Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !
zoeken in:
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 09:45 uur
En mijn eigen Top 10:
1. Racing in the Street *
Het nummer raakt me elke keer (mooi verhaal en met gevoel gebracht), zeker vanaf het moment dat ik het nummer bij m'n eerste Springsteen concert (De Kuip, Rising tour) live hoorde. Kippenvelnummer!
2. Thunder Road
3. Born to Run
Twee 'kneiters' van m'n favoriete Bruce-album. Tevens publiekfavorieten tijdens concerten.
4. Brilliant Disguise
Ik heb altijd een zwak voor dit nummer gehad, muzikaal en tekstueel. Ook hier een mooi verhaal, met een twist aan het einde.
5. Badlands
2 nummers van mijn 2 favoriete albums in de top 5, geen verrassing. Wederom een nummer dat je eigenlijk in z'n explosieve live-versie moet horen. Begin een concert met dit nummer en iedereen is meteen verkocht.
6. The River
Wederom de tekst die 't 'm doet. Vooral de live-versie op 'Live/1975-85' gaat door merg en been.
7. Backstreets *
8. Jungleland
Wederom twee nummers van 'Born to Run'. Backstreets wordt perfect omschreven door cosmic kid.
Jungleland heeft na de dood van de Big Man nog een extra dimensie gekregen, door de geweldige saxsolo.
9. Atlantic City
De 'kale' Springsteen heeft mij nog steeds niet écht heeft kunnen raken (heel album vind ik té eentonig), maar dit nummer wel. Wederom door het sterke verhaal.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar de bandversie op 'In Concert/Plugged' vind ik geweldig.
10.Devil's Arcade *
Een recent nummer mocht in m'n lijst niet ontbreken, want Bruce is na 9/11 weer op dreef. Het album 'Magic' vind ik z'n beste sinds de jaren '70 en dit nummer is het ultieme bewijs dat Bruce ook anno 2011 nog steeds de naam 'The Boss' mag dragen.
1. Racing in the Street *
Het nummer raakt me elke keer (mooi verhaal en met gevoel gebracht), zeker vanaf het moment dat ik het nummer bij m'n eerste Springsteen concert (De Kuip, Rising tour) live hoorde. Kippenvelnummer!
2. Thunder Road
3. Born to Run
Twee 'kneiters' van m'n favoriete Bruce-album. Tevens publiekfavorieten tijdens concerten.
4. Brilliant Disguise
Ik heb altijd een zwak voor dit nummer gehad, muzikaal en tekstueel. Ook hier een mooi verhaal, met een twist aan het einde.
5. Badlands
2 nummers van mijn 2 favoriete albums in de top 5, geen verrassing. Wederom een nummer dat je eigenlijk in z'n explosieve live-versie moet horen. Begin een concert met dit nummer en iedereen is meteen verkocht.
6. The River
Wederom de tekst die 't 'm doet. Vooral de live-versie op 'Live/1975-85' gaat door merg en been.
7. Backstreets *
8. Jungleland
Wederom twee nummers van 'Born to Run'. Backstreets wordt perfect omschreven door cosmic kid.
Jungleland heeft na de dood van de Big Man nog een extra dimensie gekregen, door de geweldige saxsolo.
9. Atlantic City
De 'kale' Springsteen heeft mij nog steeds niet écht heeft kunnen raken (heel album vind ik té eentonig), maar dit nummer wel. Wederom door het sterke verhaal.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar de bandversie op 'In Concert/Plugged' vind ik geweldig.
10.Devil's Arcade *
Een recent nummer mocht in m'n lijst niet ontbreken, want Bruce is na 9/11 weer op dreef. Het album 'Magic' vind ik z'n beste sinds de jaren '70 en dit nummer is het ultieme bewijs dat Bruce ook anno 2011 nog steeds de naam 'The Boss' mag dragen.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 10:00 uur
1. The River
2. Born To Run
3. Badlands
4. Thunder Road
5. Tougher Than the Rest *
6. Brilliant Disguise
7. Jungleland
8. Rosalita (Come Out Tonight) *
9. Backstreets *
10. Darkness on the Edge of Town *
2. Born To Run
3. Badlands
4. Thunder Road
5. Tougher Than the Rest *
6. Brilliant Disguise
7. Jungleland
8. Rosalita (Come Out Tonight) *
9. Backstreets *
10. Darkness on the Edge of Town *
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 10:04 uur
rkdev schreef:
9. Atlantic City
9. Atlantic City
Er is ook een hele fijne coverversie van The Hold Steady: YouTube - War Child - Heroes: The Hold Steady - Atlantic City (Bruce Springsteen Cover)
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 10:35 uur
01. Downbound Train *
02. Darkness on the Edge of Town *
03. Point Blank *
04. The River
05. Born to Run
06. Devil's Arcade *
07. Racing in the Street *
08. Thunder Road
09. Atlantic City
10. Incident on 57th Street *
11. Dancing in the Dark (sorry, dazz)
02. Darkness on the Edge of Town *
03. Point Blank *
04. The River
05. Born to Run
06. Devil's Arcade *
07. Racing in the Street *
08. Thunder Road
09. Atlantic City
10. Incident on 57th Street *
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 12:06 uur
remcodulac schreef:
Okee, nog één keer voor de duidelijkheid.
