menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
chevy93 schreef:
Ik zie mezelf eerder bij die eerste groep horen. Toch ga ik ook voornamelijk voor de grote hits. Waarom? Omdat die voor mij het meest tijdloos zijn en niet zo gedateerd als de minder bekende nummers.

Maar ja, de "kenners", die het vaak niet kunnen hebben dat de hits overleven, omdat zij "de echt goede nummers" wel kennen, die zullen er altijd zijn. Zelf kijk ik liever naar de nummers an sich dan het aantal playlists op Skyradio of de positie in de Top 2000.

Volgens mij spreek je jezelf vijf keer tegen in drie zinnen. Je ziet jezelf als diehard (ook bij Alan Parsons) maar kiest toch voor de grote hits?? En dan: grote hits zijn tijdloos en andere albumtracks niet??

Tenslotte: je kiest voor de grote hits, ("kenners" kunnen dat vaak niet hebben) en toch kijk je naar "de nummers an sich" en niet naar de playlist van Sky Radio of de positie in de Top 2000.
Toedeledokie Chevy! Je kiest wel voor de hits van Sky Radio en de Top 2000 omdat je 'toch voonamelijk voor de grote hits' gaat en waar komen die juist voor? Inderdaad!

Ik zou overigens willen tegenspreken dat een 'diehard-fan' standaard kiest voor ander werk dan de singles. Ten slotte kunnen er best ook hele goede singles getrokken worden van albums, ik zou hier bijvoorbeeld Lucifer en The turn of a friendly card willen noemen.

Het hebben van alle albums van The Alan Parsons maakt je een 'geïnteresseerde liefhebber' van zijn muziek, niet per se een diehard fan. Ik heb ook alle cd's van Coldplay maar dat zie ik meer als een noodzakelijk kwaad dan dat ik er zo verschrikkelijk van hou.....

1. Ammonia Avenue
Tja, typisch APP nummer, met de piano intro, het orchestrale gedeelte en de stem van Woolfson. Misschien iets minder mooi dan Blunstone maar veel scheelt het niet! Mooi hoe Woolfson steeds krachtiger gaat zingen. Prachtig nummer.

2. The Turn of a Friendly Card (part one)
Altijd jammer gevonden dat dit nummer maar zo kort is, misschien wel de mooiste melodie van APP. Had misschien meer ingezeten als het nummer langer was geweest.

3. Silence and I
Goede derde. Net zo'n typisch APP nummer als Ammonia Avenue.

4. The Eagle will Rise Again
De verrassing wellicht (Eigenlijk had hier In the Lap of the Gods moeten staan). Op de één of andere manier spreekt de sfeer van dit nummer me erg.

5. Voyager/What Goes Up
De combinatie doet het hem hier, zonder Voyager had What Goes Up niet in mijn top 10 gestaan. Maar nu werkt het goed.

6. Old and Wise
De melodie blijft wonderschoon, hoe vaak je hem ook hoort. En natuurlijk is de stem van Cloni Blunstone ook een belangrijke factor.

7. Time
Doe me denken aan "Us and Them' van Pink Floyd, en dat is een compliment.

8. Sirius/Eye in the Sky
Zie 5.

9. Lucifer
Dan toch een instrumentaal nummer, die hoort er tenslotte ook in.

10. The Raven
Nevermore!

dazzler schreef:
Aangezien ik mezelf heel vaak kan vinden in de lijstjes van LucM,
vraag ik hem nu toch graag wat uitleg bij de hoge notering van Lucifer.
Niet uit misnoegdheid, maar uit goed bedoelde nieuwsgierigheid.

Lucifer vind ik een prettige melodie hebben en is tenslotte knap in elkaar gestoken al geef ik toe dat het ook een beetje jeugdsentiment is (ik was toen in de ban van elektronische muziek).

