MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeAfrekening

zoeken in:
Dwejkk_ schreef:
Al is de leukste single die ik deze week voor het eerst hoorde: Loose Joints - Tell You (Today) (Original 12" Vocal) - YouTube
Inderdaad, wat een heerlijke track zeg! Als je dan namen leest als Arthur Russell en Larry Levan verklaart dat veel natuurlijk! Helaas zo'n 30 jaar te laat ontdekt om 'm in ons wekelijks lijstje te zetten.

Of een rivivaltje inzetten? In de jaren 80 en 90 gebeurde dat wel vaker dat er een oud nummer weer een hit werd (Reet Petite enz.).

1. (1) Santigold - Disparate Youth
2. (2) Kyteman Orchestra – The Mushroom Cloud
3. (3) Michael Kiwanuka – I’ll Get Along
4. (-) M.I.A. - Bad Girls
5. (-) El-P - The Full Retard
6. (6) Fresku – Hedde Druks Op
7. (-)Julia Stone - It's All Okay
8. (-)Sam Sparro – Happiness (The Magician Remix) 24
9. (8) Amy Macdonald – Slow Me Down
10. (-) A$ap Rocky – Goldie 19

Afvallers:
4. Spinvis – De Grote Zon
5. The Shins- Simple Song
7. Quakers – Big Cat
9. Beach House – Myth
10. Django Django- Default

5 nieuwkomers voor mij deze week. Een aantal waarvan ik niet wist dat het een single was en Happiness is een leuke ontdekking. Ook was ik M.I.A. helemaal vergeten.
Sommige van mijn afvallers vind ik gewoon te oud en zijn voor mij ook niet bepaald de nummers die ik nu veel draai, mijn nummer 4 en 5 hadden op kwaliteit nog wel in m'n top 10 gestaan, maar luister deze nummers eigenlijk al weinig meer.

1. (2) Steak Number Eight - Stargazing
2. (3) Het Zesde Metaal - Ploegsteert
3. (1) Of Monsters and Men - Little Talks
4. (4) Sigur Rós – Varúõ
5. (-) Absynthe Minded - Space
6. (5) Steak Number Eight - Dickhead
7. (6) Adrenaline Mob - Undaunted
8. (7) Gold & Youth - Time to Kill
9. (-) Neil Young & Crazy Horse - Jesus Chariot (She'll Be Coming Around The Mountain)
10. (8) King Charles - Love Lust

Eraus:

9. Silversun Pickups - Bloody Mary
10. Beach House - Myth

1. Alcest - Autre Temps
2. Baroness - Take My Bones Away
3. Steak Number Eight - Dickhead
4. Steak Number Eight - Stargazing
5. Napalm Death - Analysis Paralysis
6. Gojira - L'enfant Sauvage
7. Soulfly - World Scum
8. Lamb Of God - Ghost Walking
9. Death Grips - Get Got
10. Meshuggah - I Am Colossus

Eruit:

Michael Kiwanuka - Home Again
Blaudzun - Flame On My Head

Erin:

Baroness - Take My Bones Away ( )
Death Grips - Get Got

Jasper krijgt het nog druk met al die late lijstjes.

ah ik heb de stand al hoor

Waar wacht je dan nog op?

Je zou zo Idols, The Results kunnen presenteren

linkjes + vorige posities bijzetten en dan nog wat statistiekjes en tekst (bijna klaar)

Week 20

Plaats - (plaats vorige week) - artiest – nummer - punten - (aantal nominaties)

30. (28) Beach House – Myth 10 (3)
29. ( - ) Nelly Furtado – Big Hoops (Bigger The Better) 11 (2)
28. (21) Usher – Climax 11 (2)
27. (20) The Jezabels – Trycolour 11 (2)
26. ( - ) Graham Coxon – What ‘ll it Take 11 (2)
25. (11) Lana Del Rey – Blue Jeans 12 (2)
24. (19) Metric – Youth Without Youth 12 (2)
23. (25) Adrenaline Mob – Undaunted 12 (3)
22. ( - ) Le Le – En Pierre 14 (2)
21. ( - ) Fresku ft. Theo Maassen – Hedde Druksop 14 (2)

