Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !
zoeken in:
0
geplaatst: 5 januari 2011, 18:20 uur
Ik heb een Spotify-playlist gemaakt van deze selectie:
Greatest Hits of (The Cure) ! - Playlist by solemn_thirsty - Spotify - open.spotify.com
Greatest Hits of (The Cure) ! - Playlist by solemn_thirsty - Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 5 januari 2011, 19:56 uur
Mijn 10 afvallers:
Boys Don't Cry (nooit veel aangevonden)
Charlotte Sometimes
Disintegration
Fascination Street
Friday I'm in Love (nooit veel aangevonden)
Hot! Hot! Hot! (vreselijk)
If Only Tonight We Could Sleep
M
Never Enough
Push (wel een heel fout jaren '80 hardrock-intro)
The Lovecats is trouwens bij deze herontdekt, wat een fantastisch nummer zeg.
En The Hanging Garden en A Strange Day zijn geweldig, het wordt nu toch wel tijd voor P. denk ik.
Boys Don't Cry (nooit veel aangevonden)
Charlotte Sometimes
Disintegration
Fascination Street
Friday I'm in Love (nooit veel aangevonden)
Hot! Hot! Hot! (vreselijk)
If Only Tonight We Could Sleep
M
Never Enough
Push (wel een heel fout jaren '80 hardrock-intro)
The Lovecats is trouwens bij deze herontdekt, wat een fantastisch nummer zeg.
En The Hanging Garden en A Strange Day zijn geweldig, het wordt nu toch wel tijd voor P. denk ik.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:08 uur
herman schreef:
Push (wel een heel fout jaren '80 hardrock-intro)
Push (wel een heel fout jaren '80 hardrock-intro)
Desalniettemin is dit het einde van de 2de ronde.
Er zal geen tie-break nodig zijn: het verdict is erg duidelijk.
Eén song is door alle 16 deelnemers in de vuilnisemmer gekieperd.
En één song (de gedoodverfde winnaar) is door niemand geëlimineerd.
Maar liefst 8 nummers uit de nominatieronde (*) hebben het overleefd.
Ik ben bij dit alles vooral verrast door twee scores die ik niet had zien aankomen.
Het feit dat Disintegration, een albumtrack die me weinig zegt 14 van de 16 deelnemers
kan bekoren. En het massaal wegstemmen van The Lovecats (10/16), wat ik altijd
een quintessential Cure liedje heb gevonden. Ook jammer van Friday I'm in Love.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:16 uur
Als het een troost is : The Lovecats was wel de laatste nominatie.
En Herman moet natuurlijk aan de schandpaal. Ik heb nog wel wat tomaten en eieren over.
Al met al vliegen er wel weer twee top 10 songs uit. (Friday I'm in Love en If Only Tonight..)
En Herman moet natuurlijk aan de schandpaal. Ik heb nog wel wat tomaten en eieren over.
Al met al vliegen er wel weer twee top 10 songs uit. (Friday I'm in Love en If Only Tonight..)
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:18 uur
Einde 2de ronde ...
Dit zijn de de favorieten voor de finale top 10.
3 Boys Don't Cry
3 Close to Me
3 Just Like Heaven
3 Lovesong
3 Pictures of You
2 Disintegration *
2 Inbetween Days
2 Other Voices *
1 Fascination Street *
1 Lullaby
1 Play for Today *
1 Primary
0 A Forest
Daar zitten lekker 4 nummers (*) uit de nominatieronde in.
Dit zijn de de favorieten voor de finale top 10.
3 Boys Don't Cry
3 Close to Me
3 Just Like Heaven
3 Lovesong
3 Pictures of You
2 Disintegration *
2 Inbetween Days
2 Other Voices *
1 Fascination Street *
1 Lullaby
1 Play for Today *
1 Primary
0 A Forest
Daar zitten lekker 4 nummers (*) uit de nominatieronde in.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:26 uur
Einde 2de ronde ...
Dit zijn de outsiders voor de finale.
5 A Strange Day *
5 Charlotte Sometimes
5 Killing an Arab
5 M *
5 Push *
4 All Cats Are Grey *
4 The Caterpillar
Nogmaals herhalen dat er 16 deelnemers waren in ronde 2.
Dit zijn de outsiders voor de finale.
5 A Strange Day *
5 Charlotte Sometimes
5 Killing an Arab
5 M *
5 Push *
4 All Cats Are Grey *
4 The Caterpillar
Nogmaals herhalen dat er 16 deelnemers waren in ronde 2.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:30 uur
Einde 2de ronde ...
En dit zijn de afvallers.
16 Hot Hot Hot !!!
14 Never Enough
13 High
10 The Lovecats
9 If Only Tonight We Could Sleep *
9 Let's Go to Bed
9 Why Can't I Be You
8 Friday I'm in Love
8 The Hanging Garden
7 One Hundred Years *
Waarbij het love-hate album Pornography weer opvalt.
Twee albumtracks probleemloos via nominatie naar de 2de ronde.
