MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
dazzler schreef:
Als sheep67 zijn top 10 uitbreidt naar een top 12
en als jeroentjuhh zijn dubbele Once in a Lifetime wegwerkt,
hebben we een allereerste tussenstand van deze finale.

Lijst compleet gemaakt met 12 inzendingen.

01. Joy Division - Decades
Om dit nummer te kunnen verslaan moet je van heel ver komen.
Een portret van een gedegenereerde generatie. Het testament ook van een groep.
Met synths als sneeuwvlokken om in weg te wandelen en voor eeuwig te verdwijnen.

02. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
Perfecte popsong van een groep die ik vooral muzikaal heel sterk vond.
Maar hier klopt de tekst ook. Geen pathetisch zelfbeklag, maar een gezonde dosis ironie.
En met een heerlijke aanzwellend outro die nog een extra melodie toevoegt aan het nummer.

03. U2 - The Unforgettable Fire
Perfecte popsong nummer 2 van het enige top 10 album uit mijn lijstje.
De sfeerzetting op het gelijknamige album was zo subliem dat geen enkele Joshua Tree
mij dezelfde luistervoldoening kan schenken. Prima album met alleen maar winnaars.

04. Cure - Pictures of You
Autobiografisch nummer over mijn allereerste liefde.
Ik kieperde in het rouwproces ook echt alle brieven en foto's de deur uit.
Vind ik Disintegration een overladen album, dat zijn de vier singles ronduit subliem.

05. Talking Heads - Psycho Killer
Enkel in de Stop Making Sense versie met ritmebox in de taperecorder
en een strompelende David Byrne solo met gitaar. De studioversie is bijna lelijk.
Psycho Killer is een song die de demonen weet uit te drijven als ik er op mag dansen.

06. Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
Nog een album dat ik lichtjes overroepen vind, al staan er schitterende nummers op.
Met de titeltrack balanceerde Simple Minds perfect tussen new wave en synthpop.
Een nummer dat als anthem kan doorgaan in een docu over de vroege jaren 80.

07. Kate Bush - Wuthering Heights
Jammer genoeg is het altijd kiezen tussen het hemelse Wuthering Heights
en het licht over het paard getilde The Man with the Child in His Eyes. Cloudbusting
of Running up That Hill doen het bij mij nog iets beter. Al is The Kick Inside haar beste album.

08. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
Knap hoe dit nummer zich stamelend op gang trekt. Prachtige gitaren.
Hoewel ik me nog nooit in hun albumwerk verdiept heb, maakten ze een paar klasse singles.
Het valt me op dat de muziek die ik zelf van dichtbij meemaakte (70s-80s) mijn top 12 domineert.

09. Prince - When Doves Cry
De haat-liefde verhouding is ook bij mij aanwezig als het om Prince gaat.
Als hij begint te geilen lees ik liever een boek. Maar als hij de perfecte balans bereikt
tussen Jimi Hendrix en Sly & the Family Stone en dat in een paars 80s jasje steekt, doe ik mee.

10. Depeche Mode - Enjoy the Silence
Klasse single, al heeft dit lied net als A Forest of Wuthering Heights iets doodgedraaids
voor mij. Het duikt in elk spelletje op om doorgaans zonder veel problemen hoog te eindigen.
Ik kan gemakkelijk 10 Depeche Mode hits opnoemen die ik veel spannender vind.

11. Michael Jackson - Billie Jean
Het meesterwerk van wacko Jacko. Dat ritme, die puls. Je hoort hem dansen
terwijl hij de song inzingt. Kreetje hier, zuchtje daar en maar spelen met dat ritme.
Een getalenteerd zanger met een enorme zin voor opzwepende ritmiek.

12. Stevie Wonder - Sir Duke
Wat een blazers riff is me dat toch. Je blijft hem een hele dag mee trompetten
als je hem één keer hebt gehoord. Stevie Wonder bedient zich van een muzikale taal
die niet meteen de mijn is. Maar de manier waarop hij aan de keyboards frunikt is genieten.

De jaren 60 en 90 vallen uit het bootje in mijn top 12.
Karma Police, The River en Eleanor Rigby eindigen dicht onder dit dozijn.
A Forest en Bad hadden ook gekund, maar ik ging voor 12 artiesten.

1. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out

Tja, mijn favoriet nummer aller tijden, door misschien wel mijn favoriete band aller tijden. Dan kan het niet anders of dit nummer gaat met de gouden medaille lopen in mijn top 12. Waar ik vind dat bij de meeste nummers het de combinatie van tekst en muziek is die het ‘m doet, is in dit nummer de tekst van het refrein goed genoeg om helemaal op zichzelf te staan. Het is eigenlijk poëzie, als je het zo stelt.

2. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder

Door de afwezigheid van Thunder Road word dit de nummer 2. Perfecte popsong met geweldige tekst.

3. Smiths - How Soon Is Now

Nog maar eens The Smiths, ik word wel heel erg voorspelbaar. Maar dit is dan ook het op één na beste nummer van de heren, opnieuw met een tekst die even mooi is als de muziek die het ondersteund.

4. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)

Dit is voor mij een echt groeinummer. De eerste paar keer dat ik dit hoorde was ik er helemaal niet zo kapot van, maar dan valt opeens dat kwartje en word het je favoriete Radiohead-nummer. Het is vooral de desolate sfeer die me zo aantrekt. Een leeg woonwagenpark aan de rand van de woestijn, zoals in de clip.

5. Talking Heads - Once in a Lifetime

Door afwezigheid van The Great Curve of Born Under Punches is dit mijn hoogst genoteerde Talking Heads-nummer. Een neurotisch meesterwerk

6. Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
7. Rolling Stones - Paint It Black
8. U2 - The Unforgettable Fire
9. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
10. Prince - When Doves Cry
11. Depeche Mode - Enjoy the Silence
12. Bruce Springsteen - The River

En dan nog even benadrukken dat ik het ongelofelijk jammer vind dat juist het door mij minder geliefde The River als laatste Springsteen is overgebleven. Sterk nummer, daar niet van, maar ik kan zo 20 Springsteennummers opnoemen die ik beter vind. Zoals het jammerlijk gesneuvelde Thunder Road, mijn op één na favoriete nummer aller tijden.

1. Cure - A Forest

Het blijft een geweldig nummer. Wellicht de meest onwaarschijnlijke klassieker ooit. Uiteraard gedijt hij het best in zijn langere albumversie. Het intro van een minuut, gevolgd door die heerlijke shuffle en die lekkere speelse baspartij. Geen grote hit, maar gelukkig dit hun monumentje in de popmuziek is en niet (sic) Why Can't I Be You. Soms bestaat er nog zoiets als gerechtigheid.

2. REM - Nightswimming

Samen met Find the River de perfecte rustieke afsluiting van wellicht hun beste en in ieder geval meest bekende album. Een prachtig ogenschijnlijk simpele piano melodie die naarmate het nummer vordert alsmaar mooier wordt ingekleurd door de bijkomende instrumenten.

3. Smiths - How Soon Is Now

Ik ben absoluut geen Smiths fan, maar deze blijft door de jaren heen maar groeien. Eerst had ik zo iets van ach ja, wel aardig maar hij zuigt zich tergend langzaam naar binnen. Volgens Dazzler totaal niet representatief voor de band en waarschijnlijk is dat ook een reden dat ik hem zo lekker vind.

4. Cure - Pictures of You

Een van de vele hoogtepunten van hun Disintegration album. Net zoals de rest van het album klinkt dit nummer als een klok.

5. U2 - The Unforgettable Fire

Samen met Mothers of the Disappeared en Where the Streets Have No Name mijn favoriet van de band. Prachtig geproduceerd.

6. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes

Prachtige ballad van tante Kate. Waar ik Wuthering Heights een beetje zat ben, blijft deze mooi.

7. Bruce Springsteen - The River

Ik vind Bruce eigenlijk maar een prutser in de studio. Als je zo lang de tijd neemt om de nummers op te nemen (Voor het album Born to Run bivakeerden ze bijna een jaar in de studio), mag het niet zo zijn dat de live-versies het dik op punten winnen. Uitzondering is echter the River. Hier klopte het allemaal wel.

8. Madonna - Drowned World / Substitute for Love

Het mooiste nummer van Madonna en vandaar ook een top 12 klassering. De rest van haar nummers hadden dat met deze keuzes wellicht niet bereikt.

9. Rolling Stones - Sympathy for the Devil

Ondanks dat ik hem wel wat te vaak heb gehoord, blijft het toch een heerlijk nummer.

10. REM - Drive

Erg mooi REM nummer, maar zeker niet mijn favoriet van het album.

11. Queen - Bohemian Rhapsody

De klassieke status werkt wat tegen het nummer. Als het niet op single was uitgebracht zou hij een stuk hoger hebben gestaan. Eigenlijk hoor je zo niet te denken, want altijd als ik de cd luister blijft het nummer prachtig. Op de radio daarentegen denk ik dan "Daar heb je hem weer". Vreemd want eigenlijk is dat alleen bij dit nummer het geval.

Hoe kan je hier nou niet vrolijk van worden.

Aquila
Wel eens aangenaam om in een eindejaars/finale spel hier op de site eens niet Remain in Light of Once in a Lifetime op één te hoeven zetten.....