@iedereen die dit leest
Van mij mag Dancing in the Dark dit Greatest Hits spel (what's in a name) zelfs winnen.
Maar kom mij de volgende keer niet meer vertellen dat Don't You, Another Brick in the Wall,
Purple Rain of Uptown Girl de finale of top 10 niet gehaald hebben omdat ze te poppy zijn.
Dat was mijn statement.
Als dit spel een logisch verloop kende zou Dancing in the Dark
(ik had op Streets of Philadelphia moeten wedden) de finale niet gehaald hebben.
Maar blijkbaar gaat die vlieger dit keer niet op.
En dat zou kunnen omdat Bruce fans toleranter zijn.
Of omdat Dancing in the Dark een beter nummer is dan de voorbeelden die ik noem.
Maar met dat laatste ga ik alvast niet akkoord. Ik vind het allemaal catchy popsongs.
Heb ik nu ergens geschreven dat Dancing een slecht nummer is?
Ik dacht het niet. Ik ben zelfs blij dat het dit keer anders is gegaan.
Wel jammer van Born in the USA en Hungry Heart.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 12:15 uur
dazzler schreef:
....Hungry Heart.
Vroeger dacht ik altijd dat dit nummer van Billy Joel was, maar ik zal 'm komende week niet op de nominatielijst zetten Dazzler ....Hungry Heart.

0
geplaatst: 27 oktober 2011, 12:16 uur
Ja, het is volkomen duidelijk. Ik verwees alleen naar deze opmerking:
Dat was bij mij bijna gelukt, maar hij bleef steken op 11. Vandaar mijn excuses.
dazzler schreef:
En zorg maar dat Dancing in the Dark de top 10 haalt.
Dat was bij mij bijna gelukt, maar hij bleef steken op 11. Vandaar mijn excuses.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 12:27 uur
dazzler schreef:
Dancing in the Dark is gewoon een symphatiek vlot deuntje, niets mis mee. Juist Hungry Heart is wat mij betreft een hit met een grote irritatiefactor, goed vergelijkbaar met Don't You en The Wall.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 14:32 uur
dazzler schreef:
@iedereen die dit leest
Van mij mag Dancing in the Dark dit Greatest Hits spel (what's in a name) zelfs winnen.
Maar kom mij de volgende keer niet meer vertellen dat Don't You, Another Brick in the Wall,
Purple Rain of Uptown Girl de finale of top 10 niet gehaald hebben omdat ze te poppy zijn.
Dat was mijn statement.
(ik had op Streets of Philadelphia moeten wedden) de finale niet gehaald hebben.
Of omdat Dancing in the Dark een beter nummer is dan de voorbeelden die ik noem.
Maar met dat laatste ga ik alvast niet akkoord. Ik vind het allemaal catchy popsongs.
@iedereen die dit leest
Dat was mijn statement.
Je gaat toch steeds voor wat jij de beste nummers vindt...en bij de ene artiest zullen daar voor jou wel catchy popsongs deel van uitmaken en bij de andere artiest niet....het feit an sich dat een nummer als catchy popsong bestempeld kan worden is toch geen criterium om wel of niet klagen dat het de finale wel of niet gehaald heeft....bij Simple Minds hou ik bijv. niet zozeer van de nummers zoals Don't You die als catchy popsongs gezien kunnen worden maar meer van hun overige oudere werk waaronder veel album (niet hit) tracks, bij Billy Joel vind ik zijn albumwerk bijv. grotendeels niks en zal ik (als ik meedoe) wel voor de bekende hits dan wel catchy popsongs gaan.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 14:50 uur
Opvallend, nadat 6 van mijn nominaties de 1e ronde haalden, zijn 8 van mijn geëlimineerden ook daadwerkelijk gesneuveld. Dat maakt dat ik bijna mijn echte Springsteen top 10 hier kan neerzetten. Enkel Lost in the Flood mis ik echt.
1. Atlantic City
2. Thunder Road
3. Jungleland
4. Backstreets
5. My Hometown
6. Point Blank
7. The River
8. Racing in the Street
9. Born to Run
10. Brilliant Disguise
1. Atlantic City
2. Thunder Road
3. Jungleland
4. Backstreets
5. My Hometown
6. Point Blank
7. The River
8. Racing in the Street
9. Born to Run
10. Brilliant Disguise
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 16:21 uur
Kom jijzelf eigenlijk nog met een lijstje, Dazzler?
Ik ben wel benieuwd naar de positie van Dancing in the Dark in jouw top10
Ik ben wel benieuwd naar de positie van Dancing in the Dark in jouw top10

0
geplaatst: 27 oktober 2011, 16:32 uur
Ik denk het niet.
1. Ik ken Springsteen niet goed genoeg.
2. Ik wilde de finalelijst alsnog eens beluistern
tot ik merkte dat een paar favorieten in de vorige ronde sneuvelden.
