MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
09. (65) About Today (10)

De nummer 1 van crosskip en stoepkrijt

stoepkrijt schreef:
Matt Berninger klonk zelden zo somber. Zijn stem is sowieso al aardedonker, maar hier lijkt hij nog een stapje verder te gaan. Dit is geen zingen meer, maar mompelen en mijmeren. Een prachtige tekst die eigenlijk weinig te zeggen heeft, maar toch met volle overgave en overtuiging door Matt wordt overgebracht. Toch wordt je erdoor geraakt. De vrij minimale muziek zet bovendien een prachtige sfeer neer die het nummer extra kleur geeft. Pure emotie in een popliedje van vier minuten. Je moet het maar kunnen.
crosskip schreef:
The National op hun kleinst en misschien daarom wel op hun best. De hartverscheurende tekst wordt gebracht zoals alleen Matt Berninger dat kan. De muziek vult de zang weer eens perfect aan, vooral de schitterende violen en de drums stelen hier de show.

08. (65) Secret Meeting (13)

De nummer 1 van arcade monkeys.

arcade monkeys schreef:
Het openingsnummer van hun meesterwerk Alligator. Ze hebben die plaat nooit meer overtroffen en dit nummer ook niet. Wat dit vooral geweldig maakt zijn die drums en die backing vocals. Gewoonweg een briljant nummer.
stoepkrijt schreef:
Een van de vrolijkste en luchtigste nummers van The National. Het is tekenend dat dit uit hun 'vroege' periode komt. Hierna zou The National nooit meer zulke leuke liedjes schrijven en werd het allemaal stukken serieuzer en somberder. Secret Meeting heeft de kracht om mij écht op te vrolijken.

07. (66) Mistaken for Strangers (12)

De nummer 1 van starsailor.

stoepkrijt schreef:
The National is een rockband, al klinkt hun muziek vaak erg tam (in de goede zin van het woord!). Dit is wel degelijk 'echte' rockmuziek. Op Alligator en Boxer staan wel meer nummers van dit soort, maar Mistaken for Strangers combineert de stevige muziek met de donkere sfeer die hun latere albums zou gaan domineren. IJzersterk nummer.
Screenager schreef:
Allicht m’n favoriete ‘douchenummer’ van The National. Wanneer dit weerklinkt uit m’n cd-speler, voel ik me al snel Matt Berninger. Jammer genoeg heb ik noch de stem, noch de présence van genoemd topartiest.

06. (66) Conversation 16 (13)

De nummer 1 van chevy93 en dumb_helicopter.

chevy93 schreef:
Wat mij betreft hun beste. En inmiddels zelfs gevestigd in mijn top 10 aller tijden. Dat heerlijke gejengel door het nummer heen, het doet me ietwat denken aan How Soon Is Now? van The Smiths.
Screenager schreef:
Een van de eerste nummers die ik hoorde van deze band (inderdaad, ik ben nog maar mee sinds 2010). Deze single beviel me gelijk beter dan Anyone’s Ghost en Bloodbuzz Ohio, ook 2 singles van High Violet. Hier besefte ik een eerste keer dat The National allesbehalve een saaie groep was. Al heeft Mr. November het kwartje pas écht doen vallen.

05. (74) Pink Rabbits (12)

De nummer 1 van dix, Screenager en Tribal Gathering.

Screenager schreef:
Het was geen liefde op het eerste gezicht. Het leek immers deel uit te maken van de ‘iets zwakkere’ (uitermate relatief begrip!) 3 laatste nummers op Trouble Will Find Me. Dat bleef echter niet lang zo, al snel werd het via ‘die ene uitschieter achteraan het album’ over ‘de favoriet van TWFM’ (nipt voor This Is The Last Time) tot op dit moment m’n ultieme The National-song. Dit is werkelijk een buitenaardse song. De tekst en instrumentatie lopen hand in hand en vloeien samen tot een prachtig geheel. Een verloren liefde werd allicht nog nooit zo mooi beschreven en de melancholische stem van Matt zorgt voor extra ontroering. Ik ben allesbehalve een kenner op het vlak van lyrics, maar deze vind ik alleszins ronduit prachtig.
Tribal Gathering schreef:
Prachtig speels pianospel begeleid een prachtig relaas over een dode relatie (zoals wel vaker het geval bij the National). Bloedmooi gezongen ook. Andere bands zouden het eind nog een minuut hebben laten doorgaan naar een prachtig orchestraal crescendo, maar the National beheerst zichzelf. Het is te prijzen en soms ook frustrerend.
dix schreef:
Matt's meest gekrulde zanglijn leidt prompt tot een liedje dat tot een evergreen zou kunnen uitgroeien. Godzijdank heeft de massa het nog niet opgepikt. Als dat eenmaal gebeurt dan gaan in een oogwenk vele fans van vandaag hun geloof in de band verliezen. Tot het zover is, huil ik zachtjes mee met Pink Rabbits.