Maar vlak voor de finale sneuvelen weer bijna alle nummers van dat album.
En dit zijn de afvallers.
16 Hot Hot Hot !!!
14 Never Enough
13 High
10 The Lovecats
9 If Only Tonight We Could Sleep *
9 Let's Go to Bed
9 Why Can't I Be You
8 Friday I'm in Love
8 The Hanging Garden
7 One Hundred Years *
Waarbij het love-hate album Pornography weer opvalt.
Twee albumtracks probleemloos via nominatie naar de 2de ronde.
Maar vlak voor de finale sneuvelen weer bijna alle nummers van dat album.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:32 uur
Greatest Hits of The Cure !
3de RONDE finale
Stel je persoonlijke top 10 samen uit de volgende lijst van 20.
De nummers met * kwamen via de nominatieronde in het spel.
Wij houden ook erg van lovende commentaartjes bij je keuzes.
A Forest
A Strange Day *
All Cats Are Grey *
Boys Don't Cry
Charlotte Sometimes
Close to Me
Disintegration *
Fascination Street
Inbetween Days
Just Like Heaven
Killing an Arab
Lovesong
Lullaby
M *
Other Voices *
Pictures of You
Play for Today *
Primary
Push *
The Caterpillar
Deadline van de FINALEronde is vrijdagavond omstreeks 20.00u.
3de RONDE finale
Stel je persoonlijke top 10 samen uit de volgende lijst van 20.
De nummers met * kwamen via de nominatieronde in het spel.
Wij houden ook erg van lovende commentaartjes bij je keuzes.
A Forest
A Strange Day *
All Cats Are Grey *
Boys Don't Cry
Charlotte Sometimes
Close to Me
Disintegration *
Fascination Street
Inbetween Days
Just Like Heaven
Killing an Arab
Lovesong
Lullaby
M *
Other Voices *
Pictures of You
Play for Today *
Primary
Push *
The Caterpillar
Deadline van de FINALEronde is vrijdagavond omstreeks 20.00u.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:34 uur
Mijn top 10:
1. A Forest
2. All Cats Are Grey
3. A Strange Day
4. Charlotte Sometimes
5. Other Voices
6. Fascination Street
7. Primary
8. Lullaby
9. Play for Today
10. Boys Don't Cry
1. A Forest
2. All Cats Are Grey
3. A Strange Day
4. Charlotte Sometimes
5. Other Voices
6. Fascination Street
7. Primary
8. Lullaby
9. Play for Today
10. Boys Don't Cry
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:49 uur
1.A Forest
2.A Strange Day
3.Play for Today
4.All Cats Are Grey
5.Primary
6.Other Voices
7.M
8.Fascination Street
9.Pictures of You
10.Just Like Heaven
2.A Strange Day
3.Play for Today
4.All Cats Are Grey
5.Primary
6.Other Voices
7.M
8.Fascination Street
9.Pictures of You
10.Just Like Heaven
0
geplaatst: 5 januari 2011, 21:52 uur
01. A Forest
De onvermijdelijke nummer 1, al zou hij een plaatsje gezakt zijn als Plainsong het had gehaald. Wat valt hier over te zeggen ; Alles is perfect aan deze plaat, waarvan uiteraard alleen de albumversie moet worden gedraaid. Een heerlijke rustig opbouwende eerste minuut wordt gevolgd door die uit duizenden herkenbare unieke groove. Prachtplaat !!
02. Push *
De plaat met het heerlijke eeuwigdurende foute jaren tachtig hardrock-intro haalt toch maar mooi de nummer twee positie. Ik had hem twee jaar geleden ook genomineerd voor de Mumeladder en zelfs voor een voorrondetje meer of minder draait hij zijn hand niet om.
03. Inbetween Days
Een beetje een blauwdruk voor hoe het perfecte popliedje zou moeten klinken. Alleen luisteren andere bands niet goed genoeg, want zoiets moois zie je nooit in de hitparades.
04. All Cats Are Grey *
Het beste voorbeeld van the Cure op hun meest sereen. Prachtliedje opnieuw.
05. Lullaby
Deze speelse creepy single werd vreemd genoeg hun grootste hit in Nederland. Toen kon ik hem nog niet echt op waarde schatten, maar nu zie ik hierin de parel die het altijd al is geweest.
06. Close to Me
Heerlijk nummer opnieuw met of zonder de blazers.
07. Pictures of You
Lekker langgerekt nummer (altijd de albumversie luisteren natuurlijk) over de jeugdsores van Robert Smith verpakt in een heerlijke melodie.
08. Just Like Heaven
Weer zo'n popparel van Robert Smith. Toen kon hij het toch wel. Mijn laatste topper in die sectie is Friday I'm in Love, anderen zullen dat al een brug te ver vinden.
09. The Caterpillar
Deze is ook erg leuk. Flick-A Flick-A Flick-A, Here you are. Zalig opnieuw.
10. M *
De afsluiter van de top 10. Mooi liedje opnieuw, maar niet helemaal van het kaliber van de 9 hiervoor.