1. The Turn of a Friendly Card (Part 1)
2. Old and Wise
3. Silence and I
4. May Be a Price to Pay *
5. The Eagle Will Rise Again
6. Lucifer
7. Ammonia Avenue
8. The Gold Bug *
9. Games People Play
10. Mammagamma

Ik hou vooral van de orkestrale Alan Parsons Project, en het mooiste stuk vind ik eigenlijk The turn of, part 2, wat merkwaardig genoeg de finale niet gehaald heeft. Maar ik smokkel dat magistrale einde gewoon mee naar part 1 (en anders zou ik part 1 ook nog op 1 zetten ).
Old and wise blijft een machtig prachtig stukje muziek, bovenaardse stem van Colin en heel mooi hoe in het tweede couplet iederen zin lichtjes varieert op het eerste couplet, waardoor het nog aangrijpender wordt, omdat nu werkelijk het einde nadert...
De rest is een samenraapsel van songs, met de nadruk op The turn of a friendly card, het album.

chevy93 schreef:
(quote)
I
Maar ja, de "kenners", die het vaak niet kunnen hebben dat de hits overleven, omdat zij "de echt goede nummers" wel kennen, die zullen er altijd zijn. Zelf kijk ik liever naar de nummers an sich dan het aantal playlists op Skyradio of de positie in de Top 2000.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand...

musician schreef:
Volgens mij spreek je jezelf vijf keer tegen in drie zinnen. Je ziet jezelf als diehard (ook bij Alan Parsons) maar kiest toch voor de grote hits?? En dan: grote hits zijn tijdloos en andere albumtracks niet??
Hoe is dat tegenspraak? Ik vind de nummers, die toevallig een hit geworden zijn, tijdlozer dan veel andere albumtracks. Mag je als fan de hits niet beter/tijdlozer vinden dan de meeste albumtracks? (FYI: dat is een retorische vraag)

musician schreef:
Toedeledokie Chevy! Je kiest wel voor de hits van Sky Radio en de Top 2000 omdat je 'toch voonamelijk voor de grote hits' gaat en waar komen die juist voor? Inderdaad!
Het een heeft niet met het andere te maken. Ik ga (voornamelijk, let op de nuance) voor de grote hits. Niet omdat het grote hits zijn. De een is geen reden tot het andere. Dat maak jij ervan. Ze hebben overigens amper hits gehad in Nederland. Wat dus betekent dat zeker 50% nog altijd bestaat uit albumtracks.

musician schreef:
Ik zou overigens willen tegenspreken dat een 'diehard-fan' standaard kiest voor ander werk dan de singles. Ten slotte kunnen er best ook hele goede singles getrokken worden van albums, ik zou hier bijvoorbeeld Lucifer en The turn of a friendly card willen noemen.
Zijn we het daar ten minste over eens.

musician schreef:
Het hebben van alle albums van The Alan Parsons maakt je een 'geïnteresseerde liefhebber' van zijn muziek, niet per se een diehard fan. Ik heb ook alle cd's van Coldplay maar dat zie ik meer als een noodzakelijk kwaad dan dat ik er zo verschrikkelijk van hou.....
Wederom weer jouw interpretatie. Let op het woordje "eerder". Ik zie mezelf eerder neigen naar de die-hard AP-fans dan naar de gemiddelde luisteraar die alleen de bekende hits kent. Nogmaals, je interpreteert slecht.

Verder wil ik even toevoegen dat jij dit gezegd heb:
musician schreef:
Eye in the sky zou de meest saaie winnaar ooit worden, ik kan mij in de verste verte niet voorstellen dat iemand dat het beste van The Alan Parsons project ooit vind.

Maar het "Greatest Hits" syndroom dreigt toe te slaan voor Alan Parsons, als het de Top 40 maar heeft gehaald! Er wordt ook veelvuldig gestemd voor Don't answer me. The Alan Parsons project heeft toch echt betere nummers gemaakt, kom op zeg!
Alsof men de nummers kiest, omdat het de top 40 gehaald heeft. En met de intonatie impliceer jij toch echt dat jij daarboven staat. Zoals wel vaker: waarschijnlijk is er een reden dat juist dat nummer de top 40 heeft gehaald.

