MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
1. Love Her Madly
2. The Crystal Ship
3. Break on Through (to the Other Side)
4. LA Woman
5. Soul Kitchen *
6. The Changeling *
7. Light My Fire
8. Five to One *
9. Touch Me
10. Waiting for the Sun

Misschien een wat opmerkelijke nummer 1, maar het was eigenlijk het eerste nummer van The Doors dat me echt wat deed en me aanspoorde me eens in de band te verdiepen. Dat was in 2007, het jaar waarin ik tevens een nieuwe liefde ontmoette. Helaas stond ze op het punt naar het buitenland te verhuizen, dus dat was geen lang leven beschoren. Maar het nummer doet me nog altijd aan haar denken. Verder ligt de nadruk op het debuut en L.A. Woman, wat ik toch de twee beste albums vindt. De platen ertussen zijn allemaal goed, maar ik draai ze nog maar weinig.

1. Light My Fire
2. The Crystal Ship
3. Break on Through (to the Other Side)
4. Waiting for the Sun
5. The End
6. Soul Kitchen *
7. LA Woman
8. People Are Strange
9. Strange Days
10. Touch Me

Ben niet bepaald kapot van deze band maar met name op het debuut staan nog wel aardige nummers.

01. Light My Fire
De keyboard riff blijft meteen een hele dag in het hoofd spoken.
Daartussen opzwepende gitaren en een hitsige Jim Morrison.

02. Riders on the Storm
Fluisterblues met regenbui en aangespoord door hypnotiserende keyboards.
Qua sfeerzetting toch een mijlpaal in de rockgeschiedenis als ik zo bescheiden mag zijn.

03. Break on Through (to the Other Side)
Van een binnenkomer gesproken. Hier moet ik aan een tekstregel denken uit Decades van JD.
Each ritual showed up the DOOR for our wanderings / Open and shut and slammed in our face.

04. Love Her Madly
Ook aan het pop front had de groep talent. Wat een hitpotentie. Hello I Love You
daarentegen was een iets te doorzichtige rip off van de Kinks hit All Day and All of the Night.

05. Spanisch Caravan
Persoonlijke favoriet van het eerste album dat ik van The Doors leerde kennen.
De instrumentale opbouw en de ruimte voor de solo's vind ik nog steeds erg fascinerend.

06. The End
Hier kan niemand omheen, alhoewel ik er nooit zo kapot van ben geweest.
Zonder meer een mijlpaal in de categorie lyrics die het Hello I Love You gehalte overstijgen.

07. Touch Me
Weer zo'n popsong met punch en bijna een inhaak refrein.
Now I'm gonna love you till the heavens stop the rain ...

08. LA Woman
Heerlijk bluesnummer van het laatste album met de licht wereldvreemde poëet Morrison.
De drie overgebleven bandleden lijken met vooral begenadigde musici met minder capsones.

09. People Are Strange
Weils Whisky Bar viel jammer genoeg uit de boot.
Dit nummer brengt ons naadloos bij de Greatest Hits artiest van volgende week.

10. The Crystal Ship
Van een ijzersterk debuut dat ik afgelopen weekend onder de loep nam
in de Classic Albums reeks waarvan heel wat afleveringen op YouTube te bekijken zijn.

01. The End
02. When the Music's Over
03. LA Woman
04. The Changeling*
05. Five to One*
06. The Unknown Soldier
07. Light My Fire
08. Break on Through (to the Other Side)
09. You're Lost Little Girl *
10. Riders on the Storm

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
06. The End
Hier kan niemand omheen, alhoewel ik er nooit zo kapot van ben geweest.

Parafraseer ik nou correct dat je er eigenlijk weinig aan vindt, maar dat je hem toch maar in je lijstje zet omdat het nou eenmaal zo hoort?

1. When the Music's Over
2. The Crystal Ship
3. The End
4. Touch Me
5. The Unknown Soldier
6. Five to One *
7. You're Lost Little Girl *
8. Strange Days
9. Love Me Two Times
10. Break on Through (to the Other Side)

11. People Are Strange
12. Light My Fire
13. Spanish Caravan
14. LA Woman
15. Riders on the Storm
16. The Changeling *
17. Roadhouse Blues
18. Waiting for the Sun
19. Love Her Madly
20. Soul Kitchen *

Wintertime Love, Yes The River Knows, Not To Touch The Earth en Moonlight Drive hadden ook mijn top 10 gehaald.

