menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
33 lijstjes en de huidige nummer 1 heeft een behoorlijke voorsprong.
Daarna is het allemaal erg spannend aangezien alles heel dicht op elkaar volgt.

Er is een kloofje gegroeid tussen de top 20 en de laatste 16 nummers.
Madonna en Paint It Black geraken nog steeds niet aan 30 punten.

Morgen wordt vermoedelijk vanaf 21.00u de top 20 gepresenteerd
aan de hand van een selectie uit jullie commentaartjes (dank daarvoor).

Deadline van deze grote finale is dus vrijdagavond om 20.00u.

En daarna starten we met een gloednieuwe artiest.

1. Beatles - Eleanor Rigby
2. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
3. Radiohead - Paranoid Android
4. Pink Floyd - Echoes
5. Prince - Sign 'O' the Times
6. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
7. Kate Bush - Wuthering Heights
8. Talking Heads - Once in a Lifetime
9. Madonna - Drowned World / Substitute for Love
10. Peter Gabriel - Solsbury Hill
11. Stevie Wonder - Sir Duke
12. U2 - The Unforgettable Fire

Vanavond zal ik de verhaaltjes toevoegen.
01. Radiohead - Paranoid Android
En dan toch maar Paranoid Android op een. Een paar maanden geleden had ik zeker 5 nummers hoger geplaatst, maar ik begin hem steeds beter te vinden. Die overdonderende bas, die hartverscheurende uithalen van Yorke op het einde en het geflipte gitaarwerk van Greenwood. De ultieme alternatieve rocksong, hoewel het allang niet meer alternatief is.
Rain down, rain down
Come on rain down on me
From a great height

02. Pink Floyd - Echoes
Ah, eindelijk weer nummers waarbij mijn hoofd niet wat anders zegt dan mijn hart. Jammer van Shine On, maar ook deze is terug te vinden in mijn top 10 aller tijden. Tijdens natuurkunde was het vaak op YouTube muziek zoeken. Zo kwam ik regelmatig op Echoes: A Floyd Odyssey. De volledige 23 minuten van Echoes achter het laatste deel (IV. Jupiter and beyond the infinite) van 2001: A Space Odyssey. Eén van mijn favoriete films i.c.m. één van mijn favoriete nummers. Dat is best een trip kan ik je vertellen.
Cloudless everyday you fall upon my waking eyes

03. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
Classic rock op zijn hoogtepunt. Ook hier weer die vrij negatief geladen tekst verpakt in een vrolijk popliedje. Buckingham doet z’n ding, zoals hij heel Rumours dat beetje extra gaf.
How can I
When you won`t take it from me

04. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
Van de donkere sfeer van Street Spirit naar het lichtje. Het lichtje dat nooit uit gaat. Doorspekt van zwart cynisme. Zo tegenstrijdig, dit mag eigenlijk niet, maar Morrissey komt er keer op keer mee weg. Wat een man.
To die by your side, well the pleasure, the privilege is mine

05. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Ik heb het al heel vaak gezegd, de echte essentie van dit nummer pakt mij niet. Niet in die zin dat ik hetzelfde voel als Yorke. Ik blère het keihard mee, “oblivent of it’s meaning”, blijkbaar. Het zal mij een worst zijn. Dit is een steengoed rocknummer.
This machine will not communicate
These thoughts and the strain I am under

06. Depeche Mode - Enjoy the Silence
Gahan is gek, een podiumbeest. Fenomenale live-optredens van dit nummer. Dit nummer kan niet kapot. Een geniale bass-riff van Fletcher (nee, geen familie van..) maakt het nummer echt onsterfelijk.
Words are very unnecessary

07. Smiths - How Soon Is Now?
Eerst hadden we Eagle, nu How Soon is Now? Allebei totaal niet representatief, maar wel belachelijk goed. Die gitaar werkt zo aanstekelijk (welke? die op achtergrond) en af en toe jankt er nog eentje doorheen, heerlijk. Zo’n moeilijk nummer om te beschrijven, want alles is gewoon goed aan dit nummer.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/phpBB2/images/smilies/icon_whistle.gif

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

08. Cure - A Forest
Vrijwel het enige nummer van The Cure dat ik niet in albumcontext hoor. Ik heb te vaak los gedraaid en draai Seventeen Seconds te weinig. Het helpt natuurlijk ook niet dat het hun klassieker is en andere nummers zelden een echte rol van betekenis spelen in andere toplijstjes (degene die ik gevolgd heb tot nu toe dan). Volgens iTunes inmiddels al de 96e keer dat ik dit afspeel en nog altijd geweldig. Iemand die live-versie van 13 minuten gezien op YouTube (met op het einde She’s Lost Control op de gitaar door Smith)? Man, man, man..
And again and again and again and again and again and again and again and again and again and again and again and again etc.

09. ABBA - Eagle
ABBA goes epic. Tussen al die vrolijke popriedeltjes kwamen ze ineens met Eagle aanzetten. Een groots, bombastisch meesterwerk wat imo hun magnum opus is. Vooral die duistere intermezzo’s, zo atypisch ABBA, zo geweldig.
Is it true that I’m an eagle?
Is it true I can spread my wings?

