MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie

zoeken in:
11. Kidnap Kid - Vehl (11 punten, 5 keer genoemd)
(automatische nominatie)

Verrassend lage notering voor Kidnap Kid. In de eerste voorronde werd het nog makkelijk eerste en in de tweede ronde won het zelfs de "poule des doods". Aan de andere kant is het mooi om te zien dat revival van UK Garage blijvend goed ontvangen wordt in dit topic. De weinig hoge noteringen (ik ben de enige die hem op #2 heeft staan) resulteerts in de 11e plek. Hoe dan ook heb ik er weer een interessante naam erbij.

10. The Gaslight Anthem - National Anthem (12 punten, 3 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso en Don Cappuccino)

De beste van de drie laagvliegers, voornamelijk dankzij de fanatieke aanhang. 66,6% van de stemmen leverde vijf punten op, maar als je maar drie stemmen krijgt is een tiende positie het hoogst haalbare. Een lekker rustig gitaarliedje, daar verwacht je eigenlijk het tegenovergestelde van. Waarschijnlijk vindt de rest dit net als mij te anoniem om in de top 5 te zetten.

9. Public Service Broadcasting - Spitfire (17 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Ploppesteksel en Salvadore)

Slechts vijf punten verwijderd van een podiumplaats en dan slechts negende worden. Het is zuur, maar we mogen al blij zijn dat deze tweemansband opnieuw flink aandacht krijgt. Op Rate Your Music slechts twee stemmen, op discogs niet eens een pagina en hier op MuMe slechts vier stemmen. Toch kreeg het in het topic "Maak kennis met... 2012" de hoogste score van de maand en krijgt het hier ook een verdienstelijke eindklassering. Hun eerste EP staat in huize Teunnis nu op, hopelijk krijgen ze dankzij MuMe wat meer bekendheid.

Teunnis schreef:
... nummer 1 van Ploppesteksel en Salvadore

Best grappig!

Haha, hier bloeit iets moois op.

8. Twin Shadow - Five Seconds (18 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Nogal een aparte videoclip. Ik vind het een extreem matige en pretentieuze video, maar ik lees bij de commentaren dat sommigen het briljant vinden. De jaren '80 zijn duidelijk aanwezig bij Twin Shadow; een typisch popliedje voor die tijd. De nummers 6 en 7 hebben evenveel punten gekregen, maar die hebben wel een #1-positie.

7. Lianne La Havas - No Room for Doubt (18 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van inquestos)

Hé, doen er ook nog zwarte mensen mee? Lianne La Havas staat met haar leadsingle eindelijk in de finale en haalt daar een zeer respectabele zevende plaats. Niet dankzij de brede aanhang, maar dankzij de hoge noteringen uit kamp 1. Dit is wat meer folk van haar, ze wordt ook bijgestaan door een singer-songwriter uit de folk scene. Gelukkig stopt ze er nog genoeg soul in. Volgende maand het titelnummer Is Your Love Big Enough??

Niet alleen kamp 1 vindt dit nummer geweldig, een lid van kamp 2 ook!

Ook een erg mooi debuutalbum.

6. DIIV - Doused (18 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door arcade monkeys, nummer 1 van arcade monkeys en DjFrankie)

Donkere indiepop of moet ik het shoegaze noemen? In ieder geval is dit wel mijn ding en zie ik dat het album geen slechte beoordelingen krijg, dus hier binnenkort maar eens achteraan. DIIV won beide ladders, dus misschien hadden arcade monkeys en DjFrankie op meer gehoopt, maar een zesde plek is zo slecht nog niet. Ik vind het nummer wel een beetje aan de korte kant. Dit is trouwens de eerste van de twee nominaites van arcade monkeys, de andere zal nog wel even op zich laten wachten

5. Tame Impala - Apocalypse Dreams (20 punten, 6 keer genoemd)
(automatische nominatie, nummer 1 van Rhythm & Poetry)

Opvallende nummer 1 van Rob, want dit is psychedelische pop, niet het eerste wat je bij hem bovenaan verwacht. Het debuutalbum van Tame Impala uit 2010 werd al goed ontvangen, het eerste nummer van het aankomende album dat aan dit topic meedoet haalt dus meteen de top 5. Wellicht dat we de leadsingle Elephants de volgende keer nog tegenkomen. Het belooft in ieder geval veel goeds voor deze Australische band.

Ik ben liefhebber van Tame Impala.

Ik ga waarschijnlijk ook naar hun concert, 29 oktober in de Paradiso.