1 Peter Gabriel - Solsbury Hill
Dit schreef ik bij de Bits destijds - geen reden nu iets anders te schrijven: Staat nog steeds als een huis, het persoonlijke ontroert en inspireert en de simpele melodie is gewoon pakkend. Maar vooral: Peter Gabriel heeft één van de mooiste stemmen die ik ken.

2 Talking Heads - Once in a Lifetime
Bij het Magnum Opus van Talking Heads zal ik binnenkort hopelijk een langere bespreking plaatsen, maar dit nummer is exemplarisch voor dat hele abum. Een tekst die ergens over gaat, gevat in een literair meesterwerk waar rake observaties, abstractie, cynisme en hoop samen komen. Verder unieke ritmes en een fris buitelende songstructuur. De live versies van The Name of This Band... en Stop Making Sense verkies ik trouwens boven de studioversie. You May Ask Yourself... Same As It Ever Was

3 Beatles - Eleanor Rigby
In de Jaren 60 kon je nog gewoon toe met liedjes van onder de drie minuten (nu nog steeds, maar kom er nog maar eens om - een album vol miniatuurtjes - hun finest hour). Ook weer simpele perfectie - nog niet zo mooi als Norwegian Wood, maar minstens een zo mooi intro.

4 Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
Altijd al beter gevonden dan "dat andere" Kate Bush nummer (dat ik heb weggelaten uit de eindlijst om 12 verschillende artiesten te hebben (zou 10e geworden zijn)). Mysterieuze schoonheid die ook in "dat andere" nummer terug te vinden zijn vind ik hier mooier en perfecter uitgevoerd. Zodra Kate al begint te zingen: I Hear Him, Before I Go to Sleep", één van de sterkste openingen ooit. Zeer beeldend: ontroerend, mysterieus en zelfs een tikkie beangstigend - Kate Bush was toen 18 jaar...!

5 Depeche Mode - Enjoy the Silence
Violator is een plaat die ik vaak (hard) draai als ik alles even wil resetten in mijn bovenkamer. Misschien is het juist een introspectieve plaat voor anderen, maar het nodigt mij uit om altijd luidkeels mee te zingen en even uit te waaien. Verfrissend! Hoewel ik dit nog niet eens het sterkste nummer vind, geeft alles van Violator mij altijd een fris en herboren gevoel.

6 Prince - Sign 'O' the Times
Ik was niet dol op Prince toen-ie “in” was tijdens de Jaren 80. Alleen dit nummer vond ik toen al goed. Geen gekir of gelik én gehijg, maar straightforward en puntig: vooral het refrein echt briljant. When Doves Cry werd trouwens 14e in mijn lijstje. Ook prachtig.

7 Joy Division - Decades
Closer altijd beter gevonden dan Unknown Pleasures en dat verschil wordt almaar groter. Zoals dazzler schrijft is het album doordrenkt van de monumentale testamenten en minder van de nog (spring)levende en zoekende band van voorheen. Atrocity Exhibition is favoriet maar dit mag er ook zeker wezen.

8 Rolling Stones - Sympathy for the Devil
Alleen de openingszin al: Please Allow Me to Introduce Myself, I'm a Man of Wealth and Taste. Grootspraak die wel past bij wat toen de 'greatest r-n-r band' was. Van alle klassiekers die ik al zo'n 30 jaar ken gaat dit nummer nog steeds niet vervelen.

9 Pink Floyd - Echoes
'Echoes' wordt alom geprezen. Kan ik wel begrijpen, maar het mooiste deel van het nummer is eigenlijk te snel voorbij voor mij. Ik vind het gezongen stuk, of beter de gezegd de zang, zo ongelofelijk fraai passen. Met name het begin van het tweede couplet. Het gaat me dan nog niet eens zo zeer over de tekst (die ook mooi is), maar vooral de klank van de stem en de melodie, dictie en dat allemaal samenvalt.
Strangers Passing in the Street
By Chance Two Seperate Glances Meet
And I am You and What I See is Me

Het enige nummer dat ik in deze finale miste was Set the Controls (het had de zesde plaats gestaan)

10 U2 - The Unforgettable Fire
Dit album van U2 is voor mij altijd een beetje verbonden met de tijd dat ik Nijmegen woonde. Als ik met de trein over de Waalbrug kwam was dat ook een 'Sort of Homecoming' gevoel en dat is een beetje aan dit album blijven plakken. U2 is filmischer dan voorheen en nog niet zo hoogdravend. Goed album - van dit specifieke nummer geniet ik vooral van de dingetjes die The Edge toevoegt, zoalsop 1.02, 1.46 of 2.06 (als ik vanmiddag goed getimed heb).

