menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
De kans is dus groot dat See Emily Play straks onderaan de lijst bengelt
en men zich afvraagt waarom Brick of Money zonodig uit de finale moesten.
Twee songs die zeker veel meer punten zouden opgeleverd hebben.

Dat zie je bijna elke keer gebeuren in dit spel.
Nummers die gebeiteld staan in een aantal virtuele top 10s, maar die uit het spel
moeten verdwijnen ten voordele van nummers die nauwelijks iemand een top 10 plaats gunt.

Neen, dit is geen kritiek, dit is een vaststelling die onderstreept
dat ergernis (aan Brick bijvoorbeeld) een drijfveer is in de eliminatieronde.
Meer nog dan onverschilligheid (tegenover die brave Emily bijvoorbeeld).

Het hoeft geen ergenis te zijn. Ik had ze alledrie genomineerd, maar vind Brick en Money gewoon goede nummers. Er waren echter zoveel betere. See Emily Play vind ik wat minder (en is in het begin toch wel een aantal maal bij de afvallers genoemd.)

1 Wish you were here
Eén van de ontroerendste nummers van Pink Floyd, prachtig gezongen door Gilmour.

2 Comfortably Numb
Het hele nummer lijkt toe te werken naar de solo, en dat is dan ook één van de mooiste die ik ken, en dat levert het nummer de 2e plaats op.

3 Us and Them
Een mooie derde plaats, rustige opbouw naar een geweldige climax.

4 Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)
Alleen dat intro al, prachtig.

5 One of these Days
6 The Great Gig in the Sky
7 Hey You
8 Time
9 Sheep
10 Welcome to the Machine

Aquila schreef:
Zal dat nummer dat door niemand werd weggestemd het dan toch gaan halen???
I doubt it. Ik geef Shine On minstens zoveel kans.

19 lijstjes binnen en het is enorm spannend in de top 4.

Tussen de nummers 4 en 5 gaapt een kloof van meer dan 20 punten.
Ook de 4 rode lantaarns staan duidelijk los van de rest van het peleton.

4 nummers dus? Met enige logica kan ik daar niet anders dan Comfortably Numb en Wish You Were Here aan toevoegen.

dix
1. Echoes
2. Careful with That Axe Eugene
3. Set the Controls for the Heart of the Sun
4. Astronomy Domine
5. Time
6. One of These Days
7. Wish You Were Here
8. Arnold Layne
9. Brain Damage
10. Atom Heart Mother

chevy93 schreef:
4 nummers dus? Met enige logica kan ik daar niet anders dan Comfortably Numb en Wish You Were Here aan toevoegen.

En als ik je nu eens zeg dat Wish You Were Here op dit moment buiten de top 10 staat ...

Dan zou ik je raar aankijken, want dat zijn altijd wel de vier gedoodverfde favorieten. Wellicht iets van Animals, Sheep bijvoorbeeld. Die wordt ook vaak genoemd. Ben wel benieuwd naar die vierde dan. Volgens mij wordt de beginperiode niet zo heel vaak genoemd en nummers als Great Gig.. en Time staan zelden hoog heb ik het idee.

1. High Hopes
2. A Saucerful of Secrets
3. Summer '68
4. Flaming
5. Lucifer Sam
6. Matilda Mother

1. Careful with That Axe Eugene *
2. Set the Controls for the Heart of the Sun
3. See Emily Play
4. Astronomy Domine
5. Atom Heart Mother
6. Echoes
7. The Great Gig in the Sky *
8. Arnold Layne
9. One of These Days *
10. Wish You Were Here

chevy93 schreef:
(quote)
Het kan aan mij liggen, maar...

Ja, popmuziek.

Shine On, Echoes en Comfortably Numb (helaas) kun je inderdaad bij de vier koplopers noemen. Maar wat is die vierde dan? Ik gok op Atom Heart Mother, maar het zou ook Dogs of Sheep kunnen zijn. Careful with That Axe Eugene wordt ook (leuk) verrassend vaak genoemd.

Aquila schreef:
Er is blijkbaar niemand die See Emily Play een finale onwaardig nummer vindt aangezien het de finale haalde en (te) weinig(en) het weg wilde hebben, maar 't kwam tot nu toe geloof ik slechts eenmaal voorbij in de eindlijstjes, dus er zijn ook geen echte fans en liefhebbers van.

Het te-groot-voor-speelgoed-maar-te-klein-voor-het-tafellaken syndroom.

Ik heb toch wel degelijk hard zitten denken over See Emily play maar te licht bevonden voor de top 10, gelet op alle andere werk van Pink Floyd dat is genomineerd. Echoes, Atom heart mother, Shine on you crazy diamond. Valt toch nauwelijks mee te concurreren.

Dazzler schreef:
De kans is dus groot dat See Emily Play straks onderaan de lijst bengelt
en men zich afvraagt waarom Brick of Money zonodig uit de finale moesten.
Twee songs die zeker veel meer punten zouden opgeleverd hebben.

Misschien. Ik vind het wel goed dat alles wat is overgebleven van Pink Floyd goed gekend moet worden in plaats dat men kan kiezen voor de hits uit de Top 2000.

johannesA
1. Atom Heart Mother
2. Arnold Layne
3. Comfortably Numb
4. Shine On Your Crazy Diamond (Parts I-V)
5. See Emily Play
6. Echoes
7. Astronomy Domine
8. Wish You Were Here
9. Us and Them
10. Set the Controls for the Heart of the Sun

Top 10:

1. Comfortably Numb
2. Wish You Were Here
3. See Emily Play
4. Time
5. Arnold Layne
6. Shine On Your Crazy Diamond (Parts I-V)
7. The Great GIg in the Sky *
8. Welcome to the Machine *
9. One Of These Days*
10. Us and Them

musician schreef:
in plaats dat men kan kiezen voor de hits uit de Top 2000.
See Emily Play staat ook in de top 2000. (evenals Arnold Layne)

En terecht

Tja, bij popmuziek denk ik toch aan bands als Coldplay, Keane en The Beatles. Ik hou dan ook liever de "MuMe"-definitie aan.

