Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !
zoeken in:
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:16 uur
Pffff....dit valt nog niet mee.
Grootste afwezigen vind ik The promised land, Drive all night, Long walk home, The ghost of Tom Joad, Reason to believe, No surrender, Meeting across the river, Lost in the flood & Long time comin' (kortom, toch nog de helft)
Grootste afwezigen vind ik The promised land, Drive all night, Long walk home, The ghost of Tom Joad, Reason to believe, No surrender, Meeting across the river, Lost in the flood & Long time comin' (kortom, toch nog de helft)
0
johannesA
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:20 uur
Dat Devil's Arcade de finale haalt, is toch opvallend.
Hier is een zeer mooie top 10 van te maken, enkel een aantal nummers van het 2e gedeelte van The River mis ik ( Wreck On The Highway en Stolen Car). Die had ik wel in mijn top 10.
Hier is een zeer mooie top 10 van te maken, enkel een aantal nummers van het 2e gedeelte van The River mis ik ( Wreck On The Highway en Stolen Car). Die had ik wel in mijn top 10.
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:22 uur
johannesA schreef:
Dat Devil's Arcade de finale haalt, is toch opvallend
Dat Devil's Arcade de finale haalt, is toch opvallend
Daar moeten de liefhebbers van zijn latere werk het dan mee doen.....

0
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:23 uur
Heel fijn. Bijna al mijn favorieten staan er nog in en al mijn mindere nummers zijn afgevallen. Ga er eens goed voor zitten!
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:23 uur
dazzler schreef:
... organiseer ik volgende week Greatest Hits of a Piano Man !
... organiseer ik volgende week Greatest Hits of a Piano Man !
Heel goed nieuws!
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:32 uur
1. Backstreets *
Wat een power heeft dit nummer, typisch Springsteen. Misschien niet het beste nummer dat hij gemaakt heeft, maar in ieder geval wel degene met het beste outtro.
2. Thunder Road
Mary heet ze deze keer, in dit nummer dat typerend is voor de thematiek van Springsteen: hoop en kansen. Prachtig intro ook.
3. Born to Run
En nog maar één van het album Born to run. Sowieso mijn favoriete Springsteen-album, maar als ik de nummers apart moet waarderen dan blijkt pas hoe ik op de meeste tracks gesteld ben. Dit nummer zit helaas een beetje tegen doodgedraaid aan, maar blijft een lekkere rechttoe-rechtaan rocker.
4. Badlands
Een nummer dat eindeloos in je hoofd kan blijven zitten, en dat is in dit geval niet eens erg.
5. Jungleland
En nog maar een van Born to Run (als Meeting across the river door de nominaties zou zijn gekomen dan had deze ook de top 10 gehaald). Mooi saxofoonspel van Clarence.
6. Atlantic City
Een weer een nummer over hoop in moeilijke tijden, van het sombere Nebraska is dit zelfs een van de optimistischere nummers.
7. Incident on 57th Street *
Helaas zijn de eerste twee albums van Springsteen slecht vertegenwoordigd. Jammer, want er staan prachtige nummers op, zoals deze.
8. Darkness on the Edge of Town *
-
9. Point Blank *
-
10. Dancing in the Dark
Speciaal voor Dazzler!
Al met al best een top 10 waar ik tevreden mee kan zijn, al blijft het jammer dat zowel de eerste twee albums als The Rising slecht of niet vertegenwoordigd waren bij de laatste twintig, er staan toch voldoende mooie nummers op.
Dank weer voor de organisatie, Dazzler!
Wat een power heeft dit nummer, typisch Springsteen. Misschien niet het beste nummer dat hij gemaakt heeft, maar in ieder geval wel degene met het beste outtro.
2. Thunder Road
Mary heet ze deze keer, in dit nummer dat typerend is voor de thematiek van Springsteen: hoop en kansen. Prachtig intro ook.
3. Born to Run
En nog maar één van het album Born to run. Sowieso mijn favoriete Springsteen-album, maar als ik de nummers apart moet waarderen dan blijkt pas hoe ik op de meeste tracks gesteld ben. Dit nummer zit helaas een beetje tegen doodgedraaid aan, maar blijft een lekkere rechttoe-rechtaan rocker.
4. Badlands
Een nummer dat eindeloos in je hoofd kan blijven zitten, en dat is in dit geval niet eens erg.
5. Jungleland
En nog maar een van Born to Run (als Meeting across the river door de nominaties zou zijn gekomen dan had deze ook de top 10 gehaald). Mooi saxofoonspel van Clarence.
6. Atlantic City
Een weer een nummer over hoop in moeilijke tijden, van het sombere Nebraska is dit zelfs een van de optimistischere nummers.
7. Incident on 57th Street *
Helaas zijn de eerste twee albums van Springsteen slecht vertegenwoordigd. Jammer, want er staan prachtige nummers op, zoals deze.
-
9. Point Blank *
-
10. Dancing in the Dark
Speciaal voor Dazzler!