11 Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
The Smiths zijn toch wel de perfecte liedjes met mooie melodie, pakkend refrein en eigenzinnige teksten: persoonlijk en toch met een grotere sociale onderlaag erin. En niet te vergeten bijtende humor. Perfect voorbeeld is dit nummer - dat meer exemplarisch is voor het oeuvre van de band dan mijn échte favoriet 'Some Girls....' waarover ik destijds in de Hits-aflevering al meerdere malen de loftrompet stak.

12 Radiohead - Paranoid Android
Tsja, het beste nummer aller tijden volgens de stemmers op deze site. Mooi afwisselend en een sterke voorbode voor de verdere experimenten die Radiohead zou gaan doen en daarmee tot de grootste hoogten van de muziek in de 21e Eeuw zou gaan reiken voor mij.

TUSSENSTAND na 14 TOP 12 LIJSTJES

en even zoveel verschillende nummer 1 hits

69
60
51
50
50
44
44
41
40
38

37
36
35
34
31
29
28
28
27
26

26
26
25
24
22
21
21
19
18
18

17
15
15
12
9 Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
6 Rolling Stones - Paint It Black

De lijst van jeroentjuhh is nog niet meegerekend.

Deadline is vrijdagavond om 20.00u.

DjFrankie (moderator)
Tsa veel dezelfde namen, maar komen dan ook allemaal van 4,5 of 5 sterren albums.
Hield 16 nummers over na de schifting dit is het resultaat uiteindelijk

1 U2 - Bad (live onweerstaanbaar)
2 Cure - A Forest
3 U2 - The Unforgettable Fire
4 Simple MInds - New Gold Dream (81 82 83 84)
5 Smiths - How Soon Is Now
6 Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
7 Joy Division - Decades
8 Cure - Pictures of You
9 Radiohead - Paranoid Android
10 REM - Drive
11 Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
12 Talking Heads - Once in a Lifetime

dazzler schreef:
Als sheep67 zijn top 10 uitbreidt naar een top 12
en als jeroentjuhh zijn dubbele Once in a Lifetime wegwerkt,
hebben we een allereerste tussenstand van deze finale.

aaangepast, sorry voor het ongemak

1. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
Prachtig popnummer en meezinger met op het einde een erg leuke solo.

2. Beatles - A Day In the Life
Beste nummer van Sgt. Peppers en grensverleggend.

3. Bruce Springsteen - The River
Hemels mooi nummer, vooral wanneer hij met mondharmonica begint.

5. Cure - A Forest
6. Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
7. Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
8. Rolling Stones - Sympathy for the Devil
9. Radiohead - Paranoid Android
10. U2 - Bad
11. Rolling Stones - Paint It Black
12. Joy Division - Decades

De teller staat op 17 lijstjes (inclusief jeroentjuhh). Een rustige dag vandaag.
Aangezien er meer dan 40 gegadigden waren tijdens de eliminatieronde,
mogen we ons de komende dagen nog aan wat vuurwerk verwachten.

Deadline van de CLASH der TITANEN is vrijdagavond om 20.00u.

En de teller bleef vandaag op 17 lijstjes.

Spannend ...

Deadline van deze Greatest Hits of Greatest Hits finale is vrijdagavond om 20.00u.

Mijn top 12:

1. Prince - Sign 'O' the Times
2. Kate Bush - Wutheing Heights
3. Bruce Springsteen - The River
4. Beatles - A Day In the Life
5. U2 - The Unforgettable Fire
6. The Smiths - How Soon Is Now
7. Queen - Innuendo
8. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
9. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
10. Michael Jackson - Billie Jean
11. Radiohead - Paranoid Android
12. Rolling Stones - Sympathy for the Devil

01. Radiohead - Paranoid Android
Het meest briljante nummer van Radiohead en misschien wel het meest briljante rocknummer ooit gemaakt. De overgangen, de emoties die dit nummr oproept, ik krijg nog steeds elke keer als ik dit weer hoor kippenvel. Met 1 zo'n song behoor je wat mij betreft meteen tot de eredivisie vd popmuziek en kun je daar ook nooit meer uit degraderen....ondanks dat na OK Computer de liefde tussen mij en Radiohead heel snel bekoelde.

02. Smiths - How Soon Is Now
Tsja, voor mij de absolute klassieker van the Smtihs. De klaagzang van Morrissey ondersteund door het geweldige bezwerende gitaarwerk van Marr, een perfecte combinatie die in dit nummer tot een absoluut hoogtepunt reikt.

