MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
1. Bon Iver - Perth
2. Amatorski - 22 Februar
3. The Antlers - Putting The Dog To Sleep
4. Amatorski - Soldier
5. Booker T. Jones - Representing Memphis

Het kan zijn dat ik hem een dag langer laat staan, weet nog niet of ik morgenavond wel thuis ben. Maar dat horen jullie morgen wel. hoe dan ook, er kunnen nog lijstjes bij!

Ik verwacht eigenlijk ook nog wel wat stemmers hier.

Edit: 2 users één gedachte, herman

Dustin O'Halloran - We Move Lightly
Een nummer dat ik af en toe geweldig vind en af en toe iets minder. Was ook de eerste keer dat ik serieus overweegd heb op mijn eigen nominatie niet op 1 te zetten, maar uiteindelijk op een tiende toch nog wel. Beetje eentonig misschien, maar door de korte duur erg mooi.
8,3*

Amatorski - Soldier
Het album had ik beluisterd vanwege dit spel. Een veelzijdige en haast kunstzinnig album. Erg mooi. Soldier vind ik de beste en had bijna nummer 1 geweest, maar eindigt toch net niet sterk genoeg.
8,2*

Rival Sons - Pressure and Time
Een beetje een mislukte Zeppelin-cover. Raar commentaar voor een nummer dat ik zo’n hoog cijfer geef, maar dat vind ik wel. Er valt genoeg te genieten, maar dit nummer had zo veel beter kunnen zijn!
7,1*

Amatorski - 22 Februar
Beduidend minder dan Soldier, maar nog steeds zeer aardig.
7,0*

Bon Iver - Perth
De beste van de twee. Bon Iver is een zanger waar ik aan moet wennen en ik nog steeds niet goed weet wat ik er mee aan moet. Perth was wel een prima nummer.
6,8*

Destroyer - Suicide Demo for Kara Walker
Erg mooi, maar 8 minuten is wel erg lang. Had er 2 of 3 minuten af gehaald en het had een top 3 notering geweest. Nu net buiten de top 5.
6,6*

Fresku ft Ali B & Winne - Verslaafd
Vrij eentonige beat, maar voor de rest eigenlijk niks op aan te merken. Duurt wel te lang.
6,5*

Booker T. Jones - Representing Memphis
Een prima groove en die keyboard/synthesizer-solo vind ik nog steeds erg goed. Desondanks ben ik op de zang wel een beetje uitgekeken. Nog altijd een makkelijke (ruim) voldoende.
6,4*

Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen
In tegenstelling tot We Move Lightly duurt deze wel te lang. Begint erg goed, maar zo rond 4 minuten is het wel leuk geweest. Daarna krabbelt het maar wat voort.
6,3*

Thurston Moore - Orchard Street
Afsluiter die vrij onopgemerkt voorbij ging.
6,0*

Bon Iver - Calgary
Pas toen Perth af was gelopen had ik door dat Calgary dus ook al afgelopen moest zijn. Zo naadloos gaan de nummers dus in elkaar over. Echter geeft het ook aan hoe onopvallend deze voorbij is gegaan. Niet onaardig, niet goed.
6,0*

The Antlers - Putting the Dog to Sleep
Best een grappig nummer, maar ik vind het niet speciaal.
5,8*

Na veel worstelen een top 5 kunnen samenstellen. De nummer 1 en 2 zijn eigenlijk even goed. Het prachtige beladen 'Putting the Dog to Sleep' huppelt daar achteraan. Amatorski lijkt het hier goed te doen, ik vind zelf vooralsnog 22 Februar beter, maar echt bekend met het werk van deze Belgen ben ik niet. Pressure&Time/Der Tanz zijn simpelweg ontzettend lekker nummers.

1. Bon Iver - Perth (9,6)
2. Bon Iver - Calgary (9,6)
3. The Antlers – Putting the Dog to Sleep (9,2)
4. Rival Sons - Pressure and Time (8,6)
5. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen (7,8)

6. Amatorski - 22 Februar (7,5)
7. Dustin O'Halloran - We Move Lightly (7,4)
8. Amatorski - Soldier (7,3)
9. Booker T. Jones - Representing Memphis (6)
11. Thurston Moore – Orchard Street (5,5)
10. Fresku ft Ali B & Winne - Verslaafd (5,5)
12. Destroyer - Suicide Demo for Kara Walker (4)

chevy93 schreef:

Bon Iver - Calgary
Pas toen Perth af was gelopen had ik door dat Calgary dus ook al afgelopen moest zijn. Zo naadloos gaan de nummers dus in elkaar over. Echter geeft het ook aan hoe onopvallend deze voorbij is gegaan. Niet onaardig, niet goed.