Je verhaal rammelt aan alle kanten maar ik heb geen zin om daar over in discussie te gaan.

Schrijf liever in een keer duidelijke stukken die niet met elkaar in tegenspraak zijn en dat er daarnaast ook nog eens moet worden geïnterpreteerd op de wijze die jij, bij nader inzien, vindt dat er moet worden geïnterpreteerd.

Laat ook maar. Heeft niks met tegenspraken te maken (veel grootspraak, weinig concrete inhoud...). Lezen blijft een vak, blijkt maar eens.

Ik word gewoon moe van telkens dat gezeik van al de "kenners" die zich weer eens uit moeten spreken over hoe raar het is dat de bekende(re) nummers elke keer weer winnen. Alsof de rest gek is en "als ze zich serieus zouden verdiepen in de artiest, zouden ze zoveel mooiers ontdekken". Deze nummers zijn ook niet zonder reden zo geliefd geworden.

Ik moet nog beginnen tellen ...

dazzler schreef:
Volgens mij is Eye in the Sky (intro Sirius) de gedoodverfde winnaar.

Maar ik vrees dat ik hier de verkeerde kaart heb getrokken.

Over die-hard versus liefhebber.

APP is Lady Gaga niet. Als een nummer van APP een hit wordt
is dat volgens mij toch eerder omdat veel mensen het echt wel goed vinden
dan dat de platenfirma tonnen geld heeft uitgegeven aan uitgekiende marketing.

Maar ik begrijp heel goed de frustratie van de diehard
die het sneu vindt dat steeds dezelfde songs van zijn band
bovendrijven en mensen misschien zo het andere moois missen.

Ik heb alle albums van APP (hun debuut is onderweg) en van I Robot
tot Vulture Culture ken ik die albums ook behoorlijk goed. Ik kan ze waarderen
en tref er zowel schitterende dingen als wat meliger werk op aan. Maar APP
moet je in zijn album context beluisteren dus daarom de full albums.

Toch hebben de bekendste liedjes (je kan moeilijk van hits spreken,
maar het gaat om de nummers die terugkeren op talloze compilaties)
bij mij, en dat geldt ook zo bij andere groepen, vaak een streepje voor.

Niet zelden is dat omdat zo'n album parel de albumcontext nodig heeft
om echt te schitteren en de singles gemakkelijker op eigen benen staan.
Wat mij betreft is dat bij APP (vooral een album band) zeker het geval.

Volgens mij wordt die zgn. frustratie bij diehards wel erg overdreven.
Sterker nog, ik heb die frustratie niet gelezen bij dit APP-topic.

Ongetwijfeld zullen degenen die APP van de verzamel-cd's of hitlijsten kennen een andere keus maken dan de fans van reguliere albums, maar dat maakt de hits nog niet slecht. Maar als men een bredere selectie heeft om uit te kiezen (doordat men alles kent), zal er ook meer spreiding zijn van allerlei zgn. pareltjes. Die spreiding onder die parels zorgt er automatisch voor dat de singles dan overall een relatief goed gemiddelde halen. Zo onlogisch is het niet dat de bekendere nummers bovenin eindigen.

dazzler schreef:
Niet zelden is dat omdat zo'n album parel de albumcontext nodig heeft
om echt te schitteren en de singles gemakkelijker op eigen benen staan.
Wat mij betreft is dat bij APP (vooral een album band) zeker het geval.
Zo had ik er bij APP nog niet over nagedacht, maar bij een aantal nummers geldt dit zeker, ja. Zo vind ik A Dream within a Dream een prachtig nummer, maar met name als opener. Zonder The Raven voelt het niet compleet.

Salvadore schreef:
Sterker nog, ik heb die frustratie niet gelezen bij dit APP-topic.

Ik wel ... mensen die zich afvragen hoe het in godsnaam mogelijk is
dat het allerbeste APP nummer niet eens tot in de volgende ronde geraakt.

