menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
1 Neighborhood #2 (Laïka)
2 In the Backseat
3 Reflektor
4 Rebellion (Lies)
5 Crown of Love
6 Neighborhood #3 (Power Out)
7 Intervention
8 Wake Up
9 My Body Is a Cage
10 Suburban War

1. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
2. Reflektor
3. Neighborhood #1 (Tunnels)
4. Deep Blue
5. Haïti
6. Ready to Start
7. In the Backseat
8. Neighborhood #2 (Laïka)
9. No Cars Go
10. Neighborhood #3 (Power Out)

Kan me niet zo goed vinden in deze selectie - zeker mbt Reflektor waarvan alleen de overschatte titeltrack blijkbaar nog overblijft terwijl de vele goede nummers uit CD2 het niet gehaald hebben. Maar toch een poging gedaan:

1. Ocean of Noise
2. In the Backseat
3. Intervention
4. Haïti
5. Rebellion (Lies)
6. Neighborhood #1 (Tunnels)
7. No Cars Go
8. Suburban War
9. Neighborhood #2 (Laïka)
10. Wake Up

mol
1. Rebellion (Lies)
2. Neighbourhood #1 (Tunnels)
3. Neighbourhood #3 (Power Out)
4. Ocean of Noise
5. My Body Is a Cage
6. Deep Blue
7. Crown Of Love
8. Haïti
9. Neighbourhood #2 (Laïka)
10. Intervention

1. In the Backseat
2. Neighborhood #3 (Power Out)
3. Reflektor
4. No Cars Go
5. Wake Up
6. Intervention
7. Rebellion (Lies)
8. Neighborhood #1 (Tunnels)
9.Ocean of Noise
10. Suburban War

1. No Cars Go
2. Rebellion (Lies)
3. We Used to Wait
4. Neighborhood #3 (Power Out)
5. Intervention
7. Ready to Start
8. Reflektor
9. Neighborhood #2 (Laïka)
10. Suburban War

1.Wake Up
2. In the Backseat
3 .Neighborhood #3 (Power Out)
4. My Body Is a Cage
5.Rebellion (Lies)
6. Reflektor
7.Suburban War
8. Crown of Love
9.Neighborhood #1 (Tunnels)
10. No Cars Go

TUSSENSTAND
na de eerste 10 lijstjes

Met al meteen één nummer dat fors de leiding neemt.
Maar daarachter is het vervolgens ongemeen spannend.

65
49
48
48
47
45
38
31
29
27

25
20
20
16
14
10
7
7
4
0 We Used to Wait

De 10 eerste deelnemers kozen voor 8 verschillende nummer 1 songs.

Vanavond een nieuwe update na 20 lijstjes.

Herman heeft toch op We Used To Wait gestemd?... En anderen ook wel. . Of snap ik de telling niet?

Enkel de eerste 10 lijstjes zitten erin meegerekend.

Dit wordt mijn top-10 waarbij ik vooral nummers uit het onvolprezen debuut Funeral verkies. Arcade Fire vind ik één van de meest inventieve en passionele bands in de jaren '00.

1. Rebellion (Lies)
2. Intervention
3. Haïti
4. Keep the Car Running
5. In the Backseat
6. Wake Up
7. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
8. Suburban War
9. No Cars Go
10. The Suburbs

1. Neighborhood #2 (Laïka)
2. Neighborhood #1 (Tunnels)
3.The Suburbs
4. Neighborhood #3 (Power Out)
5 .We Used to Wait
6. In the Backseat
7. Reflektor
8. My Body Is a Cage
9.Wake Up
10. Suburban War

Bij deze editie maakt het me eigenlijk niet eens zoveel uit welk nummer gaat winnen. Bij meer dan de helft van de nummers zou ik het terecht vinden.

1. Ocean of Noise
Tja, wat moet ik hier nou bij zeggen. Als het nummer na ongeveer drie minuten openbreekt breekt mijn peperkoeken hartje ook.

