MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Welke 10 zie je het minst graag terug in de finale?

Bodies *
Bullet with Butterfly Wings
For Martha *
Perfect
Rocket
Starla
Tarantula
The Aeroplane Flies High (Looks Left Turns Right)
The Celestials
The End Is the Beginning Is the End

Drown
For Martha
Frail and Bedazzled *
Galapogos *
I Am One
Perfect
Stand inside Your Love
Tarantula
The Celestials

Wat hebben jullie toch tegen Bodies? Een van de vetste Pumpkins-nummers imo.

Verder ben ik niet eens zo'n supergrote fan eigenlijk, maar ik kreeg het toch wel moeilijk hier. Een uur geleden had ik pas twee zekere afvallers. Hun nieuwere werk krijgt dan sowieso niet de voorkeur, omdat je al zo ver teruggaat met die oude platen. Jimmy Chamberlin blijft een topdrummer.

Ik tel 11 afvallers, da's er dus eentje te veel.

7 Tarantula
7 The Celestials
7 The End Is the Beginning Is the End
6 Ava Adore
6 Galapogos *
6 Perfect

Een tie-break dringt zich op.

5 Bodies *
5 For Martha *
5 Frail and Bedazzled *
5 I Am One
5 Stand inside Your Love

Duid de 4 nummers aan die moeten verdwijnen.

Bodies
For Martha
Frail and Bedazzled
I Am One
Stand inside Your Love

Deadline vanavond om 23.00u.

Bodies *
(1) For Martha *
(1)Frail and Bedazzled *
(1)I Am One
(1) Stand inside Your Love

Kansloze missie?

Bodies *
(2) For Martha *
(2)Frail and Bedazzled *
(2)I Am One
(2) Stand inside Your Love

(1) Bodies *
(2) For Martha
(3) Frail and Bedazzled *
(3) I Am One*
(3) Stand inside Your Love*

(1) Bodies *
(3) For Martha
(4) Frail and Bedazzled *
(4) I Am One*
(4) Stand inside Your Love*

Voor de diversiteit vind ik het wel behoorlijk jammer dat er alleen maar nummers van hun eerste drie albums meedoen. Maar ja, eigenlijk was dat wel te verwachten. En wie weet, misschien is de redding voor For Martha wel nabij...

(2) Bodies *
(4) For Martha
(4) Frail and Bedazzled *
(5) I Am One*
(5) Stand inside Your Love*

Het zat er wel in. Had zelf graag Pug of Daphne Descends nog doorgezien, maar helaas... Dacht ook nog even aan Wound (mijn favoriet van Machina), maar die is al helemaal nergens genoemd.

(3) Bodies *
(5) For Martha
(5) Frail and Bedazzled *
(5) I Am One*
(6) Stand inside Your Love*

GREATEST HITS OF THE SMASHING PUMPKINS !

3de RONDE finale

Aangezien ik weinig zinnigs over deze groep te vertellen heb,
zou ik wat lovende commentaartjes bij jullie top 10 kunnen gebruiken voor de presentatie.

Alvast bedankt.

1979
Bodies *
Bullet with Butterfly Wings
Cherub Rock
Disarm
Drown
Mayonaise *
Porcelina of the Vast Oceans *
Rhinoceros
Rocket
Silverfuck *
Siva
Soma *
Starla
Thru the Eyes of Ruby *
Today
Tonight Tonight
Window Paine *
Zero

Deadline 3de ronde is vrijdagavond om 20.00u.

01. Siva
02. Today
03. Porcelina of the Vast Oceans
04. Thru the Eyes of Ruby
05. Silverfuck
06. Drown
07. Starla
08. Disarm
09. Window Paine
10. Mayonaise

Oude liefde roest niet zeggen ze en dat klopt. Na de eerste drie albums was de liefde bekoeld en die begon weer helemaal op te bloeien toen ze vorig jaar in de Heineken Music Hall stonden. Het concert waar ik van tevoren het langst over heb staan twijfelen dan bij welk concert ook. Maar zelfs een Billy met compleet andere begeleiders was een genot om mee te maken. De cirkelzaag deed het nog goed.
En nu ik de eerste drie albums op vinyl heb staan ze volop in the picture in huize aERo!

En dan mijn top 10 inclusief eigen quotes:

1. Thru the Eyes of Ruby

Thru The Eyes Of Ruby..............misschien wel het mooiste nummer dat ik ken van wie dan ook.
Wat is dit mooi, wat is dit goed. Als er iets goddelijks bestaat dan is dat zeker in de vorm van dit nummer.
En hoe moet je in hemelsnaam een nummer als dit gaan omschrijven? Gaan ophemelen? Onmogelijk. Neem dus maar gewoon van mij aan dit dit de song der songs is voor mij en wat u er zelf van vindt zal mij worst wezen.