Al met al best een top 10 waar ik tevreden mee kan zijn, al blijft het jammer dat zowel de eerste twee albums als The Rising slecht of niet vertegenwoordigd waren bij de laatste twintig, er staan toch voldoende mooie nummers op.
Dank weer voor de organisatie, Dazzler!
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:43 uur
Maar goed, mijn poging, met bij elk nummer een korte toelichting. Een fan toelichting, laat dat duidelijk zijn. Bruce is mijn muzikale held en de stukjes lopen dus over van de superlatieven en o zo gemeende overdrijvingen.
10. Tunnel of love.
Sommigen noemen de synthesizer in dit nummer gedateerd. Dat zal zo zijn, maar ik vind het schitterend. De tekst is fantastisch, de opbouw en tempowisseling idem dito en een heel mooi outtro. Bruce' wijze liefdes/levens lessen...
9. Badlands
Woede, frustratie, desillusie en hoop komen perfect bijeen in dit nummer. De perfecte concertopener. Dat was het in 1978 en dat was het in 2009, oa. op Pinkpop. Tjonge, wat werden we weggeblazen door deze opener. De toon was gelijk gezet
8. Point blank
Iedereen die in Bruce een simpele houthak- rocker ziet zou eens naar dit nummer moeten luisteren. Niks houthak-rock, maar een duister, spookachtig, somber en mysterieus nummer en dat meer dan 6 minuten.
7. Tougher than the rest
Bruce' ultieme lovesong. Natuurlijk druipt de macho Bruce hier van af, maar ik geloof hem wel en dat is waar het om gaat. Met in de live-uitvoering een schitterende gitaarsolo en herhaling van het op 1 na laatste couplet.
6. The river
Bruce de story teller op zijn best. Gebaseerd op het leven van zijn zus, de economische situatie schetsend van begin jaren 80. De muzikale begeleiding is sober, kaal, waardoor de tekst nog beter tot zijn recht komt. Op de livebox wordt dit nummer voorafgegaan door een schitterend verhaal over zijn jeugd. En o ja, ook nog met de beroemdste harmonica-intro aller tijden
5. Racing in the street
Of het nu de rockende versie is van The promise of de bekendere versie van Darkness, dit nummer blijft overeind. Schitterend outtro, schitterende tekst
4. Backstreets
Hoeveel wanhoop en woede over verloren jeugddromen en een kapotte vriendschap kan een mens in 1 song stoppen? Bruce kan het en hoe: dreigend & grommend vertelt hij zijn verhaal voorafgegaan door een meesterlijk intro van Roy Bittan. Het nummer wordt uitgeluid door een oerschreeuw, die we later nog terughoren in oa. Jungleland en Something in the night
3. Jungleland
Eigenlijk is commentaar overbodig. Een kijk in het leven van Magic Rat en Barefoot Girl en het leven in de grote stad. Theatraal, bombastisch, maar bovenal filmisch. De mooiste saxsolo uit rock 'n roll historie zit erin en het eind is fascinerend.
Between flesh and what's fantasy and the poets down here
Don't write nothing at all, they just stand back and let it all be
And in the quick of the night they reach for their moment
And try to make an honest stand but they wind up wounded, not even dead
Tonight in Jungleland
uitgeleid door de mooiste schreeuw uit de muziekgeschiedenis. Kippenvel
2. Born to run
In de versie op de livebox is dit het beste nummer ooit. Zo, dat moest eruit.
1 bonk energie, in die versie wordt het nummer minder raffelig en snel gespeeld als in de jaren 70, maar ook niet zo log als tijdens de recentere concerten. Precies goed op deze manier. Altijd een hoogtepunt als tijdens een Bruce-concert de lichten aan gaan en dit nummer gespeeld wordt. Natuurlijk is het al 100.000 x gespeeld, maar een Bruce concert zonder BTR kan niet/mag niet
1. Thunder road
In welke versie dan ook, dit nummer roept altijd kippenvel op. Of het nu de acoustische, bescheiden versie is uit 1975, de full band versie, de cd versie of zelfs die uit 1993, Thunder road IS Bruce. Het intro, het outtro, de tekst, de hoop, de (des) illusie, de (zelf) kritiek. Bruce was 24 jaar toen hij dit schreef en als je zo'n nummer kan neerpennen ben je ene hele grote. Met de meest profetische woorden uit rock 'n roll historie: "it's a town full of losers and I'm pulling out here to win."
10. Tunnel of love.
Sommigen noemen de synthesizer in dit nummer gedateerd. Dat zal zo zijn, maar ik vind het schitterend. De tekst is fantastisch, de opbouw en tempowisseling idem dito en een heel mooi outtro. Bruce' wijze liefdes/levens lessen...
9. Badlands
Woede, frustratie, desillusie en hoop komen perfect bijeen in dit nummer. De perfecte concertopener. Dat was het in 1978 en dat was het in 2009, oa. op Pinkpop. Tjonge, wat werden we weggeblazen door deze opener. De toon was gelijk gezet
8. Point blank
Iedereen die in Bruce een simpele houthak- rocker ziet zou eens naar dit nummer moeten luisteren. Niks houthak-rock, maar een duister, spookachtig, somber en mysterieus nummer en dat meer dan 6 minuten.
