MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De alternatieve MusicMeter heavy metalladder

zoeken in:
17. Empyrium - Mourners

Genomineerd door: AOVV
Hoogste notering: 1e plek (odi)
Aantal punten: 123

Dan is Mourners de eerste van de zes(!) nominaties van AOVV die aan de finale meededen. Op twee hoge noteringen van odi en Etiul (tweede plek) na was het ook duidelijk niet de populairste van de zes, en AOVV zelf bevestigde het door deze van zijn eigen nominaties als onderste in de lijst te zetten.

odi schreef:
Ik heb de cd ooit gekocht omdat die vrij hoog stond in een of andere doom-metal top 100. In eerste instantie viel ie me toch wat tegen, na een tijdje nog maar eens geprobeerd en toen was het wel raak, fantastische album, Top 10 materiaal zelfs ! Mourners is wat mij betreft het op een na beste nummer op de cd, de mooiste is The Ensemble of Silence.

aslan schreef:
folk gerelateerd, heeft z'n opmars gemaakt de laatste jaren en niet onterecht...

Niet iedereen deelde het enthousiasme van odi:
HammerHead schreef:
Saai doom metal nummer met nog enige diepgang. Heeft zwaar te lijden onder onnodige langdradigheid.

Ik ben blij dat jullie het mooi vinden! Wordt nog mooier bij de hoger geëindigde nummers als ik wat meer quotes heb.

Oh, Empyrium had ik wel hoger verwacht, eigenlijk.

odi
Anders ik wel, mijn nummer 1 op 17....

16. Drudkh – Wind of the Night Forests

Hoogste notering: 5e plek (andnino, AOVV)
Aantal punten: 127

Drudkh heeft eigen nooit hele hoge plekken gekregen in jullie lijstjes, maar vaak wel ergens in het midden. Dat deze dan onderaan eindigt is op zich dus wel wat vreemd, maar de afstand met de volgende paar nummers is ook steeds maar één puntje. Dat ‘Wind of the Night Forests’ dan een zeer waardeerbare inzending is geweest klopt dan ook zeker.

AOVV schreef:
Drudkh vervolmaakt de top 5, die goeie ouwe Drudkh. Misschien wel de band waar het grootste publiek voor te vinden is in deze ladder. De sfeer doet het 'm vooral bij de Oekraïners. De natuur speelt een grote rol, en 'Wind of the Night Forests' maakt deel uit van de plaat 'Autumn Aurora', zo'n beetje de Vier Seizoenen' van Drudkh.

En wederom HammerHead:
HammerHead schreef:
Wat te bombastisch om mij echt aan te spreken. Goed aanhoorbaar, maar de genialiteit ontgaat me.

Mijn middenmoters vallen eruit:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9. Barren Earth - Flicker (18)
10. Drudkh - Wind of the Night Forests (16)
11.
12.
13. Empyrium - Mourners (17)
14. The Vision Bleak - Evil is of Old Date (20)
15.Secrets Of The Moon - Sulphur (19)
16.
17.
18.
19.
20.

Jammer dat Sulphur laag staat. Gelukkig heeft de band met Nyx nog een troef in handen.

En complimenten voor The_CrY. Ziet er erg goed uit!

Empyrium had ik niet echt hoog verwacht, maar deze had ik vooraf toch minstens in de top 10 gezien. Nu gaan m'n nominaties er één voor één aan.

So far so good

Bedankt voor je werk The_CrY

Nog mensen die hun lijstjes posten? (van de nummers die reeds gepasseerd zijn, natuurlijk) Ik ben benieuwd wie wat waar geplaatst heeft.

15. Warning - Footprints

Genomineerd door: Edwynn
Hoogste notering: 3e plek (dumb_helicopter)
Aantal punten: 128

Warning bleef met ‘Footprints’ bij de meesten ook hangen in het midden van de lijstjes. Als enige overgebleven nominatie van Edwynn is er toch wat voor te zeggen. De verschillen met omliggende nummers zijn erg klein. Over de zang zijn de meningen echter verdeeld:

The_CrY schreef:
Footprints is een übertraag doomnummer dat eigenlijk vooral uitblinkt in de zang. Patrick Walker zingt zijn ziel eruit en die kun je voelen. Ik moet er echter wel voor in de bui zijn, want bij tijd en wijlen kan het ook irriteren. Desalniettemin, Footprints mag van mij op een welverdiende zesde plek.

