MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
Nog inzendingen voor ladder 2? Ik wil aan het eind van de middag ladder 3 posten.

Finaleladder 2:
1. Blue Sky Black Death - Sleeping Children Are Still Flying
2. Radiohead - Separator
3. William Fitzsimmons - What Hold
4. Kurt Vile - Society Is My Friend

Hoop dat die vreselijke Selah Sue niet wint...

Uitslag finaleladder 2 (13 deelnemers):

1. Radiohead - Separator 23
2. Blue Sky Black Death - Sleeping Children Are Still Flying 22
3. Selah Sue - This World 21
4. Kurt Vile - Society Is My Friend 20
5. William Fitzsimmons - What Hold 15
6. Blackfield - Far Away 13
7. Joe Bonamassa - Prisoner 8
8. Snoop Dogg - Eyez Closed 8

Finaleladder 3:
Alexi Murdoch - Someday Soon
Atmosphere - She's Enough
Burial - Street Halo
Elbow - Lippy Kids
Foo Fighters - Walk
Jamie Woon - Shoulda
Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
Radiohead - Bloom

1. Radiohead - Bloom
2. Burial - Street Halo
3. Atmosphere - She's Enough
4. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home

Weer een aantal briljantjes. Bloom vind ik nu al een tijdje het beste nummer van de nieuwe, ietwat tegenvallende plaat. Een absurd pianoriedeltje, wat verdwaalde basdeuntjes, choatische drums en de bekende electronica-geluidjes van Yorke & co. Ook Burial levert een ontzettend fijne track af. Fijn ritme en genoeg variatie om zeven minuten boeiend te zijn. Atmosphere verdient hier extra punten voor de clip. Maar ook gewoon een onwijs goed nummer. Ze hebben wel betere nummers gemaakt. Ghostpoet is lekker modern, al kom je de laatste tijd de combinatie electronica en soul/rap wel heel vaak tegen. Desondanks erg goed gedaan. Op Foo Fighters na zijn de overige nummers ook stuk voor stuk top

1. Alexi Murdoch - Someday Soon
2. Elbow - Lippy Kids
3. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
4. Atmosphere - She's Enough

En Radiohead en Burial vlak daaronder. Prima ladder.

1. Atmosphere - She's Enough
2. Burial - Street Halo
3. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
4. Radiohead - Bloom

She's Enough gaat voor mij waarschijnlijk de single van het jaar worden.

Finaleladder 3:
1. Atmosphere - She's Enough
2. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
3. Burial - Street Halo
4. Elbow - Lippy Kids

De twee hiphopnummers bovenaan. Tevreden, Rob? (heerlijke clip trouwens inderdaad weer van Atmosphere)

Op vier hadden net zo goed Alexi Murdoch of Foo Fighters kunnen staan, allemaal in hun genre degelijke dingen die we al vaker en beter hadden gehoord.

Over Bloom heb ik al vaker mijn gal gespuwd, en Jamie Woon laat me volledig koud.

We hebben nu praktisch dezelfde top 3. Ook hebben we dezelfde baard. Natuurlijk ben ik tevreden.

Digitale homies ftw

1. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
2. Jamie Woon - Shoulda
4. Burial - Street Halo

De eerste keer dat ze allevier op repeat mogen!

1. Foo Fighters - Walk
2. Jamie Woon - Shoulda
4. Elbow - Lippy Kids

Waarom Ghostpoet en Burial zo goed zijn is voor mij een volledig raadsel. Voor de rest 4 goede liedjes en een redelijk nummer van Murdoch.

1. Elbow - Lippy Kids
2. Alexi Murdoch - Someday Soon
3. Foo Fighters - Walk
4. Burial - Street Halo

Lippy Kids is nog altijd het nummer van het jaar. Voor de rest is het een leuke en kwalitatief goede mix van genres.

01. Atmosphere - She's Enough
02. Foo Fighters - Walk
03. Burial - Street Halo
04. Jamie Woon - Shoulda

Atmosphere en Foo Fighters zijn hier verreweg de beste nummers, dan heb je een paar aardige tracks (Burial, Jamie, Alexi) en onderaan Ghospoet en het zeer matige Lippy Kids, maar echt verschrikkelijk is Bloom van Radiohead

Een prachtladder dit. Buiten Foo Fighters vind ik alle nummers sterk.

1. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
2. Alexi Murdoch - Someday Soon
3. Radiohead - Bloom
4. Burial - Street Halo

1. Burial - Street Halo
2. Radiohead - Bloom
4. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home

01. Alexi Murdoch - Someday Soon
02. Burial - Street Halo
03. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
04. Atmosphere - She's Enough

Snap niet zo goed waarom Foo Fighters nog steeds aandacht krijgen, die zijn echt al ruim 10 jaar over datum. En dat bewijst dit nummer ook weer, wat een drama.

Radiohead daarentegen waren al over de datum na OK Computer.
Dat die hier steeds hoog scoren, verwondert mij nog veel meer.

Poeha schreef:
Radiohead daarentegen waren al over de datum na OK Computer.