Veel opbeurende singles in deze top 10, maar nummers als Plainsong, Sinking, A Night Like This en the Funeral Party hadden er ook zo in kunnen staan.
Deadline van de FINALEronde is vrijdagavond omstreeks 20.00u.
De onvermijdelijke nummer 1, al zou hij een plaatsje gezakt zijn als Plainsong het had gehaald. Wat valt hier over te zeggen ; Alles is perfect aan deze plaat, waarvan uiteraard alleen de albumversie moet worden gedraaid. Een heerlijke rustig opbouwende eerste minuut wordt gevolgd door die uit duizenden herkenbare unieke groove. Prachtplaat !!
02. Push *
De plaat met het heerlijke eeuwigdurende foute jaren tachtig hardrock-intro haalt toch maar mooi de nummer twee positie. Ik had hem twee jaar geleden ook genomineerd voor de Mumeladder en zelfs voor een voorrondetje meer of minder draait hij zijn hand niet om.
03. Inbetween Days
Een beetje een blauwdruk voor hoe het perfecte popliedje zou moeten klinken. Alleen luisteren andere bands niet goed genoeg, want zoiets moois zie je nooit in de hitparades.
04. All Cats Are Grey *
Het beste voorbeeld van the Cure op hun meest sereen. Prachtliedje opnieuw.
05. Lullaby
Deze speelse creepy single werd vreemd genoeg hun grootste hit in Nederland. Toen kon ik hem nog niet echt op waarde schatten, maar nu zie ik hierin de parel die het altijd al is geweest.
06. Close to Me
Heerlijk nummer opnieuw met of zonder de blazers.
07. Pictures of You
Lekker langgerekt nummer (altijd de albumversie luisteren natuurlijk) over de jeugdsores van Robert Smith verpakt in een heerlijke melodie.
08. Just Like Heaven
Weer zo'n popparel van Robert Smith. Toen kon hij het toch wel. Mijn laatste topper in die sectie is Friday I'm in Love, anderen zullen dat al een brug te ver vinden.
09. The Caterpillar
Deze is ook erg leuk. Flick-A Flick-A Flick-A, Here you are. Zalig opnieuw.
10. M *
De afsluiter van de top 10. Mooi liedje opnieuw, maar niet helemaal van het kaliber van de 9 hiervoor.
Veel opbeurende singles in deze top 10, maar nummers als Plainsong, Sinking, A Night Like This en the Funeral Party hadden er ook zo in kunnen staan.
Deadline van de FINALEronde is vrijdagavond omstreeks 20.00u.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 5 januari 2011, 21:56 uur
01. All Cats Are Grey *
Mijn favoriet van mijn favoriete album, heerlijke doom - wave met een zeer prettige sfeer, hier word ik vrolijk van.
02. Play for Today *
De plaat waar ik het meest op heb geswingt, heerlijk intro, en heerlijk dansbaar.
03. Push *
Power Cure Go go go !!
04. A Forest
Over sfeer gesproken de uitgesproken nummer 1 van the Cure.
05. Just Like Heaven
Ook weer zo'n swingplaat van The Cure, ook veel zweetdruppels opgeleverd.
06. Killing an Arab
Het punkie Killing an Arab.
07. Pictures of You
Ook weer zo'n sfeer nummer heerlijk
08. The Caterpillar
Een zeer aparte Cure deze vind ik beter als Inbetween Days en alle andere hitjes in de hitparade. Ook een prachtige clip.
09. M *
Derde maal seventeen seconds ook weer een sfeer kraker.
10. Other Voices *
2de maal Faith, ook weer een heerlijke depri sfeer, ik had hier liever The Funeral Party gehad maar helaas.
Mis ik nog Plainsong die ook zeker top 5 had gehaald.
Mijn favoriet van mijn favoriete album, heerlijke doom - wave met een zeer prettige sfeer, hier word ik vrolijk van.
02. Play for Today *
De plaat waar ik het meest op heb geswingt, heerlijk intro, en heerlijk dansbaar.
03. Push *
Power Cure Go go go !!
04. A Forest
Over sfeer gesproken de uitgesproken nummer 1 van the Cure.
05. Just Like Heaven
Ook weer zo'n swingplaat van The Cure, ook veel zweetdruppels opgeleverd.
06. Killing an Arab
Het punkie Killing an Arab.
07. Pictures of You
Ook weer zo'n sfeer nummer heerlijk
08. The Caterpillar
Een zeer aparte Cure deze vind ik beter als Inbetween Days en alle andere hitjes in de hitparade. Ook een prachtige clip.
09. M *
Derde maal seventeen seconds ook weer een sfeer kraker.
10. Other Voices *
2de maal Faith, ook weer een heerlijke depri sfeer, ik had hier liever The Funeral Party gehad maar helaas.
Mis ik nog Plainsong die ook zeker top 5 had gehaald.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 22:00 uur
01. Boys Don't Cry
Puberverdriet gestelpt. The Cure geneest.