Perth is de opener op het album en Calgary #8. Je bedoelt Perth en Minnesota neem ik aan? Die overgang is heerlijk!

Nee, want ik ken dat album niet.

1. Amatorski - Soldier
2. Amatorski - 22 Februar
3. Thurston Moore – Orchard Street
4. Booker T. Jones - Representing Memphis
5. Rival Sons - Pressure and Time

Had Destroyer nog ergens tussen willen plaatsen. De rest niet echt. Niet echt tijd of energie om overal een heel verhaal bij te typen maar: [vrijheid van meningsuiting] als mijn stem voor Amatorski die vreselijke Bon Iver van de maandoverwinning houdt, ben ik alsnog redelijk tevreden met deze matige finale [/vrijheid van meningsuiting]

Excuus voor het niet meer plaatsen van de finale vanavond. Ik was een paar uurtjes sporten. Morgenavond heb ik niets aan mijn hoofd en dan komt het er zeker van. Dus mochten er nog mensen een lijstje willen posten: de hernieuwde deadline is morgenavond, 20 uur.

inquestos schreef:

1. Bon Iver - Perth (9,6)
2. Bon Iver - Calgary (9,6)

12. Destroyer - Suicide Demo for Kara Walker (4)

Wat een verschil, terwijl het muzikaal nou ook weer niet zover uiteen ligt...

01. Amatorski - Soldier
02. Destroyer - Suicide Demo for Kara Walker
03. The Antlers - Putting the Dog to Sleep
04. Amatorski - 22 Februar
05. Dustin O'Halloran - We Move Lightly

Als ik dit zo zie voorspel ik een landslide overwinning.
herman schreef:
(quote)
Wat een verschil, terwijl het muzikaal nou ook weer niet zover uiteen ligt...

*uch* je bent je eigen beoordeling toch niet vergeten wel

herman schreef:
1. Destroyer - Suicide Demo for kara Walker cijfer: 9
12. Bon Iver - Calgary cijfer: 4,8

Ik had al aangekondigd dat onze nummers 1 en 12 omgedraaid konden worden maar de omschrijving kon blijven staan. Maar je hebt wel gelijk, instrumentaal licht het dicht bij elkaar, en de intro van 'Suicide Demo' is dan ook heerlijk, maar die zang, nonchalante zeikstem.

De zang ben ik na al die maanden wel aan gewend geraakt. Ik vind de stem van Bon Iver dan weer vreselijk (al valt het bij Calgary nog mee vergeleken bij Beth/Rest).

Ik vind het nummer van Destroyer wel erg mooi opgebouwd, heerlijke 70s fluitsolo ook.

Beth/Rest is Iver's mooiste track op het nieuwe album, absoluut beter dan de twee die de finale gehaald hebben. Die had bij mij top 3 gehaald. Maar het heeft niet zo mogen zijn.

Ik gok dat Amatorski gaat winnen met Soldier

Dat lijkt me een mooie winnaar, maar of het ook echt zo ver komt... nog geen idee.

Tijd om het telraam te pakken. Tot zo.

Om te beginnen het onderste staartje van de top 20:

13. Maybeshewill - Critical Distance
14. Lamb feat. Damien Rice - Back To Beginning
15. Ema - The Grey Ship
16. Other Lives - Tamer Animals
17. Bon Iver - Beth/Rest
18. Danger Mouse & Daniele Luppi - Two Against One
19. Cloud Control - There's Nothing in the Water We Can't Fight
20. The Antlers - I Don’t Want Love

Allereerst vinden we een nummer dat voor sommigen verrassend goed in de oren klonk. In de finale bleef de steun helaas beperkt tot die van degene die het nummer in bracht:

12. Fresku ft Ali B & Winne - Verslaafd (5 punten, 1 keer genoemd)
de nummer 1 van Rhythm & Poetry, genomineerd door Rhythm & Poetry.