Ik zit hier natuurlijk stiekem mee te luisteren en hoewel ik al een paar goeie songs heb horen passeren,
grijpt dit nummer me (in deze uitvoering weliswaar) het meest naar de keel. Nogal Triffids-achtig ook.

04. (84) Bloodbuzz Ohio (15)

De nummer 1 van DjFrankie.

Titmeister schreef:
Bloodbuzz Ohio is het nummer waarbij ik me kan voorstellen dat het over 50 jaar nog steeds bij een equivalent van Arbeidsvitaminen gedraaid wordt. Het heeft dat bombastische, grootse en toch berustende dat mensen zullen blijven herinneren. Vaak gaan dat soort nummers mij juist tegenstaan, maar Bloodbuzz Ohio blijf ik een topnummer vinden en de absolute uitschieter van High Violet.
crosskip schreef:
Weer een heerlijk catchy nummer van de band. Ook hier blijkt maar weer hoe belangrijk drummer Bryan Devendorf is voor het geluid van de band, wat een drive!
chevy93 schreef:
Vorig jaar MuMe Finale en misschien was dat de wake-up call. High Violet staat vol met toppers en Bloodbuzz Ohio was toch altijd buiten beeld, omdat ik zo verslaafd was (en ben) aan Conversation 16.

03. (89) Mr. November (14)

De nummer 1 van ArthurDZ en johannesA.

ArthurDZ schreef:
Ik heb een zwak voor National-nummers met een schreeuwende Matt (zie ook mijn nummer 2). Altijd als ik dit nummer draai, heb ik heel erg de neiging om keihard mee te zingen in het refrein, met zwaaiende vuisten.
Titmeister schreef:
Abel is een van de weinige National-nummers die ik matig trek. Het andere 'schreeuwnummer' van Alligator, Mr. November, gaat er juist in als koek. Vooral die geweldige dynamiek tussen de weidse coupletten, het staccato gitaartje dat in komt vallen en dan die explosie in het refrein.
Screenager schreef:
Dit was een tijdlang m’n favoriete song van The National. Ook nu nog vind ik dit een geweldig nummer, maar het heeft die status nu toch alweer even geleden moeten afstaan. Ik blijf dit nummers wel zeer dankbaar, want hierdoor is m’n interesse in The National enorm gegroeid en dit heeft er dan uiteindelijk voor gezorgd dat dit nu één van m’n favoriete bands aller tijden is, zonder twijfel. Ik blijf ook grote fan van de Berningerschreeuw.

02. (89) Slow Show (15)

De nummer 1 van Arrie en Titmeister.

Titmeister schreef:
Mijn liefde voor The National ontluikte 5 jaar geleden met het album Boxer en dat met name het nummer Slow Show. Wat een heerlijke subtiele opbouw, prachtige piano en dan die brug, geweldig! Weinig mensen weten overigens dat dit nummer geen lovesong is, maar een referentie aan het moment dat Matt Berninger als 29-jarige yup ervoor koos zijn carrière op te geven en voor de volle 100% voor de muziek te gaan. Gelukkig maar. Voor mij is dit een van de beste nummers ooit gemaakt.
chevy93 schreef:
Slow Show, hét nummer van Boxer. Een beetje een voyeuristisch nummertje, maar, of misschien wel daardoor, toch een topper. Door de gitaar is het onmogelijk je voet stil te houden.
crosskip schreef:
Als screenager deze niet op 10 zet, doe ik het wel. Inderdaad een mierzoet nummer, maar gelukkig niet over het randje. De verrassende wending aan het einde maakt het nummer af.

01. (127) Fake Empire (18)

De nummer 1 van aERodynamIC, Co Jackso, Fathead, Salvadore en The Eraser.

Co Jackso schreef:
Het magische meesterwerk. Iedere toon is zo subtiel.
Titmeister schreef:
Na Slow Show een goede tweede in mijn bekering tot The National. Perfecte opener voor een perfect album, met die heerlijke intro en prachtige poëzie. Itt Slow Show heeft dit nummer wel ietsjes wat van zijn glans verloren. Echter, gedoseerde blootstelling zorgt ervoor dat dit nog steeds een topnummer blijft.
crosskip schreef:
Opvallend genoeg de vierde albumopener in deze lijst, zijn blijkbaar vaak goede nummers. De polyritmische pianointro werd ergens anders ooit al eens treffend beschreven als een hartritmestoring op zichzelf. Vervolgens is elke noot raak, van de geweldig invallende drums tot de blazers.

Waar ik had verwacht dat de strijd tussen Bloodbuzz Ohio en Fake Empire zou gaan, zijn het Slow Show en Mr. November die verassend sterk uit de hoek komen. Dat schreeuwnummer heeft me eigenlijk nooit kunnen boeien, omdat het refrein me te zwak is (en omdat Matt dat live nooit zuiver uit zijn strot krijgt).