2. Rocket

Rocket is zo'n nummer dat vanaf het eerste moment tot mijn favoriete nummers van deze band is gaan behoren. Ik heb een zwak voor dit nummer; dat is niet normaal meer. Ook niet normaal was dat ik dit eens kei-hard draaide op mijn koptelefoon en totaal niet in de gaten had dat ik al een tijd werd gadegeslagen door mijn moeder die vast gedacht heeft dat ik een of andere aanval kreeg.

3. Window Paine

Window Paine hoort voor mij ook in de categorie beste Pumpkins-nummers ooit. Wat een magistrale opbouw, wat een spanning; hoe speels en tegelijkertijd magisch gaan ze naar het einde toe.
Dit is voor mij persoonlijk een nummer waarin al het goede van deze band samenkomt. Wat is en blijft dit een geweldig sterk nummer.

4. Silverfuck

De muzikale wip van je leven: Silverfuck.......... Wat een groots nummer. Een ritje in de achtbaan is er niets bij. Live werd dit nummer in de loop der tijd ook steeds uitgebreider. Allerlei nummers werden er aan toegevoegd ('Somewhere over the Rainbow'), om vervolgens tergend lang ergens in de lucht stil te blijven staan om daarna tot een explosie te komen. U riep muzikaal orgasme? Ik knik volmondig ja. Silverfuck inderdaad........

5. Drown

De film Singles kon me niet zo boeien, deze soundtrack des te meer. Alleen al voor het nummer Drown van the Smashing Pumpkins was de aankoop het waard.

6. Starla

Starla is echt een van de allermooiste Pumpkins-songs ooit. Helemaal geweldig, wat een juweeltje is dat!

7. Porcelina of the Vast Oceans

Maak de riemen maar eens goed vast voor de rollercoaster genaamd Porcelina Of The Vast Oceans. Het is een nummer dat recht door je heen gaat. Het snijdt, het schuurt en het slingert je alle kanten op.

8. Today

Dat Corgan (wilde haast '& Co' schrijven, maar dat gaat op dit album waarop hij zowat alles in zijn eentje heeft gedaan niet op) ook in staat was om onsterfelijke indie-pop songs te schrijven bewijst hij op de single Today. Zodra je het intro hoort weet je al genoeg: dit deuntje is lange tijd niet meer uit je kop te rammen.

9. Siva

Het intro van Siva belooft al veel goeds: dit is een nummer dat blijft hangen. Het is tevens ook één van de beste nummers uit het oeuvre van de Pumpkins. Vlijmscherp fileert het alles in je omgeving. Als ik dit hoor heb ik alleen nog maar oor voor het nummer. Ik vertoef dan echt op een andere planeet. Vooral het spelen met hard en zacht blijf ik boeiend vinden. Dat hele lieve halverwege dat dan opeens weer rauw omslaat. #@**#$##mme wat is dit toch heerlijk en wat staat dit nummer nog steeds als een huis. Wat? Een kasteel!

10. Disarm

Ook deze band heeft zijn eigen grote alternatieve meebler hit, hier in de vorm van Disarm. Typisch zo'n nummer dat volop meegezongen kan worden tijdens live-concerten. En neem van mij maar aan dat ik daar ook flink aan meegedaan heb indertijd.

The Smashing Pumpkins top 10:

1. Tonight Tonight
2.1979
3. Disarm
4. Zero
5. Bodies *
6. The Aeroplane Flies High (Looks Left Turns Right)
7. Bullet with Butterfly Wings
8. Siva
9. Silverfuck *
10. Today

Excuses aan de die-hard fans, maar ik ga toch voor de meer meebler nummers. Erg jammer dat Ava Adore het niet gehaald heeft, maar ja ik heb de eerste rondes ook niet meegedaan.

Waar ik nu net op let, heeft nu echt niemand één van de zwakste nummers van hun eerste albums, 1979, (zeker als het vergelijkt met de rest van hun oeuvre) genomineerd om te elimineren?

Eerst nog even dit: Geek USA, Perfect en Whir worden gemist.

1. Cherub Rock

Wat ik het meest bewonder aan de muziek van deze band is de meeslependheid ervan. Het is emotioneel relevante muziek, muziek die iets met je doet, je niet onberoerd laat. Naar The Smashing Pumpkins luisteren (of vooruit, naar de eerste drie albums van The Smashing Pumpkins luisteren) is een beetje zoals onder een waterval staan: het daalt keihard en zonder genade op je neer, maar is tegelijkertijd heel verfrissend.

