menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
k.grubs schreef:
Waarom zo moeilijk doen met die voorrondes, kan hier niks meer van maken.

Moet je je even inleven/inlezen in de spelregels.
Dan weet je hoe dit spel tot stand is gekomen en hoe wij hier al tijden met een behoorlijk vaste kern aan meedoen. Van die favoriete top 10 lijstjes zijn al genoeg andere topics. Hier wordt er meer gewikt en gewogen. Er wordt naar een (anti-) climax opgebouwd. Wat het juist zo leuk maakt.

Aquila
Nou dat is nog heel behoorlijk goed gekomen. Ik denk dat dit na Kate Bush de sterkste Top 10 is die ik heb kunnen samenstellen gedurende de historie van deze Hits/Bits-spellen. De Top 6 was denk ik ook wel zo'n beetje mijn Top 6 geweest als ik uit het het gehele oeuvre had mogen nomineren.

Behalve WYWH geen nummers die mijn Top 10 onwaardig zouden zijn, dus moeten Shine On, Hey You, Dogs en Us and Them nota bene alsnog het veld ruimen. De nummers 1 en 2 zijn ook mijn absolute Floyd-favorieten, nummers 3-6 steengoed (het doet mij altijd pijn als herman -die ik qua smaak toch wel hoog heb zitten en ook veel overeenkomsten heb- Animals; inclu. Sheep altijd zo zie afkammen), de rest volgt op gepastere afstand.

01. Careful with That Axe Eugene *
02. Set the Controls for the Heart of the Sun
03. Sheep
04. Brain Damage *
05. One of These Days *
06. Echoes
07. Arnold Layne
08. Astronomy Domine
09. Pigs (Three Different Ones) *
10. Atom Heart Mother

NB @dazzler: Careful, met één 'l' dus.

Poeha schreef:
(quote)

Moet je je even inleven/inlezen in de spelregels.
Dan weet je hoe dit spel tot stand is gekomen en hoe wij hier al tijden met een behoorlijk vaste kern aan meedoen. Van die favoriete top 10 lijstjes zijn al genoeg andere topics. Hier wordt er meer gewikt en gewogen. Er wordt naar een (anti-) climax opgebouwd. Wat het juist zo leuk maakt.

En niet te vergeten behoorlijk geklaagd, gemopperd, en gezucht....ik voorop.... Gelukkig gaat dazzler onverstoorbaar door met zijn mooie spel

01. Sheep
02. Atom Heart Mother
03. Echoes
04. Astronomy Domine
05. Dogs
06. Set the Controls for the Heart of the Sun
07. Shine On Your Crazy Diamond (Parts I-V)
08. Time
09. Pigs (Three Different Ones) *
10. Careful with That Axe Eugene *

Pfieuw, Atom Heart Mother staat er nog in.

Zo moet het dan maar worden:

01 Echoes
02 Carefull with That Axe Eugene *
03 Atom Heart Mother
04 Set the Controls for the Heart of the Sun
05 Sheep
06 Brain Damage *
07 One of These Days *
08 Shine On Your Crazy Diamond (Parts I-V)
09 Comfortably Numb
10 Astronomy Domine

Door het uitschakelen van favorieten door anderen wordt het spel vanzelf steeds makkelijker....

Aquila schreef:
NB @dazzler: Careful, met één 'l' dus.

Ik heb die tweede l er voorzichtig af geaxt.

Toch wel voorzichtig gedaan he?

Na veel knip en plakwerk deze 10

01. Echoes
02. Astronomy Domine
03. One of These Days *
04. Arnold Layne
05. Set the Controls for the Heart of the Sun
06. Atom Heart Mother
07 .Pigs (Three Different Ones) *
08. Comfortably Numb
09. See Emily Play
10. Wish you Were Here

Nog 7 nummers over van mijn oorspronkelijke top 10. Schade valt enigszins mee. Alleen van High Hopes vind ik het echt zonde dat die niet meedoet.

Vind ik ook heel erg jammer.
Is voor mij een heel dierbaar nummer, ff denken of ik wel een lijstje wil maken zonder HH erin.

Volgende keer weer een artiest waar de liefhebbers iets eensgezinder zijn over het oeuvre?

