 1, maar wel 10/12 in de lijstjes.

remcodulac schreef:
Hier val ik telkens weer voor de mix van Frans en Nederlands. Geen idee hoe dat komt. Misschien omdat Nederlands mijn taal is en na al die mooie Franse woorden waarvan de betekenis niet automatisch binnenkomt het herhaalde "Zonder liefde, warme liefde" zo vol op het gezicht landt. Ja, inderdaad, dan waait alleen maar die stomme wind en de zee is grijs. En dan nog eens dat zand dat over dat vlakke land schuurt. Kom op, Marieke! Die man heeft je liefde echt nodig!

Afkomstig van Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961).

09. (30) Bruxelles (5)

Bij minder dan de helft van de deelnemers in de lijstjes, maar met hoge scores.

dazzler schreef:
Een lied dat ik leerde kennen via de hommages van Liesbeth List,
maar me toen nogal theatraal overkwam. En dat is het nummer natuurlijk ook.
Cabaret in drie minuten. De versie van Brel vind ik geniaal. De tempowisselingen
en uiteraard de rake beschrijvingen van het bruisende Brussel. Als student in Leuven
bezocht ik vaak Brussel om daar vooral te gaan snuisteren tussen strips en platen.

Met Les Bourgeois (13) en Les Paumés du Petit Matin (18) van Jacques Brel - Jacques Brel (1962).

08. (33) Voir un Ami Pleurer (6)

Niemands nummer 1.

chevy93 schreef:
Behalve de titel heb ik geen flauw idee wat er gezegd wordt. De Nederlandse versie van Herman van Veen is overigens zwaar inferieur aan deze magistrale chanson.

Afkomstig van Jacques Brel - Brel (1977) waarvan heel wat tracks sneuvelden voor de finale.

07. (36) Il Neige sur Liège * (7)

De nummer 1 van herman.

herman schreef:

Bonustrack op Jacques Brel - Jacques Brel (1962).

06. (38) Le Moribond (8)

Niemands nummer 1.

LucM schreef:
Jacques Brel was zonder twijfel één van de grootste chansonniers, zelden iemand gekend die zoveel passie in zijn muziek legt. Vooral de eerste 2 nummers vind ik buitengewoon.

Terug te vinden op Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961).

05. (51) Vesoul * (8)

De nummer 1 van Dungeon.

Dungeon schreef:
Gelukkig deze is er in gebleven. Mijn nummer 1. Kippenvel en tranen in mijn ogen krijg ik van dit nummer. Misschien wel het nummer dat het meeste rockt van Brel. Het draait natuurlijk om de accordeon. Een instrument dat ik ook vaak als vervelend ervaren heb. Maar niet bij Brel. Wat een heerlijke opgefokte muziek zeg. Daar hou ik van. In zuiderlijke hip hop zie je dat ook vaak. En daar kan ik dit ook wel mee vergelijken. Niet alleen wat muziek betreft maar ook de zang. Scherp, snel en recht op het doel af. Het wordt ook steeds heftiger. Niet te geloven er kan steeds een stukje bovenop om tot een climax te komen waar ik u tegen zeg. En dan het standpunt van Brel. Leren nee zeggen is een proces dat ook Brel moest ondergaan.

De enige finalist afkomstig van Jacques Brel - Jacques Brel (1968).

04. (61) La Chanson des VIeux Amants (11)

Bijna door iedereen genoemd, maar vaak met lage punten.
Behalve bij dynamo d en LucM waar hij op 1 eindigde.

dynamo d schreef:

Afkomstig van Jacques Brel - Jacques Brel (1967).

03. (62) Amsterdam (8)

De nummer 1 van ArthurDZ.

ArthurDZ schreef:
Als ik ooit een ‘top 100 favoriete nummers aller tijden’ zou maken, dan zou dit nummer zeker in de top tien prijken. Jacques zingt dit nummer dan ook bloedstollend goed: hoe langer het nummer duurt, hoe intenser het wordt, tot je de spanning gewoon met een mesje kan snijden. Verder vind ik dit tekstueel ook zijn mooiste.

Terug te vinden op Brels live sensatie Jacques Brel - Jacques Brel (1964).

02. (72) Ne Me Quitte Pas (Laat Me Niet Alleen) (9)

De nummer 1 van chevy93 en laxus11.

Kees-Jan schreef:
Ook mijn nummer twee ligt vast, maar hier kies ik juist voor de Franse versie. Bij dit nummer wil ik juist niet teveel met de tekst bezig zijn, maar wil ik de emotie voelen en dan moet Brel in het Frans zingen. Ne Me Quitte Pas gaat door merg en been en ook al kan ik de tekst in het Frans niet volgen, ik voel de pijn en twijfel.

Net als La Valse à Mille Temps (12), Les Flamandes (19) en La Mort (20) van Jacques Brel 4 (1959).

01. (91) Le Plat Pays (Mijn Vlakke Land) (11)

De nummer 1 van Aquila, El Ninjo en Kees-Jan.