7. Tougher than the rest
Bruce' ultieme lovesong. Natuurlijk druipt de macho Bruce hier van af, maar ik geloof hem wel en dat is waar het om gaat. Met in de live-uitvoering een schitterende gitaarsolo en herhaling van het op 1 na laatste couplet.
6. The river
Bruce de story teller op zijn best. Gebaseerd op het leven van zijn zus, de economische situatie schetsend van begin jaren 80. De muzikale begeleiding is sober, kaal, waardoor de tekst nog beter tot zijn recht komt. Op de livebox wordt dit nummer voorafgegaan door een schitterend verhaal over zijn jeugd. En o ja, ook nog met de beroemdste harmonica-intro aller tijden
5. Racing in the street
Of het nu de rockende versie is van The promise of de bekendere versie van Darkness, dit nummer blijft overeind. Schitterend outtro, schitterende tekst
4. Backstreets
Hoeveel wanhoop en woede over verloren jeugddromen en een kapotte vriendschap kan een mens in 1 song stoppen? Bruce kan het en hoe: dreigend & grommend vertelt hij zijn verhaal voorafgegaan door een meesterlijk intro van Roy Bittan. Het nummer wordt uitgeluid door een oerschreeuw, die we later nog terughoren in oa. Jungleland en Something in the night
3. Jungleland
Eigenlijk is commentaar overbodig. Een kijk in het leven van Magic Rat en Barefoot Girl en het leven in de grote stad. Theatraal, bombastisch, maar bovenal filmisch. De mooiste saxsolo uit rock 'n roll historie zit erin en het eind is fascinerend.
Between flesh and what's fantasy and the poets down here
Don't write nothing at all, they just stand back and let it all be
And in the quick of the night they reach for their moment
And try to make an honest stand but they wind up wounded, not even dead
Tonight in Jungleland
uitgeleid door de mooiste schreeuw uit de muziekgeschiedenis. Kippenvel
2. Born to run
In de versie op de livebox is dit het beste nummer ooit. Zo, dat moest eruit.
1 bonk energie, in die versie wordt het nummer minder raffelig en snel gespeeld als in de jaren 70, maar ook niet zo log als tijdens de recentere concerten. Precies goed op deze manier. Altijd een hoogtepunt als tijdens een Bruce-concert de lichten aan gaan en dit nummer gespeeld wordt. Natuurlijk is het al 100.000 x gespeeld, maar een Bruce concert zonder BTR kan niet/mag niet
1. Thunder road
In welke versie dan ook, dit nummer roept altijd kippenvel op. Of het nu de acoustische, bescheiden versie is uit 1975, de full band versie, de cd versie of zelfs die uit 1993, Thunder road IS Bruce. Het intro, het outtro, de tekst, de hoop, de (des) illusie, de (zelf) kritiek. Bruce was 24 jaar toen hij dit schreef en als je zo'n nummer kan neerpennen ben je ene hele grote. Met de meest profetische woorden uit rock 'n roll historie: "it's a town full of losers and I'm pulling out here to win."
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 20:56 uur
Dit is mijn top 10. Allemaal
1. Thunder Road
2. Born to Run
3. Darkness on the Edge of Town *
4. Badlands
5. Brilliant Disguise
6. I'm on Fire
7. Atlantic City
8. Tougher Than the Rest *
9. Jungleland
10. Rosalita (Come Out Tonight) *
En voor de geïnteresseerden, de afvallers. Allemaal
:
11. The River
12. Tunnel of Love
13. Dancing in the Dark
14. Racing in the Street *
15. Downbound Train *
16. Backstreets *
17. Incident on 57th Street *
18. Point Blank *
19. My Hometown *
20. Devil's Arcade *
1. Thunder Road
2. Born to Run
4. Badlands
5. Brilliant Disguise
6. I'm on Fire
7. Atlantic City
9. Jungleland
En voor de geïnteresseerden, de afvallers. Allemaal
: 11. The River
12. Tunnel of Love
13. Dancing in the Dark
14. Racing in the Street *
15. Downbound Train *
16. Backstreets *
17. Incident on 57th Street *
18. Point Blank *
19. My Hometown *
20. Devil's Arcade *
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 21:05 uur
1. Jungleland
2. Racing in the Street *
4. Devil's Arcade *
5. Downbound Train *
6. Backstreets * (dat intro
)
7. The River
9. Thunder Road
10. Brilliant Disguise
Erg verrassend dat Downbound Train het heeft gehaald. Toch mijn favoriete nummer van Born in the U.S.A. Ook erg blij met Devil's Arcade hier, wat toch een parel van jewelste is. Verder geen echte verrassing wat mij betreft. Voor mij geen gedans in het donker, sorry Dazzler.