1. Light My Fire
2. The End
3. Riders on the Storm
4. LA Woman
5. When the Music's Over
6. Love Me Two Times
7. People Are Strange
8. Break on Through (to the Other Side)
9. Waiting for the Sun
10. The Unknown Soldier

Aquila
Casartelli schreef:
(quote)

Parafraseer ik nou correct dat je er eigenlijk weinig aan vindt, maar dat je hem toch maar in je lijstje zet omdat het nou eenmaal zo hoort?

Dat kan niet anders dan dat hij er niet zoveel aan vond.

Ditmaal geen toelichting van mij kant bij het lijstje. Heb niet heel veel met The Doors, maar mijn Top 3 vind ik wel écht mooie nummers. Heb er geen regulier album van in huis.

Mooie top3 dazzler . Ik zie dat we ook 8 nummers uit onze top10 delen .

Casartelli schreef:
(quote)

Ik schrijf dat ik er nooit kapot van ben geweest, dat ik er niet me dweep,
dat ik hem niet hoog bovenaan zet en dan een hele tijd niets en dan pas nummer 2,
dat ik niet zo goed begrijp waarom dit hun allerbeste nummer is in de MusicMeterLadder
dat ik niet zo'n liefhebber ben van de pathos waarmee Morrison het oedipus complex etaleert

Ik bedoel ook dat je er niet omheen kan dat het een indrukwekkende compositie is,
een geniaal vormgegeven apotheose voor een debuutalbum. Een song die tekstueel
heel andere regionen van de menselijke psyche bezingt dan de amoureuze, maar thema's
als dood en seksualiteit expliciet verkent en dat ik daar respectvol mijn hoed voor afneem.

Ja, ik laat me ook leiden door objectieve, maar onderbouwde criteria.
Mijn uitgangspunt is: vat in 10 songs samen wat The Doors voor jou betekenen.
Dat is de opdracht waarmee ik mezelf wil opzadelen in de finale van dit spel.

De volgorde van de nummers wordt deels op aanvoelen bepaald.
The End is zeker geen top 5 nummer voor mij want ... ik ben er niet kapot van.
Maar ik kan er ook niet omheen, hij hoort voor mij bij de 10 essentiëelste.

Aquila schreef:
Dat kan niet anders dan dat hij er niet zoveel aan vond.

Misschien is "kapot zijn van" een eerder Vlaamse uitdrukking?
Kapot zijn van betekent dat je na beluistering uitgeteld in je zetel zit
en woorden tekort komt om de luisterervaring adequaat te omschrijven.

Niet zo bij The End dus. Maar wel een heel goed nummer.
Ik wilde reageren op de status van het lied. Voor velen de absolute nummer 1.
En dat is dus niet zo bij mij. Meer moet je er niet achter zoeken, hoor.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Misschien is "kapot zijn van" een eerder Vlaamse uitdrukking?
Kapot zijn van betekent dat je na beluistering uitgeteld in je zetel zit
en woorden tekort komt om de luisterervaring adequaat te omschrijven.

Als dat de connotatie is die veel Vlamingen bij die uitdrukking hebben, is het inderdaad een sterkere uitdrukking dan in het Nederlands, waar "ik ben er niet kapot van" (wordt eigenlijk enkel in negatieve zin gebruikt) meer een onderkoelde manier is om te zeggen "ik vind er niet zo veel aan".

Maar dank voor de uitgebreide toelichting.

1. When the Music's Over
2. Strange Days
3. The End
4. LA Woman
5. Waiting for the Sun
6. Riders on the Storm
7. Light My Fire
8. Soul Kitchen *
9. Five to One *
10. The Crystal Ship

Ik geloof niet dat ik het bij dit spel eerder zo moeilijk gehad heb als vandaag. Dit is de uiteindelijke score, maar als ik vanaf nu 10 dagen lang een top 10 samenstel uit de lijst krijg ik waarschijnlijk 10 verschillende versies.