Zal nooit die muurkreet in de studentenstad Leuven vergeten: Boys Do Cry!
02. Pictures of You
Het eerste lief vergeet je nooit: een ode aan haar ... anno 1989 en ever after.
En ik verscheurde ook daadwerkelijke alle foto's en brieven. Snif.
03. A Forest
Klassiekertje: mensen zijn als bomen. Spots aan. De dansvloer een wuivend woud.
En in dat woud zochten wij naar dat ene elfje ... running towards nothing ... again and again.
04. Inbetween Days
Wie niet hoort waar Robert de mosterd haalde is doof.
En toen was het af met dat eerste lief. But Dreams Never End.
05. Charlotte Sometimes
Sluit mooi aan bij mijn verhaaltje over A Forest.
Charlotte doolde ook door dat woud ... soms kon je haar even zien.
06. Close to Me
Rockabilly Smith ... in de catergorie The Lovecats en Friday I'm in Love.
Die laatste had wellicht mijn top 10 gehaald. Het heeft helaas niet mogen zijn.
07. Lovesong
Fly me to the Moon zong ook Sinatra. Was het daarom een nummer 2 hit in de US?
Ik ga net als bij Fascination Street en Lullaby resoluut voor de extended (Mixed Up) versie.
08. A Strange Day *
Omdat Pornography niet mocht ontbreken in mijn lijstje: ik zoek naar evenwicht.
De titel is de catchfrase in Truth van New Order: it's a strange day in such a lonely way.
09. The Caterpillar
The Top was mijn eerste langspeler van The Cure en in tegenstelling tot het gros
van het deelnemersveld mis ik Shake Dog Shake en de titelsong in deze finale.
10. Just Like Heaven
Perfecte popsingle zegt Smith en ik zal hem niet tegenspreken. Al eisten de nachten
met dat eerste lief dat hier If Only Tonight We Could Sleep had gestaan. Say no more!
U kon getuige zijn van mijn liefde voor een band die mijn jeugd bepaalde.
Gek genoeg val ik vooral op de singles en de albums in hun totaliteit.
Ik heb weinig favoriete albumtracks ... ik beluister ze het liefst integraal.
Van 17 Seconds tot aan Kiss Me Kiss Me en na het live optreden van The Cure
op Werchter 1989 bleef ik met een kater zitten. Ze speelden Disintegration integraal
en ik vond het saai. Alleen de singles steken er echt bovenuit voor mij. Raar maar waar.
Puberverdriet gestelpt. The Cure geneest.
Zal nooit die muurkreet in de studentenstad Leuven vergeten: Boys Do Cry!
02. Pictures of You
Het eerste lief vergeet je nooit: een ode aan haar ... anno 1989 en ever after.
En ik verscheurde ook daadwerkelijke alle foto's en brieven. Snif.
03. A Forest
Klassiekertje: mensen zijn als bomen. Spots aan. De dansvloer een wuivend woud.
En in dat woud zochten wij naar dat ene elfje ... running towards nothing ... again and again.
04. Inbetween Days
Wie niet hoort waar Robert de mosterd haalde is doof.
En toen was het af met dat eerste lief. But Dreams Never End.
05. Charlotte Sometimes
Sluit mooi aan bij mijn verhaaltje over A Forest.
Charlotte doolde ook door dat woud ... soms kon je haar even zien.
06. Close to Me
Rockabilly Smith ... in de catergorie The Lovecats en Friday I'm in Love.
Die laatste had wellicht mijn top 10 gehaald. Het heeft helaas niet mogen zijn.
07. Lovesong
Fly me to the Moon zong ook Sinatra. Was het daarom een nummer 2 hit in de US?
Ik ga net als bij Fascination Street en Lullaby resoluut voor de extended (Mixed Up) versie.
08. A Strange Day *
Omdat Pornography niet mocht ontbreken in mijn lijstje: ik zoek naar evenwicht.
De titel is de catchfrase in Truth van New Order: it's a strange day in such a lonely way.
09. The Caterpillar
The Top was mijn eerste langspeler van The Cure en in tegenstelling tot het gros
van het deelnemersveld mis ik Shake Dog Shake en de titelsong in deze finale.
10. Just Like Heaven
Perfecte popsingle zegt Smith en ik zal hem niet tegenspreken. Al eisten de nachten
met dat eerste lief dat hier If Only Tonight We Could Sleep had gestaan. Say no more!
U kon getuige zijn van mijn liefde voor een band die mijn jeugd bepaalde.
Gek genoeg val ik vooral op de singles en de albums in hun totaliteit.
Ik heb weinig favoriete albumtracks ... ik beluister ze het liefst integraal.
Van 17 Seconds tot aan Kiss Me Kiss Me en na het live optreden van The Cure
op Werchter 1989 bleef ik met een kater zitten. Ze speelden Disintegration integraal
en ik vond het saai. Alleen de singles steken er echt bovenuit voor mij. Raar maar waar.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 22:00 uur
Ik vind ze alle 20 uitstekend maar deze 10 worden het tenslotte:
1. A Forest
Hun meest sfeervolle nummer met geweldige bas en gitaar, volstrekt uniek en klinkt erg mysterieus.