HammerHead schreef:
Instrumentaal zwaar post-metal geheel, dat vakkundig om zeep wordt geholpen wanneer ik de inzet van een orkaan aan stemgeluid verwacht: volledig misplaatste zang.

Dit nummer viel wel mee, voor 1 nummer. Ik vind dat de zang net maakt dat het nummer niet te standaard klinkt.

HammerHead is precies wel de positivo onder de metalliefhebbers hier.

1.
2.
3. Warning - Footprints
4.
5.
6.
7.
8. Drudkh - Wind of the Night Forests
9.
10.
11.
12.
13. Barren Earth - Flicker
14.
15. Secrets Of The Moon - Sulphur
16.
17. Empyrium - Mourners
18.
19. The Vision Bleak - Evil is of Old Date
20.

14. Candlemass – Through the Infinite Halls of Death

Genomineerd door: Etiul
Hoogste notering: 1e plek (HammerHead)
Aantal punten: 129

Candlemass ging er bij de meesten goed in, maar bleef wederom in het midden hangen. Net als The Vision Bleak was Candlemass ook een beetje een vreemde eend in de bijt en vooral met zijn jaar van uitgave. Maar goede muziek kent geen houdbaarheidsdatum.

HammerHead schreef:
Ook al heeft de zang heeft me bij Candlemass altijd tegen gestaan, de kwaliteit van de band verloochend zich niet. Veegt echt de vloer aan met veel modernere doom, daar kan menig andere finalist een hele dikke punt aan zuigen.

jasper1991 schreef:
Goed traditioneel metalnummer met een zang waar ik een zwak voor heb. Ook de melodie is sterk.

Heeft van mij ook 2 puntjes gekregen.

Mijn nummer 3 is eruit. Ik kende de band al, maar dit nummer nog niet en het nodigt me uit nog verder met de band kennis te maken.

1
2
3 Candlemass - Through The Infinite Halls of Death
4
5
6
7 Secrets Of The Moon - Sulphur
8
9 Empyrium - Mourners
10
11 The Vision Bleak - Evil is of Old Date
12
13 Warning - Footprints
14
15 Drudkh - Wind of the Night Forests
16
17 Barren Earth - Flicker
18
19
20

13. Dornenreich - Wolfpuls

Hoogste notering: 2e plek (jasper1991)
Aantal punten: 131

‘Wolfpuls’ was ook zo’n nummer dat in het begin redelijk hoge ogen gooide maar pas later bij gebrek aan steun naar de onderste helft afzakte. Als je kijkt hoe weinig punten het scheelt tussen de nummers 16 en 13 kun je ervanuit gaan dat ook het nummer van Dornenreich voornamelijk in het midden van lijstjes terecht kwam. (Triviaal weetje: aslan zou deze op de nummer één positie hebben gezet).

jasper1991 schreef:
Lekkere groovy blackmetal, de kwaadaardige Duitse grunt geeft een finishing touch. Sterke afwisseling van akoestiek en distortion.

aslan schreef:
melodisch opgebouwd en knap gedaan, maar vooral het Duits waar ik sinds Geist en Eïs helemaal gek van ben op muzikaal vlak... of eigenlijk al veel langer: Trio, TotenMond, Rammstein, Einstürzende Neubauten,...

HammerHead schreef:
Doet me zeer weinig, Duitse zang over een allegaartje aan instrumentatie (lees: geforceerde hard/zacht wisselingen en gebruik van strijkers).

The_CrY schreef:
Black metal en Duits. Ik kan beiden op zijn tijd in de juiste vorm goed hebben, maar deze combinatie van marcherende black metal met dansbare hints met het Duitse gekwaak pakt me keer op keer. Immers, met een hint naar industrial, ook al is het een zeer subtiele hint, kun je mij al heel gauw inpakken

De mooiste ontdekking van deze metalladder voor mij. Prachtig nummer. Ik heb wel een zwak voor strijkers. Ik heb zelf ook nog viool gespeeld en nummers met strijkers in doen me altijd weer wat spijt krijgen dat ik ermee gestopt ben.