10. Michael Jackson - Billie Jean
Puur beoordelend op de nummers, zou Billie Jean de top 12 niet halen, maar ik kon het niet over m’n hart verkrijgen Michael te negeren. Al is het maar om het gebrek aan zwarte muziek enigszins te compenseren (om m’n top 12 er nou gelijk mee vol te stoppen, ging me wat ver, maar Superstition had mijn top 12 vast gehaald)
Waarschijnlijk de beroemdste bass-riff aller tijden. Bestaan er grotere klassiekers dan Billie Jean? Weinig, heel weinig. Ik denk op één hand te tellen.
Hee-hee!

11. Kate Bush - Wuthering Heights
Een beetje een inwisselbare plek, maar vandaag kwam daar Wuthering Heights. Ik had hier ook zo Boudewijn of Prince (When Doves Cry) neer kunnen zetten. Als een komeet steeg dit nummer in mijn achting en heb het een tijdje terug dan ook een paar weken stukgedraaid. Met alle (stem)consequenties van dien.
Ooh let me have it, let me grab your soul away
You know it's me, Cathy.

12. Talking Heads - Psycho Killer
Wat een heerlijk nummer is het toch. Ik zie mezelf nog lopen, vorig jaar in de sneeuw. Als een nordic walker zonder nordic walking stick op de bas van Tina.
Qu’est-ce que c’est?

johannesA
1. Cure - Pictures of You

Het gekweel van Robert Smith op zijn best. Om te janken, zo mooi.

2. Joy Division - Decades

Het beste van Joy Division, samen met Atmosphere. De inbrekende synths in het muzikale tussenstukje vind ik geweldig

3. Smiths - How Soon Is Now

Dit is dan weer veruit de beste van de Smiths. (op gepaste afstand mag ik Girlfriend in A Coma ook graag horen).
Mooiste stukje "And you go home and you cry and you want to die". Wat een ellende allemaal.

4. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder

Al jaren mijn favoriete Boudewijn. Mooi dat dit nummer ook op Mume gewaardeerd wordt.
"Om te leven dacht ik je zou een vlinder moeten zijn
Om te vliegen heel ver weg van alle leven? alle pijn"

Wat een ellende, deel 4

5. U2 - Bad

Ja, hier is dan het eerste opgewekte nummer in mijn lijst. ik ben er stil van.

6. REM - Nightswimming

Deze is weer lekker neerslachtig, edoch een kippevelnummer.

7. Bruce Springsteen - The River

Mijn favo artiest, maar niet het beste nummer uit Dazzlers lijst. Toch weer mooi een verdrietig verhaal over "me en Mary" met de mooie zin "Is a dream a lie if it don't come true". Ooit op de Havo deze songtekst als 10e engelse boek mogen inpassen. Gelukkig is er in de overhoring niet naar deze titel gevraagd. Waarschijnlijk wist ik het antwoord toch niet.

8. ABBA - Eagle

Topnummer uit ABBA's repertoire.

9. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
10. Kate Bush - Wuthering Heights

Ik heb helemaal niets met Kate Bush, maar deze 2 nummers zijn top.

11. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
12. Madonna - Drowned World / Substitute for Love

1. Queen - Bohemian Rhapsody
Met dit nummer is voor mij het muziek verzamelen begonnen.
2. Rolling Stones - Paint It Black
3. Rolling Stones - Sympathy for the Devil
Toevallig mijn favoriete nummers van de Stones. De Beatles hadden met andere nummers hoger kunnen eindigen.
4. Beatles - Eleanor Rigby
5. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
6. Talking Heads - Psycho Killer
7. Michael Jackson - Billie Jean
8. Kate Bush - Wuthering Heights
9. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
10. Bruce Springsteen - The River
11. Boudewijn de Groot - Testament
12. Queen - Innuendo

1. Queen - Bohemian Rhapsody
2. U2 - The Unforgettable Fire
3. Beatles - A Day In the Life
4. Michael Jackson - Billie Jean
5. Stevie Wonder - Sir Duke
6. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
7. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
8. Bruce Springsteen - The River
9. REM – Nightswimming
10. Depeche Mode - Enjoy the Silence
11. Rolling Stones - Sympathy for the Devil
12. Prince - When Doves Cry

Een top12 waarbij ik heb gekozen om van elke artiest maar 1 nummer erin te zetten, anders waren Bad, Innuendo en Eleanor Rigby nog absolute kanshebbers geweest. Net buiten de boot vielen ook Echoes en A Forest.

Queen - Bohemian Rhapsody
Ja het is voor velen een uitgekauwd nummer, zeker nu na de feestdagen en met de top2000 in ons achterhoofd. Maar ik probeer bij liedjes vaak het gevoel terug te halen toen ik ze voor de eerste keer hoorde. Bo Rhap is zo uniek en zo geniaal dat ik er niet omheen kan.

U2 - The Unforgettable Fire
Beste nummer van mijn favoriete band van het gelijknamige briljante album. Ik omschrijf het album altijd als een soort soundscape, ik voel het mistige Ierland door die plaat heen. Het titelnummer blijft een vreemde eend in de bijt binnen het U2 euvre, en misschien is het daarom wel m’n favoriete nummer.