2. Haïti
Ik heb een zwak voor Régine Chassagne vanwege haar manier van zingen. Niet geschoold, niet technisch of zo, maar gewoon omdat ze graag zingt.

3. Rebellion (Lies)
Wat mij betreft één van de beste singles die de zeroes hebben voortgebracht. Alleen al door de aanwezige viool verdient dit nummer een plekje in de top 10.

4. Wake Up
Eigenlijk het eerste nummer van de band dat ik echt te gek vond. Zo mogen ze meer stampers maken...

5. Neighborhood #2 (Laïka)
Dit nummer heeft iets manisch met die raggende strijkers.

6. No Cars Go

7. Reflektor
Bij de trommeltjes moet ik altijd aan Sympathy for the Devil van de Stones denken. Weergaloze opener van hun laatste boreling.

8. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
9. In the Backseat
10. Keep the Car Running

1. Intervention
3. Crown of Love
4. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
5. Keep the Car Running
6. Rebellion (Lies)
7. Neighborhood #3 (Power Out)
8. Ocean of Noise
9. Wake Up
10. The Suburbs

Met de toevoeging dat ik het jammer vind dat zo'n beetje heel Funeral genomineerd is en van Neon Bible juist niet (Antichrist Television Blues) en Black Wave / Bad Vibrations. Reflektor had, zeker als het om nummers uit het tweede deel gaan, ook best een prominente rol gehad, vermoed ik.

TUSSENSTAND
na de 20 eerste lijstjes (tot en met het lijstje van mol)

Het podium neemt voorzichtig afstand van het peloton.
13 van de 20 nummers zijn minstens één keer op 1 gezet.

113
102
89
81
81
76
71
68
63
62

46
42
41
37
35
24
20
20
20 We Used to Wait
19 Crown of Love

En we hebben een nieuwe lantaarndrager,
al blijven voor die plek nog een pak nummers in de running.

Vanavond voor het slapengaan nog een update na 30 lijstjes.

1 Rebellion (Lies)
Superplaat met een heerlijk intro, White Lies hebben dit mooi gejat by the way in Death in een snellere uitvoering. Dit nummer stuwt zichzelf steeds verder de hoogte in tot een absoluut hoogtepunt waarin alle bandleden een actieve muzikale rol hebben.
2 Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
Nog zo'n hoogtepunt waarin Regine je op reis neemt door de bergen. Prachtig gezongen, met de hele band achter haar. Nummer dendert voort op een weg maar op zo een prachtige manier met veel diversiteiten die voor de hobbels zorgen.
3 Intervention
Ja en dit nummer heeft het beste intro, alsof je in de kerk naar een band zit te kijken, kerkorgel triangel als intro. Als zulke muziek de kerken gaat bevolken wordt het nog wat met de kerken en stromen ze vol met jonge en oudere indie fananten.

4 Neighborhood #1 (Tunnels)
5 Crown of Love
6 Wake Up
7 No Cars Go
8 Ready to Start
9 My Body Is a Cage
10 In the Backseat

Jammer dat de commentaren verder uitblijven.

1. Rebellion (Lies)
2. Intervention
3. Neighborhood #1 (Tunnels)
4. Reflektor
5. Neighborhood #2 (Laïka)
6. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
7. No Cars Go
8. In the Backseat
9. Haïti
10. Ready to Start

Ik hoop later nog wat commentaren te kunnen schrijven.

johannesA
1. Intervention
2. Wake Up
3. No Cars Go
4. Rebellion (Lies)
5. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
6. Keep the Car Running
7. Suburban War
8. Neighborhood #1 (Tunnels)
9. Neighborhood #3 (Power Out)
10. Haïti

herman schreef:
Jammer dat de commentaren verder uitblijven.
Bij dit soort artiesten ontbreekt me toch de motivatie om er voor de zoveelste keer iets over te schrijven. Zeker als het artiesten betreft waar ik niet op ieder moment van de dag zo een paar regels over kan lullen.