4. Devil's Arcade *
5. Downbound Train *
6. Backstreets * (dat intro
)7. The River
9. Thunder Road
10. Brilliant Disguise
Erg verrassend dat Downbound Train het heeft gehaald. Toch mijn favoriete nummer van Born in the U.S.A. Ook erg blij met Devil's Arcade hier, wat toch een parel van jewelste is. Verder geen echte verrassing wat mij betreft. Voor mij geen gedans in het donker, sorry Dazzler.

0
geplaatst: 26 oktober 2011, 21:08 uur
1. Devil's Arcade *
prachtig!
2. Born to Run
3. Downbound Train *
4. I'm on Fire
5. The River
6. Dancing in the Dark
7. Backstreets *
8. Tunnel of Love
9. Brilliant Disguise
10. Darkness on the Edge of Town *
Streets of Philadelphia is mijn echte nummer 1. Verder mis ik vele goede nummers want die zijn weggestemd. Helaas pindakaas. Secret Garden kwam er helemaal niet aan te pas en dat is een springsteengoed nummer.
prachtig! 2. Born to Run
3. Downbound Train *
4. I'm on Fire
5. The River
6. Dancing in the Dark
7. Backstreets *
8. Tunnel of Love
9. Brilliant Disguise
10. Darkness on the Edge of Town *
Streets of Philadelphia is mijn echte nummer 1. Verder mis ik vele goede nummers want die zijn weggestemd. Helaas pindakaas. Secret Garden kwam er helemaal niet aan te pas en dat is een springsteengoed nummer.
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 21:25 uur
Top 10.
1. Jungleland
3. Incident on 57th Street *
4. Born to Run
5. The River
6. Thunder Road
7. Darkness on the Edge of Town *
8. Atlantic City
9. Dancing in the Dark
10. Badlands
Over het algemeen zijn de 20 overblijvers prima nummers. Het enige nummer bij de 30 die ik echt niet goed vond was de monotone neuzelaar Streets of Philadelphia.
Omdat het moest van Dazzler toch maar een plekje ingeruimd voor Dancing in the Dark. Zonder gekheid ik snap de kritiek op het nummer niet zo. Het is samen met No Surrender en Bobby Jean het hoogtepunt van Born in the USA.
In het algemeen geldt dat ik studioversies gelijk zet of zelfs beter vind dan live-versies. Bruce Springsteen is de enige artiest waarvan de live versies mijlenver uitsteken boven de studio versies. Als je documentaire bij Born to Run ziet waarin Bruce uitlegt dat ze voor deze 8 nummers bijna een jaar in de studio zaten, vraag je je toch af waarom ze de nummers niet a la Hammersmith Odeon in 1 keer op de band hadden gezet. Het resultaat was stukken beter geweest.
Drie lange albumtracks kleuren de top 3. Gelukkig heeft Incident het gehaald want het zag er in het begin slecht uit. Iedereen die hem eruit heeft gezet zou echt eens de live versie moeten luisteren op de maxi single van War. Briljant gewoon. Bij Racing in the Street ga ik uit van Live 1975 - 1985 versie en bij Jungleland van de Hammersmith Odeon versie.
1. Jungleland
3. Incident on 57th Street *
4. Born to Run
5. The River
6. Thunder Road
8. Atlantic City
9. Dancing in the Dark
10. Badlands
Over het algemeen zijn de 20 overblijvers prima nummers. Het enige nummer bij de 30 die ik echt niet goed vond was de monotone neuzelaar Streets of Philadelphia.
Omdat het moest van Dazzler toch maar een plekje ingeruimd voor Dancing in the Dark. Zonder gekheid ik snap de kritiek op het nummer niet zo. Het is samen met No Surrender en Bobby Jean het hoogtepunt van Born in the USA.
In het algemeen geldt dat ik studioversies gelijk zet of zelfs beter vind dan live-versies. Bruce Springsteen is de enige artiest waarvan de live versies mijlenver uitsteken boven de studio versies. Als je documentaire bij Born to Run ziet waarin Bruce uitlegt dat ze voor deze 8 nummers bijna een jaar in de studio zaten, vraag je je toch af waarom ze de nummers niet a la Hammersmith Odeon in 1 keer op de band hadden gezet. Het resultaat was stukken beter geweest.
Drie lange albumtracks kleuren de top 3. Gelukkig heeft Incident het gehaald want het zag er in het begin slecht uit. Iedereen die hem eruit heeft gezet zou echt eens de live versie moeten luisteren op de maxi single van War. Briljant gewoon. Bij Racing in the Street ga ik uit van Live 1975 - 1985 versie en bij Jungleland van de Hammersmith Odeon versie.
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 21:26 uur
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 21:36 uur
1. Racing in the Street *
2. The River
3. Backstreets *
4. Born to Run
5. Thunder Road
6. I'm on Fire
8. Atlantic City
9. Badlands
10. Jungleland
Zware bevalling dit. Had al direct 4 afvallers maar de resterende 16 heb ik toch maar weer even geluisterd. Helaas is Dancing in the Dark toch gesneuveld in het geweld, zou in een langere lijst op nummer 12 geëindigd zijn. Ben in tegenstelling tot Tribal Gathering zuiver van de studioversies uitgegaan, dat vond ik wel zo eerlijk.