Onbegrijpelijk dat fenomenale nummers als The Soft Parade en End of the Night vaker genomineerd worden dan zo'n niemendalletje als Hello I Love You. Gelukkig is die er alsnog uit. Minder fijn is het dat mn halve top 10 geëlimineerd is

1. The End
- Duidelijk, ongeëvenaarde muzikale trip en ijkpunt in de muziekgeschiedenis. Tevens beste nummer 1 die we ooit in de MuMe-ladder hebben gehad...

2. When the Music's Over
- Beetje the End light, maar blijft een erg sterk nummer.

3. The Crystal Ship
Prachtige tekst in dit nummer.

4. Spanish Caravan
- A-typisch Doors-nummer door het flamenco-gitaartje, maar wel een heerlijk zomers nummer.

5. Break on Through (to the Other Side)
- Voor mij het standaard uptempo Doors-nummer. Mooie persoonlijke anekdote ligt verbonden met de herinnering aan dit nummer

6. Five to One
- Een van de meest agressieve Doors-nummer, mede daarom mss een hioli, voor mij slaat het iig naar het 2e door.

7. Waiting for the Sun
- Nog zo'n lekkere zomerhit van de Doors...

8. People Are Strange
- Het lijflied van Jim Morrison natuurlijk!

9. Riders on the Storm
- Hun grootste hit, blijft een sterk nummer, maar helaas wel doodgedraaid.

10. Soul Kitchen
- Verkozen boven L.A. Woman en You're Lost Little Girl, ter ere van mijn absolute favoriete album, dat pijnlijk is getroffen door de vorige ronde, waar favorieten End of the Night, Back Door Man en Alabama Song sneuvelden...

Casartelli schreef:
Als dat de connotatie is die veel Vlamingen bij die uitdrukking hebben, is het inderdaad een sterkere uitdrukking dan in het Nederlands, waar "ik ben er niet kapot van" (wordt eigenlijk enkel in negatieve zin gebruikt) meer een onderkoelde manier is om te zeggen "ik vind er niet zo veel aan".

Het kan ook aan mij liggen hoor. In Vlaanderen zegt men ook: ik ben er kapot van.
En dan bedoel je dat wat gebeurd is diepe sporen heeft nagelaten. Ik draaide het dus om.

The End heeft dus niet zo'n onuitwisbaar diepe sporen op me nagelaten als bij vele anderen.
Dus niet zoals bij Titmeister . Ik lees ook dat Riders on the Storm hun grootste hit zou zijn geweest.
In Nederland waarschijnlijk. In de US was het Light My Fire en ook Hello I Love You stond er op 1.

Maar het kan zijn dat ik de uitdrukking niet voldoende accuraat heb ingeschat.

Zou kunnen dat Riders on the Storm niet hun grootste hit was. Iig wel hun bekendste nummer, samen met Light My Fire denk ik...

Riders on the Storm was hier inderdaad hun grootste hit en daarna Love Her Madly. (beide top 10-hits)

Ulfat-e-Zulmat
1. LA Woman
2. Break on Through (to the Other Side)
3. The End
4. The Crystal Ship
5. Soul Kitchen *
6. Riders on the Storm
7. Light My Fire
8. Love Me Two Times
9. Five to One *
10. Love Her Madly

Ik mis L.A. America, Cars Hiss by My Window, Been Down So Long, Moonlight Drive, End of the Night... En nog wel een paar. Maar tja, wat wil je dan ook - The Doors is en blijft mijn favoriete band.

1. The End
2. LA Woman
3. People Are Strange
4. Waiting for the Sun
5. Light My Fire
6. When the Music's Over
7. The Crystal Ship
8. Love Her Madly
9. Strange Days*
10. Five to One *

Riders On The Storm, Touch Me en Break on Through (to the Other Side) zijn net afgevallen

Arrie schreef:
Riders on the Storm was hier inderdaad hun grootste hit en daarna Love Her Madly. (beide top 10-hits)
Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Volgens Wikipedia kwam Love Her Madly tot de 4e plek en Riders tot de 7e. En allebei stonden ze er 7 weken in.
The page cannot be displayed - dutchcharts.nl

Jij kijkt naar de Single Top 100 in plaats van de Top 40.