Edit: Er is zelfs een topic over de definitie.
Muziek >> Algemeen >> Definitie van popmuziek

Altijd opvallend te zien dat als er over een nummer "gepraat" gaat worden, in dit geval See Emily Play, dat deze opeens in drie lijstjes een redelijk prominente plaats toebedeeld krijgt.

Zephyr
1. Echoes
2. Time
3. One of These Days
4. The Great Gig in the Sky
5. Brain Damage
6. Dogs
7. Astronomy Domine
8. Wish You Were Here
9. Arnold Layne
10. Careful with That Axe Eugene

Tsja, See Emily Play vind ik verreweg het minste nummer van de 30 van de startlijst. Jammer dat ie de finale heeft gehaald.

Verder vind ik het niet heel opvallend dat WYWH niet zo goed scoort. Dat is namelijk verreweg het meest toegankelijke nummer van Pink Floyd en scoort daarmee altijd goed bij het poppubliek. Ikzelf vind het wel een goed nummer, maar beduidend een van de mindere van de laatste 20. Je ziet dan ook hier dat fans' favourites als Echoes, Atom Heart Mother en de nummers van Animals hier goed scoren, terwijl die door hun duur en complexiteit bij het mainstream publiek niet zo aanslaan...

Nou ja, eigenlijk ondoenlijk, natuurlijk. Toch maar proberen.

01. See Emily Play
02. Hey You
03. One of These Days *
04. Wish You Were Here
05. Time
06. The Great Gig in the Sky *
07. Arnold Layne
08. Sheep
09. Astronomy Domine
10. Set the Controls for the Heart of the Sun

Titmeister schreef:
Je ziet dan ook hier dat fans' favourites als Echoes, Atom Heart Mother en de nummers van Animals hier goed scoren, terwijl die door hun duur en complexiteit bij het mainstream publiek niet zo aanslaan...
Onder welke categorie val ik dan?
Overigens vind ik het jammer dat je Animals schaart als complex album. Bij Atom Heart Mother en Echoes kan ik er nog wel inkomen, maar de nummers van Animals zijn bij lange na niet zo complex als die twee nummers. Altijd maar een doorsnee album gevonden. Bijna op de automatische piloot. Sorry.

Aquila
chevy93 schreef:
(quote)
Onder welke categorie val ik dan?
Overigens vind ik het jammer dat je Animals schaart als complex album. Bij Atom Heart Mother en Echoes kan ik er nog wel inkomen, maar de nummers van Animals zijn bij lange na niet zo complex als die twee nummers. Altijd maar een doorsnee album gevonden. Bijna op de automatische piloot. Sorry.

Geen idee, maar als je Animals 'automatische piloot' en 'niet complex' vindt een wellicht in de Willem-Alexander categorie 'beetje dom'.

Titmeister geeft al aan dat Dogs zo'n prachtig stuk bevat dat toch niet mainstream is. Hij noemde wel Sheep makkelijker - maar tekstueel venijnig. Dat tweede is zeker niet te ontkennen (en ook moeilijk te missen), maar ik vind de structuur dermate briljant dat ik het hele album toch wel de culminatie vind van zijn twee (beter gewaardeerde, maar in mijn ogen mindere) twee voorgangers.

tussenstand na 25 lijstjes ...

?
?
?
94
90
79
73
72
72
72

68 Wish You Were Here
58
58
?
?
?
?
?
?
?

Ik denk dat een aantal meer mainstream gerichte deelnemers
niet meespelen (of nog niet gestemd hebben) omdat een paar grote hits ontbreken.
Misschien verklaart dat ten dele waarom de klassieker Wish You Were Here zo matig scoort.

Mr. mainstream at your service!

Hier is er nog één.

Jammer.

Greatest Hits of Pink Floyd !

De laatste 10 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: eindpositie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (68) Wish You Were Here (16) en de nummer 1 van Jester.

12. (58) The Great Gig in the Sky * (12)

13. (58) Careful with That Axe Eugene * (9) en de nummer 1 van Aquila en herman.

14. (47) Arnold Layne (10)

15. (45) Us and Them (12)

16. (43) Brain Damage * (8)

17. (39) Hey You (7) en de nummer 1 van Titmeister.

18. (35) Pigs (Three Different Ones) * (10)

19. (34) See Emily Play (5) en de nummer 1 van remcodulac.

20. (22) Welcome to the Machine * (6)

Wish You Were Here: 5 keer een 10de plaats (samen slechts 5 punten waard)
Pigs (Three Different Ones): 5 keer een 9de plaats (samen slechts 10 punten waard)

Er waren in totaal 25 deelnemers aan de finale.

4x Dark Side of the Moon. 3x bij de laatste 10.
En ik denk dat Time ook niet hoog gaat eindigen.

10. (72) Dogs (11)

De nummer 1 Marty McFly.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=1HxHwuiDPgk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Bijna de volledige boerderij van Animals (1977) geraakte in de finale.
Dogs deed het daarbij duidelijk beter dan Pigs (Three Different Ones) (18).
Van Syd Barretts hand wisten enkel de twee eerste singles punten te scoren.
Arnold Layne (14) en See Emily Play (19) vielen te licht uit naast de langere stukken.

Klein detail: Atom Heart Mother komt uit 1970.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:46 uur

geplaatst: vandaag om 17:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.