03. Cure - A Forest
Nog zo'n klassieker die tot mijn top 10 allertijden hoort. Al minstens 1000x gehoord en hij verveelt nooit en ik blijf altijd meebleren again and again and again.......and again. Live ook onweerstaanbaar...ik herinner me een optreden op Torhout (1989 schat ik), druilerige regen en a Forest met een overwegend groene lichtshow erachter...het staat voor altijd in mijn geheugen gegrift.

04. U2 - The Unforgettable Fire
Het zijn alleen maar toppers die langskomen. U2 betekent de eerste 3 albums voor mij veel jeugdsentiment, veel sturm und drang en veel jeugdig enthousiasme. Maar met The Unforgettable Fire werd de band volwassen. En het titelnummer is daar het beste voorbeeld van. Voor mij samen met One Tree Hill van the Joshua Tree het allerbeste wat ze ooit op plaat hebben gezet. Ook bij dit nummer nog elke keer kippenvel als ik het hoor. Het hoge niveau hield de band 3 albums vol, na Achtung Baby zakte het wat mij betreft behoorlijk in alhoewel er op elk album wel 2 of 3 goede nummers te vinden zijn, maar daar blijft het danook bij.

05. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
06. Simple MInds - New Gold Dream (81 82 83 84)
07. U2 - Bad
08. Talking Heads - Once in a Lifetime
09. REM - Drive
10. Smiths - There Is A Light That Never Goes Out

2MY
1. REM - Drive - hoe geniaal kan eenvoud zijn (deel 1) - het stelt weinig voor, en toch is het er boenkpats recht op. Ook voor mij was dit het begin van een zeer mooie ontdekkingstocht doorheen het oeuvre van wat m'n favoriete groep zou worden...
2. Queen - Innuendo - oftewel: Bohemian Rhapsody deel twee, maar toch compleet anders. Hetzelfde truukje, maar ronduit geweldig. En in tegenstelling tot BR nog niet beu-gehoord.
3. Michael Jackson - Billie Jean - hoe geniaal kan eenvoud zijn (deel 2) - een simpele beat, wat kreetjes rond een onnozele pubertekst... meer is er niet nodig om popgeschiedenis te schrijven.

4. Beatles - A Day In the Life
5. Boudewijn de Groot - Testament
6. Stevie Wonder - Sir Duke
7. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
8. Bruce Springsteen - The River
9. REM - Nightswimming
10, Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
11. Rolling Stones - Sympathy for the Devil
12. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)

Lastig om de lijst samen te stellen. Hoewel allen grote artiesten draai ik alleen Radiohead en REM nog regelmatig. Rest is vergane glorie en nostalgie. Daaruit is het volgende lijstje ontstaan:

1. Queen - Bohemian Rhapsody
Gemengde gevoelens hierbij. Queen is voor mij de eerste muziekliefde en hoort voor mij bovenaan in deze lijst, maar de grootte van BoRhap zet zo veel mooie nummers van Queen in een schaduw. Desondanks blijft dit een nummer uit de buitencategorie.

2. Radiohead - Paranoid Android
De BoRhap van Radiohead, maar deze verveelt mij voorlopig nog niet en behoort tot de top 5 beste van Radiohead, momenteel toch de grootste band die mij weet te boeien.

3. Depeche Mode - Enjoy the Silence
Vanaf het eerste moment dat dit nummer uit kwam heb ik het altijd mooi gevonden, en daar is tot op vandaag niets aan veranderd.

Prima nummer wat voor mij niet tot hen beste behoort maar in een hele grote middenmoot van gelijkwaardige nummers.

5. REM - Nightswimming
Prachtig mooi rustig nummer om bij weg te dromen.

6. U2 - Bad
Jammer dat deze het zo moeilijk had om de eindlijst te halen. Ontdekt op een live-album en kan ik meer waarderen dan bv. TUF. U2 heb ik lang weten te waarderen t/m Pop.

7. Rolling Stones - Sympathy for the Devil
Altijd een mooi nummer gevonden en heeft nooit aan kracht ingeboet.

8. Talking Heads - Psycho Killer
Maar dan wel de SMS-versie.

9. Cure - A Forest
Het rare aan A Forest is dat ik er nooit op kan komen hoe hij klinkt. Daarvoor moet ik hem altijd opzetten en kom ik er telkens achter dat het best wel een fijn nummer is.

10. Rolling Stones - Paint It Black
Één van de betere van de Stones.

11. Madonna - Drowned World / Substitute for Love
Ik heb geen enkel album van haar maar ik heb enorm veel respect voor Madonna. Bijna 30 jaar aan de top. Dit is een van haar betere nummers.

12. Prince - When Doves Cry
Ik heb nooit veel met Prince gehad maar ik kan dit nog altijd goed aanhoren en doet oude schoolfeestjes herleven.

