menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Tot nu toe heb ik niet meegedaan met deze greatest hits, daarvoor is mijn kennis van Alan Parsons Project te klein. Maar een top 10 kan ik er nog wel uitslepen (ook al bestaat die dan vooral uit de bekende nummers).
Om Dazzler het wat makkelijker te maken met de totaalberekening zal ik voortaan mijn top 10 in de "normale" volgorde zetten:

1. Eye in the Sky (intro Sirius)
2. The Turn of a Friendly Card (Part 1)
3. Don't Answer Me
4. Time
5. Old and Wise
6. Ammonia Avenue
7. The Raven
8. Mammagamma
9. The Same Old Sun
10. Silence and I

1. Games People Play
2. Mammagamma
3. Old and Wise
4. (The System of) Doctor Tarr and Professor Fether *
5. Eye in the Sky (intro Sirius)
6. Don't Answer Me
7. The Turn of a Friendly Card (Part 1)
8. A Dream within a Dream *
9. Lucifer
10. The Tell-Tale Heart *

Met dank aan Kees-Jan.

principal2000 schreef:
Voor mij is dit een aardige band met veel achtergrondnummers en een aantal zeer toegankelijke uitschieters (zie mijn top-5).

Hun muziek komt ook beter tot zijn recht binnen de context van hun conceptalbums.
De radiovriendelijke uitschieters zijn dan de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Heel goed voorbeeld hiervan is Voyager / What Goes Up dat op zich niet zo heel veel zegt,
maar voor mij wel de sublieme sfeerzetter of knappe ouverture is op het album Pyramid (1978).

APP top 10:

1. Ammonia Avenue
2. The Raven
3. Mammagamma
4. The Same Old Sun
5. The Turn of a Friendly Card (Part
6. A Dream within a Dream
7. (The System of) Doctor Tarr and Professor Fether *
8. Lucifer
9. Old and Wise
10. I Robot

1. The Turn of a Friendly Card (Part 1) .

Met gelijknamig album begon voor mij de passie voor The Alan Parsons Project en ook wel voor muziek in het algemeen. Part 2 vind ik nog veel beter trouwens.
Zanger van dit nummer is Chris Rainbow, die ook zong op albums van Camel en Ton Scherpenzeel. Hij heeft ook een aantal solo albums gemaakt.

2. Don't Answer Me.

Dit is gewoonweg een heerlijk nummer, ook om mee te zingen. Lead vocals: Eric Woolfson

3. The Tell-Tale Heart *

Schitterend gemaakt nummer: je hoort het verhaal van Edgar Allan Poe. Geniale lead vocals door Arthur Brown. Eric Woolfson was een groot bewonderaar van Edgar Allan Poe. Hij heeft hierover ook een gelijknamig soloalbum gemaakt, dat zeer de moeite waard is. Deze wordt ook als musical opgevoerd.

4. Eye in the Sky (intro Sirius)

Blijft een mooi nummer. Top 10 hit in USA. Scoort in NL wel altijd in de top 2000 maar was indertijd geen grote hit zoals elders. Lead vocals: Eric Woolfson

5. The Raven

Voor het eerst wordt een digitale vocoder in de rockmuziek gebruikt met de stem van Alan Parsons. Bijzonder is ook dat de lead vocals van een acteur zijn: Leonard Whiting.

6. Ammonia Avenue.

Typisch APP meesterwerkje. Lead vocals: Eric Woolfson

7. May Be a Price to Pay *

Prachtige opener van het album The Turn of a Friendly Card, mijn nr 1 album aller tijden. Lead vocals door Elmer Gantry (Dave Terry).

8. The Same Old Sun

Beste nummer (afkomstig van Vulture Culture) van de laatste 3 albums. Lead vocals: Eric Woolfson

9. Time.

Prachtig gezongen door Eric Woolfson

10. Silence and I.

Symfonische rock die echt symfonisch is. Lead vocals: Eric Woolfson

Geen instrumentaal nummer dus in mijn top 10. Beste instrumentale nummer is Apollo van Alan Parsons' solo album 'On Air'.

p.s.
Ben benieuwd naar de clips van dazzler

dynamo d schreef:
Ben benieuwd naar de clips van dazzler

Oei, zijn ze misschien moeilijk te vinden op YouTube? Ja, dan hebben we een probleem.

clips zal je vasn de meeste niet vinden maar toch wel gewoon de muziekjes met als beeld de albumhoes?