Beatles - A Day In the Life
De beste band die ooit heeft bestaan kon natuurlijk niet ontbreken in mijn top 3. ADITL laat overduidelijk de combinatie tussen Lennon en McCartney horen. Een geniale samensmelting van 2 nummers van een van hun beste albums.

Arrie schreef:
(quote)

Panic heet dat nummer.

Dank je, Arrie, maar daar was ik inmiddels wel achter. Probeerde juist aan te geven hoe weinig ik toen bekend was met The Smiths.

1. Michael Jackson - Billie Jean
2. Depeche Mode - Enjoy the Silence
3. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
4. Prince - When Doves Cry
5. Rolling Stones - Paint It Black
6. Beatles - Eleanor Rigby
7. Boudewijn de Groot - Testament
8. Kate Bush - Wuthering Heights
9. Bruce Springsteen - The River
10. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
11. Talking Heads - Once in a Lifetime
12. Cure - A Forest

1. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out

Niet eens het beste nummer van The Smiths, dat is I Know It's Over, maar dit is wel bijna hetzelfde niveau. Morrissey strooit met prachtige emotievolle zinnen.

2. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes

Prachtig gezongen klassieker van mevrouw Bush, sinds ik dit op m'n 10de leren kennen is het altijd een van mijn favoriete Bush-nummers gebleven.

Misschien wel het beste Radiohead-nummer, er zitten ongekend veel lagen in Paranoid Android, veel afwisseling en prachtig gezongen regels.

4. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder

Dat De Groot en zijn tekstschrijver genieën waren wordt met dit nummer bewezen. Fantastische tekst en een prachtig refrein. Een van mijn lievelings-nederpop-nummers.

5. Kate Bush - Wuthering Heights

Iets theatraler dan de andere Bush, maar vrijwel even mooi, sowieso is de keuze heel moeilijk, maar nu gaat de voorkeur even uit naar The Child in his Eyes.

6. Joy Division - Decades

Niet zo goed als New Dawn Fades, maar ook dit is één grote brok emotie. Machtig nummer.

7. Cure - Pictures of You

Een van mijn lievelings-Cure-nummers. Het is een mooi uitgesponnen meeslepend nummer met een uitblinkende zanger.

8. Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime

Pas ontdekt. Maar wat een topnummer is dit zeg. Vooral dat deuntje, daar kan ik helemaal op los gaan.

9. Beatles - A Day In the Life
10. Beatles - Eleanor Rigby

Twee gelijke Beatles-nummers voor mij, ook twee van de mooiste. A Day In the Life is een prachtige psychedelica meets pop nummers en Eleanor Rigby is bijna kippevel opwekkend.

11. REM - Drive

De mooiste van R.E.M. Punt.

12. Prince - Sign 'O' the Times

Ik krijg altijd een heerlijk feel good geeling hiervan. Geweldig!

Deze had ik ook graag in mijn top 12 gezet.

Smiths - How Soon Is Now
Rolling Stones - Paint It Black
Stevie Wonder - Sir Duke
Talking Heads - Psycho Killer
Depeche Mode - Enjoy the Silence
Michael Jackson - Billie Jean
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)

1. Pink Floyd - Echoes

Pink Floyd is voor mij de reden waarom ik zoveel van muziek hou als ik nu doe. Een van de weinige bands die ik vroeger en nu nog steeds geweldig vind. Het nummer Echoes is zeker niet hun beste, maar behoort wel tot de PF-klassiekers natuurlijk.

2. Beatles - A Day In the Life

Ik heb een vader die ervoor gezorgd heeft dat ik op mijn tiende al hele flarden Sgt. Peppers uit mijn hoofd kende.

OK Computer heb ik ontzaglijk vaak gedraaid. Een album dat nooit verveelt, ook al ken je het als je broekzak. Nauwelijks zwakte op het album te vinden, zeker dit nummer niet.

4. REM - Drive

Niks geen Nighthurting of Everybody Swims; alleen dit nummer mag aanspraak maken op de titel beste langzame REM-nummer.

5. Joy Division - Decades

Deze muziek is niet eens mooi. Het doet zelfs pijn. Weinig nummers hebben zo ongelooflijk veel impact op de tere mensenziel.

6. Rolling Stones - Sympathy for the Devil

Lang niet hun beste nummer, maar lager dan zes ga ik echt niet met de Stones. Wel veel beter dan Paint it Black.

7. Stevie Wonder - Sir Duke

Als ik als gereformeerde Hollander al niet stil kan zitten moet dit nummer wel iets hebben. Stevie Wonder als de antipode van Ian Curtis, zeg maar.

8. Prince - When Doves Cry

Vanaf hier wordt de volgorde redelijk willekeurig...

9. Queen - Innuendo

10. ABBA - Eagle

11. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder

12. U2 - The Unforgettable Fire

40 lijstjes ondertussen.

Wachten nog op een eerste nummer 1 notitie.

ABBA en Madonna (maar zij staat dan ook voorlopig laatste),
en de beide nummers van The Rolling Stones.

When Doves Cry van Prince, Nightswimming van REM
en Someone Somewhere in Summertime van Simple Minds.