Jammer van High Hopes en Interstellar Overdrive, maar ik ben erg blij dat mijn top 5 intact is gebleven

1. Hey You
- Dit nummer is al jaren mijn favoriete Pink Floyd-nummer en tot voor kort ook mijn overall favoriet. Wat mij zo geweldig raakt is de symboliek van dit nummer. Het past perfect in het verhaal van The Wall, maar ook los staat het als een huis. Het intro is rustig, maar bedwelmend, langzaam wordt er naar een climax opgebouwd met zalvende zang, als roepend naar een madman in een langzaam wegslippende wereld om hem heen. Dit nummer luisteren is als 5 minuten wegstappen in een andere wereld. Dan volgt een fenomenale gitaarsolo en een reprise. Het sluit af met een zeer cynische, maar rake boodschap: Together we stand, divided we fall.

2. Dogs
Waar Hey You tot voor kort mijn favoriete nummer ooit was, was Animals tot heel recent mijn favoriete album ooit. De overture en exlude Pigs on the Wing daargelaten bevat 3 prachtige muziekstukken waarin Pink Floyd op haar allerbest is. Dit nummer zit instrumentaal zo geweldig in elkaar: de lange stukken instrumentaal, de sterke tekst. 17 minuten duurt hier geen seconde te lang.

3. Set the Controls for the Heart of the Sun
- Dit nummer is voor mij one-of-a-kind, zelfs in het oeuvre van PF. Die zware, drone-achtige bas, de psychedelische gitaar, de spacy zang, de opbouw. Een nummer dat zijn tijd ver veruit was. Blij dat deze mocht blijven

4. Sheep
- Van de 3 meesterwerken van Animals is dit de meest conventionele, en daarom waarschijnlijk ook de populairste. Toch blijft het geniaal hoe Waters hier de onwetendheid van de massa een muzikaal gezicht heeft gegeven.

5. Echoes
- Als liefhebber van de instrumentale muziek van Pink Floyd kan ik natuurlijk niet om magnum opus Echoes heen. Geweldige opbouw, geweldige spacy tonen, geweldig gitaarwerk. Noem het walvisgeluiden, noem het subuteraal, hier is een uniek muziekstuk te horen waar progressive rock en ambient in een innige verstrenging zijn geraakt.

6. Pigs (Three Different Ones)
De minste van de 3, nog steeds geniaal. Het gitaarwerk is hier wat hoekiger, venijnig. De tekst is niet misselijk. Honden, schapen, varkens: boven kinderboerderijleeftijd staat dit garant voor bijna 3 kwartier onvervalst luistergenot.

7. Us and Them
- Een voor Floyd's doen relatief mild liedje. In al haar relatieve eenvoud raken ze hier wel weer een levensessentie: wij en zij, is dat niet hoe de wereld is verdeeld?

8. Careful with That Axe, Eugene
- Bij het nomineren was dit een van mijn laatste afvallers. Ben hem nog een keer gaan beluisteren en tot de conclusie gekomen dat dit onterecht was. Fenomenaal nummer uit de psychedelische beginperiode. Door het dreigende orgeltje en de ijzige kreten in het midden heeft het geheel een behoorlijk freaky sfeer, als de soundtrack van een horrorfilm. Bewijst dat Pink Floyd van vele markten thuis was.

9. Shine On Your Crazy Diamond (Parts I-V)
- Zoals wel duidelijk blijkt, ben ik groot liefhebber van de instrumentale Pink Floyd. Dan mag deze ode aan Syd Barrett niet ontbreken natuurlijk. Alhoewel ik hem iets te vaak heb gehoord, blijft het heerlijk wegdromen bij het filmisch intro, om weer tot de realiteit te worden geroepen door de zang en teksten van Waters en als uitsmijter een saxofoonsolo van Dick Parry.

10. The Great Gig in the Sky
- De nummer 10 was het lastigst. Dat het een nummer van Dark Side of the Moon, mijn op één na favoriete album, zou worden, stond vast. De keuze was dan tussen een vrij typisch (Time) en een atypisch (The Great Gig in the Sky) PF-nummer. De keuze is gevallen op de laatste, misschien ook wel omdat het redelijk atypisch is. Heel vroeger, voordat ik beslag had gelegd op de LP van mijn vader, kende ik dit nummer wel, maar wist ik niet dat het Pink Floyd was. De hemelse zang van Clare Torry, de relaxte piano-intermezzo's, de spacy sequencer en niet te vergeten het zeer sterke drumwerk (Mason op zijn best hier!) maken het nummer dat zowel los staat als in de context van het album.

herman schreef:
Volgende keer weer een artiest waar de liefhebbers iets eensgezinder zijn over het oeuvre?