Vind jij. Vraag beantwoord?

Het was een opmerking en geen vraag, Niels.

Mooie mix van allerlei stijlen in deze ladder.

1 Burial - Street Halo
2 Alexi Murdoch - Someday Soon
3 Foo Fighters - Walk
4 Jamie Woon - Shoulda

Uitslag finaleladder 3 (12 deelnemers):

24 Burial - Street Halo
22 Atmosphere - She's Enough
19 Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
17 Alexi Murdoch - Someday Soon
11 Foo Fighters - Walk
10 Radiohead - Bloom
9 Elbow - Lippy Kids
8 Jamie Woon - Shoulda

Verrassend dat alle "grote" namen onderaan zijn geëindigd. Ik had toch wel verwacht dat Elbow en Foo Fighters iets beter gewaardeerd zouden worden.

Atmosphere is ook een grote naam en eindigt wel bovenaan.

Dan kunnen we nu gaan beginnen aan de maandfinale.
Van alle finaleladders zijn de beste 4 doorgegaan.

Dit houdt in dat de volgende 12 nummers gaan strijden om de maandzege:

Alexi Murdoch - Someday Soon
Atmosphere - She's Enough
Atmosphere - The Last to Say
Blue Sky Black Death - Sleeping Children Are Still Flying
Burial - Street Halo
Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
Iron & Wine – Your Fake Name Is Good Enough for Me
Kurt Vile - Society Is My Friend
Radiohead - Separator
Selah Sue – This World
The Boxer Rebellion - The Runner
William Fitzsimmons - The Tide Pulls from the Moon

De opzet is nu als volgt: iedereen post zijn top 5 (eventueel met een toelichting). De deadline is stel ik vast op maandagavond 22 uur. Daarna plaats ik de uitslag.

Lijstje met tussen haakjes het cijfer dat ik altijd geef via Word (Zo kan ik beter herinneren welke ik nou zo goed vond) deze keer meegenomen.

1. Alexi Murdoch – Someday Soon (9,8)
Prachtig. Vanaf de eerste keer dat ik het - via dit topic - hoorde tot nu, dit nummer betovert. De verschrikkelijk mooie gitaarpartijen zijn geweldig verweven met de hese stem van Murdoch en het pianootje dat ergens opkomt geeft al helemaal kippenvel. Eindigt hoger dan mijn eigen nominatie.

2. Iron & Wine – Your Fake Name Is Good Enough For Me (9,3)
Met het eerste gedeelte als wondermiddel voor mijn humeur en het tweede gedeelte als heerlijke, betoverende rocker dat maar blijft doorrazen een perfect nummer. De stem van Samuel Beam is, hoewel erg veranderd, nog steeds even mooi.

3. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home (9,2)
Één van de lekkerste nummers die ik het afgelopen jaar heb ontdekt. De ongekend charmante lispelflow van Ghostpoet en de fantastische beat zijn samen een endorfinebom.

4. Radiohead – Separator (9)
Verreweg het beste nummer op hun nieuwste. Bij het eerste gehoor poppy en saai, bij latere gehoren ongekend fijn. Vooral het outro is een .

5. Selah Sue - This World (8,5)
Ongelooflijk lekker baslijntje, ongelooflijk fijne zang en ongelooflijk lekker refrein. Deze maken deze ontdekking -ook uit dit topic gehaald- toch wel een vijfde plek waard.

De top 5:

1. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home (8,1)
Niet zozeer een liedje als wel een sfeer die mijn boxen uit komt zwalken en me even helemaal onderdompelt. Swagger tot je duizelig wordt. Toptrack om deze zomer nog heel vaak te draaien.

2. Iron & Wine – Your Fake Name Is Good Enough for Me (8,0)
Iron & Wine brengt zijn muziek met de nieuwe plaat naar een totaal nieuw niveau, zonder de roots en de eenvoud uit het oog te verliezen. Niet uit je hoofd te branden en heerlijk ingekleurd. Jammer dat het einde wat te lang doordreutelt, anders was het de onbetwiste nummer 1 geweest.

3. Atmosphere - She's Enough (7,8)
Scherpe, hoekige beat. Fijne, romantische tekst. 'If she needed the money, I'm gonna stick you up.' Zou toch niet nodig hoeven zijn, als je zulke singles uit je mouw kan schudden. Lekker nummer, prachtige clip ook.

4. Radiohead - Separator (7,7)
Ongeveer hetzelfde als wat Roeland hierboven zegt. De eerste paar keer dat ik de nieuwe Radioheadplaat luisterde bleef er helemaal niets hangen van dit nummer, nu is het een van de drie liedjes op The King Of Limbs die ik echt iets vindt toevoegen aan hun eerder werk (de andere twee zijn 'Lotus Flower' en 'Give Up The Ghost')

5. Kurt Vile - Society Is My Friend (7,6)
Voor mij de meest verrassende notitie van de maand. Een nummer waarin niets lijkt te gebeuren, en dat met toch heeft omsingeld en uiteindelijk volkomen heeft overtuigd. Subtiel meesterwerkje.