Gek genoeg ook de beide nummers van Talking Heads
die blijkbaar sterk aan elkaar gewaagd zijn in deze finale.

En ook de allerhoogste zonder nummer 1 notering.
En dat is The Man with the Child in His Eyes van Kate Bush.

Alle andere songs zijn minstens één keer bovenaan geplaatst.

Deadline is vanavond om 20.00u. Vanaf 21.00u mag je de ontknoping verwachten.

1. Kate Bush - Wuthering Heights
Weer een boek minder te lezen. Het kan toch onmogelijk beter zijn dan het lied, met een heel overtuigende Kate in de hoofdrol. Haar inleving en begeleiding hierbij zetten de wanhopige liefde sterk in de verf. Zoals poëten schrijven, zo zingt Kate Bush.
Ze profiteert hier wel van de afwezigheid van mijn absolute favorieten van de volgende twee artiesten, al zal dit nummer altijd de maximale score behalen, uitgedrukt in sterren, punten of procenten.

2. Prince - When Doves Cry
Iets aan de Purple Rain LP lijk ik maar niet te kunnen vatten. Het huppelt ver achter zijn andere langspelers, maar dit nummer, deze draag ik een warm hart toe. Volgens mij eerst leren kennen met de Ginuwine-cover ("hallo, mijn naam is kemm, en ik luister naar R&B.."). Prince brengt het echter lekker funky en vol passie, op een manier zoals alleen hij dat kan. De gedateerdheid draagt enkel maar bij tot de charme.

3. Stevie Wonder - Sir Duke
Het genie van de jaren zeventig! Hij maakt muziek vanuit een aangeboren noodzaak en dat maakt het verschil tussen een goeie soulzanger of een rasartiest als Stevie. Met zijn muur van blazers stuurt hij je één kant uit: de dansvloer. Zelfs met twee linkervoeten vind je de juiste weg op deze subtiele ritmes.

4. Prince - Sign 'O' the Times
Tijdlozer uit de jaren tachtig kan je het volgens mij haast niet krijgen (een groot verchil met zijn plaat van 1984 bv.). Met verschillende elementen uit de voorbije muziekdecennia weet hij vooruitstrevend en eigenzinnig uit de hoek te komen. Geen speld kan tussen deze strakke groove!

5. Rolling Stones - Paint It Black
Blijkbaar de voorlopige hekkensluiter, hopelijk kunnen we daar nog iets aan doen... Heerlijk nummer met een lekker rollend tempo. Zo eentje die je een halfuur op repeat zou kunnen spelen, als je conditie dat aankan.

6. Kate Bush - The Man with the Child in His Eyes
Een heel andere, veel lieflijkere Kate, misschien omdat ze hier gewoon zichzelf speelt. Maar toch ook niet geheel zonder perikelen, wat zorgt voor een mooi georchestreerde, evenwichtige ballade.

7. Talking Heads - Once in a Lifetime
Rijk gevuld muzikaal gesudder en dan dat kenmerkende refrein dat alles in vuur en vlam zet. En het werkt elke keer weer!

8. Beatles - A Day In the Life
Een goed doordachte compositie, met verschillende twists en turns, en dat ook qua zang erg leuk is uitgevoerd!

9. Rolling Stones - Sympathy for the Devil
Als een duiveluitdrijving gevaarlijk en betoverend, met Jagger in zijn favoriete rol!

10. Beatles - Eleanor Rigby
Veel dubbele artiesten, maar daar zie ik geen graten in, ze zijn gewoon beter. Zeker met zulke aanstekelijke popsongs!

11. Michael Jackson - Billie Jean
Over aanstekelijke popsongs gesproken, daar is Billie Jean haast de definitie van.

12. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
In mijn ladderfinale lijkt deze vastgeplakt aan How Soon Is Now, helaas nog maar één plaatsje over en hoe geniaal die riff ook is, kies ik dan voor deze legendarische ballade.

dix
1. REM - Drive

R.E.M. verraste mij ontzettend met de opvolger van het wat al te hapklare 'Out Of Time'. De plaat opende met deze even slome als spannende song, en het werd meteen mijn favoriete R.E.M. nummer. Het kreeg toevalligerwijs airplay ten tijde van Kurt Cobains zelfmoord. Om de één of andere reden lijkt het wel alsof Stipe zich hier tot Cobain richt. Onzin, alleen mijn perceptie, maar kennelijk heeft de song dit soort potentie in zich.

2. Smiths - How Soon Is Now

How Soon Is now heeft een paar bizondere kwaliteiten... Het luistert haast weg als een pop-drone die geen begin en geen eind kent, het heeft een tekst die universeel te begrijpen valt, er zitten heerlijke zwwwwwiewwww geluiden in, het is dansbaar én luisterbaar, het zou instrumentaal en achterstevoren ook overeind blijven. En het heeft een geheim. Want tot wie richt Morrissey zich eigenlijk?

3. Prince - Sign 'O' the Times

Voor het eerst zag ik Prince eens niet als überfunkende geilneef die steeds het juiste geluid op het juiste moment had, maar als de schepper van een nummer dat ... ja dat voor de eeuwigheid geschreven leek. Ik heb niet zo heel erg veel met Prince, maar sommige van zijn songs zijn buitengewoon. Dit is de buitengewoonste.