3. I'll see what I can do, maar nu wordt het wat laat om nog actief te luisteren.
Probleem is een beetje dat ik stemmen pas zinvol vind
als je de muziek ook echt in de vingers hebt. Bij Springsteen
wordt dat toch al gauw een heropfrissen van een grijs verleden
en ik weet niet of ik er 10 kan rangschikken, maar we zien nog wel.
1. Ik ken Springsteen niet goed genoeg.
2. Ik wilde de finalelijst alsnog eens beluistern
tot ik merkte dat een paar favorieten in de vorige ronde sneuvelden.
3. I'll see what I can do, maar nu wordt het wat laat om nog actief te luisteren.
Probleem is een beetje dat ik stemmen pas zinvol vind
als je de muziek ook echt in de vingers hebt. Bij Springsteen
wordt dat toch al gauw een heropfrissen van een grijs verleden
en ik weet niet of ik er 10 kan rangschikken, maar we zien nog wel.
0
Aquila
geplaatst: 27 oktober 2011, 16:44 uur
Even goeie vrienden natuurlijk, het dilemma is herkenbaar (oa bij Hall & Oates twijfel ik nog - en da's jammer voor jou want onze nummers 1 en 2 zijn identiek), maar ik denk dat ik nauwelijks meer Springsteen ken (en apprecieer) dan jij dazzler, maar wat mij hier nu wel opvalt is dat de kwaliteit van het overgeblevene hoog is (toegegeven ik ben ook liefehbber van de periode Born to Run-Nebraska - dat is niet bepaald hetgeen inde eliminatie is gesneuveld).
Maar wat je schrijft is natuurlijk wel een kleine tegenspraak of op zijn minst een "weigering" om op avontuur te gaan. Je kent het slecht, maar dan kan het best zijn dat het zo goed is dat het juist je favorieten blijken. Of begrijp ik het zo verkeerd? Maar goed je moet vanavond ook nog H&O doen. Het is mijzelf daar juist dan weer niet gelukt een gedegen onderzoek naar alle 20 tracks te doen. I Can't Go for That zou mijn nummer 1 zijn, voor Adult Education, dus ik kan me voorstellen dat juist jij juist nog een lijstje wilt in dat geval
Maar wat je schrijft is natuurlijk wel een kleine tegenspraak of op zijn minst een "weigering" om op avontuur te gaan. Je kent het slecht, maar dan kan het best zijn dat het zo goed is dat het juist je favorieten blijken. Of begrijp ik het zo verkeerd? Maar goed je moet vanavond ook nog H&O doen. Het is mijzelf daar juist dan weer niet gelukt een gedegen onderzoek naar alle 20 tracks te doen. I Can't Go for That zou mijn nummer 1 zijn, voor Adult Education, dus ik kan me voorstellen dat juist jij juist nog een lijstje wilt in dat geval

0
geplaatst: 27 oktober 2011, 16:57 uur
Wel, ik ben een slechte leerling als het over (her)ontdekken van grote namen gaat. Ik kan overdag zelden luisteren (sta dan voor de klas) en ook 's avonds is het niet altijd mogelijk omdat deze kamer zich naast de slaapkamers van de kids bevindt. En met een hoofdtelefoon luisteren zou wel helemaal onverantwoordelijk zijn. Een vader spitst graag de oren als er wat loos is in de slaapkamers. 's Avonds voor het slapengaan is er nog wel een gaatje in de woonkamer. Maar dan grijp ik altijd naar muziek die ik al ken omdat ik er dan voluit van wil genieten.
Kans is groot dat ik morgen tijdens het plaatsen van de clips spijt heb dat ik niet wat meer inspanning leverde. Maar spijt komt altijd te laat. Springsteen is ook muzikaal mijn dada niet. Dat wil zeggen dat ik grondiger moet luisteren om echt de finesse van zijn muziek te voelen. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat The River niet hoger scoort. Maar zolang ik zelf geen lijst plaats moet ik mijn mond houden. Dus zwijg ik er nu maar over.
Ps. Er zitten maar 18 songs in de H&O finale omdat er maar 8 genomineerd geraakten.
Kans is groot dat ik morgen tijdens het plaatsen van de clips spijt heb dat ik niet wat meer inspanning leverde. Maar spijt komt altijd te laat. Springsteen is ook muzikaal mijn dada niet. Dat wil zeggen dat ik grondiger moet luisteren om echt de finesse van zijn muziek te voelen. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat The River niet hoger scoort. Maar zolang ik zelf geen lijst plaats moet ik mijn mond houden. Dus zwijg ik er nu maar over.
Ps. Er zitten maar 18 songs in de H&O finale omdat er maar 8 genomineerd geraakten.
0
Aquila
geplaatst: 27 oktober 2011, 17:20 uur
Ik ken de dilemma van de vader, de kinderen en de herrie. Herkenbaar en begrijpelijk, ook omdat je erin moet duiken. "weigering" klinkt wat zwaar, maar het kan heerlijk zijn om bij de beschikking over tijd en ruimte even op ontdekkingstocht te gaan. Ik heb dat bij Sam Cooke en Hall & Oates ook even gelaten. Hier bij Springsteen heb ik gewacht tot de lijst was ingeperkt, want dan kan je gerichter luisteren ipv een heel oeuvre door te moeten op zoek naar de nummers die je goed vindt/vond.