Cherub Rock dan, is eigenlijk al mijn favoriete Pumpkins-nummer vanaf de eerste luisterbeurt van Siamese Dream. Geen idee waarom net dit nummer, van alle goede nummers die ze gemaakt hebben, er juist uitspringt, eerlijk gezegd.

2. Thru the Eyes of Ruby *

Zonder twijfel hun meest epische nummer. Begint klein met die heerlijke piano-intro, maar veranderd al snel in een groot, log beest van een nummer. Geniaal!

3. Rocket

Verschroeiend, verpletterend, meeslepend, geniaal, het zijn allemaal sleutelwoorden in het werk van deze band, en ze zijn allemaal ook op dit nummer van toepassing.

4. Rhinoceros

Het enige nummer van Gish in mijn top 10. Rhinoceros is dan ook zo’n beetje het enige nummer van die plaat dat zich staande kan houden tussen het werk van de volgende twee albums. Dat zegt overigens niets over de kwaliteit van het debuut, maar meer iets over de genialiteit van zijn twee opvolgers.

5. Today

Naast verpletterend en hard konden The Pumpkins ook dromerig en teder uit de hoek komen. Zo ook hier, op hun eigen ongelukkige tiener-anthem. Dit was ook het eerste SP-nummer dat ik leerde kennen, toen ik zelf nog een ongelukkige tiener was. Wie daar meer over wil weten, verwijs ik door naar mijn recensie op de albumpagina van Siamese Dream.

6. Soma *

Opnieuw een wat dromeriger Pumpkins-nummer. Dit is dan ook een band die evenveel inspiratie haalde uit grunge en metal als uit shoegaze en progressieve rock. Ze maken er keer op keer een heerlijk eigen gerechtje van.

7. Silverfuck *

Hard/zacht-dynamiek waar Nirvana nog een puntje aan kon zuigen. Dit is zo’n nummer dat elke luisterbeurt beter en beter wordt.

8. Zero

Één van hun heerlijkste beuknummers. Werd door de band ook gespeeld toen ze voorkwamen in een aflevering van The Simpsons (Homerpalooza uit 1996) trouwens. Wanna go for a ride?

9. Bullet with Butterfly Wings

Ook zo’n nummer dat je meteen wakker schudt. Met een van de simpelste en tegelijkertijd een van de heerlijkste intro’s ooit.

10. Disarm

Inderdaad een beetje het sentimentele tienermeisjeskweelnummer van de band. Dat ook de echte fans ermee uit de voeten kunnen, zegt genoeg over de kwaliteit van deze band. Of toch op zijn minst van Billy.

1. Tonight Tonight
2. Disarm
3. Today
4. Bullet with Butterfly Wings
5. Cherub Rock
6. Zero
7. Silverfuck *
8. Bodies *
9. Starla
10. Thru the Eyes of Ruby *

1. Silverfuck
2. Bullet with Butterfly Wings
3. Porcelina of the Vast Oceans
4. Disarm
5. Drown
6. Rhinoceros
7. Tonight Tonight
8. Cherub Rock
9. Today
10. Mayonaise

tip_of.yourstar
Best wel zonde dat er niets meer overblijft van na Mellon Collie, maar dat was eigenlijk wel te verwachten. Niet getreurd en vooruit dan maar, want wat overblijft is natuurlijk ook erg lekker.

1. Soma *

Eén van de weinige nummers die door Billy Corgan en James Iha samen werd geschreven, en mijn persoonlijke favoriet van Siamese Dream. Het nummer gaat van heerlijk zacht naar heerlijk hard, en bevat volgens producer Butch Vig meer dan 40 lagen gitaar.

2. Mayonaise *

Toevallig of niet, ook mijn nummer 2 is een schrijfsel van het duo Corgan-Iha. Komt ook live enorm goed uit de verf.

3. Tonight Tonight

Het epische begin van een episch album. Wat mij betreft het mooiste rocknummer met strijkers ooit.

4. 1979

Rustige, beschouwende single, waarin al werd gehint naar Adore. Eén van hun bekendste nummers, maar ik word het nooit beu.

5. Thru the Eyes of Ruby *

Na Porcelina het 2de langste nummer van Mellon Collie. Sinds ik Ruby live heb gehoord in 2011 weet ik dit pas echt te waarderen. Zalig.

6. Rhinoceros

Een ingetogen nummer van Gish en mijn favoriet van dat album.

7. Porcelina of the Vast Oceans *

Supermooi, lang nummer. Een hoogtepunt op het eerste schijfje van Mellon Collie.

8. The Aeroplane Flies High (Looks Left Turns Right)

De 5 singles van Mellon Collie leverden in totaal 28 (!) b-sides op die verzameld werden in de box-set The Aeroplane Flies High. Dit nummer en Set the Ray to Jerry zijn daar de beste van. (Binnenkort verschijnt overigens een reissue van TAFH, met wederom onuitgegeven materiaal. Iets om naar uit te kijken.)