DjFrankie schreef:

2 Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
Nog zo'n hoogtepunt waarin Regine je op reis neemt door de bergen..

Ik weet niet of je dit letterlijk bedoelde, maar dit nummer gaat, net als het hele album, juist over het leven in de buitenwijken van steden, en niet over de bergen. De "Mountains" waar ze het over heeft zijn alle winkelcentra die in de buitenwijken te vinden zijn "Dead shopping malls rise like mountains beyond mountains".. Qua tekst een van de fijnere dingen op The Suburbs icm het nummer ervoor.

Gor
1. Neighborhood #1 (Tunnels)
2. Intervention
3. Rebellion (Lies)
4. Ready To Start
5. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
6. Reflektor
7. Suburban War
8. Haiti
9. No Cars Go
10. Wake Up

Als ik zin heb in Arcade Fire, en dat gebeurt vrij vaak, is dit ongeveer de volgorde waarin ik nummers beluister. Dit geldt vooral voor de eerste 3 nummers, dus die zal ik dan ook wel vooral waarderen.

De nummers variëren van het allerbeste tot fantastisch. Wat een band

1. Rebellion (Lies)
Het is ongelooflijk moeilijk om van Arcade Fire mijn favoriete nummer te kiezen want dan moet ik gradaties gaan maken binnen de perfectie. Toch steekt Rebellion (Lies) er net dat stukje bovenuit. Het is vooral die flow die het hem doet, een allesomvattende flow die altijd maar de spanning opdrijft tot de vioolsolo komt. Ik vind alle superlatieven tekort schieten om mijn band met dit nummer te beschrijven. Wat eigenlijk gedurende geheel Funeral speelt, mijn hoofd die leeg loopt en volledig beheerst wordt door de muziek is hier nog eens versterkt. Rebellion (Lies) is een wereld op zich. Ik kan dit ook blijven draaien, ik geraak het nooit beu. Dit is ook iets dat geldt voor praktisch alle Arcade Fire nummers, je krijgt ze niet grijsgedraaid.

2. Neighbourhood #3 (Power Out)
Alle remmen los. Dit nummer is iets imposants, onverwoestbaars, krachtigs en majestueus. Het is een orkaan die alles wat het op zijn weg vindt van de kaart veegt. Het barst hier volledig open van passie, emotie en bovenal emotie.

3. No Cars Go
Ik vind dit nummer het lastigst te omschrijven, herman schreef ooit eens dat de laatste 2 minuten van No Cars Go zowat het ultieme binnen de muziek moet zijn en ik ga daarin mee. Het is het enige niet Funeral-nummer binnen mijn top 6, het heeft een ietwat andere sfeer dan de Funeral-nummers maar het staat ook op dezelfde hoogte.

4. In The Backseat
Butlers stem raakt mij al tot op het bot maar daar hoeft de stem van Regine Chassagne niet voor onder te doen. Je zou In The Backseat een apotheose kunnen noemen. Het slotstuk van een album die behoort tot de grootste buitenklasse. Het klinkt bombastisch. Maar het klinkt bovenal bloedmooi. Een adembenemend meesterwerk dat niets van zijn intensiteit verliest totdat het vioolgepluk is uitgestorven.

5. Haïti
Er zit beweging in dit nummer, er zit vaart in, maar er zijn geen sporen van haast. Haïti klinkt idyllisch en zorgeloos. Het klinkt ontzettend rijk, ook al is het opgebouwd rond een zeer eenvoudig motiefje, rond een fris briesje. Het is simpel maar ó zó briljant. Als het op songstructuren en songwriting aankomt zitten we hier tegen de perfectie aan. Niets buitensporigs, niks overdreven maar toch gewoonweg briljant.

6. Wake Up
In het begin heb ik het gevoel alsof ik op de top van een berg naar een onmetelijk uitgestrekt landschap sta te kijken. Het eerste deel is overweldigend en haast bedwelmend. Het tweede deel van Wake Up is eigenlijk nog straffer. Je staat niet langer een prachtig landschap van bovenaf te aanschouwen, nee, je zweeft er gewoon door.