En voor betreft The River heb ík in elk geval mijn best gedaan.
En voor betreft The River heb ík in elk geval mijn best gedaan.

0
geplaatst: 27 oktober 2011, 20:25 uur
Bruce Springsteen top 10!
1. Racing in the Street
2. Thunder Road
3. Darkness on the Edge of Town
4. Born to Run
5. Backstreets
6. Jungleland
7. Badlands
8. My Hometown *
9. Rosalita (Come Out Tonight) *
10.The River
1. Racing in the Street
2. Thunder Road
3. Darkness on the Edge of Town
4. Born to Run
5. Backstreets
6. Jungleland
7. Badlands
8. My Hometown *
9. Rosalita (Come Out Tonight) *
10.The River
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 20:29 uur
Heel wat favorieten van mij hebben de eindlijst niet gehaald maar Bruce Springsteen heeft genoeg geweldige songs gebracht om een mooie top-10 te breien.
1. Born to Run
2. Backstreets *
3. Badlands
4. Thunder Road
5. The River
6. Atlantic City
7. Racing in the Street *
8. Dancing in the Dark
9. I'm on Fire
10. Point Blank *
Zoals eerder vermeld ben ik vooral fan van Bruce Springsteen anno 1975-1985 en alle 10 songs komen ook uit die periode waarvan 3 uit Born to Run.
1. Born to Run
2. Backstreets *
3. Badlands
4. Thunder Road
5. The River
6. Atlantic City
7. Racing in the Street *
8. Dancing in the Dark
9. I'm on Fire
10. Point Blank *
Zoals eerder vermeld ben ik vooral fan van Bruce Springsteen anno 1975-1985 en alle 10 songs komen ook uit die periode waarvan 3 uit Born to Run.
0
johannesA
geplaatst: 27 oktober 2011, 21:00 uur
Springsteen top 10.
Tja, mensen die mij kennen op het forum weten dat ik Springsteen liefhebber ben. Na deze
week met de GH versie van Bruce Springsteen, weet ik dat er meer mensen deze rocker
kunnen waarderen. De discussies over de ene of de andere song van Bruce, ik geniet er met
volle teugen van. Je ziet wel veel diversiteit onder de deelnemers. Velen vinden de periode
Born To Run tm Nebraska de beste. Ook zijn er (Musician) die de latere periodes beter
kunnen bekoren.
Ikzelf ben opgegroeid met Born In The USA en Tunnel Of Love en heb later pas de albums
daarvoor leren kennen. Deze beide cd's zijn zo'n beetje het beginpunt van mijn muzikale
bestaan geweest, dus buiten de kwaliteit van die schijfjes komt ook nog een beetje een
soort "emo-factor" meespelen in mijn beoordeling.
Top 10
1. Tougher Than the Rest *
Tja. al jaren denk ik dat dit mijn Springsteen nummer 1 is en ik zet hem ook nu weer op 1.
2. Born to Run
Springsteen's passie voor de rock, vertaald in 4 minuten. Blijft een spannend nummer.
3. Jungleland
De enorme brul van Bruce op het einde en de mooiste saxsolo van Clarence.
4. Downbound Train *
Het mooiste nummer van Born In The USA
5. Backstreets *
6. Incident on 57th Street *
Samen met Lost In The Flood het beste van zijn eerste 2 albums.
7. Brilliant Disguise
Met de prachtige afsluitende zin "God have mercy on the man who doubts what he's sure of "
8. The River
9. My Hometown *
10. Tunnel of Love
Tja, mensen die mij kennen op het forum weten dat ik Springsteen liefhebber ben. Na deze
week met de GH versie van Bruce Springsteen, weet ik dat er meer mensen deze rocker
kunnen waarderen. De discussies over de ene of de andere song van Bruce, ik geniet er met
volle teugen van. Je ziet wel veel diversiteit onder de deelnemers. Velen vinden de periode
Born To Run tm Nebraska de beste. Ook zijn er (Musician) die de latere periodes beter
kunnen bekoren.
Ikzelf ben opgegroeid met Born In The USA en Tunnel Of Love en heb later pas de albums
daarvoor leren kennen. Deze beide cd's zijn zo'n beetje het beginpunt van mijn muzikale
bestaan geweest, dus buiten de kwaliteit van die schijfjes komt ook nog een beetje een
soort "emo-factor" meespelen in mijn beoordeling.
Top 10
1. Tougher Than the Rest *
Tja. al jaren denk ik dat dit mijn Springsteen nummer 1 is en ik zet hem ook nu weer op 1.
2. Born to Run
Springsteen's passie voor de rock, vertaald in 4 minuten. Blijft een spannend nummer.
3. Jungleland
De enorme brul van Bruce op het einde en de mooiste saxsolo van Clarence.
4. Downbound Train *
Het mooiste nummer van Born In The USA
5. Backstreets *
6. Incident on 57th Street *
Samen met Lost In The Flood het beste van zijn eerste 2 albums.