4. Grizzly Bear - Sleeping Ute (22 punten, 8 keer genoemd)
(automatische nominatie)

Ook dit is een geen slechte voorbode voor een nog te verschijnen album - al is hij gisteren wel gelekt. Grizzly Bear is onderhand een gevestigde naam en als je leadsingle vierde wordt in dit topic gaan de verwachtingen dus erg hoog liggen. Sleeping Ute is in de stijl van hun vorige album; harmonisch à la The Beach Boys, maar tegelijkertijd met genoeg experiment en af en toe wat oneffenheden. Opvallend genoeg geen #1-notering. Ook is dit de hoogst geklasseerde automatische nominatie.

3. Mumford & Sons - I Will Wait (22 punten, 7 keer genoemd)
(nominatie van dumb_helicopter, nummer 1 van dumb_helicopter en Snoeperd)

Met het hoogst geklasseerde album uit 2009 in onze eigen Top 250 mag je Mumford & Sons wel een grote naam noemen en is deze podiumplaats niet verrassend. Ook het nummer zelf is weinig verrassend, het had zo op het debuutalbum kunnen staan. Leuk voor op een feestje, maar ik ga er niet vrijwillig naar luisteren. Maar gezien de hoge positie van hun debuut in onze toplijst zullen veel mensen het daar mee oneens zijn, net als in dit topic.

2. Oscar and the Wolf - Orange Sky (24 punten, 7 keer genoemd)
(nominatie van stoepkrijt, nummer 1 van Poeha en stoepkrijt)

In de finaleladder moest het nog Mumford & Sons voorlaten op basis van het aantal #2-noteringen, nu haalt het twee punten meer. Een knappe prestatie voor zo'n relatief kleine naam (slechts twee EP's met in totaal 22 stemmen). Ik vind het ook een aangename ontdekking, al is het wel iets te 'redelijk'. Het gat met de nummer 1 is wel belachelijk groot.

1. Asaf Avidan - One Day / Reckoning Song [Wankelmut Remix] (34 punten, 10 keer genoemd)
(nominatie van arcade monkeys, nummer 1 van odi, Osiris Apis en Teunnis)

Tien punten meer maar liefst! Ook het meest genoemd en de meeste #1-posities. Duidelijke en terechte winnaar dus. En voor het eerst dat we synchroon lopen met het gepeupel, want dit staat nu ook bovenaan de nationale Top 40! Asaf Avidan werd al eerder gepromoot door aERodynamIC en nu krijgt hij dan de lof die hij verdient, al is daar dan wel de hulp nodig van een Berlijnse producer, maar hij heeft er dan ook wel wat moois van weten te maken.

Een nominatie van mij wint
Niettegenstaande dat ik het nummer stilaan beu begin te raken is dit toch een zeer mooie winnaar.

Mooie en verdiende winnaar, maar die 2de plaats van Oscar and the Wolf die vond ik pas onverwacht komen!
Mooie presentatie ook Teunnis!

Uiteindelijk een prima top 5, met een toffe nummer 1. Zo is de top toch nog best leuk geworden, ondanks het gemis van een hiphopnummer.

Misschien de volgende editie beter? Ik heb weer genoeg leuks om te nomineren.

DjFrankie (moderator)
Mooie 6de plaats voor DIIV, en Oscar nog hoger, en eens een nominatie in de finale.
Ik ben een tevreden man.

De top 20 van juli:

1. Asaf Avidan - One Day / Reckoning Song [Wankelmut Remix]
2. Oscar and the Wolf - Orange Sky
3. Mumford & Sons - I Will Wait
4. Grizzly Bear - Sleeping Ute
5. Tame Impala - Apocalypse Dreams
6. DIIV - Doused
7. Lianne La Havas - No Room for Doubt
8. Twin Shadow - Five Seconds
9. Public Service Broadcasting - Spitfire
10. The Gaslight Anthem - National Anthem
11. Kidnap Kid - Vehl
12. Metric - Speed the Collapse
13. Apollo Brown & O.C. - Caught Up
14. Dinosaur Jr. - Watch the Corners
15. Bat for Lashes - Laura
16. The xx - Angels
17. Dark Time Sunshine feat. P.O.S - Overlordian
18. Nas feat. Amy Winehouse - Cherry Wine
19. Agalloch - Faustian Echoes
20. Yeasayer - Henrietta

Eerdere uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli

Wanneer mogen we weer nomineren papa?

Jij altijd

De rest moet zoals gebruikelijk wachten totdat de automatische nominaties bekend zijn. Waar ik overigens nu mee bezig ben.

Salvadore schreef:
(quote)

Best grappig!

Haha, schitterend inderdaad

Teunnis schreef:
Jij altijd

De rest moet zoals gebruikelijk wachten totdat de automatische nominaties bekend zijn. Waar ik overigens nu mee bezig ben.