Heerlijk nummer, merci voor deze tip AOVV.

12. Falloch – Where We Believe

Genomineerd door: JSPR_G
Hoogste notering: 2e plek (Dieter, JSPR_G)
Aantal punten: 136

Dit was een mooi love-it-or-hate-it gevalletje. In menig lijstje hoefde je maar in de top 5 of in de flop 5 te kijken om ‘Where We Believe’ terug te vinden. Dat de eindpositie van deze Schotse band zich dan nét in de onderste helft bevindt zegt meer over de concurrentie dan over de kwaliteit van het nummer zelf. Bereid je voor op de langste reeks quotes in de hele finale en een plaatje (met dank aan JSPR_G )!

(afbeelding)

JSPR_G schreef:

Falloch is een Schotse band die perfect in het rijtje Alcest, Les Discrets, Agalloch, etc. past: erg sfeervolle post-metal / shoegaze / post-rock / black metal. De bandnaam verwijst naar de gelijknamige waterval ('The Falls of Falloch) in Loch Lomond, vlakbij het dorp Crianlarich in Schotland. Dat het een Schotse band is hoor je ook gewoon aan de muziek en dat vind ik echt fantastisch. Heerlijke sfeer!

De band werd opgericht in 2010 en dit nummer is afkomstig van hun debuutalbum (en voorlopig enige album) Where Distant Spirits Remain, uitgebracht op het label Candlelight Records. Een prachtig label dat al heel wat beloftevolle bands gelanceerd heeft.

In juni 2012 verliet zanger Andy Marshall echter de band. Zeer jammer, aangezien zijn zachte, breekbare stem toch een grote meerwaarde biedt aan deze plaat (vind ik toch, voor sommigen is de zang net een afknapper). Ondertussen werd er al een vervanger gevonden, Tony Dunn, en deze zomer wordt hun tweede plaat opgenomen. Ik ben benieuwd of Tony Dunn een waardige vervanger zal zijn.

Om af te sluiten, de akoestische versie van het nummer, live aan Loch Lomond. Prachtig!
YouTube - Falloch - Where We Believe (Acoustic Session @ Loch Lomond, Scotland)

Dieter schreef:
Heb ik vorig jaar bij toeval ontdekt. Kan ik blijven draaien. Mooie plaat.

The_CrY schreef:
Van al die lang uitgesponnen post-metal nummers die de ladder domineerden viel bij Falloch het eerst het kwartje, maar niet bij dit nummer. Deze kwam later. Falloch is een stuk toegankelijker ook dan genregenoten die ik gehoord heb en dat komt voornamelijk door de zang. Daarnaast zet deze band een nummer neer dat de Schotse landschappen eer aan doet: mooi, gevoelig, beschrijvend en ergens wat verlangend.

En een reeks quotes kun je natuurlijk niet afsluiten zonder HammerHead, die de moeite heeft genomen om daadwerkelijk voor élk nummer iets te schrijven, aan het woord te laten.
HammerHead schreef:
Metal zonder ballen, komt bij momenten zelfs cheesy op mij over. Duidelijk de zwakste broeder van de twintig. Geen idee wat dit in de finale doet.

odi
JSPR_G schreef:
Ik heb wel een zwak voor strijkers. Ik heb zelf ook nog viool gespeeld en nummers met strijkers in doen me altijd weer wat spijt krijgen dat ik ermee gestopt ben.

Als ik het goed gezien hebt heb jij nog niet gestemd op My Dying Bride - The Angel and the Dark River. Mijn favoriete album allertijden. Misschien wel iets voor jou, zitten veel violen in, prachtig.

odi
1. Empyrium - Mourners (17)
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Falloch - Where We Believe (12)
9.
10.
11.
12. Warning - Footprints (15)
13. Drudkh - Wind of the Night Forests (16)
14.
15. Dornenreich - Wolfpuls (13)
16. Secrets Of The Moon - Sulphur (19)
17.
18. Candlemass - Through The Infinite Halls of Death (14)
19. The Vision Bleak - Evil is of Old Date (20)
20. Barren Earth - Flicker (18)

odi schreef:
(quote)

Als ik het goed gezien hebt heb jij nog niet gestemd op My Dying Bride - The Angel and the Dark River. Mijn favoriete album allertijden. Misschien wel iets voor jou, zitten veel violen in, prachtig.