Ja, dat dacht ik ook wel (heb net eens een paar dingen geprobeerd).

Enfin ... laat de top 10 lijstjes maar komen.

Volgens mij is Eye in the Sky (intro Sirius) de gedoodverfde winnaar.

Top 10:

1. The Turn of a Friendly Card (Part 1) .
2. Old & Wise
3. Eye in the Sky (intro Sirius)
4. Time
5. Don't Answer Me
6. Games People Play
7. The Raven
8. Ammonia Avenue.
9. Lucifer
10. The Same Old Sun

dazzler schreef:
Volgens mij is Eye in the Sky (intro Sirius) de gedoodverfde winnaar.

Daar hoop ik ook op, want voor mij is dat het beste nummer van Alan Parsons Project
Tot nu toe ben ik alleen wel de enige die het nummer op één heeft staan. Ikzelf denk dat The Turn of a Friendly Card een grotere kans maakt.

Eye in the sky zou de meest saaie winnaar ooit worden, ik kan mij in de verste verte niet voorstellen dat iemand dat het beste van The Alan Parsons project ooit vind.

Maar het "Greatest Hits" syndroom dreigt toe te slaan voor Alan Parsons, als het de Top 40 maar heeft gehaald! Er wordt ook veelvuldig gestemd voor Don't answer me. The Alan Parsons project heeft toch echt betere nummers gemaakt, kom op zeg!

Dan kan je wel zeggen Musician. We gaan toch geen sky radio top 5 krijgen?

musician schreef:
Eye in the sky zou de meest saaie winnaar ooit worden, ik kan mij in de verste verte niet voorstellen dat iemand dat het beste van The Alan Parsons project ooit vind.

Maar het "Greatest Hits" syndroom dreigt toe te slaan voor Alan Parsons, als het de Top 40 maar heeft gehaald! Er wordt ook veelvuldig gestemd voor Don't answer me. The Alan Parsons project heeft toch echt betere nummers gemaakt, kom op zeg!

Voor zover ik weet, het me kan herinneren en op internet te vinden is: Eye in the Sky heeft in Nederland de Top 40 nooit gehaald maar wel nummer 3 USA Billboard (de Amerikaanse top 10 in de jaren '80 was over het algemeen erg goed). Als ik er naar wilde luisteren dan kwam het nummer op de radio in de Eurotop 40 vanwege (toen) hoge noteringen in andere Europese landen. In Nederland zijn alleen Don't Answer Me, Old and Wise, Let's Talk About Me top 40 hits geweest.

Ben benieuwd naar de top 10 van musician, vooral de nummer 1.

Ik ook!

(wordt vanavond)

musician schreef:

Tja, het Greatest Hits syndroom in een spel met die naam is natuurlijk niet gek verwonderlijk.
Je bedoelt wellicht ook deels wat ik het compromissyndroom zou willen noemen.

Het nummer dat wint, wint niet op basis van zijn nummer 1 posities,
maar scoort de meeste punten op basis van zijn grote aantal stemmen.
Gebeurt vooral als er zich twee groepen aftekenen: die hards versus liefhebbers.

De meesten vinden wel dat Eye in the Sky in zijn top 10 thuishoort.
Zelden bovenaan, maar als klassieker toch ook moeilijk te negeren.

Don't Answer Me is het nummer van de liefhebber en zal de top 10 halen,
maar wordt vaak genoeg niet gekozen door de die hards om hoog te eindigen.
Zo ook de nummers van Tales die het goed doen bij de die hards,
maar te weinig sprokkelen bij de liefhebbers. Van dat album zijn ook te veel
finalisten present waardoor het niet duidelijk is welk nummer daar de topper is.