7. Brilliant Disguise
Met de prachtige afsluitende zin "God have mercy on the man who doubts what he's sure of "
8. The River
9. My Hometown *
10. Tunnel of Love
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 21:18 uur
Omdat dat hier zo'n sympathieke mensen zijn, beluister ik de finalelijst
en schrijf ik meteen mijn indrukken neer. Niet zeker of ik zo tot een top 10 kom.
Maar dit bericht zal het komende uur meermaal upgedate worden, dat is beloofd.
Atlantic City
De Dylan in Bruce. Ik had een leraar Frans die dweepte met Bob Dylan,
met Jackson Browne en met The Boss. Van het kale Nebraska album dat geografisch
niet zo ver van Canada en Neil Young ligt. Ik hoor Young dit nummer al mee kreunen trouwens.
We stoten meteen op een song die niet zo mijn ding is. De muzikale taal is niet bepaald de mijne.
Backstreets *
Een nummer van Born to Run dat duidelijk een verhaal vertelt.
Eigenlijk moet ik dus ook de tekst in rekening brengen, maar daarvoor is nu geen tijd.
Springsteen kan vocaal krachtig grommen en steekt daarbij die andere Canadees de loef af.
Schreeuwt een Bryan Adams verkrampt en schor, dan voegt Bruce drama toe aan de tekst.
Badlands
Dit is overduidelijk de hit van Darkness on the Edge of Town. Radiovoer.
We zitten hoorbaar in de periode dat hij ook Because the Night voor Patti Smith schreef.
Een goed voorbeeld van muziek die ik echt te genieten vind, maar me emotioneel niet pakt.
Tot nu toe heb ik nog geen echte winnaar gehoord, al is deze Badlands best aardig.
Born to Run
De titelsong van zijn meest gewaardeerde album kan er ook altijd bij me in.
Hier zit zo'n rockende, ritmische gitaar onder. Het valt me wel op dat zijn vroege platen
een live concert gevoel uitstralen. Ze klinken alsof ze live in de studio zijn opgenomen.
Een goeie drive dus en het beste nummer. Ik hou wel van een lekker partijtje sax.
Brilliant Disguise
En plots zitten we productioneel in de jaren 80 en Springsteen klinkt radiofonisch clean.
Het bekendste nummer van Tunnel of Love en voldoende bekend voor deze Springsteen leek.
Opnieuw hoor ik muziek die er netjes ingaat, maar ook even vlot weer uitgaat bij mij.
Er worden geen potten gebroken, maar een top 10 plaats zit er wel in.
Dancing in the Dark
Wat krijgen we nu? Je moet eens naar die onhandig trappelende Bruce kijken in de clip.
Ik blijf het enerzijds een catchy 80s klassieker vinden, maar anderzijds toch een te gemakkelijke hit.
My Hometown en vooral Born in the USA deden het merkbaar minder goed in de eliminatieronde.
De titelsong van het album lijkt boring (in the usa), maar focust geniaal op één power akkoord.
Darkness on the Edge of Town *
Een song die ik voor het eerst bewust beluister. Dacht ik, maar bij het refrein herken ik hem.
Deze luistersessie onderstreept dat de teksten bij het beluisteren essentieel zijn. Ik hoor het drama,
maar kan er geen exact verhaal bij vinden. Het type rockmuziek dat decor is voor een story.
Hier ligt een verklaring. Ik ben toch vooral een man van muzikale melodie en harmonie.
Devil's Arcade *
Een opvallend jong nummer in de finalelijst. Afkomstig van Magic,
een album dat een aantal jaren geleden behoorlijk geplugd werd op mijn favoriete zender.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik de rijpere Springsteen helemaal niet zo slecht vind.
De muzikale taal die hij hier hanteert spreekt me soms meer aan dan de rock vuist.
Downbound Train *
Een verrassing van het Born in the USA album, het enige reguliere dat ik in huis heb.
Ik herinner me uit mijn singles collectie dat ook de b-kantjes uit die tijd kort maar pittig waren.
Misschien ook een verklaring van het succes van deze plaat. Opvallende korte songs in vergelijking
met het jaren 70 werk. En voor dazzler met de pet toch altijd wat gemakkelijker te verteren.
I'm on Fire
Deze gaat hoog eindigen in mijn top 10, geen twijfel mogelijk.
Er kleeft natuurlijk een dosis jeugdsentiment aan. Ik heb nog een tijdje gevoelens gekoesterd
voor een meid met een Bruce Springsteen fiets. Een zichtbare fan met gescheurde jeans en een pet.
Maar het kon natuurlijk nooit wat worden tussen zo'n chick en een fan van Cocteau Twins en OMD.
Incident on 57th Street *
Dit is een aangename ontdekking voor mij. Het lijkt alsof Springsteen zich
op dit vroege album nog van een stijl bedient die hem indeelt bij de singer songwriters.
Zo komt het verhaal wel erg centraal te staan in de song. En weer met overtuigende dramatiek.