2. The River
3. Backstreets *
4. Born to Run
5. Thunder Road
6. I'm on Fire
8. Atlantic City
9. Badlands
10. Jungleland
Zware bevalling dit. Had al direct 4 afvallers maar de resterende 16 heb ik toch maar weer even geluisterd. Helaas is Dancing in the Dark toch gesneuveld in het geweld, zou in een langere lijst op nummer 12 geëindigd zijn. Ben in tegenstelling tot Tribal Gathering zuiver van de studioversies uitgegaan, dat vond ik wel zo eerlijk.
0
Aquila
geplaatst: 26 oktober 2011, 21:41 uur
Mmm, 9 van de tien afvallers had ik in mijn lijstje staan, dus met de 20 overblijvers moet ik zeker uit de voeten kunnen. Zoals gezegd geen kenner, maar goede songs zijn hier wel uit te halen. Ik gok voor mijzelf toch op een nummer 1 van Darkness on the Edge of Town. En Dancing in the Dark haalt de Top 10 ook zeker wel.
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 22:18 uur
Alle 10 afvallers komen uit de startlijst en alle 10 nominaties uit ronde 1 zijn door....best wel opvallend.
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 22:24 uur
El Ninjo schreef:
Alle 10 afvallers komen uit de startlijst en alle 10 nominaties uit ronde 1 zijn door....best wel opvallend.
Dus er zijn 10 grote hits van Bruce die slechter werden bevonden dan ...

0
geplaatst: 26 oktober 2011, 22:36 uur
01 Devil's Arcade *
02 The River
03 Thunder Road
04 Jungleland
05 Point Blank *
06 Racing in the Street *
07 Darkness on the Edge of Town *
08 Born to Run
09 Badlands
10 Backstreets
Het lijkt wel alsof Bruce Springsteen niets anders heeft gemaakt dan Born to Run, Darkness on the edge of town en The River.
Dan worden Nebraska, Born in the USA en de Tunnel of love nog voldoende gepushd en daar moeten we het dan mee doen. Erg jammer, The Boss heeft voldoende goede muziek gemaakt om aan al zijn albums in ieder geval een beetje recht te kunnen doen.
02 The River
03 Thunder Road
04 Jungleland
05 Point Blank *
06 Racing in the Street *
07 Darkness on the Edge of Town *
08 Born to Run
09 Badlands
10 Backstreets
Het lijkt wel alsof Bruce Springsteen niets anders heeft gemaakt dan Born to Run, Darkness on the edge of town en The River.
Dan worden Nebraska, Born in the USA en de Tunnel of love nog voldoende gepushd en daar moeten we het dan mee doen. Erg jammer, The Boss heeft voldoende goede muziek gemaakt om aan al zijn albums in ieder geval een beetje recht te kunnen doen.
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 22:58 uur
Bij Billy Joel doe ik mee! kGa al wat dvd'tjes en cd's herbeluisteren!
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 23:15 uur
Een mooie lijst om morgen eens op te zetten. Zeer jammer van Streets of Philadelphia. Had waarschijnlijk top 3 gescoord.
Billy Joel zal een mooie kennismaking zijn. Wil al een hele tijd albums van hem gaan beluisteren.
Billy Joel zal een mooie kennismaking zijn. Wil al een hele tijd albums van hem gaan beluisteren.

0
geplaatst: 26 oktober 2011, 23:39 uur
dazzler schreef:
Als tegenprestatie organiseer ik volgende week Greatest Hits of a Piano Man !
Als tegenprestatie organiseer ik volgende week Greatest Hits of a Piano Man !

Wordt vast ook weer een hoop gevloek en getier, in de overdrachtelijke zin dan.
0
geplaatst: 26 oktober 2011, 23:55 uur
1. Point Blank
2. Darkness on the Edge of Town
3. The River
4. Tunnel of Love
5. My Hometown
6. Born to Run
7 Racing in the Street
8 Thunder Road
9 I'm on Fire
10. Dancing in The Dark
2. Darkness on the Edge of Town
3. The River
4. Tunnel of Love
5. My Hometown
6. Born to Run
7 Racing in the Street
8 Thunder Road
9 I'm on Fire
En zorg maar dat Dancing in the Dark de top 10 haalt.
10. Dancing in The Dark

0
geplaatst: 27 oktober 2011, 00:39 uur
1. The River
2. I'm on Fire
3. Point Blank *
4. Born to Run
5. Darkness on the Edge of Town *
6. Badlands
7. Dancing in the Dark
8. My Hometown *
9. Thunder Road
Veel van mijn nominaties en een paar afvallers uit de startlijst hadden hoger geëindigd dan Dancing in the Dark, die nu plek 7 haalt. Wat een raar spelletje is dit toch.