Dat zal geen probleem zijn.

@Titmeister: "a good read" , maar "subuteraal" heb ik wel even moeten opzoeken.

Het is toch juist mooi dat er zo verschrikelijk veel verschillende meningen zijn, dat maakt alleen maar dat het spel nut heeft omdat het leeft en de users er bij betrokken zijn

PF top 10!

1. Echoes
2. Dogs
3. One of These Days *
4. Sheep
5. Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)
6. Hey You
7. Welcome to the Machine *
8. Set the Controls for the Heart of the Sun
9. Pigs (Three Different Ones) *
10. Comfortably Numb

Ik ben hier wel tevreden over, vind het wel erg jammer dat er niks van the Final Cut in de eindlijst staat, dat de 2 Watersloze platen er niet bij staan lijkt mij dan weer vrij logisch maar ach wie ben ik...

01. Shine On Your Crazy Diamond (Parts I-V)
02. Echoes
03. Comfortably Numb
(High Hopes)
04. Time
05. The Great GIg in the Sky *
06. Wish You Were Here
07. One of These Days *
08. Us and Them
09. Brain Damage *
10. Astronomy Domine

Met een eervolle vermelding voor Hey You en Set the Controls for the Heart of the Sun

De titel van Shine On lijkt me niet juist. Your zonder r.

Top 10 van de overgebleven nummers Pink Floyd :

01. Comfortably Numb
02. The Great Gig in the Sky *
03. Wish You Were Here
04. Us and Them
05. Echoes
06. Time
07. Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)
08. Sheep
09. Hey You
10. One of These Days *

1. Dogs
2. Brain Damage
3. Comfortably Numb
4. Wish You Were Here
5. Echoes
6. Sheep
7. Hey You
8. Shine On Your Crazy Diamond (Parts I-V)
9. Time
10. The Great Gig in the Sky

musicfriek schreef:

Dat we dat nu pas opmerken. Verdorie, ja. Ik pas het aan in de eindfase op vrijdag.

musicfriek schreef:
. En iedereen maar klakkeloos kopiëren.

1. Atom Heart Mother
2. Comfortably Numb
3. Brain Damage *
4. Echoes
5. One of These Days *
6. The Great GIg in the Sky *
7. Time
8. Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)
9. Us and Them
10. Wish You Were Here

Op een of andere rare manier (zeker niet opzettelijk) staat mijn top 10 vrijwel in alfabetische volgorde.

AHM is van de buitencategorie-klasse, waar slechts circa 10 songs in mogen zitten . Wat een pracht, wat een muzikale rijkdom, wat een spannende entree, wat een opbouw, wat een finale!

Comfortably numb weet mij zo nu en dan ook compleet mee te sleuren, de dialoog is geniaal en deprimerend tegelijk (en gelukkig nog net uit je ooghoek een glimpje hoop).

Brain damage/Eclipse is het hoogtepunt van een meesterlijk conceptalbum, waarbij de tekstuele herhaling voor kippenvel zorgt.

1. Atom Heart Mother
Pretentieus? Jazeker! Maar daarom niet minder goed. Een fantastische compositie, elk gedeelte is raak en de overgangen zijn zoals je van Pink Floyd kan verwachten. Dit nummer staat vol van de kippenvelmomenten. Ik noem bijvoorbeeld het koor, de blazer op 15:00 en 19:14 en de prachtige combo Gilmour-Wright zo rond 11:00 onder begeleiding van een heerlijk basdeuntje van Waters.

2. Echoes
Ook hier is het weer de combo Gilmour-Wright dat de show steelt. Misschien wel de beste combo in heel de geschiedenis van de popmuziek. En opnieuw zorgt Waters voor een goede ritmesectie, zodat Gilmour en Wright alle mogelijkheden krijgen om te schitteren.

3. Careful with That Axe Eugene *
Carfeul with that Eugene... WAHHHH!!! WAAHHHAAHAAAAAAA!!! Als het gaat om één moment uit een nummer van Pink Floyd is dit voor mij toch wel het hoogtepunt (dan doel ik hier wel op de Ummagumma-versie). Buiten dat is dit ook nog eens psychedelische rock ten top.

4. Dogs
Het beste nummer van - in mijn ogen - ook het beste album van Pink Floyd. Een prachtig concept en een band in bloedvorm. Prachtig vind ik de soundscape van 8:00 tot 12:00. Daarna weer een overgang van Pink Floyd-niveau.