Een tussenstand na 21 lijstjes
(= ongeveer de helft voortgaande op de eliminatieronde) ...

Op dit moment werden 18 verschillende nummer 1 hits (is ook de helft) geteld.

96
83
73
73
70
69
62
57
57
56

54
53
52
48
46
46
46
44
44
42

40
40
38
37
34
34
33
31
27
26

26
24
23
22
21
11 Rolling Stones - Paint It Black

Deadline is vrijdagavond om 20.00u.

01 Fleetwood Mac - Go Your Own Way
02 Pink Floyd - Echoes
03 Queen - Innuendo
04 U2 - The Unforgettable Fire
05 Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
06 Rolling Stones - Paint It Black
07 Talking Heads - Psycho Killer
08 Peter Gabriel - Solsbury Hill
09 Beatles - Eleanor Rigby
10 Bruce Springsteen - The River
11 REM - Nightswimming
12 Cure - A Forest

Matig lijstje. Mijn nummer 1 & 2 zijn weggestemd (Set the Controls for the Heart of the Sun en Blasphemous Rumours). Ook Stir It Up, Thunder Road en New Dawn Fades hadden in mijn top 12 gestaan...

1. Pink Floyd - Echoes
2. Joy Division - Decades
3. Stevie Wonder - Sir Duke
4. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
5. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
6. Radiohead - Paranoid Android
7. Bruce Springsteen - The River
8. Peter Gabriel - Solsbury Hill
9. Beatles - A Day In the Life
10. Depeche Mode - Enjoy the Silence
11. Cure - Pictures of You
12. Kate Bush - Wuthering Heights

1. Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
2. U2 - The Unforgettable Fire
3. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
4. Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
5. U2 - Bad
6. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
7. Cure - A Forest
8. Smiths - How Soon Is Now
9. Stevie Wonder - Sir Duke
10. Cure - Pictures of You
12. REM - Drive

01. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
De eerste keer dat je The Bends opzet en het ene geweldige nummer na het andere hoort en dan helemaal aan het einde iets wat al het voorgaande in de schaduw zet. Na afloop nog even als bevroren blijven zitten en dan repeat, repeat, repeat. Muziek voor mijn begrafenis. Tenzij ik gecremeerd wordt. Dan is het muziek voor mijn crematie.

In de jaren 80 The Smiths eigenlijk helemaal gemist, op dat ene nummer na waarvan ik dacht dat het Hang the DJ heette. Wel albums van Morrissey in huis, maar niet weten dat hij ooit nog in een band zat. Je kunt het je haast niet voorstellen. Laatste tien jaar helemaal ingehaald, waarbij deze razendsnel uitgroeide van "die begintune van Charmed" tot een van mijn all-time favorieten. Inderdaad door die perfecte combinatie van zang/tekst en muziek/gitaar.

03. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
Vanaf de eerste tonen van de piano wordt je in dit nummer gezogen. Die piano blijft een zeer bepalende factor, maar uiteindelijk is het toch de stem van Kate die je gevangen houdt, de volle kortte lang.

04. U2 - The Unforgettable Fire
Met dit album heeft U2 mij definitief voor zich gewonnen. Veel meer dan door de commercieel veel succesvollere Joshua Tree, die voor velen ook het lievelingsalbum is weten ze me het hele album te boeien en dit is een van die vele mooie nummers. Het mooiste, zeg ik nu, maar dat wil nogal eens veranderen door de tijd.

05. Cure - A Forest
Blijft toch een briljant nummer dat in een lijstje als dit niet mag ontbreken. Al was het alleen maar voor het outro.

06. Depeche Mode - Enjoy the Silence
Niet mijn favoriete DM-nummer. Het haalt misschien niet eens de top 10. Bovendien is het nogal afgekloven in al die jaren. Maar toch, als je het dan weer eens hoort...

07. Talking Heads - Psycho Killer
De eerste zes stonden in die volgorde in mijn eindlijstje voor de MuMe2000. Logischerwijs zou hier dan Once in a Lifetime staan, maar vanwege de zelfopgelegde een-per-artiestregel zou dan Psycho Killer eruit vallen. Op dit moment heb ik weer even meer met PK dan met OiaL, dus die krijgt de voorkeur.

08. REM - Drive
Geweldige opener van een magistraal album. In al zijn simpelheid ook een briljante clip, maar dat laten we niet eens meewegen. Er zijn nummers van REM die ik prefereer boven deze, maar veel scheelt het toch niet.

09. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
Nog korter dan die van Kate en bijna net zo mooi. Eigenlijk gewoon een gedicht op muziek, natuurlijk. Maar in zijn simpelheid wel een briljant gedicht. En op perfect gearrangeerde muziek.