En de ongelukkigen:

6. Selah Sue – This World (7,4)
Verleidelijk nummer van een tijdloze kwaliteit. Als het spel korter had geduurd was dit misschien wel bovenaan geeindigd, bij herhaaldelijke beluistering gaan de gelikte productie en de soul/jazz-clichés me wel een beetje tegenstaan.

7. Alexi Murdoch - Someday Soon (7,1)
Ik heb een lichte allergie voor genrepastiches, maar binnen het modeverschijnsel van quasi-tijdloze folkdingetjes mag dit er toch wel wezen. Mooi liedje. Volgende keer iets maken waaruit blijkt in welke eeuw je leeft?

8. Blue Sky Black Death - Sleeping Children Are Still Flying (6,8)
Tijdens het spel ging dit nummer steeds compleet aan me voorbij. Bij herbeluistering voor de finale moet ik toegeven dat het klankbeeld van dit nummer toch zeker iets heeft, maar voor de top vijf gaat het mij te veel van kabbel, kabbel.

9. Atmosphere - The Last to Say (6,8)
Zit muzikaal goed in elkaar, maar net als herman eerder aangaf vind ik ook de tekst een beetje teveel het punt erin wrijven. Niet mijn favoriet van de laatste Atmosphere-plaat.

10. Burial - Street Halo (6,6)
Prima hip donkere bassen-dingetje waar ik verder niet echt warm of koud van wordt.

11. The Boxer Rebellion - The Runner (6,3)
Aardig maar een beetje tam nummer. Zelf heb ik ook niet meer zo'n behoefte aan nog een bandje als dit, maar ik begrijp wel dat mensen die dat wel hebben hier erg enthousiast over zijn.

12. William Fitzsimmons - The Tide Pulls from the Moon (6,0)
Zoetig, tam en een beetje vlees noch vis: van die muziek voor een soundtrack van een Amerikaanse dramaserie.

Geen onvoldoendes en een paar echt sterke nummers dus. Prima maand.

1. Atmosphere - She's Enough - 9,5
2. Blue Sky Black Death - Sleeping Children Are Still Flying - 9,25
3. Atmosphere - The Last to Say - 9
4. William Fitzsimmons - The Tide Pulls from the Moon - 8,5
5. Burial - Street Halo - 7,5

1. Selah Sue - This World
Tegen dat haar album er was in april, was er eigenlijk zo'n 75% al min of meer van gekend, maar deze openingstrack was nieuw, fresh! Als binnenkomer kon dit tellen; een rijke, sterke opbouw met heerlijke vocale uitbarstingen, This World sloeg in als een bom! Verrassend als je vertrouwd was met haar akoustische reggae-soul-luisterliedjes. Alle mogelijke verwachtingen werden met dit nummer meteen weer recht je gezicht in gerocheld, om ze met een schone smoel gelijk te kunnen overtreffen!

2. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home
Zijn heerlijk slome, licht geïntoxiceerde rijm reflecteert op de blits bliepende, licht geïntoxiceerde beat reflecteert op de weemoedige, licht geïntoxiceerde luisteraar reflecteert op de gemeen boze, licht geïntoxiceerde wereld reflecteerd op zijn heerlijk slome, licht geïntoxiceerde rijm reflecteerd op... Of gaat het in de andere richting? Anyway, je moet me hier achter m'n laptop zien liggen. Blah-euh-...-uh? Subliem effectief!

Geef mij maar de stevige, plezante over de tamme, emotionele nummers op hun laatste. Vandaar She's Enough toch wel boven The Last to Say. Deze klinkt energiek en interessant gebracht door de mannen. Dat kon op dat vlak voor een aantal nummers op Family Sign wel beter (al staat er gelukkig ook niets echt vervelend op).

4. Iron & Wine - Your Fake Name Is Good Enough for Me
Bijzonder leuke compositie, met leuk blazergebruik voor de afwerking! Het album spreekt me verder weinig aan, gezien het overige, matigere, dat ik er van gehoord heb. Dan eerder misschien eens oud werk opgraven.

5. Burial - Street Halo
Burial doet wat hij goed kan! Geen nummer dat kan concurreren met materiaal op Untrue, maar het laat wel zien waarom hij een voorloper is! Haalt het nipt van Radiohead en minder nipt van Alexi en de andere Atmo.

01. Atmosphere - She's Enough
02. Kurt Vile - Society Is My Friend
03. The Boxer Rebellion - The Runner
04. Blue Sky Black Death - Sleeping Children Are Still Flying
05. Burial - Street Halo

Atmosphere's She's Enough is met afstand het beste nummer.
Selah Sue en Atmosphere's The Last to Say pasten helaas niet meer in deze top 5.
Voor de rest ook nog aardige nummers, alleen Radiohead kan ik niet waarderen.

Erg jammer dat Joe Bonamassa en Within Temptation al vroegtijdig zijn uitgeschakeld.
Die hadden anders zeker in mijn top 5 gestaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:11 uur

geplaatst: vandaag om 23:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.