Ikzelf vind de meeste nummers uit de finalelijst onderling inwisselbaar
(ik heb dat meestal trouwens), maar kies dan toch iets vaker de meezingers
omdat ze fijne herinneringen oproepen of soms eens door mijn hoofd waaien.

dazzler schreef:

Gebeurt vooral als er zich twee groepen aftekenen: die hards versus liefhebbers.

Heb je hier een definitie van? En kun je ook allebei zijn? Of zijn diehards per definitie liefhebbers?

1. The Turn of a Friendly Card (Part 1)
2. Old and Wise
3. Games People Play
4. Silence and I
5. The Raven
6. What Goes Up (intro Voyager)
7. Ammonia Avenue
8. May Be a Price to Pay *
9. (The System of) Doctor Tarr and Professor Fether *
10. Don't Answer Me

Jammer dat nummers die wat meer lijken op Games People Play, zoals I Wouldn't Want to be Like You en You Don't Believe de finale niet hebben gehaald.

musician schreef:

Ik wil me zeker geen Alan Parsons Project kenner noemen en ken ook niet alles van hen, maar Eye in the Sky vind ik absoluut niet saai. Het heeft een hele mooie melodielijn, mooier dan bij andere nummers van hem. Maar jij zoekt blijkbaar andere zaken in deze muziek.

Dat voornamelijk hits (of in ieder geval bekende nummers) van APP in veel lijstjes voorkomen zal er zeker ook mee te maken hebben dat niet iedereen alles van deze groep ken. Maar ik sta voor mijn eigen top 10 uit de 20 nummers waaruit we konden kiezen en als dit inderdaad de 20 beste nummers van APP zijn dan ben ik het eens met hun singlekeuzes, want hun hits zijn beter dan de andere nummers (vind ik ).

1. Don't Answer Me
2. Old and Wise
3. Eye in the Sky (intro Sirius)
4. The Same Old Sun
5. Silence and I
6. May Be a Price to Pay
7. What Goes Up (intro Voyager)
8. Mammagamma
9. The Raven
10. I Robot

Salvadore schreef:
(quote)

Heb je hier een definitie van? En kun je ook allebei zijn? Of zijn diehards per definitie liefhebbers?

Diehards halen elke parel boven water.
Liefhebbers zijn eerder gecharmeerd door de nummers die ze van de radio kennen.
Kennen ze er genoeg om een top 10 te maken dan spelen zij terecht mee met dit spel.

Beluisteren zij ook de andere nummers uit de finale dan is de kans klein
dat die voldoende indruk maken om daarna hoog in hun top 10 te eindigen
omdat ze de groep nu eenmaal identificeren met hun ... Greatest Hits.

Dit is een theorietje van dazzler dat ik niet wens te verkopen als onwrikbare waarheid.

Aha, de scheiding die je aanbrengt is me nu wat duidelijker. Welke naam je er aan hangt maakt ook eigenlijk niet zo veel uit, maar de mensen die de wat "simpelere" poppy songs leuk vinden zijn dan de liefhebbers waarschijnlijk.

Superdiehards: kopen ook nog eens elke "parel".

En "Tales of mystery and imagination by Edgar Allan Poe" heeft verreweg de hoogste waardering van alle Alan Parsons Project platen op musicmeter. Het langverwachte vervolg op die cd, een solo-album van Eric Woolfson dat alleen nog "Poe" genoemd wordt van 25 jaar later, heeft zelfs een nog hoger gemiddelde, ruim boven de 4**** maar dat album heeft tot nu toe nog maar slechts 7 stemmers op onze site.

Er is veel goede muziek te vinden maar je moet je niet laten leiden door Sky Radio inderdaad, en er een beetje naar op zoek gaan.

Derhalve ziet mijn top 10 er als volgt uit:

01 (The System of) Doctor Tarr and Professor Fether *
02 I Robot
03 The Raven
04 The Eagle Will Rise Again
05 A Dream within a Dream
06 The Turn of a Friendly Card (Part 1)
07 What Goes Up (intro Voyager)
08 The Tell-Tale Heart *
09 Silence and I
10 Lucifer

Waarbij aangetekend dat The Alan Parsons Project, niet alleen naar mijn gevoel maar blijkbaar ook op basis van het uiteindelijke aantal nominaties bij dit topic, op termijn toch aan slijtage onderhevig was.