4. U2 - The Unforgettable Fire

Niet alleen door het mooie liedje ... maar meer nog door de sublieme, zinsbegoochelende productie. Ben hierna Daniel Lanois ook op het spoor gekomen.

5. Bruce Springsteen - The River

Thematisch en tekstueel was The River van Bruce Springsteen in de jaren 80 wat The Suburbs van Arcade Fire hedentendage is : een ode aan wat verloren gaat. Ook in beide titelsongs van de albums vind je dat terug. Tranen met tuiten, als je er voor open staat.

6. Beatles - A Day In the Life
7. Peter Gabriel - Solsbury Hill
8. Talking Heads - Psycho Killer
9. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
10. Depeche Mode - Enjoy the Silence
11. Simple MInds - New Gold Dream (81 82 83 84)
12. Joy Division - Decades

1. Radiohead - Paranoid Android
Van alles wat in de buurt komt voor de benoeming "klassieker" is Paranoid Android mijn favoriet. Enkel de twee artiesten die hierna komen en Radiohead zelf komen wat dat betreft in de buurt met enkele nummers (jazz en klassiek dan even uitgesloten). Dynamiek en sfeer zijn twee kenmerken die vaak terugkomen in mijn persoonlijke muzieksmaak en het is dan ook niet gek dat dit nummer bovenaan dit lijstje staat.

2. Joy Division - Decades
Het afsluitende nummer van een van de mooiste platen ooit gemaakt. Het is denk ik voornamelijk de aparte instrumentatie wat dit nummer zo bijzonder maakt. De elektrische gitaar is zo goed als afwezig en de synthesizer en percussie zorgt voor een vervreemdingseffect. En dan de woorden van Ian Curtis, die gaan door merg en been.

3. Pink Floyd - Echoes
In de schaduw van de ego's van Waters en Gilmour bracht de toetsenist Pink Floyd tot ongekende hoogte. Uiteraard hebben zowel Waters als Gilmour hun aandeel in het succes van Pink Floyd, maar in mijn ogen zijn het die prachtige klanken van Richard Wright die het grootste aandeel hadden. Hij wist de sfeer neer te zetten als nooit tevoren en zijn samenspel met in het speciaal Gilmour brengt me na al die luisterbeurten nog steeds tot grotere emotionele hoogten. Ik heb al eens geroepen dat Gilmour-Wright een van de mooiste combinaties in de muziekgeschiedenis is geweest en dat bewijzen ze bij Echoes in het prachtige middengedeelte.

4. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Eigenlijk zit het er net allemaal iets te dik bovenop in dit nummer. Toch laat ik me elke keer weer volledig meeslepen met dit nummer. Ik heb al dikwijls gehad dat ik na dit nummer met een brok in mijn keel overbleef. In werkelijkheid weet ik niet precies wat Thom Yorke nou allemaal zegt, maar ik voel precies wat hij me probeert te vertellen. Daar zit vaak de kracht van zijn teksten.

5. Cure - Pictures of You
Als je me een tijd geleden had verteld dat ik dit nummer bijna net zo goed zou vinden als Street Spirit en beter dan A Forest en A Day in the Life had ik je voor gek verklaart. Kleffer dan dit zul je niet gauw tegenkomen. Maar na een aantal keer dit nummer gehoord te hebben bleef het me grijpen, hoofdzakelijk dankzij Robert Smith. De manier waarop hij zingt en de woorden uitspreekt is zo geloofwaardig en meeslepend, dat Pictures of You me blijft boeien.

6. Stevie Wonder - Sir Duke
7. Cure - A Forest

8. Smiths - How Soon Is Now
9. Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
10. Beatles - A Day In the Life
11. Talking Heads - Psycho Killer
12. Madonna - Drowned World / Substitute for Love

Het nummer van Madonna hoor ik zojuist voor het eerst. Dat het op nummer 12 staat zegt zowel wat over dat nummer (prachtige ontdekking) als het niveau van de overgebleven nummers (ietwat tegenvallend).

GREATEST HITS OF GREATEST HITS

de 6 lantaarndragers

31. (48) Rolling Stones - Paint It Black (8) 11*8*8*7*6*3*3*2

32. (48) REM - Nightswimming (8) 11*8*8*7*4*4*4*2

33. (48) Boudewijn de Groot - Testament (8) 9*8*7*6*6*5*5*2

34. (47) Simple MInds - Someone Somewhere in Summertime (10)

35. (41) ABBA - Eagle (8)

36. (33) Madonna - Drowned World / Substitute for Love (8)

Nummers die nooit echt een vuist konden maken gedurende de finale.
Ook duidelijk aangezien niemand deze songs op 1 heeft geplaatst.

Er waren in totaal 43 deelnemers, wat ik een heel bemoedigend aantal vind.

Meteen al wat favorieten bij de onderste zes.