20. ( - ) M.I.A. – Bad Girls 14 (3)
19. (18) Steak Number Eight – Dickhead 14 (3)
18. ( - ) Austra – Spellwork 14 (3)
17. (17) The Shins – Simple Song 15 (2)
16. (13) Steak Number Eight – Stargazing 17 (2)
15. (12) Cloud Nothings – Stay useless 20 (2)
14. (14) Kendrik Lamar ft. Dr. Dre – The Recipe 20 (4)
13. (29) Parachute Youth – Can’t Get Better Than This 21 (4)
12. (16) Perfume Genius – Dark Parts 22 (3)
11. ( - ) Susanne Sundfør – White Foxes 24 (4)

10. (27) Absynthe Minded – Space 25 (4)
09. (10) Major Lazer – Get Free 29 (5)
08. (07) Sam Sparro – Hapiness (The Magician Remix) 29 (5)
07. (09) A$ap Rocky – Goldie 30 (6)
06. ( - ) El-P – The Full Retard 31 (4)

05. (03) Of Monsters and Men –Little Talks 33 (6)
04. (04) Het Zesde Metaal – Ploegsteert Ploegsteert 34 (4)

03. (08) Sigur Rós – Varúõ 34 (6)

02. (02) Django Django – Default 42 (6)

01. (01) Santigold – Disperate Youth 49 (6)

Santigold houdt dus stand vooraan en ook nu is Django Django de 1ste achtervolger. Sigur Rós komt goed opzetten. Verder blijven ook deze keer Of Monsters and Men en Het Zesde Metaal in de top 5 staan. De andere uit de top 5 van vorige week: Alabama Shakes is helemaal uit de top 30 gevallen. Er zijn 8 nieuwkomers waaronder El-P en Susanne Sundfør. Die beide tamelijk hoog binnen komen met respectievelijk een 6de en 11de plaats. Absynthe Minded stijgt met 17 plaatsen in de stand terwijl Lana Del Rey bijna het omgekeerde doet. Kan Santigold nog een week vooraan blijven of krijgen we een nieuwe nummer 1?

Statistieken

- 31 nieuwe nummers genomineerd
- 115 nummers werden genomineerd
- 20 deelnemers
- 8 nieuwkomers in de top 30
- Hoogste nieuwkomer: El-P – The Full Retard
- Grootste stijger: Absynthe Minded – Space (17 plaatsen)
- Grootste daler: Lana Del Rey – Blue Jeans (14 plaatsen)
- België – Nederland 4-2

Opm: ik heb de plaatsen van vorige week van de lijst van Arrie gehaald zodat er geen 2 keer dezelfde plaats zou staan.

Steak Number Eight, de David Guetta van de MuMeAfrekening.

Hoezo staat Austra er ineens in? Die single komt gewoon uit 2011...

Op zich moet dat toch wel kunnen toch?

Ik was nog benieuwd naar de verdwenen nummers, dit zijn ze:
5. Alabama Shakes - Hold On 25 (5)
6. Rufus Wainwright - Out of the Game 24 (4)
15. Das Pop - Thunder and Lightning 15 (3)
22. A Place to Bury Strangers - So Far Away 12 (2)
23. Jessie Ware - Running 12 (2)
24. Moss - The Hunter 12 (2)
26. The Black Keys - Gold on the Ceiling 12 (2)
30. David Banner ft. Snoop Dogg, Nipsey Hussle, Rass Kass & The Game – Californication 11 (2)

Rufus is ook wel een opvallende.

ah juist ging dat er normaal bijzetten, maar vergeten. Zal het er volgende week ook bijzetten.