10. Prince - Sign 'O' the Times
Allerhoogste top in het oeuvre van his royal funkiness. Mag hier ook zeker niet ontbreken.

11. Queen - Innuendo
Beetje zelfde concept als Bohemian Rhapsody, maar met het voordeel dat ik het nog niet tot vervelens toe gehoord heb.

Had hier liever Superstition gezien. Deze staat niet in mijn Stevie top 10. Maar Songs in the Key of Life blijft wel een fantastisch album en dat straalt dan toch een beetje af op Sir Duke. Verder natuurlijk gewoon een heel goed nummer. Laten we wel wezen.

Zoals al gemeld, heb ik me beperkt tot eentje per artiest, want het was al moeilijk genoeg om een keuze te maken. Uiteindelijk vielen als laatste The Beatles en The Stones gebroederlijk af. Dat vond ik dan wel weer wat hebben.

Als ik kijk naar de mogelijke opties (gebaseerd op mijn top 250), ontbraken deze artiesten:
Supertramp, Simon & Garfunkel, Marillion, Alan Parsons Project. Als ik dan kijk naar de artiesten die het wel haalden en de nummers die weggestemd zijn, is alleen Beat It een gemis. De rest zou mijn top 12 niet gehaald hebben, denk ik. Wat rest is toch wel een mooi lijstje.

01. Radiohead - Paranoid Android
02. Pink Floyd - Echoes
03. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
04. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
05. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
06. Depeche Mode - Enjoy the Silence
07. Smiths - How Soon Is Now
08. Cure - A Forest
09. ABBA - Eagle
10. Michael Jackson - Billie Jean
11. Kate Bush - Wuthering Heights
12. Talking Heads - Psycho Killer

En dan is er helaas geen plaats voor A Day In The Life, Verdronken Vlinder, The River, Drowned World, When Doves Cry, Innuendo en nog veel meer. De zwakke broeders zijn op één hand waarbij door een vuurwerkongeluk de vingers ontbreken, te tellen. Er zijn er geen! Alleen Sign 'O' the Times vind ik minder.

Vanavond zal ik de verhaaltjes toevoegen.

1. Joy Division - Decades
2. Kate Bush - Wuthering Heights
3. Depeche Mode - Enjoy the Silence
4. Boudewijn de Groot - Testament
5. R.E.M. - Nightswimming
6. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
7. Talking Heads - Once in a Lifetime
8. Prince - Sign 'o the Times
9. The Cure - A Forest
10. The Smihts - How Soon Is Now?
11. Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime
12. Prince - When Doves Cry

1. Depeche Mode - Enjoy the Silence
Mijn favoriete nummer aller tijden! De tekst is goed, de zang is mooi, maar vooral muzikaal vind ik dit nummer echt om te smullen. Dit nummer heeft mijn liefde voor de synthesizer min of meer aangewakkerd. Dit nummer heeft duidelijk een ‘eigen geluid’ en onderscheidt zich daarmee van andere nummers van deze band. Enjoy the Silence creëert een geheel eigen sfeer en weet me elke keer opnieuw daarin mee te slepen. En dat gitaarloopje van Martin Gore is natuurlijk verrukkelijk! Net als die drie drumslagen op 1 minuut 5. Totaal niet bijzonder eigenlijk, maar toch doet het iets met me. Ik kijk er iedere keer weer naar uit.

2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Street Spirit is zonder twijfel het beste nummer wat Radiohead gemaakt heeft. Donker, duister, mysterieus en vooral erg meeslepend. De indringende stem van Thom Yorke pakt je en laat je niet los voor je helemaal doordrongen bent van de miserabele boodschap van dit nummer. En hoewel de tekst eigenlijk best vaag is, is de laatste zin pure pracht: Immerse your soul in love. Een topnummer!

3. Cure - A Forest
De kracht van A Forest zit hem volgens mij niet in één specifiek aspect van het nummer, want op geen enkel vlak is dit nummer een echte uitschieter. De tekst, zang en opbouw zijn allemaal sterk, maar geen van allen zijn ze de geheime kracht van dit nummer. Dat zit hem in de synergie tussen al die elementen: Alles lijkt in dit nummer op zijn plaats te vallen, waardoor je de ultieme beleving meekrijgt: Dit nummer lokt je mee het bos in. Als het nummer afgelopen is realiseer je je dat je verdwaald bent. Verdwaald in dit nummer. Keer op keer op keer op keer...

4. Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
Dit is een nummer met veel herhaling en een structuur die op mij altijd wat onordelijk overkomt. Instrumentaal zit New Gold Dream echter heerlijk in elkaar: Ieder instrument is op zichzelf sterk en weet me te boeien. Vooral dat laatste vind ik zo sterk aan dit nummer. Mijn aandacht wordt altijd getrokken, in welk deel van het nummer en door welk instrument of welk stuk tekst dan ook. Boeiend van begin tot eind.

5. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
Er zijn maar weinig nummers, waarvan de tekst en melodie zo slecht bij elkaar passen, maar tegelijkertijd zo’n prachtig geheel vormen. Karakteristiek voor The Smiths, maar in de rest van de muziekwereld zo goed als ongeëvenaard.

6. Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
7. Radiohead - Paranoid Android
8. U2 - The Unforgettable Fire
9. Cure - Pictures of You
10. Smiths - How Soon Is Now
11. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
12. Joy Division - Decades

Top 12 van de overgebleven nummers:

01. U2 - The Unforgettable Fire
02. Bruce Springsteen - The River
03. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
04. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
05. REM - Drive
06. U2 - Bad
07. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
08. Peter Gabriel - Solsbury Hill
09. Michael Jackson - Billie Jean
10. Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
11. Talking Heads - Once in a Lifetime

(van de weggestemde nummers zouden Superstition en Red Rain de lijst gehaald hebben.)

dix schreef:
(quote)

Weet niet wat Radiohead nou opeens komt doen, maar die staan er niet in hoor.

1. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
2. The Beatles - Eleanor Rigby
3. The Cure - Pictures of You
4. Joy Division - Decades
5. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
6. The Smiths - How Soon Is Now
7. R.E.M. - Drive
8. Boudewijn de Groot - Testament
9. Madonna - Drowned World / Substitute for Love
10. The Rolling Stones - Paint It Black
11. Talking Heads - Once in A Lifetime

remcodulac schreef:

In de jaren 80 The Smiths eigenlijk helemaal gemist, op dat ene nummer na waarvan ik dacht dat het Hang the DJ heette.

Panic heet dat nummer.

Het was voor mij een onmogelijke uitgaven mij tot 12 te beperken. Uiteindelijk heb ik maar 1 nummer per artiest genomen (Abba en Joy Division vielen in laatste instantie af).

1. Beatles - A Day In the Life
Hun magnum opus met met veel dramatiek en afwisseling, schitterend opgebouwd.

2. Queen - Bohemian Rhapsody
Toch wel volstrekt uniek, verschillende melodieën die naadloos in elkaar vloeien om maar te zwijgen van de harmonieuze meerstemmige zang.

3. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
Eén van de pakkendste popsongs ooit gemaakt, klinkt triest en toch hoopgevend met de gevoelige zang van Morrissey.

4. Radiohead - Paranoid Android
Ook al één van de meest briljante rocknummers ooit gemaakt (beetje te vergelijken met BoRap van Queen), die overgangen en emoties ...

5. Cure - A Forest
Nog een nummer dat mij nooit zal vervelen, die donkere mysterieuze sfeer en de zang, gitaar en baspartijen doen het helemaal.

6. Kate Bush - Wuthering Heights
Fantastisch nummer met die aparte hoge en lenige stem van Kate Bush en het nummer straalt ook een mystieke, sprookjesachtige sfeer uit.

7. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
De grootste Nederlandstalige zanger ooit, dit is poëzie op muziek.

8. Bruce Springsteen - The River
Hemels mooi, de tekst en die mondharmonica ...

9. Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
Simple Minds waren toen op hun best, sfeervol nummer dat ligt tussen new wave en synthipop.

10. U2 - The Unforgettable Fire
Zowat mijn favoriete band in de jaren '80 en dit nummer is onverslijtbaar.

11. Pink Floyd - Echoes
Progrock zoals het moet zijn: afwisselend, meeslepend, inventief.

Uniek Stones-nummer vanwege dat salsa-ritme, ook die openingszin en die whoo whoo-achtergrondkoortjes zijn geweldig.

1. U2 - The Unforgettable Fire
2. Radiohead - Paranoid Android
3. Queen - Innuendo
4. Peter Gabriel - Solsbury Hill
5. Kate Bush - Wuthering Heights
6. Pink Floyd - Echoes
7. Queen - Bohemian Rhapsody
8. ABBA - Eagle
9. U2 - Bad
10. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
11. Beatles - Eleanor Rigby
12. REM - Drive

1. Prince - Sign O the Times
2. Stevie Wonder - Sir Duke
3. Michael Jackson - Billy Jean
4. Prince - When Doves Cry
5. Talking Heads - Once in a Lifetime
6. Bruce Springsteen - The River
7. Rolling Stones - Sympathy For the Devil
8. Talking Heads - Psycho Killer
9. R.E.M. - Drive
10. Cure - A Forest
11. U2 - The Unforgettable Fire
12. Radiohead - Paranoid Android

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.