2. I'm on Fire
3. Point Blank *
4. Born to Run
5. Darkness on the Edge of Town *
6. Badlands
7. Dancing in the Dark
8. My Hometown *
9. Thunder Road
Veel van mijn nominaties en een paar afvallers uit de startlijst hadden hoger geëindigd dan Dancing in the Dark, die nu plek 7 haalt. Wat een raar spelletje is dit toch.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 01:18 uur
Een volledige
top 10:
01 Downbound Train * (album versie)
02 Dancing in the Dark
03 Point Blank * (album versie)
04 The River
05 Tunnel of Love
06 Darkness on the Edge of Town *
07 Tougher Than the Rest *
08 Devil's Arcade *
09 Atlantic City
10 Badlands
Downbound Train en Point Blank zijn twee van de allermooiste tracks van zijn reguliere studio albums.
Maar daarnaast mis ik nog wel I Wish I Were Blind ("Human Touch"), One Step Up ("Tunnel of Love"), Boby Jean ("Born in the USA"), Worlds Apart ("The Rising"), Working on a Dream ("Working on a Dream", Bruce's Roy Orbison song) en You'll Be Coming Down, Gypsy Biker (beiden van "Magic". Die hadden anders ook in mijn top 10 gestaan.
Geweldig oeuvre heeft The Boss toch opgebouwd tot en met nu aan toe. En hij mag er nog beste een paar albumpies achteraan maken.
top 10:01 Downbound Train * (album versie)
02 Dancing in the Dark
03 Point Blank * (album versie)
04 The River
05 Tunnel of Love
06 Darkness on the Edge of Town *
07 Tougher Than the Rest *
08 Devil's Arcade *
09 Atlantic City
10 Badlands
Downbound Train en Point Blank zijn twee van de allermooiste tracks van zijn reguliere studio albums.
Maar daarnaast mis ik nog wel I Wish I Were Blind ("Human Touch"), One Step Up ("Tunnel of Love"), Boby Jean ("Born in the USA"), Worlds Apart ("The Rising"), Working on a Dream ("Working on a Dream", Bruce's Roy Orbison song) en You'll Be Coming Down, Gypsy Biker (beiden van "Magic". Die hadden anders ook in mijn top 10 gestaan.
Geweldig oeuvre heeft The Boss toch opgebouwd tot en met nu aan toe. En hij mag er nog beste een paar albumpies achteraan maken.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 02:11 uur
Verrassend genoeg ging het kiezen van de 10 nummers voor mijn top10 relatief eenvoudig. Het op volgorde zetten van deze nummers is onmogelijk (behalve mijn nummer één), dat veranderd elk moment weer. Ik heb daar dan ook niet zoveel tijd aan besteed.
In mijn top4 komt mijn rangschikking van de albums van Bruce Springsteen naar voren (Darkness; the River; Born to Run; Wild, Innocent & E-Street Shuffle). Alleen Nebraska ontbreekt in dit rijtje (staat bij mij op 4), maar dat komt omdat Atlantic City het enige nummer van dat album is dat de laatste 30 heeft gehaald en dat nummer pakt mij nou net minder.
Afijn, dit is mijn top10:
1. Badlands
Beste nummer uit de lijst, maar voor mij ook het allerbeste nummer van Bruce Springsteen. Vooral live is dit voor mij het ultieme muziekgenot (meer nog dan Born to Run). En dan de tekst, niet al te diepgravend, maar o zo waar:
poor man wanna be rich
rich man wanna be king
and a king ain't satisfied 'till he rules everything
2. Point Blank *
Mooiste nummer van The River, samen met Stolen Car en Drive all Night, twee nummers die ik ook graag bij de laatste 30 had willen zien, al had dat mijn top 10 alleen maar moeilijker gemaakt.
3. Thunder Road
Beste nummer van Born to Run. Zowel de accoustische versie op Live 75/85 als de studioversie is briljant.
4. Incident on 57th Street *
Zoals ik bij mijn nominatielijstje al aangaf is dit het beste nummer van Bruce Springsteen van voor Born to Run.
5. Born to Run
6. The River
7. Backstreets *
9. Jungleland
10. Racing in the Street *
Als je dit lijstje bekijkt lijkt Born to Run mijn ultieme springsteen album te zijn, maar dat komt omdat de beste nummers van Born to Run de eindlijst gehaald hebben, terwijl de beste nummers van Darkness en the River daar niet in staan.
Ik besef dat het lijstje nogal eentonig is. De nummers komen van slechts vier verschillende albums en uit een beperkt tijdperk (1973-1980), maar dat waren ook de hoogtijdagen van the Boss. Daarnaast staan de topnummers van zijn latere werk (Across the Border van The Ghost of Tom Joad en You're Missing van The Rising) niet in de lijst van 30.
In mijn top4 komt mijn rangschikking van de albums van Bruce Springsteen naar voren (Darkness; the River; Born to Run; Wild, Innocent & E-Street Shuffle). Alleen Nebraska ontbreekt in dit rijtje (staat bij mij op 4), maar dat komt omdat Atlantic City het enige nummer van dat album is dat de laatste 30 heeft gehaald en dat nummer pakt mij nou net minder.