2. Pictures of You
Ik verkies hier de lange albumversie, zowat de perfecte song over liefdesverdriet tijdens de jeugd met subliem gitaarwerk.
3. Lovesong
Melancholiek en dromerig poppareltje, luchtig maar ingenieus.
4. Play for Today *
Heerlijk swingende gitaar en bas waarbij die synth de sfeer verhoogt.
5. Just Like Heaven
Eén van hun meest catchy songs met wederom die karakteristieke gitaarsound en subtiele synths.
6. Other Voices *
Die baslijn vind ik geweldig, schitterende song ook.
7. Killing an Arab
Uit hun meer punky beginperiode, die bas en gitaar vind ik hemels. Destijds controversieel vanwege de tekst (geïnspireerd door Albert Camus).
8. M *
Ik hoor vooral hun songs in hun beginperiode graag, dit is wederom een melancholiek en wat dromerige prachtsong.
9. Lullaby
Hijgplaat en slaapliedje dat hun grootste hit werd. Een beetje apart voor the Cure maar erg sfeervol.
10. Inbetween Days
Hier terug de vrolijke Cure maar Robert Smith bewijst weer dat hij een geweldige gitarist is.
1. A Forest
Hun meest sfeervolle nummer met geweldige bas en gitaar, volstrekt uniek en klinkt erg mysterieus.
2. Pictures of You
Ik verkies hier de lange albumversie, zowat de perfecte song over liefdesverdriet tijdens de jeugd met subliem gitaarwerk.
3. Lovesong
Melancholiek en dromerig poppareltje, luchtig maar ingenieus.
4. Play for Today *
Heerlijk swingende gitaar en bas waarbij die synth de sfeer verhoogt.
5. Just Like Heaven
Eén van hun meest catchy songs met wederom die karakteristieke gitaarsound en subtiele synths.
6. Other Voices *
Die baslijn vind ik geweldig, schitterende song ook.
7. Killing an Arab
Uit hun meer punky beginperiode, die bas en gitaar vind ik hemels. Destijds controversieel vanwege de tekst (geïnspireerd door Albert Camus).
8. M *
Ik hoor vooral hun songs in hun beginperiode graag, dit is wederom een melancholiek en wat dromerige prachtsong.
9. Lullaby
Hijgplaat en slaapliedje dat hun grootste hit werd. Een beetje apart voor the Cure maar erg sfeervol.
10. Inbetween Days
Hier terug de vrolijke Cure maar Robert Smith bewijst weer dat hij een geweldige gitarist is.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 22:42 uur
1. A Strange Day
Nogmaals, het mooiste nummer van hun mooiste album! Een soort van hypnotische spiraal door het hoofd van een psychopaat.. maar zwaar verslavend. Het is dat Cold en Pornography er nog achteraan komen om de volle 180 te scoren, maar bij dit nummer is de plaat al een voltreffer!
2. Fascination Street
Nog een van mijn alltime favorites, de term intro krijgt hier nieuwe dimensies. Wat een trip! En dan moet het nummer dus nog beginnen. Het luidt ook een onovertroffen trio in van drie onlosmakelijke nummers op Disintegration.
3. Disintegration
De afsluiter van het bovengenoemde trio en titelsong van het album. Prachtig woedende tirade tegen de liefde en alles wat daar aan kapot kan gaan.
4. All Cats Are Grey
Bedwelmend mooi nummer van het meesterlijke Faith.. was lange tijd mijn favoriet ook van dat album, nu is dat meer het titelnummer geworden.
5. Other Voices
Wederom een prachtige track van Faith met loodzwaar baswerk van Gallup, waar de plaat toch al vol van staat.
6. A Forest
Vooruit, wel iets te vaak gehoord en m.i. een beetje teveel de hemel ingeprezen vergeleken bij hun andere werk, maar een meesterlijk nummer natuurlijk en terecht in vele toplijsten. Ook anno vandaag nog zeer zeer dansbaar trouwens!
7. Charlotte Sometimes
Het nummer dat nooit op Faith heeft gestaan, maar wel had gemoeten. Diezelfde loodzware bas en een heerlijke sfeer en melodie. Eén van hun betere echte singles als je het mij vraagt.
8. Lullaby
Magisch aanstekelijke single van de meesterplaat eind jaren 80. Heeft alles in zich om een enorm succes te worden, wat het nummer ook was, en tegelijkertijd ook zeer atypisch voor de hele top40 ellende en mainstream geneuzel. Cure-avant la lettre dus
9. Play for Today
Meteen een ijzersterke opener van 17 seconds en een nummer dat niet veel onderdoet voor zijn veel succesvollere broer Forest. Ook een riff om te dromen en een heerlijk upbeat nummer, vaak ook gespeeld tijdens hun concerten.