Als Springsteen muzikale portretten maakt, dan doet hij dat zonder twijfel met heel veel verve.
Jungleland
Magistraal is de subtiele pianomelodie die meteen een spanningsboog trekt.
Je voelt dat dit lange epos en de afsluiter van Born to Run straks naar een climax zal groeien.
Een type muziek dat hard met de jaren 70 vergroeid is. Elke band had toen wel zo'n mini symfonie.
Songs die uitgegroeid zijn tot live anthems van een generatie die net voor de mijne kwam.
My Hometown *
Een erg goeie ballad vind ik dit. Eentje die het hit geweld op Born in the USA tempert.
De minimale instrumentatie doet het lied zelf beter tot zijn recht komen, mooie zanglijn.
Misschien nog een overblijver uit het rustigere Nebraska tijdperk? Top 10 waardige song.
Point Blank *
Dubbel albums zijn altijd dubieus. Gaat het om een artiest die niet kon kiezen en zich
dus in de tracklijst niet kon beperken tot één album of is het materiaal werkelijk zo sterk?
Een voor mij volstrekt onbekend nummer en dus moeilijk na één beurt goed te beoordelen.
Volgens mij is dit een groeibriljiantje. En zonder tekstvel bij de hand moet ik passen.
Racing in the Street *
Nog een ballad. Het valt me op hoe vaak ik een piano hoor aangezien ik Springsteen
toch vooral associeerde met gitaarrock. Op deze manier snap ik de connectie met Billy Joel wel.
Ik heb tijdens de luistersessie de indruk gekregen dat de songs met volledige rockbezetting
qua arrangement toch vooral de verdienste van de E-Street Band zijn. Mooi nummer dit.
Rosalita (Come Out Tonight) *
Dit huppelend nummer bekoort omwille van de wervelende saxofoon.
Een bijzonder zonnige song, geen kommer en kwel verhaal van een of andere misfit.
Ik weet niet of ik nog plaats zal hebben in mijn top 5, maar deze moet er gewoon in komen.
Muziek die ik wel van bij de eerste draaibeurt begrijp. Toch gek hoe dat hier nu wel meteen klikt.
The River
En ik denk dat deze toch mooi mijn nummer 1 zal blijven.
The River heeft een haast pastoraal muzikaal palet met die mondharmonica.
Een song voor bij het kampvuur, een evergreen voor in het gitaarboek.
Bovenal ook meezingbaar, want niet zo vanzelfsprekend met die strot van Bruce.
Thunder Road
Regendruppels op de ruit. Het is maar een intro, want de piano versnelt al.
Spanningsboogje opbouwen om dan straks te knallen als de donder.
Dat valt achteraf gezien een beetje tegen, het nummer mist power.
Neen, ik moet mijn luisterhouding bijsturen. Instrumentaal sterk.
Tougher Than the Rest *
We zitten weer in de jaren 80 zo te horen.
Ik had niet gedacht dat Tunnel of Love nog een derde finalist zou opleveren.
Maar dit nummer is dan ook bijzonder commercieel geproducet. Hitpotentie troef.
Ik ben er niet kapot van, zeker niet als ik het naast het rauwe, ouwe werk legt.
Tunnel of Love
Ook dit nummer zit me te strak in het digitale 80s jasje.
Ik begrijp wel waar de makers naartoe willen, maar zoveel echo op een Bruce song
lijkt me niet gezond voor de geloofwaardigheid. Ik herinner me ook dat hij op de hoes
van dat album nogal netjes gekleed het publiek aankijkt. Dit is me te glad aan het eind.
en schrijf ik meteen mijn indrukken neer. Niet zeker of ik zo tot een top 10 kom.
Maar dit bericht zal het komende uur meermaal upgedate worden, dat is beloofd.
Atlantic City
De Dylan in Bruce. Ik had een leraar Frans die dweepte met Bob Dylan,
met Jackson Browne en met The Boss. Van het kale Nebraska album dat geografisch
niet zo ver van Canada en Neil Young ligt. Ik hoor Young dit nummer al mee kreunen trouwens.
We stoten meteen op een song die niet zo mijn ding is. De muzikale taal is niet bepaald de mijne.
Backstreets *
Een nummer van Born to Run dat duidelijk een verhaal vertelt.
Eigenlijk moet ik dus ook de tekst in rekening brengen, maar daarvoor is nu geen tijd.
Springsteen kan vocaal krachtig grommen en steekt daarbij die andere Canadees de loef af.
Schreeuwt een Bryan Adams verkrampt en schor, dan voegt Bruce drama toe aan de tekst.
Badlands
Dit is overduidelijk de hit van Darkness on the Edge of Town. Radiovoer.
We zitten hoorbaar in de periode dat hij ook Because the Night voor Patti Smith schreef.
Een goed voorbeeld van muziek die ik echt te genieten vind, maar me emotioneel niet pakt.
Tot nu toe heb ik nog geen echte winnaar gehoord, al is deze Badlands best aardig.
Born to Run
De titelsong van zijn meest gewaardeerde album kan er ook altijd bij me in.