Die heb ik inderdaad nog niet gehoord. Turn Loose the Swans en The Dreadful Hours wel en die vind ik beide erg mooi, vooral Turn Loose the Swans. Ik waag me binnenkort eens aan The Angel and the Dark River!

11. In Mourning – A Vow to Conquer the Ocean

Genomineerd door: Etiul
Hoogste notering: 4e plek (dumb_helicopter, Joy4ever)
Aantal punten: 139

In Mourning staat ook met twee benen in de finale en één daarvan heeft de titel ‘A Vow to Conquer the Ocean’. Geen top drie materiaal, zo bleek, maar een steevaste terugkomer op plekken vier tot zes. Doch dit nummer bleek het zwakkere been van In Mourning, wat enkel wat zegt over het andere been.

Joy4ever schreef:
Heerlijk nummer met erg fraaie tempowisselingen. Melodieus. Prima screams. Hier luister ik graag naar.

HammerHead schreef:
Gevariëerder nummer dan Colossus, met wat meer diepgang. Kan er goed mee door.

Genoeg voor vandaag! De nummers 10 t/m 1 plaats ik maandagavond en ik begin weer om 20.00 uur!

Colossus is inderdaad een stukje beter, maar ook dit is een fantastisch nummer. Mooie ontdekking!

Bedankt voor de mooie presentatie, Remco! Ik ben benieuwd naar de top 10. Light Bearer doet het zoals verwacht uitstekend, precies. Geniale band.

1.
2. Falloch - Where We Believe (eigen nominatie) (12)
3.
4. Dornenreich - Wolfpuls (13)
5.
6.
7.
8.
9. Barren Earth - Flicker (18)
10. Drudkh - Wind of the Night Forests (16)
11. In Mourning - A Vow to Conquer the Ocean (11)
12.
14. The Vision Bleak - Evil is of Old Date (20)
15.Secrets Of The Moon - Sulphur (19)
16.
17. Warning - Footprints (15)
18.
19. Candlemass - Through The Infinite Halls of Death (14)
20.

Mijn top tot nu toe:

1. Barren Earth - Flicker (18)
2.
3. Falloch - Where We Believe (12)
4. Dornenreich - Wolfpuls (13)
5.
6. Warning - Footprints (15)
7.
8. The Vision Bleak - Evil is of Old Date (20)
9. Drudkh - Wind of the Night Forests (16)
10. Candlemass - Through The Infinite Halls of Death (14)
11.
12.
14.
15.
16. Secrets Of The Moon - Sulphur (19)
17.
18. In Mourning - A Vow to Conquer the Ocean (11)
19.
20.

The_CrY schreef:
Genoeg voor vandaag! De nummers 10 t/m 1 plaats ik maandagavond en ik begin weer om 20.00 uur!

1.
2. The Vision Bleak - Evil is of Old Date
3.
4.
5. Drudkh - Wind of the Night Forests
6. Dornenreich - Wolfpuls
7.
8.
9.
10. Candlemass - Through The Infinite Halls of Death

11. Barren Earth - Flicker
12.
13.
14.
15. Warning - Footprints
16.
17. In Mourning - A Vow to Conquer the Ocean
18. Secrets Of The Moon - Sulphur
19. Falloch - Where We Believe
20. Empyrium - Mourners

Wow, de tussenstand. De bovenste regionen zijn zowat intact bij mij:

1.
2.
3.
4. Secrets Of The Moon – Sulphur
5.
6.
7.
8. Warning - Footprints
9.
10. The Vision Bleak - Evil is of Old Date
11. Dornenreich - Wolfpuls
12.
13. In Mourning - A Vow to Conquer the Ocean
14.
15. Barren Earth - Flicker
16.
17. Candlemass - Through The Infinite Halls of Death
18. Falloch - Where We Believe
19. Drudkh - Wind of the Night Forests
20. Empyrium - Mourners

Falloch bevindt zich altijd wel in de uitersten, precies.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:31 uur

geplaatst: vandaag om 04:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.