Fake Empire is een terechte winnaar

Onweerwolf
Ik ben benieuwd wat dat voor de Ladder zal gaan betekenen.

Inderdaad terecht, en Pink Rabbits en Slow Show zijn toch mooie verrassingen.

Onweerwolf
Ik mis Heavenfaced.

Ik ervaar de luistertrip van deze top 10 als een mix
tussen het pastorale songwritersschap van The Triffids
en de verstilde romantiek van This Mortal Coil.

Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen: dit bandje ligt me wel.

GREATEST HITS OF PETER GABRIEL !

1ste RONDE nominatie

Big Time
Biko
Come Talk to Me
D I Y
Digging in the Dirt
Don't Give Up
Games Without Frontiers
Growing Up
Here Comes the Flood
I Don't Remember
Listening Wind
Red Rain
San Jacinto
Shaking the Tree
Shock the Monkey
Sky Blue
Sledgehammer
Solsbury Hill
Steam
Zaar

Deadline 1ste ronde is maandagavond om 20.00u.

Ik heb uiteindelijk maar geen top 10 ingestuurd, omdat ik alleen de nummers vanaf Boxer kende en die daarvoor maar 1 keer geluisterd heb. Maar het had gek moeten lopen zou Fake Empire bij mij niet op 1 hebben gestaan. Het eerste nummer van The National dat me echt naar de keel greep. Op naar de MuMe-ladder top 10!

Casartelli (moderator)
Peter Gabriel

Family Snapshot
In Your Eyes
Kiss of Life
Lead a Normal Life
Moribund the Burgermeister
That Voice Again
The Rhythm of the Heat
This Is the Picture (Excellent Birds)
Wallflower
We Do What We're Told (Milgram's 37)

Family Snapshot
Humdrum
I Have the Touch
Intruder
Modern Love
Moribund the Burgermeister
No Self Control
Not One of Us
On the Air
Slowburn

Cloudless
Family Snapshot
I Have The Touch
In Your Eyes
Mercy Street (!)
More Than This
Moribund The Burgermeister
Mother of Violence
Secret World
That Voice Again

Salvadore schreef:
Here Comes The Flood

Staat in startlijst.

dazzler schreef:
(quote)

Staat in startlijst.
Deze vervang ik dan door Cloudless

Peter Gabriel hoort bij mijn favoriete artiesten. Ongelooflijk hoeveel goede nummers hij heeft gemaakt.

Family Snapshot
Humdrum
In Your Eyes
Lay Your Hands on Me
More Than This
Mother of Violence
No Self-Control
The Barry Williams Show
The Rhythm of the Heat
Wallflower

Aquila
Ik had nog wel tien nummers kunnen bedenken.

Family Snapshot
I Grieve
Intruder
Kiss of Life
Mother of Violence
No Self-Control
The Drop
Wallflower
We Do What We’re Told (Milgram’s 37)
White Shadow
Nog een kleinigheidje: Meestal staat een tweede artiest genoemd toch? Hoort bij Shaking the Tree dan niet (met Youssou N’Dour) te staan?

Darkness
The Family and the Fishing Net
Family Snapshot
Father, Son (ik ben pas de eerste )
Mercy Street
Love to Be Loved
No Self-Control
On the Air
Wallflower
Washing of the Water

Cured
ken te weinig van deze gast; haak in de finale wel aan (mits interessant genoeg)

Het zou me niets verbazen als een groot deel van de startlijst dan inmiddels verdwenen is.

Down the Dolce Vita
I grieve
I have the touch
Mercy street
Mother of violence
Not one of us
This is the picture
Wallflower
We do what we're told
White shadow

Niemand nog Down the Dolce Vita of White Shadow? Jammer
Voor mij wel weer eens een artiest om aan mee te doen.

Blood of Eden
Darkness
Family Snapshot
Father, Son
In Your Eyes
Make Tomorrow
Mercy Street
The Rhythm of the Heat
Wallflower
Washing of the Water

Mooie uitslag bij the National. Mr. November boven Bloodbuzz Ohio, verrassend.

Gabriel haak ik 2e ronde aan.

dazzler schreef:
Opmerkelijk: alle nominaties vallen buiten de top 10.
Had ik niet verwacht van een band met weinig echte "hits"
en van een editie die dan ook op de input van de users rekende.

Dat betekent wellicht dat er weinig consensus was over de nominaties.
Het leek inderdaad wel of iedereen zo zijn eigen favorieten koesterde.
Het kan ook te maken hebben met dat de startlijst samengesteld is o.b.v. de voorkeursstemmen en niet o.b.v. de hits. Het scheelt ook dat er relatief veel nummers in de startlijst stonden van de laatste albums. Met artiesten met een groot oeuvre staan er in de startlijst vaak nog een paar nummers van minder gewaardeerde/bekende albums.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:15 uur

geplaatst: vandaag om 06:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.