Hier zit zo'n rockende, ritmische gitaar onder. Het valt me wel op dat zijn vroege platen
een live concert gevoel uitstralen. Ze klinken alsof ze live in de studio zijn opgenomen.
Een goeie drive dus en het beste nummer. Ik hou wel van een lekker partijtje sax.
Brilliant Disguise
En plots zitten we productioneel in de jaren 80 en Springsteen klinkt radiofonisch clean.
Het bekendste nummer van Tunnel of Love en voldoende bekend voor deze Springsteen leek.
Opnieuw hoor ik muziek die er netjes ingaat, maar ook even vlot weer uitgaat bij mij.
Er worden geen potten gebroken, maar een top 10 plaats zit er wel in.
Dancing in the Dark
Wat krijgen we nu? Je moet eens naar die onhandig trappelende Bruce kijken in de clip.
Ik blijf het enerzijds een catchy 80s klassieker vinden, maar anderzijds toch een te gemakkelijke hit.
My Hometown en vooral Born in the USA deden het merkbaar minder goed in de eliminatieronde.
De titelsong van het album lijkt boring (in the usa), maar focust geniaal op één power akkoord.
Darkness on the Edge of Town *
Een song die ik voor het eerst bewust beluister. Dacht ik, maar bij het refrein herken ik hem.
Deze luistersessie onderstreept dat de teksten bij het beluisteren essentieel zijn. Ik hoor het drama,
maar kan er geen exact verhaal bij vinden. Het type rockmuziek dat decor is voor een story.
Hier ligt een verklaring. Ik ben toch vooral een man van muzikale melodie en harmonie.
Devil's Arcade *
Een opvallend jong nummer in de finalelijst. Afkomstig van Magic,
een album dat een aantal jaren geleden behoorlijk geplugd werd op mijn favoriete zender.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik de rijpere Springsteen helemaal niet zo slecht vind.
De muzikale taal die hij hier hanteert spreekt me soms meer aan dan de rock vuist.
Downbound Train *
Een verrassing van het Born in the USA album, het enige reguliere dat ik in huis heb.
Ik herinner me uit mijn singles collectie dat ook de b-kantjes uit die tijd kort maar pittig waren.
Misschien ook een verklaring van het succes van deze plaat. Opvallende korte songs in vergelijking
met het jaren 70 werk. En voor dazzler met de pet toch altijd wat gemakkelijker te verteren.
I'm on Fire
Deze gaat hoog eindigen in mijn top 10, geen twijfel mogelijk.
Er kleeft natuurlijk een dosis jeugdsentiment aan. Ik heb nog een tijdje gevoelens gekoesterd
voor een meid met een Bruce Springsteen fiets. Een zichtbare fan met gescheurde jeans en een pet.
Maar het kon natuurlijk nooit wat worden tussen zo'n chick en een fan van Cocteau Twins en OMD.
Incident on 57th Street *
Dit is een aangename ontdekking voor mij. Het lijkt alsof Springsteen zich
op dit vroege album nog van een stijl bedient die hem indeelt bij de singer songwriters.
Zo komt het verhaal wel erg centraal te staan in de song. En weer met overtuigende dramatiek.
Als Springsteen muzikale portretten maakt, dan doet hij dat zonder twijfel met heel veel verve.
Jungleland
Magistraal is de subtiele pianomelodie die meteen een spanningsboog trekt.
Je voelt dat dit lange epos en de afsluiter van Born to Run straks naar een climax zal groeien.
Een type muziek dat hard met de jaren 70 vergroeid is. Elke band had toen wel zo'n mini symfonie.
Songs die uitgegroeid zijn tot live anthems van een generatie die net voor de mijne kwam.
My Hometown *
Een erg goeie ballad vind ik dit. Eentje die het hit geweld op Born in the USA tempert.
De minimale instrumentatie doet het lied zelf beter tot zijn recht komen, mooie zanglijn.
Misschien nog een overblijver uit het rustigere Nebraska tijdperk? Top 10 waardige song.
Point Blank *
Dubbel albums zijn altijd dubieus. Gaat het om een artiest die niet kon kiezen en zich
dus in de tracklijst niet kon beperken tot één album of is het materiaal werkelijk zo sterk?
Een voor mij volstrekt onbekend nummer en dus moeilijk na één beurt goed te beoordelen.
Volgens mij is dit een groeibriljiantje. En zonder tekstvel bij de hand moet ik passen.
Racing in the Street *
Nog een ballad. Het valt me op hoe vaak ik een piano hoor aangezien ik Springsteen
toch vooral associeerde met gitaarrock. Op deze manier snap ik de connectie met Billy Joel wel.
Ik heb tijdens de luistersessie de indruk gekregen dat de songs met volledige rockbezetting
qua arrangement toch vooral de verdienste van de E-Street Band zijn. Mooi nummer dit.
Rosalita (Come Out Tonight) *
Dit huppelend nummer bekoort omwille van de wervelende saxofoon.
Een bijzonder zonnige song, geen kommer en kwel verhaal van een of andere misfit.
Ik weet niet of ik nog plaats zal hebben in mijn top 5, maar deze moet er gewoon in komen.