Gaudi levert helemaal geen nominaties meer, Stereotomy ook niet. Vulture culture ééntje. Dat zou geheel in lijn zijn met mijn algemene stelling dat het globaal steeds minder ging met het project. De voor de hand liggende verwachting dat er dan ook wordt gekozen voor nummers uit de beginperiode van de band wordt echter niet bewaarheid, merkwaardig genoeg. Toch eerder keuzes voor andere nummers uit de eindlijst, uit het commercieel succesvolle 'middengedeelte' in de carriere van de band, Don't answer me (1984) en Old and wise (1982).

Wel, ik had ze allemaal behalve Tales (die is nu wel in bestelling).
Maar een superdiehard ben ik niet meteen, wel van een aantal albums.

dazzler schreef:
Wel, ik had ze allemaal behalve Tales (die is nu wel in bestelling).
Maar een superdiehard ben ik niet meteen, wel van een aantal albums.

Hopelijk heb je de luxe versie besteld, want daar zit de originele album-versie bij.

1. The Turn of a Friendly Card (Part 1)
2. Don't Answer Me
3. Ammonia Avenue
4. Lucifer
5. Eye in the Sky (intro Sirius)
6. Old and Wise
7. A Dream within a Dream *
8. Silence and I
9. May Be a Price to Pay *
10. I Robot

Ja, ik heb bewust de deluxe versie besteld.
Ik heb ook gewacht tot ik hem betaalbaar vond.

En met de nodige background info in het boekje hoop ik er van te kunnen genieten.
Het zal de eerste keer zijn dat ik het album integraal beluister en ik beloof een recensie.

Aangezien ik mezelf heel vaak kan vinden in de lijstjes van LucM,
vraag ik hem nu toch graag wat uitleg bij de hoge notering van Lucifer.
Niet uit misnoegdheid, maar uit goed bedoelde nieuwsgierigheid.

1. The Tell-Tale Heart
2. Eye in the Sky (intro Sirius)
3. The Raven
4. The Turn of a Friendly Card (Part 1) .
5. A Dream within a Dream
6. Time.
7. I Robot
8. The Eagle Will Rise Again
9. May Be a Price to Pay
10. Silence and I.

dazzler schreef:
Diehards halen elke parel boven water.
Liefhebbers zijn eerder gecharmeerd door de nummers die ze van de radio kennen.
Kennen ze er genoeg om een top 10 te maken dan spelen zij terecht mee met dit spel.
Ik zie mezelf eerder bij die eerste groep horen. Toch ga ik ook voornamelijk voor de grote hits. Waarom? Omdat die voor mij het meest tijdloos zijn en niet zo gedateerd als de minder bekende nummers.

Maar ja, de "kenners", die het vaak niet kunnen hebben dat de hits overleven, omdat zij "de echt goede nummers" wel kennen, die zullen er altijd zijn. Zelf kijk ik liever naar de nummers an sich dan het aantal playlists op Skyradio of de positie in de Top 2000.

dazzler schreef:
Zo ook de nummers van Tales die het goed doen bij de die hards,
maar te weinig sprokkelen bij de liefhebbers. Van dat album zijn ook te veel
finalisten present waardoor het niet duidelijk is welk nummer daar de topper is.

Dat is nu juist een criterium wat ik totaal niet toepas. Heeft voor mij geen zin om eerst te bepalen welk nummer van welk album het beste is, om die dan alleen te nomineren. Het gaat echt puur om hun mooiste songs en komen ze alle tien van hetzelfde album, dan is dat maar zo.

Co Jackso schreef:
Jammer dat nummers die wat meer lijken op Games People Play, zoals I Wouldn't Want to be Like You en You Don't Believe de finale niet hebben gehaald.

De reactie die ik het meest kan onderschrijven in dit APP topic

P.S. Ik ben een echte liefhebber met een enkele uitzondering m.b.t. een niet nader te noemen band, daarvan ben ik een die hard fan.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:07 uur

geplaatst: vandaag om 15:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.