9. Starla

Wellicht het meest geliefde b-kantje van de Pumpkins. Een trip van 11 minuten die nooit verveelt.

10. Bullet with Butterfly Wings
Spreekt voor zich. Een kwade meezinger die niet mag ontbreken in het canon van de Pumpkins. Haalt in het in mijn top-10 nét van Disarm.

Ik ben wel eens benieuwd wat hier gaat winnen, voorlopig steekt er niet echt iets bovenuit en ook de voorspelbare winnaars (Disarm, 1979) doen het zeker niet fantastisch.

dumb_helicopter schreef:
Waar ik nu net op let, heeft nu echt niemand één van de zwakste nummers van hun eerste albums, 1979, (zeker als het vergelijkt met de rest van hun oeuvre) genomineerd om te elimineren?

Destijds was ik flink teleurgesteld toen ze 1979 als single uitbrachten. Mijns inziens stonden er veel betere nummers op het album. Maar na al die jaren ben ik het toch wel gaan waarderen, vind het eigenlijk wel een van hun beste liedjes inmiddels.

Heb inmiddels de resterende 20 nummers in een playlist gezet, dus die ga ik nog even afluisteren. Ik zie al wel dat ik met het gemak 2 verschillende schaduw-top 10's kan maken met nummers die de finale niet gehaald hebben. Waar is bv. Geek USA gebleven? Dat stuk vanaf grofweg 3:30 is misschien wel het beste dat ze ooit hebben gedaan.

1. Silverfuck
2. Thru the Eyes of Ruby
3. Mayonaise
4. Today
5. Bullet with Butterfly Wings
6. Drown
7. Starla
8. Window Paine
9. Siva
10. 1979

dumb_helicopter schreef:
Ik ben wel eens benieuwd wat hier gaat winnen, voorlopig steekt er niet echt iets bovenuit en ook de voorspelbare winnaars (Disarm, 1979) doen het zeker niet fantastisch.

Bij dit soort topics op deze site doen dat soort nummers het ook lang niet altijd goed. Sterker nog, vaak wordt een grootste hit volledig ondergesneeuwd. Zoals Dazzler maanden/jaren terug al vaak opmerkte in dit topic.

Voor mij wel een erg leuke band om te doen (na Marc Almond en Sigur Rós; Prince helaas gemist). Nu nog een keertje Suede, Patrick Wolf, Antony and the Johnsons of Rufus Wainwright en ik kan weer loos gaan

Ja, Suede

De Smashing Pumpkins debuteerden met het schitterende Gish, daarna werden ze helaas per plaat minder, waarbij de eche kwaliteitsval voor mij al op het veel te wisselvallige Mellon Collie begon. Als ze daar nou eens 2/3e vanhadden geschrapt... Ik heb een zwak voor rommelige dubbel-LP's (Sandinista anyone?) maar deze doet het voor mij niet... Nog een Pinkpop bezocht waar ze optraden en de pech hadden dat Afghan Whigs na ze optrad en ze compleet naar huis speelden...vanaf Ava Adore alles nog braaf geluisterd maar de magie was weg.

1. Siva
2. Soma *
3. Window Paine *
4. Starla
5. Rhinoceros
6. Silverfuck *
7. Bodies *
8. Zero
9. Mayonaise *
10. Cherub Rock

Grootste gemisten: I Am One, Bury Me, Tristessa, Geek U.S.A.

DjFrankie (moderator)
1 Siva
2 Silverfuck *
3 Rocket
4 Cherub Rock
5 Today
6 Bullet with Butterfly Wings
7 1979
8 Mayonaise *
9 Disarm
10 Bodies *

Ik kan me compleet vinden in de beschrijving van itchy hierboven en om die reden mis ik helaas ook nummers als I Am One, Tristessa en Bury Me van het geweldige debuut. Ook viel het me op dit ik blijkbaar als een van de weinigen een zwak heb voor Galapogos, Frail and Bedazzled en het in mijn ogen briljante Stand Inside Your Love (van Machina). En oh, wat maakten ze een mooie cover van Landslide.

De uiteindelijke top 10:
01. Soma
02. Disarm
03. Siva
04. Rhinoceros
05. Mayonaise
06. Window Paine
07. Tonight Tonight
08. Thru the Eyes of Ruby
09. Porcelina of the Vast Oceans
10. Starla

Netjes verdeeld over de 1e drie albums (plus een outtake) dacht ik zo
Onbewust, dat wel.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:00 uur

geplaatst: vandaag om 18:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.