7. We Used To Wait
Het nummer van Arcade Fire dat ik al het langste ken, het heeft er ook een tijd over gedaan vooraleer ik het geniaal ging vinden. De geleidelijke opbouw, die drum die slaat op de tegentijden, het had allemaal wat tijd nodig maar uiteindelijk zijn de puzzelstukjes wonderlijk in elkaar gevallen. Dit nummer zit zo briljant in elkaar, zeker met die climax op het einde, daar kan weinig tegenop.

8. Keep The Car Running
Een vrij eenvoudig nummer qua structuur. Het begint met een doordringend motief die de kern van het lied vormt. Hier bewijst Butler weer een keer wat voor een fantastische zanger hij is, die uithalen zijn fantastisch. Binnen hun oeuvre vind ik dit het meest single-gericht, het meest radiovriendelijk, maar daar is getuige de kwaliteit helemaal niks mis mee, integendeel, dit zit echt krankzinnig goed in elkaar.

9. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
The Suburbs vind ik het minste Arcade Fire album maar tegen het eind zitten er nog 2 absolute prachtnummers, die allebei in mijn top 10 vertegenwoordigd zijn. Mountains Beyond Mountains is de tweede. Hier zit ook vaart in, het is rechtlijnig aan een strak tempo tot halverwege even gas wordt teruggenomen om daarna in alle hevigheid weer los te barsten wat een geniaal effect heeft.

10. Neighbourhood #2 (Laïka)
‘Alexander, our older brother, set out for, a great adventure’ de manier waarop hij dat zingt staat zo bol van de emotie dat het niet meer stuk kan en we zijn nog maar 1 zin ver. En het blijft aan dat niveau doorgaan. Doordat het op bepaalde momenten trager gaat komen de tempoversnellingen nog beter uit de verf. Op de zang zit geen enkele remming meer en alle haren op mijn armen gaan overeind staan 'The Police Diiiiiiiscoo lights'.

11. Crown of Love
12. Neighbourhood #1 (Tunnels)
13. Deep Blue
14. Reflektor
15. Ready To Start
16. Suburban War
17. My Body is a Cage
18. Intervention
19. Ocean of Noise
20. The Suburbs

1. Reflektor
2. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
3. Rebellion (Lies)
4. Intervention
5. Crown of Love
7. Ready to Start
8. In the Backseat
9. No Cars Go
10. Suburban War

dix
1. Deep Blue

Ik kan er moeilijk de vinger op leggen waarom, maar dit nummer raakte mij direct. Rake titel ook...
Deep Blue combineert een redelijk vlot ritme met een verder trieste toonzetting. Arcade Fire is nu toch wel verworden tot een soort feestband, maar Deep Blue maakt droevig op een zalvende manier.

"I heard a song from the speaker of a passing car"

Een one-liner naar mijn hart. Ik hoor goeie muziek het liefste 'per ongeluk', dan is de magie optimaal.

2. Suburban War

De gezwollen pathos bij Arcade Fire trek ik niet altijd. Maar Suburban War ... woosh.
Overigens kan ik het nummer niet anders interpreteren als een knikje naar Bruce Springsteen

3. Neighborhood #3 (Power Out)
4. Neighborhood #2 (Laïka)

Zou best kunnen dat ik bij de eerste 200 Nederlanders hoor met Funeral in de kast. Ik herkende er toen niet direct een meesterwerk in, en vind het ook nu nog wel meevallen. Iets te veel Sturm Und Drang. Power Out deed mij indertijd prettig aan het maniakale Caucasian Walk van The Virgin Prunes denken, dus kocht ik de plaat. Toch raad ik Arcade Fire fans af om daar nu zo maar even op te klikken.

5. Ready To Start
6. The Suburbs
7. Reflektor

Er had wat mij betreft nog wel één extra nummer van de laatste release in de finale mogen staan.
Maar er is hoop, Jeanne d'Arc werd ook pas eeuwen later gerehabiliteerd.