GREATEST HITS OF GREATEST HITS

de laatste 10 uit de top 30

21. (78) Cure - Pictures of You (13) en de nummer 1 van johannesA

22. (78) U2 - Bad (11) en de nummer 1 van Axel en DjFrankie

23. (78) Queen Bohemian Rhapsody (10) de nummer 1 van Justus18, rkdev en Sunderland

24. (77) Talking Heads - Once in a Lifetime (14)

25. (77) Peter Gabriel - Solsbury HIll (12) en de nummer 1 van Aquila

26. (72) Rolling Stones - Sympathy for the Devil (16)

27. (72) Beatles - Eleanor Rigby (11) en de nummer 1 van svendra

28. (70) Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder (10)

29. (66) Talking Heads - Psycho Killer (14)

30. (61) Queen - Innuendo (10) en de nummer 1 van Brunniepoo

Queen is duidelijk de grootste verliezer in dit finalespel.
Beide tracks waren samen goed voor 4 nummer 1 posities.

Boudewijn de Groot, Queen, Rolling Stones maar ook Talking Heads
eindigen met hun beide finalisten buiten de top 20 van deze clash der titanen.
Kate Bush, Prince, Radiohead en The Smiths staan wel met beide hits in de top 20.

Kijk hoe dicht alles op elkaar volgt, en dat na 43 verschillende top 12 lijstjes.

Merk anderzijds de kloof van 13 punten op tussen deze 10 en de laatste 6.

20. (82) Prince - When Doves Cry (14)

Slechts 2 nummers uit de top 20 waren niemands nummer 1.

https://www.youtube.com/watch?v=I7Diudbhut4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Aquila schreef:
Ik was niet dol op Prince toen-ie “in” was tijdens de Jaren 80. Alleen dit nummer vond ik toen al goed. Geen gekir of gelik én gehijg, maar straightforward en puntig: vooral het refrein echt briljant. When Doves Cry werd trouwens 14e in mijn lijstje. Ook prachtig.

dazzler schreef:
De haat-liefde verhouding is ook bij mij aanwezig als het om Prince gaat.
Als hij begint te geilen lees ik liever een boek. Maar als hij de perfecte balans bereikt
tussen Jimi Hendrix en Sly & the Family Stone en dat in een paars 80s jasje steekt, doe ik mee.

kemm schreef:
Iets aan de Purple Rain LP lijk ik maar niet te kunnen vatten. Het huppelt ver achter zijn andere langspelers, maar dit nummer, deze draag ik een warm hart toe. Volgens mij eerst leren kennen met de Ginuwine-cover ("hallo, mijn naam is kemm, en ik luister naar R&B.."). Prince brengt het echter lekker funky en vol passie, op een manier zoals alleen hij dat kan. De gedateerdheid draagt enkel maar bij tot de charme.

Sunderland schreef:
Ik heb nooit veel met Prince gehad maar ik kan dit nog altijd goed aanhoren en doet oude schoolfeestjes herleven.

Ben het eigenlijk grotendeels eens met de reacties die er bijstaan. Haalde mijn eigen lijstje net niet.

19. (86) Michael Jackson - Billie Jean (13)

De nummer 1 van Poeha.

https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y

2MY schreef:
Hoe geniaal kan eenvoud zijn (deel 2) - een simpele beat, wat kreetjes rond een onnozele pubertekst... meer is er niet nodig om popgeschiedenis te schrijven.

chevy93 schreef:
Puur beoordelend op de nummers, zou Billie Jean de top 12 niet halen, maar ik kon het niet over m’n hart verkrijgen Michael te negeren. Al is het maar om het gebrek aan zwarte muziek enigszins te compenseren (om m’n top 12 er nou gelijk mee vol te stoppen, ging me wat ver, maar Superstition had mijn top 12 vast gehaald) Waarschijnlijk de beroemdste bass-riff aller tijden. Bestaan er grotere klassiekers dan Billie Jean? Weinig, heel weinig. Ik denk op één hand te tellen. Hee-hee!

dazzler schreef:
Het meesterwerk van wacko Jacko. Dat ritme, die puls. Je hoort hem dansen
terwijl hij de song inzingt. Kreetje hier, zuchtje daar en maar spelen met dat ritme.
Een getalenteerd zanger met een enorme zin voor opzwepende ritmiek.

dynamo d schreef:
Billie Jean, een steengoed nummer van Michael Jackson. Bij Billie Jean kun je niet stil blijven zitten. Heerlijk ritme en alles klopt aan dit nummer. Later voegde Michael Jackson te veel ah's, uh's en oeh's toe aan zijn songs. Bij Billie Jean was dit nog in goede mate geproportioneerd.

kemm schreef:
Over aanstekelijke popsongs gesproken, daar is Billie Jean haast de definitie van.

18. (92) Stevie Wonder - Sir Duke (16)

De nummer 1 van jeroentjuuh.

https://www.youtube.com/watch?v=6sIjSNTS7Fs

dazzler schreef:
Wat een blazers riff is me dat toch. Je blijft hem een hele dag mee trompetten
als je hem één keer hebt gehoord. Stevie Wonder bedient zich van een muzikale taal
die niet meteen de mijn is. Maar de manier waarop hij aan de keyboards frunikt is genieten.