Maar er is verder niets mis met deze oprechte frustratie.
Ze toont alleen maar de betrokkenheid van de deelnemers in kwestie.

En ik heb ook al wat afgevloekt in mijn binnenste tijdens vorige edities van dit spelletje.

chevy93 schreef:
Zo had ik er bij APP nog niet over nagedacht, maar bij een aantal nummers geldt dit zeker, ja. Zo vind ik A Dream within a Dream een prachtig nummer, maar met name als opener. Zonder The Raven voelt het niet compleet.

Een reden waarom ik Sirius en Voyager als intro op de bijhorende vocale nummers zag.
Ze zijn ook zo bedoeld volgens de info die ik daarover las in het boekje van de remasters.

Sirius en Voyager zouden wellicht nooit voldoende genomineerd geweest zijn,
omdat ze op zichzelf niet sterk genoeg zijn. Ze komen pas tot hun recht als intro,
sfeerzetter van het hele album of toch op zijn minst van de eerstvolgende song.

01. Old and Wise
Op deze positie had Turn of a Friendly Card (Part Two) moeten staan. Dat nummer is hun absolute hoogtepunt. Maar vooruit, deze is ook geweldig. Beste herinnering hiermee komt uit Frankrijk. Lange rit ergens naar toe en kippenvel bij die fenomenale saxsolo.

02. The Turn of a Friendly Card (Part One)
Part One is ook geweldig. Lief is het sleutelwoord van dit nummer. Een soort middeleeuws sfeertje hangt er om het nummer heen. Duurt alleen bijna een minuut korter en daarom misschien ook wat minder imposant dan Part Two. Desondanks een ruime tweede plek.

03. Eye in the Sky (intro Sirius)
Eye in the Sky is als nummer al geweldig. Met Sirius erbij is dit één van mijn favoriete nummers aller tijden. Daar waar voorgaande albums toch nog aardig wat toeters en bellen bevatten, is het hier meer basic. Het is misschien hetgeen waar een aantal APP-liefhebbers tegenaan lopen, maar ik kan beide manieren waarderen. Perfecte productie (duh, het is Alan Parsons) zorgt ervoor dat dit nummer zo'n enorm warm gevoel uitstraalt.

04. Don't Answer Me
Mijn eerste liefde als het gaat om The Alan Parsons Project. Vaak verguisd, minstens zo vaak geliefd. Met als hoogtepunt uiteraard weer zo'n prachtige saxsolo. Net zoals bij Ammonia Avenue bewijst Woolfson een heerlijke stem te hebben.

05. Time
Melancholie ten top, maar wel erg mooi. Kitsch zoals alleen zij het kunnen maken.

06. Games People Play
En alweer het derde nummer van Turn of a Friendly Card. Niet verwonderlijk dat dat ook mijn favoriete album is van ze. May Be a Price to Pay haalde mijn lijstje net niet. Deze ruimschoots. Een heerlijk uptempo nummer (naar hun maatstaf dan).

07. Ammonia Avenue
Dazzler's favoriet. En ik hoor wel waarom. Zo fragiel en breekbaar. Inderdaad (ietsje) beter dan Silence and I en vandaar dat deze mijn lijst wel haalt.

08. The Tell-Tale Heart *
Ah, toch nog een nummer van mijn andere favoriet. Tales of Mystery and Imagination komt er een beetje bekaaid vanaf. Op de laatste plek vinden we nog wel The Raven, maar Tales of Mystery and Imagination en Dream Within a Dream komen niet echt in aanmerking voor de hoogste 10. Met name het rustige middenstuk is van wonderschone kwaliteit.

09. What Goes Up (intro Voyager)
Dit tweeluik heeft minder impact dan Sirius/Eye in the Sky, maar is nog altijd één van hun betere. Ze hebben dit nummer die APP-factor meegegeven waardoor het toch net even wat warmer en gevoeliger klinkt dan als iemand anders dit nummer zou produceren. Het "What goes up, must come down" is zeer aanstekelijk. Buiten dit nummer en The Eagle Will Rise Again vind ik Pyramid overigens maar een karig album.