Dan een plaatje dat pas als 4e zijn eerste ladder doorkwam, maar een groeiertje bleek en zo toch nog de finale haalde.

11. Thurston Moore - Orchard Street (7 punten, 3 keer genoemd)
nominatie: automatisch

En we duiken de top 10 in met een dance-plaat, toch wel een schaars goed in dit spelletje (zeker in de hogere regionen). Eulberg had de pech dat een aantal van zijn fans nu net op vakantie zijn, want in de eerste ladder eindigde dit nummer nog ver boven twee nummers die we straks nog tegenkomen (waarvan 1 erg hoog).

10. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen (9, 3)
nominatie van herman

Een nummer dat erg makkelijk naar de finale ging, beide ladders werden overtuigend gewonnen. Afgaande daarop is een 9de plaats wellicht wat tegenvallend. Maar ach, ik heb in ieder geval weer een lekker nummer leren kennen.

09. Rival Sons - Pressure and Time (11, 4)
de nummer 1 van Poeha, genomineerd door Poeha

Rival Sons

Nooit gedacht dat dit nummer hier als 9de ging eindigen. Had eerder een lied van hun ep voor hun laatste cd in maak kennis met 2011 gepost, daar werd het niet goed ontvangen. Toen dit lied uit kwam van hun huidg album dacht ik , laat ik dit ook eens posten daar ge weet nooit of het beter gaat bevallen.

Ik vind dit trouwens 1 van hun slechtste liedjes.

Een nummer dat steeds op het nippertje door ging naar de volgende ronde, dus een achtste plaats voor het mooie pianospel lijkt het maximaal haalbare.

08. Dustin O'Halloran - We Move Lightly (13, 6)
de nummer 1 van chevy93, genomineerd door chevy93

07. The Antlers - Putting the Dog to Sleep (14, 4)
de nummer 1 van Co Jackso, nominatie automatisch

En hierna een verrassing...

De nummer 6 en 5 zijn in punten ex aequo geëindigd. Da's op zich niet zo bijzonder, maar wel als we kijken naar de nummers waar het om gaat. Door sommigen de hemel ingeprezen en nu al top-10-aller-tijden-werk, door anderen verguisd. Duidelijk de love-it-or-hate-it artiest van deze maandronde (een derde nummer eindigde ook nog onderin de top 20).

Perth eindigt boven Calgary omdat die vaker op 1 is gezet.

06. Bon Iver - Calgary (16, 5)
de nummer 1 van jassn, genomineerd door Co Jackso

05. Bon Iver - Perth (16, 5)
de nummer 1 van Dustbowl, Inquiesto, genomineerd door hoi123

Perth boven Calgary en Beth/Rest

Een band die al een paar keer langs kwam in dit topic, een aantal maanden terug. Maar is dat erg? Wat mij betreft niet, want het gaat hier om een van de mooiste albums van het jaar (als je het mij vraagt).

04. Destroyer - Suicide Demo for Kara Walker (17, 5)
de nummer 1 van herman, genomineerd door Kraay

De oudste deelnemer van dit spel? Wie zal het zeggen. Booker T. is van 1944, scoorde 50 jaar geleden al een hit met een van de bekendste instrumentale nummers allertijden en doet het in 2011 - samen met Matt Berninger en Sharon Jones overigens - nog steeds erg goed. De eerste ronde werd ternauwernood overleeft, maar daarna werd de weg naar boven overtuigend ingeslagen. Na de nummer 1 werd dit nummer het vaakst genoemd (in 8 van de 12 lijstjes).

03. Booker T. Jones - Representing Memphis (18, 8 )
genomineerd door ataloona

Top 3 dus 2* Amatorski en mijn nominatie Booker T. Jones, het had niet beter kunnen eindigen met mijn top 3 nummers

Amatorski

België boven

En bovenin - sommigen voorspelden het al een beetje - vinden we de dubbelslag van het Belgische Amatorski. Allereerst 22 Februar dat in de eerste ladder Bon Iver en Dominik Eulberg nog ver achter zich moest laten, maar gaandeweg op stoom kwam.

02. Amatorski - 22 Februar (22, 7)
nominatie van Teunnis

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.