8. We Used To Wait

Raar dat een paar Canadese youngsters een tekst kunnen maken die een vijftiger als spot-on herkend.

9. Rebellion (Lies)
10 No Cars Go

TUSSENSTAND
na de 30 eerste lijstjes (tot en met JohannesA)

De top 3 lijkt zich nu toch stilaan los te weken.
Onderaan de drie songs die bij de tussenstanden op plaats 20 stonden.

171
159
138
120
117
115
107
105
92
83

77
61
56
49
47
43
36 Crown of Love
34 We Used to Wait
30
20 Deep Blue

Morgenmiddag nog een laatste update na 40 lijstjes.
En dan gaan we voor de kaap van 50 tegen de avond aan.

dix
Ah, ik heb de lantaarndrager een boost gegeven. En Herman komt nog met z'n lijstje

1. In the Backseat
Dit is uiteindelijk toch degene die me het meest raakt. Een kippenvelnummer van Régine. Voor mij gaat dit over (gedwongen) volwassen worden. Door het verlies van haar moeder krijgt ze opeens het stuur van haar eigen leven in handen geduwd en kan ze nooit meer ontspannen meeliften op de achterbank.

2. Neighborhood #3 (Power Out)
Muzikale oerkracht. Volgens mij is dit nogal een love/hate-nummer binnen hun oeuvre, waarschijnlijk doordat het zelfs voor Arcade Fire-normen erg ongepolijst klinkt. Wat een intensiteit, geweldig.

3. Haiti
Ik heb een zwak voor Régine. Dat kan ik moeilijk ontkennen met haar inbreng zo hoog in mijn lijst. Net als het land Haïti lijkt dit nummer op het eerste gehoor idyllisch en merk je de tragiek pas als je doorluistert.

4. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
Een stap richting synths/disco die ook mij wat aan Heart of Glass deed denken, wat voor mij een uiterst positieve associatie is. Ze zijn niet bang om hun grenzen te verkennen, waarmee ze verder gaan met:

5. Reflektor
Heeft heel veel ingrediënten die ik tof vind: DFA-productie, Bowie-cameo, ravepiano, etc etc. Erg lekker nummer. Voor mij (nog?) relatief nèt iets 'afstandelijker' dan de nummers hierboven, maar een sterke nieuwkomer.

6. Ready to Start
7. Neighborhood #2 (Laïka)
8. No Cars Go
9. Suburban War
10. Deep Blue

01.Intervention
02.Rebellion (Lies)
03.Neighborhood #1 (Tunnels)
04.Neighborhood #3 (Power Out)
05.Reflektor
06.Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
07.No Cars Go
08.Ready to Start
09. In the Backseat
10. Wake Up

1. Wake Up
Mijn favoriete nummer van na 2000 denk ik. En top 10 ooit. Een groots anthem dat bij hele intieme persoonlijke gevoelens komt. Gaat voor mij vooral over de pijn van opgroeien en misschien wel van het leven zelf. En schreeuwt die pijn op een wonderschone manier eruit. Het aantal keren dat ik volschoot bij dit nummer is niet meer te tellen. Soms heb je het gevoel dat muziek jou begrijpt.

3. Crown of Love
4. In The Backseat

Nog wat nummers van het magistrale Funeral. Hoewel alles van de band erg goed is is het debuut nog steeds onovertroffen. De geweldige opener van het album, een van de mooiste breakup-liedjes die ik ken. En het allermooiste Regine-nummer.

5. Reflektor

Reflektor moet nog landen, meer dan hun eerdere albums dat moesten denk ik. Maar deze is meteen fijn.

6. No Cars Go
7. Neighborhood # 3 Power Out
8. Keep the Car Running
9. Haiti
10. The Suburbs

Erg bijzondere band verder. Avontuurlijk en gevoelig. En tekstueel heel sterk (vooral Funeral en The Suburbs dan).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.