10. The Raven
Een tijd geleden kwam ik dit nummer tegen in de MuMe Ladder en ik geloof dat dit nummer de aanleiding was voor mij om me eens te verdiepen in deze supergroep. Ik zei het eerder al, Dream Within a Dream is zonder The Raven een stuk minder. Nu vind ik The Raven als albumnummer een stuk beter dan als los nummer, maar nog altijd genoeg voor een top 10-plek. Zou To One in Paradise mee hebben gedaan, zou mijn waardering voor Tales iets beter naar voren komen.

dazzler schreef:
Een reden waarom ik Sirius en Voyager als intro op de bijhorende vocale nummers zag.
Ze zijn ook zo bedoeld volgens de info die ik daarover las in het boekje van de remasters.
Klopt, zo heb ik Eye in the Sky ook opgenomen in mijn Top 250, dus met Sirius. Een jaar of 2 geleden wist ik niet eens dat het intro van Eye in the Sky eigenlijk een ander nummer was (iemand had ze aan elkaar geplakt).

Greatest Hits of The Alan Parsons Project !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: eindpositie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (34) TIme (7)

12. (32) (The System of) Doctor Tarr and Professor Fether * (5) en de nummer 1 van musician

13. (31) I Robot (8) en de nummer 1 van DjFrankie

14. (28) May Be a Price to Pay * (7)

15. (28) A Dream within a Dream * (6)

16. (26) The Tell-Tale Heart * (6) en de nummer 1 van divart

17. (23) What Goes Up (intro Voyager) (6)

18. (23) The Eagle Will Rise Again (4)

19. (21) The Same Old Sun (6)

20. (16) The Gold Bug * (3)

Geen enkele nominatie haalt de top 10.
Drie nummers 1 sneuvelen bij de laatste 10.

I Robot bereikt ondanks acht stemmen de top 10 niet.
Alles ligt behoorlijk dicht bij elkaar.

Er waren 16 deelnemers.

10. (35) Lucifer (9)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=EAGUUrgmBkQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Van The Alan Parsons Project bestaan verzamelaars met enkel de instrumentals.
Net zoals het nog bekendere I Robot (13) van I Robot (1977) is Lucifer als ouverture
een op zichzelf staande instrumental. Lucifer leidt het doorgaans wat minder geliefde
Eve (1979) in. Beide instrumentals zijn de enige finalisten van hun bijhorende albums.

09. (38) Games People Play (7)

De nummer 1 van Poeha.

https://www.youtube.com/watch?v=BZWBw_gupXE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Elk APP album heeft wel een potente rocker in de rangen.
The Turn of a Friendly Card (1980) kan rekenen op Games People Play.
Het album telt maar liefst vijf finalisten en doet daarmee zijn naam als meest geliefde
op MusicMeter alle eer aan. Toch haalden maar twee van die finalisten de top 10.

08. (41) Mammagamma (8)

https://www.youtube.com/watch?v=f2tCxlCkrAw

Mammagamma ging als een speer in de eerste zes lijstjes,
maar kwam bij de laatste tien spelers nog maar twee keer aan punten.
Een instrumental van Eye in the Sky (1982) volgens het typische APP recept.
Kan zo naast werk van Vangelis of Jarre als streepje muziek bij een documentaire.

07. (47) Silence and I (10)

De nummer 1 van Salvadore.

https://www.youtube.com/watch?v=aXbdQ2MwoXY

Een onversneden stukje symfonische rock van Eye in the Sky (1982).
Vaak beschouwd als het bekendste APP album en goed voor vier finalisten
(en dan tellen we Sirius even niet apart mee). In tegenstelling tot de rockgroepen
in het genre werkte Alan Parsons graag ook echt met een symfonisch orkest.