10. Primary
Lijkt qua sfeer wel een beetje op bovenstaande nummer, maar al meteen urgenter en scherper van toon.. de vredespijp is hier ver te zoeken. Maar ook heerlijk herkenbare basriff en dansbaar ook weer!
Nogmaals, het mooiste nummer van hun mooiste album! Een soort van hypnotische spiraal door het hoofd van een psychopaat.. maar zwaar verslavend. Het is dat Cold en Pornography er nog achteraan komen om de volle 180 te scoren, maar bij dit nummer is de plaat al een voltreffer!
2. Fascination Street
Nog een van mijn alltime favorites, de term intro krijgt hier nieuwe dimensies. Wat een trip! En dan moet het nummer dus nog beginnen. Het luidt ook een onovertroffen trio in van drie onlosmakelijke nummers op Disintegration.
3. Disintegration
De afsluiter van het bovengenoemde trio en titelsong van het album. Prachtig woedende tirade tegen de liefde en alles wat daar aan kapot kan gaan.
4. All Cats Are Grey
Bedwelmend mooi nummer van het meesterlijke Faith.. was lange tijd mijn favoriet ook van dat album, nu is dat meer het titelnummer geworden.
5. Other Voices
Wederom een prachtige track van Faith met loodzwaar baswerk van Gallup, waar de plaat toch al vol van staat.
6. A Forest
Vooruit, wel iets te vaak gehoord en m.i. een beetje teveel de hemel ingeprezen vergeleken bij hun andere werk, maar een meesterlijk nummer natuurlijk en terecht in vele toplijsten. Ook anno vandaag nog zeer zeer dansbaar trouwens!
7. Charlotte Sometimes
Het nummer dat nooit op Faith heeft gestaan, maar wel had gemoeten. Diezelfde loodzware bas en een heerlijke sfeer en melodie. Eén van hun betere echte singles als je het mij vraagt.
8. Lullaby
Magisch aanstekelijke single van de meesterplaat eind jaren 80. Heeft alles in zich om een enorm succes te worden, wat het nummer ook was, en tegelijkertijd ook zeer atypisch voor de hele top40 ellende en mainstream geneuzel. Cure-avant la lettre dus
9. Play for Today
Meteen een ijzersterke opener van 17 seconds en een nummer dat niet veel onderdoet voor zijn veel succesvollere broer Forest. Ook een riff om te dromen en een heerlijk upbeat nummer, vaak ook gespeeld tijdens hun concerten.
10. Primary
Lijkt qua sfeer wel een beetje op bovenstaande nummer, maar al meteen urgenter en scherper van toon.. de vredespijp is hier ver te zoeken. Maar ook heerlijk herkenbare basriff en dansbaar ook weer!
0
geplaatst: 5 januari 2011, 22:55 uur
Snap niet wat er zo goed wordt gevonden aan Push. Het had net zo goed een instrumentale track van Europe kunnen zijn.
En eigenlijk begrijp ik ook niet waarom de meesten A Forest zó goed vinden. Hij zal mijn top 10 ook wel halen, denk ik, maar wat heeft dit nummer meer dan Close to Me of Inbetween Days? Ik hoor het niet... Voor mijn tijd op MuMe is me eigenlijk ook nooit opgevallen dat dit de ultieme Cure-klassieker is.
Verder jammer van The Lovecats en The Hanging Garden, maar wel een leuke manier dit om een band een beetje te leren kennen. Volgens mij draaiden mijn ouders in de jaren '80 (toen ik zelf nog te jong was voor eigen muziek) veel The Caterpillar, die melodie komt wel heel erg bekend voor.
Ik ga de resterende twintig nummers eens op mijn gemak luisteren en kom vrijdag wel met mijn lijstje.
En eigenlijk begrijp ik ook niet waarom de meesten A Forest zó goed vinden. Hij zal mijn top 10 ook wel halen, denk ik, maar wat heeft dit nummer meer dan Close to Me of Inbetween Days? Ik hoor het niet... Voor mijn tijd op MuMe is me eigenlijk ook nooit opgevallen dat dit de ultieme Cure-klassieker is.
Verder jammer van The Lovecats en The Hanging Garden, maar wel een leuke manier dit om een band een beetje te leren kennen. Volgens mij draaiden mijn ouders in de jaren '80 (toen ik zelf nog te jong was voor eigen muziek) veel The Caterpillar, die melodie komt wel heel erg bekend voor.
Ik ga de resterende twintig nummers eens op mijn gemak luisteren en kom vrijdag wel met mijn lijstje.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 22:57 uur
Push is gewoon een lekker aanstekelijk nummer, maar komt toch wel flink tekort om zich in de buurt van een top20.. 30 of 40 te begeven inderdaad.
Lovecats vind ik dan weer echt afgrijselijk
Lovecats vind ik dan weer echt afgrijselijk
0
geplaatst: 5 januari 2011, 23:10 uur
Ja, dat las ik bij het album. Erg positief ben je daar niet.