Fathead schreef:
Als ik als gereformeerde Hollander al niet stil kan zitten moet dit nummer wel iets hebben. Stevie Wonder als de antipode van Ian Curtis, zeg maar.

jeroentjuhh schreef:
Geen twijfel over mogelijk voor mij. Het nummer is niet voor niets al jaren de ringtone op mijn telefoon. Geweldige artiest, fantastisch nummer. Het album staat ook niet voor niets heel hoog in mijn top 10.

kemm schreef:
Het genie van de jaren zeventig! Hij maakt muziek vanuit een aangeboren noodzaak en dat maakt het verschil tussen een goeie soulzanger of een rasartiest als Stevie. Met zijn muur van blazers stuurt hij je één kant uit: de dansvloer. Zelfs met twee linkervoeten vind je de juiste weg op deze subtiele ritmes.

remcodulac schreef:
Had hier liever Superstition gezien. Deze staat niet in mijn Stevie top 10. Maar Songs in the Key of Life blijft wel een fantastisch album en dat straalt dan toch een beetje af op Sir Duke. Verder natuurlijk gewoon een heel goed nummer. Laten we wel wezen.

Tribal Gathering schreef:
Hoe kan je hier nou niet vrolijk van worden.

17. (96) Prince - Sign 'O' the Times (12)

De nummer 1 van laxus11, principal2000 en thelion.

https://www.youtube.com/watch?v=5zIjtwsrXfk

Aquila schreef:
Ik was niet dol op Prince toen-ie “in” was tijdens de Jaren 80. Alleen dit nummer vond ik toen al goed. Geen gekir of gelik én gehijg, maar straightforward en puntig: vooral het refrein echt briljant. When Doves Cry werd trouwens 14e in mijn lijstje. Ook prachtig.

dix schreef:
Voor het eerst zag ik Prince eens niet als überfunkende geilneef die steeds het juiste geluid op het juiste moment had, maar als de schepper van een nummer dat ... ja dat voor de eeuwigheid geschreven leek. Ik heb niet zo heel erg veel met Prince, maar sommige van zijn songs zijn buitengewoon. Dit is de buitengewoonste ...

jeroentjuhh schreef:
Met Prince heb ik toch een beetje een haat-liefde verhouding. Sommige dingen vind ik fantastisch, maar lang niet alles. Dit nummer dan dus weer wel. Instrumentaal sterk en een goede tekst.

kemm schreef:
Tijdlozer uit de jaren tachtig kan je het volgens mij haast niet krijgen (een groot verchil met zijn plaat van 1984 bv.). Met verschillende elementen uit de voorbije muziekdecennia weet hij vooruitstrevend en eigenzinnig uit de hoek te komen. Geen speld kan tussen deze strakke groove!

remcodulac schreef:
Allerhoogste top in het oeuvre van his royal funkiness. Mag hier ook zeker niet ontbreken.

Snoeperd schreef:
Ik krijg altijd een heerlijk feel good geeling hiervan. Geweldig!

Dat waren vier afro's op een rijtje.

Zij die gevreesd hadden dat ze de finale niet zouden halen, worden (gelukkig)
teleurgesteld. Met een paar zwarte muziek fans extra, zat er wellicht nog meer in.

16. (100) Pink Floyd - Echoes (11)

De nummer 1 van Fathead en Titmeister.

https://www.youtube.com/watch?v=HehcJaTyd-E

Aquila schreef:
'Echoes' wordt alom geprezen. Kan ik wel begrijpen, maar het mooiste deel van het nummer is eigenlijk te snel voorbij voor mij. Ik vind het gezongen stuk, of beter de gezegd de zang, zo ongelofelijk fraai passen. Met name het begin van het tweede couplet. Het gaat me dan nog niet eens zo zeer over de tekst (die ook mooi is), maar vooral de klank van de stem en de melodie, dictie en dat allemaal samenvalt.
Strangers Passing in the Street
By Chance Two Seperate Glances Meet
And I am You and What I See is Me

Casartelli schreef:
Alles wat goed is aan Pink Floyd komt hier samen. Wat bij de eerste paar luisterbeurten wat te langdradig lijkt, blijkt voor de volle net-geen-24 minuten functioneel en boeiend te zijn. En tja, die climax he...

chevy93 schreef:
Ah, eindelijk weer nummers waarbij mijn hoofd niet wat anders zegt dan mijn hart. Jammer van Shine On, maar ook deze is terug te vinden in mijn top 10 aller tijden. Tijdens natuurkunde was het vaak op YouTube muziek zoeken. Zo kwam ik regelmatig op Echoes: A Floyd Odyssey. De volledige 23 minuten van Echoes achter het laatste deel (IV. Jupiter and beyond the infinite) van 2001: A Space Odyssey. Eén van mijn favoriete films i.c.m. één van mijn favoriete nummers. Dat is best een trip kan ik je vertellen. Cloudless everyday you fall upon my waking eyes

Fathead schreef:
Pink Floyd is voor mij de reden waarom ik zoveel van muziek hou als ik nu doe. Een van de weinige bands die ik vroeger en nu nog steeds geweldig vind. Het nummer Echoes is zeker niet hun beste, maar behoort wel tot de PF-klassiekers natuurlijk.

LucM schreef:
Progrock zoals het moet zijn: afwisselend, meeslepend, inventief.