Kees-Jan schreef:
Geen twijfel over mijn nummer één. De meesten gaan hier blijkbaar voor de Franse versie, maar voor mij staat het Nederlandstalige Mijn Vlakke Land bovenaan mijn Jacques Brel top10. Vooral de tekst vind ik schitterend en door de nadrukkelijke wijze waarop Brel altijd in het Nederlands zingt wordt mijn aandacht nog meer op de tekst gevestigd. Hier past dat helemaal perfect.
dazzler schreef:
Ik ging net als Kees-Jan voor de Nederlandstalige versie waarin je goed kan horen dat Brel met een dubbele tong zingt. Je hoort dat hij als Franstalige door het leven gaat, maar soms betrap je hem toch op enkele Vlaamse klanken. Het lied wint zo aan authenticiteit. Brel kreeg tijdens zijn leven meermaals de wind van voren vanuit Vlaanderen. Niet enkel omdat hij zijn Vlaamse wortels verloochende door resoluut voor het Frans te keizen, maar natuurlijk ook omwille van zijn sneer in Les Flamandes. Mijn Vlakke Land maakte veel goed. Ik veranderde na herbeluistering van gedacht en kies uiteindelijk voor de Franstalige versie.
remcodulac schreef:
Vooral de Nederlandstalige versie, maar de Franse mag er toch ook zijn. Op een of andere manier geeft de Franse uitspraak van de Vlaamse steden er een charmante draai aan. Het gevaar daarbij is dat het mogelijk minder waarachtig overkomt, daarom toch voorkeur voor het Nederlands.
chevy93 schreef:
Ik prefereer hier toch de Franse versie van Mijn Vlakke Land. In het Nederlands wil Brel nog wel eens knullig klinken en dat komt Mijn Vlakke Land niet echt ten goede.

Afkomstig van Jacques Brel - Jacques Brel (1962).

Mathilde (11), Jef (16) en Au Suivant (17) kwamen van Jacques Brel - Jacques Brel (1966).

Quand On n'A Que l'Amour (15) was de oudste finalist en stond op Jacques Brel - Jacques Brel 2 (1957).

Aquila
Toch wel een verrassend grote voorsprong. Maar Mijn Vlakke Land komt ook bijna in alle lijstjes hoog voor. Met 12 deelnemers 91 punten halen (in 11 lijstjes) is niet mis.

Toch weer een bijzondere editie. En ook al weer benieuwd naar de volgende...

Geweldige lijst! Mooie nummer 1 ook, hoewel ik blijkbaar de enige ben die 'm niet in zijn top 10 had

Ja, verrassend! En ik maar denken dat ik de enige zou zijn die de nummer 1 niet in zijn lijstje had.

GREATEST HITS OF MARC ALMOND !

Op naar de Britse Brel van de pop.

1ste RONDE nominatie

Ken jij nog 10 top tracks van Marc Almond of Soft Cell?

A Lover Spurned
Bedsitter (Soft Cell)
Bitter Sweet
Jacky
Mother Fist
Numbers (Soft Cell)
Ruby Red
Say Hello Wave Goodbye (Soft Cell)
Something's Gotten Hold of My Heart (met of zonder Gene Pitney)
Soul Inside (Soft Cell)
Stories of Johnny
Tainted Love (Soft Cell)
Tears Run Rings
Tenderness Is a Weakness
The Boy Who Came Back
The Desperate Hours
The House Is Haunted
Torch (Soft Cell)
What! (Soft Cell)
Where the Heart Is (Soft Cell)

Jullie kennen mijn standpunt omtrent dubbele artiesten.
Ik plaats ook de Soft Cell nummers onder de Marc Almond noemer
omdat hij ze nog altijd zingt, er verzamelaars bestaan waarop nummers
van beiden staan en omdat beide oeuvres opgeteld het spel speelbaar maken.

Deadline 1ste ronde is maandagavond om 20.00u.

Het was mij wel opgevallen dat Ne Me Quitte Pas door wat deelnemers niet in hun top 10 werd gezet, maar dat het verschil zo groot is verbaast me ook wel. Mooie winnaar in ieder geval en sowieso een mooie editie.

Marc Almond. Ook leuk en leuk bruggetje, natuurlijk. Mogen andere samenwerkingen met Marc ook?

Aquila
Poeh Marc Almond, ben benieuwd hoeveel deelnemers die op de been brengt. Misschien weer een finale, ik ken echt erg weinig. Als staat op Non-Stop Erotic Cabaret nog wel pareltjes.

Nijinski Heart en zowaar Peter Hammill covers, maar dan houdt het snel op. Misschien aERo eens uitnodigen hier.

remcodulac schreef:
Marc Almond. Ook leuk en leuk bruggetje, natuurlijk. Mogen andere samenwerkingen met Marc ook?

Als je Marc & The Mambas bedoelt wel.
Bronski Beat met Marc Almond bijvoorbeeld niet.
Almond moet de main artist van de samenwerking zijn.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:22 uur

geplaatst: vandaag om 09:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.