Snap wel wat je in A Strange Day hoort (die kende ik tot vandaag nog niet).
Snap wel wat je in A Strange Day hoort (die kende ik tot vandaag nog niet).
0
geplaatst: 5 januari 2011, 23:17 uur
Push is een meer rechttoe-rechtaan-rocker en klinkt erg vrolijk. Behoort bij mij niet tot de beste Cure-songs maar vind het erg aanstekelijk.
0
geplaatst: 5 januari 2011, 23:26 uur
1. A Strange Day
Held for a moment I remember a song. An impression of sound. Then everything is gone forever.
2. Just Like Heaven
I found myself alone above a raging sea that stole the only girl I loved and drowned her deep inside of me.
3. A Forest
I'm lost in a forest all alone. The girl was never there. It's always the same. I'm running towards nothing. Again and again and again.
4. Fascination Street
Because I feel it all fading. And paling. And I'm begging to drag you down me. To kick the last nail in.
5. All Cats Are Grey
No shapes sail on the dark deep lakes. And no flags wave me home. In the death cell, a single note rings on and on and on...
6. Charlotte Sometimes
7. Play for Today
8. Primary
9. Inbetween Days
10. Disintegration (maar dan de Entreat versie! Smith zingt het echt alsof hij razend wordt, Gallup lijkt zijn bas wel kapot te willen stampen en die trein die helemaal aan het eind komt aandenderen, wow!)
Van Pornography en Disintegration mis ik nog veel mooie nummers. En verder mis ik natuurlijk 'Faith' (het nummer uiteraard) en 'From the Edge of the Deep Green Sea'.
Held for a moment I remember a song. An impression of sound. Then everything is gone forever.
2. Just Like Heaven
I found myself alone above a raging sea that stole the only girl I loved and drowned her deep inside of me.
3. A Forest
I'm lost in a forest all alone. The girl was never there. It's always the same. I'm running towards nothing. Again and again and again.
4. Fascination Street
Because I feel it all fading. And paling. And I'm begging to drag you down me. To kick the last nail in.
5. All Cats Are Grey
No shapes sail on the dark deep lakes. And no flags wave me home. In the death cell, a single note rings on and on and on...
6. Charlotte Sometimes
7. Play for Today
8. Primary
9. Inbetween Days
10. Disintegration (maar dan de Entreat versie! Smith zingt het echt alsof hij razend wordt, Gallup lijkt zijn bas wel kapot te willen stampen en die trein die helemaal aan het eind komt aandenderen, wow!)
Van Pornography en Disintegration mis ik nog veel mooie nummers. En verder mis ik natuurlijk 'Faith' (het nummer uiteraard) en 'From the Edge of the Deep Green Sea'.
0
geplaatst: 6 januari 2011, 00:24 uur
herman schreef:
Snap niet wat er zo goed wordt gevonden aan Push.
En eigenlijk begrijp ik ook niet waarom de meesten A Forest zó goed vinden.
Snap niet wat er zo goed wordt gevonden aan Push.
En eigenlijk begrijp ik ook niet waarom de meesten A Forest zó goed vinden.
Voor mij is The Cure toch vooral een band die de emotionele snaar weet te raken.
Een soort bad van tegenstrijdige gevoelens waarin ik me kan onderdompelen.
Vergelijkbaar met een warm bad waardoor je blutsen, builen en schrammen minder voelt.
Ik las ooit in Oor dat de gelipstickte mond van Robert Smith zong als een gapende wonde.
Een metafoor die heel goed past bij Pornography bijvoorbeeld.
En dan die groepsnaam: genezing van die pijnen.
Ik luister zelden naar Cure teksten, enkel naar flarden.
Het is vooral de muziek die helend op me in kan werken.
Het klinkt wat lullig, wat ik schrijf, maar ik vind geen betere woorden vandaag.
Misschien is het daarom dat herman "het" niet zo goed begrijpt.
Met The Cure moet je bijna fysiek begaan zijn.
0
geplaatst: 6 januari 2011, 01:04 uur
Ik ben dan ook niet zo'n fan die blind, doof en dom alles heilig loopt te verklaren wat een bepaalde band heeft gemaakt
0
geplaatst: 6 januari 2011, 01:20 uur
Onnodige reactie verwijderd. Die discussie is inderdaad nergens voor nodig.
Edit: en nog een. En al suggereert orbit iets (zou best kunnen, ik had het niet door), dan hoef je nog niet toe te happen.
Edit: en nog een. En al suggereert orbit iets (zou best kunnen, ik had het niet door), dan hoef je nog niet toe te happen.
0
geplaatst: 6 januari 2011, 01:25 uur
Dank Arrie Voor alle duidelijkheid: ik suggereerde helemaal niets en haalde er ook niets bij!?? Sommigen doen het nog wel eens voorkomen alsof ik alles van deze band voor zoete koek slik, een kritische blik op mijn stemmen en commentaar bij de platen (zoals herman die correct aanhaalt) leert dat dat wel meevalt. Dat was het enige punt dat ik probeerde te maken met die zin..