Doe vandaag maar na 12.00u, want ik slaap uit. En anders kan ik P.O.S niet zelf nomineren.

Ik had stiekem op wat meer gehoopt voor Twin Shadow, maar de tweede plaats van Oscar and the Wolf verzacht gelukkig alle pijn

Terechte nummer 1 overigens. Haalde net mijn top 5 niet, omdat deze finale gewoon erg sterk was.

We gaan verder met de maand augustus! De vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 augustus zijn uitgekomen doen weer mee. Singles afkomstig van een album uit 2011 komen hiervoor niet in aamerking. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2012"-topic, aangevuld met het populairste nummer van de hier op MuMe twaalf populairste releases van de maand augustus. U leest het goed, ditmaal twaalf, want in de afgelopen zomermaand is er zo weinig uitgebracht dat een album met dertien stemmen en een gemiddelde van 2,84 anders had meegedaan. Daarom vullen we het ditmaal aan met de populairste nummers van de hier op MuMe vijf populairste releases uit de vorige maanden die nog niet aan bod zijn gekomen.

De top vijf singles op RYM t/m augustus:

Grizzly Bear - Yet Again
Swans - Mother of the World
Ariel Pink's Haunted Graffiti - Only in My Dreams
Jessie Ware - Wildest Moments
The Walkmen - Heaven

De beste acht nummers van de maand augustus uit het topic Maak kennis met... 2012:

Tame Impala - Elephant
Antony and the Johnsons - Cut the World
Zara McFarlane - Police & Thieves
Elzhi - Blue Widow
Soko - Destruction of the Disgusting Ugly Hate
Holy Other - Love Some1
P.O.S - Bumper
Tu Fawning - Build a Great Cliff

De meest als favoriet aangevinkte tracks van de twaalf populairste albums uit augustus op MuMe. Voor de duidelijkheid; albums met meer dan 30 stemmen doen automatisch mee. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt. Daarnaast nog de populairste nummers van vijf albums uit de rest van 2012 (t/m 31 juli) die de hoogste IMDB-score halen, maar nog niet mee hebben gedaan. Deze zijn aangegeven met *.

Actress - Holy Water*
Anne Soldaat - Ding Ding Sun
Archive - Stick Me in My Heart
Bill Fay - City of Dreams
Bloc Party - Real Talk
Dead Can Dance - Children of the Sun
Four Tet - Pinnacles 
Get Well Soon - Disney 
Holy Other - Held 
Isbells - Heading for the Newborn*
Julia Stone - By the Horns*
Katatonia - The Racing Heart
Sinéad O'Connor - Reason with Me*
Spector - Celestine 
Swans - Avatar 
The Scene feat. Stef Kamil Carlens - Mooi*
Yeasayer - Reagan’s Skeleton

Alfabetisch gezien komt dat neer op deze lijst van dertig:

Actress - Holy Water
Anne Soldaat - Ding Ding Sun
Antony and the Johnsons - Cut the World
Archive - Stick Me in My Heart
Ariel Pink's Haunted Graffiti - Only in My Dreams
Bill Fay - City of Dreams
Bloc Party - Real Talk
Dead Can Dance - Children of the Sun
Elzhi - Blue Widow
Four Tet - Pinnacles 
Get Well Soon - Disney 
Grizzly Bear - Yet Again
Holy Other - Held 
Holy Other - Love Some1
Isbells - Heading for the Newborn
Jessie Ware - Wildest Moments
Julia Stone - By the Horns
Katatonia - The Racing Heart
P.O.S - Bumper
Sinéad O'Connor - Reason with Me
Soko - Destruction of the Disgusting Ugly Hate
Spector - Celestine 
Swans - Avatar 
Swans - Mother of the World
Tame Impala - Elephant
The Scene feat. Stef Kamil Carlens - Mooi
The Walkmen - Heaven
Tu Fawning - Build a Great Cliff
Yeasayer - Reagan’s Skeleton
Zara McFarlane - Police & Thieves

Nu mogen er nog 17 users twee nummers nomineren. De enige voorwaarde is dat de nummers in 2012 uitgebracht moeten zijn/worden.

Kijk, 2 keer Swans!

Oh. Ik wilde P.O.S en Elzhi nomineren. Nu is er ruimte voor nog twee toffe tracks.

31. Swans - Song For A Warrior
32. Trash Talk - F.E.B.N.

Trash Talk is de enige artiest bij Odd Future die niet bij OFWGKTA zit. Een gouden greep. Ik denk dat de hiphoppers de in your face-attitude van Trash Talk ook gaaf gaan vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:52 uur

geplaatst: vandaag om 09:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.