Waarom je er nu een 'best of' van The Doors bij haalt is me een raadsel, maar nee: The Doors hebben nooit op nummer een gestaan in de top 40.

Edit: aha, het vage linkje is alweer verwijderd.

Dit had ik geschreven:
Top 40 - top40.nl
vs.
Top 40 - top40.nl

Links zie je de posities van resp. LHM en Riders staan. Alleen voor die posities zie je nog een stukje met tipparade erbij en dat stukje had ik geïnterpreteerd als "zijn allebei ook 1e geworden". Hebben ze ook, maar ze stonden eerste in de tipparade en niet in de echte top 40.

Vandaar.

1. Riders on the Storm
2. The End
3. People Are Strange
4. Break on Through (to the Other Side)
5. Roadhouse Blues
6. LA Woman
7. Spanish Caravan
8. Soul Kitchen *
9. Touch Me
10. Waiting for the Sun

Jammer dat er al zoveel moois is afgevallen, maar hier lukt een mooie top 10 ook wel mee.

johannesA
1. Riders on the Storm
2. Touch Me
3. Love Her Madly
4. The End
5. LA Woman
6. When the Music's Over
7. Spanish Caravan
8. The Unknown Soldier
9. Waiting for the Sun
10. The Crystal Ship

Nummer 1, Riders On The Storm heeft een onovertroffen sfeer, wat me elke luisterbeurt weer boeit. Prachtig nummer.

Crystal Ship is hier een filler om mijn top 10 vol te maken. Liever had ik nog een nummer van hun beste album, Waiting for the Sun, geplaatst, nl Yes, The River Knows.

Ik heb ook al eens gemeld, dat het debuut album "the Doors" overschat is.

johannesA schreef:
Ik heb ook al eens gemeld, dat het debuut album "the Doors" overschat is.
Een frisse blik. Ik had altijd gedacht dat het vooral onderschat was bij degene die van mening waren dat het overschat was, maar dit is natuurlijk ook mogelijk.

In de MuMeLadder doen er overigens 12 nummers van The Doors mee (10 in de top500). Alleen Alabama Song doet hier niet mee, maar dat is met een 1092ste plek ook de laagst geplaatste. Ik zal de top12 nu hier nog niet neerzetten om (onbewuste) beïnvloeding te voorkomen, maar hij is ongeveer gelijk aan mijn top10

Het debuutalbum van The Doors valt misschien niet zo bijzonder op
binnen de context van hun onwaarschijnlijk sterke album discografie,
maar als debuutalbum vind ik hem toch van een ongekende maturiteit.

En in 1967 al helemaal revolutionair, meen ik. Wat een jaar was 1967 toch.

Velvet Underground & Nico
The Doors
Cream
Tim Buckley
Jimi Hendrix Experience
Love
Pink Floyd

en natuurlijk Sergant Peper met zijn Eenzame Hartenbureau.

johannesA
inquestos schreef:
(quote)
Een frisse blik. Ik had altijd gedacht dat het vooral onderschat was bij degene die van mening waren dat het overschat was, maar dit is natuurlijk ook mogelijk.

Dit wordt een beetje cryptisch.

Zeggen dat iets onder- of overschat is, is een behoorlijke dooddoener en zegt eigenlijk alleen op een nare manier dat je het niet eens bent met de heersende opinie. Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat jij het niet bij het goede eind hebt.

dazzler schreef:
Wat een jaar was 1967 toch..
Before 1967, there was nothing.

...en dan zijn Buffalo Springfield, Leonard Cohen, The Byrds en de Moody blues, om er maar een paar bij naam te noemen, nog niet eens opgenomen in het overzicht van 1967

Een hele moeilijke bevalling, een Doors Top 10. Zelden zoveel moeite gehad om een keuze te maken.

01 When the Music's Over
02 The End
03 Light My Fire
04 The Unknown Soldier
05 Touch Me
06 Spanish Caravan
07 The Changeling *
08 Break on Through (to the Other Side)
09 Strange Days
10 Waiting for the Sun

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:21 uur

geplaatst: vandaag om 01:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.