Dwejkk_ schreef:

Nee, Steak Number Eight is wel nog goed

Heb ze, geloof ik, vrij recent gehoord door de Song van het jaar competitie, maar is niet echt blijven hangen. Ik zal ze nog een kans geven.

Nog een vraagje over remixen. Running van Jessie Ware is 5 keer genoemd, als origineel en als remix. als ze samengevoegd worden zou ze de lijst halen.

Ik weet niet of samenvoegen de beste oplossing is, ben op zich wel benieuwd wat andere hierover denken. Een voor argument is iig dat het hier om 'singles' gaat en dat het dan vaak om twee nummers gaat. Vroeger moest je voor de remix ook voor de A-kant betalen.

En wat gebeurt er eigenlijk met dubbele A-kanten, zoals 'Honeycomb / Gotham' de nieuwe van Animal Collective, die we misschien wel binnenkort in de lijst kunnen verwachten?

Sorry als ik het allemaal wat ingewikkeld maak .

Dwejkk_ schreef:
Op zich moet dat toch wel kunnen toch?

Uiteraard moet dat kunnen, alleen ik snap niet waarom ineens drie users dit nummer in hun lijstje zetten. Of is het ineens populair op StuBru?

Wat betreft Jessie Ware, daar zat ik ook al naar te kijken. Remixen moeten uiteraard gewoon bij de originelen worden opgeteld (mits ze op een single zijn uitgebracht). Anders had Lykke Li ook nooit de (echte) hitlijsten bereikt.

Ik kon 'm hier, Muziek >> Toplijsten en favorieten >> nieuw in De Afrekening 2012 (StuBru's alternatieve lijst), niet vinden.

Wel grappig om te zien dat er dan nu al 'typische' MuMeAfrekening-hits ontstaan .

Teunnis schreef:
Hoezo staat Austra er ineens in? Die single komt gewoon uit 2011...

16 januari 2012 volgens deze link:
Austra - Spellwork | FMC Alternative - alternative.fmchits.nl

Sowieso is er dit jaar pas een video van verschenen.

Dwejkk_ schreef:
Heb ze, geloof ik, vrij recent gehoord door de Song van het jaar competitie, maar is niet echt blijven hangen. Ik zal ze nog een kans geven.
doen, niet dat ze in mijn top 10 gaan komen nu maar ze zijn zeker niet slecht.

Nog een vraagje over remixen. Running van Jessie Ware is 5 keer genoemd, als origineel en als remix. als ze samengevoegd worden zou ze de lijst halen.

Ik weet niet of samenvoegen de beste oplossing is, ben op zich wel benieuwd wat andere hierover denken. Een voor argument is iig dat het hier om 'singles' gaat en dat het dan vaak om twee nummers gaat. Vroeger moest je voor de remix ook voor de A-kant betalen.

Ik nam ze gewoon apart omdat ik ze als 2 aparte nummers bekijk. Want ik vind hier nu bijvoorbeeld het ene echt wel beter dan het andere. Dan lijkt me ook logisch dat je op de remix stemt of op het origineel. Bijvoorbeeld ook van dat van Sparro (ook totaal verschillende nummers, ik zou nooit op het origineel stemmen bijvoorbeeld)

En wat gebeurt er eigenlijk met dubbele A-kanten, zoals 'Honeycomb / Gotham' de nieuwe van Animal Collective, die we misschien wel binnenkort in de lijst kunnen verwachten?

Dan nemen we dat gewoon als 2 aparte singles. Want zijn toch 2 aparte nummers niet?

Sorry als ik het allemaal wat ingewikkeld maak .
geen probleem

Onweerwolf
Qua remixen vind ik eigenlijk ook dat die moeten worden samengevoegd. Is van Sparro bijvoorbeeld de remix eigenlijk wel officieel een single?

Doe je dit niet dan loop je de kans dat er straks 4 of 5 verschillende versies van 1 nummer in de Top 30 staan.