Muziek die ik wel van bij de eerste draaibeurt begrijp. Toch gek hoe dat hier nu wel meteen klikt.
The River
En ik denk dat deze toch mooi mijn nummer 1 zal blijven.
The River heeft een haast pastoraal muzikaal palet met die mondharmonica.
Een song voor bij het kampvuur, een evergreen voor in het gitaarboek.
Bovenal ook meezingbaar, want niet zo vanzelfsprekend met die strot van Bruce.
Thunder Road
Regendruppels op de ruit. Het is maar een intro, want de piano versnelt al.
Spanningsboogje opbouwen om dan straks te knallen als de donder.
Dat valt achteraf gezien een beetje tegen, het nummer mist power.
Neen, ik moet mijn luisterhouding bijsturen. Instrumentaal sterk.
Tougher Than the Rest *
We zitten weer in de jaren 80 zo te horen.
Ik had niet gedacht dat Tunnel of Love nog een derde finalist zou opleveren.
Maar dit nummer is dan ook bijzonder commercieel geproducet. Hitpotentie troef.
Ik ben er niet kapot van, zeker niet als ik het naast het rauwe, ouwe werk legt.
Tunnel of Love
Ook dit nummer zit me te strak in het digitale 80s jasje.
Ik begrijp wel waar de makers naartoe willen, maar zoveel echo op een Bruce song
lijkt me niet gezond voor de geloofwaardigheid. Ik herinner me ook dat hij op de hoes
van dat album nogal netjes gekleed het publiek aankijkt. Dit is me te glad aan het eind.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 21:28 uur
Top 10:
01. The River
02. Point Blank *
03. My Hometown *
04. I'm on Fire
05. Atlantic City
06. Rosalita (Come Out Tonight) *
07. Brilliant Disguise
08. Born to Run
09. Racing in the Street *
10. Downbound Train *
(m.b.t. Racing in the Street bij voorkeur de versie van The Promise)
01. The River
02. Point Blank *
03. My Hometown *
04. I'm on Fire
05. Atlantic City
06. Rosalita (Come Out Tonight) *
07. Brilliant Disguise
08. Born to Run
09. Racing in the Street *
10. Downbound Train *
(m.b.t. Racing in the Street bij voorkeur de versie van The Promise)
0
Aquila
geplaatst: 27 oktober 2011, 21:41 uur
dazzler schreef:
Dancing in the Dark
My Hometown en vooral Born in the USA moesten jammer genoeg wel het spel vroegtijdig verlaten.
Dancing in the Dark
My Hometown en vooral Born in the USA moesten jammer genoeg wel het spel vroegtijdig verlaten.
My Hometown is er nog hoor.
Maar om Badlands nu radiovoer te noemen..

(slapen de kids al trouwens?)
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 22:00 uur
O ja, My Hometown zat enkel virtueel in de tie-break die er uiteindelijk niet kwam.
Ik haar nu eenmaal hitpotentie in Badlands. Daar ben ik als charts nerd formeel over.
De kids slapen en ik luister zoals altijd op een laag pitje. Maar het begint een beetje te wegen.
Ik ben nu halfweg de finalelijst en een aantal nummer zijn niet blijven hangen. Dus die top 10 ???
Ik haar nu eenmaal hitpotentie in Badlands. Daar ben ik als charts nerd formeel over.
De kids slapen en ik luister zoals altijd op een laag pitje. Maar het begint een beetje te wegen.
Ik ben nu halfweg de finalelijst en een aantal nummer zijn niet blijven hangen. Dus die top 10 ???
0
Aquila
geplaatst: 27 oktober 2011, 22:02 uur
En er komen nog een paar nummers van zo'n minuut of acht, negen...
Incident is een oud nummer dat je wel kan bekoren denk ik.
edit: dat had ik dan nog juist voorvoeld.
Incident is een oud nummer dat je wel kan bekoren denk ik.
edit: dat had ik dan nog juist voorvoeld.
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 22:15 uur
1. Born To Run
2. Dancing in the Dark
3. Racing in the Street
4. The River
5. Badlands
6. I'm on Fire
7. Jungleland
8. Atlantic City
9. Point Blank
10. Darkness on the Edge of Town
2. Dancing in the Dark
3. Racing in the Street
4. The River
5. Badlands
6. I'm on Fire
7. Jungleland
8. Atlantic City
9. Point Blank
10. Darkness on the Edge of Town
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 22:46 uur
dix schreef:
1. Point Blank t/m
9 I'm on Fire
1. Point Blank t/m
9 I'm on Fire
Toch iets over het hoofd gezien ..
hierbij een aangepast lijstje met een kersverse nummer 4.1. Point Blank
2. Darkness on the Edge of Town
3. The River
4. Atlantic City
5. Tunnel of Love
6. My Hometown
7. Born to Run
8. Racing in the Street
9. Thunder Road
10. I'm on Fire
11. Dancing in The Dark 
0
geplaatst: 27 oktober 2011, 22:50 uur
GrafGantz schreef:
Dansen in de Drek?
(quote)
Dansen in de Drek?
Aangepast........
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.