Afijn, dit is mijn top10:
1. Badlands
Beste nummer uit de lijst, maar voor mij ook het allerbeste nummer van Bruce Springsteen. Vooral live is dit voor mij het ultieme muziekgenot (meer nog dan Born to Run). En dan de tekst, niet al te diepgravend, maar o zo waar:
poor man wanna be rich
rich man wanna be king
and a king ain't satisfied 'till he rules everything
2. Point Blank *
Mooiste nummer van The River, samen met Stolen Car en Drive all Night, twee nummers die ik ook graag bij de laatste 30 had willen zien, al had dat mijn top 10 alleen maar moeilijker gemaakt.
3. Thunder Road
Beste nummer van Born to Run. Zowel de accoustische versie op Live 75/85 als de studioversie is briljant.
4. Incident on 57th Street *
Zoals ik bij mijn nominatielijstje al aangaf is dit het beste nummer van Bruce Springsteen van voor Born to Run.
5. Born to Run
6. The River
7. Backstreets *
9. Jungleland
10. Racing in the Street *
Als je dit lijstje bekijkt lijkt Born to Run mijn ultieme springsteen album te zijn, maar dat komt omdat de beste nummers van Born to Run de eindlijst gehaald hebben, terwijl de beste nummers van Darkness en the River daar niet in staan.
Ik besef dat het lijstje nogal eentonig is. De nummers komen van slechts vier verschillende albums en uit een beperkt tijdperk (1973-1980), maar dat waren ook de hoogtijdagen van the Boss. Daarnaast staan de topnummers van zijn latere werk (Across the Border van The Ghost of Tom Joad en You're Missing van The Rising) niet in de lijst van 30.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 09:09 uur
Alle nummers uit mijn top 10 komen uit de periode The Wild... t/m Born In the USA. De rest boeit me stukken minder en ik verklaar je gewoon ronduit voor gek als je een album als Magic, hoewel puik, op gelijke hoogte plaatst met deze gouden periode.
1. Thunder Road
Mijn favoriete nummer van mijn favoriete Bruce-plaat. Kan ik in mijn slaap meebléren. Hele mooie opbouw, van het piano-intro tot de geweldige saxuele climax van wijlen Clarence.
2. Incident on 57th Street *
Heel blij dat deze er nog in staat. De vroege Springsteen, schaamteloos romantisch, met een verhaal over een straatschoffie op schitterende muziek. Vooral het refrein met het pompende orgel. Van wijlen Danny Federici.
3. The River
Het titelnummer van mijn een-na-favoriete plaat. Waarvan heel veel ontbreekt in deze ronde. Ook hier weer een hele mooie opbouw. Ik krijg altijd kippenvel bij het stukje
But I remember us riding in my brother's car
Her body tan and wet down at the reservoir.
At night on them banks I'd lie awake
And pull her close just to feel each breath she'd take
Now those memories come back to haunt me
they haunt me like a curse
Is a dream a lie if it don't come true
Or is it something worse
Het lijkt wel een koortsdroom.
4. Darkness on the Edge of Town *
Het beste nummer van de gelijknamige plaat, somber maar erg doeltreffend. Goed voorbeeld van de kalere muziek die hij na het barokke Born To Run wilde maken.
5. Downbound Train *
Born In the USA heb ik altijd wat onderschat, nu staat hij ferm op 4,5*. Ok, de productie is opgepompt, er zijn synthesizers, er wordt gelonkt naar de hitparade, maar het staat buiten kijf dat het compositorische niveau dik in orde is. Dit is mijn favoriete nummer van de plaat. Heel somber, deze zou het niet zo goed hebben gedaan in de hitparades.
6. Jungleland
Een breed uitwaaierend epos, Bruce's meest cinematografische nummer. Zelden heeft hij ze zo beeldend geschreven, ik zie er in mijn hoofd een film bij vol grotestadscenes, motorbendes, chroom en verboden sex. Met, daar is hij weer, een gloedvolle solo van Clarence.
7. Racing in the Street *
Één van de sleutelnummers van Darkness. Meer auto's, er is vaak kritiek op maar mij stoort het totaal niet. Waar moet je anders mee ontsnappen, een fiets met een lekke band?
8. Point Blank *
Één van de vele hoogtepunten van the River. Somber, sober en intens.
9. Atlantic City
Beste nummer van Nebraska. Kan er verder niet eens zo veel over vertellen. Gewoon goed.
10. Dancing in the Dark
Mijn eerste kennismaking, zoals bij heel veel mensen. Ik was toen 11. Born In the USA was mijn eerste LP. Is de keuze voor dit nummer gekleurd door deze sentimenten? Ik meen te denken van niet. Geweldige drive en ja, heel poppy.
Afvallers:
met spijt, tranen en een gebroken hart
Backstreets *
Born to Run
Badlands
Brilliant Disguise
I'm on Fire
My Hometown *
zonder spijt
Devil's Arcade *
Rosalita (Come Out Tonight) *
Tougher Than the Rest *
Tunnel of Love
1. Thunder Road
Mijn favoriete nummer van mijn favoriete Bruce-plaat. Kan ik in mijn slaap meebléren. Hele mooie opbouw, van het piano-intro tot de geweldige saxuele climax van wijlen Clarence.