Dwejkk_ schreef:

Waarop slaat deze ridicule vergelijking? Ik zie nu eens echt nergens raakvlakken tussen beide: Steak Number Eight behoort tot het beste wat het sludgemetal-genre in de Lage Landen te bieden heeft en kan nog uitgroeien tot een echte topband in het genre. Ook hun eerste EP en cd hebben hier op MuMe meer of gelijk aan 3.90, wat me toch vrij hoog lijkt. David Guetta is niet meer dan wat goedkoop geproduceerde beats die het goed doen bij een publiek dat weinig meer muzikaal gevoel heeft dan de teennagel van mijn kleine teen.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Waarop slaat deze ridicule vergelijking? Ik zie nu eens echt nergens raakvlakken tussen beide: Steak Number Eight behoort tot het beste wat het sludgemetal-genre in de Lage Landen te bieden heeft en kan nog uitgroeien tot een echte topband in het genre. Ook hun eerste EP en cd hebben hier op MuMe meer of gelijk aan 3.90, wat me toch vrij hoog lijkt. David Guetta is niet meer dan wat goedkoop geproduceerde beats die het goed doen bij een publiek dat weinig meer muzikaal gevoel heeft dan de teennagel van mijn kleine teen.

Die vergelijking kwam er gewoon omdat ze met meerdere singles in de top 30 staan

Onweerwolf schreef:
Qua remixen vind ik eigenlijk ook dat die moeten worden samengevoegd. Is van Sparro bijvoorbeeld de remix eigenlijk wel officieel een single?

Doe je dit niet dan loop je de kans dat er straks 4 of 5 verschillende versies van 1 nummer in de Top 30 staan.

Vind ik niet: een remix kan een nummer maken of kraken naargelang de kwaliteit ervan. Als je bewust voor de remix stemt wilt dat dan ook zeggen dat je de originele versie blijkbaar minder vindt, want anders had die ook wel in de top-10 gestaan. En de kans dat er 4 of 5 versies van 1 nummer kunnen doordringen tot dit selecte kransje van 30 nummers lijkt me ook vrij miniem. Laat dat onderscheid tussen de verschillende remixen dus maar blijven.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Die vergelijking kwam er gewoon omdat ze met meerdere singles in de top 30 staan

Tja dan nog een misplaatste vergelijking imo, ook al is het dan niet op muzikaal vlak.

Onweerwolf schreef:

Hij komt in ieder geval al weken erg veel op de radio. Ik heb het origineel daar nog nooit gehoord.

De kans dat er 4 of 5 remixes van eenzelfde nummer tegelijk in de lijst verschijnen lijkt me te verwaarlozen, maar die van The Magician krijgen nu eenmaal veel airplay.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Nee hoor, de vergelijking was volledig op de muziek gebaseerd.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Vind ik niet: een remix kan een nummer maken of kraken naargelang de kwaliteit ervan. Als je bewust voor de remix stemt wilt dat dan ook zeggen dat je de originele versie blijkbaar minder vindt, want anders had die ook wel in de top-10 gestaan. En de kans dat er 4 of 5 versies van 1 nummer kunnen doordringen tot dit selecte kransje van 30 nummers lijkt me ook vrij miniem. Laat dat onderscheid tussen de verschillende remixen dus maar blijven.

Mij lijkt het niet meer dan logisch dat een remix (dat op de single zelf staat) gewoon erbij wordt opgeteld, zo gaat dit ook in de echte hitlijsten. Hoe doe je het dan met een club mix of radio edit? Zo heeft herman de hard edit van Jaguar Trax' All I Dream genomineerd, wat als ik het origineel of extended version had genomineerd? En wat als ik een remix nomineer die wel erg op het origineel lijkt. Of wat als een artiest zijn eigen nummer remixt? Daar valt geen makkelijke lijn in te trekken, dus is het logisch dat alle remixen en verschillende versies op één single gewoon bij elkaar worden opgeteld.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:11 uur

geplaatst: vandaag om 20:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.