Teunnis schreef:
In de schaduw van de ego's van Waters en Gilmour bracht de toetsenist Pink Floyd tot ongekende hoogte. Uiteraard hebben zowel Waters als Gilmour hun aandeel in het succes van Pink Floyd, maar in mijn ogen zijn het die prachtige klanken van Richard Wright die het grootste aandeel hadden. Hij wist de sfeer neer te zetten als nooit tevoren en zijn samenspel met in het speciaal Gilmour brengt me na al die luisterbeurten nog steeds tot grotere emotionele hoogten. Ik heb al eens geroepen dat Gilmour-Wright een van de mooiste combinaties in de muziekgeschiedenis is geweest en dat bewijzen ze bij Echoes in het prachtige middengedeelte.

vigil schreef:
Ik bemerk dat mijn liefde voor PF minder en minder aan het worden is. Maar sommige liedjes blijven zo verschrikkelijk recht staan!

Wel jammer van Sign 'O' the Times, vind dat maar een zwakke broeder. Zeker ivm When Doves Cry.

Edit: En Echoes zo laag!

15. (108) Beatles - A Day in the Life (15)

De nummer 1 van LucM

https://www.youtube.com/watch?v=P-Q9D4dcYng

Brunniepoo schreef:
Een fanatiek Beatles-fan zal ik nooit worden, het magistrale van Sgt. Pepper heb ik nooit zo gehoord. Dit nummer daarentegen...

dumb_helicopter schreef:
Beste nummer van Sgt. Peppers en grensverleggend.

Fathead schreef:
Ik heb een vader die ervoor gezorgd heeft dat ik op mijn tiende al hele flarden Sgt. Peppers uit mijn hoofd kende.

Kees-Jan schreef:
The Stones winnen het in deze competitie bij mij van the Beatles, maar dat komt omdat ik SftD beter vind dan aDitL, als groep vind ik the Beatles toch net ietsjes sterker.

kemm schreef:
Een goed doordachte compositie, met verschillende twists en turns, en dat ook qua zang erg leuk is uitgevoerd!

LucM schreef:
Hun magnum opus met met veel dramatiek en afwisseling, schitterend opgebouwd.

Snoeperd schreef:
A Day In the Life is een prachtige psychedelica meets pop nummer.

rkdev schreef:
De beste band die ooit heeft bestaan kon natuurlijk niet ontbreken in mijn top 3. ADITL laat overduidelijk de combinatie tussen Lennon en McCartney horen. Een geniale samensmelting van 2 nummers van een van hun beste albums.

Opvallend dat beide Talking Heads en Stones zo laag staan. Voor de rest een te verwachten uitslag, mn nummer 1 en 3 er al uit

EDIT: A Day in the Life op 15 had ik dan weer niet verwacht...

14. (109) Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84) (14)

De nummer 1 van Arno en herman.

https://www.youtube.com/watch?v=IDgVYJGKPHQ

Axel schreef:
Net als voorgaande nummers kwam dit nummer uit in de tijd dat ik als tiener de eerste stappen maakt in het uitgaansleven. Is me altijd bijgebleven en verveelt me nooit. Ook het album is erg goed.

dazzler schreef:
Nog een album dat ik lichtjes overroepen vind, al staan er schitterende nummers op.
Met de titeltrack balanceerde Simple Minds perfect tussen new wave en synthpop.
Een nummer dat als anthem kan doorgaan in een docu over de vroege jaren 80.

herman schreef:
In de jaren '90 scoorde USURA een grote house-hit met Open Your Mind. Dat nummer reken ik nog steeds tot mijn top 5 favoriete eurohouse-hits. Pas lange tijd later kwam ik erachter dat het nummer gewoon een bewerking is van dit nummer van Simple Minds. Gelukkig vind ik het origineel ook geweldig.

sheep67 schreef:
Heerlijk nummer, pakkende melodie wat maar door dreunt. Ga het zometeen weer opzetten.Heel het album is fanatastisch en menig die-hard SM fan haakte toendertijd af (te commercieel).

stoepkrijt schreef:
Dit is een nummer met veel herhaling en een structuur die op mij altijd wat onordelijk overkomt. Instrumentaal zit New Gold Dream echter heerlijk in elkaar: Ieder instrument is op zichzelf sterk en weet me te boeien. Vooral dat laatste vind ik zo sterk aan dit nummer. Mijn aandacht wordt altijd getrokken, in welk deel van het nummer en door welk instrument of welk stuk tekst dan ook. Boeiend van begin tot eind.

vigil schreef:
Prachtig nummer van een prachtig album. Dit is dan weer een band welke ik steeds meer ga waarderen. Dan doel ik vooral op het vroegere werk van de band. Dit nummer is dan wel weer al een lange tijd favoriet, wave voor op de dansvloer!

Leuk om de ontknoping te volgen met die quotes erbij.

Jammer wel dat New Gold Dream de top 10 niet heeft gehaald.

Hoewel ik wel het idee heb dat dazzler veel tijd kwijt is aan het erbij zoeken van de quotes. En dan ook nog de opstart van het nieuwe topic. Niemand neemt het je kwalijk als je er geen nachtwerk van wilt maken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:56 uur

geplaatst: vandaag om 16:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.