2. Incident on 57th Street *
Heel blij dat deze er nog in staat. De vroege Springsteen, schaamteloos romantisch, met een verhaal over een straatschoffie op schitterende muziek. Vooral het refrein met het pompende orgel. Van wijlen Danny Federici.
3. The River
Het titelnummer van mijn een-na-favoriete plaat. Waarvan heel veel ontbreekt in deze ronde. Ook hier weer een hele mooie opbouw. Ik krijg altijd kippenvel bij het stukje
But I remember us riding in my brother's car
Her body tan and wet down at the reservoir.
At night on them banks I'd lie awake
And pull her close just to feel each breath she'd take
Now those memories come back to haunt me
they haunt me like a curse
Is a dream a lie if it don't come true
Or is it something worse
Het lijkt wel een koortsdroom.
4. Darkness on the Edge of Town *
Het beste nummer van de gelijknamige plaat, somber maar erg doeltreffend. Goed voorbeeld van de kalere muziek die hij na het barokke Born To Run wilde maken.
5. Downbound Train *
Born In the USA heb ik altijd wat onderschat, nu staat hij ferm op 4,5*. Ok, de productie is opgepompt, er zijn synthesizers, er wordt gelonkt naar de hitparade, maar het staat buiten kijf dat het compositorische niveau dik in orde is. Dit is mijn favoriete nummer van de plaat. Heel somber, deze zou het niet zo goed hebben gedaan in de hitparades.
6. Jungleland
Een breed uitwaaierend epos, Bruce's meest cinematografische nummer. Zelden heeft hij ze zo beeldend geschreven, ik zie er in mijn hoofd een film bij vol grotestadscenes, motorbendes, chroom en verboden sex. Met, daar is hij weer, een gloedvolle solo van Clarence.
7. Racing in the Street *
Één van de sleutelnummers van Darkness. Meer auto's, er is vaak kritiek op maar mij stoort het totaal niet. Waar moet je anders mee ontsnappen, een fiets met een lekke band?
8. Point Blank *
Één van de vele hoogtepunten van the River. Somber, sober en intens.
9. Atlantic City
Beste nummer van Nebraska. Kan er verder niet eens zo veel over vertellen. Gewoon goed.
10. Dancing in the Dark
Mijn eerste kennismaking, zoals bij heel veel mensen. Ik was toen 11. Born In the USA was mijn eerste LP. Is de keuze voor dit nummer gekleurd door deze sentimenten? Ik meen te denken van niet. Geweldige drive en ja, heel poppy.
Afvallers:
met spijt, tranen en een gebroken hart
Backstreets *
Born to Run
Badlands
Brilliant Disguise
I'm on Fire
My Hometown *
zonder spijt

Devil's Arcade *
Rosalita (Come Out Tonight) *
Tougher Than the Rest *
Tunnel of Love
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 09:19 uur
1. Born to Run
2. Thunder Road
3. Tougher Than the Rest
4. Atlantic City
5. The River
6. Badlands
7. Point Blank
8. Darkness on the Edge of Town
9. Incident on 57th Street
10. Jungleland
2. Thunder Road
3. Tougher Than the Rest
4. Atlantic City
5. The River
6. Badlands
7. Point Blank
8. Darkness on the Edge of Town
9. Incident on 57th Street
10. Jungleland
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 27 oktober 2011, 09:22 uur
>Waar moet je anders mee ontsnappen, een fiets met een lekke band?

0
Aquila
geplaatst: 27 oktober 2011, 09:30 uur
Ik heb me nog meer in Bruce verdiept dan ooit hiervoor. Had drie albums op CD die ik afgelopen jaar tóch van de hand heb gedaan (vanwege te veel in de perifere regio van mijn muziekcollectie en er passen er maar 2000 in de kast): Darkness/Edge, River en Nebraska. Geen wonder dat je die veel terugvindt. Ik ben zoals gezegd geen kenner – ik zal me eens in live versies verdiepen, die als ik het zo lees veel toevoegen aan de beleving. Bedankt voor de toelichtingen, aan ieder. Enne... uiteindelijk bleek er zoveel kwaliteit dat Dancing in the Dark het net niet haalde en op 11 terecht kwam 
01. Badlands
02. The River
03. Thunder Road
04. Atlantic City
05. Darkness on the Edge of Town *
06. Incident on 57th Street * (dit nummer kende ik nog niet)
07. Point Blank *
08. Racing in the Street *
09. Jungleland
10. Backstreets *
11. Dancing in the Dark
- - - -
NB Is Billy Joel niet meer iets voor Bits dan Hits?

01. Badlands
02. The River
03. Thunder Road
04. Atlantic City
05. Darkness on the Edge of Town *
06. Incident on 57th Street * (dit nummer kende ik nog niet)
07. Point Blank *
08. Racing in the Street *
09. Jungleland
10. Backstreets *
11. Dancing in the Dark
- - - -
NB Is Billy Joel niet meer iets voor Bits dan Hits?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.