0
geplaatst: 6 januari 2011, 01:32 uur
En nu weer over tot waar het hier om gaat, boys.
Mijn top 10 komt later, ben er nog steeds niet helemaal uit.
Mijn top 10 komt later, ben er nog steeds niet helemaal uit.
0
geplaatst: 6 januari 2011, 01:35 uur
Nog wat berichten verwijderd, en Dazzler, ik heb je er een PM over gestuurd, laten we het daar uitpraten.
0
Zorin
geplaatst: 6 januari 2011, 08:08 uur
1. A Forest
2. Fascination Street
3. Push
4. Disintegration
5. Just Like Heaven
6. Boys Don' t Cry
7. Lullaby
8. Play For Today
9. All Cats Are Grey
10. Other Voices
Was nog enigszins moeilijk om 10 echte favorieten te kiezen; een aantal sterke nummers zitten hier al niet meer tussen. A Forest is de gedoodverfde favoriet (wel terecht imo, maar ook voorspelbaar als eventuele winnaar) en Push vind ik een goed , aanstekelijk nummer en hoor daar echt niet in wat sommige anderen daar bij omschrijven qua 'type' muziek. Killing An Arab vind ik dan bijv. weer een zwak nummer van de finalelijst.
2. Fascination Street
3. Push
4. Disintegration
5. Just Like Heaven
6. Boys Don' t Cry
7. Lullaby
8. Play For Today
9. All Cats Are Grey
10. Other Voices
Was nog enigszins moeilijk om 10 echte favorieten te kiezen; een aantal sterke nummers zitten hier al niet meer tussen. A Forest is de gedoodverfde favoriet (wel terecht imo, maar ook voorspelbaar als eventuele winnaar) en Push vind ik een goed , aanstekelijk nummer en hoor daar echt niet in wat sommige anderen daar bij omschrijven qua 'type' muziek. Killing An Arab vind ik dan bijv. weer een zwak nummer van de finalelijst.
0
johannesA
geplaatst: 6 januari 2011, 09:04 uur
1. Pictures of You
Een van de mooiste liedjes ooit gemaakt
2. A Strange Day *
Enorme uitschieter op Pornography
3. Boys Don't Cry
Catchy single, die niet kapot gedraaid wordt
4. Charlotte Sometimes
5. The Caterpillar
6. A Forest
7. Lovesong
8. All Cats Are Grey *
9. Close to Me
10. Lullaby
3 toppers van Disintegration worden node gemist: Plainsong, Prayers For Rain(mijn Cure nr. 3) en The Same Deep Water As You
Een van de mooiste liedjes ooit gemaakt
2. A Strange Day *
Enorme uitschieter op Pornography
3. Boys Don't Cry
Catchy single, die niet kapot gedraaid wordt
4. Charlotte Sometimes
5. The Caterpillar
6. A Forest
7. Lovesong
8. All Cats Are Grey *
9. Close to Me
10. Lullaby
3 toppers van Disintegration worden node gemist: Plainsong, Prayers For Rain(mijn Cure nr. 3) en The Same Deep Water As You
0
geplaatst: 6 januari 2011, 09:22 uur
Arrie schreef:
Nog wat berichten verwijderd, en Dazzler, ik heb je er een PM over gestuurd, laten we het daar uitpraten.
Nog wat berichten verwijderd, en Dazzler, ik heb je er een PM over gestuurd, laten we het daar uitpraten.
Okee.
Ik had gisteren nog een dubbel gevoel bij de tekst van A Forest.
Het herhalen of beklemtonen van de woorden again and again and again.
Sting zei ooit in een interview dat de kracht van een hit schuilt
in het beklemtonen van het sleutelwoord. Sending out an SOS, sending out an SOS.
I feel lone, lone, lone, I feel lonely. Everything she does is magic magic magic ...
I say love is the seventh wave, i say love is the seventh wave ...
ABBA paste die truc zelfs toe in de songtitels.
I Do I Do I Do I Do I Do, Money Money Money, Gimme Gimme Gimme,
On and On and On, Andante Andante, Honey Honey etc ...
Misschien is herhaaldelijke teleurstelling het herkenningspunt in A Forest.
Een gevoel dat je bekruipt wanneer mensen je het bloed van onder de nagels halen.
The clue was never there, running towards nothing, again and again and again ...
De Kreuners parodieerden dit met succes in hun nummer 1 hit Ik Wil Je uit 1990.
En opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw. Subtiele herkenbaarheid.
0
geplaatst: 6 januari 2011, 11:40 uur
1. Fascination Street
2. Lullaby
3. A Strange Day
4. M.
5. A Forest
6. Disintegration
7. Killing an Arab
8. Pictures of You
9. Just Like Heaven
10. Play for Today
2. Lullaby
3. A Strange Day
4. M.
5. A Forest
6. Disintegration
7. Killing an Arab
8. Pictures of You
9. Just Like Heaven
10. Play for Today
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.