06. (62) Don't Answer Me (9)

De nummer 1 van Marty McFly.

https://www.youtube.com/watch?v=ALC7kt6iUHY

Wie kent de animatieclip nog? Don't Answer Me bracht na Mike Oldfield
met Moonlight Shadow en Yes met Owner of a Lonely Heart een derde symfonische
rockact uit de 70s onder de aandacht van het 80s publiek. Het bijhorende album Ammonia
Avenue (1984) was dan ook een succes al haalden maar twee nummers deze finale.

05. (62) The Raven (12)

https://www.youtube.com/watch?v=YAE1XTvKLXA

Het onvolprezen debuut van The Alan Parsons Project had vier finalisten klaar staan.
Enkel The Raven uit de startlijst wist de top 10 te halen. Onderaan treffen we (The System of)
Doctor Tarr and Professor Fether (13), A Dream within a Dream (14) en The Tell-Tale Heart (16) aan.
Afkomstig van het aan Edgar Allen Poe opgedragen Tales of Mystery and Imagination (1976).

04. (65) Ammonia Avenue (11)

De nummer 1 van dazzler, Jester en vigil.

https://www.youtube.com/watch?v=4CoIKAweJ9s

Het broertje van Silence and I dat minder orkestraal klinkt, want meer
op het rockinstrumentarium boogt. Titelsong ook van het gelijknamige album.
Vulture Culture (1985) met The Same Old Sun (19) bestond vooral uit restopnames
van dezelfde sessies die oorspronkelijk tot een dubbelalbum hadden moeten leiden.

03. (72) Old and Wise (10)

De nummer 1 van chevy93.

https://www.youtube.com/watch?v=rrdbpo7T8n4

Hun grootste in Nederland en hoewel maar 10 stemmen en één toppositie
telt Old and Wise ook vier 2de plaatsen. De APP ballads schuren vocaal soms
dicht bij de interpretaties van Art Garfunkel aan. Alhoewel Friendly Card (1980)
meer finalisten had, eindigden alle Eye in the Sky songs netjes in de top 10.

02. (87) Eye in the Sky (intro Sirius) (12)

De nummer 1 van Kees-Jan.

https://www.youtube.com/watch?v=r0z0prIR-gM

Hun allergrootste hit wereldwijd met die onverwachte 3de plaats in de US.
Heeft het album Eye in the Sky (1982) al zijn finalisten mooi in de top 10, dan liep het
voor de paradepaardjes van Pyramid (1978) anders af. Zowel What Goes Up (Voyager)
(17) als The Eagle Will Rise Again (18) moesten tevreden zijn met heel wat minder.

01. (109) The Turn of a Friendly Card (Part 1) (14)

De nummer 1 van Co Jackso, dynamo d, laxus11, LucM en ranboy.

https://www.youtube.com/watch?v=8dFFO2z6gXg

Dit miniatuurtje blijkt de grootste troef van The Alan Parsons Project te zijn.
Van het gelijknamige album The Turn of Friendly Card (1980) waarop het duo zich
meer op de afzonderlijke nummers zou focussen en Woolfson ook ging zingen.
Een scharnieralbum tussen de symfonische 70s en de poppy 80s.

Time (11), May Be a Price to Pay (14) en The Gold Bug (20) eindigden buiten de top 10.

Thanks Dazzler,

Mooi overzicht. Een top40 was nog beter geweest. Schitterende band.

Iedereen die de albums niet kent, moet hier toch door geprikkeld worden.

Een prachtige top 9.

Ennuh...:
dazzler schreef:
en doet daarmee zijn naam als meest geliefde
op MusicMeter alle eer aan..
Dat lijkt me toch echt The Alan Parsons Project - Tales of Mystery and Imagination Edgar Allan Poe (1976).

Wat weer zo mooi is aan de top 20 is dat op Stereotomy en Gaudi na
alle albums mooi in beeld komen en het aantal finalisten per album
misschien wel in verhouding staat tot hun status op deze site.

Met meest geliefde bedoel ik het album dat als eerste in de zoekfunctie balk verschijnt.
Niet noodzakelijk het album met de hoogste waardering of gemiddeld aantal sterren.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:09 uur

geplaatst: vandaag om 18:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.