5. Astronomy Domine
Opnieuw gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar de Ummagumma-versie. De eerste plaat van Ummagumma doet zeker niet veel onder voor Animals. De eerste twee nummers durf ik zelfs gemiddeld veruit beter te noemen dan Animals. Dit is het meest psychedelische nummer van de tien en niet geheel verrassend geschreven door Syd Barrett.

6. Sheep
Voor de zoveelste keer wordt het weer duidelijk dat Wright's rol binnen Pink Floyd nogal onderschat wordt. Opnieuw is de basis een heerlijke baslijn van Waters waarover Wright helemaal zijn ding kan doen. Op het einde zorgt Gilmour nog voor een heerlijke climax.

7. Pigs (Three Different Ones) *
En het derde nummer van Animals alweer. Zelfde verhaal een beetje als bij rest. Nu met een van de beste solo's van Gilmour.

8. Set the Controls for the Heart of the Sun
En alweer prefereer ik de versie op Ummagumma. Buiten de standaardwerken Echoes en Atom Heart Mother zijn tot nu toe alleen nog Animals en Ummagumma langsgekomen. Lijkt me wel duidelijk waar mijn voorkeur bij Pink Floyd ligt. Dit is een onwijs spannend en angstaanjagend nummer. Heerlijk om dit 's nachts op bed te luisteren, het zorgt wel voor een soort van muzikale trip.

9. Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)
Dit nummer mocht natuurlijk ook niet ontbreken in mijn top 10. Iets minder spannend en gewaagd dan de vorige acht nummers. Maar ook dit is een pracht van een compositie. De intro is voor mij het beste gedeelte. Tevens een mooie ode aan Barrett.

10. Time
Samen met Brain Damage/Eclipse is dit het hoogtepunt van The Dark Side of the Moon. Ook is dit net als het tweeluik een mooie samenkomst van de beste elementen uit het befaamde album.

Arnold Layne viel als laatste af. En als Interstellar Overdrive mee had gedaan dan duurde elk nummer uit mijn top tien minstens 8 minuten en 29 seconden (Astronomy Domine).

ranboy, Teunnis

Teunnis schreef:
de combo Gilmour-Wright (...) beste combo in heel de geschiedenis van de popmuziek.
Het kan aan mij liggen, maar...

1.Comfortably Numb
2.Sheep
3. Echoes
4.Dogs
5.The Great GIg in the Sky
6. Us and Them
7. Pigs (Three Different Ones)
8. Time
9. Atom Heart Mother
10. Welcome to the Machine

Comfortably Numb op 1. Dat kan bijna niet anders. Het is sowieso één van mijn favoriete nummers aller tijden. Uiteraard alle drie grote nummers van het briljante Animals. Dark Side of the Moon is vertegenwoordigd met de beste 3 stukken van de plaat. Verder de twee geniale epics, waarbij Echoes natuurlijk buitencategorie is. Tot slot de aanvuller op nummer 10. Al met al een heerlijk setje songs.

Aquila
Er is blijkbaar niemand die See Emily Play een finale onwaardig nummer vindt aangezien het de finale haalde en (te) weinig(en) het weg wilde hebben, maar 't kwam tot nu toe geloof ik slechts eenmaal voorbij in de eindlijstjes, dus er zijn ook geen echte fans en liefhebbers van.

Verder toch wel een scheiding van geesten, musician maakte een lijstje dat bijna helemaal overlapt met de mijne, maar Salvadore en dynamo d maakten (bijna) een lijstje met exact de andere 10. Behalve die Emily dus telkens niet. Zal dat nummer dat door niemand werd weggestemd het dan toch gaan halen???

Wacht maar op mijn lijstje.

Aquila
'Emily' dix points?

musicfriek schreef:

dazzler schreef:
Dat we dat nu pas opmerken. Verdorie, ja. Ik pas het aan in de eindfase op vrijdag.

Hier betreft het een songtitel en die kan maar op één manier worden geschreven (zoals de bedenker het heeft bedoeld), maar in gewoon engels kan het op beide manieren.

Wat mij betreft had het wel de toevoeging (I - VII) mogen hebben. Natuurlijk krijg je dan de verknipte Echoes versie, maar die bevalt me eigenlijk wel.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:00 uur

geplaatst: vandaag om 11:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.